Kulturudvalget 2023-24
L 178 Bilag 1
Offentligt
2857246_0001.png
18. marts 2024
SENDT PR MAIL ([email protected] og
[email protected])
Kulturministeriet
Kopi:
[email protected]
BIDRAG TIL HØRING OVER LOVFORSLAG OM ÆNDRING AF LOV OM RADIO- OG
FJERNSYNSVIRKSOMHED M.V. OG LOV OM MEDIESTØTTE, J.NR. 2024
973
Dette høringssvar fra Brancheforeningen af Danske Distributionsvirksomheder retter sig udelukkende
mod den del af lovforslaget, der vedrører støttelofter i ugeavispuljen.
Vi er positive overfor, at regeringen ønsker at give flere midler til lokaljournalistikken ved at hæve
hhv. titel- og tilskudsloftet i ugeavispuljen, men anbefaler fortsat at støtteudmålingen og kriterierne
for modtagelse først og fremmest er forudsat af reel husstandsomdeling. Formålet med støtten er at
understøtte lokalaviser og den lokale journalistik og debat i et lokalområde. Hvis ikke det gøres
gældende, udvandes understøttelsen af lokalaviser, da støtten også kan tilgå f.eks. trafikaviser, der
opstilles i standere ved offentlige transportknudepunkter, og som derfor ikke tilgår lokale borgere,
men derimod alene pendlere og derfor har en mere national medievinkel.
Hvis støtten ikke forudsætter husstandsomdeling, kan det udvande støtten og dermed have alvorlige
konsekvenser for de lokale medier og for det lokale demokrati, som man netop ønsker at understøtte
med støtten.
1.
Støtteudmåling forudsat af reel husstandsomdeling
Vi mener først og fremmest, at støtten bør forudsætte husstandsomdeling for at sikre, at det er
lokalaviser, der bliver læst af lokale borgere, som får støtte.
Lokalaviser er den primære kilde til nyheder om lokalsamfundet. Mange borgere bruger deres
lokalavis til at orientere sig om lokal handel og erhvervsliv og tage aktiv del i nærdemokratiet. Uden
lokalaviser vil det danske lokalsamfund stå uden et talerør.
Vores bekymring går på, at hvis støtten ikke alene går til distribution i det lokale område, men også til
bl.a. forbipasserende pendlere gennem såkaldte trafikaviser, så vil støtten til de reelle lokalaviser, der
bidrager til lokal forankring, blive udvandet. Er støtten ikke betinget af reel omdeling, så vil støtten
også komme de aviser til gavn, der målrettes den hurtige læsning på turen til og fra arbejde
herunder de trafikaviser, der opstilles i standere ved offentlige transportknudepunkter. De aviser
tilgår ikke lokale borgere men derimod alene pendlere, har derfor en mere national medievinkel end
et lokalt fokus, som vi tidligere har set i de store byer.
Vi læser forslaget som et ønske om at holde hånden under lokal- og ugeaviserne for at sikre, at de
fortsat bliver uddelt og læst i lokalområderne. Derfor bør man sikre, at støtten ikke går til trafikaviser
målrettet pendlere, da det ikke understøtter lokaldemokratiet. De, der læser aviserne i busser, den
L 178 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra kulturministeren
2857246_0002.png
københavnske metro, de større byers letbaner eller i lokaltogene, er sjældent lokale borgere men
snarere borgere på gennemrejse.
Da lokalaviserne allerede er økonomisk pressede, kan det betyde farvel til en række lokale medier og
dermed den lokale sammenhængskraft blandt borgerne ude i landet, hvis støttemidlerne udvandes
grundet kreativ tilpasning af medier målrettet informationsstandere på trafikholdepladser. Derved vil
det nære demokrati få markant ringere vilkår.
En analyse af Norstat for Dansk Erhverv viser, at 56 % af danskerne foretrækker den lokale
ugeavis, når de skal have informationer om deres lokalområde.
1
Lokalaviser spiller en afgørende rolle for folkeoplysningen i Danmark. I 2019 læste 2.309.000
danskere fra 12 år og opefter ugentligt en lokal avis.
2
2. Vedr. digitale, lokale medier
Der ses fortsat ikke at være fastlagt noget antal klik, læserantal eller lignede for at godtgøre, at den
digitale lokalavis faktisk bliver læst af de lokale borgere. Dertil kommer, at det er utrolig vanskeligt, at
lave præcise opgørelser over lokale digitale læsere.
Den digitale avis er i dette tilfælde et såkaldt ”pull-medie”, da det kræver, at folk aktivt (opsøgende)
klikker sig ind på avisen via en hjemmeside. I modsætning til dette er den lokale, fysiske avis et
”push-medie”, som lokale borgere finder i postkassen
uden aktivt at opsøge den.
Effekten af en fysisk avis versus digital avis er, at flere borgere rent faktisk læser den fysiske avis.
Flere borgere får informationer om lokalsamfundet via den fysiske avis, fremfor aktivt at skulle klikke
sig ind på den digitale avis. Dem, som måske ikke havde tænkt sig at læse dagens avis, får den
alligevel serveret foran sig, og får muligheden for at fordybe sig i det lokale stof. Man kan derfor ikke
komme udenom, at effekten af f.eks. at modvirke urbanisering, bl.a.
er koblet på ”push-mediet”.
Derfor bør man også fokusere støtten til de trykte lokalaviser, og som minimum sørge for en meget
klar afgrænsning af, hvad der udgør en digital lokalavis. Dels er det en langt større støtte til
lokalsamfundet med fysiske lokalaviser, og dels har det en langt større effekt.
En afgrænsning mellem de trykte og digitale medier er ganske afgørende for, at de ekstra midler får
effekt og ikke blot subsidierer nye forsøgsprojekter uden resultat. Der findes flere enkle og målbare
krav som f.eks. antal faktiske læsere eller annonceværdi. Begge elementer er kendte og overførbare
mellem trykte og digitale medier
og begge er relevante for at understøtte formålet med ændringen
af loven.
3. Afsluttende bemærkninger
Brancheforeningen bemærker, at det længe har været skiftende regeringers intention at skabe bedre
balance mellem land og by med diverse politiske tiltag, da urbanisering, butiksdød og et svækket
lokaldemokrati er de største trusler mod landdistrikterne.
49 % af ejendomsmæglerne siger, at boligpriserne i et område falder med mere end 10 %, når den
sidste købmand lukker.
3
Her er lokale medier en nøgle til opretholdelsen af gode lokale forhold samt
vigtig for nye, lokale erhvervsdrivende, som ikke finder sine kunder i nationale medier eller i
trafikaviser, men derimod dér hvor de handlende bor.
1
2
https://tryksagen.dk/lokalaviser/
Rapport om Mediernes udvikling i Danmark,
https://tryksagen.dk/lokalsamfund/
3
https://tryksagen.dk/lokalsamfund/
L 178 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra kulturministeren
2857246_0003.png
Brancheforeningen vil derfor på det kraftigste anbefale, at både støtteudmålingen og kriterierne for
at modtage støtte tilgår husstande, der modtager fysiske aviser, da vi ikke kan se nogen anden måde,
hvorpå midlerne bliver
’låst’ til de lokale borgernære medier.
Med venlig hilsen
Ask Jessen
Adm. direktør, Brancheforeningen af Danske Distributionsvirksomheder
L 178 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra kulturministeren
2857246_0004.png
Kære Lars og Jarle  
Tak for muligheden for at give høringssvar til denne lovændring. For Center for Podcasting og vores medlemmer er 
det høringens første del om åbning af Public Service‐puljen, der er mest relevant for os at give vores besyv med i, 
dog kommer der en lille bemærkning om støtten til ugeaviser. Som sådan er der ikke noget formelt at påpege og 
lovens bogstaver står fint i tråd med hvad der skal til for at understøtte lyd og podcasting, men der er en masse 
underliggende som vi håber at kunne komme i en åben dialog omkring, således at udmøntningen af støtten kan ske 
bedst muligt.  
Åbning af Public Service‐puljen for lyd: 
Åbningen af Public Service‐puljen for lyd er særdeles kærkommen. Det lille beløb, der er tale om, vil uden tvivl give 
mulighed for en række aktører, som ikke ellers er begunstiget af støtte fra Kulturministeriet og andre offentlige 
forvaltninger. Det vil forhåbentligt give et løft og give mulighed for at disse aktører kan skabe nogle produktioner af 
en særlig høj kvalitet og i lyddiscipliner og ‐genrer som ikke har det nemt ved at blive til i et rent kommercielt 
lydlandskab. 
Vi kan naturligvis ikke undgå at nævne at denne åbning, hvis den sker pr. 1. januar nu først vil komme 5 år(!) efter at 
den blev stillet i udsigt ved medieaftalen af 2019. Det er beklageligt, da vi har været forment en udvikling af mediet 
og branchen, som den har tørstet efter.  
Mere end noget andet håber vi, at det denne gang prioriteres at få det iværksat og at andre dagsordener ikke 
kommer til at stå i vejen, således at det igen ikke bliver til noget. Det er tydeligt at der er enighed på tværs af det 
politiske spektrum om, at lyd selvfølgelig også kan være berettiget til støtte.  
DFI: 
Vi støtter at Public Service‐puljen fortsættes under Dansk Filminstituts administration og deres erfaring, som i 
mangel af bedre må betegnes som det bedste alternativ, der er på nuværende tidspunkt. Henset til at der er tale om 
en helt anden form for indhold end PSPs styregruppe har kompetencer indenfor, skal der gøres noget for at 
ansøgninger vurderes af et panel hvor der er betydelig erfaring med lyd. Ideelt set bør der oprettes en mindre 
styregruppe med lyd‐ og podcastkapaciteter med kendskab til dels branchen og de forskellige udtryksformer, der 
kan varetage støtten til lyd og podcast. Som minimum bør en fremtidig styregruppe have en betydelig 
repræsentation af lydfaglighed, dvs. minimum 40%. 
Dansk podcasting er ydermere begrænset af en ringe indsats fra offentlig side på området for branchemodning, 
uddannelse og talentudvikling. DFI har som følge af filmloven en række forpligtelser i denne sammenhæng, når det 
kommer til film og TV og der sker en masse skønne ting på tværs af filmbranchen til støtte for dansk films udvikling. 
DFI forpligtelser bør som Public Service‐puljens udvidelse til at omfatte lyd, ligeledes udstrækkes til et ansvar for at 
understøtte lydbranchen på disse områder. 
Ugeaviser: 
Det fremgår ikke tydeligt af lovforslaget om ugeaviser har ret til at bruge deres støtte til lydproduktioner som en del 
af deres virksomhed. Vi håber at støtten her følger tendensen og principperne i den nu vedtagne lov om 
mediestøtte, hvor produktionsstøtten bl.a. er blevet mere platforms‐ og medieneutral. Det vil være en ærgerlig og 
modsætningsfuld fejl at begå at indskrænke ugeavisernes virkeområde til kun at være skrevet indhold. 
Mvh
Søren Brunsgaard
Formand, ansv. for interessevaretagelse og partnerskaber
1
L 178 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra kulturministeren
2857246_0005.png
Center For Podcasting
CVR: 38242393
Vækstfabrikken Lydens Hus
Gammel Kongevej 11-13
1610 København V
Dir.tlf:
42 76 13 17
  
 
2
L 178 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra kulturministeren
2857246_0006.png
Mediernes Hus
Kalkbrænderiløbskaj 4
2100 København Ø
+45 33 97 40 00
[email protected]
www.danskemedier.dk
Kulturministeriet
via mail [email protected] og [email protected]
att.: Lars Theil Münster
15. marts 2024
Vedr.: Høring over forslag til lov om ændring af lov om radio- og fjernsynsvirksomhed m.v.
og lov om mediestøtte.
Danske Medier har med tak modtaget invitation til at besvare høring over forslag til lov om ændring
af radio- og fjernsynsvirksomhed og lov om mediestøtte.
Modernisering af Public Service-Puljen
Danske Medier repræsenterer hele den kommercielle radiobranche, en lang række
podcastproducenter, samt de største private uafhængige udbydere af podcast i Danmark.
Danske Medier har tidligere bemærket, at foreningen ikke kan genkende baggrunden for, at audio og
podcast i sin tid blev undtaget af ordningen, som det bliver beskrevet i bemærkningerne. De
manglende ansøgninger skyldtes, at der fra Filminstituttet var anlagt en meget bedaget og snæver
grænse for muligheden for at søge til nyheder og en ansøgningsproces, der var tilrettelagt efter tv
forhold.
Danske Medier ser positivt på den foreslåede udvidelse af Public Service-Puljen, hvilket flugter med
Danske Mediers tidligere forslag. Foreningen bemærker, at det gælder radioprogrammer og podcast,
uanset delens længde.
Danske Medier finder således den valgte formulering i § 2, stk. 7 særdeles relevant.
”… udgør
en
individuel del, uanset længde, indenfor en programflade eller et katalog, herunder radioprogrammer
og podcasts”.
Dermed konstaterer foreningen, at selv ganske korte indslag om en sportsbegivenhed,
et interview eller lignende kan blive støtteberettigede.
Danske radiostationer, uanset ejerforhold, tager hver eneste dag kampen op mod nyheder fra DR og
tech-koncernernes algoritmer. Kommercielle radiostationer leverer nyheder hver uge til 2.4 mio.
danskere og står for 43% af lytningen i aldersgruppen 15-50 år. P3 står kun for 17%. Det er således
altafgørende, at radionyheder kan få tilskud, og radionyheder er i stil og format at sidestille med
f.eks. en kort nyhedspodcast og vil sikre en stor udbredelse af støtten.
Det flugter i øvrigt med radio- og fjernsynsloven § 10, der leder ind til § 11a, stk. 2 og specifikt
nævner nyhedsformidling som et kerneområde i det samlede public service-tilbud til danskerne.
Danske Medier bemærker, at der skal fastsættes nærmere regler, der udmønter punkterne i
Medieaftalen 2023-2026, herunder revision af de nuværende krav til distribution og dækning i lyset
af medieudviklingen. Danske Medier stiller sig gerne til rådighed med foreningens dybe viden i netop
1
L 178 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra kulturministeren
udbredelsen og udviklingen af det danske medielandskab, herunder lyttertal, Podcast Index og ikke
mindst indsigt i tech-platformenes videredistribution af udgiveres indhold og vilkårene omkring
dette.
Ændring af støttelofter i ugeavispuljen
Danske Medier konstaterer med tilfredshed, at der er blevet lyttet til branchen og de erfaringer, der
er draget ved udbetalingen i 2023.
Danske Medier finder det således særdeles positivt, at støtteloftet pr. titel hæves til 1 mio. kr. og
finder i øvrigt tiltag, der vil sikre, at midlerne til ugeavispuljen kommer ud og arbejde for de medier til
hvilke, de var tilsigtede som klare forbedringer.
Marianne Bugge Zederkof
Vice adm. direktør
Side 2 af 2
L 178 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra kulturministeren
2857246_0008.png
Kulturministeriet
Nybrogade 2
1203 København K
DR |
DR Byen
Emil Holms Kanal 20
DK- 0999 København C
www.dr.dk
DR Jura
J.nr. 24/00451
18. marts 2024
Sendt elektronisk til [email protected] og [email protected]
Høring over lovforslag om ændring af lov om radio- og fjernsynsvirksomhed m.v. og
lov om mediestøtte
DR takker for muligheden for at afgive høringssvar i forbindelse med ovenstående udkast
til lovforslag.
DR bakker op om den foreslåede præcisering af radio- og fjernsynslovens § 86.
DR finder således, at en præcisering af bestemmelsens ordlyd er hensigtsmæssig set i ly-
set af anvendelsen af begrebet "programvirksomhed" samt øvrige definitionsbestemmel-
ser i loven sammenholdt med udviklingen af public service-forpligtelserne og den teknolo-
giske udvikling over tid. Det er afgørende for DR, at § 86 er platforms- og teknologineutral,
for at DR fortsat kan understøtte danskernes brug af internettet og digitale tjenester.
Det er også DR’s opfattelse, at den foreslåede præcisering er helt i overensstemmelse
med hensynene bag bestemmelsen, særligt hensynet om at sikre informations- og yt-
ringsfriheden, som der også redegøres for i bemærkningerne til den foreslåede ændring.
Med venlig hilsen
Mads Diness Jensen
Direktør for Økonomi, Teknologi og Medieproduktion
Side 1
L 178 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra kulturministeren
2857246_0009.png
Til Kulturministeriet 
Forbrugerombudsmanden har modtaget jeres høringsbrev af 22. februar 2024 med anmodning om eventuelle 
bemærkninger til høring over lovforslag om ændring af lov om radio‐ og fjernsynsvirksomhed m.v. og lov om 
mediestøtte. 
Forbrugerombudsmanden har ikke bemærkninger. 
Med venlig hilsen 
På Forbrugerombudsmandens vegne 
Sabrina Amtrup
 
Fuldmægtig, cand.jur.  
Direkte tlf.: 4171 5338
E‐mail: [email protected] 
Carl Jacobsens Vej 35
2500 Valby
Tlf. +45 4171 5151
Se vores privatlivspolitik på forbrugerombudsmanden.dk
 
Fra: Lars Theil Münster <[email protected]>  
Sendt: 22. februar 2024 17:00 
Til: Jarle Dalgaard Christensen <[email protected]>; Lars Theil Münster <[email protected]
Emne: Høring over lovforslag om ændring af lov om radio‐ og fjernsynsvirksomhed m.v. og lov om mediestøtte. 
(Frist 18. marts 2024)  
Se venligst vedhæftede høring over lovforslag om ændring af lov om radio‐ og fjernsynsvirksomhed m.v. og lov om 
mediestøtte (Modernisering af Public Service‐Puljen, ændring af revisionsbestemmelser for de regionale TV 2‐
virksomheder, præcisering af regler for aktindsigt for DR og de regionale TV 2‐virksomheder og ændring af 
støttelofter for ugeaviser). 
Der er frist for at afgive høringssvar den 18. marts 2024. 
Venlig hilsen 
Lars Theil Münster
Kulturministeriet
 
Jura, Ophavsret og Medier
Nybrogade 2
 
1203 København K
 
Chefkonsulent | 41 39 38 89|
[email protected]
 
|
www.kum.dk
|
1
L 178 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra kulturministeren
2857246_0010.png
 
  
 
2
L 178 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra kulturministeren
2857246_0011.png
Kulturministeriet
Nybrogade 2
1203 København K
Att: [email protected] og [email protected]
Sønderborg, 18. marts 2024
Høringssvar: Høring over lovforslag om ændring af lov om radio- og fjernsynsvirksomhed m.v. og lov om
mediestøtte, j.nr. 2024 - 973.
Foreningen af lokale, fritstående, journalistiske internetmedier takker for, at vi må komme med vores
bemærkninger til de ændringer, der vedrører ’Ændring af støttelofter i ugeavispuljen’, hvor det foreslås at
’Titelloftet i ugeavispuljen hæves fra 350.000 kr. til 1 mio. kr., og tilskudsloftet på 35 pct. af mediets
redaktionelle omkostninger hæves til 60 pct.’ (punkt 4 i hørringsbrev).
Foreningens medlemmer glæder sig over, at tilskudsloftet på 35 procent af mediets redaktionelle
omkostninger foreslås hævet til 60 procent og at titelloftet foreslås hævet fra 350.000 kr. til 1 mio. kroner.
Vi mener dog, at der skal indføres et koncernloft på 2,5 mio. kroner i støtte fra ugeavispuljen pr. koncern;
et koncernloft som også kendes fra ’Bekendtgørelse om Mediestøtte’.
Årsagen til, at vi mener, der skal indføres et koncernloft på 2,5 mio. kroner i støtte fra ugeavispuljen pr.
koncern, er, at med det foreslåede hævning af tilskudsloftet til 60 procent af mediets redaktionelle
omkostninger, vil tilskynde, at flere lokale digitale medier vil se dagens lys, da de økonomiske rammer er
betragteligt forbedret, så der kan ansættes flere redaktionelle ressourcer lokalt til at producere lokale
nyheder, der ikke har været publiceret før, til glæde for de borgere, der i dag ikke får en publicistisk dækning
af deres lokalområde.
Ydermere mener vi ikke, at de store mediekoncerner, som udgiver mange lokale print ugeaviser, blot skal
have tildelt nye støttekroner til deres ordinære drift oveni de mange millioner støttekroner, som disse
mediekoncerner allerede modtager i de ordinære mediestøtteordninger.
Intentionen med redaktionel produktionsstøtte til ugeaviser må være, at der publiceres mere originalt lokalt
indhold, som ikke er blevet publiceret i andre medier tidligere. Det kan de lokale, digitale medier sikre i
højere grad, hvis de økonomiske rammer forbedres, og at der skabes bedre rammer for, at
produktionsstøtte til ugeaviser skal fordeles på så mange selvstændige lokale medier som muligt og ikke
koncentreres i de store mediekoncerner.
Produktionsstøtte til ugeaviser skal skabe mere unikt, lokalt indhold
I foreningens høringssvar fra januar måned stillede vi følgende forslag til, hvordan beregningsmetoden af
den redaktionelle produktionsstøtte til ugeaviser, der publicerer originalt, eksklusivt og første gangs
publiceret indhold, kan forbedres.
Såfremt ugeavisen har et indhold, hvor mindst 40 pct. af det redaktionelle indhold er originalt, eksklusivt
og første gangs publicering af selvstændigt journalistisk bearbejdet indhold, der publiceres i den
pågældende ugeavis, øges beregningsgrundlaget for tildeling af støtte ved, at de redaktionelle
omkostninger øges med en faktor 1,75.
L 178 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra kulturministeren
2857246_0012.png
Forklaring:
Originalt
betyder, at det er mediets egne redaktionelle medarbejdere ansat hos ugeavisen, der har udviklet,
produceret og publiceret det lokale indhold. Indholdet kan således ikke købes eksternt fra bureauer eller
koncernforbundne selskaber.
Eksklusivt
betyder, at det redaktionelle indhold udelukkende og kun publiceres i den pågældende ugeavis
én gang.
Første gangs publicering
betyder, at det redaktionelle indhold ikke tidligere er publiceret – eller
efterfølgende vil blive publiceret - i andre medier end den pågældende ugevis, såvel printmedier som
digitale medier.
Denne model kendes allerede fra ’bekendtgørelse om mediestøtte’, hvor beregningsgrundlaget for den
redaktionelle produktionsstøtte, hvor de redaktionelle omkostninger for lokale og regionale nyhedsmedier
vægtes med en faktor på 1,3. Vi mener dog, at faktor skal være højere, da den potentielle
annonceomsætning er lavere for ugeaviserne.
For de ugeaviser, der har under 40 pct. af det redaktionelle stof som er originalt, eksklusivt og første gangs
publicering vil beregningsgrundlaget være 35 % af de redaktionelle omkostninger med et støtteloft på
350.000 kroner, som beskrevet ’Udkast til bekendtgørelse om redaktionel produktionsstøtte til ugeaviser’.
Argumentation:
Blandt foreningens medlemmer er der en klar tilkendegivelse af, at såfremt produktionsstøtten til ugeaviser
tilgodeser de lokale medier, der producerer originalt og eksklusivt indhold, vil det betyde en øgning af
kvaliteten og mængden af den lokale journalistiske dækning af de områder i Danmark, som i fremtiden
risikerer at være uden journalistisk dækning.
Således vil foreningens forslag på alle måder leve op til intentionen om at styrke de lokale medier til glæde
for danskere i alle dele af Danmark; også der hvor der i fremtiden ikke kan drives selvstændige, bæredygtigt
økonomiske, lokale medier – realistisk som digitale medier og ikke printmedier.
Vi ser frem til at se den endelig bekendtgørelse og vi stiller og naturligvis til rådighed for yderligere
drøftelser.
Venlig hilsen
Foreningen af lokale, fritstående, journalistiske internetmedier
Michael Kjær, formand
Telefon: +45 3110 7887
Mail:
[email protected]
Web:
www.lokaleinternetmedier.dk
L 178 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra kulturministeren
2857246_0013.png
Kulturministeriet
Nybrogade 2
1203 København K
Att.: Lars Theil Münster og Jarle Dalgaard Christensen
Pr. e-mail:
[email protected]; [email protected];
14. marts 2024
Høring over lovforslag om ændring af lov om radio- og fjernsynsvirksom-
hed m.v. og lov om mediestøtte, j.nr. 2024 - 973
Tak for muligheden for at kommentere denne høring. Vi har følgende bemærkninger:
På side 10, 27 (første afsnit og syvende afsnit), 28 (afsnit tre og ni) og 37 står der stats-
autoriseret revisor. Det bør ændres til godkendt revisor.
Af side 27 (afsnit et og seks) samt side 28 fremgår, at regnskabet aflægges med revisi-
onens bemærkninger til kulturministeren… Hvilke bemærkninger tænkes der her
på? Er
det en eventuel modificeret påtegning, revisionsprotokollen eller noget tilsvarende? Det
kunne med fordel præciseres i lovteksten.
Vi står naturligvis gerne til rådighed, hvis vores bemærkninger giver anledning til spørgs-
mål eller uddybning.
FSR
danske revisorer
Slotsholmsgade 1, 4. sal
DK - 1216 København K
Telefon +45 7225 5703
[email protected]
www.fsr.dk
CVR. 55 09 72 16
Danske Bank
Reg. 9541
Konto nr. 2500102295
Med venlig hilsen
Kasper Frølich Kristensen
Fagchef for revision og regnskab, statsaut. revisor
L 178 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra kulturministeren
2857246_0014.png
L 178 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra kulturministeren
2857246_0015.png
L 178 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra kulturministeren
2857246_0016.png
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har modtaget høring over lovforslag om ændring af lov om radio- og
fjernsynsvirksomhed m.v. og lov om mediestøtte, j.nr. 2024 - 973.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen og Konkurrencerådet udgør en samlet uafhængig konkurrence myndighed. De
følgende bemærkninger afgives udelukkende som uafhængig konkurrence myndighed.
I forlængelse af Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens tidligere bemærkninger i høring over lovforslag om ændring af
lov om mediestøtte bemærker Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen ligeledes her, at støtteordninger, herunder
mediestøtten, potentielt kan bevirke en skævvridning af konkurrencen på det pågældende marked, såfremt tildelingen
ikke sker på objektive, gennemsigtige og ikke-diskriminerende vilkår.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har derudover ingen bemærkninger til ændringerne.
Med venlig hilsen
Emma Nedahl Ottesen
Fuldmægtig/Head of Section
Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen/
Danish Competition and
Consumer Authority
Direkte +45 4171 5111
E-mail
[email protected]
1
L 178 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra kulturministeren
2857246_0017.png
Høring over lovforslag om ændring af lov om radio- og fjernsynsvirksomhed m.v. og lov om
mediestøtte, j.nr. 2024 - 973
Det er vigtigt også at sende positive høringssvar, og Magasinet KBH ønsker at udtrykke sin massive
støtte til ændringen af støtteloftet for ugeaviser.
Der kan produceres god, lokal journalistik for relativt små penge, og med et årligt loft på 1 mio. kroner
/ 60% af udgifterne vil der ske et markant, positivt skifte på markedet.
Indtil den nylige lovgivning har det været meget svært som mindre medie at konkurrere med store
bladhuse og f.eks. TV2 Regionerne, der alle har modtaget offentlig produktionsstøtte.
Med den nye lov, og særligt de nye satser, vil konkurrencen dog blive lidt mere rimelig, og der vil blive
skabt et længe savnet fundament under lokalmedierne.
Desuden vil det i langt højere grad være muligt at drive et seriøst medie, som ikke blot er
nyhedsbaseret, men som også går i dybden med det lokale stof — f.eks. politiske aspekter.
På Magasinet KBH vil de øgede satser kunne betyde et mærkbart løft af hele det journalistiske arbejde
og vores engagement i vedholdende at skabe en konstruktiv debat omkring, hvordan landets
hovedstad udvikles bedst muligt — arkitektonisk og med hensyn til byplanlægning.
Det er derfor vores vurdering, at de ændrede lofter generelt vil have en direkte, positiv påvirkning af
livet som det leves i landets byer og regioner.
De bedste hilsener
Ansv. redaktør
Anders Ojgaard
M +45 22 44 09 00
E
[email protected]
MAGASINET KBH
Løngangstræde 18, 3.
1468 København K
www.magasinetkbh.dk
1
L 178 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra kulturministeren
2
L 178 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra kulturministeren
2857246_0019.png
Bernhard Bangs Allé 25
2000 Frederiksberg
[email protected]
T. +45 3386 2880
F. +45 3386 2888
www.pro-f.dk
15. marts 2024
Høringssvar
Lov om ændring af lov om radio- og fjernsynsvirksomhed m.v. og
lov om mediestøtte
Producentforeningen støtter de foreslåede ændringer.
Det sker under forudsætning af, at de aftale ændringer i Public Service-puljens for-
mål og regler efterfølgende revideres, så puljens støttevilkår er i overensstemmelse
med aftalen om Public Service-puljen i Medieaftalen af juni 2023 - afsnittet ”En mo-
derne Public Service-pulje”
Med venlig hilsen
Jørgen Ramskov
Direktør, Producentforeningen
L 178 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra kulturministeren
2857246_0020.png
2
L 178 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra kulturministeren
2857246_0021.png
Kulturministeriet har den 22. februar 2024 sendt lovforslag om ændring af lov om radio- og fjernsynsvirksomhed m.v.
og lov om mediestøtte i høring.
Rigsrevisionen har gennemgået lovforslaget med fokus på bestemmelser vedrørende statslige revisions- og/eller
regnskabsforhold jf. rigsrevisorlovens §§ 7 og 10 (Lovbekendtgørelse nr. 101 af 19/01/2012).
Vi kan konstatere, at ministeriet har indarbejdet de bemærkninger, vi afgav i vores høringssvar den 16. august 2022,
og at der er ikke noget nyt i forslaget, der kan give anledning til kommentarer.
Vi vil dog for god ordens skyld gøre opmærksom på en enkelt sætning i lovbemærkningerne, som ministeriet kan
overveje at ændre. I
Bemærkninger til lovforslaget - Almindelige bemærkninger
under pkt. 2.2.1 anføres det, at:
’TV SYD A/S er et aktieselskab, hvorefter rigsrevisor har adgang til at gennemgå årsrapporten’. Den samme sætning
optræder i afsnittet vedr. nr. 6 i
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser.
Vi vil foreslå, at denne formulering rettes til: ’TV SYD A/S er et aktieselskab, og rigsrevisor har adgang til at
gennemgå regnskabet i medfør af rigsrevisorlovens § 4’.
Med venlig hilsen
Mette E. Matthiasen
Specialkonsulent
Landgreven 4
DK-1301 København K
Tlf.
+45 33 92 84 00
+45 33 92 85 73
Dir.
[email protected]
www.rigsrevisionen.dk
Læs om Rigsrevisionens behandling af personoplysninger
her
1
L 178 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra kulturministeren
2857246_0022.png
Fra:
Sendt:
Til:
Emne:
Jan Jørgensen <[email protected]>
18. marts 2024 12:14
Lars Theil Münster; Jarle Dalgaard Christensen
Høring over lovforslag om ændring af lov om radio- og fjernsynsvirksomhed m.v. og lov om
mediestøtte, j.nr. 2024 - 973
Kære Lars Theil Münster 
Bestyrelsen på TV 2/Bornholm har behandlet høringen om lovforslag på sit bestyrelsesmødet den 12. marts. Der er 
ingen kommentarer til forslaget. 
Med venlig hilsen 
Jan Jørgensen 
Direktør, 
TV 2/Bornholm 
1
L 178 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra kulturministeren
2857246_0023.png
Kære begge 
Tak for det fremsendte lovudkast. 
Lovudkastet giver ikke TV 2 Danmark A/S anledning til at fremkomme med bemærkninger. 
Med venlig hilsen
Rikke Buch‐Rønne 
Teamchef, advokat
TV 2 Jura
M +45 20 24 38 66
[email protected]
TV 2 Danmark A/S 
Rugaardsvej 25, DK‐5100 Odense 
Teglholm Allé 16, DK‐2450 København SV 
tv2.dk
1
L 178 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra kulturministeren
2857246_0024.png
  
 
2
L 178 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra kulturministeren
2857246_0025.png
Kolding d.15. marts 2024
Til Kulturministeriet
TV SYD A/S bemærkninger til Forslag til lov om ændring af lov om radio- og fjernsynsvirksomhed mv.
og lov om mediestøtte, j.nr. 2024-973
Kære Lars Theil Münster og Jarle Christensen.
Tak for muligheden for at komme med høringssvar til ovennævnte lovforslag.
Der er mange gode elementer i lovforslaget, herunder at TV 2 Regionernes indhold på egne digitale
platforme nu bliver betragtet som public service-indhold.
TV SYD A/S har dog en enkelt bekymring i forbindelse med lovforslaget.
I den gældende lov er det præciseret, at TV SYD A/S qua sin status som aktieselskab har særlige regler
omkring revision. Dette er ændret i forslaget til ny lov, efter hvilken de øvrige TV 2 Regioner i fremtiden
skal revideres af en godkendt revisor i lighed med TV SYD A/S.
Vi har i vores dialog med Kulturministeriet mundtligt fået oplyst, at den eneste hensigt med at udelade
passussen er at ensrette TV 2 Regionerne i forhold til revision, og i den forbindelse give os mulighed for
at benytte samme revisor. Dette er begrundelsen for, at der ikke længere er krav til TV SYD A/S om at
benytte en statsautoriseret revisor, men blot en godkendt revisor.
På TV SYD A/S er vi dog usikre på, om det betyder, at TV SYD A/S kan blive omfattet af krav om
forvaltningsrevision, hvilket vil være en usædvanlig praksis for et aktieselskab, der ellers opererer under
aktieselskabsloven.
Vi foreslår, at det kommer til at fremgå af loven, at TV S/D A/S ikke kan omfattes af forvaltningsrevision,
da det er et aktieselskab.
Med venlig hilsen
Betina Bendix
Direktør
Direktør, Betina Bendix
|
Tlf.: (+45) 76 30 31 00
|
Mobil: (+45) 24 69 14 10
|
[email protected]
TV SYD
|
Media Park 1
|
6000 Kolding
|
Tlf.: (+45) 76 30 31 32
|
[email protected]