Indfødsretsudvalget 2023-24
L 177 Bilag 7
Offentligt
2871320_0001.png
Til lovforslag nr.
L 177
Folketinget 2023-24
Betænkning afgivet af Indfødsretsudvalget den 0. maj 2024
Udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om indfødsrets meddelelse
[af udlændinge- og integrationsministeren (Kaare Dybvad Bek)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 49 ændringsforslag til lovforslaget.
Dansk Folkepartis medlem af udvalget har stillet æn-
dringsforslag nr. 1-5, 7, 10, 13, 15, 16, 18, 20, 21, 23-36
og 38-49.
Udlændinge- og integrationsministeren har stillet æn-
dringsforslag nr. 6, 8, 9, 11, 12, 14, 17, 19, 22 og 37.
2. Indstillinger
<>
Radikale Venstre, Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambands-
flokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgi-
velsen ikke medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang
til at komme med indstillinger eller politiske bemærkninger
i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Liberal Alliance
Liberal Alliances medlem af udvalget bemærker, at der
efter anmodning fra et flertal i udvalget på lovforslaget er
optaget to personer uden forudgående sagsbehandling i Ud-
lændinge- og Integrationsministeriet, jf. svar på spørgsmål
nr. 1 til L177. Liberal Alliance har i behandlingen af de
pågældende ansøgninger været kritiske overfor, at Indføds-
retsudvalget skulle vurdere en dispensationsansøgning på et
uoplyst grundlag. Vi er af den opfattelse, at alle ansøgninger
der forelægges for Indfødsretsudvalget skal behandles ens
samt at vurderingen skal bero på et oplyst grundlag. Det
er ifølge den gældende indfødsretsaftale ikke et krav, at
ansøgere, hvis ansøgning skal foreligges for Folketingets
indfødsretsudvalg skal have indgivet en ansøgning som ud-
valgets medlemmers stillingtagen skal bero på. I Liberal Al-
liance ser vi dette som en gråzone i den gældende aftale. Af
den årsag vil vi drøfte denne problematik i aftalekredsen for
indfødsretsaftalen med det formål at sikre, at vurderinger i
Indfødsretsudvalget foretages på et oplyst grundlag.
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlem af udvalget er foruroliget over
den nuværende praksis, hvor kriminelle tildeles dansk stats-
borgerskab uden om de aftalte betingelser, hvor bunkevis
af påståede statsløse og skjulte bipersoner gebyrfrit sniges
ind på lovforslaget uden at opfylde betingelserne, og hvor
der tildeles statsborgerskab uden nogen som helst vished for
ansøgernes værdier, sympatier eller oprigtige tilknytning til
Danmark.
På dette lovforslag drejer det sig om hele 1159 bipersoner
og 25 påståede statsløse, i alt 1184 udlændinge, som uden
videre tildeles dansk indfødsret uden forelæggelse for udval-
get og uden at skulle opfylde de objektive krav, der ellers
ofte fremhæves. Det har aldrig været hensigten at uddele
statsborgerskab på denne måde. Der er altså tale om 42 pct.,
som får indfødsret med dette lovforslag uden at leve op til
de såkaldt »strenge krav«.
I alt bliver 2.223 personer med dette lovforslag juridisk
danske. DF stemmer imod i de sager, hvor vi ikke kan
behandle ansøgerne individuelt med den omhu, grundlovs-
fædrene har pålagt os. I dag bunker man tusindvis af men-
nesker sammen i en enkelt pulje – uden nogen form for
individuel behandling eller fornemmelse for disse menne-
skers værdier, synspunkter, sympatier eller tilknytning til
Danmark.
DF ønsker, at udvalget igen skal stemme om hver enkelt
ansøger som i det oprindelige udvalg med N. F. S. Grundt-
vig i spidsen, hvor ti ansøgere i 1850 på det første lovfor-
DokumentId
Journalnummer
L 177 - 2023-24 - Bilag 7: 1. udkast til betænkning
2871320_0002.png
2
slag om meddelelse af indfødsret i Rigsdagen blev anset
af indenrigsministeren for »et ikke ringe Antal forskjellige
Personer, med Hensyn til hvilke der muligt ville være An-
ledning til at indhente specielle Oplysninger«. (Rigsdagsti-
dende 1849-50, Folketingets forhandlinger, spalte 806).
"Indfødsretten udspringer af folkets ejendomsret og arve-
ret til sit fædrene land, som det kan have gyldig grund til
at skænke enkelte udlændinge del i, men aldrig bør gøre
det uden hensyn til sit eget tarv og det almindelige bed-
ste. (N. F. S Grundtvig, 22. marts 1850, under behandlingen
af første meddelelse af indfødsret)
Indfødsret er den fineste gave, Folketinget kan give, når
en anstændig udlænding har udmærket sig og: »Har for Mo-
dersmaalet Øre,/Har for Fædrelandet Ild« (N. F. S. Grundt-
vig, »Folkeligheden«, i Danskeren, nr. 24, 1848). Kun der-
ved fortjener man at blive begunstiget i det danske testa-
mente. Samtidig er indfødsretten Danmarks inderste og sids-
te forsvarslinje.
Som det udtales i forbindelse med behandlingen af det
første forslag om tildeling af indfødsret i Folketinget:
»Om man skal give indfødsret til en mand eller ikke,
det kan ikke afgøres efter en forud anlagt målestok; det må
bedømmes efter, om en mand ved sit særlige forhold i landet
og ved den særlige stilling han indtager, gør sig skikket til at
indtræde som dansk borger.«
I dag bliver knap 5.000 personer danske hvert år med dis-
se skammelige love. Det er 500 gange så mange mennesker,
som blev gjort danske af Grundtvig m.fl. i 1850. DF mener
ikke, at det er en sund udvikling, som gavner Danmark
og det danske folk. Heller ikke på dette lovforslag er der
styr på sagerne. Der ses tilsyneladende ingen selvransagelse
hos regeringen, som uden videre optager dømte voldsmænd,
tyve og andet godtfolk, der er dømt for et væld af forskellige
typer forbrydelser, også på dette lovforslag om indfødsrets
meddelelse.
Igen er det DF’s store indsats i Indfødsretsudvalget, som
sikrer, at de værste forbrydere bliver opdaget. Alt imens
anklager såkaldte eksperter i medierne DF for at bryde med
retsstatsprincipperne og lign, mens det tværtimod er vores
hårde arbejde for fædrelandet, som hjælper til, at loven og
dens ånd efterleves.
Udlændinge- og Integrationsministeriet er tilsyneladende
ude af stand til at leve op til aftalen om ikke at optage dømte
kriminelle, såfremt disse lyver om tidligere domme. Mini-
steriet vil nemlig ikke tilvejebringe rammer, der tillader at
kunne gå mere end 10 år tilbage i Det Centrale Kriminalre-
gister. Dette har stået på siden 2018, dvs. i et halvt årti, uden
at regeringen har udbedret situationen.
Ministeren siger, at løsningen ikke ligger lige for. Det
passer ikke. Konkret kan man eksempelvis ændre sletnings-
tidspunktet for de offentlige straffeattester til aldrig at blive
forældet for udlændinge, ligesom man vil kunne fremsøge
ansøgere i bl.a. Rigspolitiets Centrale Fingeraftryksregister.
Igen er der mennesker med rabiate holdninger – herun-
der Hamassympatisører, som billiger terror. Ministeren og
regeringen er blevet gjort bekendt med konkrete tilkendegi-
velser af sympati for terror i kølvandet på det forfærdelige
angreb på israelske civile den 7. oktober 2023, men agter
stadig at give statsborgerskab til mennesker, der offentligt
sympatiserer med den uhyrlige handling. Der er stadig ingen
selvransagelse hos de politiske partier, der ukritisk stemmer
for at give disse mennesker statsborgerskab.
Statsborgerskaber bliver i dag kastet i grams og spredt ud
i landskabet som ligegyldig formalisme. DF mener, at ud-
viklingen i måden, vi uddeler statsborgerskab på, er skam-
melig – og det er mere tydeligt end nogensinde.
Regeringen insisterer på en trykpresse, der flere gange
årligt gør terrorsympatisører og dømte kriminelle til danske
statsborgere.
DF mener ikke, at statsløse har »ret« til statsborgerskab
i Danmark, fordi de kommer fra et dårligt land, og det er uk-
lart for DF, hvad ministeren har gjort for at tilvejebringe den
fornødne viden om de påståede statsløses statsborgerretlige
forhold i disse lande.
Oftest er der tale om, at de har ret til statsborgerskab
i deres land, men at de simpelthen ikke ønsker at vende
hjem, og at den danske stat ikke agter at hjemsende disse
mennesker.
Flygtningestatus er blevet genvejen til indvandring til vo-
res lille land mod nord. DF mener, at den nuværende under-
lødige indfødsretsaftale er utilstrækkelig og ikke respekterer
hverken grundlovens bogstav eller ånd. DF mener, at betin-
gelserne for at søge om statsborgerskab uden undtagelser
bør være opfyldt ved ansøgningstidspunktet. Der bør betales
gebyr ved hver eneste ansøgning, der behandles, og ikke
kun ved første ansøgning. Derudover bør gebyret hæves
betragteligt.
DF bemærker, at kriminelle udlændinge, der i en alder
af 14 år har begået røveri eller drab, frit kan optages og få
statsborgerskab som bipersoner uden udvalgets kendskab.
Dertil kommer, at udlændinge straffet med bøde for tyve-
ri, hærværk, uorden og narkokørsel kan optages uden fore-
læggelse for indfødsretsudvalget.
Udlændinge dømt for skyderi, overfald, knivstikkeri eller
voldtægt, kan på grund af statsløsekonventionen optages på
lovforslag om indfødsrets meddelelse uden karens eller fore-
læggelse - og uden at skulle kunne dokumentere hverken
selvforsørgelse, danskkundskaber eller en bestået indføds-
retsprøve.
Svenske statsborgere, der er dømt for f.eks. bandedrab,
voldtægt eller terrorisme, kan få dansk indfødsret ved erklæ-
ring 7 år efter deres dom.
Dansk Folkeparti stiller sig desuden kritisk overfor, at
udenlandske førtidspensionister automatisk er undtaget fra
beskæftigelseskravet. Også udlændinge med misligholdt of-
fentlig gæld, f.eks. su-tilbagebetalingskrav og mange offent-
lige parkeringsafgifter, samt udlændinge under konkursbe-
handling med verserende fogedsager eller andre uafklarede
søgsmål i civilretten, optages.
Også kulturfremmede med ekstremistiske synspunkter
optages, uden at ministeren vil besvare spørgsmål vedrøren-
de deres utilbørligheder. Dette ser vi tydeligt på dette lovfor-
slag, hvor konflikten i Mellemøsten mellem de autoritære
islamiske regimer og det demokratiske Israel har fungeret
som en art fremkaldervæske for de rabiate antisemitiske
L 177 - 2023-24 - Bilag 7: 1. udkast til betænkning
2871320_0003.png
3
holdninger, der er så forstemmende almindelige blandt ind-
vandrere fra Mellemøsten.
DF finder det i den forbindelse yderst kritisabelt, at mini-
steren afviser at forholde sig til spørgsmål om enkeltperso-
ner, som jo netop er, hvad lovforslaget handler om. Ministe-
ren nægter at forholde sig til lovens indhold.
DF kan ikke støtte denne lukkede lovgivningsproces, der
i realiteten forhindrer folketingsmedlemmerne i efter hensig-
ten med grundlovens § 44, stk. 1, at afgøre, hvem der skal
erhverve dansk indfødsret. DF mener, at det er fuldstændig
utilstedeligt, at der ikke er højere krav til udlændinges van-
del, ligesom vi mener, at udvalget bør have størst mulig
indsigt i den enkelte ansøgers forhold. Danskerne fortjener
denne indsigt, idet den fremmede med lovforslaget jo netop
gøres dansk.
Dansk Folkeparti foreslår, at hver enkelt ansøger behand-
les på et separat lovforslag. Der er intet til hinder for sådan
en fremgangsmåde, hvilket vi jo bl.a. har set i forbindelse
med Forslag til lov om meddelelse af dansk indfødsret til
Mary Elizabeth Donaldson (L 137, fremsat den 28. januar
i 2004), som gav Mary Donaldson fra Australien indfødsret
samme dag, hun blev gift. Er udvalget ude af stand til at tage
stilling til mængden af lovforslag i en samling, udskydes
ubehandlede lovforslag til næste samling, som det er kutyme
i alle andre udvalg. Alternativt aftales der et loft på f.eks.
250 ansøgere om året.
En anden mulighed, som alt andet lige ville være bedre
for Danmark end det nuværende brandudsalg, ville være at
opdele ansøgerne efter oprindelsesland, hvorefter lovforsla-
gene skulle behandles alfabetisk (Afghanistan, Australien,
Bangladesh, Belgien osv.)
Indfødsret ikke er noget selvfølgeligt – men derimod
noget man ekstraordinært kan erhverve, hvis Folketinget
– folkets repræsentanter – finder en sådan erkendtlighed
fordelagtig for Danmark.
DF er af den opfattelse, at statsborgerskab alene bør gives
til mennesker, der gennem adfærd og initiativ har gjort sig
fortjente til det – og hvor vi som Folketing har en berettiget
og velbegrundet formodning om, at tildeling af statsborger-
skab vil være en god beslutning – ja, man kunne sige en
god investering – kulturelt, socialt og økonomisk – for det
danske samfund og de danske borgere.
En sådan formodning er ikke tilvejebragt – og Dansk
Folkeparti stemmer derfor imod lovforslaget. DF bemærker
sluttelig, at det er muligt at leve et lønnende og rigt liv i
Danmark uden dansk statsborgerskab.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af et
mindretal
(DF), tiltrådt af []:
Til § 1
1)
Nr. 5
udgår.
[Udtagelse af person]
Til § 3
Principalt:
2)
Paragraffen udgår.
[Udskillelse af personer, som er statsløse eller statsborgere i
MENAP-lande eller Tyrkiet]
Subsidiært:
3)
Nr. 51
udgår.
[Udtagelse af person]
Subsidiært:
4)
Nr. 53
udgår.
[Udtagelse af person]
Til § 5
5)
I
stk. 2
indsættes som
nr. 4:
»at personen på tidspunktet for deltagelse i en grundlovs-
ceremoni ikke er iført islamisk tørklæde«
[Ansøgerne må ikke være iført islamisk tørklæde ved delta-
gelse i grundlovsceremonien]
Til § 7
Af
udlændinge- og integrationsministeren,
tiltrådt af []:
6)
Nr. 192
udgår.
[Udtagelse af person]
Af et
mindretal
(DF), tiltrådt af []:
7)
Nr. 200
udgår.
[Udtagelse af person]
Af
udlændinge- og integrationsministeren,
tiltrådt af []:
8)
Nr. 334
udgår.
[Udtagelse af person]
9)
Nr. 379
udgår.
[Udtagelse af person]
Af et
mindretal
(DF), tiltrådt af []:
10)
Nr. 402
udgår.
[Udtagelse af person]
Af
udlændinge- og integrationsministeren,
tiltrådt af []:
11)
Nr. 441
udgår.
[Udtagelse af person]
12)
Nr. 657
udgår.
[Udtagelse af person]
Af et
mindretal
(DF), tiltrådt af []:
L 177 - 2023-24 - Bilag 7: 1. udkast til betænkning
2871320_0004.png
4
13)
Nr. 703
udgår.
[Udtagelse af person]
Af
udlændinge- og integrationsministeren,
tiltrådt af []:
14)
Nr. 745
udgår.
[Udtagelse af person]
Til § 8
Principalt:
Af et
mindretal
(DF), tiltrådt af []:
15)
Paragraffen udgår.
[Udskillelse af personer, som er statsløse eller statsborgere i
MENAP-lande eller Tyrkiet, og hvis tildeling af statsborger-
skab er betinget af deltagelsen i en grundlovsceremoni]
Subsidiært:
16)
Nr. 912
udgår.
[Udtagelse af person]
Af
udlændinge- og integrationsministeren,
tiltrådt af []:
17)
Nr. 935
udgår.
[Udtagelse af person]
Subsidiært:
Af et
mindretal
(DF), tiltrådt af []:
18)
Nr. 938
udgår.
[Udtagelse af person]
Af
udlændinge- og integrationsministeren,
tiltrådt af []:
19)
Nr. 948
udgår.
[Udtagelse af person]
Subsidiært:
Af et
mindretal
(DF), tiltrådt af []:
20)
Nr. 959
udgår.
[Udtagelse af person]
Subsidiært:
21)
Nr. 965
udgår.
[Udtagelse af person]
Af
udlændinge- og integrationsministeren,
tiltrådt af []:
22)
Nr. 979
udgår.
[Udtagelse af person]
Subsidiært:
Af et
mindretal
(DF), tiltrådt af []:
23)
Nr. 984
udgår.
[Udtagelse af person]
24)
Nr. 1004
udgår.
[Udtagelse af person]
Subsidiært:
25)
Nr. 1063
udgår.
[Udtagelse af person]
Subsidiært:
26)
Nr. 1118
udgår.
[Udtagelse af person]
Subsidiært:
27)
Nr. 1125
udgår.
[Udtagelse af person]
Subsidiært:
28)
Nr. 1126
udgår.
[Udtagelse af person]
Subsidiært:
29)
Nr. 1127
udgår.
[Udtagelse af person]
30)
Nr. 1156
udgår.
[Udtagelse af person]
Subsidiært:
31)
Nr. 1189
udgår.
[Udtagelse af person]
Subsidiært:
32)
Nr. 1291
udgår.
[Udtagelse af person]
Subsidiært:
33)
Nr. 1320
udgår.
[Udtagelse af person]
Subsidiært:
34)
Nr. 1327
udgår.
[Udtagelse af person]
L 177 - 2023-24 - Bilag 7: 1. udkast til betænkning
2871320_0005.png
5
Subsidiært:
35)
Nr. 1334
udgår.
[Udtagelse af person]
Til § 9
36)
Nr. 1466
udgår.
[Udtagelse af person]
Af
udlændinge- og integrationsministeren,
tiltrådt af []:
37)
I
Nr. 1549
ændres
»Christina Olivia Gunawan«
til:
»Casey Chen Lund«.
[Korrektion]
Af et
mindretal
(DF), tiltrådt af []:
38)
Nr. 1581
udgår.
[Udtagelse af person]
39)
Nr. 1600
udgår.
[Udtagelse af person]
40)
Nr. 1678
udgår.
[Udtagelse af person]
41)
Nr. 1722
udgår.
[Udtagelse af person]
42)
Nr. 1767
udgår.
[Udtagelse af person]
43)
Nr. 1820
udgår.
[Udtagelse af person]
44)
Nr. 1835
udgår.
[Udtagelse af person]
45)
Nr. 1890
udgår.
[Udtagelse af person]
46)
Nr. 1893
udgår.
[Udtagelse af person]
47)
Nr. 2003
udgår.
[Udtagelse af person]
48)
Nr. 2034
udgår.
[Udtagelse af person]
49)
Nr. 2047
udgår.
[Udtagelse af person]
Bemærkninger
Til nr. 1
Ansøgeren under nr. 5 foreslås udtaget af lovforslaget,
fordi den pågældende har vedtaget en bøde på 500 kr. for
butikstyveri efter straffeloven
Til nr. 2 og 15
Baggrunden for ændringsforslaget er, at statsløse samt
statsborgere i MENAP-lande og Tyrkiet ikke skal tildeles
dansk indfødsret med lovforslaget.
Til nr. 3
Ansøgeren under nr. 51 foreslås udtaget af lovforslaget,
fordi den pågældende er dømt for en række forseelser,
blandt andet en bøde på 17.000 kr. for ulovligt ophold ef-
ter udlændingeloven, en bøde på 4.000 kr. for manglende
registrering af køretøj efter registreringsloven og en bøde på
3.000 kr. for dokumentfalsk efter straffeloven.
Til nr. 4
Ansøgeren under nr. 53 foreslås udtaget af lovforslaget,
fordi den pågældende er dømt for en række forseelser,
blandt andet bevisforvanskelse efter straffeloven, kørsel
uden førerret efter færdselsloven, skyldnersvig efter straffe-
loven, ubetinget fængselsstraf i 60 dage for at have forvoldt
fare for liv eller førlighed efter straffeloven og ubetinget
fængselsstraf i 60 dage for vold efter straffeloven.
Til nr. 5
Baggrunden for ændringsforslaget er, at det stilles som et
krav for ansøgere på lovforslaget, at ansøgerne ved deltagel-
se i en grundlovsceremoni ikke er iført islamisk tørklæde.
Til nr. 6
Ansøgeren under nr. 192 er behandlet efter retningslin-
jerne i cirkulæreskrivelse nr. 9461 af 17. juni 2021 om
naturalisation. Ansøgeren foreslås udtaget af lovforslagets
§ 7, fordi den pågældende ikke opfylder betingelserne for at
være optaget på lovforslaget.
Til nr. 7
Ansøgeren under nr. 200 foreslås udtaget af lovforslaget,
fordi den pågældende har vedtaget en bøde på 2.000 kr. efter
lov om euforiserende stoffer.
Til nr. 8
Ansøgeren under nr. 334 er behandlet efter retningslin-
jerne i cirkulæreskrivelse nr. 9461 af 17. juni 2021 om
naturalisation. Ansøgeren foreslås udtaget af lovforslagets
§ 7, fordi den pågældende ikke opfylder betingelserne for at
være optaget på lovforslaget.
Til nr. 9
Ansøgeren under nr. 379 er behandlet efter retningslin-
jerne i cirkulæreskrivelse nr. 9461 af 17. juni 2021 om
naturalisation. Ansøgeren foreslås udtaget af lovforslagets
§ 7, fordi den pågældende ikke opfylder betingelserne for at
være optaget på lovforslaget.
Til nr. 10
Ansøgeren under nr. 402 foreslås udtaget af lovforslaget,
fordi den pågældende har vedtaget en bøde på 6.300 kr. for
butikstyveri efter straffeloven.
L 177 - 2023-24 - Bilag 7: 1. udkast til betænkning
2871320_0006.png
6
Til nr. 11
Ansøgeren under nr. 441 er behandlet efter retningslin-
jerne i cirkulæreskrivelse nr. 9461 af 17. juni 2021 om
naturalisation. Ansøgeren foreslås udtaget af lovforslagets
§ 7, fordi den pågældende ikke opfylder betingelserne for at
være optaget på lovforslaget.
Til nr. 12
Ansøgeren under nr. 657 er behandlet efter retningslin-
jerne i cirkulæreskrivelse nr. 9461 af 17. juni 2021 om
naturalisation. Ansøgeren foreslås udtaget af lovforslagets
§ 7, fordi den pågældende ikke opfylder betingelserne for at
være optaget på lovforslaget.
Til nr. 13
Ansøgeren under nr. 703 foreslås udtaget af lovforslaget,
fordi den pågældende har en række domme, blandt andet
vedtaget bøder på hhv. 1.500 og 3.000 kr. for to overtrædel-
ser af ordensbekendtgørelsen.
Til nr. 14
Ansøgeren under nr. 745 er behandlet efter retningslinjer-
ne i cirkulæreskrivelse nr. 9461 af 17. juni 2021 om naturali-
sation. Ansøgeren foreslås udtaget af lovforslagets § 7, fordi
det er uafklaret, om den pågældende opfylder betingelserne
for at være optaget på lovforslaget.
Til nr. 16
Ansøgeren under nr. 912 foreslås udtaget af lovforslagets
§ 8, fordi den pågældende
har udtalt det følgende »Vi sejlede 35 mennesker i en lille
båd til Grækenland, hvor vi sov i en skov i flere nætter uden
hverken vand eller mad. Men så kom vi til Ammonia, hvor
menneskesmuglerne bare sidder ud til vejen og handler helt
åbenlyst.« og »Jeg fik lavet et falsk pas. Det havde jeg det
lidt svært med, for jeg har aldrig gjort noget ulovligt tidlige-
re. Men det var nødvendigt, så jeg kunne flyve til Paris. I
Paris satte jeg mig i en taxa og kørte til Danmark. Jeg vidste,
at det var Danmark vi skulle til. For jeg havde brugt lang tid
på at studere de forskellige europæiske lande.«
Til nr. 17
Ansøgeren under nr. 935 er behandlet efter retningslinjer-
ne i cirkulæreskrivelse nr. 9461 af 17. juni 2021 om naturali-
sation. Ansøgeren foreslås udtaget af lovforslagets § 8, fordi
det er uafklaret, om den pågældende opfylder betingelserne
for at være optaget på lovforslaget.
Til nr. 18
Ansøgeren under nr. 938 foreslås udtaget af lovforslaget,
fordi den pågældende har vedtaget en bøde på vedtaget en
bøde på 7.000 kr. for kørsel uden førerret efter færdselslo-
ven.
Til nr. 19
Ansøgeren under nr. 948 er behandlet efter retningslin-
jerne i cirkulæreskrivelse nr. 9461 af 17. juni 2021 om
naturalisation. Ansøgeren foreslås udtaget af lovforslagets
§ 8, fordi den pågældende ikke opfylder betingelserne for at
være optaget på lovforslaget.
Til nr. 20
Ansøgeren under nr. 959 foreslås udtaget af lovforslaget,
fordi den pågældende har vedtaget en bøde på 500 kr. for
bedrageri efter straffeloven.
Til nr. 21
Ansøgeren under nr. 965 foreslås udtaget af lovforslaget,
fordi den pågældende har vedtaget en bøde på 7.500 kr. for
uorden i forretningsbøger efter straffeloven,
Til nr. 22
Ansøgeren under nr. 979 er behandlet efter retningslin-
jerne i cirkulæreskrivelse nr. 9461 af 17. juni 2021 om
naturalisation. Ansøgeren foreslås udtaget af lovforslagets
§ 8, fordi den pågældende ikke opfylder betingelserne for at
være optaget på lovforslaget.
Til nr. 23
Ansøgeren under nr. 984 foreslås udtaget af lovforslaget,
fordi den pågældende har vedtaget en bøde på 7.000 kr. for
kørsel uden førerret efter færdselsloven.
Til nr. 24
Ansøgeren under nr. 1004 foreslås udtaget af lovforsla-
gets § 8, fordi den pågældende tilsyneladende den 17. ok-
tober 2023 på Facebook under profil-id 100000554741776
skrev et utilbørligt opslag indeholdende bl.a. »Israel er na-
zist« og »Må Allah brænde ethvert land der støtter dem, må
Allah brænde enhver bosætter, må Allah brænde hver eneste
leder der holder kæft«.
Til nr. 25
Ansøgeren under nr. 1063 foreslås udtaget af lovforsla-
get, fordi den pågældende har vedtaget en bøde på 500 kr.
for butikstyveri efter straffeloven.
Til nr. 26
Ansøgeren under nr. 1118 foreslås udtaget af lovforsla-
gets § 8, fordi den pågældende tilsyneladende den 7. okto-
ber 2023 på Facebook under profil-id 824825409 skrev et
utilbørligt opslag på arabisk, der af Facebook oversættes til
»Next year insha Allah we celebrate October 7 and October
6«.
Til nr. 27
Ansøgeren under nr. 1125 foreslås udtaget af lovforsla-
get, fordi den pågældende har vedtaget en bøde på 23.000
kr. efter lov om hyrekørsel. Ansøgeren under nr. 1125 fore-
slås udtaget af lovforslaget, fordi den pågældende har vedta-
get en bøde på 23.000 kr. efter lov om hyrekørsel.
Til nr. 28
Ansøgeren under nr. 1126 foreslås udtaget af lovforsla-
get, fordi den pågældende har vedtaget en bøde på 2.000 kr.
efter lov om euforiserende stoffer.
L 177 - 2023-24 - Bilag 7: 1. udkast til betænkning
2871320_0007.png
7
Til nr. 29
Ansøgeren under nr. 1127 foreslås udtaget af lovforsla-
get, fordi den pågældende er idømt en bøde på 1.500 kr.
efter ordensbekendtgørelsen.
Til nr. 30
Ansøgeren under nr. 1156 foreslås udtaget af lovforsla-
get, fordi pågældende har vedtaget en bøde på 1.500 kr. for
ulovligt ophold efter udlændingeloven.
Til nr. 31
Ansøgeren under nr. 1189 foreslås udtaget af lovforsla-
get, fordi pågældende har vedtaget en bøde på 1.000 kr. efter
lov om euforiserende stoffer.
Til nr. 32
Ansøgeren under nr. 1291 foreslås udtaget af lovforsla-
get, fordi pågældende har vedtaget en bøde på 1.500 kr. efter
ordensbekendtgørelsen.
Til nr. 33
Ansøgeren under nr. 1320 foreslås udtaget af lovforsla-
get, fordi pågældende har vedtaget en bøde på 2.500 kr. for
butikstyveri efter straffeloven.
Til nr. 34
Ansøgeren under nr. 1327 foreslås udtaget af lovforsla-
get, fordi pågældende har vedtaget en bøde på 1.500 kr. efter
ordensbekendtgørelsen.
Til nr. 35
Ansøgeren under nr. 1334 foreslås udtaget af lovforsla-
get, fordi den pågældende har vedtaget en bøde på 4.000 kr.
for kørsel uden førerret efter færdselsloven.
Til nr. 36
Ansøgeren under nr. 1466 foreslås udtaget af lovforsla-
get, fordi pågældende har vedtaget en bøde på 500 kr. for
butikstyveri efter straffeloven.
Til nr. 37
Ændringsforslaget er en berigtigelse af ansøgerens navn.
Til nr. 38
Ansøgeren under nr. 1581 foreslås udtaget af lovforsla-
get, fordi den pågældende er idømt en bøde på 3.000 kr.
efter våbenloven.
Til nr. 39
Ansøgeren under nr. 1600 foreslås udtaget af lovforsla-
get, fordi pågældende har vedtaget en bøde på 1.000 kr. efter
ordensbekendtgørelsen.
Til nr. 40
Ansøgeren under nr. 1678 foreslås udtaget af lovforsla-
get, fordi den pågældende har vedtaget en bøde på 3.500 kr.
for spirituskørsel efter færdselsloven og en bøde på 500 kr.
for forsøg på bedrageri efter straffeloven.
Til nr. 41
Ansøgeren under nr. 1722 foreslås udtaget af lovforsla-
get, fordi den pågældende vedtaget en bøde på 1.000 kr. for
overtrædelse af udlændingeloven.
Til nr. 42
Ansøgeren under nr. 1767 foreslås udtaget af lovforsla-
get, fordi den pågældende har ved vedtaget en bøde på 500
kr. for butikstyveri efter straffeloven, vedtaget en bøde på
1.000 kr. efter lov om forbud mod visse dopingmidler og
vedtaget en bøde på 2.000 kr. efter lov om euforiserende
stoffer.
Til nr. 43
Ansøgeren under nr. 1820 foreslås udtaget af lovforsla-
get, fordi den pågældende vedtaget en bøde på 4.000 kr.
ulovligt arbejde efter udlændingeloven.
Til nr. 44
Ansøgeren under nr. 1835 foreslås udtaget af lovforsla-
get, fordi pågældende har vedtaget en bøde på 2.500 kr. for
butikstyveri efter straffeloven.
Til nr. 45
Ansøgeren under nr. 1890 foreslås udtaget af lovforsla-
get, fordi pågældende har vedtaget en bøde på 1.800 kr. for
butikstyveri efter straffeloven.
Til nr. 46
Ansøgeren under nr. 1893 foreslås udtaget af lovforsla-
get, fordi pågældende har flere forseelser, blandt andet ved-
taget en bøde på 1.000 kr. efter ordensbekendtgørelsen.
Til nr. 47
Ansøgeren under nr. 2003 foreslås udtaget af lovforsla-
get, fordi den pågældende har vedtaget en bøde på 8.500 kr.
for spirituskørsel efter færdselsloven.
Til nr. 48
Ansøgeren under nr. 2034 foreslås udtaget af lovforsla-
get, fordi den pågældende har vedtaget en bøde på 7.000 kr.
for kørsel uden førerret efter færdselsloven.
Til nr. 49
Ansøgeren under nr. 2047 foreslås udtaget af lovforsla-
get, fordi den pågældende har vedtaget en bøde på 7.500 kr.
for uorden i forretningsbøger efter straffeloven.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 25. april 2024 og var til
1. behandling den 2. maj 2024. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Indfødsretsudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i <> møder.
L 177 - 2023-24 - Bilag 7: 1. udkast til betænkning
2871320_0008.png
8
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt <5> bilag på lovfor-
slaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 1 skriftlig
henvendelse om lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 108 spørgsmål
til udlændinge- og integrationsministeren til skriftlig besva-
relse, [som ministeren har besvaret. ]
Anders Kronborg (S) Louise Mehnke (S) Frederik Vad (S) Kasper Roug (S) Maria Durhuus (S) Thomas Skriver Jensen (S)
Heidi Bank (V) Lars Christian Lilleholt (V) Torsten Schack Pedersen (V) Mohammad Rona (M) Kristian Bøgsted (DD)
Søren Espersen (DD) Sandra Elisabeth Skalvig (LA) Brigitte Klintskov Jerkel (KF) Mikkel Bjørn (DF)
fmd.
Anne Valentina Berthelsen (SF) Rosa Lund (EL) Helene Liliendahl Brydensholt (ALT)
nfmd.
Radikale Venstre, Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Danmarksdemokraterne – Inger Støjberg (DD)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Liberal Alliance (LA)
Moderaterne (M)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Enhedslisten (EL)
50
22
16
15
15
14
10
9
Radikale Venstre (RV)
Dansk Folkeparti (DF)
Alternativet (ALT)
Siumut (SIU)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
7
7
5
1
1
1
1
5