Boligudvalget 2023-24
L 176 Bilag 1
Offentligt
2856780_0001.png
Hovedpostkassen ([email protected]), Elmir Tartic ([email protected])
[email protected] ([email protected])
Høringssvar vedr. udkast til lovforslag om lov om ophævelse af begrænsninger for arealanvendelsen i det almene boligområde Tingbjerg/Utterslevhuse i
Københavns Kommune - Sagsnr. 2023 - 8775
Sendt:
07-02-2024 08:22
Til:
Fra:
Titel:
Social-, Bolig- og Ældreministeriet har den 5. februar 2024 sendt udkast til lovforslag om ophævelse af begrænsninger for arealanvendelsen i det almene
boligområdet Tingbjerg/Utterslevhuse i høring.
Ministeriernes forpligtelse til at høre Rigsrevisionen er fastlagt af rigsrevisorloven, §§ 7 og 10 (Lovbekendtgørelse nr. 101 af 19/01/2012) og angår revisions-
og/eller regnskabsforhold, der kan have betydning for Rigsrevisionens opgaver.
Vi har gennemgået lovforslaget og kan konstatere, at det ikke omhandler revisions- eller regnskabsforhold i staten eller andre offentlige virksomheder, der
revideres af Rigsrevisionen.
Vi har derfor ikke behandlet henvendelsen yderligere.
Med venlig hilsen
Mette E. Matthiasen
Specialkonsulent
Landgreven 4
DK-1301 København K
Tlf. +45 33 92 84 00
Dir.+45 33 92 85 73
[email protected]
www.rigsrevisionen.dk
Læs om Rigsrevisionens behandling af personoplysninger
her
Fra:
Elmir Tartic <[email protected]>
Sendt:
5. februar 2024 13:49
Emne:
Høring - Udkast til lovforslag om lov om ophævelse af begrænsninger for arealanvendelsen i det almene boligområde Tingbjerg/Utterslevhuse i
Københavns Kommune (SM Id nr.: 795017)
Vedlagt fremsendes Social-, Bolig- og Ældreministeriets høringsbrev af dags dato vedrørende udkast til lovforslag ophævelse af begrænsninger for
arealanvendelsen i det almene boligområde Tingbjerg/Utterslevhuse i Københavns Kommune.
Med venlig hilsen
Elmir Tartic
Almene Boliger
Mobil: +45 72 26 70 92
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon: 33 92 93 00
www.sm.dk
Sådan behandler vi dine personoplysninger
L 176 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra social- og boligministeren L 176 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra social- og boligministeren
2856780_0003.png
Til:
Cc:
Fra:
Titel:
Sendt:
Hovedpostkassen ([email protected])
Elmir Tartic ([email protected])
Anne Lisa Michelini ([email protected])
sagsnr. 2023-8775 høringssvar
05-03-2024 11:21
På vegne af Afdelingsbestyrelsen fsb Tingbjerg v. formand Anja Brinch
Afdelingsbestyrelserne i fsb Tingbjerg, SAB Tingbjerg og SAB Utterslevhuse bakker op om lovforslaget som
bemyndiger transportministeren til at anlægge en ny vejforbindelse mellem Tingbjerg og Husum, da det er en
forudsætning for realiseringen af den aftalte udviklingsplan for Tingbjerg-Utterslevhuse. En udviklingsplan som skal
sikre, at Tingbjerg-Utterslevhuse når målet om at nedbringe antallet af almene familieboliger til 40% inden udgangen
af 2029, men med bevarelse af flest mulige almene boliger. Det er væsentligt for os at staten og Københavns
Kommune leverer deres del af planen.
Med venlig hilsen
Anne Michelini
Sekretær/konfliktmægler
Tingbjerg Afdelingsbestyrelse fsb
Vestfløjen 11
2700 Brønshøj
Tlf.: 38 27 90 24
Mobil: 50 55 44 70
[email protected]
www.tingbjerg-bydel.dk
L 176 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra social- og boligministeren
2856780_0004.png
Til:
Cc:
Fra:
Titel:
Sendt:
Bilag:
Hovedpostkassen ([email protected])
Elmir Tartic ([email protected])
Birgitte Bang Ingrisch ([email protected])
Sagsnummer 2023-8775
04-03-2024 10:30
Høringssvar ophævelse af fredninger ved Tingbjerg.pdf;
Hermed Danmarks Naturfredningsforenings høringssvar vedrørende forslag til lov om ophævelse af begrænsninger
for arealanvendelsen i det almene boligområde Tingbjerg/Utterslevhuse i Københavns Kommune.
Venlig hilsen
Birgitte Bang Ingrisch
Fredningsleder
____________________________
Danmarks Naturfredningsforening
Masnedøgade 20
2100 København Ø
Tlf.:
+45 39174000
Mobil:
+4561691822
E-mail:
[email protected]
L 176 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra social- og boligministeren
2856780_0005.png
Dato: 4. marts 2024
Social-, Bolig- og Ældreministeriet
Holmens Kanal 22
1060 København K
Høring om Forslag til lov om anlæg af ny vejforbindelse mellem Tingbjerg og Husum i
Københavns Kommune og lov om ophævelse af begrænsninger for arealanvendelsen i det
almene boligområde Tingbjerg/Utterslevhuse i Københavns Kommune
Danmarks Naturfredningsforening har med stor bekymring læst Forslag til lov om anlæg af ny
vejforbindelse (LF1) og Lov om ophævelse af begrænsninger for arealanvendelsen i det almene
boligområde Tingbjerg/Utterslevhuse (LF2). De to lovforslag giver foreningen anledning til nogle
bemærkninger:
Ophævelse af eksisterende fredninger:
Begge lovforslag lægger op til, at dele af eksisterende fredninger ophæves. Begrundelsen er, at det
ikke vil være muligt at opnå dispensation fra fredningsnævnet til virkeliggørelse af vejanlægget, da
det vil være i strid med fredningernes formål og desuden være imod formålet i samtlige
fredningsbestemmelser, naturbeskyttelsesloven, museumsloven og planlægningen i Københavns
Kommuneplan og Fingerplanen 2019.
En i udpræget grad lokal sag om vejforbindelse i byområde samt udlægning af nye boligområder.
Ophævelse af eksisterende fredninger gennem anlægslov er normalt forbeholdt store projekter af
national betydning, hvor interessen går forud for fredningsinteressen. Denne fortolkning blev
anlagt af daværende transportminister Ole Birk Olesen på et spørgsmål fra Folketinget vedrørende
brugen af anlægslov i tilknytning til Statens Naturhistoriske Museum i Botanisk Have.
I den konkrete sag bruges argumenter om at forbinde Tingbjerg og Bystævneparken i Husum, så
de fremover vil benytte de samme faciliteter til indkøb, fritidsaktiviteter, bibliotek mv. Tanken er,
at der i sidste ende sker en bedre integration af beboere og virksomheder. Samtidig skal Tingbjerg
fortyndes med nye boliger med andre ejerformer(?), så andelen af alment socialt boligbyggeri
nedsættes.
Uanset intentionen bag, så er en ophævelse af eksisterende fredninger, som samfundet for år
tilbage har gennemført for netop at beskytte vigtige grønne, bynære, rekreative naturområder, en
helt forkert vej at gå. Fredninger gennemføres for at beskytte vigtige fredningsværdier og som et
værn imod kortsigtede politiske beslutninger og ofte også private økonomiske interesser.
Sidstnævnte er dog ikke tilfældet her.
Danmarks Naturfredningsforening
Masnedøgade 20
2100 København Ø
+45 39 17 40 00
www.dn.dk
[email protected]
L 176 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra social- og boligministeren
2856780_0006.png
Dato: 4. marts 2024
Der findes alternativer, både når det handler om at modvirke parallelsamfund og når der skal
findes arealer til byudvikling i København. At ophæve eksisterende fredninger for at nå disse mål
er en svækkelse af alle fredninger, som kommer i vejen for nye interesser og projekter. Men
ophævelsen af dele af Amager Fælled for at skabe plads til nye boliger gav tydeligvis Københavns
Kommune blod på tanden til at gå videre ad et spor, hvor Folketinget bruger anlægslove til at
ophæve fredninger. Hvis disse lovforslag vedtages, så er der tale om en glidebane, som i sagens
natur vil have præcedens.
Ændring af Den grønne kile:
Med lovforslag til ophævelse af begrænsninger for arealanvendelse i det almene boligområde
Tingbjerg/Utterslevhuse udgår arealet af den indre grønne kile. Til erstatning indlemmes så et
areal ved Nordhavnstippen i den indre grønne kile ved næste revision.
DN anerkender og bifalder, at man vil lade Nordhavnstippen indgå i Naturpark Nordhavn, men må
afvise, at de to områder (Nordhavnstippen og Tingbjerg) har noget med hinanden at gøre. De
alvorlige skader, som det lokale miljø omkring Vestvolden påføres, afhjælpes ikke af Naturpark
Nordhavn, og projektet vil uanset dette være et alvorligt indgreb i den grønne kile.
Ophævelse af beskyttelseslinjer:
Med lovforslaget ophæves både å- og fortidsmindebeskyttelseslinjen og skovbyggelinjen på en
række matrikler langs fæstningskanalen. DN finder det problematisk, at ophævelsen af
beskyttelseslinjerne sker gennem en anlægslov, idet de vigtige hensyn, der ligger til grund for
beskyttelseslinjerne, herved ikke sikres, som det ellers sker ved Miljøstyrelsens normale praksis for
reduktion af beskyttelseslinjerne.
Formålet med åbeskyttelseslinjen og skovbyggelinjen er at sikre fæstningskanalen og
træbevoksningen som værdifulde landskabselementer og som levesteder og spredningskorridor
for plante- og dyreliv, og fortidsmindebeskyttelseslinjen har blandt andet til formål at sikre
fortidsmindernes værdi som landskabselementer herunder indsyn til og udsyn fra dem. Den øgede
boligmasse og de mange nye beboere må forventes at skabe et betydeligt tryk på Husumvold og
dens omgivelser, og de nye boliger vil komme til at dominere oplevelsen af landskabet og
byrummet i væsentligt omfang.
Foruden disse mere principielle bemærkninger er DN fra centralt hold helt enige i DN Københavns
høringssvar, som mere præcist beskriver udfordringerne i de to lovforslag.
Med venlig hilsen
Maria Reumert Gjerding
Præsident
Danmarks Naturfredningsforening
Masnedøgade 20
2100 København Ø
+45 39 17 40 00
www.dn.dk
[email protected]
L 176 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra social- og boligministeren
2856780_0007.png
Til:
Cc:
Fra:
Titel:
Sendt:
Bilag:
Hovedpostkassen ([email protected])
Elmir Tartic ([email protected])
Bosam Boligforeningernes Sammenslutning i Danmark ([email protected])
Høringssvar Høring over forslag til lov om ophævelse af begrænsninger for
05-03-2024 11:23
24 04 05 - Høringssvar Vestvolden.pdf;
Se venligst vedhæftede
Med venlig hilsen
René Suhr
BOSAM
_______________________________
Boligforeningernes Sammenslutning i Danmark
Vandkunsten 3, 4 sal
1467 Kbh. K
Tlf.:
33934004
E-mail:
[email protected]
Web:
www.bosam.dk
Podcast
Boliglejernes
Podcast
https://podcasts.apple.com/dk/podcast/boliglejernes-podcast/id1571863231
https://open.spotify.com/show/4KJA7WjFOaZDsqivU6J0TL
L 176 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra social- og boligministeren
2856780_0008.png
Vandkunsten 3, 4.sal
1467 København K
Tlf 33 93 40 04
Fax 33 93 40 07
[email protected]
www.bosam.dk
Høringssvar
Den 5. marts 2024
Høringsvar over forslag til lov om ophævelse af begrænsninger for
arealanvendelsen
i
det
almene
boligområde
Tingbjerg/Utterslevhuse
i
Københavns Kommune
Med Parallelsamfundspakken besluttedes det politisk i 2018, at der nu var områder af
Danmark, som oftest egentlig stod som arkitektoniske monumenter nu altså var
problematiske for nationen.
Resultatet af lovgivningen skulle være nedbringelse af de almene boliger i udvalgte
områder, således der kun måtte stå 40% almene familieboliger tilbage i 2030. Vi
skriver nu 2024 og Tingbjerg er ikke længere et udsat boligområde, men skal dog
alligevel gennemføre tiltagene som blev vedtaget i udviklingsplanen af 2019 med
tilhørende dispensation.
Formålet med udviklingsplanen er at videreudvikle Steen Eilers vision for området,
der på daværende tidspunkt blot var marker, som var svære at tilgå blandt andet pga.
Vestvoldens placering.
Steen Eiler var inspireret af det engelske udtryk ”Garden Cities”, som har medvirket til
storbyer rundt om i verden er begrønnet og tilgængelige for befolkningen. Tingbjergs
planlægning kan oprindeligt siges at være med afsæt i femfingerplanen og
folkesundhed, hvilket vel også er det man ønsker at forbedre i udsatte boligområder.
Når man læser planen for henholdsvis Tingbjerg/Utterslevhuse, Bystævneparken og
denne anlægslov er der således langt til den oprindelige vision for området. I
bystævneparken vil man være bilfri og have cykelby, I Tingbjerg påstås det modsat, at
der skal anlægges parkering og bedre adgang for biler – altså for at flette det sammen
med Bystævneparken – bystævneparken som vel at bemærke skal fjerne den tunge og
forurenende trafik?
BOSAM
Boligforeningernes Sammenslutning i Danmark
L 176 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra social- og boligministeren
For at realiserer biltrafik gennem Tingbjerg, har kommunen nu spurgt om en
anlægslov og derved undgår de naturfredningsnævnet. Naturfredningsnævnet har
tidligere afvist en forbindelse til Mørkhøjvej, men var bestemt ikke afvisende overfor
en løsning med gennemkørende offentlig transport i Tingbjerg, jf. FN-KBH-16-2017.
Det er derfor noget bemærkelsesværdigt, at ghettolov nu også er anlægslov.
Anlægslov bruges, når national infrastruktur skal udvides. Vi har svært ved at forstå
hvordan 350 meter vej over datidens største anlægsprojekt, Vestvolden, nu skal
nedlægges til fordel for planer som modsætter sig, Steen Eiler, Femfinger planen,
Trafikøer og grønne visioner for København.
Vejdirektoratet sammenligner lignende brud af Vestvolden ved anlæggelse af
Københanvn-Ringsted-Banen. En forbindelse der til sammenligning forbinder store
dele af Syd/Vestsjælland med den nationale jernbaneføring.
Sammenligningen er ikke rentabel, men bevirker en magtfordrejning af begrebet
anlægslov, som hvis gennemført i forbindelse med en udviklingsplan risikerer at skabe
en uheldig præcedens. Risikoen er at de danske storbyer skal vige deres grønne arealer
for parallelsamfundspakken og naturfredede arealer ikke længere har virkning.
København er på nuværende tidspunkt den næstmindst grønne by i Europa, hvorefter
en delvis ophævelse af fortidsmindets og vandhullets fredning selvfølgelig fordre
fortætning og spekulativ byudvikling, så er det svært at genkende tiltagende i
kommende Kommuneplans samlede vision.
Det er således dybt kritisabelt, at Københavns Kommune bevist omgås
foranstaltninger som sikre bevarelse byens historie og grønne arealer. Forhåbentlig
genovervejes vejforbindelsens nødvendighed, som i stedet kunne blive en investering i
områdets beboere og allerede fantastiske vision.
Med venlig hilsen
Rene Suhr
BOSAM
BOSAM
Boligforeningernes Sammenslutning i Danmark
L 176 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra social- og boligministeren
2856780_0010.png
Til:
Cc:
Fra:
Titel:
Sendt:
Bilag:
Hovedpostkassen ([email protected]), Elmir Tartic ([email protected])
Ditte Tøfting-Kristiansen ([email protected])
Camilla Stolt Nielsen ([email protected])
Sagsnr: 2023-8775 Høringssvar fra Brønshøj-Husum Lokaludvalg
05-03-2024 14:12
Høringssvar vedr. udkast til lov om ophævelse af begrænsninger for arealanvendelse.pdf;
På vegne af Brønshøj-Husum Lokaludvalg fremsendes vedhæftede høringssvar.
Vil I bekræfte modtagelsen?
Med venlig hilsen
Camilla Stolt Nielsen
Lokaludvalgssekretær
Sekretariatet for Brønshøj-Husum Lokaludvalg
_________________________________________
KØBENHAVNS KOMMUNE
Økonomiforvaltningen
Kobbelvænget 65
2700 Brønshøj
Mobil 2677 1049
E-mail [email protected]
EAN 5798009800404
L 176 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra social- og boligministeren
2856780_0011.png
Sekretariatet for Brønshøj-Husum Lokaludvalg
Økonomiforvaltningen
Høringssvar vedr. udkast til lov om ophævelse af be-
grænsninger for arealanvendelse i Tingbjerg i Køben-
havns Kommune
Grundlæggende er Brønshøj-Husum Lokaludvalg meget skeptiske
overfor indgreb på Vestvolden og Utterslev Mose, som er et meget
stort lokalt aktiv, med store natur- og herlighedsværdier. I forhold til
Vestvolden er lokaludvalget meget optaget at udvikle Vestvoldens
historiske kvaliteter og give rum til mere forskelligartede natur- og
naturoplevelser. Lokaludvalget henviser til
Realdanias
tanker om
Vestvolden som Unesco verdensarv.
Dette skal opvejes imod, at I forbindelse med “ghettoloven” skal an-
tallet af almene boliger i Tingbjerg reduceres fra ca. 100% til 40%. I
den forbindelse ønskes der af fredning af et område langs Vestvol-
den samt et område ved “Tingbjerg Ground” ved Ruten i forbindelse
med det nuværende kollegium, for at muliggøre byggeri, der kan
være med til at reducere antallet af almene boliger.
Det har indgået som et meget væsentligt argument i lokaludvalgets
overvejelser, at de nye private boliger medvirker til, at beboere i de
almene boliger i Tingbjerg kan blive boende. Såfremt dette ikke var
tilfældet, ville lokaludvalget ikke kunne støtte planerne om af fred-
ning.
Lokaludvalget støtter derfor udviklingsplanen for Tingbjerg, der er
udarbejdet af boligorganisationerne i Tingbjerg, og som forudsætter
opførslen af 400 boliger på områder, der i dag er fredede.
Overordnet mener Lokaludvalget, at byggeriet og affredningen er
“det mindste onde” og man ved at vælge “krattet” langs Tingbjerg
Ground og byggeri langs Vestvolden i forlængelse af det eksiste-
rende byggeri, har valgt den mindst indgribende løsning.
Affredningsområderne
a) I forhold til bebyggelse af kilen langs Ruten mod Åkandevej (ne-
denstående billede) bemærker lokaludvalget, at byggeriet bør åbnes
op med adgang fra Åkandevej/Ruten til Tingbjerg. Lokaludvalget
Sekretariatet for Brønshøj-Hu-
sum Lokaludvalg
Kobbelvænget 65
2700 Brønshøj
EAN nummer
5798009800404
4. marts 2024
Sagsnr.
2023-0460895
Dokumentnr.
2023-0460895-7
Sagsbehandler
Ditte Tøfting-Kristiansen
L 176 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra social- og boligministeren
2856780_0012.png
Sekretariatet for Brønshøj-Husum Lokaludvalg
Høringssvar vedr. udkast til lov om ophævelse af begræns-
ninger for arealanvendelse i Tingbjerg i Københavns Kommune 2/4
henviser til den vedtagne helhedsplan for området, hvor det er øn-
sket, at der skal være adgangsveje og ‘velkomstområde’.
Lokaludvalget finder, at det påtænkte byggeri her vil have en unik
udsigt til Utterslev Mose, hvilket bygningens indretning bør give mu-
lighed for. Bygningen vil også være meget synlig fra store dele af Ut-
terslev Mose, hvorfor et visuelt udtryk i samklang med mosen er vig-
tigt.
Lokaludvalget bemærker, at der vil komme øget trafik på Ruten pga.
den planlagte bro over Vestvolden, multihallen og de mange nye pri-
vate boliger, hvorfor der ved byggeriet bør tages højde for parke-
ringsmuligheder og trafikafvikling mod Hareskovmotorvejen og Bys-
tævneforbindelsen/Åkandevej.
b) I forhold til bebyggelsen og affredningen langs Vestvolden (ne-
denstående billede), er lokaludvalget meget skeptisk. Men det er
vigtigt for lokaludvalget, at alle beboere i Tingbjerg kan blive i deres
boliger. Herudover lægger lokaludvalget vægt på, at den eksiste-
rende bebyggelse langs volden i Tingbjerg ligger i samme afstand til
volden, at de eksisterende kolonihaver ligger tættere på volden, og
det påtænkte areal i dag er en nedklippet græsplæne.
Lokaludvalget lægger stor vægt på, at våbenpladsen og det øvrige
historiske voldanlæg beskyttes og så vidt muligt fremstår i deres hi-
storiske kontekst samt de naturværdier, som er opstået omkring
voldanlægget.
2
L 176 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra social- og boligministeren
2856780_0013.png
Sekretariatet for Brønshøj-Husum Lokaludvalg
Høringssvar vedr. udkast til lov om ophævelse af begræns-
ninger for arealanvendelse i Tingbjerg i Københavns Kommune 3/4
3
L 176 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra social- og boligministeren
Sekretariatet for Brønshøj-Husum Lokaludvalg
Høringssvar vedr. udkast til lov om ophævelse af begræns-
ninger for arealanvendelse i Tingbjerg i Københavns Kommune 4/4
Borgerinddragelse ifm. lovforslaget
Brønshøj-Husum Lokaludvalg har på grund af den korte høringsfrist
på 4 uger hen over vinterferien ikke haft mulighed for at lave et bor-
germøde eller andre former for fysisk inddragelse.
Lokaludvalget har 7. februar delt udkastet til love samt delt det på lo-
kaludvalgets Facebookside, der har 3400 følgere. Opslaget har væ-
ret vist 3300 gange, og 23 personer har kommenteret opslaget. I alt
er der afgivet 186 kommentarerne, som hovedsagelig er MEGET kri-
tiske over for både Bystævneforbindelsen og af fredning af områder i
Tingbjerg.
Der er på opslaget 69 interaktioner – herunder 19 vrede smileys og
39 ”thumbs up” – overblik over reaktioner ses i bilag.
Brønshøj-Husum Lokaludvalg har ligeledes på Facebook opfordret
til at indsende kommentarer eller deltage i lokaludvalgsmødet. Lo-
kaludvalget har modtaget en kommentar på mail, der ses i bilag.
Brønshøj-Husum Lokaludvalg har også gennemført en borgerpanel-
undersøgelse og en åben spørgeskemaundersøgelse i perioden 27.
februar – 3. marts. 611 personer svarede på borgerpanelsundersø-
gelsen og 194 svarede på den åbne undersøgelse. Resultaterne
kan ses i bilag.
Venlig hilsen
Christoffer Rosenkrands
Forperson for Brønshøj-Husum Lokaludvalg
David Grolin Christensen
Forperson for Brønshøj-Husum Lokaludvalgs Byudviklingsudvalg.
4
L 176 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra social- og boligministeren
2856780_0015.png
Bilag 1: Panelundersøgelse vedr. bro over Vestvolden og affredning af områder i Tingbjerg
I hvilket kvarter i Brønshøj-Husum bor du?
Hvor enig er du i følgende udsagn:
Hvad er vigtigst for dig?
1
L 176 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra social- og boligministeren
2856780_0016.png
Bilag 1: Panelundersøgelse vedr. bro over Vestvolden og affredning af områder i Tingbjerg
Hvad er vigtigst for dig?
Krydset med: I hvilket kvarter i Brønshøj-Husum bor du?
Hvad er vigtigst for dig?
Hvad er vigtigst for dig?
Krydset med: I hvilket kvarter i Brønshøj-Husum bor du?
2
L 176 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra social- og boligministeren
2856780_0017.png
Bilag 2: Åben Spørgeskemaundersøgelse vedr. bro over Vestvolden og affredning af områder i Tingbjerg
I hvilket kvarter i Brønshøj-Husum bor du?
Hvor enig er du i følgende udsagn
Hvad er vigtigst for dig?
1
L 176 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra social- og boligministeren
2856780_0018.png
Bilag 2: Åben Spørgeskemaundersøgelse vedr. bro over Vestvolden og affredning af områder i Tingbjerg
Hvad er vigtigst for dig?
Krydset med: I hvilket kvarter i Brønshøj-Husum bor du?
Hvad er vigtigst for dig?
Hvad er vigtigst for dig?
Krydset med: I hvilket kvarter i Brønshøj-Husum bor du?
2
L 176 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra social- og boligministeren
2856780_0019.png
Sekretariatet for Brønshøj-Husum Lokaludvalg
Økonomiforvaltningen
Bilag 3
Notat
Reaktioner på lovforslagene fra københavnere
Henvendelse pr mail 10/2 2024
14. februar 2024
Sagsnummer
2023-0460895
Dokumentnummer
2023-0460895-8
Til Brønshøj-Husum Lokaludvalg.
I forbindelse med jeres forestående planer om
af-fredning af Husumvold mm. henviser i til
loven om parallelsamfund fra 2018, der skiver
at antallet af almene familieboliger skal
nedbringes til 40% for områder som Tingbjerg,
der på daværende tidspunkt blev betegnet som
et hårdt ghettoområde.
Det er dog værd at bemærke, at når man faktisk
læser
aftaleteksten til denne lov, står der
skrevet følgende:
Parterne er enige om, at boligministeren undtagelsesvis kan
godkende en udviklingsplan, hvor nedbringelsen af almene
familieboliger i området inden 2030 sker til en andel, der er højere
end 40 pct.
Det er en betingelse, at samtlige følgende
tre forhold
som minimum gør sig gældende:
1) Området udgør en betydelig del af det almene byggeri i
kommunen (andelen af almene familieboliger i hårde
ghettoområder i forhold til almene familieboliger i kommunen
overstiger 12 pct.).
2) Nybyggeri kan ikke i væsentlig omfang bidrage til
nedbringelsen til 40 pct. (der er ikke arealer eller
bebyggelsesprocent at fortætte med ikke-almene boliger på eller
prisen for nybyggeri overstiger den gennemsnitlige salgspris på
ejerlejligheder i kommunen, hvorfor privat nybyggeri ikke er
rentabelt).
3) Salg kan efter en markedsvurdering kun ske med tab.
Det er endvidere en forudsætning for at opnå godkendelse af
nedbringelse til en højere andel almene familieboliger end 40 pct.
f.eks. 50 eller 60 pct., at udviklingsplanen anviser, hvordan det
sikres, at boligområdet inden 2030 ikke længere optræder på
ghettolisten.
Sekretariatet for Brønshøj-
Husum Lokaludvalg
Kobbelvænget 65
2700 Brønshøj
EAN-nummer
5798009800404
L 176 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra social- og boligministeren
2856780_0020.png
Sekretariatet for Brønshøj-Husum Lokaludvalg
2/4
Ved aftalens indgåelse er det forventningen, at de fastsatte kriterier
vil gøre det muligt for enkelte boligområder at opnå dispensation
fra nedbringelseskravet på 40 pct.
kilde:
https://www.regeringen.dk/media/5205/aftaletekst-
9-maj-2018_end-2.pdf
Det vil altså sige at der godt
kan
dispenseres fra kravet om 40 % almene boliger,
hvilket ikke fremgår af diverse
oplysningskampagner lokaludvalget fører på
sociale medier mv.
Man kan i hvert fald godt argumentere for at
den nuværende lovgivning som freder området
ved volden, bevirker at der ikke er arealer
til den fornødne fortætning (punkt 2), samt at
Tingbjerg ikke længere er at finde på
ghettolisten, taler for muligheden for
dispensation.
Er alle medlemmer af lokaludvalget fuldt ud
bekendte med loven som anvendes som hjemmel
for affredningen, og har lokaludvalget (eller
kommunen) afsøgt muligheden for dispensation
fra kravet om 40%?
L 176 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra social- og boligministeren
2856780_0021.png
Sekretariatet for Brønshøj-Husum Lokaludvalg
3/4
Overblik over interaktioner på facebookopslag fra 7.-14.
februar:
L 176 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra social- og boligministeren
2856780_0022.png
Sekretariatet for Brønshøj-Husum Lokaludvalg
4/4
Af de 186 kommentarer var de fleste meget kritiske overfor
broen. Kritikken gik hovedsageligt på det, som mange mente
var et stort indgreb i naturværdier samt det problematiske
i affredninger af grønne områder.
I forhold til processen blev det kritiseret, at der ikke
har været lavet en højere grad af borgerinddragelse
tidligere.
Hele feedet kan ses her:
https://www.facebook.com/2700lokaludvalg/posts/pfbid0pxERP
ifMhv5JseQKZGdUxYnuQPnUdNHjg6tLj8JTscMnu7yBrXHbx4VX6jie9MA
cl
L 176 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra social- og boligministeren
2856780_0023.png
Elmir Tartic ([email protected])
Dansk Arbejdsgiverforening ([email protected])
SV: Høring - Udkast til lovforslag om lov om ophævelse af begrænsninger for arealanvendelsen i det almene boligområde Tingbjerg/Utterslevhuse i
Københavns Kommune
E-mailtitel:
SV: Høring - Udkast til lovforslag om lov om ophævelse af begrænsninger for arealanvendelsen i det almene boligområde Tingbjerg/Utterslevhuse i
Københavns Kommune (SM Id nr.: 795017)
06-02-2024 08:24
Sendt:
Til:
Fra:
Titel:
Kære Elmir Tartic
Ovennævnte falder uden for DA’s virkefelt, og vi ønsker ikke at afgive bemærkninger.
Med venlig hilsen
Hjørdis de Stricker
Chefsekretær
Fra:
Elmir Tartic <[email protected]>
Sendt:
5. februar 2024 13:56
Emne:
Høring - Udkast til lovforslag om lov om ophævelse af begrænsninger for arealanvendelsen i det almene boligområde Tingbjerg/Utterslevhuse i
Københavns Kommune (SM Id nr.: 795017)
Vedlagt fremsendes Social-, Bolig- og Ældreministeriets høringsbrev af dags dato vedrørende udkast til lovforslag ophævelse af begrænsninger for
arealanvendelsen i det almene boligområde Tingbjerg/Utterslevhuse i Københavns Kommune.
Med venlig hilsen
Elmir Tartic
Almene Boliger
Mobil: +45 72 26 70 92
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon: 33 92 93 00
www.sm.dk
Sådan behandler vi dine personoplysninger
L 176 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra social- og boligministeren
2856780_0024.png
Til:
Cc:
Fra:
Titel:
Sendt:
Bilag:
Hovedpostkassen ([email protected])
Elmir Tartic ([email protected])
Dorte Teinholt ([email protected])
sagsnummer 2023-8775
05-03-2024 10:16
Høringssvar arealanvendelse 1.0.pdf;
Hermed vedhæftet høringssvar vedrørende Høring over forslag til ophævelse af begrænsninger for arealanvendelse i
det almene boligområde Tingbjerg/Utterslevhuse i Københavns kommune.
Venlig hilsen
Dorte Teinholt
Kommuneansvarlig for Gladsaxe
Plan Rens & Afløb
Plan 3
Direkte: 44 20 81 76
Telefon: 44 20 80 00
Blokken 9
3460 Birkerød
CVR: 31 88 49 93
www.novafos.dk
Novafos er vand- og spildevandsselskab i Allerød, Ballerup, Egedal, Frederikssund, Furesø, Gentofte, Gladsaxe, Hørsholm og
Rudersdal Kommuner.
L 176 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra social- og boligministeren
2856780_0025.png
Novafos
Blokken 9
3460 Birkerød
44 20 80 00
www.novafos.dk
[email protected]
Social- bolig- og ældreministeriet
CVR-nr. 31 88 49 93
Høringssvar til ”Høring over forslag til lov om ophævelse af begrænsninger
for arealanvendelsen i det almene boligområde Tingbjerg/Utterslevhuse i Kø-
benhavns kommune”
Udledning
Både ’forslag til lov om ophævelse af begrænsninger for arealanvendelsen i det almene
boligområde Tingbjerg/Utterslevhuse i Københavns kommune’ og ’forslag til lov om anlæg af ny
vejforbindelse mellem Tingbjerg og Husum i Københavns kommune’, vil generere mere
spildevand til HOFORs ledningsanlæg og dermed også til Utterselv Mose. Novafos/HOFOR gør
opmærksom på at tilledning af mere regn- og/eller spildevand til ledningsanlæg fra nye veje ikke
vil kunne indeholdes i gældende udledningstilladelse til udløbet U11.
Eksisterende Ledningsanlæg
Beliggende ved matr. 1702 gøres opmærksomhed på overløbsbygværket U11 med tilhørende
ledningsanlæg nord for voldgraven. Ledningsanlægget er hovedsageligt ejet af Novafos (88%) og
HOFOR ejer en mindre andel (12%) af ledningsanlægget.
Ledningsanlæg samt tilhørende overløb har vital funktion for spildevandssystemet og kan ikke
tages ud af drift.
Novafos og HOFOR beder om, at der tages hensyn til ledningen i forbindelse med
detailprojekteringen herunder også særlig håndtering af overløbsbygværket og hvordan
tilstedeværelsen af dette i givet fald influerer på projektet. Arbejderne ønskes at blive koordineret
med Novafos og HOFOR i videst mulig udstrækning.
Det forventes at Novafos/HOFOR får udleveret behørig dokumentation på at eventuelle arbejder
ikke vil skade ledninger eller bygværket. Eventuelle graveskader forventes udbedret af
graveaktøren uden omkostning for Novafos/HOFOR.
Venlig hilsen
05-03-2024
Side 1 | 1
S24-1573
D24-120939
Dorte Teinholt
Kommuneansvarlig for Gladsaxe
44 20 81 76
[email protected]
L 176 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra social- og boligministeren
2856780_0026.png
Til:
Fra:
Titel:
Sendt:
Hovedpostkassen ([email protected]), Elmir Tartic ([email protected])
Helge Pedersen ([email protected])
Høringssvar til sag nr. 2023-8775
04-03-2024 23:02
Til Social-,Bolig og Ældreministeriet d. 4.marts 2024
Høringssvar til sag nr. 2023-8775.
Høring over forslag til lov om ophævelse af begrænsninger for arealanvendelse i det almene boligområde
Tingbjerg/ Utterslevhuse.
Foreningen Vestvoldens Venner er enig i udtalelserne, der er fremsendt fra Danmarks
Naturfredningsforening.
Foreningen Vestvoldens Venner var medvirkende til fredningen af Vestvolden i København i 1996.
Med venlig hilsen
Helge K. Pedersen
Formand
L 176 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra social- og boligministeren
2856780_0027.png
Til:
Fra:
Titel:
Sendt:
Hovedpostkassen ([email protected])
Jeanette Lüneborg ([email protected])
Sags nr 2023 8775
27-02-2024 15:10
Takker stort nej tak til ødelæggelsen af Tingbjerg grønne og fredede natur.
Mange 100 træer , buske og græsplæner er allerede forsvundet og det har allerede sat sine spor.
Eks gæs mm er stort set forsvundet, der er ikk engang halvdelen af de gæs , frøer mm der plejer at være her
ved denne tid . …. Sørgeligt….
Klimaet skal i tage alvorligt nu !!!!
Det er et fredet område hvor oldtidsfund er fundet.
Stop med at ødelægge mere ……det smadre byens skønne grønne områder. Tænk klima !!!!
Vh jeanette
L 176 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra social- og boligministeren
2856780_0028.png
Hovedpostkassen ([email protected]), Elmir Tartic ([email protected])
[email protected] ([email protected]), [email protected] ([email protected]),
Jumana ([email protected])
Jumana ([email protected])
Fra:
Titel:
2023-8775 flere høringsvar
Sendt:
04-03-2024 16:09
Bilag:
Høringssvar.pdf; Høringsvar vejforbindelse.pdf;
Til:
Cc:
Til rette vedkommende
På vejne af flere, er Hermed vedhæftet flere høringssvar.
Med venlig hilsen
Jumana El-Subaihi
L 176 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra social- og boligministeren
Vores opfattelse af vej fra Tingbjerg til Husum via Bystævneparken.
Vi, som beboere har fået to valg at vælge imellem
Pest eller Kolera.
1. Etablering af vej medfører gennemkørsel mellem to bydele, hvor det gør det værre for en lille fredelig
bydel som Tingbjerg, som bliver gjort til bydel, hvor hovedvejen bliver til gennemkørsel af bydelen.
Efter hvad vi erfarer (hørt og læst), hvad de klagehoveder inde i Københavns kommune siger, skal man have
færre biler i København???? Så, hvorfor skal man have en vej?
2. Man har sagt/skrevet, at hvis man ikke får en vej etableret fra Tingbjerg til Husum via Bystævneparken,
bliver man nødt til at rive boliger ned i Tingbjerg.
Efter min opfattelse er begge ovenstående netop et valg mellem pest eller kolera.
Med venlig hilsen
Utilfredse beboer i Tingbjerg.
Sandie og Kenneth
L 176 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra social- og boligministeren
Vi er imod en ny vejforbindelse - især under trusler, for ikke at kæmpe mod den - der ved lov vil gøre dette
muligt at fratage kompetencen af to instanser, så man igen kan muliggøre ønsker fra private bygherre samt
lejebolig organisationer udenom beboerdemokratiet.
Beboerne i de almene boliger bliver truet til at acceptere den nye vejforbindelse, ellers er der 700 almene
boliger, der skal nedrives eller frasælges. Dette har aldrig været et krav i udviklingsplanen
tværtimod -
dette var derimod et ønske af de private bygherrer og de almene boligorganisationer
udenom
beboerdemokratiet. Så udviklingsplanen, som blev vedtaget, kan sagtens gennemføres uden en ny
vejforbindelse, uden at 700 almene boliger skal nedrives eller frasælges.
Maj 2017, var der en afgørelse fra naturfredningsnævnet i forbindelse om ansøgning om at anlægge en ny
vej
dog kun til busser og cykler, for at gøre mindst muligt skade på fredet natur. Naturfredningsnævnet,
afslog da også ansøgningen om vejforbindelsen gennem fredet natur
men gav også et forslag til at
anlægge ny vej, hvor det ikke vil kræve væsentlig af-fredning af fredet arealer.
Hvorfor det undres, at man ikke fortsætter en vej ud af ruten op til Mørkhøjvej.
Bystævneparken,
er jo tiltænkt at skulle blive til ”Bilfri haveby” –
som i øvrigt allerede har gode
vejforbindelser ud til frederikssundsvej. Hvor skulle beboerne i den bilfrie haveby mon parkere, hvis man
anlægger en ny vej mellem bystævneparken og Tingbjerg?
Under Corona tiden midt i børnenes sommerferie, hvor der bl.a. var rejseforbud m.m.
gik Københavns
kommune i gang med at fjerne en del parkeringspladser i Tingbjerg
og anlægge ”cykelbaner”
- som i øvrigt
er til farer for cyklisterne, at de cykler ud på vejen i stedet. Man kunne undre sig, nu når der ikke er så
mange biler i Tingbjerg ifølge Københavns kommune og bliver ikke væsentlige flere, idet man selvfølgelig
ikke ville have foretaget tiltag med at fjerne en del parkeringspladser.
Under corona krisen, var der netop mangel på grønne områder
især de som ikke havde bil, cykel osv. De
kunne finde et frirum i Utterslevs moses mange grønne arealer. Det vil i fratage dem nu, ved at gøre
Tingbjerg - som venstre ønskede det i tidernes morgen
en gennemkørsels by.
Hvorfor der så skal anlægges en ny vej, hvor man vil fratage kompetencen fra naturfredningsnævnet og
Kultur- og Slotsstyrelsen (samt de to forskellige love for netop at beskytte fortidsminde og naturen) og
dermed lovgive for at fratage de instanser deres kompetence. Den samme utrolige vigtige natur,
biodiversitet, miljø osv. Hvor vi fra jer, dag ind og dag ud, hører hvor vigtig den er for jer og for os.
Derudover, så bliver trafikken genereret igennem ruten
Ruten, hvor private bygherre har valgt at bygge
tættere på vejen og på modsatte side af vejen, er boligblokkene også tæt på vejen. Vejens brede er smal, så
to busser har svært ved at passere hinanden. Disse boliger får et ualmindeligt højt støjniveau ind i deres
lejligheder og især boligblokken skråt overfor kirken, vil have udsyn til biler fra alle sider af deres vinduer,
samt må forureningen hertil også påpeges
er det virkelig det man vil tilbyde beboerne?
Der er mange muligheder for at anlægge en ny vej
men med jeres fremtidige planer om en letbane (evt.
også en metro) med mange mulige vejførelse, vælger i den vej med mest mulige konsekvenser for naturen,
beboerne, fredninger, biodiversiteten og m.m.
Med venlig hilsen
Abdul Abood og familien
Jumana El-Subaihi og familien
L 176 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra social- og boligministeren
2856780_0031.png
Hovedpostkassen ([email protected])
Elmir Tartic ([email protected])
[email protected] ([email protected])
Høring: Forslag til lov om anlæg af ny vejforbindelse mellem Tingbjerg og Husum og lov om ophævelse af
begrænsninger for arealanvendelsen i det almene boligområde Tingbjerg/Utterslevhuse
Sendt:
01-03-2024 19:16
Bilag:
DN Friluftsr bem.pdf;
Til:
Cc:
Fra:
Titel:
Hermed fremsendes bemærkninger fra Danmarks Naturfredningsforening, København og Friluftrådet,
København til de to ovennævnte lovforslag
med venlig hilsen
Ole Damsgaard
DN København/Danish Society for Nature Conservation
+45 50515880
L 176 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra social- og boligministeren
2856780_0032.png
Dato: 1. marts 2024
Social-, Bolig- og Ældreministeriet
Holmens Kanal 22
1060 København K
Høring: Forslag til lov om anlæg af ny vejforbindelse mellem Tingbjerg og Husum i
Københavns Kommune og lov om ophævelse af begrænsninger for arealanvendelsen
i det almene boligområde Tingbjerg/Utterslevhuse i Københavns Kommune
Danmarks Naturfredningsforening, København og Friluftsrådet, København fremsender hermed
bemærkninger og forslag til lov om anlæg af ny vejforbindelse (LF1) og lov om ophævelse af
begrænsninger for arealanvendelsen i det almene boligområde Tingbjerg/Utterslevhuse (LF2).
Brug af anlægslov i stedet for normale procedurer er problematisk
Som begrundelse for anlægslovene vurderes det på side 25 i bemærkningerne til LF1 ”at det
ikke vil være muligt at opnå dispensation fra fredningsnævnet til virkeliggørelse af vejanlæg-
get, da det vil være i strid med fredningernes formål”, og på side 25 i bemærkningerne til LF2,
at det foreslåede nybyggeri strider ”imod formålet i samtlige fredningsbestemmelser, naturbe-
skyttelsesloven, museumsloven og planlægningen i Københavns Kommuneplan og Fingerpla-
nen 2019.” Projekterne ønskes derfor gennemført via en anlægslov.
DN forholder sig kritisk til dette. En anlægslov bør forbeholdes unikke, store, komplicerede og
risikofyldte projekter af national betydning. Denne fortolkning blev anlagt af daværende trans-
portminister Ole Birk Olesen på et spørgsmål fra Folketinget vedrørende brugen af anlægslov i
tilknytning til Statens Naturhistoriske Museum i Botanisk Have.
En anlægslov bør ikke bruges til at gennemføre lokale projekter, og slet ikke projekter hvor
der findes mulige alternativer. På side 25 i LF1 fremføres, at Københavns Kommune har vurde-
ret alternative løsninger, men ikke fundet disse værktøjer hensigtsmæssige bl.a. henset til
boligsituationen i kommunen. På side 16 i LF2 fremgår, at det også vurderes at være vanske-
ligt at få en ny udviklingsplan igennem de relevante beslutningsfora, herunder boligorganisati-
oner mv. Fravalget af alternative løsninger er sket før der blev fortaget en sammenfattende
miljøkonsekvensvurdering af vejprojektet og før de fulde konsekvenser for Vestvolden er ble-
vet belyst med hensyn til natur-, rekreative - og kulturhistoriske interesser.
Det eneste formål med at bruge anlægslov er altså at tilsidesætte væsentlige nationale og re-
gionale interesser i forhold til indlysende kommunale interesser. At man lader relativt kortsig-
tede hensyn veje tungere end langsigtede bevaringshensyn er i strid med hensigten bag hele
fredningslovgivningen. At det allerede er sket i forbindelse med byggeriet på Amager Fælled
viser, at der er tale om en glidebane. Hvis lovforslagene vedtages, vil det i sagens natur have
præcedens.
Et af problemerne med at benytte anlægslov frem for normale procedurer er, at adgangen til
klage er fjernet og dermed er civilt søgsmål den eneste mulighed for at få prøvet om lovgiv-
ningen er overholdt, jf. LF1 §8. Det gælder ikke bare ved selve beslutningen af projektet men
L 176 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra social- og boligministeren
også under den efterfølgende lokalplanlægning, ved dispensationer fra naturbeskyttelseslov og
vandløbslov, og ved selve anlægsarbejdet og den efterfølgende retablering.
LF1: Ny vejforbindelse mellem Tingbjerg og Husum i Københavns Kommune
Alternative trafikløsninger er fravalgt for tidligt i processen
Der blev i forbindelse med beslutning om letbane gennemført et omfattende analysearbejde
med flere forskellige alternative muligheder for at krydse Vestvolden og dermed opnå en bedre
trafikal sammenhæng mellem Tingbjerg og den øvrige omkringliggende storby. Konklusionen
her var at der findes andre trafikale løsninger. De bevaringsmæssige interesser og konsekven-
serne for miljø, natur, kulturmiljø mv. bliver dermed nedprioriteret og underbelyste i lovforsla-
get, som alene peger på en vejforbindelse mellem Tingbjerg og Bystævnet, som del at en stør-
re boligsocial indsats.
Danmarks Naturfredningsforening og Friluftsrådet skal derfor opfordre til at alternative løsnin-
ger genvurderes på lige fod med den nu foreslåede løsning med henblik på at finde en løsning
hvor de negative konsekvenser i forhold til Vestvolden optræder i et mere balanceret forhold til
de eventuelle boligsociale og økonomiske fordele. Alternativerne skal bringes ind i beslutnings-
processen igen.
Vestvolden er et fortidsminde af national og international betydning
Vestvolden er beskyttet som fredet fortidsminde efter museumsloven og har national betyd-
ning. Vestvolden er derudover den bedst bevarede befæstning af en storby i Europa. Dens ud-
strækning og dens grad af bevaring er helt unik. Danske kulturklenodier og fortidsminder er i
dag presset af byggeri og klimaforandringer, og har behov for en større bevaringsindsats. For-
tidsminder er af betydning såvel for vores kulturarv og identitet som for vores børn, indvan-
drere og turister mv.
Problemet med det påtænkte vejgennembrud er, udover at voldens samlede værdi forringes af
endnu et gennembrud, at gennembruddet sker et sted, hvor tværsnittet af volden er særligt
velbevaret med glacis og våbenforplads intakte. Det valgte løsningsforslag, Vestlig linjeføring
B, afhjælper ikke de negative konsekvenser i og med at sammenhængen mellem glacis, vå-
benforplads og voldens videre vestlige forløb brydes af det påtænkte vejanlæg. I følge lov-
forslaget vil vejbroen komme til at dominere oplevelsen af landskabet og byrummet i væsent-
ligt omfang og dermed forringe Vestvoldens værdi.
Vestvolden er af national og regional betydning for rekreation og som biologisk kor-
ridor
Vestvolden er fredet efter naturbeskyttelsesloven, fordi den repræsenterer rekreative, biologi-
ske og landskabelige værdier af regional betydning. I Fingerplan 2019, som har status som
landsplandirektiv, er Vestvolden udpeget som en af de indre grønne kiler, med de mange be-
grænsninger det giver. De grønne kiler har status som overordnede nationale interesserer for-
beholdt rekreation og kan ikke anvendes til andre formål, medmindre det er specificeret i pla-
nen. Det pågældende vejprojekt er ikke medtaget i Fingerplanen. Derfor kan der argumenteres
for, at hvis man vedtager at gennemføre det pågældende vejprojekt, så må det alt andet lige
underordne sig det regionale stiforløb langs volden og ikke omvendt, som i det foreliggende
forslag. Det vil sige at en krydsning at den regionale sti i niveau ikke er en acceptabel løsning.
Den regionale stiforbindelse benyttes dagligt til pendling af et meget stort antal cyklister.
Den foreliggende miljøkonsekvensrapport og tillægget til denne godtgør ikke at EU’s
Habitatdirektiv overholdes
Vestvolden har en biologisk funktion som spredningskorridor, der forbinder store og vigtige
naturområder og naturtyper med hinanden. Vestvolden spiller specielt en særlig vigtig rolle for
flagermus som ynglested, som dagopholdssted, som ledelinje og fourageringsområde i som-
merhalvåret. Vestvolden er ligeledes et vigtigt sted for parringen om efteråret og opholdssted
under dvaleperioden i vinterhalvåret. I den supplerende flagermusundersøgelse gennemført af
Amphi Consult i 2022 konkluderes at der er registreret 7 flagermusarter i området, og at den
2
L 176 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra social- og boligministeren
artsrige flagermusforekomst afspejler områdets placering i det sammenhængende habitatkom-
pleks af Vestvolden, Utterslev Mose og tilstødende grønne områder.
Efter dansk lovgivning er alle flagermus totalfredede. De må ikke fanges eller ihjelslås. Desu-
den må ødelæggelse eller beskadigelse af deres yngle- og rasteområder ikke finde sted. Disse
bestemmelser fremgår af jagt og vildtforvaltningsloven og naturbeskyttelsesloven samt en
række andre forskellige love, og har til hensigt at sikre fuld gennemførelse af EU habitatdirek-
tivets artikel 12 om en beskyttelsesordning for arter, som er opført på direktivets bilag IV,
herunder de danske flagermusarter.
Af miljøkonsekvensrapportens ikke-tekniske
resume side 21 fremgår, at ”vejprojektet vil gen-
nemskære flagermusenes fourageringsområder og ledelinjer, hvilket forventes at ændre fla-
germusenes flyvemønstre, men uden væsentligt at forringe deres fourageringsmuligheder i
området. Projektet vurderes samlet ikke at forringe områdets økologiske funktionalitet for fla-
germus”. Dette gentages i LF1 side 51-52.
Vi er uenige i denne vurdering og mener ikke, at
den bygger på et tilstrækkeligt fagligt funderet grundlag, som bør indeholde viden om de 7
forskellige flagermusarters brug af området på forskellige årstider og under forskellige vind- og
vejrforhold.
Yderligere kan tilføjes, at den pågældende strækning af Vestvolden mellem Åkandevej og
Mørkhøjvej er ubrudt af vejanlæg i en længde på næsten 1.000 meter. Det foreslåede vejan-
læg placeres ca. midt i dette ubrudte område. I dag er størstedelen den pågældende stræk-
ning på 1.000 m meget moderat belyst om natten langs Voldalléstien og langs de to tværgå-
ende sti- og broforbindelser over Vestvolden. Det foreslåede vejanlæg vil derfor med kraftigere
belysning være stærkt forstyrrende for alle områdets natdyr. Hertil kommer lyset fra billygter
og det at visse flagermus taber flyvehøjde over tomme områder, hvilket skaber risiko for at de
kolliderer med bilerne. I følge LF1 må det desuden forventes at et 50-60 m bredt bælte på
begge sider af vejen bliver belastet med et støjniveau på 58-63 dB.
Endeligt kan nævnes forstyrrelser under anlægsfasen i form af arbejdsbelysning og støj. I mil-
jøkonsekvensrapporten fremføres på side 85 at mulige forstyrrelser fra arbejdsstøj ikke vurde-
res at have skadelig påvirkning for områdets arter eller bestande af flagermus. Dette er imid-
lertid helt udokumenteret og nævnes slet ikke i LF1. Videre fremføres, også på side 85, at ar-
bejdspladserne i projektet, som vil have belysning om natten, ligger langt fra de områder hvor
vandflagermus (som er den mest lysfølsomme af de registrerede arter) er observeret, hvorfor
belysning fra byggepladserne samlet set ikke vurderes at medføre påvirkning af vandflager-
mus. Men det kan man ikke konkludere alene på baggrund af de gennemførte registreringer
der kun giver et øjebliksbillede af flagermusenes adfærd på de få dage hvor registreringerne er
gennemført. De øvrige 6 registrerede flagermusarter vil også påvirkes af belysningen selvom
de ikke er helt så lysfølsomme som vandflagermus.
Undersøgelserne er derfor ikke, fyldestgørende for at kunne konkludere at den økologisk funk-
tionalitet kan opretholdes. Den foretagne vurdering bygger i meget høj grad på om der skal
fældes træer med synlige spor af flagermus indenfor undersøgelsesområdet eller ej, mens vur-
deringen af om der sker en forringelse af områdets økologiske funktionalitet alene bygger på
nogle skøn, som ikke kan begrundes på baggrund af de foretagne registreringer. Det er en
forudsætning for varetagelse af artsbeskyttelsen, at forekomster af beskyttede arter er fyl-
destgørende undersøgt. Planklagenævnet og dettes forgængere har i flere tidligere sager fast-
slået, at mangelfuld belysning af en arts forekomst er en retlig mangel, der resulterer i planens
ugyldighed.
En væsentlig miljøpåvirkning i forhold til flagermus kan efter vores opfattelse ikke udelukkes
på grundlag af de gennemførte undersøgelser og derfor må der anlægges et forsigtighedsprin-
cip. Lovforslagene gør det modsatte, når man vurderer, at truede arter formentlig vil tilpasse
sig de nye forhold.
3
L 176 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra social- og boligministeren
Til slut skal nævnes at der også fundet truede padder i og omkring området. Som et led i af-
værgeforanstaltningerne for projektet foreslås det, at man i anlægsfasen foruden opstilling af
paddehegn skal indsamle og genplacere padder udenfor byggepladsen (det samme foreslås i
LF2, side 26). Det må anses for tvivlsomt at man effektivt kan beskytte padderne ved denne
metode.
LF2: Ophævelse af begrænsninger for arealanvendelsen i det almene bolig-
område Tingbjerg/Utterslevhuse
De fleste af ovenstående bemærkninger vedrørende LF1 finder også anvendelse på LF2. Hertil
kommer:
Den grønne kile
Danmarks Naturfredningsforening og Friluftsrådet anerkender og bifalder at man vil lade Nord-
havnstippen indgå i Naturpark Nordhavn, hvilket Københavns Kommune besluttede allerede i
2019. Men vi må afvise at de to områder (Nordhavnstippen og Tingbjerg) har noget med hin-
anden at gøre. De alvorlige skader som det lokale miljø omkring Vestvolden påføres, afhjælpes
ikke af Nordhavnstippen, og projektet vil uanset dette være et alvorligt indgreb i den grønne
kile. Den kompensation for tab af den grønne kile ved Tingbjerg man foreslår, har derfor alene
en symbolsk værdi og tilfører ikke København nogen reel erstatning. Hvis Folketinget alligevel
accepterer Nordhavnstippen som erstatning for de fredede områder i Tingbjerg bør det efter
vores opfattelse være på den betingelse, at området efterfølgende fredes.
Der befinder sig 521 bevaringsværdige træer i det af LF2 berørte område, der ikke må fældes
med mindre der gives dispensation, hvilket der desværre delvist lægges op til med lovforsla-
get. De grønne kileområder man ønsker at inddrage til udvikling og byggeri fungerer i dag som
bufferzone mellem det eksisterende byggeri i Tingbjerg og Vestvolden. Bufferzonen er efter
vores vurdering en vigtig betingelse for at opretholde et rigt dyreliv i området omkring Ting-
bjerg og langs Vestvolden det pågældende sted.
Beskyttelseslinjer
Danmarks Naturfredningsforening og Friluftsrådet protesterer mod den foreslåede ophævelse
af åbeskyttelseslinjen, fortidsmindebeskyttelseslinjen og skovbyggelinjen. Formålet med åbe-
skyttelseslinjen og skovbyggelinjen er at sikre fæstningskanalen og træbevoksningen som
værdifulde landskabselementer og som levesteder og spredningskorridor for plante- og dyreliv.
Det håndhæves normalt strengt ved at man for eksempel ikke må campere i de pågældende
områder. Fortidsmindebeskyttelseslinjen har til formål at sikre fortidsmindernes værdi som
landskabselementer herunder indsyn til og udsyn fra dem. Disse vigtige formål vil gå tabt med
byggerierne. Den øgede boligmasse og de mange nye beboere må forventes at skabe et bety-
deligt tryk på Husumvold og dens omgivelser, og de nye boliger vil komme til at dominere op-
levelsen af landskabet og byrummet i væsentligt omfang.
Konklusion
Selvom de to lovforslag angiveligt fremsættes for at opfylde Lov nr. 1322 af 27. november
2018 (Nye kriterier for udsatte boligområder og ghettoområder, initiativer til udvikling eller
afvikling af ghettoområder…)
er det vores opfattelse at dette nationalt begrundede hensyn
alene bruges som påskud til at gennemføre et lokalt ønske.
Danmarks Naturfredningsforening og Friluftsrådet advarer imod at man på denne måde svæk-
ker fredningsinstitutionen af hensyn til formål som primært har lokal betydning og hvor der
findes alternative løsningsmuligheder. I lovbemærkningerne fremføres om disse alternativer,
at kommunen ikke har fundet disse hensigtsmæssige, bl.a. henset til boligsituationen i kom-
munen, og fordi kommunen vurderer at det vil være vanskeligt at få vedtaget en alternativ
plan i boligorganisationerne. Det er bemærkelsesværdigt at disse vurderinger blev foretaget
før der blev gennemført en miljøvurdering, og altså på et ufuldstændigt beslutningsgrundlag.
4
L 176 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra social- og boligministeren
Tabet af kulturhistoriske og naturmæssige værdier vil være meget omfattende, hvis lovforsla-
get vedtages. Det vil uundgåeligt få regeringens øvrige politikker og planer vedrørende natur-
bevarelse til at fremstå utroværdigt, hvis man vælger at gennemføre sådan en intervention.
Danmarks Naturfredningsforening og Friluftsrådet opfordrer derfor Folketinget til ikke at ved-
tage ovennævnte lovforslag. I stedet opfordres staten og Københavns Kommune til at afsøge
alternative muligheder for at løse Tingbjergs boligsociale udfordringer, hvilket burde kunne
lade sig gøre indenfor den givne budgetramme.
Med venlig hilsen
Ole Damsgaard,
næstformand for DN København
[email protected]
50515880
Martin Machado
Formand for Friluftsrådet København
[email protected]
5
L 176 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra social- og boligministeren
2856780_0037.png
Til:
Cc:
Fra:
Titel:
Sendt:
Hovedpostkassen ([email protected])
Elmir Tartic ([email protected]), John Bøgelund Sørensen ([email protected])
Lene Vennits ([email protected])
høringssvar 2023-8775 - affredning
05-03-2024 11:44
Boligorganisationen SAB bakker op om forslaget om ophævelse af begrænsninger for arealanvendelsen i det sydlige
område af Tingbjerg, fordi det er en forudsætning for realiseringen af den aftalte udviklingsplan for Tingbjerg-
Utterslevhuse. En udviklingsplan som skal sikre at Tingbjerg-Utterslevhuse når målet om at nedbringe antallet af
almene familieboliger til 40% inden udgangen af 2029, men med bevarelse af flest mulige almene boliger. Det er
væsentligt for os at staten og Københavns Kommune leverer deres dele af planen.
Indsendes på vegne af formand John B. Sørensen
Med venlig hilsen
Lene Vennits
Byudviklingschef
24945804 eller 33631186
[email protected]
Vestfløjen 11 • 2700 Brønshøj •
www.tingbjergforum.dk
L 176 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra social- og boligministeren
2856780_0038.png
Hovedpostkassen ([email protected])
Elmir Tartic ([email protected])
Lotte Olsen ([email protected])
Høringssvar 2023-8775 - Ophævelse af begrænsninger for arealanvendelsen i det almene boligområde
Tingbjerg/Utterslevhuse
Sendt:
05-03-2024 11:13
Bilag:
2023-8775 Høringssvar vedr. affredning.pdf;
Til:
Cc:
Fra:
Titel:
Til Social-, Bolig- og Ældreministeriet,
Hermed fremsendes høringssvar fra SAB/v. KAB og fsb vedr. forslag til lov om ophævelse af begrænsninger for
arealanvendelsen i det almene boligområde Tingbjerg/Utterslevhuse i Københavns Kommune.
Med venlig hilsen
fsb / hr & sekretariat
Lotte Olsen
konsulent
Rådhuspladsen 59
1550 København V
direkte: 33768322
[email protected]
www.fsb.dk
Følg os på
Denne besked og eventuelle vedhæftede filer kan indeholde personoplysninger. Derfor må mailen ikke videregives til uvedkommende.
Hvis mailen ikke er til dig, skal du straks give fsb besked ved at svare på mailen og derefter slette den.
Du kan læse om fsb’s persondatapolitik på
www.fsb.dk/persondata
L 176 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra social- og boligministeren
2856780_0039.png
Høringssvar fra fsb og SAB v. KAB vedr. forslag til lov om ophævelse af
begrænsninger for arealanvendelsen i det almene boligområde
Tingbjerg/Utterslevhuse
fsb og SAB har modtaget et høringsbrev af 5. februar 2024 vedrørende forslag til lov om ophævelse af
begrænsninger for arealanvendelsen i det almene boligområde Tingbjerg/Utterslevhuse omfattende
matriklerne 1702, 3636 og 3368b Husum, København. Frist for indgivelse af høringssvar er 5. marts 2024.
fsb og SAB har tidligere indsendt høringssvar af 25. maj 2022 vedrørende VVM for vejforbindelse,
Bystævneforbindelsen, hvori vi redegjorde for, at ophævelse af begrænsninger for arealanvendelsen giver
mulighed for at opføre boliger på de ovennævnte fredede matrikler, der ligger omkring Bystævneforbindelsen
for at sikre en samlet planløsning.
Vi har noteret os, at lovforslaget også medtager matrikel 3368b Husum, København ved Tingbjerg
Idrætspark. Dette giver mulighed for at realisere Udviklingsplanen, da alle fredede arealer er omfattet af
lovforslaget.
Etableringen af mindst 220 private boliger i de nævnte matrikler er af afgørende betydning for realiseringen
af udviklingsplanen for Tingbjerg/Utterslevhuse med krav om reduktion af almene familieboliger til maksimum
40%.
fsb og SAB støtter med ovennævnte begrundelse ophævelsen af begrænsninger for arealanvendelsen for
de nævnte matrikler, da det er en forudsætning for at efterkomme kravene i parallelsamfundslovgivningen.
Med venlig hilsen
Bjarne Larsson
Administrerende direktør, fsb
Jens Elmelund
Administrerende direktør, KAB
Lene Vennits
Byudviklingschef Tingbjerg v/ fsb & SAB
L 176 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra social- og boligministeren
2856780_0040.png
Til:
Cc:
Fra:
Titel:
Sendt:
Bilag:
Hovedpostkassen ([email protected])
Elmir Tartic ([email protected])
[email protected] ([email protected])
Sagsnummer 2023-8775
05-03-2024 14:38
BL høringssvar - vedr. lovforslag om lov om ophævelse af begrænsninger for arealanvendelsen i det almene
boligområde TingbjergUtterslevhuse i Københavns Kommune.pdf;
Som opfølgning på mundtligt høringssvar, fremsendes bemærkningerne også på skrift.
Med venlig hilsen
Mette Nørgaard Larsen
/ Juridisk konsulent
direkte: +45 3376 2000
mobil: +45 5373 1559
e‑mail: [email protected]
BL samler landets almene boligorganisationerne, der tilsammen huser en million mennesker.
Landets almene boliger er non-profit og for alle. Besøg os på bl.dk og vores sociale medier.
L 176 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra social- og boligministeren
2856780_0041.png
Høringssvar fra BL vedr. forslag til lov om ophævelse af
begrænsninger for arealanvendelsen i det almene
boligområde Tingbjerg/Utterslevhuse
BL
Danmarks Almene Boliger har modtaget et høringsbrev af 5. februar 2024 vedrørende forslag
til lov om ophævelse af begrænsninger for arealanvendelsen i det almene boligområde
Tingbjerg/Utterslevhuse omfattende matriklerne 1702, 3636 og 3368b Husum, København.
Ophævelse af begrænsning er for arealanvendelsen giver mulighed for opførelse af nye private
boliger i de nævnte matrikler.
Ophævelsen er således af afgørende betydning for realiseringen af Udviklingsplanen for
Tingbjerg/Utterslevhuse med krav om reduktion af almene familieboliger til maksimum 40%.
BL er vidende om, at fsb og SAB ligeledes ser ophævelsen af begrænsninger for arealanvendelsen i
det almene boligområde Tingbjerg/Utterslevhuse som en forudsætning for at efterkomme kravene i
parallelsamfundslovgivningen.
På ovennævnte baggrund støttes forslag til lov om ophævelse af begrænsninger for
arealanvendelsen i det almene boligområde Tingbjerg/Utterslevhuse.
Med venlig hilsen
Bent Madsen
L 176 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra social- og boligministeren
2856780_0042.png
Til:
Cc:
Fra:
Titel:
Sendt:
Bilag:
Hovedpostkassen ([email protected])
Elmir Tartic ([email protected])
Morten Birkbak Madsen ([email protected])
Sag 2023 - 8775: Høringssvar fra Københavns Kommune
04-03-2024 13:59
KK Høringssvar - vdr. 2023-8775 og 2023-8769.pdf;
Se venligst vedhæftede
Med venlig hilsen
Morten Birkbak Madsen
Chefkonsulent
Team Boliger
_________________________________________
KØBENHAVNS KOMMUNE
Økonomiforvaltningen
Center for Byudvikling
Rådhuspladsen 1
1550 København V
Mobil 2420 1411
E-mail [email protected]
EAN 5798009800176
L 176 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra social- og boligministeren
2856780_0043.png
ØKF Team Boliger (6064)
Økonomiforvaltningen
Social-, Bolig- og Ældreministeriet
Att: Elmir Tartic
Holmens Kanal 22
1060 København K
Høringssvar til forslag til lov om anlæg af ny vejforbin-
delse mellem Tingbjerg og Husum i Københavns Kom-
mune og lov om ophævelse af begrænsninger for areal-
anvendelse i det almene boligområde Tingbjerg/Ut-
terslevhuse i Københavns Kommune
Københavns Kommune bakker op om de to lovudkast:
- Lov om anlæg af ny vejforbindelse mellem Tingbjerg og Husum
i Københavns Kommune
- Lov om ophævelse af begrænsninger for arealanvendelse i det
almene boligområde Tingbjerg/Utterslevhuse i Københavns
Kommune
Da det vurderes, at de to love muliggør implementeringen af Udvik-
lingsplanen for Tingbjerg/Utterslevhuse, som er vedtaget af Borgerre-
præsentationen 20. juni 2019, og godkendt af boligministeren 10. sep-
tember 2019
Københavns Kommune, fsb og SAB vedtog i 2019 en Udviklingsplan for
Tingbjerg/Utterslevhuse. Udviklingsplanen beskriver, hvordan den lov-
pligtige reduktion til 40 % almene familieboliger kan opnås ved opførsel
af nye private boliger, erhverv og kommunale services i området.
For at opnå det fastsatte mål fortættes hele Tingbjerg, både i de indre
gårdrum og de omkransende arealer. Københavns Kommune arbejder
på at skabe plangrundlag for fortætningen, hvoraf den første halvdel er
muliggjort i 2022, og opførslen af disse boliger er påbegyndt. Den næ-
ste del af plangrundlet forventes politisk behandlet i 2024.
For at implementere udviklingsplanen, og leve op til det lovfastsatte mål
om 40 % almene familieboliger, er der behov for også at bebygge area-
ler der ligger i udkanten af Tingbjerg. Disse arealer indgår som bebyg-
get område i de oprindelige tegninger af Tingbjerg og foreslås nu be-
bygget. Alternativet vil umiddelbart være frasalg eller nedrivning af al-
mene familieboliger i Tingbjerg.
Der er alene én vejforbindelse ind og ud af Tingbjerg, hvilket skaber ud-
fordringer for trafikafvikling og isolation af området. Udbygningen af
Tingbjerg vil medføre en øget belastning af vejen. For at understøtte ef-
fektiv trafikafvikling og samtidig koble Tingbjerg tættere med resten af
04-03-2024
Sagsnummer i F2
2024 - 4218
Dokumentnummer i F2
4903572
Sagsnummer eDoc
Sagsbehandler
Morten Birkbak Madsen
ØKF Team Boliger (6064)
L 176 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra social- og boligministeren
ØKF Team Boliger (6064)
2/2
Husum, er der behov for en ny vejforbindelse mellem Tingbjerg og Hu-
sum over Vestvolden. Københavns politi har desuden tidligere udtalt, at
en sådan vejforbindelse kan have en kriminalpræventiv effekt i Ting-
bjerg.
Københavns Kommune arbejder for en omfattende byudvikling af Bys-
tævneparken, der ligger umiddelbart syd for Tingbjerg. Området udvik-
les med nye private boliger og kommunale services. Vejforbindelsen,
der kan muliggøres med lovforslaget, vil sikre en tæt integration mellem
Tingbjerg og Bystævneparken og understøtte mobilitet på tværs, f.eks.
ift. skole og dagtilbud.
Vejforbindelsen er desuden en forudsætning for, at udviklingen af Bys-
tævneparken kan indgå i opfyldelsen af Udviklingsplanens lovfastsatte
mål om 40% almene familieboliger. Alternativet til indregning af Bys-
tævneparken er ligeledes frasalg eller nedrivning af almene familieboli-
ger i Tingbjerg.
Københavns Kommune er enig i den foreslåede udpegning af Nord-
havnstippen som erstatningsareal for indre grøn kile, der tages ud i
Tingbjerg. Udpegningen flugter med Københavns Kommune anbefa-
ling af udpegning, vedtaget af Borgerrepræsentationen 30. november
2023.
Der har siden vedtagelsen af Udviklingsplanen for Tingbjerg/Utterslev-
huse i 2019(A, Ø, Å, B, F, V og O), været enighed om de nødvendige til-
tag i implementering af planen. Det har været tilfældet ifm. vedtagelse
af lokalplanen for Tingbjerg i 2021, der blev vedtaget uden afstemning.
Dette har også været tilfældet ifm. vedtagelsen af Budget 2024 (S, C, F,
B, V, I og O), hvor der er afsat midler til finansiering af vejforbindelsen
mellem Tingbjerg og Husum, der muliggøres med nærværende lov-
forslag. Anbefalingen af udpegning af erstatningsareal til indre grøn
kile, som følge af nærværende lovgivning om ændring af arealanven-
delse, blev ligeledes vedtaget uden afstemning i november 2023.
Venlig hilsen
Nanna Westerby Jensen
Plandirektør
L 176 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra social- og boligministeren
2856780_0045.png
Til:
Cc:
Fra:
Titel:
Sendt:
Hovedpostkassen ([email protected])
Elmir Tartic ([email protected])
[email protected] ([email protected])
arealanvendelsen i det almene boligområde Tingbjerg/Utterslevhuse
29-02-2024 12:58
Sagsnr, 2023 – 8775
Afdelingsbestyrelsen SAB Tingbjerg
bakker op om forslaget om ophævelse af begrænsninger for arealanvendelsen i det sydlige område af Tingbjerg, fordi
det er en forudsætning for realiseringen af den aftalte udviklingsplan for Tingbjerg-Utterslevhuse. En udviklingsplan
som skal sikre at Tingbjerg-Utterslevhuse når målet om at nedbringe antallet af almene familieboliger til 40% inden
udgangen af 2029, men med bevarelse af flest mulige almene boliger. Det er væsentligt for os, at staten og
Københavns Kommune leverer deres del af planen.
VH Pernille Høholt
Forperson for SAB Tingbjerg
L 176 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra social- og boligministeren
2856780_0046.png
Til:
Fra:
Titel:
Sendt:
Hovedpostkassen ([email protected]), Elmir Tartic ([email protected])
Pia huniche Wiborg ([email protected])
2023-8775 Høringssvar
04-03-2024 17:55
Kære rette vedkommende
Dette er et høringssvar imod en ny vejforbindelse/bilbro fra Tingbjerg til Bystævneparken.
Jeg er dybt chokeret over, at i ønske at bygge en trafikeret Bilbro fra Bystævneparken til Tingbjerg - ca.8000
Biler.
Ophæve fredninger af Historiske samt smukke Natur områder, med store konsekvenser for Biodiversitet,
mennesker og dyr. Tænker også, at det bliver umuligt at dyrke sunde og økologiske grønsager i alle de
nytte- og kolonihaver, der bliver berørt af forureningen i forbindelse af Byggeriet.
Derudover påtænker man at etablere den ny vejforbindelse/bilbro langs nybygget seniorbofællesskab,
plejehjem og store børneinstitutioner.
Jeg troede, at i ville gøre København til en CO
2
Neutral By.
De største CO
2
synder er Beton byggerier og De Tons tunge lastbiler, der tillige smadre vores vejnet.
Det giver ingen mening, at man vil bygge endnu mere betonslum på vores grønne områder, Tingbjergs ny-
kommende multi Arena, Nye boliger m.m.
Metro byggeri er også en stor CO
2
synder. Samt skabe endnu mere Trafik i hele Hovedstads regionen, Kaos
og forurening.
At man bliver ved med at fælde store og gamle træer er meget uklogt, både i forhold til at holde sammen på
vores jord, med deres dybe rødder til at opsuge regnvand. Samt til at bevare vores mangfoldige Fugle og
deres reder - De fredet Flagermus skal vel også Hænge ud et sted?
At i ønsker at bygge en bilfri Have by i Bystævne parken lyder både hyggeligt og rart, men dem der flytter
ind må vel gerne have en bil? De må bare ikke Parkere, der hvor de selv bor, men ved hvilke områder skal
de så parkerer deres evt. biler i Brønshøj/Husum?
Det er også et Globalt Klima Problem, at suge en masse sand op fra havbundene, som bruges til at lave
cement- Beton af.
Selvfølgelig er det heller ikke klima venligt at bruge sand fra Sahara, udover transport osv.
Måske man skulle Plante en Masse Hamp, som efter sigende skulle være god til Byggeri og rensning af
forurenet jord.
Uanset, hvor meget i bygger, bør i tænke på børnene og de unge - altså de næste generationer - som skal
betale for den forurening og vedligeholdelse af alle jeres ideer, Metro, letbaner og andet byggerier, der nu
er og i fremtiden vil komme.
I øjeblikket bliver der taget jordprøver af vores legepladser ifølge bydelsforeningen i Tingbjerg . Indtil videre
har man fundet forurening på to legepladser samt arkæologiske fund.
Med de kærligste Hilsner
Pia Wiborg
L 176 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra social- og boligministeren L 176 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra social- og boligministeren
2856780_0048.png
Til:
Fra:
Titel:
Sendt:
Hovedpostkassen ([email protected]), Elmir Tartic ([email protected])
[email protected] ([email protected])
2023-8775 Høringssvar om ophævelser af begrænsninger for areal anvendelse
03-03-2024 11:07
Hermed mit høringssvar angående lovgivning om affredninger.
Jeg er imod, at man laver en vej-forbindelse over volden.
Her fra Tingbjerg bygger man på alle grønne områder. Her kommer også så
mange nye boliger, hvor folk ikke kan parkere, og så vil de også have
trafik igennem Tingbjerg, langs tæt bebyggelse - hvor der ikke er plads
til busser og dem der bor i Tingbjerg, der skal parkere. Volden er
desuden også fredet og det skal man ikke ophæve. Derudover vil man også
bygge en letbane og gøre Bystævneparken bilfri, så hvad skal man med en
ekstra vej, som ikke er til gavn for beboerne i Brønshøj?
Hvis man skulle bygge en vej i Tingbjerg, pga. de mange nye boliger,
dermed beboer, burde man forsætte vejen af ruten op til Mørkhøjvej, hvor
en meget lille del skulle affredes - som fredningsnævnet konstaterede
maj 2017. Man ville undgå at skulle spørge Gladsaxe kommune, undgå
trafikale problemer og m.m.
Med venlig hilsen
Pernille Struck, Brønshøj
L 176 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra social- og boligministeren
2856780_0049.png
Hovedpostkassen ([email protected])
Elmir Tartic ([email protected])
Thor Kjøller Hartmann ([email protected])
Sagsnummer 2023-8775 HOFORs høringssvar vedr. forslag til lov om ophævelse af begrænsninger for
arealanvendelsen i det almene boligområde Tingbjerg/Utterslevhuse i Københavns Kommune
Sendt:
05-03-2024 08:52
Bilag:
HOFORs høringssvar til Lov om ophævelse af begrænsninger for arealanvendelsen i det almene boligområde
Tingbjerg og Utterslevmose.pdf;
Til:
Cc:
Fra:
Titel:
Kære Social- Bolig- og Ældreministeriet
Vedhæftet HOFORs høringssvar vedr. forslag til lov om ophævelse af begrænsninger for arealanvendelsen
i det almene boligområde Tingbjerg/Utterslevhuse i Københavns Kommune, sagsnummer 2023-8775
Med venlig hilsen
Thor Kjøller Hartmann
Koordinator
50420 Byudvikling
VLH
Direkte tlf.: +4534458141
E-mail: [email protected]
HOFOR A/S
Ørestads Boulevard 35
|
2300 København S
|
Telefon: 33 95 33 95
|
CVR-NR.: 1007 3022
|
www.hofor.dk
L 176 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra social- og boligministeren
2856780_0050.png
Modtager: Social, Bolig- & Ældreministeriet
Afsender: Thor Kjøller Hartmann
Byudvikling (50420)
Direkte tlf.
+4534458141
E-mail
[email protected]
HOFOR A/S – Høringssvar til Lov om ophævelse af begrænsninger for
arealanvendelsen i det almene boligområde Tingbjerg/Utterslevmose
Social-, Bolig- og Ældreministeriet har igangsat høring om Lov om ophævelse af begrænsninger
for arealanvendelsen i det almene boligområde Tingbjerg/Utterslevmose. Hermed fremsendes
HOFORs bemærkninger til forslaget.
HOFOR Spildevand
Vedr. ophævelse af begrænsninger for anvendelsen af arealerne i det sydlige af det almene
boligområde Tingbjerg/Utterslev-huse i Københavns Kommune, jf. stk. 2, med henblik på at
skabe mulighed for at anvende arealerne til boligformål.
Gøres der opmærksomhed på vedr.
matr. 1702
Overløbsbygværket U11 tilhørende
ledningsanlæg på 3,15x2,4m nord for voldgraven. Ledningsanlægget er hovedsageligt ejet af
Novafos (88%) og HOFOR ejer en mindre andel (12%) af ledningsanlægget helt ned til brønd
378007 i den sydlige ende af Bystævnet.
Anlægget er en vital ledning og overløbsfunktion
på spildevandssystemet. Anlægget kan ikke tages ud af drift.
Spildevandsanlæggene er etableret efter en vandafledningskommissionskendelse.
Novafos og HOFOR beder om, at der tages hensyn til ledningen i forbindelse med
detailprojekteringen herunder også særlig håndtering af overløbsbygværket og hvordan
tilstedeværelsen af dette i givet fald influerer på projektet. Arbejderne ønskes at blive
koordineret med Novafos og HOFOR i videst mulig udstrækning.
Det forventes at Novafos/HOFOR får udleveret behørig dokumentation på at eventuelle
arbejder ikke vil skade ledninger eller bygværket.
Eventuelle graveskader forventes udbedret af graveaktøren uden meromkostning for
Novafos/HOFOR.
Udledningstilladelse til recipienter
Både ’Høring over forslag til lov om ophævelse af begrænsninger for arealanvendelsen i det
almene boligområde Tingbjerg/Utterslevhuse i Københavns kommune’ og ’Høring over forslag
til lov om ophævelse af begrænsninger for arealanvendelsen i det almene boligområde
Tingbjerg/Utterslevhuse i Københavns kommune’, vil generere mere spildevand til HOFORs
ledningsanlæg. Novafos/HOFOR gør opmærksom på at tilledning af mere regn- og/eller
spildevand til ledningsanlæg fra nye byggerier og veje vil være modstridende gældende
udledningstilladelse til udløbene U11 og UM26.
HOFOR A/S
Ørestads Boulevard 35
|
2300 København S
|
Telefon 33 95 33 95
|
CVR-NR. 1007 3022
|
www.hofor.dk
L 176 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra social- og boligministeren
2856780_0051.png
Kort 1
Matr. 3368b
Vedr.
matr. 3368b:
HOFOR Spildevand Plan planlægger regnvandshåndtering på arealerne øst
for Terrasserne. Som følge af ønsket om udvikling i Tingbjerg, og dertilhørende merbefæstelse,
(ØKF) samt renere vand i Utterslev Mose (TMF) skal HOFOR Spildevand tilbageholde en stor
mængde regnvand og rense vandet inden udledning til mosen. HOFOR Spildevand skal derfor
finde arealer til forsinkelsesvolumen (10.000 m3) og dertilhørende rensetekniske anlæg.
Regnvandet skal udledes til Utterslev Mose. Det forventes at anlæggene kan bygges under
terræn og der kan retableres med mulighed for drift og vedligehold via dæksler i terræn.
HOFOR er henvist af ØKF og TMF til arealet i Ruten øst for Terrasserne (matrikel 7000b) hvor
dele af anlægget kan etableres. Det er muligt at etablere resterende anlæg på matr. 3368b eller
dele af idrætsparkens arealer.
Det ses nødvendigt at koordinere projekternes planlægning og projektering for at sikre at alle
kommunens ønsker i området kan opfyldes. HOFOR deltager derfor gerne i møder herom.
HOFOR A/S
Ørestads Boulevard 35
|
2300 København S
|
Telefon 33 95 33 95
|
CVR-nr. 1007 3022
|
www.hofor.dk
Side 2 af 5
L 176 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra social- og boligministeren
2856780_0052.png
Projektbeskrivelsen af projektet forventes medtaget i Spildevandsplanens plantillæg 2025.
Matrikel 7000b, 3368b og 3600 er nævnt inddraget i spildevandshåndteringen i
spildevandsplantillæg 2024, som netop har været i høring.
Kort 2
HOFOR Spildevand planlægger regnvandshåndtering på arealet vest for Langhusvej. Som
følge af ønsket om udvikling i Tingbjerg, og dertilhørende merbefæstelse, (ØKF) samt renere
vand i Utterslev Mose (TMF) skal HOFOR Spildevand tilbageholde en stor mængde regnvand
og rense vandet inden udledning til mosen. HOFOR Spildevand skal derfor finde arealer til
forsinkelsesvolumen (10.000 m3) og dertilhørende rensetekniske anlæg. Regnvandet skal
udledes til Fæstningskanalen. Det forventes at anlæggene kan bygges under terræn og der kan
retableres med mulighed for drift og vedligehold via dæksler i terræn.
HOFOR er henvist af ØKF og TMF til arealet i Ruten vest for Langhusvej (en del af matrikel
1702), arealet syd for kolonihaverne (den sydlige del af matr. 3368a) og Rutens vejareal nord
på matrikel 3724. Projektet kan også planlægges helt eller delvist under nyt vejtracé for Husum-
Tingbjerg forbindelsen. Projektet forventes medtaget i Spildevandsplanens plantillæg 2025.
Matrikel 1702 og 3368a er nævnt inddraget i spildevandshåndteringen i spildevandsplantillæg
2024, som lige har været i høring.
HOFOR A/S
Ørestads Boulevard 35
|
2300 København S
|
Telefon 33 95 33 95
|
CVR-nr. 1007 3022
|
www.hofor.dk
Side 3 af 5
L 176 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra social- og boligministeren
2856780_0053.png
Matr. 3636 & 1702
Vedr.
matr. 3636 & 1702
har HOFOR behov for at etablere en 15 l/s pumpestation (samt
tilhørende ledninger til og fra), for at kunne løfte spildevandet. Det er afgørende for at
separatkloakeringen i Tingbjerg lykkedes. HOFOR ser meget gerne at anlægge og idriftsætte
ny pumpestation og tilhørende ledningsanlæg
inden
Vejdirektoratet påbegynder udførelsen af
den nye bro. HOFOR vil meget gerne indgå i dialog med Vejdirektoratet om placeringen.
HOFOR A/S
Ørestads Boulevard 35
|
2300 København S
|
Telefon 33 95 33 95
|
CVR-nr. 1007 3022
|
www.hofor.dk
Side 4 af 5
L 176 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra social- og boligministeren
2856780_0054.png
Kort 3
Ekspropriation
At loven ikke sikre rettigheder for ledningsejere kan medføre omfattende forsinkelser, da
ledningsejernes mulighed for ekspropriation sker via det kommunale system, hvilket kan tage
flere år.
HOFOR A/S
Ørestads Boulevard 35
|
2300 København S
|
Telefon 33 95 33 95
|
CVR-nr. 1007 3022
|
www.hofor.dk
Side 5 af 5