Sundhedsudvalget 2023-24
L 173 Bilag 6
Offentligt
2871234_0001.png
Til lovforslag nr.
L 173
Folketinget 2023-24
Betænkning afgivet af Sundhedsudvalget den 0. maj 2024
Udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om tobaksvarer m.v., lov om elektroniske
cigaretter m.v. og lov om forbud mod salg af tobak og alkohol til personer
under 18 år
(Udmøntning af dele af forebyggelsesplanen målrettet børn og unge – tobak, nikotin og alkohol)
[af indenrigs- og sundhedsministeren (Sophie Løhde)]
1. Ændringsforslag
Indenrigs- og sundhedsministeren har stillet 14 ændrings-
forslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
<>
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
2. Politiske bemærkninger
<>
4. Ændringsforslag
Ændringsforslag
Af
indenrigs- og sundhedsministeren,
tiltrådt af <>:
Til § 1
1)
Nr. 3
affattes således:
»3.
I
§ 2
indsættes som
nr. 32:
»32) Alderskontrolsystem: Et it-system, der entydigt be-
kræfter elektronisk, at forbrugerens alder er inden for
aldersgrænsen.««
[Sproglig ændring]
2)
I det under
nr. 6
foreslåede
§ 35 a, stk. 1,
ændres »hvis
der er grund til at antage« til: »hvis styrelsen har grund til at
antage«.
[Præcisering af ansvarlig myndighed]
3)
I det under
nr. 6
foreslåede
§ 35 a, stk. 1,
ændres
»genstanden« til: »produktet«.
[Sproglig præcisering]
4)
I de under
nr. 6
foreslåede
§ 35 b, stk. 1
og
2,
ændres
»hvis der er grund til at antage« til: »hvis forvaltningen har
grund til at antage«.
[Præcisering af ansvarlig myndighed]
Til § 2
5)
Nr. 3
affattes således:
»3.
I
§ 2
indsættes som
nr. 12:
»12) Alderskontrolsystem: Et it-system, der entydigt be-
kræfter elektronisk, at forbrugerens alder er inden for
aldersgrænsen.««
[Sproglig ændring]
6)
Nr. 8
affattes således:
DokumentId
Journalnummer
L 173 - 2023-24 - Bilag 6: Udkast til betænkning
2871234_0002.png
2
»8.
I
§ 19, stk. 1,
indsættes som
2. pkt.:
»Told- og skatteforvaltningen bistår med kontrol af, at
reglerne i kapitel 7 a overholdes.««
[Sproglig præcisering]
7)
I det under
nr. 9
foreslåede
§ 19, stk. 3,
indsættes efter
»kontrollen med«: »overholdelse af«.
[Sproglig præcisering]
8)
I det under
nr. 9
foreslåede
§ 19, stk. 4,
ændres »ved
lovovertrædelsen« til: »ved kontrolkøbet«.
[Sproglig præcisering]
9)
I det under
nr. 10
foreslåede
§ 22 a, stk. 1,
ændres
»hvis der er grund til at antage« til: »hvis styrelsen har
grund til at antage«.
[Præcisering af ansvarlig myndighed]
10)
I det under
nr. 10
foreslåede
§ 22 a, stk. 1,
ændres
»genstanden« til: »produktet«.
[Sproglig præcisering]
11)
I de under
nr. 10
foreslåede
§ 22 b, stk. 1
og
2,
ændres
»hvis der er grund til at antage« til: »hvis forvaltningen har
grund til at antage«.
[Præcisering af ansvarlig myndighed]
Til § 3
12)
I det under
nr. 9
foreslåede
§ 2 b, stk. 4,
indsættes
efter »kontrollen med«: »overholdelse af«.
[Sproglig præcisering]
13)
I det under
nr. 9
foreslåede
§ 2 b, stk. 5,
ændres »ved
lovovertrædelsen« til: »ved kontrolkøbet«.
[Sproglig præcisering]
Til § 5
14)
Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01.
I § 6, stk. 1, udgår »og 3«.«
[Konsekvensændring]
Bemærkninger
Til nr. 1
Ændringsforslaget vil indebære, at der foretages en
sproglig ændring af § 2, nr. 32. Der er ikke tale om en
indholdsmæssig ændring, og definitionen skal fortsat gen-
nemføre den tilsvarende definition af et alderskontrolsystem
i tobaksvaredirektivets artikel 2, nr. 36, i dansk ret.
Til nr. 2
Det fremgår af den foreslåede § 35 a, stk. 1, som affat-
tet ved lovforslaget § 1, nr. 6, at Sikkerhedsstyrelsen kan
foretage beslaglæggelse af tobaksvarer, tobakssurrogater, ur-
tebaserede rygeprodukter samt udstyr, der benyttes sammen
med disse, hvis der er grund til at antage, at de er i strid med
strafbelagte regler i denne lov, strafbelagte regler fastsat i
medfør af denne lov eller strafbelagte regler i forordninger
vedrørende denne lovs anvendelsesområde, og der er grund
til at antage, at genstanden kan tjene som bevis eller bør
konfiskeres.
Ændringsorslaget vil indebære, at det præciseres, at det
er Sikkerhedsstyrelsen, der vurderer, om der er grund til at
antage, at tobaksvarer m.v. er i strid med de strafbelagte
regler.
Til nr. 3
Ændringsforslaget vil indebære, at der foretages en
sproglig præcisering, så begrebet »produkt« bruges konse-
kvent i bestemmelsen. Ordet »produkt« er dækkende for
både tobaksvarer, tobakssurrogater og urtebaserede rygepro-
dukter samt udstyr, der benyttes sammen med disse. Der er
ikke tale om en indholdsmæssig ændring.
Til nr. 4
Det fremgår af den foreslåede § 35 b, stk. 1, som af-
fattet ved lovforslaget § 1, nr. 6, at Told- og skatteforvalt-
ningen kan tage tobaksvarer, tobakssurrogater, urtebaserede
rygeprodukter samt udstyr, der benyttes sammen med disse,
i bevaring, som er henstående hos fabrikanter, importører
eller detailforhandlere m.v., med henblik på overdragelse
af produkterne til Sikkerhedsstyrelsen med henblik på be-
slaglæggelse, hvis der er grund til at antage, at de er i
strid med strafbelagte regler i denne lov, strafbelagte regler
fastsat i medfør af denne lov eller strafbelagte regler i for-
ordninger vedrørende denne lovs anvendelsesområde. Efter
bestemmelsens stk. 2 kan Told- og skatteforvaltningen tage
tobaksvarer, tobakssurrogater, urtebaserede rygeprodukter
samt udstyr, der benyttes sammen med disse, i bevaring,
som er under transport ind i det danske toldområde fra øv-
rige dele af EU�½s toldområde eller fra et land udenfor EU
med henblik på overdragelse af produkterne til Sikkerheds-
styrelsen, hvis der er grund til at antage, at de er i strid med
strafbelagte regler i denne lov, strafbelagte regler fastsat i
medfør af denne lov eller strafbelagte regler i forordninger
vedrørende denne lovs anvendelsesområde.
Ændringsforslaget vil indebære, at det præciseres, at det
er Told- og Skatteforvaltningen, der vurderer, om der er
grund til at antage, at tobaksvarer m.v. er i strid med de
strafbelagte regler.
Til nr. 5
Ændringsforslaget vil indebære, at der foretages en
sproglig ændring af § 2, nr. 12. Der er ikke tale om en
indholdsmæssig ændring, og definitionen skal fortsat gen-
nemføre den tilsvarende definition af et alderskontrolsystem
i tobaksvaredirektivets artikel 2, nr. 36, i dansk ret.
Til nr. 6
Det foreslås, at § 19, stk. 1, 2. pkt. affattes på ny, således
at Told- og skatteforvaltningen bistår med kontrol af, at
reglerne i kapitel 7 a overholdes.
Ændringsforslaget vil indebære, at der foretages en
sproglig præcisering af § 19, stk. 1, 2. pkt. Der er således
ikke tale om en indholdsmæssig ændring.
L 173 - 2023-24 - Bilag 6: Udkast til betænkning
2871234_0003.png
3
Til nr. 7
Det fremgår af den foreslåede § 19, stk. 3, som affattet
ved lovforslaget § 2, nr. 9, at Sikkerhedsstyrelsen i perioden
fra den 1. juli 2024 til og med den 30. juni 2026 som led i
kontrollen med kravene i § 15, stk. 1 og 2, kan gøre brug
af unge kontrolkøbere med skjult identitet, når der forinden
ikke med rimelig grund er mistanke om, at der fra butikken,
hvor der foregår detailsalg, sker salg til personer under al-
dersgrænsen.
Ændringsforslaget vil indebære, at der foretages en
sproglig præcisering. Der er således ikke tale om en ind-
holdsmæssig ændring.
Til nr. 8
Det fremgår af den foreslåede § 19, stk. 4, som affattet
ved lovforslaget § 2, nr. 9, at Sikkerhedsstyrelsen ved kon-
trol efter stk. 3 ikke må påvirke væsentlige omstændigheder
ved lovovertrædelsen, herunder bevirke en forøgelse af lov-
overtrædelsen omfang eller grovhed.
Ændringsforslaget vil indebære, at der foretages en
sproglig præcisering, således det ikke forudsættes i bestem-
melsen, at der er en lovovertrædelse. Der er således ikke tale
om en indholdsmæssig ændring.
Til nr. 9
Det fremgår af den foreslåede § 22 a, stk. 1, som affattet
ved lovforslaget § 2, nr. 10, at Sikkerhedsstyrelsen kan fore-
tage beslaglæggelse af elektroniske cigaretter med eller uden
nikotin, genopfyldningsbeholdere med eller uden nikotin,
samt udstyr og smagsstoffer, der benyttes sammen disse,
hvis der er grund til at antage, at de er i strid med strafbelag-
te regler i denne lov, strafbelagte regler fastsat i medfør af
denne lov eller strafbelagte regler i forordninger vedrørende
denne lovs anvendelsesområde, og der er grund til at antage,
at genstanden kan tjene som bevis eller bør konfiskeres.
Ændringsforslaget vil indebære, at det præciseres, at det
er Sikkerhedsstyrelsen, der vurderer, om der er grund til
at antage at elektroniske cigaretter m.v. er i strid med de
strafbelagte regler.
Til nr. 10
Ændringsforslaget vil indebære, at der foretages en
sproglig præcisering, så begrebet »produkt« bruges konse-
kvent i bestemmelsen. Ordet »produkt« er dækkende for
både elektroniske cigaretter med eller uden nikotin og gen-
opfyldningsbeholdere med eller uden nikotin, samt udstyr
og smagsstoffer, der benyttes sammen disse. Der er ikke tale
om en indholdsmæssig ændring.
Til nr. 11
Det fremgår af den foreslåede § 22 b, stk. 1, som affattet
ved lovforslaget § 2, nr. 10, at Told- og skatteforvaltningen
kan tage elektroniske cigaretter med eller uden nikotin, gen-
opfyldningsbeholdere med eller uden nikotin, samt udstyr
og smagsstoffer, der benyttes sammen disse, i bevaring,
som er henstående hos fabrikanter, importører eller detail-
forhandlere m.v., med henblik på overdragelse af produkter-
ne til Sikkerhedsstyrelsen med henblik på beslaglæggelse,
hvis der er grund til at antage, at de er i strid med strafbelag-
te regler i denne lov, strafbelagte regler fastsat i medfør af
denne lov eller strafbelagte regler i forordninger vedrørende
denne lovs anvendelsesområde. Efter bestemmelsens stk. 2
kan Told- og skatteforvaltningen tage elektroniske cigaret-
ter med eller uden nikotin, genopfyldningsbeholdere med
eller uden nikotin, samt udstyr og smagsstoffer, der benyt-
tes sammen disse, i bevaring, som er under transport ind i
det danske toldområde fra øvrige dele af EU�½s toldområde
eller fra et land udenfor EU med henblik på overdragelse
af produkterne til Sikkerhedsstyrelsen, hvis der er grund til
at antage, at de er i strid med strafbelagte regler i denne
lov, strafbelagte regler fastsat i medfør af denne lov eller
strafbelagte regler i forordninger vedrørende denne lovs an-
vendelsesområde.
Ændringsforslaget vil indebære, at det præciseres, at det
er Told- og Skatteforvaltningen, der vurderer, om der er
grund til at antage at elektroniske cigaretter m.v. er i strid
med de strafbelagte regler.
Til nr. 12
Det fremgår af den foreslåede § 2 b, stk. 4, som affattet
ved lovforslaget § 3, nr. 9, at Sikkerhedsstyrelsen i perioden
fra den 1. juli 2024 til og med den 30. juni 2026 som led
i kontrollen med kravene i § 1, stk. 1, § 2 og § 2 a, stk. 1,
2 og 4, samt regler udstedt i medfør af § 2 a, stk. 8, kan
gøre brug af unge kontrolkøbere med skjult identitet, når der
forinden ikke med rimelig grund er mistanke om, at der fra
butikken, hvor der foregår detailsalg, sker salg til personer
under aldersgrænsen.
Ændringsforslaget vil indebære, at der foretages en
sproglig præcisering. Der er således ikke tale om en ind-
holdsmæssig ændring.
Til nr. 13
Det fremgår af den foreslåede § 2 b, stk. 5, som affattet
ved lovforslaget § 3, nr. 9, at Sikkerhedsstyrelsen ved kon-
trol efter stk. 4 ikke må påvirke væsentlige omstændigheder
ved lovovertrædelsen, herunder bevirke en forøgelse af lov-
overtrædelsen omfang eller grovhed.
Ændringsforslaget vil indebære, at der foretages en
sproglig præcisering, således det ikke forudsættes i bestem-
melsen, at der er en lovovertrædelse. Der er således ikke tale
om en indholdsmæssig ændring.
Til nr. 14
Med lovforslagets § 5, nr. 2, foreslås det at ophæve § 6,
stk. 3, i lov nr. 738 af 13. juni 2023 om ændring af lov om
tobaksvarer m.v. og forskellige andre love.
Der henvises i § 6, stk. 1, i lov nr. 738 af 13. juni 2023
om ændring af lov om tobaksvarer m.v. og forskellige andre
love, til lovens § 6, stk. 3. Henvisningen er ikke blevet
konsekvensrettet som følge af lovforslagets § 5, nr. 2.
Ændringsforslaget vil indebære, at der foretages en kon-
sekvensændring som følge af lovforslagets § 5, nr. 2, uden
indholdsmæssig betydning.
L 173 - 2023-24 - Bilag 6: Udkast til betænkning
2871234_0004.png
4
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 25. april 2024 og var til
1. behandling den 3. maj 2024. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Sundhedsudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og indenrigs- og sundhedsministeren sendte
den 8. februar 2024 dette udkast til udvalget, jf. SUU alm.
del – bilag 180.. Den 25. april 2024 sendte indenrigs- og
sundhedsministeren høringssvarene og et høringsnotat til
udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 6 bilag på lovforsla-
get.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 1 skriftlig
henvendelse om lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 1 spørgsmål
til indenrigs- og sundhedsministeren til skriftlig besvarelse,
som ministeren har besvaret.
Anders Kronborg (S) Birgitte Vind (S) Camilla Fabricius (S) Flemming Møller Mortensen (S) Tanja Larsson (S)
Maria Durhuus (S) Matilde Powers (S)
nfmd.
Rasmus Horn Langhoff (S) Sara Emil Baaring (S)
Christoffer Aagaard Melson (V) Lars Christian Lilleholt (V) Heidi Bank (V) Monika Rubin (M) Nanna W. Gotfredsen (M)
Lars Arne Christensen (M)
fmd.
Jens Henrik Thulesen Dahl (DD) Marlene Harpsøe (DD) Louise Brown (LA)
Helena Artmann Andresen (LA) Per Larsen (KF) Lise Bertelsen (KF) Kim Edberg Andersen (DD) Mette Thiesen (DF)
Kirsten Normann Andersen (SF) Anne Valentina Berthelsen (SF) Mads Olsen (SF) Runa Friis Hansen (EL)
Stinus Lindgreen (RV) Helene Liliendahl Brydensholt (ALT)
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Danmarksdemokraterne – Inger Støjberg (DD)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Liberal Alliance (LA)
Moderaterne (M)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Enhedslisten (EL)
50
22
16
15
15
14
10
9
Radikale Venstre (RV)
Dansk Folkeparti (DF)
Alternativet (ALT)
Siumut (SIU)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
7
7
5
1
1
1
1
5