Sundhedsudvalget 2023-24
L 173 Bilag 5
Offentligt
2871050_0001.png
Slotsholmsgade 10-12
DK-1216 København K
T +45 7226 9000
M [email protected]
W sum.dk
Dato: 21-05-2024
Enhed: Forebyggelse,
Borgerhenvendelser og
Strålebeskyttelse
Sagsbeh: cfma
Sagsnr.:2023 - 4403
Dok. nr.: 160012
Ændringsforslag til L 173 - Forslag til Lov om ændring af lov om tobaksvarer m.v.,
lov om elektroniske cigaretter m.v. og lov om forbud mod salg af tobak og alkohol
til personer under 18 år
(Udmøntning af dele af forebyggelsesplan målrettet børn og unge
tobak, nikotin og
alkohol)
Ændringsforslag
Af
indenrigs- og sundhedsministeren,
tiltrådt af […]
Til § 1
1)
Nr. 3
affattes således:
»3. I
§ 2
indsættes som
nr. 32:
»32) Alderskontrolsystem: Et it-system, der entydigt bekræfter elektronisk, at
forbrugerens alder er inden for aldersgrænsen.««
[Sproglig ændring]
2)
I det under
nr. 6
foreslåede
§ 35 a, stk. 1,
ændres »hvis der er grund til at antage«
til: »hvis styrelsen har grund til at antage«.
[Præcisering af ansvarlig myndighed]
3)
I det under
nr. 6
foreslåede
§ 35 a, stk. 1,
ændres »genstanden« til: »produktet«.
[Sproglig præcisering]
4)
I de under
nr. 6
foreslåede
§ 35 b, stk. 1
og
2,
ændres »hvis der er grund til at
antage« til: »hvis forvaltningen har grund til at antage«.
[Præcisering af ansvarlig myndighed]
Til § 2
5)
Nr. 3
affattes således:
»3. I
§ 2
indsættes som
nr. 12:
»12) Alderskontrolsystem: Et it-system, der entydigt bekræfter elektronisk, at
forbrugerens alder er inden for aldersgrænsen.««
[Sproglig ændring]
L 173 - 2023-24 - Bilag 5: Ændringsforslag, fra indenrigs- og sundhedsministeren
6)
Nr. 8
affattes således:
»8.
I
§ 19, stk. 1,
indsættes som
2. pkt.:
»Told- og skatteforvaltningen bistår med kontrol af, at reglerne i kapitel 7 a
overholdes.««
[Sproglig præcisering]
7)
I det under
nr. 9
foreslåede
§ 19, stk. 3,
indsættes efter »kontrollen med«:
»overholdelse af«.
[Sproglig præcisering]
8)
I det under
nr. 9
foreslåede
§ 19, stk. 4,
ændres »ved lovovertrædelsen« til: »ved
kontrolkøbet«.
[Sproglig præcisering]
9)
I det under
nr. 10
foreslåede
§ 22 a, stk. 1,
ændres »hvis der er grund til at antage«
til: »hvis styrelsen har grund til at antage«.
[Præcisering af ansvarlig myndighed]
10)
I det under
nr. 10
foreslåede
§ 22 a, stk. 1,
ændres »genstanden« til:
»produktet«.
[Sproglig præcisering]
11)
I de under
nr. 10
foreslåede
§ 22 b, stk. 1
og
2,
ændres »hvis der er grund til at
antage« til: »hvis forvaltningen har grund til at antage«.
[Præcisering af ansvarlig myndighed]
Til § 3
12)
I det under
nr. 9
foreslåede
§ 2 b, stk. 4,
indsættes efter »kontrollen med«:
»overholdelse af«.
[Sproglig præcisering]
13)
I det under
nr. 9
foreslåede
§ 2 b, stk. 5,
ændres »ved lovovertrædelsen« til: »ved
kontrolkøbet«.
[Sproglig præcisering]
Til § 5
14)
Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01. I § 6, stk. 1, udgår »og 3«.«
[Konsekvensændring]
Side 2
L 173 - 2023-24 - Bilag 5: Ændringsforslag, fra indenrigs- og sundhedsministeren
Bemærkninger
Til § 1
Til nr. 1
Forslaget vil indebære, at der foretages en sproglig ændring af § 2, nr. 32. Der er ikke
tale om en indholdsmæssig ændring og definitionen skal fortsat gennemføre den
tilsvarende definition af et alderskontrolsystem i tobaksvaredirektivets artikel 2, nr.
36, i dansk ret.
Til nr. 2
Det fremgår af den foreslåede § 35 a, stk. 1, som affattet ved lovforslaget § 1, nr. 6, at
Sikkerhedsstyrelsen kan foretage beslaglæggelse af tobaksvarer, tobakssurrogater,
urtebaserede rygeprodukter samt udstyr, der benyttes sammen med disse, hvis der
er grund til at antage, at de er i strid med strafbelagte regler i denne lov, strafbelagte
regler fastsat i medfør af denne lov eller strafbelagte regler i forordninger vedrørende
denne lovs anvendelsesområde, og der er grund til at antage, at genstanden kan
tjene som bevis eller bør konfiskeres.
Forslaget vil indebære, at det præciseres, at det er Sikkerhedsstyrelsen, der vurderer,
om der er grund til at antage at tobaksvarer m.v. er i strid med de strafbelagte regler.
Til nr. 3
Forslaget vil indebære, at der foretages en sproglig præcisering, så begrebet
”produkt” bruges konsekvent i bestemmelsen. Ordet ”produkt” er dækkende for
både tobaksvarer, tobakssurrogater og urtebaserede rygeprodukter samt udstyr, der
benyttes sammen med disse. Der er ikke tale om en indholdsmæssig ændring.
Til nr. 4
Det fremgår af den foreslåede § 35 b, stk. 1, som affattet ved lovforslaget § 1, nr. 6,
at Told- og skatteforvaltningen kan tage tobaksvarer, tobakssurrogater, urtebaserede
rygeprodukter samt udstyr, der benyttes sammen med disse, i bevaring, som er
henstående hos fabrikanter, importører eller detailforhandlere m.v., med henblik på
overdragelse af produkterne til Sikkerhedsstyrelsen med henblik på beslaglæggelse,
hvis der er grund til at antage, at de er i strid med strafbelagte regler i denne lov,
strafbelagte regler fastsat i medfør af denne lov eller strafbelagte regler i
forordninger vedrørende denne lovs anvendelsesområde. Efter bestemmelsens stk. 2
kan Told- og skatteforvaltningen tage tobaksvarer, tobakssurrogater, urtebaserede
rygeprodukter samt udstyr, der benyttes sammen med disse, i bevaring, som er
under transport ind i det danske toldområde fra øvrige dele af EU�½s toldområde eller
fra et land udenfor EU med henblik på overdragelse af produkterne til
Sikkerhedsstyrelsen, hvis der er grund til at antage, at de er i strid med strafbelagte
regler i denne lov, strafbelagte regler fastsat i medfør af denne lov eller strafbelagte
regler i forordninger vedrørende denne lovs anvendelsesområde.
Forslaget vil indebære, at det præciseres, at det er Told- og Skatteforvaltningen, der
vurderer, om der er grund til at antage at tobaksvarer m.v. er i strid med de
strafbelagte regler.
Side 3
L 173 - 2023-24 - Bilag 5: Ændringsforslag, fra indenrigs- og sundhedsministeren
Til § 2
Til nr. 5
Forslaget vil indebære, at der foretages en sproglig ændring af § 2, nr. 12. Der er ikke
tale om en indholdsmæssig ændring og definitionen skal fortsat gennemføre den
tilsvarende definition af et alderskontrolsystem i tobaksvaredirektivets artikel 2, nr.
36, i dansk ret.
Til nr. 6
Det foreslås, at § 19, stk. 1, 2. pkt. affattes på ny, således at Told- og
skatteforvaltningen bistår med kontrol af, at reglerne i kapitel 7 a overholdes.
Forslaget vil indebære, at der foretages en sproglig præcisering af § 19, stk. 1, 2. pkt.
Der er således ikke tale om en indholdsmæssig ændring.
Til nr. 7
Det fremgår af den foreslåede § 19, stk. 3, som affattet ved lovforslaget § 2, nr. 9, at
Sikkerhedsstyrelsen i perioden fra den 1. juli 2024 til og med den 30. juni 2026 som
led i kontrollen med kravene i § 15, stk. 1 og 2, kan gøre brug af unge kontrolkøbere
med skjult identitet, når der forinden ikke med rimelig grund er mistanke om, at der
fra butikken, hvor der foregår detailsalg, sker salg til personer under aldersgrænsen.
Forslaget vil indebære, at der foretages en sproglig præcisering. Der er således ikke
tale om en indholdsmæssig ændring.
Til nr. 8
Det fremgår af den foreslåede § 19, stk. 4, som affattet ved lovforslaget § 2, nr. 9, at
Sikkerhedsstyrelsen ved kontrol efter stk. 3 ikke må påvirke væsentlige
omstændigheder ved lovovertrædelsen, herunder bevirke en forøgelse af
lovovertrædelsen omfang eller grovhed.
Forslaget vil indebære, at der foretages en sproglig præcisering, således det ikke
forudsættes i bestemmelsen, at der er en lovovertrædelse. Der er således ikke tale
om en indholdsmæssig ændring.
Til nr. 9
Det fremgår af den foreslåede § 22 a, stk. 1, som affattet ved lovforslaget § 2, nr. 10,
at Sikkerhedsstyrelsen kan foretage beslaglæggelse af elektroniske cigaretter med
eller uden nikotin, genopfyldningsbeholdere med eller uden nikotin, samt udstyr og
smagsstoffer, der benyttes sammen disse, hvis der er grund til at antage, at de er i
strid med strafbelagte regler i denne lov, strafbelagte regler fastsat i medfør af denne
lov eller strafbelagte regler i forordninger vedrørende denne lovs
anvendelsesområde, og der er grund til at antage, at genstanden kan tjene som bevis
eller bør konfiskeres.
Forslaget vil indebære, at det præciseres, at det er Sikkerhedsstyrelsen, der vurderer,
om der er grund til at antage at elektroniske cigaretter m.v. er i strid med de
strafbelagte regler.
Til nr. 10
Forslaget vil indebære, at der foretages en sproglig præcisering, så begrebet
”produkt” bruges konsekvent i bestemmelsen. Ordet ”produkt” er dækkende for
Side 4
L 173 - 2023-24 - Bilag 5: Ændringsforslag, fra indenrigs- og sundhedsministeren
både elektroniske cigaretter med eller uden nikotin og genopfyldningsbeholdere med
eller uden nikotin, samt udstyr og smagsstoffer, der benyttes sammen disse. Der er
ikke tale om en indholdsmæssig ændring.
Til nr. 11
Det fremgår af den foreslåede § 22 b, stk. 1, som affattet ved lovforslaget § 2, nr. 10,
at Told- og skatteforvaltningen kan tage elektroniske cigaretter med eller uden
nikotin, genopfyldningsbeholdere med eller uden nikotin, samt udstyr og
smagsstoffer, der benyttes sammen disse, i bevaring, som er henstående hos
fabrikanter, importører eller detailforhandlere m.v., med henblik på overdragelse af
produkterne til Sikkerhedsstyrelsen med henblik på beslaglæggelse, hvis der er grund
til at antage, at de er i strid med strafbelagte regler i denne lov, strafbelagte regler
fastsat i medfør af denne lov eller strafbelagte regler i forordninger vedrørende
denne lovs anvendelsesområde. Efter bestemmelsens stk. 2 kan Told- og
skatteforvaltningen tage elektroniske cigaretter med eller uden nikotin,
genopfyldningsbeholdere med eller uden nikotin, samt udstyr og smagsstoffer, der
benyttes sammen disse, i bevaring, som er under transport ind i det danske
toldområde fra øvrige dele af EU�½s toldområde eller fra et land udenfor EU med
henblik på overdragelse af produkterne til Sikkerhedsstyrelsen, hvis der er grund til at
antage, at de er i strid med strafbelagte regler i denne lov, strafbelagte regler fastsat i
medfør af denne lov eller strafbelagte regler i forordninger vedrørende denne lovs
anvendelsesområde.
Forslaget vil indebære, at det præciseres, at det er Told- og Skatteforvaltningen, der
vurderer, om der er grund til at antage at elektroniske cigaretter m.v. er i strid med
de strafbelagte regler.
Til § 3
Til nr. 12
Det fremgår af den foreslåede § 2 b, stk. 4, som affattet ved lovforslaget § 3, nr. 9, at
Sikkerhedsstyrelsen i perioden fra den 1. juli 2024 til og med den 30. juni 2026 som
led i kontrollen med kravene i § 1, stk. 1, § 2 og § 2 a, stk. 1, 2 og 4, samt regler
udstedt i medfør af § 2 a, stk. 8, kan gøre brug af unge kontrolkøbere med skjult
identitet, når der forinden ikke med rimelig grund er mistanke om, at der fra
butikken, hvor der foregår detailsalg, sker salg til personer under aldersgrænsen.
Forslaget vil indebære, at der foretages en sproglig præcisering. Der er således ikke
tale om en indholdsmæssig ændring.
Til nr. 13
Det fremgår af den foreslåede § 2 b, stk. 5, som affattet ved lovforslaget § 3, nr. 9, at
Sikkerhedsstyrelsen ved kontrol efter stk. 4 ikke må påvirke væsentlige
omstændigheder ved lovovertrædelsen, herunder bevirke en forøgelse af
lovovertrædelsen omfang eller grovhed.
Forslaget vil indebære, at der foretages en sproglig præcisering, således det ikke
forudsættes i bestemmelsen, at der er en lovovertrædelse. Der er således ikke tale
om en indholdsmæssig ændring.
Side 5
L 173 - 2023-24 - Bilag 5: Ændringsforslag, fra indenrigs- og sundhedsministeren
Til § 5
Til nr. 14
Med lovforslagets § 5, nr. 2, foreslås det at ophæve § 6, stk. 3, i lov nr. 738 af 13. juni
2023 om ændring af lov om tobaksvarer m.v. og forskellige andre love.
Der henvises i § 6, stk. 1, i lov nr. 738 af 13. juni 2023 om ændring af lov om
tobaksvarer m.v. og forskellige andre love, til lovens § 6, stk. 3. Henvisningen er ikke
blevet konsekvensrettet som følge af lovforslagets § 5, nr. 2.
Forslaget vil indebære, at der foretages en konsekvensændring som følge af
lovforslagets § 5, nr. 2, uden indholdsmæssig betydning.
Side 6