De Samvirkende Købmænd
Islands Brygge 26, DK-2300 København S
CVR nr. 15232013 | Danske Bank 4180-4110212313
NOTAT
30. april 2024
Unge kontrolkøbere:
Hvor det står værst til, må børnene ikke komme!
Den fremlagte model med unge kontrolkøbere kan IKKE bruges til at gå efter de steder,
hvor det står værst til. Ordningen med unge kontrolkøbere er derfor ikke tiltænkt de brodne
kar, som f.eks. dele af kioskmiljøet, der mere eller mindre fast lever efter deres egne regler.
1. Hvor kan ordningen bruges?
Forretningssted
Med rimelig grund mistanke om, at der begås strafbare lovovertrædelser.
Kontrol
Nej
Ikke med rimelig grund mistanke om, at der begås strafbare Ja
lovovertrædelser, men der en forventning om at regelefterlevelsen generelt
er lav.
Nej
Forventning om at regelefterlevelsen generelt er høj.
Det er selvmodsigende, at brugen af den foreslåede ordning med unge kontrolkøbere skal have
særligt fokus på steder, hvor regelefterlevelsen generelt forventes at være lav, når de unge
kontrolkøbere samtidig ikke må bruges når der med rimelig grund er mistanke om, at der fra
forretningsstedet begås strafbare lovovertrædelser.
2. Problem
Ingen kontrolmulighed af salgssteder, der notorisk begår lovovertrædelser
Med lovforslaget foreslås at bemyndige Sikkerhedsstyrelsen til i en periode på to år forsøgsvist at
anvende unge kontrolkøbere ved kontrolbesøg i fysiske butikker i hele Danmark.
Sikkerhedsstyrelsen skal dog alene kunne gøre brug af unge kontrolkøbere, når der ikke med
rimelig grund er mistanke om, at der fra forretningsstedet begås strafbare lovovertrædelser.
Samtidig fremgår det af lovforslagets bemærkninger, at brugen af unge kontrolkøbere vil skulle ske
ud fra en risikobaseret tilgang med særligt fokus på steder, hvor regelefterlevelsen generelt
forventes at være lav.
Det er selvmodsigende, idet steder, hvor regelefterlevelsen generelt forventes at være lav, er typisk
steder, hvor der
er
mistanke om, at der fra forretningsstedet begås strafbare lovovertrædelser, som
f.eks. at aldersgrænserne for salg af tobak, nikotin og alkohol ikke overholdes. Her kan ordningen
dog ikke bruges.
Den foreslåede ordning er en light model af reglerne for politiets agentvirksomhed, som gør at
ordningen ikke kan bruges til det, der var meningen, nemlig at kontrollere mere effektivt de steder,
hvor det står værst til.
Ordningen kan alene bruges på steder, hvor der ikke er mistanke om strafbare lovovertrædelser, og
vil derfor blive brugt på steder, hvor regelefterlevelsen er høj - og over for butiksansatte
www.dsk.dk