Sundhedsudvalget 2023-24
L 173 Bilag 2
Offentligt
2860555_0001.png
De Samvirkende Købmænd
Islands Brygge 26, DK-2300 København S
T +45 39 62 16 16 | [email protected]
CVR nr. 15232013 | Danske Bank 4180-4110212313
NOTAT
30. april 2024
Unge kontrolkøbere:
Hvor det står værst til, må børnene ikke komme!
Den fremlagte model med unge kontrolkøbere kan IKKE bruges til at gå efter de steder,
hvor det står værst til. Ordningen med unge kontrolkøbere er derfor ikke tiltænkt de brodne
kar, som f.eks. dele af kioskmiljøet, der mere eller mindre fast lever efter deres egne regler.
1. Hvor kan ordningen bruges?
Forretningssted
Med rimelig grund mistanke om, at der begås strafbare lovovertrædelser.
Kontrol
Nej
Ikke med rimelig grund mistanke om, at der begås strafbare Ja
lovovertrædelser, men der en forventning om at regelefterlevelsen generelt
er lav.
Nej
Forventning om at regelefterlevelsen generelt er høj.
Det er selvmodsigende, at brugen af den foreslåede ordning med unge kontrolkøbere skal have
særligt fokus på steder, hvor regelefterlevelsen generelt forventes at være lav, når de unge
kontrolkøbere samtidig ikke må bruges når der med rimelig grund er mistanke om, at der fra
forretningsstedet begås strafbare lovovertrædelser.
2. Problem
Ingen kontrolmulighed af salgssteder, der notorisk begår lovovertrædelser
Med lovforslaget foreslås at bemyndige Sikkerhedsstyrelsen til i en periode på to år forsøgsvist at
anvende unge kontrolkøbere ved kontrolbesøg i fysiske butikker i hele Danmark.
Sikkerhedsstyrelsen skal dog alene kunne gøre brug af unge kontrolkøbere, når der ikke med
rimelig grund er mistanke om, at der fra forretningsstedet begås strafbare lovovertrædelser.
Samtidig fremgår det af lovforslagets bemærkninger, at brugen af unge kontrolkøbere vil skulle ske
ud fra en risikobaseret tilgang med særligt fokus på steder, hvor regelefterlevelsen generelt
forventes at være lav.
Det er selvmodsigende, idet steder, hvor regelefterlevelsen generelt forventes at være lav, er typisk
steder, hvor der
er
mistanke om, at der fra forretningsstedet begås strafbare lovovertrædelser, som
f.eks. at aldersgrænserne for salg af tobak, nikotin og alkohol ikke overholdes. Her kan ordningen
dog ikke bruges.
Den foreslåede ordning er en light model af reglerne for politiets agentvirksomhed, som gør at
ordningen ikke kan bruges til det, der var meningen, nemlig at kontrollere mere effektivt de steder,
hvor det står værst til.
Ordningen kan alene bruges på steder, hvor der ikke er mistanke om strafbare lovovertrædelser, og
vil derfor blive brugt på steder, hvor regelefterlevelsen er høj - og over for butiksansatte
www.dsk.dk
L 173 - 2023-24 - Bilag 2: Henvendelse af 30/4-24 fra De Samvirkende Købmænd
2860555_0002.png
De Samvirkende Købmænd
Islands Brygge 26, DK-2300 København S
T +45 39 62 16 16 | [email protected]
CVR nr. 15232013 | Danske Bank 4180-4110212313
NOTAT
lønmodtagere, som har ingen som helst fordel af, ikke at gøre deres allerbedste, men hvor
ordningen skaber usikkerhed og frygt hos de butiksansatte.
En kontrol af disse steder fører heller ikke til en begrænsning af tilgængelighed af tobak, nikotin og
alkohol, idet det simpelthen ikke er der det sker.
I strid med provokationsforbuddet
Derudover fremgår det af lovforslaget, at den unge kontrolkøber skal være mindst 15 år gammel,
bl.a. henset til, at i tilfælde af, at den pågældende skal vidne i en eventuel straffesag.
Aldersgrænserne, der skal kontrolleres, ligger på 16 og 18 år. Dermed ligger kontrolkøberens
minimumsalder meget tæt på aldersgrænsen på de 16 år. I denne situation kan der være tale om
ulovlig provokation, da væsentlige omstændigheder ved lovovertrædelsen påvirkes og der
tilskyndes til, at der begås flere overtrædelser end der normalt ville forekomme på det pågældende
salgssted. Det samme gælder også ved salg af varer med en aldersgrænse på 18 år, hvor mange
17-årige nemt kan blive opfattet som værende 18-år eller derover.
3. Baggrund
Partierne bag forebyggelsesplanen
1
målrettet børn og unges brug af tobak, nikotin og alkohol er
enige om, at alderskontrollen ved salg af tobaks- og nikotinprodukter samt alkoholholdige
drikkevarer skal styrkes. Aftalepartierne er også enige om, at Sikkerhedsstyrelsen skal have bedre
rammer til at foretage kontrol med aldersgrænserne for salg af tobak, nikotin og alkohol.
Aftalepartierne vil også bemyndige Sikkerhedsstyrelsen til i en periode på to år forsøgsvist at
anvende unge kontrolkøbere som et redskab ved kontrolbesøg i hele Danmark.
Det fremgår af forebyggelsesplanen, at anvendelsen af unge kontrolkøbere vil blive tilrettelagt
inden for rammerne af provokationsforbuddet. Anvendelse af metoden skal således ikke særligt
fremprovokere overtrædelser, som ikke normalt ville forekomme på det pågældende salgssted.
Der vil f.eks. ikke blive udsendt unge, der bevidst fremstår som værende over aldersgrænserne.
Tilsynet og kontrollen fastlægges af de involverede myndigheder ud fra en risikobaseret tilgang –
f.eks. kan indsatsen være målrettet kiosker.
Aftalepartierne er desuden enige om at igangsætte en samlet analyse af mulige løsninger til
aldersverificering i fysiske butikker. Analysen skal gennemføres hurtigst muligt og være afsluttet
senest i efteråret 2024. Når analysen er afsluttet, skal aftalepartierne i 2024 drøfte konklusionerne
med henblik på at træffe beslutning om en evt. national udrulning af elektronisk aldersverificering,
herunder tilvejebringelse af finansiering.
4. Løsningsforslag
Ordningen skal tilpasses, så kontrolkøbere kan bruges hvor det står værst til – og evt. fremsættes
senere på året sammen med sidste del af forebyggelsespakken.
Kun kontrol af salg af varer med en 18-års aldersgrænse og kun af børn som 15- og 16-årige,
medmindre den elektroniske aldersverificering i fysiske butikker er iværksat,
Den elektroniske aldersverificering i fysiske butikker skal være iværksat.
1
Partierne bag forebyggelsesplanen er regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne), Socialistisk
Folkeparti, Danmarksdemokraterne, Det Konservative Folkeparti og Alternativet.
www.dsk.dk