Sundhedsudvalget 2023-24
L 173 Bilag 1
Offentligt
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Enhed: Forebyggelse og Strålebeskyttelse
Sagsbeh.: Camilla Friborg Madsen
Koordineret med:
Sagsnr.: 2023 - 4403
Akt ID.: 102406
Dato: 13-03-2024
KOMMENTERET HØRINGSNOTAT
vedrørende forslag til
Lov om ændring af lov om tobaksvarer m.v., lov om elektroniske cigaretter m.v. og lov
om forbud mod salg af tobak og alkohol til personer under 18 år
(Udmøntning af dele af forebyggelsesplanen målrettet børn og unge
tobak, nikotin og
alkohol)
L 173 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og sundhedsministeren
Indholdsfortegnelse
1.
2.
Hørte myndigheder og organisationer m.v. ................................................................... 3
Generelle bemærkninger til lovforslaget ....................................................................... 4
2.1
2.2
2.3
2.4
3.
Overordnede bemærkninger til lovforslaget ......................................................... 4
Konsekvenser for FN’s verdensmål
........................................................................ 4
Økonomiske konsekvenser for det offentlige ....................................................... 5
Evaluering af forebyggelsesplanen ........................................................................ 5
Specifikke bemærkninger til forbud mod indførsel, køb, besiddelse m.v. ................... 5
3.1
3.2
Generelt om forbud mod indførsel, køb, besiddelse m.v. .................................... 5
Undtagelser for forbuddet ..................................................................................... 7
4.
Specifikke bemærkninger til beslaglæggelse ................................................................. 8
4.1
4.2
Generelt om beslaglæggelse .................................................................................. 8
Tilrettelæggelse af ordningen ................................................................................ 9
5.
Specifikke bemærkninger til styrket alderskontrol ...................................................... 10
5.1
5.1.1
5.1.2
5.1.3
5.1.4
5.1.5
5.2
5.2.1
5.2.2
5.2.3
5.2.4
Generelt om brug af unge kontrolkøbere ........................................................... 10
Tilrettelæggelse af ordningen .......................................................................... 12
Provokationsforbuddet..................................................................................... 15
Arbejdsmiljø for de unge kontrolkøbere og ansatte i detailhandlen ............. 16
Digital aldersverificering i fysiske butikker ...................................................... 18
Evaluering af ordningen med unge kontrolkøbere ......................................... 19
Generelt om kravet til en mere effektiv aldersverificering ved fjernsalg .......... 20
Metodefrihed .................................................................................................... 21
Dataetik ............................................................................................................. 22
Ikrafttrædelsesdato .......................................................................................... 23
Efterlevelsesomkostninger for erhvervslivet ................................................... 24
6.
Øvrige bemærkninger ................................................................................................... 24
6.1
Øvrige initiativer
i ”En forebyggelsesplan målrettet børn og unge –
tobak,
nikotin og alkohol”.............................................................................................................
24
6.2
6.3
6.4
Forslag til yderligere tiltag .................................................................................... 26
Skadesreduktion og rygestop ............................................................................... 27
Andre forhold ........................................................................................................ 28
Side 2
L 173 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2856714_0003.png
I det følgende gennemgås de væsentligste bemærkninger til lovforslaget, som ministeriet
har modtaget i forbindelse med den offentlige høring.
1.
Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag om Lov om ændring af lov om tobaksvarer m.v. og forskellige andre
love (Udmøntning af dele af forebyggelsesplanen målrettet børn og unge
tobak, nikotin
og alkohol) har i perioden fra den 8. februar 2024 til den 7. marts 2024 været sendt i
offentlig høring hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Advokatrådet, Alkohol & Samfund, Akademikernes Centralorganisation (AC),
Arbejdsgiverforeningen KA, Arbejdstilsynet, Astma-Allergi Forbund, Becig, Blå kors,
BrancheDanmark, British American Tobacco, Bryggeriforeningen, Børnerådet, Børns vilkår,
Center for Hjerneskade, Coop Danmark, Dagrofa, Danmarks Apotekerforening, Danmarks
Farmaceutiske Selskab, Danmarks Lungeforening, Danmarks Restauranter og Cafeer (DRC),
Dansk Arbejdsgiverforening (DA), Dansk e-Damper Forening (DADAFO), Dansk Erhverv,
Dansk Industri, Dansk Lungemedicinsk Selskab, Dansk Psykiatrisk Selskab, Dansk Selskab
for Almen Medicin, Dansk Selskab for Distriktpsykiatri, Dansk Selskab for Folkesundhed,
Dansk Selskab for Patientsikkerhed, Dansk Sygeplejeråd, Dansk Transport og Logistik (DTL),
Danske Fysioterapeuter, Danske Gymnasieelevers Sammenslutning, Danske
Handicaporganisationer (DH), Danske Patienter, Danske Regioner, Danske seniorer,
Danske Skoleelever, Danske Tandplejere, Danske Ældreråd, Dataetisk råd, Datatilsynet, De
Samvirkende Købmænd, Den Danske Dommerforening, Det Etiske Råd,
Diabetesforeningen, Efuma , Erhvervsskolernes Elevorganisation, Fag og Arbejde (FOA),
Fagbevægelsens Hovedorganisation, Fagligt Fællesforbund
3F, Farmakonomforeningen,
Finans Danmark, Forbrugerombudsmanden, Forbrugerrådet, Foreningen af Danske
Lægestuderende (FADL), Foreningen af Speciallæger, Foreningen for Dansk Internet
Handel, Foreningen for Parallelimportører af Medicin , Forsikring og Pension, Færøernes
landsstyre, Gejser, Gigtforeningen, Hjerteforeningen, HK - Handel, Hotel-, Restaurant - &
Turisterhvervet (HORESTA), House of Oliver Twist A/S, Industriforeningen for generiske og
biosemilære lægemidler, Japan International Tobacco,
Jordemoderforeningen, KFUM’ s
Sociale Arbejde, Kirkens Korshær, Komiteen for Sundhedsoplysning, Kommunernes
Landsforening (KL), Kræftens Bekæmpelse, Landsorganisationen for sociale tilbud,
Landssammenslutningen af Handelsskoleelever, Lægeforeningen,
Lægemiddelindustriforeningen, Medicoindustrien , Metal Ungdom, Mødrehjælpen,
Naalakkersuisut, National Videnskabsetisk Komité, Nationalt Center for Etik,
Nikotinbranchen, Nærbutikkernes Landsforening, Nærings- og Nydelsesmiddelarbejder
Forbundet (NNF), Offentligt Ansattes Organisationer (OAO), Parallelimportørforeningen af
lægemidler, Patientforeningen, Patientforeningen Danmark, Pharmadanmark, Pharmakon,
Philip Morris, Praktiserende Lægers Organisation, Praktiserende Tandlægers Organisation,
Rigsrevisionen, Røgfri Fremtid, Rådet for Socialt Udsatte, Salling Group, Skole og Forældre,
Smoke Solution, SSP-Samrådet, Sund By Netværket, Sundhed Danmark - Foreningen af
danske sundhedsvirksomheder, Sundhedskartellet, Swedish Match, Sygeforsikringen
”Danmark”, Tandlægeforeningen,
Tobaksindustrien, Tobaksproducenterne,
Veterinærmedicinsk Industriforening (VIF), Ældresagen og Yngre læger.
Lovforslaget har desuden været offentliggjort på www.borger.dk under Høringsportalen.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet har modtaget høringssvar uden bemærkninger fra:
Danske Ældreråd, Naalakkersuisut, og Tobaksindustrien.
Side 3
L 173 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2856714_0004.png
Indenrigs- og Sundhedsministeriet har modtaget høringssvar med bemærkninger fra:
Advokatrådet, Alkohol & Samfund, Blå Kors, British American Tobacco, Bryggeriforeningen,
Børns Vilkår, Dansk Erhverv, Dansk Selskab for Folkesundhed, Danske Patienter, Danske
Regioner, Danske Tandplejere, Dataetisk Råd, Datatilsynet, De Samvirkende Købmænd, Den
Danske Dommerforening, Forbrugerombudsmanden, GEjSER, Gigtforeningen, HK Handel,
JTI Danmark, Kommunernes Landsforening, Kræftens Bekæmpelse, Lungeforening,
Lægeforeningen, Nikotinbranchen, Nærbutikkernes Landsforening, Philip Morris ApS, SSP-
Samrådet, Tandlægeforeningen, Tobaksproducenterne og Vin & Spiritus Organisationen i
Danmark.
Ministeriet modtog i alt 34 høringssvar.
I det følgende foretages en gennemgang af de væsentligste bemærkninger i
høringssvarene til de enkelte elementer i lovforslaget og dets bemærkninger. Ministeriets
bemærkninger hertil er
kursiverede.
2.
2.1
Generelle bemærkninger til lovforslaget
Overordnede bemærkninger til lovforslaget
Blå Kors, Danske Patienter, Danske Regioner, Danske Tandplejere, Dansk Selskab for
Folkesundhed, Gigtforeningen, Kommunernes Landsforening, Kræftens Bekæmpelse (med
tilslutning fra Børns Vilkår), Lungeforeningen, Lægeforeningen, SSP-Samrådet, Vin &
Spiritus Organisationen i Danmark anfører, at de generelt er positive over for lovforslaget.
Flere høringsparter henviser i den forbindelse bl.a. til, at tobak, nikotin og alkohol er
sundhedsskadelige produkter.
British American Tobacco, JTI Danmark Bryggeriforeningen, Nikotinbranchen, Philip Morris
ApS og Tobaksproducenterne anfører ligeledes, at de generelt er positive over for
lovforslaget, da det styrker håndhævelsen af de eksisterende regler og henviser bl.a. til, at
der er udfordringer med et tiltagende illegalt marked.
Dansk Erhverv anfører, at forebyggelsesplanen med de samlede initiativer, har et
uforholdsmæssigt stort fokus på indsatser, der påvirker og er indgribende for
detailhandlens virksomheder.
Datatilsynet anfører, at de forudsætter, at reglerne i databeskyttelsesforordningen og
databeskyttelsesloven vil blive iagttaget i forbindelse med enhver behandling af
personoplysninger foranlediget af lovforslaget.
Nikotinbranchen anfører, at det planlagte fremsættelsestidspunkt i april II og forventede
ikrafttrædelsestidspunkt 1. juli 2024 giver kort tid til lovbehandling og implementering.
2.2
Konsekvenser for FN’s verdensmål
Alkohol & Samfund anfører, at alkohol påvirker 14 ud af 17 verdensmål, så der er større
potentiale i at forebygge alkoholforbrug end anvist i lovforslaget under afsnittet om
konsekvenser for FN’s verdensmål.
Side 4
L 173 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2856714_0005.png
Ministeriet bemærker, at
afsnittet om FN’s verdensmål
er tilpasset på baggrund af
høringen.
Der fremgår nu, at lovforslaget vurderes særligt at kunne understøtte FN’s
verdensmål nr. 3 om sundhed og trivsel
og FN’s verdensmål nr. 10 om reduktion i ulighed.
2.3
Økonomiske konsekvenser for det offentlige
De Samvirkende Købmænd og JTI Danmark anfører, at Indenrigs- og Sundhedsministeriet
bør komme med et estimat af provenueffekterne ved lovforslaget eksempelvis ved
forskellige scenarieberegninger. Der henvises til, at sådanne estimater er almindelige, når
det kommer til afgiftstilpasninger.
Ministeriet bemærker, at det ikke vurderes muligt at foretage en nærmere
provenuberegning. I det omfang, at forbruget af tobak, nikotin og alkohol mindskes som
følge af lovforslaget, vil der være negative provenumæssige konsekvenser for staten. Der
foreligger ikke undersøgelser, evalueringer m.v., der gør det muligt at foretage
provenuberegninger heraf.
2.4
Evaluering af forebyggelsesplanen
Dansk Erhverv, Dansk Selskab for Folkesundhed og Vin & Spiritus Organisationen
opfordrer til, at der foretages en bred evaluering af initiativerne i forebyggelsesplanen.
JTI Danmark anfører i relation til standardisering af selve cigaretten, at de ønsker svar på,
hvordan og hvornår man påtænker at evaluere den konkrete forebyggende effekt af de
enkelte elementer i lovforslaget.
Ministeriet bemærker, at det følger af den politiske aftale
om ”En forebyggelsesplan
målrettet børn og unge
– tobak, nikotin og alkohol”, at
der skal foretages en evaluering af
forebyggelsesplanen. Det skal sikre vidensopsamling i forbindelse med, at der sættes ind
med øget kontrol, ny regulering, hjælp til nikotinafhængighed og bedre rammer for
fællesskaber uden tobak, nikotin og alkohol. Aftalepartierne noterer sig, at initiativerne i
forebyggelsesplanen skal ses i en sammenhæng og at markedet er under konstant
udvikling. Derfor vil det ikke være muligt at fastlægge den præcise effekt af hvert enkelt
initiativ.
Der er afsat midler i 2026 og 2027 til at foretage evalueringen. Evalueringen vil blive
foretaget under inddragelse af aftalepartierne og andre relevante parter.
3.
3.1
Specifikke bemærkninger til forbud mod indførsel, køb, besiddelse m.v.
Generelt om forbud mod indførsel, køb, besiddelse m.v.
Dansk Erhverv, Danske Patienter, Danske Regioner, JTI Danmark, Kommunernes
Landsforening, Kræftens Bekæmpelse (med tilslutning fra Børns Vilkår), Lungeforeningen,
Lægeforeningen, Nærbutikkernes Landsforening, Nikotinbranchen, Tandlægeforeningen
og Tobaksproducenterne anfører, at de bakker op om forbuddet mod indførsel, køb,
besiddelse m.v. og dermed, at der bliver bedre mulighed for at gribe ind over for ulovlige
nikotinprodukter, før de sættes til salg. Nærbutikkernes Landsforening anfører i den
forbindelse også, at de håber på en styrkelse af kontrollen ved grænserne samt kontrollen
med online handel.
Side 5
L 173 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2856714_0006.png
Nikotinbranchen anfører, at de mangler klarhed over, hvordan man vil håndtere de
situationer, hvor mindreårige er del af distributionskæden. De henviser til, at der er en høj
grad af organisering bag distributionskæden.
GEjSER anfører, at de anbefaler forbuddet mod indførsel, køb, besiddelse m.v. også
omfatter elektroniske cigaretter, engangs-e-cigaretter og præfyldte tanke eller pods med
væskekapacitet, der overstiger 2 ml. De henviser til, at størstedelen af de ulovlige
elektroniske cigaretter, der indføres til Danmark, indeholder langt mere e-væske end de
tilladt 2 ml. GEjSER anfører i forlængelse heraf, at forslaget kan give anledning til en
skævvridning af hhv. det illegale og det legale marked.
GEjSER anfører, at man i medierne har kunne erfare, at der bliver blandet stoffer i de i
forvejen ulovlige puff bars. Med lovforslaget risikeres det, at sælgerne i større omgang vil
begynde at tilsætte diverse væsker/stoffer i produkterne.
JTI Danmark anfører, at de opfordrer til en tæt og kontinuerlig monitorering af
grænsehandlen og den illegale handel, efter de nye regler træder i kraft, for at sikre, at
lovgivningen har den tilsigtede effekt og medvirker til at reducere den illegale handel uden
at øge grænsehandlen.
SSP-Samrådet anfører, at lovforslaget ikke skal regulere specifikke produkttyper, da der
løbende opstår nye produkter. Således ser SSP-Samrådet også frem til, at
tobakssurrogater omfattes af forbuddet mod indførsel, køb, besiddelse m.v.
British American Tobacco og Nikotinbranchen anfører, at der skal være tilsvarende
regulering for nikotinposer. British American Tobacco foreslår, at reguleringen for
nikotinposer kommer hurtigt og gerne sammen med reguleringen for e-cigaretter d. 1. juli
2024 samt at forbuddet mod indførsel, køb, besiddelse m.v. for disse produkter også
omfatter manglende skattemærker og/eller afgiftsbetaling, manglende eller forkerte
sundhedsadvarsler og ulovlig online handel.
Ministeriet bemærker, at det fremgår af lovforslagets bemærkninger, at overtrædelse af
forbuddet mod indførsel, køb, besiddelse m.v. i udgangspunktet straffes med bøde på
10.000 kr. i førstegangstilfælde, 20.000 kr. i andengangstilfælde og 40.000 kr. i
tredjegangstilfælde. Det fremgår også af bemærkningerne, at hensigten er at sætte ind
mod forsyningskæden og distributørerne, så produkterne f.eks. ikke når frem til kioskerne
eller bliver solgt fra sportstasker og bagagerum. Fokus er således på at sætte ind over for
bagmændene og ikke privatpersoner.
Det er på baggrund af høringen blevet tilføjet, at det betragtes som en formildende
omstændighed, hvis det er privatpersoner, herunder særligt privatpersoner med en ung
alder, der overtræder § 18 b, stk. 1, og overtrædelsen ikke har erhvervsmæssig karakter
eller er sket med henblik på videreoverdragelse til et større antal personer eller mod
betydeligt vederlag. Her vil bødestørrelsen derfor skulle være nævneværdig mindre end
hhv. 10.000 kr., 20.000 kr. og 40.000 kr.
Ministeriet omfatter for nuværende ikke flere forhold af forbuddet mod indførsel, køb,
besiddelse m.v. Der henvises i den forbindelse også til, at størrelsen på patroner og tanke
kan være svære for forbrugere at vurdere, da det ikke er information, der nødvendigvis
fremgår af emballagen på produkterne. Der vil blive fulgt op på, om den foreslåede
regulering har den intenderede effekt, eller om der er behov for at gøre yderligere. Det
Side 6
L 173 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2856714_0007.png
bemærkes i den forbindelse, at der er afsat midler til en evaluering af forebyggelsesplanen
i 2026 og 2027.
Ministeriet bemærker, at forbuddet mod indførsel, køb, besiddelse m.v. ikke ændrer på de
gældende regler for markedsføring af elektroniske cigaretter, herunder hvad produkterne
må indeholde m.v.
Der vil blive indført et tilsvarende forbud mod indførsel, køb, besiddelse m.v. for
tobakssurrogater. Forbuddet vil
ligesom på elektroniske cigaretter
omfatte smage og
nikotinindhold. Initiativet vil blive implementeret i et senere lovforslag, hvori der også vil
blive implementeret initiativerne om forbud mod tillokkende smage og dufte i
tobakssurrogater samt grænse for nikotinindholdet og tilsætningsstoffer i
tobakssurrogater.
3.2
Undtagelser for forbuddet
Dansk Erhverv anfører, at de finder det positivt, at der er undtagelser som gør det muligt
for Danmark at være transitland for nikotinprodukterne, og at nikotinprodukterne kan
indføres med henblik på forskningsarbejde.
British American Tobacco anfører, at undtagelsen for rejsegods og besiddelse på indtil ti
enheder til eget forbrug alene bør omfatte fysisk indførsel og ikke onlinehandel. British
American Tobacco anfører, at samme undtagelse bør gælde for tobakssurrogater.
De Samvirkende Købmænd anfører, at undtagelsen for rejsegods og besiddelse på indtil ti
enheder til eget forbrug vil bidrage til øget grænsehandel, idet disse varer fremover alene
vil være tilgængelige i udlandet. Der henvises til at undtagelsen lovliggør produkter, der
ellers er ulovlige i Danmark. De Samvirkende Købmænd anfører på den baggrund, at
undtagelsen for rejsegods og besiddelse bør udelades eller alternativt være lavere end ti
enheder. Dansk Erhverv og SSP-Samrådet anfører ligeledes, at undtagelsen for rejsegods
og besiddelse bør begrænses yderligere.
GEjSER anfører, at det med lovforslaget risikeres, at personer, som har til hensigt selv at
blande e-væske med henblik på salg af genopfyldelige puff bars, får mulighed for at
medbringe op til ti beholdere med nikotinvæsker med et for højt nikotinindhold, end hvad
både EU- og national lovgivning tillader. GEjSER anfører, at basisingredienserne i e-væsker
og fødevarearomaer er lettilgængelige, hvilket gør det nemt og lovligt selv at blande e-
væsker. GEjSER anfører i forlængelse heraf, at lovforslaget kan få en utilsigtet effekt og
anbefaler, at Indenrigs- og Sundhedsministeriet involverer GEjSER i lovgivningsarbejdet på
området.
Ministeriet bemærker, at undtagelsen for rejsegods alene omfatter fysisk indførsel. Ved
rejsegods skal forstås de varer, som rejsende medbringer. Formålet er at give rejsende
mulighed for i rimeligt omfang at kunne indføre varer, som de har købt eller fået under
rejse i udlandet. Undtagelsen vedrører således ikke fjernsalg på tværs af grænser.
Ministeriet bemærker, at forbuddet mod indførsel, køb, besiddelse m.v. ikke ændrer på de
gældende regler for markedsføring af elektroniske cigaretter, herunder at det er ulovligt at
markedsføre elektroniske cigaretter med søde smage eller med et nikotinindhold over 20
mg/ml til danske forbrugere. Således vil initiativet bidrage til at mindske grænsehandlen,
eftersom elektroniske cigaretter med søde smage og for højt nikotinindhold fremover ikke
Side 7
L 173 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2856714_0008.png
lovligt vil kunne indføres til Danmark med undtagelse af op til ti enheder til eget forbrug.
Der har hidtil ikke været regler om forbud mod indførsel.
Ministeriet bemærker, at rejsegods og besiddelse af under ti enheder alene er omfattet af
undtagelsen, hvis det samtidig er til eget forbrug. Der kan være konkrete tilfælde, hvor
rejsegods og besiddelse af under ti enheder ikke vurderes at være til eget forbrug. Det vil
være de situationer, hvor grænsen på ti systematisk forsøges at blive omgået eller hvis der
åbenlyst er andre forhold, der indikerer, at produkterne er med henblik på videre
overdragelse.
Det kunne eksempelvis være situationer, hvor der organiseret og gentagende medbringes
under ti enheder som rejsegods, eller hvor der er besiddelse af under ti enheder, som er
emballeret og hvor vedkommende opholder sig i et område med mange unge mennesker
og udviser en søgende adfærd eller hvor det er en erhvervsdrivende, der forsøger at skjule
dem. Det kan også være tilfælde, hvor der findes større kontantbeløb eller andre typer
produkter, der tyder på salg.
Ministeriet ændrer for nuværende ikke undtagelsen på op til ti enheder til eget forbrug.
Der vil blive fulgt op på, om den foreslåede regulering har den intenderede effekt eller om
der er behov for at gøre yderligere. Det bemærkes i den forbindelse, at der er afsat midler
til en evaluering af forebyggelsesplanen i 2026 og 2027.
4.
4.1
Specifikke bemærkninger til beslaglæggelse
Generelt om beslaglæggelse
British American Tobacco, Danske Patienter, Dansk Erhverv, De Samvirkende Købmænd
Kræftens Bekæmpelse (med tilslutning fra Børns Vilkår), Kommunernes Landsforening,
Lungeforeningen, Lægeforeningen, Nærbutikkernes Landsforening, Nikotinbranchen,
Philip Morris ApS, SSP-Samrådet, Tandlægeforeningen og Tobaksproducenterne anfører,
at det er positivt, at myndighederne får bedre muligheder for at beslaglægge tobaks- og
nikotinprodukter, der er omfattet af strafbelagte regler.
Dansk Erhverv anfører, at Sikkerhedsstyrelsen skal bruge de nye hjemler både ved salg af
ulovlige produkter i detailhandlen, men også ved mere utraditionelle og meget udbredte
salgskanaler, som eksempelvis salg fra bagagerummet, sportstasken eller via apps og
sociale medier.
Philip Morris ApS anfører, at det ikke fremgår, hvordan myndighederne vil styrke
indsatsen mod fjernsalg af f.eks. nikotinprodukter m.v., når disse købes af danske
forbrugere fra hjemmesider uden registrering hos Sikkerhedsstyrelsen.
GEjSER anfører, at de er i tvivl om Sikkerhedsstyrelsen kan fremlægge en eventuel sag for
retten inden for 24 timer.
Nærbutikkernes Landsforening anfører, at der bør være en tidsfrist for, hvor længe varer
kan være beslaglagt.
De Samvirkende Købmænd, Nærbutikkernes Landsforening, og Philip Morris ApS anfører
at der bør tages stilling til, hvordan virksomheder kompenseres, hvis der fejlagtigt
Side 8
L 173 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2856714_0009.png
beslaglægges et lovligt produkt og varen ikke længere er salgbar. British American
Tobacco anfører, at det vil have store økonomiske omkostninger for de involverede
aktører, hvis Sikkerhedsstyrelsen foretager beslaglæggelse af et produkt, som senere viser
sig rent faktisk at være lovligt.
Ministeriet bemærker, at Sikkerhedsstyrelsen får hjemmel til at beslaglægge tobaks- og
nikotinprodukter, hvis der er grund til at antage, at de er i strid med strafbelagte regler på
området. Således vil Sikkerhedsstyrelsen kunne beslaglægge produkter, når disse
markedsføres, samt på baggrund af overtrædelse af det foreslåede forbud mod indførsel,
køb, besiddelse m.v. af elektroniske cigaretter med ulovlige smage og for højt
nikotinindhold.
Sikkerhedsstyrelsen etablerer det set-up, der er nødvendigt som følge af, at de får hjemmel
til beslaglæggelse, herunder så de kan forelægge sagen for retten inden for 24 timer, hvis
den, mod hvem indgrebet retter sig, fremsætter anmodning herom.
For så vidt angår den tidsmæssige udstrækning af en beslaglæggelse er det forudsat med
forslaget, at spørgsmålet om beslaglæggelse skal indbringes for retten inden 24 timer efter
iværksættelsen af beslaglæggelsen, hvis den, mod hvem indgrebet retter sig, anmoder
herom. Opretholdes beslaglæggelsen af retten, eller samtykker den, mod hvem indgrebet
retter sig, kan beslaglæggelsen
på samme måde som øvrige beslaglæggelser
udstrækkes frem til afslutningen af en eventuel straffesag, hvorefter produkterne
konfiskeres eller udleveres. Indtil sagens afgørelse kan begæring om hel eller
delvis ophævelse af beslaglæggelse desuden fremsættes over for retten af den, der har
interesse heri.
For så vidt angår kompensation for uretmæssig beslaglæggelse vil retsplejelovens kapitel
93 a om erstatning i anledning af strafferetlig forfølgning som udgangspunkt kun
anvendes på indgreb og handlinger, der ligger efter, at der i sagen er indledt strafferetlig
forfølgning. Dette tidspunkt må fastlægges ud fra en konkret vurdering. Der vil dog være
en formodning for, at tidspunktet falder sammen med sagens egentlige overgivelse til
politiet, således at erstatningskrav, der rejses med henvisning til Sikkerhedsstyrelsens
handlinger før dette tidspunkt, skal behandles af Sikkerhedsstyrelsen. Efter administrativ
praksis bedømmes erstatningskrav dog efter retsplejelovens kapitel 93 a, hvis de vedrører
handlinger og indgreb fra særmyndighedens, i dette tilfælde Sikkerhedsstyrelsens, side,
som har en nær sammenhæng med en senere iværksat politimæssig efterforskning, og hvis
indgrebene er opretholdt under den senere strafferetlige forfølgning.
Denne beskrivelse for så vidt angår kompensation er også tilføjet i lovforslagets
bemærkninger på baggrund af høringen.
4.2
Tilrettelæggelse af ordningen
British American Tobacco anfører, at det i lovudkastet ikke er præciseret, hvornår
myndighederne kan anses for at have grund til at antage, at et givent produkt er i strid
med strafbelagte bestemmelser i lovgivningen. Den nuværende formulering af lovudkastet
efterlader dermed tvivl om, hvorvidt Sikkerhedsstyrelsen også vil kunne beslaglægge
produkter, hvis overtrædelsen alene er af underordnet betydning, eller hvor spørgsmålet
om, hvorvidt produktet overtræder lovgivningen beror på en vanskelig juridisk vurdering.
British American Tobacco anfører, at de mener adgangen til beslaglæggelse bør
Side 9
L 173 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2856714_0010.png
begrænses til klare overtrædelser både for Sikkerhedsstyrelsen og for told- og
skatteforvaltningen.
GEjSER anfører, at der mangler klarhed om, i hvilket omfang Sikkerhedsstyrelsen vil gøre
brug af de nye beføjelser til at beslaglægge. Fremover vil Sikkerhedsstyrelsen kunne
beslaglægge produkter efter fund af eksempelvis stavefejl eller påstået forkert mærkning,
uden først at udstede et markedsføringsforbud og give butikken mulighed for at rette
fejlen. GEjSER anfører, at de er bekymrede for, at Sikkerhedsstyrelsen vil bruge hjemlen til
at beslaglægge produkter ved overtrædelse af forhold, som ikke vedrører produkterne
som sådan. GEjSER anbefaler, at Sikkerhedsstyrelsens hjemmel til at beslaglægge alene
omfatter produkter omfattet af det i lovforslaget foreslåede forbud mod indførsel, køb,
besiddelse m.v. Samme anbefaling gælder for så vidt angår Told- og Skatteforvaltningens
beføjelser til at tage produkter i bevaring på vegne af Sikkerhedsstyrelsen.
GEjSER anfører, at det skal præciseres, hvem der henvises til, når der i bemærkningerne til
beslaglæggelseshjemlen står, at den, mod hvem indgrebet retter sig, kan fremsætte
anmodning om, at sagen forelægges for retten. Det er uklart, om det er den pågældende
butik eller om der er sikkerhed for, at virksomhedsejeren får besked og dermed har
mulighed for at fremsætte anmodning om at få sagen for retten.
Ministeriet bemærker, at hensigten med initiativet i den
politiske aftale om ”En
forebyggelsesplan målrettet børn og unge
– tobak, nikotin og alkohol”
er at give
Sikkerhedsstyrelsen mulighed for at beslaglægge produkter, der ikke overholder
lovgivningen. På baggrund af høringen er det derfor tilføjet i lovforslaget, at
Sikkerhedsstyrelsens mulighed for at kunne beslaglægge også gælder for produkter, der
efterfølgende vil kunne lovliggøres. Det afgørende for, hvorvidt der kan foretages
beslaglæggelse, er produktets status på fundtidspunktet. Sikkerhedsstyrelsen vil i den
enkelte tilsynssag efter vanlig praksis foretage en konkret vurdering af, om der skal ske
beslaglæggelse, herunder om beslaglæggelse vil være proportionelt. Det samme gælder
for Skatteforvaltningen, der kan tage tobaks- og nikotinprodukter i bevaring med henblik
på overdragelse til Sikkerhedsstyrelsen.
Hvis den, mod hvem indgrebet retter sig, fremsætter anmodning herom, skal
Sikkerhedsstyrelsen snarest muligt og senest inden 24 timer forelægge sagen om
beslaglæggelse for retten. Den, som indgrebet retter sig mod, vil være den, som ejer
produkterne.
5.
5.1
Specifikke bemærkninger til styrket alderskontrol
Generelt om brug af unge kontrolkøbere
Alkohol & Samfund, British American Tobacco, Bryggeriforeningen, Danske Patienter
Kræftens Bekæmpelse (med tilslutning fra Børns Vilkår), Kommunernes Landsforening
Lungeforeningen, Lægeforeningen, Nikotinbranchen, Philip Morris ApS,
Tandlægeforeningen og Vin & Spiritus Organisationen i Danmark anfører, at de finder det
positivt, at der indføres unge kontrolkøbere for derved at forbedre kontrollen med
aldersgrænserne.
Alkohol & Samfund anfører, at brugen af unge kontrolkøbere i Norge og Schweiz har
medvirket til dels et fald i ulovligt salg af alkohol til mindreårige og dels ændret
Side 10
L 173 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2856714_0011.png
billedlegitimationskulturen. Alkohol & Samfund opfordrer til, at Sikkerhedsstyrelsen tager
kontakt til myndighederne i hhv. Norge og Schweiz for inspiration og erfaringsudveksling.
Alkohol & Samfund anfører i øvrigt, at de også gerne bidrager med faglig sparring,
rådgivning og udveksling af erfaringer i forhold til ordningen for unge kontrolkøbere.
Alkohol & Samfund anfører, at de forventer, at der afsættes ressourcer til at lave en
kontrolindsats, der afdækker bredt geografisk i Danmark og på tværs af typer af butikker.
Dansk Erhverv, De Samvirkende Købmænd og Den Danske Dommerforening anfører, at
det i lovforslaget ikke fremgår, hvorfor unge kontrolkøbere er nødvendigt, og hvorvidt
eksisterende kontrolmuligheder er udnyttet eller om kontrolindsatsen kan øges eller
tilrettelægges på en bedre måde. Dansk Erhverv og De Samvirkende Købmænd anfører
endvidere, at forventningen til effekterne af ordningen bør fremgå.
Den Danske Dommerforening anfører, at ordningen om unge kontrolkøbere er ganske
vidtgående og må give anledning til såvel sikkerhedsmæssige som retssikkerhedsmæssige
overvejelser.
Advokatrådet, Dansk Erhverv og De Samvirkende Købmænd anfører, at de ikke mener
ordningen er proportionel. De Samvirkende Købmænd anfører, at det er en ordning, der
normalt tages i brug ved efterforskningen af nogle af de alvorligste kriminalitetsformer.
Ligeledes anfører bl.a. Advokatrådet, De Samvirkende Købmænd og Nærbutikkernes
Landsforening, at ordningen kan stride imod provokationsforbuddet, jf. særskilt afsnit
herom.
Dansk Erhverv anfører, at brugen af unge kontrolkøbere ikke nødvendigvis giver mening i
en situation, hvor der er tale om lovlige produkter, og hvor kontrollen vedrører, om der er
etableret procedurer til at foretage alderskontrol, og om procedurerne overholdes. Dansk
Erhverv anfører, at Sikkerhedsstyrelsen har mange muligheder for at overvåge, om de
enkelte butikker overholder reglerne, eftersom der er tale om meget solgte produkter i
fuld åbenhed, og at Sikkerhedsstyrelsen allerede har hjemmel til at kræve, at køberne
oplyser deres alder over for kontrollanten, ligesom pligten om billedlegitimation allerede
indtræder ved køb af ét produkt.
Dansk Erhverv anfører, at de foreslår at man i stedet for unge kontrolkøbere gennemfører
en oplysningskampagne over for borgerne i Danmark om, at kontrolmyndighederne har
hjemmel til at bede om, at køberne af alkohol og tobak legitimerer sig i forbindelse med
myndighedernes kontrol af butikkernes overholdelse af lovgivningen om alderskontrol.
Ministeriet kan henvise til den
politiske aftale om ”En forebyggelsesplan målrettet børn og
unge
– tobak, nikotin og alkohol”,
hvor det fremgår, at aftalepartierne er enige om, at
Sikkerhedsstyrelsen skal have bedre rammer til at foretage kontrol med aldersgrænserne
for salg af tobak, nikotin og alkohol. Sikkerhedsstyrelsen skal i dag overvære et konkret
salg til mindreårige, før de kan gribe ind, og de er bevismæssigt afhængige af, at den unge
vil oplyse sin alder og identitet til Sikkerhedsstyrelsen. Det gør det meget svært at sætte
ind mod ulovligt salg til mindreårige.
Ministeriet har på baggrund af høringen tilføjet en beskrivelse i lovforslaget om, hvordan
Sikkerhedsstyrelsens hidtil har ført kontrol med ulovligt salg af tobak, nikotin og alkohol til
Side 11
L 173 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2856714_0012.png
børn og unge. Det fremgår bl.a. at Sikkerhedsstyrelsen siden deres kontrol startede i 2019
har observeret 16 tilfælde af salg til mindreårige i løbet af deres mere end tusinde
alderskontroller, og at kun i 2 af de 16 tilfælde, har køberen ønsket af vise ID.
Ved brug af unge kontrolkøbere vil Sikkerhedsstyrelsen ikke være afhængige af, at være på
det rigtige sted på det rigtige tidspunkt, eller at den unge giver oplysninger om sin alder og
identifikationsoplysninger. Endvidere har Alkohol & Samfund i 2017-2020 foretaget en
undersøgelse af danske butikkers håndhævelse af aldersgrænserne for salg af alkohol ved
brug af unge kontrolkøbere. Alkohol & Samfund konstaterede, at 64 pct. af de besøgte
butikker solgte alkohol til børn og unge under aldersgrænsen. Det forventes således, at
brugen af unge kontrolkøbere vil gøre Sikkerhedsstyrelsens alderskontrol mere effektiv.
Hvis Sikkerhedsstyrelsen observerer overtrædelser i dag, er de allerede opmærksomme på
at informere om, at det er salget, og ikke købet, der er en lovovertrædelse. Der udleveres
også en flyer til den unge, der har foretaget købet. Flyeren gør den unge opmærksom på
hvad reglerne er, og at de ikke selv har gjort noget strafbart, men at butikken har
overtrådt reglerne, og kan blive politianmeldt.
Ministeriet bemærker, at brugen af unge kontrolkøbere vil blive tilrettelagt således, at det
ikke må påvirke væsentlige omstændigheder ved lovovertrædelsen, herunder bevirke en
forøgelse af lovovertrædelsens omfang eller grovhed, og i de tilfælde, hvor der på forhånd
er rimelig grund til mistanke om salg til mindreårige må der ikke gennemføres kontroller
efter den foreslåede bestemmelse, idet tvangsindgreb i stedet vil skulle ske efter reglerne i
retsplejeloven.
Sikkerhedsstyrelsen planlægger at gøre brug af unge kontrolkøbere på tværs af landet og
på tværs af butikstyper, dog således at det sker ud fra en risikobaseret tilgang med særligt
fokus på steder, hvor regelefterlevelsen generelt forventes at være lav. Sikkerhedsstyrelsen
vil være opmærksom på at kommunikere om, at de som en del af deres kontrol vil anvende
unge kontrolkøbere.
Det bemærkes, at bemyndigelsen til, at Sikkerhedsstyresen kan anvende unge
kontrolkøbere er i en periode på to år. Inden udløb af perioden vil der blive foretaget en
evaluering med henblik på en drøftelse af, om ordningen skal forlænges, gøres permanent
eller ophøre.
5.1.1
Tilrettelæggelse af ordningen
Bryggeriforeningen, Dansk Erhverv og De Samvirkende Købmænd anfører, at det er uklart,
hvordan brugen af unge kontrolkøbere vil målrettes, anvendes og tilrettelægges. Den
Danske Dommerforening anfører ligeledes, at rammerne for den foreslåede ordning kun
er beskrevet på et helt overordnet plan, og at ordningens rækkevidde således er uklar.
Bryggeriforeningen henviser til, at det af lovforslaget fremgår, at unge kontrolkøbere kan
anvendes, når der ikke med rimelig grund er mistanke om, at der begås strafbare
overtrædelser, og at det samtidig fremgår, at brugen af unge kontrolkøbere vil være ud fra
en risikobaseret tilgang. Bryggeriforeningen anfører, at det bør præciseres, at brugen af
unge kontrolkøbere generelt vil ske risikobaseret og målrettet butikker og miljøer, hvor
regelefterlevelsen forventes at være lav, dog således, at kontrol også kan finde sted uden
konkret mistanke.
Side 12
L 173 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2856714_0013.png
De Samvirkende Købmænd, Nikotinbranchen og Vin & Spiritus Organisationen anfører, at
de finder det positivt, at unge kontrolkøbere anvendes ud fra en risikobaseret tilgang med
særlig fokus på steder, hvor regelefterlevelsen forventes at være lav.
Philip Morris ApS anfører, at de finder det beklageligt, at unge kontrolkøbere alene kan
anvendes, når der ikke er forudgående mistanke om overtrædelse af lovgivningen. Det kan
mindske effekten af kontrollen, hvis de ikke anvendes ved salgssteder, hvor der er konkret
mistanke om, at lovgivningen ikke overholdes. De Samvirkende Købmænd anfører, at det
står i modsætning til brug af hemmelige agenter ved efterforskning m.v., at unge
kontrolkøbere kun bruges i tilfælde, hvor der ikke er mistanke om strafbare
overtrædelser. Advokatrådet anfører, at såfremt der anvendes unge kontrolkøbere bør de
alene anvendes undtagelsesvist, hvor der er begrundet mistanke om ulovligt salg til
mindreårige. Advokatrådet anfører i den forbindelse, at retsplejelovens regler om
agentvirksomhed normalt bruges til at opklare meget grove forbrydelser og forudsætter
en begrundet mistanke om, at en grov forbrydelse vil blive begået.
Alkohol & Samfund anfører, at de er bekymret for, hvordan Sikkerhedsstyrelsen kan
håndtere tilfælde, hvor der er en begrundet mistanke. Sikkerhedsstyrelsens hidtidige
metode til alderskontrol har ikke været effektiv. Det kan betyde, at butikker, hvor der er
rimelig begrundet mistanke er beskyttet over for metoden med unge kontrolkøbere og
derved undgår at få besøg og bødestraf. Alkohol & Samfund anfører, at de på den
baggrund opfordrer Sikkerhedsstyrelsen til at føre protokol med antallet af butikker, hvor
der er begrundet mistanke til evaluering af testperioden.
De Samvirkende Købmænd anfører, at ordningen alene bør anvendes til kontrol af 18 års
aldersgrænsen, og de unge kontrolkøbere bør alene anvendes, mens de er 15-16 år. Det
skal hindre situationer, hvor en butiksansat ikke er i tvivl om, at kontrolkøberen har en
alder, der ligger over den relevante aldersgrænse, selvom den ligger under. I denne
situation vil sælgerens retssikkerhed være under pres, da den butiksansatte efter bedste
evne og i god tro har fulgt reglerne og foretaget den nødvendige vurdering af køberens
alder
men alligevel risikerer virksomheden en betydelig sanktion.
Dansk Erhverv anfører, at det er problematisk, at der i lovforslaget ikke indgår passagen
fra aftaleteksten om, at der ikke vil blive udsendt unge, der bevidst fremstår som værende
over aldersgrænserne.
De Samvirkende Købmænd anfører, at det bør fremgå af lovforslaget, hvad de almindelige
krav til offentlige myndigheder om dokumentation m.v. dækker over. Der er behov for at
sikre fuld dokumentation og gennemsigtighed i forhold til myndighedernes anvendelse af
unge kontrolkøbere.
De Samvirkende Købmænd anfører, at beskrivelsen af, hvornår der med rimelig grund er
mistanke om, at der fra forretningsstedet begås strafbare lovovertrædelser er mangelfuld.
Ligeledes anfører De Samvirkende Købmænd, at en henvisning til § 9 i lov om
retssikkerhed ved forvaltningens anvendelse af tvangsindgreb og oplysningspligter og til
reglerne i retsplejeloven ikke er tilstrækkelig.
Side 13
L 173 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2856714_0014.png
Alkohol & Samfund anfører, at de er i tvivl om, hvordan den tilsynsførende, som følges
med den unge kontrolkøber, skal kunne konstatere lovovertrædelsen ved eksempelvis at
være inden for syns- eller høreafstand af transaktionen. Alkohol & Samfund anfører, om
det vil betyde, at der skal optages lyd eller video som bevismateriale for købsforsøget og
om det i praksis vil være muligt i små kiosker og tankstationer med få kunder.
Ministeriet bemærker, at Sikkerhedsstyrelsen alene vil kunne gøre brug af unge
kontrolkøbere, når der ikke med rimelig grund er mistanke om, at der fra butikken, hvor
der foregår detailsalg, begås strafbare lovovertrædelser. Strafbare overtrædelser skal
forstås i relation til aldersgrænserne, og at der således må være rimelig grund til mistanke
om, at der fra salgsstedet sker salg til personer under aldersgrænserne.
Sikkerhedsstyrelsens anvendelse af den foreslåede ordning er således underlagt de samme
krav, som gælder for Sikkerhedsstyrelsens øvrige tvangsindgreb efter § 9 i lov om
retssikkerhed ved forvaltningens anvendelse af tvangsindgreb og oplysningspligter,
hvorefter tvangsindgreb overfor personer, der med rimelig grund er mistænkt for at have
begået en strafbar lovovertrædelse, alene kan gennemføres efter retsplejelovens regler. I
tilfælde, hvor Sikkerhedsstyrelsen med rimelig grund mistænker, at der begås strafbare
lovovertrædelser, vil det således ikke være muligt at gennemføre kontrol under anvendelse
af unge kontrolkøbere, idet efterforskningen i stedet vil skulle forestås af politiet inden for
de rammer, der gælder efter retsplejelovens regler. Kravet om, at der ikke med rimelig
grund er mistanke om, at der begås strafbare lovovertrædelser, har således til formål at
sikre, at unge kontrolkøbere ikke kan anvendes målrettet til at efterforske
lovovertrædelser, men at det anvendes som en del af Sikkerhedsstyrelsen generelle
risikobaserede kontrol med lovgivningen for tobak, nikotin og alkohol.
Brugen af unge kontrolkøbere vil
som resten af Sikkerhedsstyrelsens kontrol
ske ud fra
en risikobaseret tilgang med særligt fokus på steder, hvor regelefterlevelsen generelt
forventes at være lav.
Den risikobaserede kontrol er baseret på, hvorvidt der tidligere er konstateret
overtrædelser på Sikkerhedsstyrelsens kontrolområder, udtræk fra relevante
branchekoder, og områder og tidsrum, hvor der er mange unge til stede. For alderskontrol
vil det fx være tæt på en skole efter skoletid. I fremtiden vil Sikkerhedsstyrelsen også
planlægge kontroller i tidsrummet ml. 22-08 fx i nærheden af større arrangementer, der
henvender sig til unge.
Ministeriet bemærker, at den unge kontrolkøber skal være mindst 15 år.
Sikkerhedsstyrelsen vil i deres brug af ordningen ikke udsende unge, der bevidst fremstår
som værende over aldersgrænserne. Dette er også blevet tilføjet i lovforslagets
bemærkninger på baggrund af høringen. Selvom de unge kontrolkøbere kan være tæt på
den fastsatte aldersgrænse, vil det derfor stadig være en situation, hvor den, der sælger
produkterne, kan være i tvivl om kundens alder og på den baggrund skal efterspørge gyldig
billedlegitimation.
Det bemærkes i forlængelse heraf, at det følger af gældende lovgivning, at den der sælger
tobak, nikotin og alkohol skal kræve fremvisning af gyldig billedlegitimation, hvis sælgeren
er i tvivl om, at kunden opfylder aldersgrænsekravene. Såfremt butiksansatte er i tvivl om
kundens alder
om det er en ung kontrolkøber eller ej
skal de således allerede i dag
Side 14
L 173 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2856714_0015.png
spørge om billedlegitimation. Herudover er det også allerede i sig selv strafbelagt at
overtræde aldersgrænserne for salg af tobak, nikotin og alkohol.
Når det af lovforslaget fremgår, at Sikkerhedsstyrelsens kontrol vil være underlagt de
almindelige krav til offentlige myndigheder om dokumentation m.v., skal forstås således,
at anvendelsen af unge kontrolkøber
på samme måde som øvrig forvaltningsvirksomhed
er underlagt de gældende krav for offentlig forvaltning, herunder de krav der følger af
forvaltningsloven og offentlighedsloven.
Den tilsynsførende skal ikke gennem lyd, video eller andet sikre bevismateriale. Der vil i
forbindelse med en eventuel straffesag tages udgangspunkt i den tilsynsførendes
vidneudsagn og i fornødent omfang den unge kontrolkøbers vidneudsagn. De unge
kontrolkøbere vil altid være ledsaget af en tilsynsførende på kontrolbesøgene, dels af
hensyn til at sikre, at kontrollen går retmæssigt til og dels af hensyn til at støtte den unge
kontrolkøber, jf. afsnit 5.1.3 om arbejdsmiljø. Det betyder, at der også vil være en
tilsynsførende til stede ved kontrol i små kiosker m.v., selvom det kan skabe mistanke om,
at der foretages en kontrol. Det bemærkes, at der foretages en evaluering af ordningen
med unge kontrolkøbere, hvor eventuelle udfordringer i forhold til dette i så fald også vil
fremgå.
5.1.2
Provokationsforbuddet
Advokatrådet, De Samvirkende Købmænd og Nærbutikkernes Landsforening anfører, at
brugen af unge kontrolkøbere med skjult identitet kan stride imod provokationsforbuddet.
Dansk Erhverv anfører, at der er behov for en nøje redegørelse for, hvordan ordningen
harmonerer med provokationsforbuddet.
Advokatrådet og Nærbutikkernes Landsforening anfører, at som forslaget er formuleret,
vil unge kontrolkøbere skulle foretage en aktiv handling, hvor der ikke er en rimelig
mistanke rettet mod virksomheden.
Dansk Erhverv, De Samvirkende Købmænd og HK Handel anfører, at flere juridiske
eksperter har udtrykt tvivl i forhold til, om ordningen med unge kontrolkøbere kan
tilrettelægges inden for rammerne af provokationsforbuddet.
Philip Morris ApS og Nikotinbranchen anfører, at det er beklageligt, at unge kontrolkøbere
udelukkende må forsøge at købe lovlige produkter. Hvis håndhævelsen skal være effektiv,
vil det også være vigtigt at kunne afdække salget af illegale produkter.
Ministeriet bemærker indledningsvis, at som det også fremgår under pkt. 5.1.1 vil den
foreslåede ordning med unge kontrolkøbere ikke kunne anvendes, når der er med rimelig
grund er mistanke om, at der begås strafbare lovovertrædelser. I sådanne tilfælde vil
tvangsindgreb alene kunne foretages efter retsplejelovens regler.
Den foreslåede ordning gælder således tvangsindgreb uden for strafferetsplejen og er ikke
omfattet af retsplejelovens regler om tvangsindgreb m.v., herunder §§ 754 a-e om brug af
agenter, inden for strafferetsplejen. Den foreslåede ordning med unge kontrolkøbere
adskiller sig således fra politiets efterforskning, idet det alene vil blive anvendt som led i
Sikkerhedsstyrelsens generelle risikobaserede kontrol med aldersgrænserne og ikke i
tilfælde, hvor der er en rimelig begrundet mistanke om, at en bestemt virksomhed begår
Side 15
L 173 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2856714_0016.png
strafbare overtrædelser af reglerne. Formålet er således ikke at efterforske
lovovertrædelser, men at sikre en effektiv kontrol, der bl.a. varetager et vigtigt hensyn til
at nedbringe børn og unges forbrug af tobak, nikotin og alkohol.
Anvendelsen af unge kontrolkøbere må ikke påvirke væsentlige omstændigheder ved
lovovertrædelsen, herunder bevirke en forøgelse af lovovertrædelsens omfang eller
grovhed. Rammerne for anvendelsen af unge kontrolkøbere inden for disse betingelser er
nærmere beskrevet i bemærkningerne, hvor det bl.a. fremgår, at Sikkerhedsstyrelsen
således alene vil kunne købe den mindst mulige mængde tobak, nikotin og alkohol med
henblik på at kontrollere, om der sker ulovligt salg. Endvidere må unge kontrolkøbere
alene kunne anvendes i situationer, hvor Sikkerhedsstyrelsen har positivt kendskab til, at
kiosker og øvrige forretninger sælger tobak, nikotin og alkohol i overensstemmelse med de
i øvrigt gældende regler, ligesom de unge kontrolkøbere alene må forsøge at købe lovlige
produkter. På samme måde vil unge kontrolkøbere ikke kunne anvendes i tilfælde, hvor det
er uklart, om der sker salg af elektroniske cigaretter og/eller genopfyldningsbeholdere med
eller uden nikotin, f.eks. hvor produkterne opbevares på en usædvanlig måde, herunder i
skjulte rum, biler eller lignende. At produkterne er underlagt et udstillingsforbud (dvs. at de
er bag afskærmning eller lignende) bevirker ikke, at bestemmelsen ikke kan anvendes, når
produkterne i øvrigt forefindes på et sædvanligt salgssted, f.eks. bag disken eller
kasseapparatet i en forretning, og Sikkerhedsstyrelsen samtidig har øvrige holdepunkter
for, at der sker salg af elektroniske cigaretter og/eller genopfyldningsbeholdere med eller
uden nikotin fra forretningen. En ung kontrolkøber vil ikke kunne foretage yderligere
handlinger end at efterspørge lovlige produkter. Ved spørgsmål om ID eller alder, må den
pågældende således ikke lyve om sin alder med henblik på at gennemføre købet.
Sikkerhedsstyrelsen vil fortsat som en del af deres øvrige arbejde føre kontrol med, at der
ikke sælges ulovlige produkter, men de vil ikke kunne anvende unge kontrolkøbere som led
i denne kontrol, jf. ovenstående. Unge kontrolkøbere vil således alene blive anvendt i
forhold til Sikkerhedsstyrelsens kontrol med aldersgrænserne og ikke øvrige produktkrav.
Brugen af unge kontrolkøbere vil
som resten af Sikkerhedsstyrelsens kontrol
ske ud fra
en risikobaseret tilgang med særligt fokus på steder, hvor regelefterlevelsen generelt
forventes at være lav, jf. afsnit 5.1.1 om tilrettelæggelse af ordningen.
5.1.3 Arbejdsmiljø for de unge kontrolkøbere og ansatte i detailhandlen
Den Danske Dommerforening anfører, at konsekvenserne for både kontrollanterne og de
kontrollerede ikke umiddelbart kan overskues.
Nærbutikkernes Landsforening anfører, at brugen af unge kontrolkøbere ikke vil være i
overensstemmelse med reglerne for unges arbejde. De unge kontrolkøbere udsættes for
risiko for vold, trusler eller ubehagelige situationer, som kan skade den unge.
Nærbutikkernes Landsforening henviser i denne forbindelse til § 4 og § 13, stk. 5, i
bekendtgørelse nr. 1049 af 30. maj 2021 om unges arbejde.
SSP-Samrådet anfører, at det er vigtigt at tage vare på den unge kontrolkøbers tryghed, fx
ved tilstedeværelsen af en tilsynsførende fra Sikkerhedsstyrelsen og klare retningslinjer for
kontrolkøberens arbejdsgange.
Side 16
L 173 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2856714_0017.png
Nærbutikkernes Landsforening anfører, at det ikke er meningsgivende, at der er en
tilsynsførende med på kontrollen, da den unge kontrolkøber skal foretage kontrollen
alene for at formålet kan opnås.
Dansk Erhverv anfører, at der i bemærkningerne til lovforslaget bør behandles situationer,
som f.eks. barnets konfrontation af voksne som jævnaldrende ekspedienter, barnets
reaktion når barnet bliver bedt om at fremvise dokumentation, overvejelse om barnets
geografiske arbejdsområde, forberedelse og oplæring af barnet til opgaven osv. Dansk
Erhverv anfører, at de unge kontrolkøbere også vil skulle afgive vidneforklaring for retten,
og det bør overvejes, hvad en sådan situation vil medføre af bekymringer for barnet, og
herunder om det er proportionalt med den minimale effektivisering af kontrollen, som
man opnår ved at indføre mulighed for anvendelsen af børn til kontrollen. De
Samvirkende Købmænd anfører ligeledes at lovforslaget ikke forholder sig til de
situationer, som de unge kontrolkøbere kan komme i, fx retssager, med vidneforklaringer,
og håndteringen heraf, som eksempelvis oplæring, mulighed for psykologhjælp m.v.
Ministeriet bemærker, at det er Arbejdstilsynets vurdering, at bekendtgørelsen om unges
arbejde ikke er til hinder for, at unge, der er fyldt 15 år og som har afsluttet
undervisningspligten, må arbejde som unge kontrolkøbere. Det vil sige, at den unge skal
have afsluttet undervisningen på 9. klassetrin eller en uddannelse, der er ligestillet med
grundskolen.
På baggrund af høringen er det tilføjet i lovforslagets bemærkninger, at der vil være fokus
på grundig oplæring, vejledning og opfølgning med de unge ansatte, og kontrollen vil ske
under ledsagelse af en tilsynsførende. Såfremt der sker overtrædelse vil det efter
almindelig praksis være den tilsynsførende, som forestår dialog med forhandleren,
herunder informerer om reglerne på området og at der er begået en overtrædelse af
aldersgrænserne for salg. Således vil den unge kontrolkøber udelukkende have til opgave
at foretage forsøg på køb af de aldersbegrænsede varer. De unge kontrolkøbere vil ikke
være direkte involveret i den efterfølgende dialog med forhandleren. Samtidig vil de unge
kontrolkøbere ikke skulle arbejde i deres nærområde, således sandsynligheden for at de
møder bekendte m.v. minimeres.
Sikkerhedsstyrelsen udarbejder videomateriale om kontrollen, som den unge kontrolkøber
kontinuerligt vil have til rådighed, så materialet løbende kan genbesøges. Desuden laver
Sikkerhedsstyrelsen en informationsfolder til den unge og dennes forældre, samt en
tjekliste til den tilsynsførende, som gennemgås sammen med den unge kontrolkøber inden
tilsynet gennemføres.
Den unge kontrolkøber vil altid være ledsaget af en tilsynsførende på kontrolbesøgene,
dels af hensyn til at sikre, at kontrollen går retmæssigt til og dels af hensyn til at støtte den
unge kontrolkøber. Det betyder, at der også vil være en tilsynsførende til stede ved kontrol
i små kiosker m.v., selvom det kan skabe mistanke om, at der foretages en kontrol.
De Samvirkende Købmænd og HK Handel finder, at forslaget ikke er forsvarligt over for de
ansatte i detailhandlen.
HK Handel anfører, at brugen af unge kontrolkøbere vil skabe en følelse blandt de ansatte
i detailhandlen af, at de konstant overvåges og risikerer at begå fejl i deres arbejde. Det er
ansatte der skal afgøre, om kontrolkøberen er gammel nok til at foretage sit køb og
Side 17
L 173 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2856714_0018.png
dermed bliver de ansatte også ekstra udsatte i forbindelse med kontrollen. HK Handel
anfører at de ansatte vil skulle være mere på vagt, og risikerer flere konfrontationer med
kunderne, fordi de må antage, at alle tilsyneladende yngre kunder, som ønsker at købe
alkohol, tobak eller nikotin, skal kontrolleres, fordi de kan være kontrolkøbere udsendt af
Sikkerhedsstyrelsen. Dermed øges risikoen også for at lægge sig ud med ubehagelige
kunder. De Samvirkende Købmænd anfører ligeledes, at unge kontrolkøbere kan skabe
usikkerhed og frygt hos de butiksansatte.
HK Handel anfører, at arbejdsmiljøet i mange dagligvarebutikker o.lign. allerede er
udfordret og at indførelsen af unge kontrolkøbere kan forværre dette.
Dansk Erhverv anfører, at der i bemærkningerne til lovforslaget bør inddrages
konsekvenser for de unge butiksansatte, der står på den anden side i
kontrolkøbssituationen. Det formodes at skabe en vis utryghed og usikkerhed i de unges
arbejdsliv at skulle håndtere den foreslåede kontrolindsats.
Ministeriet bemærker, at det følger af gældende lovgivning, at den der sælger tobak,
nikotin og alkohol skal kræve fremvisning af gyldig billedlegitimation, hvis sælgeren er i
tvivl om, at kunden opfylder aldersgrænsekravene. Såfremt butiksansatte er i tvivl om
kundens alder
om det er en ung kontrolkøber eller ej
skal de således allerede i dag
skulle spørge om billedlegitimation. Lovforslaget medfører således ikke ændrede krav til
butikker m.v. Høringssvarene giver således ikke anledning til tilpasninger i lovforslaget.
5.1.4 Digital aldersverificering i fysiske butikker
Advokatrådet og HK Handel foreslår, at der i stedet for unge kontrolkøbere bør indføres
elektronisk aldersverificering i fysiske butikker.
HK Handel, GEjSER og Nikotinbranchen anfører, at alderskontrollen kan sikres via
betalingskortet, så købet afvises automatisk, hvis kunden ikke opfylder de specifikke
alderskrav. Således vil alderskontrollen ikke være op til den enkelte ansatte. HK Handel
anfører endvidere, at
brugen af kontanter er sjælden blandt unge, hvorfor det i sig selv vil
vække mistanke og gøre det muligt at kræve legitimation, når det forekommer.
Bryggeriforeningen og JTI Danmark anfører, at de opfordrer Indenrigs- og
Sundhedsministeriet til at igangsætte den planlagte analyse af mulige løsninger til
aldersverificering i fysiske butikker hurtigst muligt. JTI Danmark anfører videre at de
opfordrer til, at handlen og andre relevante aktører inddrages i arbejdet for at finde frem
til den mest effektive løsning.
Philip Morris ApS anfører, at de undrer sig over, at der er valgt at indlede en analyse for at
udforske potentielle løsninger og henviser til, at der allerede foreligger eksisterende
dokumentation og erfaringer med effektive metoder. De anfører, at dette kan anses som
en overflødig forsinkelse.
Bryggeriforeningen
og De Samvirkende Købmænd anfører, at tiltaget med unge
kontrolkøbere bør afvente, at rammerne for elektronisk aldersverificering i fysiske
butikker er på plads og iværksat.
Side 18
L 173 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2856714_0019.png
Ministeriet bemærker, at det følger af den
politiske aftale om ”En forebyggelsesplan
målrettet børn og unge
– tobak, nikotin og alkohol”,
at der skal igangsættes en analyse af
mulige løsninger til elektronisk aldersverificering i fysiske butikker. Analysen skal
tilvejebringe et konsolideret og bredt beslutningsgrundlag og inddrage relevante parter og
aktører. Analysen skal gennemføres hurtigst muligt og være afsluttet senest i efteråret
2024. Når analysen er afsluttet, skal aftalepartierne i 2024 drøfte konklusionerne med
henblik på at træffe beslutning om en evt. national udrulning af elektronisk
aldersverificering, herunder tilvejebringelse af finansiering.
Ordningen med unge kontrolkøbere er med henblik på at styrke Sikkerhedsstyrelsens
kontrol med, om aldersgrænserne for salg af tobak, nikotin og alkohol bliver overholdt.
Butikkernes håndhævelse af aldersgrænserne kan understøttes af elektronisk
aldersverificering og står således ikke i modsætning til en styrket kontrolindsats fra
myndighedernes side.
5.1.5 Evaluering af ordningen med unge kontrolkøbere
Kommunernes Landsforening, Philip Morris ApS og Vin & Spiritus Organisationen anfører,
at det er centralt med en evaluering af ordningen og at den kan bidrage til at fastlægge en
evt. videreførelse af ordningen, justeringer til ordningen m.v.
Alkohol & Samfund og De Samvirkende Købmænd anfører, at der i lovforslaget ikke er en
nærmere beskrivelse af metode, omfang og kriterier m.v. for evalueringen. I den
forbindelse gør Alkohol & Samfund opmærksom på en række forhold i relation til
evalueringen, heriblandt om der er tale om en procesevaluering eller en
målopfyldningsevaluering, hvilke målekriterier, der er m.v. Alkohol & Samfund anfører, at
de forventer, at målene bliver ambitiøse og ressourcerne til kontrolindsatsen bliver
afstemt de ambitiøse mål.
Alkohol & Samfund anfører, at de gerne bidrager med rådgivning faglig sparring til
evaluering af ordningen for unge kontrolkøbere. Herunder fx metode,
opmærksomhedspunkter og målkriterier. Philip Morris ApS anfører, at de gerne stiller
deres erfaring og indsigt til rådighed i den videre proces.
De Samvirkende Købmænd og HK Handel anfører, at de opfordrer til, at det som en del af
evalueringen også undersøges, hvordan ordningen har påvirket de butiksansatte og deres
arbejdsmiljø. De Samvirkende Købmænd anfører, at evalueringen også bør inddrage den
digitale alderskontrol i fysiske butikker og ved online salg.
De Samvirkende Købmænd anfører, at der i lovbemærkningerne også bør fremgå en
beskrivelse af hvilke interessenter, der inddrages.
De Samvirkende Købmænd anfører, at tidspunktet for evalueringen bør overvejes i forhold
til de aspekter evalueringen skal belyse. En evaluering efter en 2-årig periode kan
formentlig ikke belyse samtlige aspekter af forsøgsordningens virkning, idet der f.eks. kan
være for få lovovertrædelser for at tegne et retvisende billede og en eventuel påvirkning
af børnene ifm. med retssager endnu ikke har vist sig, da der evt. ikke har været retssager
endnu eller kun et fåtal eller retssagerne endnu ikke er gået i gang.
Side 19
L 173 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2856714_0020.png
Bryggeriforeningen og De Samvirkende Købmænd anfører, at det i bemærkningerne bør
præciseres, at formålet med evalueringen af ordningen er at danne grundlag for, om
ordningen skal forlænges, gøres permanent eller ophøre og henviser til modstridende
formuleringer i lovforslaget. De Samvirkende Købmænd anfører videre, at evalueringen
også bør indeholde muligheden for tilpasning af ordningen, og ikke blot om den skal
forlænges, gøres permanent eller ophøre, som det står i lovforslaget.
Ministeriet bemærker, at der inden udløb af perioden for brugen af unge kontrolkøbere, vil
blive foretaget en evaluering med henblik på en drøftelse af, om ordningen skal forlænges,
gøres permanent eller ophøre. Ministeriet har på baggrund af høringen tilpasset de
konkrete formuleringer i lovforslaget, så det er entydigt, at dette er hensigten med
evalueringen. Formuleringen følger direkte af den politiske aftale.
For så vidt angår den konkrete udformning af evalueringen tager ministeriet
høringssvarene til efterretning i forhold til det videre arbejde hermed.
5.2
Generelt om kravet til en mere effektiv aldersverificering ved fjernsalg
Alkohol & Samfund, British American Tobacco, Bryggeriforeningen, Danske Patienter,
Danske Regioner, De Samvirkende Købmænd, GEjSER, JTI Danmark, Kommunernes
Landsforening, Lægeforeningen, Nikotinbranchen, Philip Morris ApS, SSP-Samrådet,
Tobaksproducenterne og Vin & Spiritus Organisationen anfører, at de er positive over for
kravet om en effektiv elektronisk aldersverificering ved salg online.
Kræftens Bekæmpelse (med tilslutning fra Børns Vilkår) anfører, at de finder det positivt,
at der stilles krav om en effektiv alderskontrol ved online salg af alkoholholdige produkter.
Der er risiko for, at en del af det ulovlige salg til mindreårige i fysiske butikker vil flytte til
onlinesalg, hvis der ikke er effektiv kontrol med aldersgrænserne på internettet.
Lungeforeningen og Kræftens Bekæmpelse (med tilslutning fra Børns Vilkår) anfører
videre, at kravet om en mere effektiv aldersverificering ved salg online ikke er
tilstrækkeligt til at begrænse tilgængeligheden for børn og unge. Kræftens Bekæmpelse
(med tilslutning fra Børns Vilkår) fremhæver, at der ikke er kontrol med, om det er en
mindreårig, der får udleveret tobaks- og nikotinprodukterne.
Alkohol & Samfund, Kræftens Bekæmpelse (med tilslutning fra Børns Vilkår), og Vin &
Spiritus Organisationen anfører, at Sikkerhedsstyrelsen skal følge op på, om det ulovlige
salg til børn og unge reelt begrænses af de anvendte systemer for aldersverifikation.
De Samvirkende Købmænd og Nikotinbranchen anfører, at der ikke er taget stilling til,
hvordan der sikres en større grad af lige konkurrencevilkår mellem danske virksomheder
og virksomheder, der er beliggende i udlandet og som sender produkter til danske
forbrugere. Der henvises i den forbindelse til at prisniveauet er lavere i andre lande og at
problemet således vil stige når afgifterne hæves på nikotinprodukter.
De Samvirkende Købmænd og Dansk Erhverv anfører, at kravet går på at virksomheder
skal ”drive” et alderskontrolsystem og henviser til, at virksomhederne næppe vil drive et
system, men vil indkøbe og anvende systemer, der drives af andre.
Alkohol & Samfund anfører, at det bør yderligere specificeres, at leveringstjenester
ligeledes er underlagt krav om et effektivt alderskontrolsystem, fx Wolt, Foodora m.v.
Side 20
L 173 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2856714_0021.png
Forbrugerombudsmanden anfører, at lovforslaget henviser til at fjernsalg er det samme
som online salg. Efter Forbrugerombudsmandens opfattelse vil det være hensigtsmæssigt
at skele til definitionen af fjernsalg som bliver anvendt i anden forbrugerretlig lovgivning.
Ministeriet bemærker, at kravet om et mere effektivt alderskontrolsystem skal sikre bedre
håndhævelse af aldersgrænsen for salg af tobak, nikotin og alkohol. Kravet omfatter ikke
en specifik verifikationsmetode, men at der sikres et system, der effektivt kan verificere
køberens alder. Således vil forhandlerne i forbindelse med myndighedernes kontrol skulle
kunne redegøre for og dokumentere, hvordan den valgte metode effektivt verificerer
køberens alder.
Kravet om et mere effektivt alderskontrolsystem gælder for danske forhandlere såvel som
udenlandske forhandlere, der sælger til danske forbrugere. MitID kan også implementeres
af udenlandske forhandlere, hvis de ønsker dette. Der er således lige konkurrencevilkår
mellem forhandlerne. I forhold til forskellige prisniveau på tværs af lande kan det i øvrigt
bemærkes, at produkter ikke bliver fritaget for afgift, fordi de bliver købt på nettet fra et
andet land. Som udgangspunkt skal den virksomhed, der sælger produkterne til forbrugere
i Danmark, registreres i Danmark og betale afgiften. Hvis virksomheden ikke er registreret,
skal forbrugeren selv kontakte Skattestyrelsen og betale afgiften.
For så vidt angår formuleringen, at
virksomheder skal ”drive” et alderskontrolsystem,
følger begrebet af Tobaksvaredirektivets artikel 18, stk. 4. Ministeriet fastholder på den
baggrund den eksisterende formulering, men det vil blive betragtet som værende i
overensstemmelse med bestemmelsen, såfremt der indkøbes og anvendes systemer, der i
praksis drives af andre.
For så vidt angår specificeringen af kravene til leveringstjenester, er det på baggrund af
høringen blevet tilføjet i lovforslaget, at såfremt der er flere parter involveret i et salg, vil
ansvaret for alderskontrol påhvile den umiddelbare aftalepart
det vil sige den part, som
forbrugeren indgår salget ved.
For så vidt angår brugen af betegnelsen fjernsalg eller onlinesalg er lovforslaget blevet
tilpasset på baggrund af høringen, således der konsekvent refereres til fjernsalg. Det er i
lovbemærkningerne indsat, at der ved fjernsalg skal forstås situationer, hvor kunden og
den, der markedsfører, ikke mødes fysisk på tidspunktet for bestillingen. Begrebet fjernsalg
anvendes allerede for tobaksvarer, tobakssurrogater, urtebaserede rygeprodukter samt
elektroniske cigaretter og genopfyldningsbeholdere med og uden nikotin. Det formodes, at
fjernsalg i langt overvejende grad vil foregå som internethandel.
5.2.1
Metodefrihed
Dansk Erhverv og Vin & Spiritus Organisationen anfører, at de er positive over for forslaget
om metodefrihed i valget af system til aldersverificering. Det muliggør, at eksisterende,
men også fremtidige og på nuværende tidspunkt ukendte løsninger kan anvendes.
Dansk Erhverv anfører, at de opfatter, at metodefriheden også gælder i forhold til, at
samme virksomhed, vil kunne vælge flere forskellige løsninger, alt afhængigt af, hvad der
passer bedst til de forskellige online salgskanaler, virksomheden måtte rumme.
Side 21
L 173 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2856714_0022.png
Dansk Erhverv anfører, at de finder det afgørende, at der ved anvendelse af fx MitID i
forbindelse med brugeroprettelse med login, vil være foretaget en aldersverificering, der
også er gældende for fremtidige køb på pågældende bruger, sådan at køberen ikke skal
verificeres gennem en transaktion til MitID ved hvert specifikke køb. Dansk Erhverv mener
ikke, at dette er tilstrækkeligt beskrevet i lovforslaget, og opfordrer til, at dette justeres.
Ministeriet bemærker, at der ikke stilles krav om en specifik metode til aldersverificering og
at der således også kan anvendes forskellige løsninger for samme virksomhed. Dette er
præciseret i lovforslaget på baggrund af høringen.
En effektiv elektronisk aldersverificering kan eksempelvis ske ved brugeroprettelse med pas
eller anden gyldig legitimation eller ved brug af en national eID-løsning, som f.eks. MitID.
Det i høringssvaret beskrevne eksempel på en aldersverificeringsløsning betragtes derfor
som udgangspunkt til at være inden for rammerne af kravet. Det bemærkes dog, at
forhandlerne i forbindelse med myndighedernes kontrol skulle kunne redegøre for og
dokumentere, hvordan den valgte metode effektivt verificerer køberens alder.
5.2.2
Dataetik
Dataetisk Råd anfører, at identitets- og alderskontrol på internettet adskiller sig fra den
tilsvarende kontrol i fysiske butikker af to grunde. For det første udføres digital kontrol på
nettet i praksis automatisk ved maskinel kontrol. Maskinel kontrol kan være fejlbehæftet
og vanskelig for visse personer at forstå og anvende, hvilket kan skabe bias. For det andet
kan data i forbindelse med kontrollen lagres og deles på en måde, som i praksis ikke
forekommer ved kontrol i fysiske butikker. Det skaber risiko for, at andre aktører får
adgang til data, det kan muliggøre profilering af brugeren og det kan få personer til at
afstå fra at bruge sådanne tjenester for at undgå en oplevet risiko for deling af data.
Dataetisk Råd anfører, at krav om identifikation og aldersverificering kan være med til at
indføre en praksis, som kan være svær at tilbagerulle. Dataetisk Råd anfører også, at det
vil være en fordel at etablere regler og en praksis, der kan anvendes på tværs af forskellige
tjenester og at digital identifikation og aldersverificering kun påkræves, hvor det er
nødvendigt og efter en konkret vurdering af, om den gavn alderskontrollen vil gøre, står
mål med de dataetiske udfordringer, som adgangskontrollen skaber.
Dataetisk Råd anfører, at i de situationer, hvor aldersverifikation vurderes at være
proportional og nødvendig, skal det foregå på en ansvarlig og dataetisk måde. Dataetisk
Råd anfører i den forbindelse, at de anbefaler, at der forinden fremsættelsen af
lovforslaget foretages en dataetisk konsekvensvurdering, hvor det bl.a. adresseres, hvilke
typer af data, der potentielt kan blive indsamlet og delt undervejs i verificeringen.
Konsekvensvurderingen skal tage højde for, at der kan anvendes forskellige metoder jf.
metodefriheden.
Dataetisk Råd anfører videre, at de er bekymret for, om metodefriheden sikrer
tilstrækkeligt dataetiske rammer. Dataetisk Råd opfordrer til, at myndighederne overvejer,
hvordan der kan opstilles dataetiske rammebetingelser for implementering af digital
aldersverificering og opfordrer til at genoverveje muligheden for at udvikle et centralt
system til aldersverificering. Dataetisk Råd henviser til den franske dataretslige
tilsynsmyndighed CNILs arbejde på området samt den politiske aftale, der i november
2023 blev indgået om et European Digital Identity Framework. Dataetisk Råd oplister en
Side 22
L 173 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2856714_0023.png
række krav, som kan stilles til alderskontrolsystemer og foreslår endvidere, at
myndighederne kan udarbejde en godkendt liste over udbudte systemer til
aldersverificering, som detailforhandlere kan tage udgangspunkt i, når de skal
implementere en løsning.
Ministeriet tager høringssvaret fra Dataetisk Råd til efterretning. Ministeriet bemærker i
den forbindelse, at det fremgår af aftaleteksten og lovforslaget, at alderskontrolsystemet
skal tage hensyn til beskyttelse af forbrugernes personlige oplysninger. Ligeledes fremgår
det af lovforslaget, at der ved et alderskontrolsystem skal forstås et system, der bekræfter,
at forbrugerens alder er i overensstemmelse med den fastsatte aldersgrænse, dvs. at
forbrugeren har den relevante minimumsalder, systemet skal ikke nødvendigvis bekræfte
borgerens eksakte alder.
Med lovforslaget stilles der ikke krav til den konkrete metode til et
aldersverifikationssystem. Således vil eventuelle fremtidige løsninger også kunne
anvendes, herunder løsninger der på forskellig vis tager hensyn til beskyttelse af
forbrugernes personlige oplysninger.
Ministeriet bemærker afslutningsvist, at de mulige aldersverifikationsløsninger, som der
lægges op til med nærværende lovforslag, ikke er anderledes end når der i dag betales med
kreditkort ved handel over nettet og hvor betalingen kan verificeres gennem MitID.
5.2.3
Ikrafttrædelsesdato
Bryggeriforeningen og De Samvirkende Købmænd anfører, at erhvervsrettet regulering
som udgangspunkt skal træde i kraft på datoerne 1. januar og 1. juli. De anfører, at der i
lovforslaget ikke er givet nogen rimelig grund til at afvige fra dette princip.
Bryggeriforeningen, Dansk Erhverv, De Samvirkende Købmænd og Vin & Spiritus
Organisationen anfører, at implementeringsfristen d. 1. oktober 2024 ikke giver
tilstrækkelig tid til, at de erhvervsdrivende kan implementere de nødvendige systemer og
dermed efterleve lovændringen.
De Samvirkende Købmænd anfører, at kravet tidligst skal træde i kraft d. 1. januar 2025 og
gerne d. 1. juli 2025. Bryggeriforeningen, Dansk Erhverv og Vin & Spiritus Organisationen
anbefaler, at kravet træder i kraft til 1. juli 2025
.
British American Tobacco anfører, at
kravet sættes i kraft d. 1. juli 2024 sammen med de andre tiltag i lovforslaget.
Dansk Erhverv, De Samvirkende Købmænd og Vin & Spiritus Organisationen anfører, at
kravet om digital alderskontrol bør træde i kraft samtidig for fysisk handel og for salg
online.
Ministeriet bemærker, at der allerede er krav om at man ikke må sælge tobak, nikotin og
alkohol til personer under aldersgrænsen, og det gælder fysiske butikker såvel som ved
fjernsalg.
Der har endvidere længe været kendskab til, at der ville blive stillet krav om en mere
effektiv alderskontrol ved fjernsalg. Der henvises i denne forbindelse til den politiske aftale
om en ”National handleplan mod børn og unges rygning” fra 2019, hvor det blev aftalt, at
der skulle stilles krav til forhandlere om at sikre et system, der effektivt verificerer køberens
Side 23
L 173 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2856714_0024.png
alder, når der var den rette tilgængelige løsning. Med den politiske aftale om ”En
forebyggelsesplan målrettet børn og unge -
tobak, nikotin og alkohol” fra november 2023
blev det fastsat, at aftalepartierne nu ville stille krav herom.
Ministeriet bemærker, at der allerede findes løsninger, som kan anvendes, og at der ikke
findes anledning til at ændre på datoen for ikrafttrædelse.
5.2.4
Efterlevelsesomkostninger for erhvervslivet
Bryggeriforeningen anfører, at vurderingen af efterlevelsesomkostningerne for
erhvervslivet ved indførelse af online alderskontrol fremstår utilstrækkelig. Der henvises
til, at Indenrigs- og Sundhedsministeriet i lovforslaget har vurderet
efterlevelsesomkostningerne for erhvervslivet som værende under 10 mio. kroner.
Bryggeriforeningen og De Samvirkende Købmænd anfører, at der bør gives et estimat af
de økonomiske konsekvenser, som minimum hvis MitID tilvælges som aldersverifikation.
Ministeriet bemærker, at det ikke er muligt at estimere de økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet nærmere. Ministeriet har i den forbindelse også været i dialog med
Digitaliserings- og Ligestillingsministeriet. Udgifterne afhænger af udbydernes konkrete
forretningsmodeller og af den enkelte MitID-broker. Endvidere kan der opstå nye
aldersverifikationsløsninger, som på nuværende tidspunkt ikke er udviklet.
Ministeriet bemærker endvidere, at der ikke er krav til at bruge en specifik metode, hvorfor
forhandlere kan vælge den metode, som er mest omkostningseffektiv for dem, så længe
det sikres, at metoden effektivt verificerer køberens alder.
6.
6.1
Øvrige bemærkninger
Øvrige initiativer i ”En forebyggelsesplan målrettet børn og unge –
tobak, nikotin og
alkohol”
JTI Danmark og Tobaksproducenterne anfører, at de ikke mener, der er en dokumentation
for den forebyggende effekt af at standardisere selve cigaretten. Tobaksproducenterne
anfører i den forbindelse, at dokumentationen skal tilvejebringes i lyset af, at initiativet
indebærer en krænkelse af lovlige virksomheders kommercielle rettigheder samt at tiltag,
der går ud over Tobaksvaredirektivet, skal berettiges af en effekt på folkesundheden.
JTI Danmark anfører, at standardisering af udseendet på selve cigaretten vil gøre det
sværere for forbrugere og myndigheder at skelne mellem lovlige og ulovlige produkter og
dermed gøre det lettere for kriminelle at kopiere lovlige varer. Endvidere vil det ikke være
muligt at vurdere, om den enkelte cigarets udseende er i overensstemmelse med
lovgivningen uden at skulle åbne for forseglede cigaretpakker.
Ministeriet kan henvise til den
politiske aftale om ”En forebyggelsesplan målrettet børn og
unge
tobak, nikotin
og alkohol”,
hvor det fremgår, at tobaks- og nikotinprodukter skal
gøres mindre attraktive for børn og unge. Unge er særligt følsomme over for branding og
reklamer. Tillokkende smage og dufte kan øge forbruget blandt børn og unge.
Aftalepartierne er derfor enige om, at der skal stilles flere krav til produkternes emballage
og udseende og vil blandt andet forbyde søde smage og dufte i nikotinposer samt
standardisere emballagen.
Side 24
L 173 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2856714_0025.png
Det fremgår i øvrigt af aftaleteksten, at indenrigs- og sundhedsministeren fastsætter
kravene til standardiseringen og at kravene skal lægge sig op ad de gældende
standardiseringskrav.
Kravet om standardiserede cigaretter implementeres med et senere lovforslag.
British American Tobacco anfører, at regeringen bør revidere afgiftsstrukturen for tobaks-
og nikotinprodukter, så afgifterne bliver tilsvarende Sveriges, hvor en stor del af
nikotinposer uden dansk afgiftsbetaling og danske sundhedsadvarsler kommer fra.
Ministeriet bemærker, at det følger af den politiske aftale om ”En
forebyggelsesplan
målrettet børn og unge
– tobak, nikotin og alkohol”, at afgiften for nikotinprodukter skal
sættes op og for at undgå utilsigtet substitution skal der være en tilsvarende
afgiftsforhøjelse på røgfri tobak. Afgiftsforhøjelserne implementeres med et lovforslag på
Skatteministeriets område. Lovforslagets elementer vedrørende afgiftsforhøjelser har
været i offentlig høring fra d. 17. januar 2024 til d. 30. januar 2024.
SSP-Samrådet anfører, at der er behov for en regulering af det maksimale nikotinindhold i
nikotinposer. SSP-Samrådet anfører ligeledes, at de efterspørger et øget fokus på den
generelle forebyggelse af, at børn og unge begynder at bruge nikotinprodukter såvel som
alkohol. Dette kan være med indsatser særligt tiltænkt grundskolen og på
ungdomsuddannelserne.
Ministeriet bemærker, at det følger af den politiske aftale om ”En forebyggelsesplan
målrettet børn og unge
– tobak, nikotin og alkohol”, at der skal fastsættes en grænse for,
hvor meget nikotin, der må være i tobakssurrogater (nikotinposer). Grænsen for
nikotinindholdet implementeres med et senere lovforslag.
Det følger ligeledes af den politiske aftale om ”En forebyggelsesplan målrettet børn og
unge
tobak, nikotin og
alkohol”,
at afsætte midler til, at Sundhedsstyrelsen kan udvikle
en materialepakke for, hvordan man lokalt kan arbejde med at forebygge nikotinbrug
blandt børn og unge, herunder sikre oplysning og viden om skadevirkninger til skoler,
forældre og børn/unge.
Endvidere blev der med den politiske aftale afsat 8 mio. kr. i perioden 2025-2028 til at
understøtte initiativer, som fremmer inkluderende fællesskaber for unge, hvor alkohol ikke
er i fokus. Aftalepartierne opfordrer ligeledes alle efterskoler, ungdomsuddannelser og
forberedende grunduddannelser til at udforme og implementere en alkoholpolitik.
British American Tobacco anfører, at de opfordrer til, at der bliver sat hurtigere og hårdere
ind på alle de mulige områder, hvor lovgivningen ikke bliver håndhævet tilstrækkeligt i
dag, bl.a. ulovlig online handel og nikotinprodukter uden danske afgiftsstempler og danske
sundhedsadvarsel. British American Tobacco bakker op om Skattestyrelsens indsats på
området i februar 2024 og appellerer til, at den bliver fulgt op med en endnu mere
målrettet indsats mod eksisterende og i fremtiden nyoprettede hjemmesider, der sælger
nikotinprodukter.
Ministeriet bemærker, at det
følger af den politiske aftale om ”En forebyggelsesplan
målrettet børn og unge
– tobak, nikotin og alkohol”, at
der skal sættes ind med en
Side 25
L 173 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2856714_0026.png
markant styrket kontrol og håndhævelse. Skal regulering
både ny som gammel
slå
igennem, er kontrol en helt klar og afgørende forudsætning.
Således indeholder den politiske aftale en række initiativer der skal styrke kontrollen,
heriblandt et krav om koordineret kontrol og tilsyn med tobak, nikotin og alkohol gennem
en særskilt indsats ved at stille krav om koordineret kontrol og tilsyn mellem
Sikkerhedsstyrelsen, Skattestyrelsen og politiet.
Med forebyggelsesplanen lægges der også op til mere end en tredobling af
Sikkerhedsstyrelsens årsværk på området for tobak, nikotin og alkohol.
6.2
Forslag til yderligere tiltag
Blå Kors, Danske Regioner, Dansk Selskab for Folkesundhed, Gigtforeningen,
Kommunernes Landsforening, Lægeforeningen, SSP-Samrådet, Vin & Spiritus
Organisationen i Danmark og Kræftens Bekæmpelse (med tilslutning fra Børns Vilkår)
anfører, at der er behov for yderligere tiltag end der er lagt op til med
forebyggelsesplanen. Hertil nævner flere en ensartet aldersgrænse på 18 år for salg af alle
alkoholholdige drikkevarer i tråd med Sundhedsstyrelsen udmeldinger om alkohol.
Alkohol & Samfund anfører, at de opfordrer til, at det i lovgivningen tilføjes, at alle kunder,
der ligner en person under 25 år, som køber alkohol, skal spørges om gyldig
billedlegitimation, hvilket også er praksis i New Zealand. Alkohol & Samfund henviser til, at
det vil imødekomme og hjælpe medarbejderne i detailhandlen til at understøtte en mere
positiv billedlegitimationskultur. Alkohol & Samfund anfører endvidere, at der bør
opfordres til, at butikker skilter med, at de spørger alle kunder, der ligner en person under
25 år om billedlegitimation ved salg af varer, der har en aldersgrænse.
Alkohol & Samfund anfører, at de opfordrer til, at der afsættes midler og ressourcer til at
støtte detailhandlen i arbejdet med at ændre billedlegitimationskulturen, herunder
uddannelse til kassemedarbejdere, oplysningskampagner og rådgivning.
GEjSER anfører, at det kan overvejes om salg af tobaks- og nikotinprodukter udelukkende
bør ske fra specialforretninger. Det vil sikre bedre kvalitet, alderskontrol, viden og
ekspertise. Det vil også gøre det nemmere for kontrolmyndighederne at opspore,
identificere og beslaglægge ulovlige produkter.
Lægeforeningen anfører, at nikotinprodukter, som ikke anvendes med rygestop som
formål, bør forbydes.
Lægeforeningen anfører, at de finder det uforståeligt, at mentol ikke er underlagt
forbuddet mod kendetegnende aromaer i elektroniske cigaretter og røgfri
nikotinprodukter. Der henvises til, at mentol er en smag, der i høj grad appellerer til børn
og unge.
SSP-Samrådet anfører, at der bør være klare konsekvenser ved overtrædelse af lovgivning
vedrørende salg af alkohol og nikotinprodukter, fx bør der ved andet tilfælde af
overtrædelse, gives et forbud mod at handle med alkohol og nikotinprodukter.
Danske Patienter, Gigtforeningen, Kræftens Bekæmpelse (med tilslutning fra Børns Vilkår)
Lungeforeningen og Tandlægeforeningen foreslår, at online salg af tobak og lignende
produkter forbydes, som det fx er gjort i Finland, Holland og andre EU-lande. Der henvises
Side 26
L 173 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2856714_0027.png
i den forbindelse til, at WHO også anbefaler forbud mod salg online. Kræftens
Bekæmpelse (med tilslutning fra Børns Vilkår) og Lungeforeningen og anfører at
tilgængeligheden også kan begrænses ved færre forhandlere af produkterne, eksempelvis
ved et licenssystem ved salg af tobak og nikotinprodukter.
Alkohol & Samfund foreslår, at onlineforhandlere af aldersbegrænsede varer, herunder
alkohol, skal registrere sig hos Sikkerhedsstyrelsen, da der derved kan sikres god kontrol
og håndhævelse.
Philip Morris ApS anfører, at man kunne øge bevidstheden hos detailhandlere og
forbrugere om listen over anmeldte tobaks- og nikotinprodukter. Det vil give bedre
mulighed for at kontrollere, om de produkter, der udbydes til salg, var indberettet, og
sikre, at produkterne ikke sættes på markedet, såfremt produkterne ikke er at finde på
listen.
Ministeriets bemærker, at forslagene går ud over den politiske aftale om
”En
forebyggelsesplan målrettet børn og unge
– tobak, nikotin og alkohol”
og dermed også ud
over lovforslaget.
For så vidt angår forslaget om, at onlineforhandlere af aldersbegrænsede varer, skal
registreres hos Sikkerhedsstyrelsen, bemærkes det, at Sikkerhedsstyrelsen i forvejen har
systemer, der automatisk afsøger nettet for at finde forhandlere af eksempelvis
alkoholholdige drikkevarer. Det vurderes derfor ikke, at en registrering vil bidrage med en
bedre kontrol og håndhævelse.
For så vidt angår forslaget om at øge bevidstheden om anmeldte tobaks- og
nikotinprodukter tages det til efterretning i forhold til en evt. fremtidig
kommunikationsindsats.
6.3
Skadesreduktion og rygestop
Philip Morris ApS anfører, at reguleringen skal baseres på skadelighed og der skal skelnes
mellem ikke-forbrændte tobaks- og nikotinprodukter og traditionelle tobaksprodukter
med forbrænding. Philip Morris ApS opfordrer til, at fremtidig lovgivning baseres på
videnskabelig evidens, som understøtter en risikobaseret tilgang til regulering af tobaks-
og nikotinprodukter.
GEjSER anfører, at de opfordrer myndighederne til at anbefale e-cigaretter til brug ved
rygestop og nikotinafhængighed.
Ministeriet kan henvise til, at
det fremgår af rapporten ”Nikotinbrug
blandt børn og unge.
Konsekvenser og forebyggelse” fra Vidensråd for Forebyggelse i 2022, at nikotin er
afhængighedsskabende samt at brug af nikotin i ungdommen kan have en negativ
indflydelse på hjernens udvikling på flere områder. Brug af nikotinprodukter er således
skadeligt i sig selv. Det fremgår bl.a. også af rapporten, at nikotin ser ud til at øge
sandsynligheden for at blive afhængig af både cigaretter og af rusmidler i almindelighed.
Nikotin ser således ud til at have en såkaldt ‘gateway’ effekt.
Ministeriet kan herudover bemærke, at Sundhedsstyrelsen udelukkende anbefaler brug af
nikotin til borgere, der er i behandling for nikotinafhængighed, og kun i en kortere
Side 27
L 173 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2856714_0028.png
afgrænset periode. Borgere, der ønsker et varigt rygestop, anbefales at benytte en
kombination af professionel hjælp og medicin til nikotinafvænning, som er godkendt af
Lægemiddelstyrelsen, idet der er evidens for, at der ved denne kombination er den største
sandsynlighed for varig røgfrihed.
For så vidt angår elektroniske cigaretter kan der i øvrigt henvises til Sundhedsstyrelsens
notat ”E-cigaretter og helbred” fra oktober 2019 og WHO’s call to action om elektroniske
cigaretter i december 2023.
6.4
Andre forhold
GEjSER anfører, at de har foretaget en række anmeldelser for salg af ulovlige elektroniske
cigaretter og udstyr, og at Sikkerhedsstyrelsen ikke effektivt har fulgt op på disse.
Endvidere oplever GEjSER, at Sikkerhedsstyrelsens kontrol varierer og at
Sikkerhedsstyrelsen ikke længere er villige til samarbejde pga.
WHO’s rammekonvention
for tobakskontrol (FCTC). GEjSER anfører, at de ikke mener, de er omfattet af artikel 5, stk.
3, i rammekonventionen.
Ministeriet bemærker, at Sikkerhedsstyrelsen behandler alle de anmeldelser, som de
modtager, ud fra en konkret vurdering. Nogle anmeldelser er håndteret direkte, og andre
har medført indsatser på et givent område. Der er altid en saglig vurdering bag, når der
vurderes om en given situation skal medføre politianmeldelse eller et
markedsføringsforbud.
Sikkerhedsstyrelsen mødes som udgangspunkt ikke med tobaks- og nikotinbrancherne, jf.
artikel 5, stk. 3, i rammekonventionen, men alle forespørgsler om møder vurderes
individuelt og konkret. Sikkerhedsstyrelsen har en vejledningsforpligtelse, og opfordrer til
at konkrete tekniske spørgsmål kan sendes skriftligt.
Side 28