Sundhedsudvalget 2023-24
L 172
Offentligt
2871502_0001.png
Slotsholmsgade 10-12
DK-1216 København K
T +45 7226 9000
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundhedsudvalg
Dato: 22-05-2024
Enhed: Lægemidler
Sagsbeh: tal
Sagsnr.:2024 - 692
Dok. nr.: 157285
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 3 til L 172 (Pligtmæssige lagre af kritiske
lægemidler m.v.), som Folketingets Sundhedsudvalg har stillet til indenrigs- og
sundhedsministeren den 3. maj 2024. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jens
Henrik Thulesen Dahl (DD).
Spørgsmål nr. 3:
”Kan
ministeren garantere for, at lovforslaget er i overensstemmelse med
konkurrencelovgivningen, selv om producenter af lægemidler med forslaget
pålægges nye udgifter til pligtlagre, mens parallelimportørerne undtages?”
Svar:
Parallelimportører og -distributører er undtaget fra lagerpligten for at undgå risikoen
for, at parallelimportører trækker produkter fra det danske marked, hvilket kan
forringe forsyningssituationen og kan medføre højere medicinpriser. Det skyldes, at
parallelimportører og -distributører kan have vanskeligt ved at opretholde et lager,
fordi de ikke kan styre deres forsyning ligesom producenter kan.
Parallelimportørerne og -distributørerne vil dog fortsat være omfattet af
indberetningspligten, da det er væsentligt for Lægemiddelstyrelsen at have overblik
over alle virksomheders lagerbeholdninger for at overvåge og håndtere
forsyningsvanskeligheder.
I den sammenhæng har Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen bemærket, at det set ud
fra et konkurrencemæssigt synspunkt generelt er fornuftigt, at virksomheder stilles
lige i forhold til lovpligtige krav. Det er dog i forhold til det konkrete lovforslag om
lagerpligt for kritiske lægemidler Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens umiddelbare
vurdering, at den reviderede udformning af lovforslaget, hvor parallelimportører/-
distributører er undtaget fra lagerpligten, er mere hensigtsmæssig for konkurrencen
og markederne, end hvis parallelimportører/-distributører er omfattet af lagerkravet.
Det skyldes, at forretningsmodellen og vilkårene for virksomheder, der bringer
lægemidler på markedet, i forvejen er meget forskellige, og at virksomhederne
tilsvarende ville have meget forskellige forudsætninger for at kunne opfylde
lagerpligten. En lagerpligt, der indføres ens for alle (typer af) virksomheder, vil derfor
netop ikke ramme alle virksomheder lige. En producent har, i modsætning til
parallelimportører/-distributører, mere kontrol over produktionen og dermed bedre
mulighed for at planlægge længere frem i tiden. Parallelimportører/-distributører har
omvendt ingen indflydelse på produktionen og har ofte kun adgang til at købe mindre
partier, som er i overskud hos grossisterne i andre EU-lande. Bl.a. pga. disse
eksisterende forskelle i kontrol over produktionen ville lagerpligten kunne ramme
parallelimportører hårdere end producenter og skabe unødige hindringer for
parallelimportørernes virke på markedet, hvilket ville kunne føre til negative
virkninger for konkurrencen. Med den reviderede udformning af lovforslaget
L 172 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om lovforslaget er i overensstemmelse med konkurrencelovgivningen, selv om producenter af lægemidler med forslaget pålægges nye udgifter til pligtlagre, mens parallelimportørerne undtages
minimeres denne risiko set i forhold til den oprindelige udformning af lovforslaget, og
det vurderes ikke at være i strid med konkurrencereglerne.
Jeg henholder mig til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens vurdering.
Med venlig hilsen
Sophie Løhde
Side 2