Slotsholmsgade 10-12
DK-1216 København K
T +45 7226 9000
W sum.dk
Folketingets Sundhedsudvalg
Dato: 22-05-2024
Enhed: Lægemidler
Sagsbeh: tal
Sagsnr.:2024 - 692
Dok. nr.: 157285
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 26 til L 172 (Pligtmæssige lagre af kritiske
lægemidler m.v.), som Folketingets Sundhedsudvalg har stillet til indenrigs- og
sundhedsministeren den 14. maj 2024. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Stinus
Lingreen (RV).
Spørgsmål nr. 26:
”Vil
ministeren kommentere åbent brev fra professor Anton Pottegård, jf. bilag 5,
med særligt fokus på de risici ved L 172, der fremhæves i brevet?”
Svar:
Professor Anton Pottegård fremhæver i sit åbne brev, at
”den
primære risiko ved
lovforslaget er, at man fejlagtigt tror, at man ved vedtagelse af denne lov har løst
problemet. Det vil ikke være tilfældet.”
Så lad mig slå helt fast, at den risiko er der ikke grund til at være bekymret for. For jeg
er helt enig med Pottegård i, at den foreslåede lagerpligt ikke vil løse alle
udfordringer med forsyningsvanskeligheder. Men jeg mener, at det er ét blandt flere
nødvendige tiltag for at kunne afbøde konsekvenserne af lægemiddel-
forsyningsproblemerne for patienterne i Danmark.
Danmark har i mange år nydt godt af, at lægemiddelindustrien er en fuldt globaliseret
industri, hvilket har givet mulighed for høj forsyningssikkerhed og relativt lave
medicinpriser på konkurrerende produkter. I den nuværende situation med stigende
global usikkerhed og opbygning af lagre i andre europæiske lande, er det dog
nødvendigt at etablere lagre af kritiske lægemidler i Danmark.
Anton Pottegård anerkender da også, at det er ”et vilkår at en række andre
europæiske lande arbejder på at indføre tilsvarende lagre. Det skaber et indirekte
behov for også at opbygge lagre i Danmark, da man ellers vil opleve at det danske
marked bliver forfordelt for at opretholde pligtmæssige lagerbeholdninger i andre
lande. Et andet væsentligt vilkår er at vi af mange årsager må forvente at der oftere
opstår forsyningsvanskeligheder i årene fremover.”
Det er samtidig rigtigt, at et lager af kritiske lægemidler kun vil kunne dække behovet
i en kortere mangelperioden. Men det vil give Lægemiddelstyrelsen tid til at afsøge
mulighederne for at få forsyningen genoprettet, således at patienten i videst mulige
omfang kan undgå at blive påvirket af en forsyningsvanskelighed. F.eks. via andre
forsyningskanaler eller ved at omlægge patienternes behandling til andre forsvarlige
alternativer. Disse løsninger kan forudsætte dispensationer fra de almindelige regler,
f.eks. ift. mærkning, udformning af recepter m.v., eller at et lægemiddel flyttes til en
anden udleveringsgruppe, så det kun udleveres til patienter med det største behov.
Ved ændring af lægemiddelloven den 1. januar 2024 har Lægemiddelstyrelsen
allerede fået en ny mulighed for at udstede en national udleveringstilladelse, som