Til lovforslag nr.
L 172
Folketinget 2023-24
Tillægsbetænkning afgivet af Sundhedsudvalget den 4. juni 2024
Tillægsbetænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om lægemidler
(Pligtmæssige lagre af kritiske lægemidler m.v.)
[af indenrigs- og sundhedsministeren (Sophie Løhde)]
1. Dispensation fra Folketingets forretningsorden
Udvalget
indstiller, at der dispenseres fra bestemmelsen
i Folketingets forretningsordens § 8, stk. 2, om, at der skal
gå 2 dage fra offentliggørelsen af tillægsbetænkningen, til
lovforslaget kommer til 3. behandling.
2. Ændringsforslag
Indenrigs- og sundhedsministeren har stillet 1 ændrings-
forslag til 3. behandling.
3. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, V, SF og M) indstiller lovforsla-
get til
vedtagelse
med det stillede ændringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (DD, LA, KF, EL, RV og ALT)
indstiller lovforslaget til
forkastelse
ved 3. behandling. Min-
dretallet vil stemme for det stillede ændringsforslag.
Et
andet mindretal
i udvalget (DF) vil stemme hverken
for eller imod lovforslaget ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for det stillede ændringsforslag.
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved afgivelsen af tillægsbetænk-
ningen ikke medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang
til at komme med indstillinger eller politiske bemærkninger
i tillægsbetænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i tillægsbetænkningen.
4. Politiske bemærkninger
Danmarksdemokraterne, Liberal Alliance, Det Konservative
Folkeparti, Enhedslisten, Radikale Venstre, Dansk
Folkeparti og Alternativet
DD, LA, KF, EL, RV, DF og ALT er enige i intentionen
bag lovforslaget, der har til formål at forebygge udfordrin-
ger med mangel på kritiske lægemidler i Danmark. Partierne
er dog nervøse for, at lovforslaget vil skabe flere problemer,
end det løser, hvilket kan føre til både højere priser og flere
mangelsituationer. Partierne noterer sig, at disse bekymrin-
ger er blevet rejst af en bred kreds af aktører dækkende både
producenter, regioner og forskere, og partierne mener ikke,
at disse bekymringer er blevet tilgodeset af ministeren. Li-
geledes er der blevet anført flere andre løsningsforslag, der
ikke er blevet inddraget, ligesom lovforslaget samlet set bæ-
rer præg af en forhastet proces på et komplekst område. Der
er for mange ubesvarede spørgsmål og en meget stor usik-
kerhed forbundet med lovforslagets konsekvenser.
Partierne anerkender de forbedringer, der er lavet fra lov-
forslagets første udkast, men mener ikke, at en evaluering
om 2 år er tilstrækkeligt til at imødegå bekymringerne. Par-
tierne opfordrer ministeren til at trække lovforslaget tilbage
og i stedet planlægge en grundig proces med inddragelse
af relevante aktører hurtigst muligt i det kommende Folke-
tingsår, så vi kan identificere og løse de underliggende ud-
fordringer.
Partierne kan ikke støtte lovforslaget, da der er en stor
risiko for, at lovforslaget vil være til skade for patienterne
trods intentionerne om det modsatte. Området er for vigtigt
og komplekst til at haste en lov igennem, der risikerer at stil-
le danske patienter dårligere. Partierne finder det ærgerligt
ikke at kunne støtte et forslag om lagre af kritiske lægemid-
ler, som vi anser som kritisk infrastruktur, da det kan betyde
øgede priser for patienterne og regionerne.
3. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 25. april 2024 og var til
1. behandling den 3. maj 2024. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Sundhedsudvalget. Ud-
valget afgav betænkning den 28. maj 2024. Lovforslaget var
til 2. behandling den 30. maj 2024. Udvalget optog lovfor-
slaget til fornyet udvalgsbehandling den 3. juni 2024.
AX030295