Sundhedsudvalget 2023-24
L 170
Offentligt
2877539_0001.png
Slotsholmsgade 10-12
DK-1216 København K
T +45 7226 9000
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundhedsudvalg
Dato: 03-06-2024
Enhed: Patientsikkerhed og Lovkvalitet
Sagsbeh: katb
Sagsnr.:2023 - 4167
Dok. nr.: 170817
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 4 (L 170), som Folketingets
Sundhedsudvalg har stillet til indenrigs- og sundhedsministeren den 30. maj 2024.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kirsten Normann Andersen (SF) og Per Larsen
(KF).
Spørgsmål nr. 4:
”Hvad
er ministerens holdning til et ændringsforslag, hvor de danskuddannede
sygeplejersker og andre sundhedsprofessionelle, omfattet af bekendtgørelsens §1,
stk. 3 med et gebyr på 313 kr., friholdes fra at skulle betale et højere gebyr, og at
meromkostninger, som følger af det finansieres via råderummet?”
Svar:
Forudsætningen i lovforslaget om, at der vil blive fastsat ens gebyrer for alle ansøgere
uanset uddannelsesland, udmønter den politiske aftale af 24. januar 2024 mellem
regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne) og Socialistisk Folkeparti,
Liberal Alliance, Konservativt Folkeparti og Radikale Venstre.
Det fremgår således af aftalen, at »Aftalepartierne er desuden enige om at omlægge
det nuværende autorisationsgebyr fra et udstedelses- til et ansøgningsgebyr og at
forsimple gebyrstrukturen, så gebyret vil være det samme, uanset om ansøgeren
kommer fra Danmark, Norden, EU/EØS eller fra tredjelande«.
De reelle omkostninger for sagsbehandling af danskuddannedes og EU/EØS-
uddannedes ansøgninger om autorisation udgør 891 kr. (2024-niveau). Styrelsen for
Patientsikkerhed skønner, at et gebyr på 891 kr. (2024-niveau) for sagsbehandling af
danskuddannedes og EU/EØS-uddannedes ansøgninger om autorisation vil medføre
manglende indtægter på ca. 4 mio. kr. årligt, som ikke er finansieret. Det bemærkes,
at en ændring i antallet af ansøgere og fordelingen heraf vil påvirke størrelsen på de
manglende indtægter.
Autorisationsområdet er kendetegnet ved store udsving i antallet og typen af
ansøgninger. Formålet med gebyrdækning via et ansøgningsgebyr er at sikre, at
indtægterne følger antallet af ansøgninger og Styrelsen for Patientsikkerhed dermed
hurtigt kan justere medarbejderressourcer efter behov.
Ved en hel eller delvis bevillingsfinansiering af meromkostningerne, vil det ikke være
muligt at øge ressourcerne og aktiviteten med samme hastighed som ved
gebyrfinansiering, da øgede ressourcer og aktivitet vil kræve, at der skal tilføres flere
bevillingsmidler. I tilfældet med autorisationsområdet vil det øge risikoen for fornyet
opbygning af sagspukler.
L 170 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om ministerens holdning til et ændringsforslag, hvor de danskuddannede sygeplejersker og andre sundhedsprofessionelle, omfattet af bekendtgørelsens §1, stk. 3 med et gebyr på 313 kr., friholdes fra at skulle betale et højere gebyr
Jeg mener derfor ikke, at det vil være hensigtsmæssigt at omlægge dele af
autorisationsområdets nuværende gebyrfinansiering til bevilling fra f.eks.
råderummet.
Jeg noterer mig desuden, at et sådant ændringsforslag vil være i strid med den
politiske aftale, som også spørgernes partier er en del af. Regeringen har ikke tænkt
sig at bryde den politiske aftale.
Med venlig hilsen
Sophie Løhde
Side 2