Sundhedsudvalget 2023-24
L 170 Bilag 4
Offentligt
2871215_0001.png
Slotsholmsgade 10-12
DK-1216 København K
T +45 7226 9000
M [email protected]
W sum.dk
Dato: 22-05-2024
Enhed: Patientsikkerhed og
Lovkvalitet
Sagsbeh.: DEPKATB
Koordineret med:
Sagsnr.: 2023 - 4167
Dok. nr.: 158783
Ændringsforslag til L 170
Forslag til Lov om ændring af lov
om autorisation af sundhedspersoner og om sundhedsfaglig
virksomhed og udlændingeloven (Anbefalinger fra Taskforce
om udenlandsk arbejdskraft og ændring af gebyrer for
autorisation af sundhedspersoner)
Til § 1
1)
Nr. 2
affattes således:
»2.
I
§ 3, stk. 2, 1. pkt.,
ændres »gennemgået en uddannelse, som kan sidestilles med
den tilsvarende danske uddannelse« til: »opnået et uddannelsesniveau, som kan
sidestilles med den tilsvarende faggruppes danske grunduddannelse, eller til
personer hvis udenlandske uddannelse alene mangler et antal kliniske timer for at
kunne sidestilles med den tilsvarende faggruppes danske grunduddannelse, hvis der
under autorisationsprocessen kompenseres herfor«.«
[Præcisering af, at ansøgers samlede uddannelsesniveau vurderes op imod den
tilsvarende faggruppes danske grunduddannelse.]
Til § 2
1) I det under
nr. 8
foreslåede
§ 9 i, stk. 4, 1. pkt.,
ændres »§ 2, stk. 3« til: »§ 2, stk.
5«.
[Konsekvensrettelse]
2) I den under
nr. 17
foreslåede ændring af
§ 9 i, stk. 12,
der bliver stk. 15, ændres
»og« til: »samt«.
[Præcisering af, at der skal betales gebyr for indgivelse af ansøgning om
jobsøgningsophold, hvis udlændingen, før 1. juli 2024 er meddelt opholdstilladelse
efter § 9 i, stk. 3]
3) I den under
nr. 25
foreslåede ændring af
§ 33 b, stk. 1, nr. 4,
ændres »§ 9 i, stk. 7«
til: »§ 9 i, stk. 6«.
[Ændring af henvisning]
Bemærkninger
Til § 1
Til nr. 1
L 170 - 2023-24 - Bilag 4: Ændringsforslag, fra indenrigs- og sundhedsministeren
Efter den gældende autorisationslovs § 3, stk. 2, 1. pkt., meddeler Styrelsen for
Patientsikkerhed autorisation til personer, der i udlandet har gennemgået en
uddannelse, som kan sidestilles med den tilsvarende danske uddannelse.
Med lovforslagets § 1, nr. 2, foreslås det at ændre § 3, stk. 2, 1. pkt., så »gennemgået
en uddannelse« ændres til: »opnået et uddannelsesniveau«, og der efter »danske
uddannelse« indsættes: », eller til personer hvis udenlandske uddannelse alene
mangler et antal kliniske timer for at kunne sidestilles med den tilsvarende danske
uddannelse, hvis der under autorisationsprocessen kompenseres herfor«.
De foreslåede ændringer vil medføre, at Styrelsen for Patientsikkerhed meddeler
autorisation til personer, der i udlandet har opnået et uddannelsesniveau, som kan
sidestilles med den tilsvarende danske uddannelse, eller til personer hvis
udenlandske uddannelse alene mangler et antal kliniske timer for at kunne sidestilles
med den tilsvarende danske uddannelse, hvis der under autorisationsprocessen
kompenseres herfor.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet er blevet opmærksomt på, at det med den
foreslåede formulering kan fremstå uklart, om vurderingen af ansøgerens uddannelse
holdes op imod den danske grunduddannelse eller videreuddannelse i de tilfælde,
hvor en ansøgers formaliserede videreuddannelse indgår i uddannelsesvurderingen
eller vurderingen af behov for kompensation for manglende kliniske timer.
Det er med lovforslaget hensigten, at vurderingen i alle tilfælde skal foretages op
imod den tilsvarende faggruppes danske grunduddannelse.
Det foreslås derfor at ændre affattelsen af lovforslagets § 1, nr. 2, og dermed den
foreslåede ændring af autorisationslovens § 3, stk. 2, 1. pkt.
Den foreslåede ændring af § 1, nr. 2, vil betyde, at det i stedet foreslås, at
»gennemgået en uddannelse, som kan sidestilles med den tilsvarende danske
uddannelse« ændres til: »opnået et uddannelsesniveau, som kan sidestilles med den
tilsvarende faggruppes danske grunduddannelse, eller til personer hvis udenlandske
uddannelse alene mangler et antal kliniske timer for at kunne sidestilles med den
tilsvarende faggruppes danske grunduddannelse, hvis der under
autorisationsprocessen kompenseres herfor«.
Ændringen er alene af sproglig karakter, og der tilsigtes ingen indholdsmæssige
ændringer af de ændringer, der med lovforslaget foreslås til bestemmelsen.
Til § 2
Til nr. 1
Der er tale om en konsekvensrettelse af § 9 i, stk. 4. Den foreslåede ændring vedrører
henvisningen i § 9 i, stk. 4, 1. pkt., til § 2, stk. 3. Med ændringsforslaget ændres
henvisningen fra stk. 3 til stk. 5 i overensstemmelse med, at der med lovforslagets §
1, nr. 1, foreslås indsat et nyt stk. 5 i autorisationslovens § 2.
Til nr. 2
Side 2
L 170 - 2023-24 - Bilag 4: Ændringsforslag, fra indenrigs- og sundhedsministeren
Med den foreslåede ændring af bestemmelsen i § 9 i, stk. 12, om jobsøgningsophold,
foreslås det, at der skal kunne meddeles opholdstilladelse til en udlænding, med
henblik på at denne kan søge beskæftigelse efter opnåelse af dansk autorisation, der
har dannet grundlag for en opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 i, stk. 3
(autorisationsophold for læger, tandlæger og sygeplejersker) og 4
(autorisationsophold for særligt efterspurgte sundhedspersoner).
Som udgangspunkt vil jobsøgningsopholdet blive meddelt samtidig med, at
udlændingen meddeles en førstegangsopholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 i,
stk. 3 og 4, med henblik på at opnå dansk autorisation.
Udlændinge, der allerede har opholdstilladelse i Danmark (dvs. før lovens
ikrafttrædelse) efter udlændingelovens § 9 i, stk. 3, med henblik på at opnå
autorisation som læge, tandlæge eller sygeplejerske, vil også kunne få et
jobsøgningsophold på 6 måneder. Da jobsøgningsopholdet for disse udlændinge ikke
er meddelt sammen med førstegangsopholdstilladelsen, vil de pågældende skulle
indgive en særskilt ansøgning herom. Der vil skulle betales et gebyr herfor,
medmindre Danmarks internationale forpligtelser eller EU-reglerne kan tilsige andet,
jf. udlændingelovens § 9 h, stk. 1, nr. 5. Gebyret for at søge opholdstilladelse efter
udlændingelovens § 9 i, stk. 12, er fastsat til 2.490 kr. (2024-niveau), jf. § 5, stk. 3, nr.
2, i gebyrbekendtgørelsen. Det bemærkes, at tyrkiske statsborgere omfattet af
associeringsaftalekomplekset mellem EU og Tyrkiet vil være fritaget for betaling af
gebyr.
Til nr. 3
Det følger af den under lovforslagets § 2, nr. 25, foreslåede ændring af § 33 b, stk. 1,
nr. 4, at det foreslås at indsætte en henvisning til § 9 i, stk. 7, hvilket rettelig skulle
have være til § 9 i, stk. 6.
Med henblik på at korrigere henvisningen foreslås det med ændringsforslaget at
indsætte en henvisning i § 33 b, stk. 1, nr. 4, til § 9 i, stk. 6.
Side 3