Til Transportudvalget
Bregninge og Bjergsted den 6. november 2023
L 17 Forslag til lov om anlæg af Kalundborgmotorvejens 3. etape. Afvikling af trafikken ved Bregninge og
Bjergsted.
I Bregninge- og Bjergsted Beboerforeninger er vi bekymrede for, hvordan afviklingen af den lokale trafik
omkring vore landsbyer sker på en forsvarlig måde. Vi har gennem mange år arbejdet målrettet for at skabe
forhold lokalt, der tilgodeser de svage trafikanter som gående og cyklister, ifm. planlægningen af Kalundborg
motorvejen. Vi har haft fokus på Bregningevej, som er trafikeret skolevej, og landsbyerne Bjergsted og
Bregninge. Derfor glæder det os meget, at der under 1. behandlingen i Folketinget den 26. oktober, fra flere
ordføreres side blev nikket anerkendende til vores konstruktive arbejde, for at sikre de bedste løsninger for
alle. Vi bemærkede også, at Transportministeren nævnte,
”…at der ikke findes den vej eller bane, som jeg
ikke ønsker at kigge nærmere på og undersøge”
og at
”…det jo ikke (er) sådan … at når vi har lavet sådan et
projekt, kan der aldrig ske ændringer. Hvis ordføreren og Folketinget finder den nødvendige økonomi til det,
vil man jo fortsat kunne kigge på afkørsler osv. osv. ved alle projekterne.”
Med det forslag, der ligger til behandling nu, kan vi se frem til en voldsom stigning af trafikken gennem
Bjergsted (Vejdirektoratet nævner op til 6-800 biler i døgnet) samt tung lastvognstrafik på skolevejen
Bregningevej og gennem Bregninge. Der har været overvejelser fremme om at etablere ramper nord for
Bjergsted. Dette ville forøge råstoftransporten med 2-300 tunge lastbiler (op til 54 tons) om dagen på tværs
af og på Bregningevej – en løsning rigtigt mange høringssvar har forholdt sig til, som en ikke holdbar løsning.
Side 1 af 3