Tusind tak for det, formand. Og tak for den meget positive modtagelse af forslaget. Som der også er blevet sagt heroppefra, er der jo ingen som helst tvivl om, at geopolitiske spændinger på mange måder også præger erhvervsområdet, bl.a. i forhold til eksportkontrol, hvor det internationale system simpelt hen ikke fungerer i øjeblikket.
Når det skal besluttes, om nye produkter skal kontrolleres, sker det ved konsensus i internationale samarbejder, men siden invasionen af Ukraine tilbage i 2022 – altså Putins anden invasion af Ukraine – har det ikke været muligt at opnå konsensus. Rusland er ikke samarbejdsvillig.
De blokerer for, at en række nye teknologier kan underlægges eksportkontrol. Det er f.eks. mikrochips og kvantecomputere. Det har betydning for Danmark. Det, der er foreslået, er, at når der er opnået konsensus internationalt, tilføjes produkterne til en fælles EU-liste. Og det er den liste, som vi i Danmark skal føre eksportkontrol efter.
Den teknologiske udvikling stopper ikke, fordi der er krig i Europa. Vi bliver derfor nødt til at finde en midlertidig løsning, og derfor foreslår regeringen som sagt så at indføre en national liste over konkrete produkter og teknologier, som kun må eksporteres fra Danmark med en tilladelse. Der er tale om fem tekniske forslag, som her og nu bliver blokeret af Rusland.
Vi forsøger at opretholde det nationale system, så Ruslands ageren forstyrrer mindst muligt. De danske myndigheder vil derfor ikke på eget initiativ kunne udvælge og tilføje produkter til den nationale kontrolliste. Udvælgelsen af produkter skal ske i de internationale eksportkontrolfora, som de hedder, præcis som det foregår i dag.
Danmark står ikke alene med det her problem. Lande som Frankrig, Storbritannien og Spanien har for nylig indført tilsvarende nationale lister. Flere lande ventes at følge trop. På den længere bane løser vi ikke de internationale udfordringer bedst med nationale tiltag, og vi i regeringen ser selvfølgelig helst, at de nationale lister bliver erstattet af en fælleseuropæisk liste, så de samme vilkår gælder for virksomheder på tværs af Europa.
Europa-Kommissionen har heldigvis netop indledt drøftelser om at indføre en fælles EU-liste på området. Hvis det sker, fjerner vi den nationale liste igen. Den nye fælles EU-liste vil jo så gælde direkte i Danmark, så produkterne kan underlægges kontrol som sædvanlig.
Samtidig foreslår regeringen at indføre nye straffebestemmelser for overtrædelse af eksportkontrolreglerne – altså ud over straffereglerne – og at ensarte eksisterende straffebestemmelser, som man kan se af forslaget. Det er, så vi kan sikre en så effektiv håndhævelse af reglerne som overhovedet muligt.
Det betyder, at groft uagtsomme overtrædelser ved eksport af dual use-produkter til militært brug i lande underlagt våbenembargo vil kunne straffes på samme måde, som hvis produkterne skulle anvendes i forbindelse med masseødelæggelsesvåben. Det betyder også, at groft uagtsomme overtrædelser ved eksport af dual use-produkter på den nationale liste vil kunne straffes.
Samlet set skal lovforslaget understøtte den geopolitiske virkelighed, som vi befinder os i, men jo også sikre, at den ikke forhindrer os i at udføre effektiv eksportkontrol i Danmark. Med de ord ser jeg frem til den videre behandling af forslaget i Folketinget. Tak for ordet.