Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2023-24, Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2023-24, Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2023-24
L 165 Bilag 9, L 165 A Bilag 9, L 165 B Bilag 9
Offentligt
2870631_0001.png
Til lovforslag nr.
L 165
Folketinget 2023-24
Betænkning afgivet af Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget den 00. maj 2024
2. udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om fremme af vedvarende energi, lov om
bæredygtige biobrændstoffer og om reduktion af drivhusgasser, lov om fremme
af energibesparelser i bygninger og lov om varmeforsyning
(Bemyndigelse til at supplere og gennemføre EU-regler til fremme af vedvarende energi, herunder til at fastsætte regler om
fravigelse af visse miljø- og naturbeskyttelsesregler, og justering af rammer for etablering af vedvarende energianlæg på havet
uden for udbud)
[af klima-, energi- og forsyningsministeren (Lars Aagaard)]
1. Ændringsforslag
Klima-, energi- og forsyningsministeren har stillet 8 æn-
dringsforslag til lovforslaget, herunder et om deling af lov-
forslaget.
2. Indstillinger
<>
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Tilkendegivelse fra klima-, energi- og
forsyningsministeren
Implementering af VEIII-direktivet
Jeg vil gerne over for udvalget understrege, at VEIII-di-
rektivet og implementeringen heraf ikke ændrer ved, at gæl-
dende EU-krav til miljø- og naturbeskyttelsen fortsat skal
overholdes.
Fremskyndelsesområder for net- og lagringsinfrastruktur
Udpegningen af net-fremskyndelsesområder bør fremme
netinfrastruktur, som er nødvendig for at integrere vedva-
rende energi, så vedvarende energiprojekter fremadrettet ik-
ke bliver forsinket på grund af manglende adgang til trans-
missionsnettet. Eventuelle net-fremskyndelsesområder vil i
første omgang blive udpeget til de vigtigste store elinfra-
strukturprojekter med udgangspunkt i Energinets Langsigte-
de Udviklingsplan 2024. Jeg vil inddrage de partier, der
støtter lovforslaget, i forslag til rammer for net-fremskyndel-
sesområderne.
Jeg vil også gerne tilkendegive, at regeringen først vil
se på at benytte bestemmelse om fremskyndelsesområder
for net- og lagringsinfrastruktur, da tilstrækkeligt elnet er
en central forudsætning for den elektrificering Danmark står
overfor, udbygning af havvind og ambitionen om at sikre
rammevilkår, der kan muliggøre en markedsdrevet firedob-
ling af elproduktionen fra vind og sol på land.
Det indgår i lovforslaget, at fremskyndelsesområderne til
VE-anlæg alene kan udpeges i områder, hvor projekterne ik-
ke forventes at få væsentlig indvirkning på miljøet. I denne
forbindelse udelukkes bl.a. Natura 2000-områder og vigtige
trækruter for fugle. Fremskyndelsesområder til elinfrastruk-
tur skal fortrinsvist placeres i områder, hvor projekterne ikke
forventes at få en væsentlig indvirkning på natur og miljø. I
tilfælde af påvirkning skal den afbødes eller kompenseres.
Udmøntning af bestemmelserne i lovforslagets § 3 stk. 3-5
Jeg vil gerne inddrage partierne i det videre arbejde med
bekendtgørelserne, som forelægges efter høring og inddrage
DokumentId
Journalnummer
L 165b - 2023-24 - Bilag 9: 2. udkast til betænkning
2870631_0002.png
2
partierne i det videre arbejde med de kommende fremskyn-
delsesområder for VE-anlæg.
Implementering af nødretsforordningen – lovforslagets § 3,
stk. 3:
Det indgår ligeledes i lovforslaget, at anvendelsen af
nødretsforordningens artikel 6 gøres frivillig for opstillerne,
således at den kun anvendes i tilfælde, hvor det vurderes
at sikre en hurtigere myndighedsbehandling, og hvor det på
grundlag af eksisterende data er muligt at fastsætte passende
og forholdsmæssige afbødningsforanstaltninger til sikring af
artsbeskyttelsen.
4. Politiske bemærkninger
<Parti/partier>
<>
5. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
klima-, energi- og forsyningsministeren,
tiltrådt af
<>:
a
Ændringsforslag om deling af lovforslaget
1)
Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titler
og indhold:
A. »Forslag
til lov om ændring af lov om fremme af ved-
varende energi (Justering af rammer for etablering af vedva-
rende energi-anlæg på havet uden for udbud)« omfattende §
1, nr. 6-17, 19, 21 og 23, og § 7.
B.
»Forslag til lov om ændring af lov om fremme af vedva-
rende energi, biobrændstofloven, lov om fremme af energi-
besparelser i bygninger og forskellige andre love (Bemyndi-
gelse til at supplere og gennemføre EU-regler om fremme
af vedvarende energi, herunder til at fastsætte regler om
fravigelse af visse miljø- og naturbeskyttelsesregler m.v.)«
omfattende titelnoten, § 1, nr. 1-5, 18, 20 og 22, §§ 2-6 og §
7, stk. 1.
[Forslag om deling af lovforslaget]
b
Ændringsforslag til det under A nævnte lovforslag
Til § 1
2)
I den under
nr. 14
foreslåede
§ 22 a,
ændres i
stk. 3
»de
i stk. 1 nævnte projekter.« til: »anlæg til test af vedvarende
energi på havet omfattet af stk. 1.«
[Sproglig præcisering]
3)
Efter nr. 19 indsættes:
»01.
I
§ 50 c, stk. 1,
og
§ 50 d, stk. 1,
udgår »jf. § 23, stk.
4,«.«
[Konsekvensrettelse af, at § 23, stk. 4, ophæves med det
fremsatte lovforslags § 1, nr. 16]
Til § 7
4)
I
stk. 2, 1. pkt.,
ændres »§ 1, nr. 6-19,« til: »Loven«.
[Konsekvens af ændringsforslag om deling af lovforslaget
og ændring af henvisning]
5)
I
stk. 2, 2. pkt.,
indsættes efter »for sådanne«: »ansøg-
ninger og«.
[Sproglig præcisering]
c
Ændringsforslag til det under B nævnte lovforslag
Til § 1
6)
I det under
nr. 3
foreslåede
stk. 3-7
indsættes i
stk. 4, nr.
1,
efter »afgørelser«: », regler om klageadgang«.
[Præcisering]
7)
I den
under nr. 18
foreslåede affattelse af
§ 27
ændres
»§§ 22 a, stk. 1 og 25« til: »§ 22 a, stk. 1, og § 25«.
[Lovteknisk ændring]
Til § 6
8)
I den under
nr. 1
foreslåede affattelse af
§ 4 b
ændres
»Den Europæiske Unions direktiver og beslutninger« til:
»EU-direktiver«.
[Sproglig ensretning]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås at dele lovforslaget i to lovforslag.
Det ene lovforslag (A) vedrører ændringer i lov om frem-
me af vedvarende energi (VE-loven). Lovforslaget følger op
på den statsstøtteretlige vurdering og bringer således VE-lo-
vens regler i overensstemmelse med EU-retten ved at lukke
for muligheden for at ansøge om, og få meddelt, forunders-
øgelsestilladelse til et nyt kommercielt projekt under åben
dør-ordningen. Lovforslaget sikrer samtidig de lovmæssige
rammer omkring de projekter og ansøgninger, der kan fort-
sætte, herunder mindre testprojekter på havet.
Lovforslag (B) vedrører ændringer i VE-loven, bio-
brændstofloven, lov om fremme af energibesparelser i byg-
ninger, lov om varmeforsyning, lov om elforsyning og lov
om Energinet. Lovforslaget indeholder bemyndigelser til at
gennemføre og fastsætte supplerende bestemmelser til EU-
regler om fremme af vedvarende energi, når sådanne regler
går på tværs af ressortområder.
Da lovforslaget ændrer i mere end fem love, vil det
lovteknisk være mest korrekt i lovforslagets titel at nævne
de vigtigste love, der ændres, og indsætte:
»og
forskellige
andre love« frem for at nævne alle love, som ændres.
Ligeledes er det fundet hensigtsmæssigt at ændre i lov-
forslagets undertitel for at tydeliggøre, at lovforslagets ikke
giver bemyndigelse til at supplere EU-regler, men til at
fastsætte supplerende regler til EU-regler. Dette kan være
L 165b - 2023-24 - Bilag 9: 2. udkast til betænkning
2870631_0003.png
3
nødvendigt af hensyn til forordningers anvendelse i national
ret.
Der indsættes endvidere et m.v. i lovforslagets underti-
tel for at tydeliggøre, at undertitlen ikke er udtømmende
for lovforslagets indhold, da lovforslaget også eksempel-
vis rummer bestemmelser, som har til formål at gennem-
føre regelforenkling af gennemførelsen af naturbeskyttelses-
direktiverne for elproduktionsanlæg og elforsyningsnet på
havet. Som det fremgår af bemærkningerne i lovforslagets
punkt 2.3.3, er der alene tale om en regelforenkling, som
ikke vil medføre indholdsmæssige ændringer i retstilstan-
den. Regelforenklingen er nødvendiggjort af, at fravigelses-
bestemmelser, som følger af VEIII-direktivet, gennemføres
ved bekendtgørelse.
Til nr. 2
Det foreslås, at der i den under nr. 14 foreslåede § 22 a,
stk. 3, ændres »de i stk. 1 nævnte projekter.« til: »anlæg til
test af vedvarende energi på havet omfattet af stk. 1.«
Ændringsforslaget vil medføre, at det bliver præciseret, at
værditabsordningen, salgsoptionsordningen, VE-bonusord-
ningen og grøn pulje ikke vil være gældende for testprojek-
ter, som fremadrettet vil være omfattet af den foreslåede §
22 a. Det vil sige projekter, hvor klima-, energi- og forsy-
ningsministeren kan udstede tilladelse til test af vedvarende
energianlæg på havet med henblik på forskning, udvikling
eller demonstration af nye projekter, teknologier og proces-
ser i et område på op til 15 km fra kyststrækningen for et
tidsrum af op til 3 år.
Til nr. 3
Det følger af VE-lovens § 50 c, stk. 1, at denne bestem-
melse omhandler udbud af pristillæg for elektricitet produ-
ceret på havvindmøller omfattet af § 25, jf. § 23, stk. 4,
landvindmøller og solcelleanlæg bortset fra anlæg, som er
tilsluttet i egen forbrugsinstallation.
Det følger af VE-lovens § 50 d, stk. 1, at denne be-
stemmelse omhandler udbud af pristillæg for elektricitet
produceret på havvindmøller omfattet af § 25, jf. § 23,
stk. 4, landvindmøller, solcelleanlæg, bølgekraftanlæg og
vandkraftværker bortset fra anlæg, som er tilsluttet i egen
forbrugsinstallation.
Med ændringsforslaget foreslås det, at »jf. § 23, stk. 4,«
udgår af VE-lovens § 50 c, stk. 1, og § 50 d, stk. 1.
Ændringen er en konsekvens af, at det med lovforslagets
§ 1, nr. 16, foreslås, at VE-lovens § 23, stk. 4, ophæves. Æn-
dringen medfører ikke materielle ændringer.
Til nr. 4
Det foreslås, at der i § 7, stk. 2, 1. pkt., ændres »§ 1, nr.
6-19,« til »Loven«. Ændringen foreslås for det første, da den
foreslåede § 1, nr. 18, ved en fejl er omfattet af overgangs-
reglen i § 7, stk. 2. For det andet foreslås ændringen som
følge af, at lovforslaget foreslås delt i to lovforslag.
Til nr. 5
Det følger af det foreslåede § 7, stk. 2, 1. pkt., at § 1, nr.
6-19, hverken finder anvendelse for ansøgninger om forun-
dersøgelsestilladelse efter § 22, jf. § 23, stk. 4, i VE-loven,
som Energistyrelsen har modtaget før lovens ikrafttræden,
eller på projekter, hvor der er udstedt forundersøgelsestilla-
delse efter § 22, jf. § 23, stk. 4, i VE-loven, før lovens
ikrafttræden.
Med ændringsforslaget foreslås det, at der i § 7, stk. 2, 2.
pkt., efter »for sådanne« indsættes »ansøgninger og«.
Forslaget vil medføre, at det bliver præciseret, at de hidtil
gældende regler både vil finde anvendelse for ansøgninger
og projekter, der vil være omfattet af § 7, stk. 2, 1. pkt.
Til nr. 6
Det fremgår af den foreslåede bemyndigelseshjemmel i §
3, stk. 3, jf. stk. 4, nr. 1, at klima-, energi- og forsyningsmi-
nisteren kan gennemføre eller fastsætte supplerende bestem-
melser til EU-regler, som kan vedrøre tilladelsesprocessen
for vedvarende energi-anlæg og netinfrastruktur, herunder
regler om tidsfrister for myndighedernes sagsbehandling,
gennemførelse af tilladelsesprocedurer i elektronisk format,
offentliggørelse af afgørelser og regler om at manglende
svar fra relevante kompetente myndigheder medfører, at
mellemliggende administrative skridt skal betragtes som
godkendt.
Der er fundet anledning til at præcisere med et ændrings-
forslag, at bemyndigelsen eksempelvis også omfatter fast-
sættelse af regler om klageadgang. Der kan således også
efter bemyndigelsen fastsættes supplerende regler om ek-
sempelvis klageadgang i forbindelse med myndighedens
screeningsafgørelse eller afgørelse om anvendelse af nødfor-
ordningen.
Der er ligeledes fundet anledning til at præcisere med et
ændringsforslag, at bemyndigelsen både vedrører regler til
gennemførelsen af EU-direktiver og regler, som supplerer
EU-forordninger.
Til nr. 7
Den foreslåede ændring er af lovteknisk karakter. Æn-
dringsforslaget vil medføre, at det bliver præciseret, at den
foreslåede § 27 i VE-loven henviser til tilladelser efter den
foreslåede § 22 a, stk. 1, og til tilladelser efter VE-lovens §
25.
Til nr. 8
Den foreslåede ændring er et udtryk for en sproglig ens-
retning i henvisning til EU-regulering. Forslaget vil medfø-
re, at samme terminologi bliver anvendt i lov om Energinet
som i de foreslåede bemyndigelser i § 27 i VE-loven og § 22
b i lov om elforsyning.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 24. april 2024 og var til
1. behandling den 2. maj 2024. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Klima-, Energi- og For-
syningsudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
L 165b - 2023-24 - Bilag 9: 2. udkast til betænkning
2870631_0004.png
4
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høringssvar
To separate udkast til lovforslag har inden fremsættelsen
været sendt i høring, og klima-, energi- og forsyningsmini-
steren sendte den 6. februar og 14. februar 2024 disse udkast
til udvalget, jf. KEF alm. del – bilag 186 og 196. Den 24.
april 2024 sendte klima-, energi- og forsyningsministeren
høringssvarene og to separate høringsnotater til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 8 bilag på lovforsla-
get.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 10 spørgsmål
til klima-, energi- og forsyningsministeren til skriftlig besva-
relse, som ministeren har besvaret.
Anne Paulin (S) Ida Auken (S) Kris Jensen Skriver (S) Lea Wermelin (S) Mette Reissmann (S) Per Husted (S)
Rasmus Horn Langhoff (S)
fmd.
Bjarne Laustsen (S) Kasper Roug (S) Linea Søgaard-Lidell (V) Lars Christian Lilleholt (V)
Kim Valentin (V) Jan E. Jørgensen (V) Karin Liltorp (M) Henrik Frandsen (M) Mads Fuglede (DD) Kristian Bøgsted (DD)
Steffen W. Frølund (LA) Steffen Larsen (LA) Mona Juul (KF) Dina Raabjerg (KF) Kim Edberg Andersen (DD)
Morten Messerschmidt (DF) Signe Munk (SF) Carl Valentin (SF) Marianne Bigum (SF)
nfmd.
Søren Egge Rasmussen (EL)
Samira Nawa (RV) Torsten Gejl (ALT)
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Danmarksdemokraterne – Inger Støjberg (DD)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Liberal Alliance (LA)
Moderaterne (M)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Enhedslisten (EL)
50
22
16
15
15
14
10
9
Radikale Venstre (RV)
Dansk Folkeparti (DF)
Alternativet (ALT)
Siumut (SIU)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
7
7
5
1
1
1
1
5