Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2023-24, Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2023-24, Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2023-24
L 165 Bilag 10, L 165 A Bilag 10, L 165 B Bilag 10
Offentligt
2873123_0001.png
Til lovforslag nr.
L 165
Folketinget 2023-24
Betænkning afgivet af Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget den 23. maj 2024
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om fremme af vedvarende energi,
biobrændstofloven, lov om fremme af energibesparelser i bygninger og lov
om varmeforsyning
(Bemyndigelse til at supplere og gennemføre EU-regler til fremme af vedvarende energi, herunder til at fastsætte regler om
fravigelse af visse miljø- og naturbeskyttelsesregler, og justering af rammer for etablering af vedvarende energi-anlæg på havet
uden for udbud)
[af klima-, energi- og forsyningsministeren (Lars Aagaard)]
1. Ændringsforslag
Klima-, energi- og forsyningsministeren har stillet 8 æn-
dringsforslag til lovforslaget, herunder et om deling af lov-
forslaget.
2. Indstillinger
Udvalget
vil stemme for ændringsforslag nr. 1 om deling
af lovforslaget.
Et
flertal
i udvalget (S, V, SF, M og RV) indstiller lovfor-
slag A og B til
vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (LA, KF og EL) indstiller lovfor-
slag A til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil
stemme for de til det under A nævnte lovforslag stillede
ændringsforslag. Mindretallet indstiller lovforslag B til
ved-
tagelse
med de til det under B nævnte lovforslag stillede
ændringsforslag.
Et
andet mindretal
i udvalget (DD og ALT) indstiller
lovforslag A til
vedtagelse
med de til det under A nævnte
lovforslag stillede ændringsforslag.
Mindretallet indstiller det under B nævnte lovforslag til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for
de til det under B nævnte lovforslag stillede ændringsfor-
slag.
Et
tredje mindretal
i udvalget (DF) vil ved 3. behandling
redegøre for sin stilling til lovforslag A og B. Mindretallet
vil stemme for de til de under A og B nævnte lovforslag
stillede ændringsforslag.
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Tilkendegivelse fra klima-, energi- og
forsyningsministeren
Implementering af VEIII-direktivet
Jeg vil gerne over for udvalget understrege, at VEIII-di-
rektivet og implementeringen heraf ikke ændrer ved, at gæl-
dende EU-krav til miljø- og naturbeskyttelse fortsat skal
overholdes.
Fremskyndelsesområder for net- og lagringsinfrastruktur
Udpegningen af netfremskyndelsesområder bør fremme
netinfrastruktur, som er nødvendig for at integrere vedvaren-
de energi, så vedvarende energi-projekter fremadrettet ikke
bliver forsinket på grund af manglende adgang til transmis-
sionsnettet. Eventuelle netfremskyndelsesområder vil i førs-
te omgang blive udpeget til de vigtigste store elinfrastruk-
turprojekter med udgangspunkt i »Energinets Langsigtede
Udviklingsplan 2024«. Jeg vil inddrage de partier, der støtter
lovforslaget, i forslag til rammer for netfremskyndelsesom-
råderne.
Jeg vil også gerne tilkendegive, at regeringen først vil
se på at benytte bestemmelsen om fremskyndelsesområder
for net- og lagringsinfrastruktur, da et tilstrækkeligt elnet
er en central forudsætning for den elektrificering, Danmark
står over for, udbygningen af elproduktionen fra havvind og
ambitionen om at sikre rammevilkår, der kan muliggøre en
AX030099
L 165a - 2023-24 - Bilag 10: Betænkning afgivet den 23/5-24
2873123_0002.png
2
markedsdrevet firedobling af elproduktionen fra vind og sol
på land.
Det indgår i lovforslaget, at fremskyndelsesområderne til
VE-anlæg alene kan udpeges i områder, hvor projekterne ik-
ke forventes at få væsentlig indvirkning på miljøet. I denne
forbindelse udelukkes bl.a. Natura 2000-områder og vigtige
trækruter for fugle. Fremskyndelsesområder til elinfrastruk-
tur skal fortrinsvis placeres i områder, hvor projekterne ikke
forventes at få en væsentlig indvirkning på natur og miljø. I
tilfælde af påvirkning skal den afbødes eller kompenseres.
Udmøntning af bestemmelserne i lovforslagets § 3, stk. 3-5
Jeg vil gerne inddrage partierne i det videre arbejde med
bekendtgørelserne, som forelægges partierne efter høring,
og i det videre arbejde med de kommende fremskyndelses-
områder for VE-anlæg.
Implementering af nødretsforordningen – lovforslagets § 3,
stk. 3
Det indgår ligeledes i lovforslaget, at anvendelsen af
nødretsforordningens artikel 6 gøres frivillig for opstillerne,
således at den kun anvendes i tilfælde, hvor det vurderes
at sikre en hurtigere myndighedsbehandling, og hvor det på
grundlag af eksisterende data er muligt at fastsætte passende
og forholdsmæssige afbødningsforanstaltninger til sikring af
artsbeskyttelsen.
4. Politiske bemærkninger
Socialistisk Folkeparti
Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget støtter L
165 B med klima-, energi- og forsyningsministerens tilken-
degivelse. Ministerens tilkendegivelse ser SF som rammen
for udmøntningen af lovforslaget, hvor især hensynet til
værdifuld natur er særlig vigtigt for SF.
Enhedslisten
Enhedslistens medlem af udvalget bemærker, at partiet er
imod lovforslag L 165 A, som lukker åben dør-ordningen,
uden at der er truffet beslutning om, at der skal arbejdes
for en ny ordning efter regeringens beslutning om at lukke
døren for kystnære møller. EL noterer sig, at der måske
vil komme en drøftelse efter analysen om godt købmand-
skab. EL ønsker, at kommuner og folkelige initiativer som
f.eks. Bornholms Havvind kan realisere lokale kystnære
havvindmøller ud fra lokale ønsker.
5. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
klima-, energi- og forsyningsministeren,
tiltrådt af
udval-
get:
a
Ændringsforslag om deling af lovforslaget
1)
Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titler
og indhold:
A. »Forslag
til lov om ændring af lov om fremme af ved-
varende energi (Justering af rammer for etablering af vedva-
rende energi-anlæg på havet uden for udbud)« omfattende §
1, nr. 6-17, 19, 21 og 23, og § 7.
B.
»Forslag til lov om ændring af lov om fremme af vedva-
rende energi, biobrændstofloven, lov om fremme af energi-
besparelser i bygninger og forskellige andre love (Bemyndi-
gelse til at supplere og gennemføre EU-regler om fremme
af vedvarende energi, herunder til at fastsætte regler om
fravigelse af visse miljø- og naturbeskyttelsesregler m.v.)«
omfattende titelnoten, § 1, nr. 1-5, 18, 20 og 22, §§ 2-6 og §
7, stk. 1.
[Forslag om deling af lovforslaget]
b
Ændringsforslag til det under A nævnte lovforslag
Til § 1
2)
I den under
nr. 14
foreslåede
§ 22 a
ændres i
stk. 3
»de
i stk. 1 nævnte projekter.« til: »anlæg til test af vedvarende
energi på havet omfattet af stk. 1.«
[Sproglig præcisering]
3)
Efter nr. 19 indsættes:
»01.
I
§ 50 c, stk. 1,
og
§ 50 d, stk. 1,
udgår »jf. § 23, stk.
4,«.«
[Konsekvensrettelse af, at § 23, stk. 4, ophæves med det
fremsatte lovforslags § 1, nr. 16]
Til § 7
4)
I
stk. 2, 1. pkt.,
ændres »§ 1, nr. 6-19,« til: »Loven«.
[Konsekvens af ændringsforslag om deling af lovforslaget
og ændring af henvisning]
5)
I
stk. 2, 2. pkt.,
indsættes efter »for sådanne«: »ansøg-
ninger og«.
[Sproglig præcisering]
c
Ændringsforslag til det under B nævnte lovforslag
Til § 1
6)
I den under
nr. 3
foreslåede ændring af
§ 3
indsættes i
stk. 4, nr. 1,
efter »afgørelser«: », regler om klageadgang«.
[Præcisering]
7)
I den under
nr. 18
foreslåede affattelse af
§ 27
ændres
»§§ 22 a, stk. 1 og 25« til: »§ 22 a, stk. 1, og § 25«.
[Lovteknisk ændring]
Til § 6
8)
I den under
nr. 1
foreslåede affattelse af
§ 4 b
ændres
»Den Europæiske Unions direktiver og beslutninger« til:
»EU-direktiver«.
[Sproglig ensretning]
L 165a - 2023-24 - Bilag 10: Betænkning afgivet den 23/5-24
2873123_0003.png
3
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås at dele lovforslaget i to lovforslag.
Det ene lovforslag (A) vedrører ændringer i lov om
fremme af vedvarende energi (VE-loven). Lovforslaget føl-
ger op på den statsstøtteretlige vurdering og bringer såle-
des VE-lovens regler i overensstemmelse med EU-retten
ved at lukke for muligheden for at ansøge om og få med-
delt forundersøgelsestilladelse til et nyt kommercielt projekt
under åben dør-ordningen. Lovforslaget sikrer samtidig de
lovmæssige rammer omkring de projekter og ansøgninger,
der kan fortsætte, herunder mindre testprojekter på havet.
Lovforslag (B) vedrører ændringer i VE-loven, bio-
brændstofloven, lov om fremme af energibesparelser i byg-
ninger, lov om varmeforsyning, lov om elforsyning og lov
om Energinet. Lovforslaget indeholder bemyndigelser til at
gennemføre og fastsætte supplerende bestemmelser til EU-
regler om fremme af vedvarende energi, når sådanne regler
går på tværs af ressortområder.
Da lovforslaget ændrer i mere end fem love, vil det
lovteknisk være mest korrekt i lovforslagets titel at nævne
de vigtigste love, der ændres, og indsætte:
»og
forskellige
andre love« frem for at nævne alle love, som ændres.
Ligeledes er det fundet hensigtsmæssigt at ændre i lov-
forslagets undertitel for at tydeliggøre, at lovforslagets ikke
giver bemyndigelse til at supplere EU-regler, men til at
fastsætte supplerende regler til EU-regler. Dette kan være
nødvendigt af hensyn til forordningers anvendelse i national
ret.
Der indsættes endvidere et m.v. i lovforslagets underti-
tel for at tydeliggøre, at undertitlen ikke er udtømmende
for lovforslagets indhold, da lovforslaget eksempelvis og-
så rummer bestemmelser, som har til formål at gennemfø-
re regelforenkling af gennemførelsen af naturbeskyttelses-
direktiverne for elproduktionsanlæg og elforsyningsnet på
havet. Som det fremgår af bemærkningerne i lovforslagets
punkt 2.3.3, er der alene tale om en regelforenkling, som
ikke vil medføre indholdsmæssige ændringer i retstilstan-
den. Regelforenklingen er nødvendiggjort af, at fravigelses-
bestemmelser, som følger af VEIII-direktivet, gennemføres
ved bekendtgørelse.
Til nr. 2
Det foreslås, at der i den under nr. 14 foreslåede § 22 a,
stk. 3, ændres »de i stk. 1 nævnte projekter.« til: »anlæg til
test af vedvarende energi på havet omfattet af stk. 1.«
Ændringsforslaget vil medføre, at det bliver præciseret, at
værditabsordningen, salgsoptionsordningen, VE-bonusord-
ningen og grøn pulje ikke vil være gældende for testprojek-
ter, som fremadrettet vil være omfattet af den foreslåede
§ 22 a, dvs. projekter, hvor klima-, energi- og forsyningsmi-
nisteren kan udstede tilladelse til test af vedvarende energi-
anlæg på havet med henblik på forskning, udvikling eller
demonstration af nye projekter, teknologier og processer i et
område på op til 15 km fra kyststrækningen i et tidsrum på
op til 3 år.
Til nr. 3
Det følger af VE-lovens § 50 c, stk. 1, at denne bestem-
melse omhandler udbud af pristillæg for elektricitet produ-
ceret af havvindmøller omfattet af § 25, jf. § 23, stk. 4,
landvindmøller og solcelleanlæg bortset fra anlæg, som er
tilsluttet i egen forbrugsinstallation.
Det følger af VE-lovens § 50 d, stk. 1, at denne be-
stemmelse omhandler udbud af pristillæg for elektricitet
produceret på havvindmøller omfattet af § 25, jf. § 23,
stk. 4, landvindmøller, solcelleanlæg, bølgekraftanlæg og
vandkraftværker bortset fra anlæg, som er tilsluttet i egen
forbrugsinstallation.
Med ændringsforslaget foreslås det, at »jf. § 23, stk. 4,«
udgår af VE-lovens § 50 c, stk. 1, og § 50 d, stk. 1.
Ændringen er en konsekvens af, at det med lovforslagets
§ 1, nr. 16, foreslås, at VE-lovens § 23, stk. 4, ophæves. Æn-
dringen medfører ikke materielle ændringer.
Til nr. 4
Det foreslås, at der i § 7, stk. 2, 1. pkt., ændres »§ 1,
nr. 6-19,« til »Loven«. Ændringen foreslås, for det første
fordi den foreslåede § 1, nr. 18, ved en fejl er omfattet af
overgangsreglen i § 7, stk. 2. For det andet foreslås ændrin-
gen, som følge af at lovforslaget foreslås delt i to lovforslag.
Til nr. 5
Det følger af det foreslåede § 7, stk. 2, 1. pkt., at § 1, nr.
6-19, hverken finder anvendelse på ansøgninger om forun-
dersøgelsestilladelse efter § 22, jf. § 23, stk. 4, i VE-loven,
som Energistyrelsen har modtaget før lovens ikrafttræden,
eller på projekter, hvor der er udstedt forundersøgelsestilla-
delse efter § 22, jf. § 23, stk. 4, i VE-loven før lovens
ikrafttræden.
Med ændringsforslaget foreslås det, at der i § 7, stk. 2, 2.
pkt., efter »for sådanne« indsættes »ansøgninger og«.
Forslaget vil medføre, at det bliver præciseret, at de hidtil
gældende regler både vil finde anvendelse for ansøgninger
og projekter, der vil være omfattet af § 7, stk. 2, 1. pkt.
Til nr. 6
Det fremgår af den foreslåede bemyndigelseshjemmel i §
3, stk. 3, jf. stk. 4, nr. 1, at klima-, energi- og forsyningsmi-
nisteren kan gennemføre eller fastsætte supplerende bestem-
melser til EU-regler, som kan vedrøre tilladelsesprocessen
for vedvarende energi-anlæg og netinfrastruktur, herunder
regler om tidsfrister for myndighedernes sagsbehandling,
gennemførelse af tilladelsesprocedurer i elektronisk format,
offentliggørelse af afgørelser og regler om, at manglende
svar fra relevante kompetente myndigheder medfører, at
mellemliggende administrative skridt skal betragtes som
godkendt.
Der er fundet anledning til at præcisere med et ændrings-
forslag, at bemyndigelsen eksempelvis også omfatter fast-
sættelse af regler om klageadgang. Der kan således også
efter bemyndigelsen fastsættes supplerende regler om ek-
sempelvis klageadgang i forbindelse med myndighedens
screeningsafgørelse eller afgørelse om anvendelse af nødfor-
ordningen.
L 165a - 2023-24 - Bilag 10: Betænkning afgivet den 23/5-24
2873123_0004.png
4
Der er ligeledes fundet anledning til at præcisere med et
ændringsforslag, at bemyndigelsen både vedrører regler til
gennemførelsen af EU-direktiver og regler, som supplerer
EU-forordninger.
Til nr. 7
Den foreslåede ændring er af lovteknisk karakter. Æn-
dringsforslaget vil medføre, at det bliver præciseret, at den
foreslåede § 27 i VE-loven henviser til tilladelser efter den
foreslåede § 22 a, stk. 1, og til tilladelser efter VE-lovens §
25.
Til nr. 8
Den foreslåede ændring er et udtryk for en sproglig ens-
retning i henvisninger til EU-regulering. Forslaget vil med-
føre, at samme terminologi bliver anvendt i lov om Energi-
net som i de foreslåede bemyndigelser i § 27 i VE-loven og
§ 22 b i lov om elforsyning.
6. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 24. april 2024 og var til
1. behandling den 2. maj 2024. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Klima-, Energi- og For-
syningsudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høringssvar
To separate udkast til lovforslag har inden fremsættelsen
været sendt i høring, og klima-, energi- og forsyningsmini-
steren sendte den 6. februar 2024 og den 14. februar 2024
disse udkast til udvalget, jf. KEF alm. del – bilag 186 og
196. Den 24. april 2024 sendte klima-, energi- og forsy-
ningsministeren høringssvarene og to separate høringsnota-
ter til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 9 bilag på lovforsla-
get.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 10 spørgsmål
til klima-, energi- og forsyningsministeren til skriftlig besva-
relse, som ministeren har besvaret.
Anne Paulin (S) Ida Auken (S) Kris Jensen Skriver (S) Lea Wermelin (S) Mette Reissmann (S) Per Husted (S)
Rasmus Horn Langhoff (S)
fmd.
Bjarne Laustsen (S) Kasper Roug (S) Linea Søgaard-Lidell (V) Lars Christian Lilleholt (V)
Kim Valentin (V) Jan E. Jørgensen (V) Karin Liltorp (M) Henrik Frandsen (M) Mads Fuglede (DD) Kristian Bøgsted (DD)
Steffen W. Frølund (LA) Steffen Larsen (LA) Mona Juul (KF) Dina Raabjerg (KF) Kim Edberg Andersen (DD)
Morten Messerschmidt (DF) Signe Munk (SF) Carl Valentin (SF) Marianne Bigum (SF)
nfmd.
Søren Egge Rasmussen (EL)
Samira Nawa (RV) Torsten Gejl (ALT)
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Danmarksdemokraterne – Inger Støjberg (DD)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Liberal Alliance (LA)
Moderaterne (M)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Enhedslisten (EL)
50
22
16
15
15
14
10
9
Radikale Venstre (RV)
Dansk Folkeparti (DF)
Alternativet (ALT)
Siumut (SIU)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
7
7
5
1
1
1
1
5