Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2023-24, Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2023-24, Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2023-24
L 165 Bilag 1, L 165 A Bilag 1, L 165 B Bilag 1
Offentligt
2855915_0001.png
HØRINGSNOTAT
Center i departementet
Center for havvind og
energiøer
Kontor
Havvind og kritisk
infrastruktur
Dato
3. april 2024
J nr.
2023 - 3854
Høringsnotat vedr. forslag til Lov om ændring af
lov om fremme af vedvarende energi
Forslag til lov om ændring af lov om vedvarende energi (justering af rammer for
etablering af vedvarende energi-anlæg på havet uden for udbud) blev sendt i
ekstern høring den 10. februar 2024 med frist for afgivelse af høringssvar den 10.
marts 2024.
Der er modtaget i alt 13 høringssvar i høringsperioden.
Følgende 10 høringsparter har fremsendt bemærkninger til lovforslaget:
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Green Power Denmark
Dansk Industri
Dansk Erhverv
Copenhagen Infrastructure Partners
Andel
Københavns Kommune
HOFOR
Bornholm Regionskommune
Bornholms Havvind
Stevns Kommune
Følgende 3 høringsparter har oplyst, at de ingen bemærkninger har til lovforslaget:
-
-
-
Dansk Arbejdsgiverforening
Ishøj Kommune
Forbrugerrådet Tænk
I det følgende vil de væsentligste punkter i de indkomne høringssvar blive
gennemgået efterfulgt af ministeriets bemærkninger for hvert emne.
Bemærkningerne er markeret med kursiv. For detaljerede oplysninger om svarenes
indhold henvises der til de fremsendte høringssvar, som kan ses på
Høringsportalen.
Der er ud over de ændringer, der er nævnt nedenfor og lovtekniske ændringer,
foretaget en række mindre ændringer i lovforslaget efter høringen, herunder
At ansøgninger modtaget efter 1. juli 2022 og før 1. juli 2024 også vil
være omfattet af overgangsbestemmelsen, således at disse skal
Side 1/9
L 165a - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotater, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2855915_0002.png
behandles efter reglerne gældende på ansøgningstidspunktet, og ikke
efter den foreslåede lovændring.
Efter høringen er lovforslaget sammenskrevet med forslag til lov om ændring af lov
om fremme af vedvarende energi, lov om bæredygtige biobrændstoffer og om
reduktion af drivhusgasser, lov om fremme af energibesparelser i bygninger og lov
om varmeforsyning (Bemyndigelse til at supplere og gennemføre EU-regler til
fremme af vedvarende energi, herunder bemyndigelse til at fastsætte regler om
fravigelse fra visse miljø- og naturbeskyttelsesregler), som var i høring fra den 8.
februar 2024 til den 8. marts 2024.
En række emner går igen i høringssvarene og behandles under følgende
overskrifter:
Nr. 1. Den statsstøtteretlige vurdering
Nr. 2. Testordningen er ikke tilstrækkeligt
Nr. 3. Økonomiske konsekvenser for lovforslaget, m.v.
Nr. 4. VE-ordningerne
Nr. 5. Efterspørgsel på en ny markedsdrevet ordning
Nr. 6. Repowering
Nr. 7. Udlæg i havplanen
Nr. 8. Strategisk miljøvurdering
Ad nr. 1: Den statsstøtteretlige vurdering
Copenhagen Infrastructure Partners bemærker, at de ikke er enige i den
grundlæggende præmis for lovforslaget om, at lukning af åben-dør ordningen er
nødvendig, fordi den er i strid med EU’s statsstøtteregler.
Green Power Denmark (GPD)bemærker, at ét udbud af én placering ikke kan
bruges som udtryk for, at havvind med sikkerhed er støttefri og potentielt
indtægtsgivende for staten. GPD anfører, at ét udbud på én placering næppe
repræsenterer alle havvindsprojekters forskellige arealkarakteristika.
Bornholms Havvind bemærker, at forventningerne til mulige statslige indtægter fra
udbud af havvindsprojekter er kraftigt nedjusterede, og at Thor udbuddets
afgørelse ikke kan ses som et retvisende udtryk for ændrede markedsvilkår. På
den baggrund bemærker Bornholm Havvind, at grundlaget for at antage, at åben
dør-ordningen på nuværende tidspunkt skulle indebære statsstøtte bortfalder.
Side 2/9
L 165a - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotater, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2855915_0003.png
Ydermere opfordrer Bornholms Havvind til, at ÅD-ordningen statsstøtteanmeldes til
Europa Kommissionen.
Dansk Erhverv bemærker, at myndighederne ikke har godtgjort, at ordningen skulle
udgøre ulovlig statsstøtte. Herunder er det ikke underbygget, at ordningen skulle
være selektiv og bemærker, at havarealets evt. økonomiske værdi ikke kan
vurderes alene på baggrund af resultatet af udbuddet af Thor Havmøllepark.
Ministeriets bemærkninger:
Der er i lovforslagets bemærkninger redegjort indgående for de EU-retlige
vurderinger, der ligger til grund for lovforslaget.
Den positive betalingsvillighed som demonstreret ved Thor-udbuddet, samt den
kraftigt stigende interesse for åben dør-ordningen, indikerer, at en række forskellige
markedsaktører nu anser det for kommercielt attraktivt at etablere
havvindmølleparker uden statslig støtte.
Uanset om de generelle økonomiske betingelser for at opsætte havvind varierer,
skal de danske myndigheder sikre, at statsstøttereglerne overholdes. Det betyder,
at myndighederne skal sikre, at der ikke gives en økonomisk fordel til nogle
virksomheder frem for andre ved hjælp af statsmidler. Med en vederlagsfri tildeling
af nye rettigheder til at opstille havvind, inden for rammerne af åben dør-ordningen,
kan det, trods fx rente- og prisstigninger, ikke udelukkes, at der i statsstøtteretlig
forstand gives økonomiske fordele ved hjælp af statsmidler. Det skyldes, at visse
virksomheder får eksklusiv adgang til et havareal på baggrund af et først-til-mølle
princip. Da virksomhederne agerer på et konkurrenceudsat marked inden for EU,
vurderes det, at nye åben dør-tilladelser opfylder alle betingelserne for statsstøtte i
TEUF-artikel 107, stk. 1. Det er endvidere Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets
vurdering, at åben-dør-ordningen ikke ville kunne godkendes af Europa-
Kommissionen som forenelig statsstøtte, såfremt ordningen blev anmeldt.
Høringssvarene har således ikke givet anledning til ændringer på dette punkt.
Ad nr. 2: Test af VE på havet
Green Power Denmark (GPD)bemærker, at tidsrammen bør blive udvidet ud over
de tre år, som er fastsat i lovforslaget, da GPD dette vil øge den økonomiske og
teknologiske attraktivitet ved en testordning. Dertil bemærker GPD, at
afstandsrammen på 15 km fra kysten kan være begrænsende for attraktiviteten ved
en testordning. GPD bemærker herudover,
at formuleringerne om ”lav kapacitet”
bør udgå af lovbemærkningerne, så ministeren langt mere fleksibelt kan vælge om
og i givet fald hvor højt en kapacitetsgrænse skal fastlægges.
Side 3/9
L 165a - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotater, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2855915_0004.png
Dansk Erhverv bemærker, at tidsrammen er for kort, og testprojekterne derfor vil
være for omkostningstunge. Dansk Erhverv bemærker derudover, at
godkendelseskravene til ansøgninger om test er uklare, og at kravene bør
defineres på forhånd. Dansk Erhverv efterlyser, at der opsættes objektive kriterier
for ansøgninger og tildeling af testområder.
Bornholms Regionskommune bemærker, at rammerne for testprojekter vil kunne
understøtte Bornholms potentiale til at bidrage til udvikling og test af grøn energi.
Stevns Kommune bemærker, at rammerne for test bør defineres tydeligere i loven.
Dertil er Stevns Kommune skeptisk over for, at klima-, energi- og
forsyningsministeren kan fastsætte nærmere regler i en bekendtgørelse, herunder
at Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet kan vælge hvilke oplysninger i
tilladelsen og ansøgninger, som skal offentliggøres eller hvilke der ikke skal.
Ministeriets bemærkninger:
Ministeriet bemærker, at lovforslaget ikke fastsætter nye rammer, men primært
viderefører og præciserer rammerne for test af VE-anlæg på havet i
overensstemmelse med den statsstøtteretlige vurdering af hensyn til at skabe
større klarhed for aktørerne og sikkerhed for overensstemmelse med EU-retten.
Ministeriet bemærker, at de overordnede rammer for så vidt angår kapaciteten og
perioden for den reviderede testordning af VE-anlæg på havet er foreslået under
hensyn til statsstøttereglerne. De nærmere rammer for test, herunder regler om
anlæggenes kapacitet, vil blive fastsat ved bekendtgørelse. Ministeriet vil inddrage
de relevante aktører i udarbejdelse af bekendtgørelsen, og evt. senere ændringer
af bekendtgørelsen.
Ministeriet bemærker endvidere, at det er præciseret i bemærkningerne til
lovforslaget, at et projekt kan være fysisk beliggende i et område i et tidsrum op til
tre år. Dette indebærer, at
forberedelsen, herunder miljø- og forundersøgelserne,
der er forud for etableringen, foretages før den op til treårige periode starter.
Ministeriet bemærker, at det er præciseret yderligere i bemærkningerne til
lovforslaget, hvad ministeren kan fastsætte nærmere regler om i en
bekendtgørelse. Endvidere er lovforslagets bemærkninger ændret som følge af
bemærkninger fra Stevns Kommune, således at det tydeligere angives, at det er de
fulde ansøgninger og tilladelser, som offentliggøres, og ikke enkeltstående afsnit,
efter en vurdering fra Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet.
Ministeriet bemærker, at der med politisk aftale om justering af åben dør-ordningen
for VE-anlæg på havet af 2. juli 2021 blev aftalt, at der skulle indføres en
afstandsbegrænsning, så der fremover kun kunne ansøges om åben dør-projekter
inden for 15 km fra kysten.
Høringssvarene har ikke givet anledning til yderligere ændringer på dette punkt.
Side 4/9
L 165a - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotater, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2855915_0005.png
Ad nr. 3: Økonomiske og klimamæssige konsekvenser af lovforslaget
Dansk Industri bemærker, at der mangler elementer i analysen af de økonomiske
og administrative konsekvenser for erhvervslivet.
Bornholms Havvind bemærker, at lovforslaget kan give negative økonomiske
konsekvenser for Danmarks kystkommuner og staten. Bornholms Havvind
bemærker endvidere, at lovforslaget vil have negative konsekvenser for opfyldelsen
af 2030-målet.
Green Power Denmark bemærker, at lovforslaget kan give negative konsekvenser
for den danske havvindsværdikæde herunder PtX-branchen, det brede erhvervsliv
og staten. Green Power Denmark bemærker endvidere, at lovforslaget vil have
negative konsekvenser for Danmarks internationale klimaindsats og
–forpligtelser.
Ydermere bemærker Green Power Denmark, at lovforslaget vil medføre negative
økonomiske konsekvenser for kommuner.
Ministeriets bemærkninger:
Ministeriet bemærker, at det ikke direkte ville bidrage til at nå 2030-målsætningen,
hvis der skete en yderligere havvindsudbygning under åben dør-ordningen, end
hvad der i forvejen indgår i forudsætningerne i Klimastatus og -fremskrivning 2023,
hvori størstedelen af den fremskrevne VE på havet kommer fra havvindudbygning
via statslige udbud. Der kan dog være en indirekte CO
2
-effekt i Danmark i det
omfang yderligere VE-elproduktion, opstillet under åben dør-ordningen, ville
fortrænge fossilt energiforbrug i andre sektorer.
Ministeriet bemærker derudover, at det er og altid har været usikkert, hvor meget
havvind der i sidste ende vil blive realiseret under åben dør-ordningen. Derudover
er det vurderingen, at tildeling af nye forundersøgelsestilladelser under åben dør-
ordningen vil være i strid med EU-retten, hvorfor projekterne ikke vil kunne være
blevet realiseret uagtet lovforslaget. Det vurderes derfor ikke, at lovforslaget
medfører økonomiske konsekvenser for erhvervslivet, kommunerne og staten.
Høringssvarene har således ikke givet anledning til ændringer på dette punkt.
Ad nr. 4: Vetoret, bidraget til grøn pulje, værditabsordningen,
salgsoptionsordningen og VE-bonusordningen
Green Power Denmark bemærker, at det er hensigtsmæssigt, at vetoret, bidraget til
grøn pulje, værditabsordningen, salgsoptionsordningen og VE-bonusordningen ikke
videreføres for testordningen. GPD bemærker endvidere, at det kan overvejes, at
den kommunale vetoret, bidraget til grøn pulje, værditabsordningen,
salgsoptionsordningen og VE-bonusordningen videreføres, såfremt høringssvarene
giver anledning til at justere test-ordningen, som efterspurgt.
Bornholms Regionskommune rejser et opmærksomhedspunkt over for
testprojekternes undtagelse fra kompensation til lokalsamfundet, der betyder, at
Side 5/9
L 165a - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotater, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2855915_0006.png
lokalsamfund og naboer ikke fremadrettet vil modtage kompensation for de gener
et evt. testanlæg på havet måtte medføre.
Stevns Kommune bemærker, at de berørte kommuner bør beholde den
kommunale vetoret til testprojekter inden for 15 km fra kysten. Endvidere
bemærkes det, at de nuværende kompensationsmuligheder i VE-ordningerne bør
beholdes for testordningen.
Ministeriets bemærkninger:
Ministeriet bemærker, at ikke alle typer VE-testanlæg på havet i dag er omfattet af
de forskellige VE-ordninger, hvorfor en undtagelse af disse ordninger, vil ensrette
forholdene og skabe ligestilling for alle typer af VE-testanlæg på havet.
Ministeriet bemærker derudover, at testordningen alene omfatter testprojekter med
en begrænset varighed samt størrelse, hvorfor ministeriet finder det
hensigtsmæssigt, at den kommunale vetoret, bidraget til grøn pulje,
værditabsordningen, salgsoptionsordningen og VE-bonusordningen ikke
videreføres for testordningen. Det vurderes at lette de administrative og
økonomiske byrder for opstillere og gøre det mere attraktivt at udvikle og søge om
testprojekter.
De præciserede rammer for testprojekter sætter en størrelsesbegrænsning og en
begrænsning på varigheden af fremtidige testprojekter, som er fastsat og
ekspliciterede under hensyn til statsstøttereglerne. I den henseende vurderer
ministeriet, at generne og den tilhørende kompensation vil være af så lille og
begrænset karakter, at de ikke står mål med de administrative byrder som det
medfører for både opstillere og myndigheder.
Høringssvarene har således ikke givet anledning til ændringer på dette punkt.
Ad nr. 5: Efterspørgsel på en ny markedsdrevet ordning
Copenhagen Infrastructure Partners, Green Power Denmark, Dansk Erhverv,
Dansk Industri og Bornholms Regions kommune opfordrer til, at der udarbejdes en
ny markedsdrevet ordning for havvind hurtigst muligt.
Ministeriets bemærkninger:
Ministeriet bemærker, at regeringen sammen med et bredt flertal af Folketingets
partier ifm. Klimaaftale om grøn strøm og varme 2022 har besluttet, at den danske
havvindsressource skal nyttiggøres. Der er allerede indgået politiske aftaler der
muliggør over 16 GW havvind, herunder Danmarkshistoriens største havvindudbud
der åbner snart. Der arbejdes derfor aktuelt på at sikre, at det allerede besluttede
bliver til virkelighed, herunder ved at se på afsætningsmulighederne. Eksport af
grøn strøm til Europa giver behov for meget store og langsigtede investeringer på
elmarkedet, havvinds- og brintområdet. Det er derfor vigtigt, at rammevilkårene
Side 6/9
L 165a - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotater, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2855915_0007.png
sættes rigtigt og begrænser usikkerheden. Sammen med blandt andre industrien,
EU og landene omkring Danmark vil regeringen derfor se på, hvordan
havvindudbygningen i fremtiden bedst indrettes. Det skal bl.a. ske ifm. analysen om
Godt Købmandskab, som blev aftalt med Klimaaftale om grøn strøm og varme
2022.
Høringssvarene har således ikke givet anledning til ændringer på dette punkt.
Ad nr. 6: Repowering
Green Power Denmark og Andel bemærker, at det er uhensigtsmæssigt, at
lovforslaget vil fjerne muligheden for fuld repowering, hvor eksisterende anlæg
nedtages, og nye opstilles på samme areal, da der ikke kan søges om en ny
forundersøgelsestilladelse.
Ministeriets bemærkninger:
Der skelnes juridisk mellem følgende tre kategorier:
Repowering: Repowering er en ændring (fornyelse) af et eksisterende
elproducerende anlæg, som ved en delvis eller fuld udskiftning af f.eks. anlæg eller
driftssystemer, erstatter eller forøger den eksisterende kapacitet eller produktivitet i
anlægget. En repowering er knyttet op på en ændring af etableringstilladelsen
udstedt i medfør af VE-lovens § 25, og forudsætter derfor en genanvendelse af
placering, projektkomponenter og infrastruktur i et vist omfang.
Levetidsforlængelse: En levetidsforlængelse er en administrativ forlængelse af den
eksisterende elproduktionstilladelse, som er udstedt i medfør af VE-lovens § 29.
Etablering af et nyt projekt: En ændring af et eksisterende anlæg, som er så
væsentlig, at der er tale om et nyt anlægsprojekt. Nye anlægsprojekter vil kræve nye
forundersøgelses-, etablerings- og elproduktionstilladelser.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet har, i samarbejde med relevante
ministerier, afklaret, at ansøgninger om repowering og ansøgninger om forlængelse
af elproduktionstilladelsen (levetidsforlængelser) ikke er i strid med EU-retten, jf.
lovforslagets afsnit 3.5.2.
Eksemplet i høringssvaret forudsætter en fuld nedtagelse af et anlæg
(dekommisionering) med henblik på at etablere et nyt anlæg på samme areal. Idet
der ikke er tale om en ændring af et eksisterende anlæg, men etablering af et nyt
på samme areal, vil der således ikke være tale om repowering, jf. § 25, men
derimod om et nyt anlæg, som kræver en ny forundersøgelsestilladelse, jf. § 22.
Det understreges dog, at der med dette lovforslag ikke ændres på rammerne for
repowering, hvor de tidligere gældende regler videreføres. Der har således aldrig
Side 7/9
L 165a - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotater, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2855915_0008.png
været tale om repowering, når der sker en fuld dekommisionering af et anlæg med
henblik på at etablere et nyt anlæg på samme areal.
Ministeriet henviser desuden til, at klima-, energi- og forsyningsministeren med lov
nr. 1788 af 28/12/2023 blev bemyndiget til at fastsætte regler om en forenklet og
hurtig ansøgnings- og tilladelsesproces for repowering af bestående
elproduktionsanlæg, der udnytter vedvarende energikilder på havet i henhold til VE-
lovens §§ 25 og 29. Bemyndigelsen er ved at blive udmøntet med bekendtgørelse
om en forenklet og hurtig ansøgnings- og tilladelsesproces for repowering af
bestående elproduktionsanlæg på havet, som er i høring med frist den 5. april
2024, og som forventes at træde i kraft 1. juli 2024.
Høringssvarene har ikke givet anledning til yderligere ændringer på dette punkt
Ad nr. 7: Udlæg i havplan
Green Power Denmark bemærker, at tilladelser til testanlæg forudsætter, at disse
kan meddeles i overensstemmelse med havplanen, men at dette ikke forudsætter
en placering i de nuværende VE-zoner i den eksisterende udgave af havplanen.
Dansk Erhverv bemærker, at det skal gøres klart, om det kun er inden for VE-zoner
i havplanen, der kan laves testprojekter, eller om testprojekter kan etableres overalt
inden for 15 km fra kysten.
Ministeriets bemærkninger:
Ministeriet bemærker, at det er korrekt, at der kun kan gives tilladelse uden for de
statslige arealreservationer og inden for 15 km fra kysten. Ministeriet bemærker, at
tilladelse til et testanlæg forudsætter, at denne kan meddeles i overensstemmelse
med lov om maritim fysisk planlægning.
Lovforslagets bemærkninger er ændret som følge af bemærkninger fra Green
Power Denmark, således det tydeligere fremgår, at tilladelser til et testprojekt
forudsætter, at den kan meddeles i overensstemmelse med lov om maritim fysisk
planlægning.
Ad nr. 8: Overgangsordning.
HOFOR efterspørger om lovforslaget udelukker, at der senere kan søges om en
justering af forundersøgelsestilladelser.
Ministeriets bemærkninger:
Ministeriet bemærker, at for projekter, hvor der er udstedt
forundersøgelsestilladelse efter § 22, jf. § 23, stk. 3, før 1. juli 2024, fortsat vil skulle
behandles efter hidtidige gældende regler, hvilket følger af den foreslåede
overgangsbestemmelse i lovforslagets § 7, stk. 2. Dette indebærer, at der skal
ansøges om og tildeles etableringstilladelse efter godkendelse af
forundersøgelsesrapporten, før etableringen af projekterne kan påbegynde. Det
Side 8/9
L 165a - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotater, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2855915_0009.png
betyder endvidere, at der skal ansøges om og tildeles elproduktionstilladelse, før
projekterne kan tages i drift med henblik på udnyttelse af energi.
Lovforslagets bemærkninger vedr. overgangsreglen er præciseret som følge af
bemærkninger fra HOFOR.
Ad nr. 9: Strategisk miljøvurdering
Bornholms Havvind bemærker, at lovforslaget ikke har gennemgået en SMV og
opfordrer til, at dette sker før lovforslaget vedtages i Folketinget.
Ministeriets bemærkninger:
Ministeriet bemærker, at lovforslaget ikke er omfattet af SMV-pligten, jf. Vejledning
nr. 9094 af 21. februar 2024 til lov om miljøvurdering af planer og programmer og af
konkrete projekter (VVM) (planer og programmer), afsnit 2.1.2.1. Høringssvaret har
således ikke givet anledning til ændringer på dette punkt.
Side 9/9