Uddannelses- og Forskningsudvalget 2023-24
L 164 Bilag 5
Offentligt
2873483_0001.png
Til lovforslag nr.
L 164
Folketinget 2023-24
Betænkning afgivet af Uddannelses- og Forskningsudvalget [den 28. maj 2024]
2. udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af SU-loven
(Reform af SU-systemet på det videregående uddannelsesområde)
[af uddannelses- og forskningsministeren (Christina Egelund)]
1. Ændringsforslag
Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget har stillet
2 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
<>
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Alternativet
Alternativets medlem af udvalget mener, at lovforslaget
går imod FN’s verdensmål, når studerende, der modtager
SPS-støtte faktisk mister et års su, mens studerende med su-
handicaptillæg fortsat har samme antal su-klip som før. Der-
udover mener Alternativet generelt ikke, at der skal fjernes
et års su fra studerende på videregående uddannelser.
For det første skaber det et større pres på unge at fjer-
ne 12 su-klip, hvilket kan tvinge dem til at træffe livsafgø-
rende valg om deres uddannelse hurtigere og under større
pres. Dette forringer sikkerhedsnettet og trygheden ved at
fordybe sig i sit studie.
For det andet er vi i Alternativet meget bekymrede for
de forringede vilkår for unge med handicap. Studerende,
der modtager SPS-støtte, mister også et års su-klip. Disse
studerende har ofte brug for en mere fleksibel studieplan og
ekstra tid, for eksempel på grund af ordblindhed eller andre
udfordringer. Dette lovforslag kan derfor føre til, at færre
unge med handicap gennemfører en videregående uddannel-
se, hvilket er en enorm social slagside ved lovforslaget.
Desuden er det meget problematisk, at su-forringelserne
reelt får virkning med tilbagevirkende kraft for de nuværen-
de bachelorstuderende, der påbegyndte deres uddannelse før
sommeroptaget 2022. Dette kan bringe studerende, der har
skiftet uddannelse i god tro, i en meget vanskelig økonomisk
situation.
Denne tendens i Folketinget, hvor uddannelse reduceres
til et spørgsmål om arbejdsudbud, er trist og visionsløs. Ud-
dannelse bør ses som en investering i mennesker, ikke som
et nulsumsspil. Alternativet vil derfor stemme imod dette
lovforslag, da vi ser, at lovforslaget forringer vilkårene for
unge med handicap.
Alternativet stiller sig positive over for SF’s ændringsfor-
slag om at udvide rammen med 12 klip for uddannelsessø-
gende, der modtager specialpædagogisk støtte, og at udvide
støttetiden til uddannelsessøgende, der modtager specialpæ-
dagogisk støtte.
<Parti/partier>
<>
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af et
mindretal
(SF), tiltrådt af <…>:
DokumentId
Journalnummer
L 164 - 2023-24 - Bilag 5: 2. udkast til betænkning
2873483_0002.png
2
Til § 1
1)
I det under
nr. 2
foreslåede
§ 16, stk. 2,
ændres »stk.
4, nr. 1« til: »stk. 4, nr. 1, eller modtager specialpædagogisk
støtte efter lov om specialpædagogisk støtte ved videregåen-
de uddannelser m.v.«.
[Udvidelse af rammen med 12 klip for uddannelsessøgende,
der modtager specialpædagogisk støtte]
2)
I det under
nr. 5
foreslåede
§ 17, stk. 2,
indsættes efter
»stk. 4, nr. 1«: »eller modtager specialpædagogisk støtte
efter lov om specialpædagogisk støtte ved videregående ud-
dannelser m.v.«.
[Udvidelse af støttetid til uddannelsessøgende, der modtager
specialpædagogisk støtte]
Bemærkninger
Til nr. 1 og 2
Formålet med ændringsforslagene er at sikre studerende
med funktionsnedsættelse fleksibilitet i det videregående
uddannelsessystem og at sidestille modtagere af su-handi-
captillæg og modtagere af specialpædagogisk støtte, dvs.
at modtagere af specialpædagogisk støtte både tildeles 12
ekstra su-klip, jf. ændringsforslag nr. 1, og at de 12 ekstra
su-klip skal være undtaget su-studieaktivitetskravet, jf. æn-
dringsforslag nr. 2.
Studerende med funktionsnedsættelser, herunder særligt
psykiske funktionsnedsættelser, er typisk længere om at
gennemføre deres studie end studerende uden funktionsned-
sættelser, hvilket også fremgår af Uddannelses- og Forsk-
ningsministeriets rapport »Bedre vilkår for studerende med
funktionsnedsættelser – Afrapportering fra Arbejdsgruppen
for studerende med funktionsnedsættelser« fra februar 2022.
Med det fremsatte lovforslag lægges der alene op til, at
studerende med su-handicaptillæg får 12 ekstra su-klip. Dog
er det langt fra alle studerende med funktionsnedsættelse,
der er berettiget til su-handicaptillæg.
Med det fremsatte lovforslag foreslås der indsat et nyt
stk. 2 i § 16 i SU-loven, som vil udvide rammen med 12
su-klip for uddannelsessøgende, som modtager su-handicap-
tillæg efter SU-lovens § 7, stk. 3, eller forsørgertillæg til
enlige efter SU-lovens § 7, stk. 4, nr. 1.
Med ændringsforslag nr. 1 foreslås det, at rammen endvi-
dere udvides med 12 su-klip for uddannelsessøgende, der
modtager specialpædagogisk støtte efter lov om specialpæ-
dagogisk støtte ved videregående uddannelser m.v.
Med lovforslaget foreslås der desuden indsat et nyt stk. 2
i § 17 i SU-loven, som vil indebære, at uddannelsessøgende,
som modtager su-handicaptillæg efter SU-lovens § 7, stk.
3, eller forsørgertillæg til enlige efter SU-lovens § 7, stk.
4, nr. 1, gives en støttetid, der svarer til den normerede
uddannelsestid med et tillæg på 12 su-klip.
Med ændringsforslag nr. 2 vil uddannelsessøgende, der
modtager specialpædagogisk støtte efter lov om specialpæ-
dagogisk støtte ved videregående uddannelser m.v., blive
omfattet af det foreslåede § 17, stk. 2.
Ændringsforslagene vil således indebære, at også modta-
gere af specialpædagogisk støtte får udvidet støttetiden til
den enkelte uddannelse med 12 su-klip. Uddannelses- og
forskningsministeren kan med hjemmel i SU-lovens § 2, stk.
2, fastsætte regler om, at de 12 su-klip, som tillægges støtte-
tiden, ikke skal medregnes i opgørelsen af su-klipforbruget i
forbindelse med su-studieaktivitetskravet.
Socialistisk Folkeparti har tidligere spurgt til forholdet
mellem studerende, der modtager specialpædagogisk støtte
og studerende der modtager su-handicaptillæg. Ifølge ud-
dannelses- og forskningsministerens svar på Uddannelses-
og Forskningsudvalget, alm. del – spørgsmål 208 (folke-
tingsåret 2023-24) er det kun en fjerdedel af de studerende,
der modtager specialpædagogisk støtte, der også modtager
su-handicaptillæg. SF mener derfor, at der er behov for,
at både studerende, der modtager su-handicaptillæg og stu-
derende der modtager specialpædagogisk støtte sikres 12
ekstra su-klip og får lempeligere vilkår i forhold til aktivi-
tetskravet.
Ændringsforslagene skønnes ifølge Uddannelses- og
Forskningsministeriet samlet at medføre et mindreprovenu
af su-reformen i 2030 på 110 mio. kr., og at den strukturelle
beskæftigelse reduceres med 400 fuldtidspersoner (Uddan-
nelses- og Forskningsudvalget, alm. del – svar på spørgsmål
254, folketingsåret 2023-24).
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 24. april 2024 og var til
1. behandling den 8. maj 2024. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Uddannelses- og Forsk-
nudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i <2> møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og uddannelses- og forskningsministeren
sendte den 15. februar 2024 dette udkast til udvalget, jf.
BEU alm. del – bilag 38. Den 24. april 2024 sendte ud-
dannelses- og forskningsministeren høringssvarene og et hø-
ringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt <4> bilag på lovfor-
slaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet <19> spørgs-
mål til uddannelses- og forskningsministeren til skriftlig be-
svarelse, som ministeren har besvaret.
L 164 - 2023-24 - Bilag 5: 2. udkast til betænkning
2873483_0003.png
3
Karin Gaardsted (S) Frederik Vad (S) Jesper Petersen (S) Tanja Larsson (S) Matilde Powers (S) Mette Reissmann (S)
Per Husted (S) Rasmus Stoklund (S) Sara Emil Baaring (S) Peter Juel-Jensen (V) Heidi Bank (V) Linea Søgaard-Lidell (V)
Hans Andersen (V) Karin Liltorp (M) Rasmus Lund-Nielsen (M) Marlene Harpsøe (DD) Jens Henrik Thulesen Dahl (DD)
Sandra Elisabeth Skalvig (LA) Henrik Dahl (LA) Lise Bertelsen (KF) Helle Bonnesen (KF) Mikkel Bjørn (DF)
Alex Ahrendtsen (DF) Sofie Lippert (SF)
nfmd.
Astrid Carøe (SF) Mads Olsen (SF) Anne Hegelund (EL)
Katrine Robsøe (RV)
fmd.
Christina Olumeko (ALT)
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Danmarksdemokraterne – Inger Støjberg (DD)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Liberal Alliance (LA)
Moderaterne (M)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Enhedslisten (EL)
50
22
16
15
15
14
10
9
Radikale Venstre (RV)
Dansk Folkeparti (DF)
Alternativet (ALT)
Siumut (SIU)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
7
7
5
1
1
1
1
5