Beskæftigelsesudvalget 2023-24, Beskæftigelsesudvalget 2023-24, Beskæftigelsesudvalget 2023-24
L 162 , L 162 A , L 162 B
Offentligt
2871656_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2024 - 1781
22. maj 2024
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 16. maj 2024 stillet følgende spørgsmål nr. 4
(L 162
bilag 6), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet af Bjarne Laustsen
på udvalgets vegne.
Spørgsmål nr. 4:
”Vil
ministeren kommentere henvendelsen af 16/5-24 fra Ulla Bro Sørensen,
Svenstrup, jf. L 162 - bilag 6?”
Svar:
Med L 162 foreslås en opfølgning på lovændringerne om afskaffelse af ægtefælle-
modregning for arbejdsindkomst for folke-, senior og førtidspensionister og afskaf-
felse af modregning i folkepensionens grundbeløb og pensionstillæg for pensioni-
stens egen arbejdsindkomst. Med lovforslaget holder vi fast i det oprindelige for-
mål og politiske ønske om at lempe modregningsreglerne for
arbejdsindkomst
for
at tilskynde pensionister og deres partnere til fortsat at bidrage på arbejdsmarkedet.
I implementeringen har det vist sig udfordrende at understøtte det pensionsretlige
begreb ”indtægt ved personligt arbejde” digitalt
som forudsat. Det har resulteret i
det opfølgende lovforslag, der bemyndiger beskæftigelsesministeren til at ændre
definitionen af ”indtægt ved personligt arbejde” til arbejdsmarkedsbidragspligtig
indkomst.
Ændringen til arbejdsmarkedsbidragspligtig indkomst er et snævrere begreb end
”indtægt ved personligt arbejde”. Det betyder, at i størrelsesordenen 6.000 pensio-
nister med partnere på en af de berørte ydelser kan have oplevet en midlertidig for-
højelse af deres pensionsydelse i 2023 og 2024, men potentielt kan opleve en ydel-
sesnedgang fra 2025, da de berørte ydelser igen vil indgå i modregningen af pensi-
onsydelsen. Langt de fleste af de 1,4 mio. modtagere af social pension vil ikke op-
leve en ændring, da ”indtægt ved personligt arbejde” først og fremmest omfatter
lønindkomster, der er arbejdsmarkedsbidragspligtige.
Jeg forstår godt, at det kan skabe usikkerhed, og det har naturligvis ikke været hen-
sigten, men det er vigtigt at holde fast i, at vi fra politisk side ønskede at skabe
bedre rammer for de seniorer, der fortsætter med at arbejde. L 162 gør det muligt at
komme i mål med udmøntningen af den politiske aftale, så vedtagne lovændringer
kan implementeres på en hensigtsmæssig måde.
L 162a - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om kommentar til henvendelsen af 16/5-24 fra Ulla Bro Sørensen, Svenstrup
Den politiske aftale og nærværende lovforslag handler om modregning ift. arbejds-
indkomst. Aftalen handler ikke om gensidig forsørgerpligt og ændrer heller ikke
ved gældende regler om fradrag i beregningen af folke-, senior og førtidspension.
Således er det
og vil fortsat være
muligt for pensionister og deres partner at
have en vis anden indkomst end lønindkomst uden det påvirker pensionsydelsen.
Venlig hilsen
Ane Halsboe-Jørgensen
Beskæftigelsesminister
2