Beskæftigelsesudvalget 2023-24, Beskæftigelsesudvalget 2023-24, Beskæftigelsesudvalget 2023-24
L 162 , L 162 A , L 162 B
Offentligt
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Charlotte Munch (DD)
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2024 - 1781
17. maj 2024
Beskæftigelsesudvalget har i brev af [dato for det modtagne brev] stillet følgende
spørgsmål nr. 2 (L 162), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Charlotte Munch (DD).
Spørgsmål nr. 2:
”Vil
ministeren oplyse størrelsesordenen på det indkomstfald, som ca. 6.000 pensi-
onister vil kunne opleve, når definitionen af indtægt ved personligt arbejde ændres
til arbejdsmarkedsbidragspligtig indkomst som følge af lovforslaget?”
Svar:
Den foreslåede ændring i L 162 A medfører, at definitionen af det pensionsretlige
begreb ”indtægt ved personligt arbejde” ændres til arbejdsmarkedsbidragspligtig
indkomst. Da arbejdsmarkedsbidragspligtig indkomst er et snævrere begreb end
”indtægt ved personligt arbejde” betyder det, at i størrelsesordenen 6.000 pensioni-
ster i 2023 og 2024 har haft/har en midlertidig forhøjelse i deres sociale pension.
Fra 2025 betyder det, at de omvendt potentielt kan opleve en ydelsesnedgang set i
forhold til det midlertidigt højere niveau i 2023 og 2024, hvis pensionisten selv el-
ler dennes ægtefælle/samlever modtager en af de ydelser, der igen modregnes i be-
regningen af den sociale pension. Det skønnes, at den samlede gruppe af berørte
fremover kan opleve en gennemsnitlig ydelsesnedgang på 730 kr. pr. måned efter
skat (2024-pl). Ændringen svarer i gennemsnit til omkring 3 pct. af parrenes sam-
lede personlige indkomster.
Den berørte gruppe består primært af folkepensionister, der er gift eller samlevende
med en ikke-pensionist, der modtager andre sociale ydelser
–
og i mindre omfang
førtids- og seniorpensionister. Ændringen vurderes ikke at have betydning for en-
lige førtids- og seniorpensionister.
Det vurderes, at der vil være en del udskiftning i gruppen, idet ægtefællen/samleve-
ren typisk ikke modtager den pågældende overførselsindkomst i en længere år-
række. Dette reducerer antallet af konkrete personer, der faktisk vil opleve en æn-
dring.