Sundhedsudvalget 2023-24
L 158 Bilag 8
Offentligt
2874726_0001.png
Til lovforslag nr.
L 158
Folketinget 2023-24
Betænkning afgivet af Sundhedsudvalget den 21. maj 2024
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om klage- og erstatningsadgang inden
for sundhedsvæsenet og lov om autorisation af sundhedspersoner og om
sundhedsfaglig virksomhed
(Ændring af patientklagesystemet, mulighed for sekretariatsafgørelser i patienterstatningsankesager, afvikling af Det
Rådgivende Praksisudvalg og afbureaukratisering ved ejerskifte i tandlægeklinikker)
[af indenrigs- og sundhedsministeren (Sophie Løhde)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 10 ændringsforslag til lovforslaget, herunder
om deling af lovforslaget.
Liberal Alliances, Det Konservative Folkepartis, Enheds-
listens, Dansk Folkepartis og Alternativets medlemmer af
udvalget har stillet ændringsforslag nr. 1 om deling af lov-
forslaget og ændringsforslag nr. 3-8.
Alternativets medlem af udvalget har stillet ændringsfor-
slag nr. 2.
Indenrigs- og sundhedsministeren har stillet ændringsfor-
slag nr. 9 og 10.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, V og M) vil stemme imod æn-
dringsforslag nr. 1 om deling af lovforslaget.
Et
mindretal
i udvalget (DD, SF, LA, KF, EL, RV, DF
og ALT) vil stemme for ændringsforslag nr. 1 om deling af
lovforslaget. Mindretallet vil stemme for ændringsforslag nr.
3-8, som er konsekvensændringer af ændringsforslag nr. 1
om deling af lovforslaget.
Et
flertal
i udvalget (S, V og M) indstiller lovforslaget
til
vedtagelse
med de af indenrigs- og sundhedsministeren
stillede ændringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (DD og KF) indstiller lovforslag
A, lovforslag B og lovforslag C til
vedtagelse
ved 3. be-
handling. Mindretallet vil stemme imod ændringsforslag nr.
2 til lovforslag A.
Et
andet mindretal
i udvalget (LA, DF og EL) indstiller
lovforslag A og lovforslag C til
vedtagelse
ved 3. behand-
ling. Mindretallet vil stemme imod ændringsforslag nr. 2 til
lovforslag A. Mindretallet indstiller lovforslag B til
forkas-
telse
ved 3. behandling.
Et
tredje mindretal
i udvalget (SF) indstiller lovforslag
A og lovforslag C til
vedtagelse
ved 3. behandling. Mindre-
tallet vil stemme imod ændringsforslag nr. 2 til lovforslag
A. Mindretallet indstiller lovforslag B til
forkastelse
ved
3. behandling. Mindretallet vil, hvis ændringsforslaget om
deling af lovforslaget bliver forkastet ved 2. behandling,
stemme for indenrigs- og sundhedsministerens ændringsfor-
slag og for lovforslaget ved 3. behandling.
Et
fjerde mindretal
i udvalget (RV) indstiller lovforslag
A, lovforslag B og lovforslag C til
vedtagelse
ved 3. be-
handling. Mindretallet vil stemme imod ændringsforslag nr.
2 til lovforslag A. Mindretallet vil, hvis ændringsforslaget
om deling af lovforslaget bliver forkastet ved 2. behandling,
stemme for indenrigs- og sundhedsministerens ændringsfor-
slag og for lovforslaget ved 3. behandling.
Et
femte mindretal
i udvalget (ALT) indstiller lovforslag
A og lovforslag C til
vedtagelse
ved 3. behandling. Mindre-
tallet vil stemme for ændringsforslag nr. 2 til lovforslag
A. Mindretallet indstiller lovforslag B til
forkastelse
ved 3.
behandling. Mindretallet vil, hvis ændringsforslaget om de-
ling af lovforslaget bliver forkastet ved 2. behandling, stem-
me hverken for eller imod de af indenrigs- og sundhedsmi-
nisteren stillede ændringsforslag, og mindretallet vil stemme
hverken for eller imod lovforslaget ved 3. behandling.
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
AX030139
L 158 - 2023-24 - Bilag 8: Betænkning afgivet den 21. maj 2024
2874726_0002.png
2
3. Politiske bemærkninger
Alternativet
Alternativets medlem af udvalget bemærker, at ændring
af adgang til disciplinærnævnssager vil medvirke til en for-
enkling af patientklagesystemet og sikre, at fejl og uhen-
sigtsmæssigheder, der skyldes behandlingsstedets ledelse,
organisering, arbejdsgange eller arbejdsvilkår, ikke sanktio-
neres individuelt. Det vil dermed øge den kollektive læring i
sundhedsvæsenet, så behandlingssteder undgår at gentage de
samme fejl. Samtidig sikres sundhedspersoners retssikker-
hed og trivsel. Det er dog vigtigt, at patienter og pårørende
fortsat har mulighed for at indgive klage til Sundhedsvæse-
nets Disciplinærnævn, såfremt Styrelsen for Patientklager
giver kritik for hele eller dele af behandlingsforløbet.
Alternativet finder, at det er en god idé med en mere fast
og stabil ordning omkring bisidderadgang for patienter ved
klagesager, således at sagsgangen forsimples. Som Dansk
Selskab for Patientsikkerhed foreslår i høringssvaret, kan det
være en god idé at forpligte Danske Patienter til at indsamle
erfaringer og data, der muliggør løbende kvalitetssikring af
bisidderordningen.
Alternativet støtter afbureaukratisering ved ejerskifte i
tandlægeklinikker, således at borgere ikke pludselig afmel-
des en tandlægeklinik og står uden tandlæge ved manglende
indgivet samtykke. Det vil være med til at styrke tandsund-
heden blandt befolkningen og samtidig reducere den bureau-
kratiske byrde.
Alternativet kan ikke støtte en afvikling af Det Rådgi-
vende Praksisudvalg. Som mange interessenter i hørings-
svaret påpeger, er det problematisk at afvikle Det Rådgi-
vende Praksisudvalg uden at foreslå et alternativt rådgiv-
ningsorgan. Når det gælder patientklagerne, er læring helt
centralt. Uden udvalget vil der ikke være mulighed for,
at patientorganisationer og andre interessenter kan komme
med vigtige indspark, som har særlig relevans for borgere
og patienter. Det er vigtigt at have et organ, hvor der er
mulighed for, at udefrakommende aktører kan præge udvik-
lingen i styrelsens afgørelser.
Alternativet kan ikke støtte mulighed for sekretaria-
tsafgørelser ved patienterstatningsankesager, fordi det vil
mindske kvaliteten af afgørelserne og retssikkerheden for
patienterne. Som flere interessenter i høringssvarene påpe-
ger, kan man ikke sidestille en sekretariatsvurdering med en
vurdering i et bredt sammensat nævn, som både har aktører
med lægefaglige kompetencer og aktører, der repræsenterer
patienterne. Uden et sådan nævn risikerer man at svække
beskyttelsen af patienternes interesser og mindske deres
retssikkerhed.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af et
mindretal
(LA, KF, EL, DF og ALT), tiltrådt af et
mindretal
(DD, SF og RV):
a
Ændringsforslag om deling af lovforslaget
1)
Lovforslaget deles i tre dele med følgende titler og
indhold:
A.
»Forslag til lov om ændring af lov om klage- og erstat-
ningsadgang inden for sundhedsvæsenet (Ændring af patie-
ntklagesystemet og afvikling af Det Rådgivende Praksisud-
valg)« omfattende § 1, nr. 1-9, § 3, stk. 1, 2 og 4, og § 4.
B.
»Forslag til lov om ændring af lov om klage- og er-
statningsadgang inden for sundhedsvæsenet (Mulighed for
sekretariatsafgørelser ved patienterstatningsankesager)« om-
fattende § 1, nr. 10-12, § 3, stk. 1-3, og § 4.
C.
»Forslag til lov om ændring af lov om autorisation af
sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed (Afbu-
reaukratisering ved ejerskifte i tandlægeklinikker)« omfat-
tende § 2, § 3, stk. 1, og § 4.
[Forslag om deling af lovforslaget]
b
Ændringsforslag til det under A nævnte forslag
Af et
mindretal
(ALT):
Til § 1
2)
Nr. 8
og
9
udgår.
[Opretholdelse af Det Rådgivende Praksisudvalg]
Af et
mindretal
(LA, KF, EL, DF og ALT), tiltrådt af et
mindretal
(DD, SF og RV):
Til § 3
3)
I
stk. 2
ændres », 7 og 10« til: »og 7«.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 1 om deling af lovfor-
slaget]
Til § 4
4)
I
stk. 2
ændres »§§ 1 og 2« til: »§ 1«.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 1 om deling af lovfor-
slaget]
c
Ændringsforslag til det under B nævnte forslag
Til § 3
5)
I
stk. 2
udgår »1-3, 6, 7 og«.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 1 om deling af lovfor-
slaget]
Til § 4
6)
I
stk. 2
ændres »§§ 1 og 2« til: »§ 1«.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 1 om deling af lovfor-
slaget]
L 158 - 2023-24 - Bilag 8: Betænkning afgivet den 21. maj 2024
2874726_0003.png
3
d
Ændringsforslag til det under C nævnte forslag
Til § 3
7)
I
stk. 1
udgår », jf. dog stk. 2«.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 1 om deling af lovfor-
slaget]
Til § 4
8)
I
stk. 2
ændres »§§ 1 og 2« til: »§ 2«.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 1 om deling af lovfor-
slaget]
Af
indenrigs- og sundhedsministeren,
tiltrådt af et
flertal
(S,
V og M):
e
Ændringsforslag til det udelte lovforslag
Til §
9)
I det under
nr. 12
foreslåede
§ 58 a, stk. 12,
ændres
»der ikke skønnes at frembyde tvivl« til: »hvor styrelsen
skønner, at der ikke er tvivl«.
[Sproglig ændring]
Til § 3
10)
Stk. 3
affattes således:
»Stk. 3.
For klager modtaget af Ankenævnet for Patienter-
statningen før den 1. juli 2024 finder de hidtil gældende
regler i § 58 a i lov om klage- og erstatningsadgang inden
for sundhedsvæsenet anvendelse.«
[Sproglig præcisering]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås at dele lovforslaget op i tre lovforslag (A,
B og C). Hvis ændringsforslaget bliver vedtaget ved 2. be-
handling, vil de tre lovforslag blive viderebehandlet, herun-
der stemt om, hver for sig.
Lovforslag B omfatter forslaget om, at det vil blive mu-
ligt at afgøre patienterstatningsankesager på sekretariatsni-
veau.
Lovforslag C omfatter forslaget om afbureaukratisering
ved ejerskifte i tandlægeklinikker.
Lovforslag A omfatter den øvrige del af det fremsatte
lovforslag.
Til nr. 2
Lovforslaget § 1, nr. 8 og 9, indebærer, at Det Rådgiven-
de Praksisudvalg nedlægges.
Alternativet foreslår med ændringsforslaget, at Det Råd-
givende Praksisudvalg opretholdes.
Til nr. 3-8
Ændringsforslag nr. 3-8 er konsekvensændringer af æn-
dringsforslag nr. 1 om deling.
Til nr. 9
Der er tale om en sproglig ændring. Forslaget indebærer
ikke indholdsmæssige ændringer.
Til nr. 10
Der er tale om en sproglig ændring af det foreslåede styk-
ke. Forslaget indebærer ikke indholdsmæssige ændringer.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 11. april 2024 og var til
1. behandling den 18. april 2024. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Sundhedsudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og indenrigs- og sundhedsministeren sendte
den 24. januar 2024 dette udkast til udvalget, jf. SUU alm.
del – bilag 165. Den 11. april 2024 sendte indenrigs- og
sundhedsministeren høringssvarene og et høringsnotat til
udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 7 bilag på lovforsla-
get.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 2 skriftlige
henvendelser om lovforslaget.
Deputationer
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 1 deputa-
tion, der mundtligt har redegjort for sin holdning til lovfor-
slaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 5 spørgsmål
til indenrigs- og sundhedsministeren til skriftlig besvarelse,
som ministeren har besvaret.
Anders Kronborg (S) Birgitte Vind (S) Camilla Fabricius (S) Flemming Møller Mortensen (S) Tanja Larsson (S)
Maria Durhuus (S) Matilde Powers (S)
nfmd.
Rasmus Horn Langhoff (S) Sara Emil Baaring (S)
L 158 - 2023-24 - Bilag 8: Betænkning afgivet den 21. maj 2024
2874726_0004.png
4
Christoffer Aagaard Melson (V) Lars Christian Lilleholt (V) Heidi Bank (V) Monika Rubin (M) Nanna W. Gotfredsen (M)
Lars Arne Christensen (M)
fmd.
Jens Henrik Thulesen Dahl (DD) Marlene Harpsøe (DD) Louise Brown (LA)
Helena Artmann Andresen (LA) Per Larsen (KF) Lise Bertelsen (KF) Kim Edberg Andersen (DD) Mette Thiesen (DF)
Kirsten Normann Andersen (SF) Anne Valentina Berthelsen (SF) Mads Olsen (SF) Runa Friis Hansen (EL)
Stinus Lindgreen (RV) Helene Liliendahl Brydensholt (ALT)
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Danmarksdemokraterne – Inger Støjberg (DD)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Liberal Alliance (LA)
Moderaterne (M)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Enhedslisten (EL)
50
22
16
15
15
14
10
9
Radikale Venstre (RV)
Dansk Folkeparti (DF)
Alternativet (ALT)
Siumut (SIU)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
7
7
5
1
1
1
1
5