Udlændinge- og Integrationsudvalget 2023-24
L 157
Offentligt
2866121_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 18. april 2024 stillet følgende spørgs-
mål nr. 8 (alm. del) til L 157 efter ønske fra Peter Skaarup (DD) til udlændinge- og
integrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 8:
Vil ministeren redegøre for, hvor mange herboende personer, som har fået afslag
på familiesammenføring, som følge af manglende opfyldelse af kravet om bestået
Prøve i Dansk 3 eller en danskprøve på et tilsvarende eller højere niveau, fordelt på
statsborgerskab og oprindelse i perioden efter 2018-reformen til i dag?
Svar:
Det bemærkes indledningsvist, at familiesammenføringstilladelser kun udgør en
meget lille andel af de opholdstilladelser, der gives i Danmark. I 2023 blev der med-
delt ca. 3.000 familiesammenføringstilladelser. Dette tal omfatter både ægtefælle-
sammenførte og mindreårige børn til alle, inkl. herboende flygtninge, og personer,
der er familiesammenført efter EU-reglerne. I alt blev der i 2023 meddelt knap
97.000 opholdstilladelser, registreringsbeviser og opholdskort. Det betyder, at fa-
miliesammenføringstilladelser kun udgjorde ca. 3 pct. af alle meddelte opholdstil-
ladelser, registreringsbeviser og opholdskort.
Nedenstående opgørelse viser herboende personer, som har fået afslag på ægte-
fællesammenføring som følge af manglende opfyldelse af kravet om bestået Prøve
i Dansk 3 eller en danskprøve på et tilsvarende eller højere niveau. Opgørelsen byg-
ger på det datagrundlag, som er anvendt i Udlændinge- og Integrationsministeriets
statistiske analyse om ægtefællesammenføringsreformen fra 2018. Opgørelsen
omfatter herboende danske/nordiske statsborgere og udlændinge, men ikke flygt-
ninge, som har modtaget en afgørelse i perioden 2018-2021 efter reglerne gæl-
dende efter ægtefællesammenføringsreformen i 2018, der trådte i kraft 1. juli 2018.
Der henvises til Udlændinge og Integrationsministeriets analyse (2022):
Ægtefælle-
sammenføringsreformen fra 2018: Statistisk analyse med fokus på ansøgernes æg-
tefæller
og
samlevere.
https://www.ft.dk/samling/20211/almdel/UUI/bi-
lag/136/2615842.pdf.
14. maj 2024
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2024 - 6181
2686938
Side
1/3
L 157 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om, hvor mange herboende personer der har fået afslag på familiesammenføring, fordi de ikke opfylder kravet om bestået danskprøve
2866121_0002.png
Udlændinge- og Integrationsministeriet har umiddelbart ikke mulighed for at opda-
tere analysen, da datagrundlaget vil kræve en tidskrævende samkøring af en række
registre fra Udlændingestyrelsen og Danmarks Statistik.
Opgørelsen i nedenstående tabel viser, at de fleste afslag i ægtefællesammenfø-
ringssager truffet efter reglerne efter 2018-reformen som følge af manglende op-
fyldelse af kravet om bestået Prøve i Dansk 3 eller en danskprøve på et tilsvarende
eller højere niveau, er givet til herboende danske statsborgere. 72 danske statsbor-
gere, som har fået afslag begrundet i manglende opfyldelse af sprogkravet, har
dansk oprindelse, 89 personer med dansk statsborgerskab har oprindelse i ME-
NAPT-lande og 38 personer med dansk statsborgerskab har oprindelse i øvrige ikke-
vestlige lande.
Som det også fremgår af tabellen, er den næststørste statsborgerskabsgruppe, som
har fået afslag som følge af manglende opfyldelse af sprogkravet, herboende tyrki-
ske statsborgere. Der er for de øvrige nationaliteter kun i ganske få tilfælde givet
afslag som følge af manglende opfyldelse af sprogkravet.
Tabel. Antal herboende personer, som har fået afslag truffet efter reglerne ef-
ter 2018-reformen som følge af manglende opfyldelse af kravet om bestået
Prøve i Dansk 3 eller en danskprøve på et tilsvarende eller højere niveau, fordelt
på statsborgerskab (største statsborgerskabsgrupper) og oprindelse, 2. halvdel
2018-2021
Oprindelse
Dansk
Vestlig
Ikke-vest- Ikke-vest-
I alt
oprin-
oprin-
lig oprin- lig oprin-
delse
delse
delse,
delse, øv-
MENAPT- rige lande
Statsborger-
lande
skab
72
*
89
38
*
Danmark
*
35
*
Tyrkiet
Nordmakedo-
9
9
nien
9
9
Pakistan
4
4
Ghana
4
4
Indien
4
4
Jugoslavien
4
4
Nepal
4
4
Thailand
3
3
Afghanistan
3
3
Egypten
3
3
Kina
3
3
Marokko
3
3
Vietnam
*
*
*
27
Øvrige
72
6
150
89
317
I alt
Side
2/3
L 157 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om, hvor mange herboende personer der har fået afslag på familiesammenføring, fordi de ikke opfylder kravet om bestået danskprøve
2866121_0003.png
Anm.: * Cellerne med antal observationer under 3 opgøres ikke grundet diskretionering, cellerne
med flere observationer diskretioneres endvidere, hvis det er muligt at regne sig frem til celler med
under 3 observationer.
Anm.: Kun herboende danske/nordiske statsborgere og udlændinge, men ikke flygtninge, er inklu-
deret.
Anm.: MENAPT-landene er en gruppering, der omfatter Syrien, Kuwait, Libyen, Saudi-Arabien, Li-
banon, Somalia, Irak, Qatar, Sudan, Bahrain, Djibouti, Jordan, Algeriet, Forenede Arabiske Emirater,
Tunesien, Egypten, Marokko, Iran, Yemen, Mauretanien, Oman, Afghanistan, Palæstina, Gaza,
Vestbredden, Østjerusalem, Pakistan og Tyrkiet.
Kilde: Udlændinge- og Integrationsministeriets egne beregninger pba. et særtræk fra Udlændinge-
styrelsen og registerdata fra Danmarks Statistik.
Det bemærkes, at Udlændingestyrelsen ikke nødvendigvis vurderer, om hvert en-
kelt krav for ægtefællesammenføring kan anses for opfyldt, idet der meddeles af-
slag ved den første konstatering af, at et krav ikke er opfyldt. De personer, der har
fået afslag, fordi den herboende ikke opfylder sprogkravet, vil således ikke nødven-
digvis have fået tilladelse, idet det er muligt, at de ikke opfylder de øvrige krav,
herunder mindst tre af de fem andre integrationsrelevante krav i udlændingelovens
§ 9, stk. 8, selvforsørgelseskravet og boligkravet. Det betyder også, at herboende
personer, der ikke har dokumentation for bestået Prøve i Dansk 3, men som kan
dokumentere, at de opfylder det foreslåede alternative krav om mindst 5 års ordi-
nær fuldtidsbeskæftigelse eller selvstændig erhvervsvirksomhed her i landet, der i
væsentlig grad har medført kommunikation på dansk, ikke nødvendigvis vil kunne
opnå ægtefællesammenføring, idet de andre krav også vil skulle være opfyldt.
Det bemærkes i den forbindelse, at der i 2023 blev givet 572 afslag på ægtefælle-
sammenføring, hvor den herboende ægtefælle er dansk/nordisk statsborger eller
udlænding, men ikke flygtning. 127 af disse afslag skyldes, at sprogkravet ikke var
opfyldt. Det betyder, at langt de fleste afslag på ægtefællesammenføring blev med-
delt, fordi andre betingelser end sprogkravet ikke var opfyldt.
Forbehold til data
Udlændinge- og Integrationsministeriets analyse omfatter unikke herboende per-
soner, som er danske/nordiske statsborgere eller udlændinge men ikke flygtninge,
i alderen 18 år og derover. Hvis en herboende person har haft flere afgørelser, ind-
går personen således i analysen med den seneste afgørelse.
Den herboende person indgår i analysen, hvis den herboende persons cpr-nummer
er kendt, således at det er muligt at samkøre data med Danmarks Statistiks registre.
Analysen omfatter af den grund ikke samtlige personer, som i perioden fik afgjort
deres ægtefællesammenføringssag efter reglerne gældende efter 2018-reformen.
Kaare Dybvad Bek
/
Anette Görtz
Side
3/3