Udlændinge- og Integrationsudvalget 2023-24
L 157
Offentligt
2865572_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 17. april 2024 stillet følgende spørgs-
mål nr. 2 til L 157 efter ønske fra Ikkemedlem af udvalget (MFU) Mikkel Bjørn (DF)
til udlændinge- og integrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 2 til L 157:
Vil ministeren til lovforslagets § 1, nr. 11 redegøre nærmere og udtømmende for,
hvad der menes med udtrykket "medmindre ganske særlige grunde, herunder hen-
synet til familiens enhed, taler derfor” med angivelse af hvilke specifikke situatio-
ner, der er påtænkt, samt for, hvem der skal foretage et sådan skøn i sagsbehand-
lingen?
Svar:
Lovforslagets § 1, nr. 11, indebærer bl.a., at en ansøgende ægtefælle eller samlever
ikke vil skulle meddeles afslag på opholdstilladelse under henvisning til, at den her-
boende person er sigtet eller tiltalt for en lovovertrædelse, der kan medføre straf
som nævnt i udlændingelovens § 9, stk. 15, nr. 1 og 2, hvis ganske særlige grunde,
herunder hensynet til familiens enhed, taler for at meddele opholdstilladelse.
Der vil derfor skulle foretages en konkret og individuel vurdering på baggrund af
oplysningerne i den enkelte sag, hvilket betyder, at den foreslåede bestemmelse vil
skulle fraviges, hvis det lægges til grund, at det vil være i strid med Danmarks inter-
nationale forpligtelser, herunder navnlig Den Europæiske Menneskerettighedskon-
ventions artikel 8, at henvise den herboende til at udøve familielivet i et andet land.
Det kan eksempelvis være tilfældet, hvis den herboende person har mindreårige
børn med selvstændig tilknytning til Danmark eller har samvær med mindreårige
særbørn, hvor en henvisning til at udøve familieliv med en part i et andet land vil
indebære en afbrydelse af familieliv med en anden part her i landet.
Fravigelse vil også kunne ske, hvis den herboende er alvorligt syg eller har et alvor-
ligt handicap, og det vil være humanitært uforsvarligt at henvise denne til at tage
ophold i ægtefællens hjemland, hvor der ikke kan tilbydes pasnings- og behand-
lingsmuligheder.
Side
1/2
13. maj 2024
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2024 - 6079
2683562
L 157 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 2: MFU spm. om ministeren til lovforslagets § 1, nr. 11 vil redegøre nærmere og udtømmende for, hvad der menes med udtrykket "medmindre ganske særlige grunde, herunder hensynet til familiens enhed, taler derfor med angivelse af hvilke specifikke situationer, der er påtænkt, samt for, hvem der skal foretage et sådan skøn i sagsbehandlingen?
Den foreslåede bestemmelse indebærer således en proportionalitetsafvejning,
hvor det endvidere vil skulle indgå, om en verserende straffesag mod den herbo-
ende udlænding har været ekstraordinært langvarig set i forhold til, at den pågæl-
dende ikke er endelig dømt, ligesom den formodede kriminalitets art og grovhed
vil skulle indgå.
Det er ikke muligt udtømmende at angive de tilfælde, hvor der vil være grundlag
for at fravige den foreslåede bestemmelse, da fravigelsesadgangen efter sin ordlyd
indebærer en skønsudøvelse, der skal foretages af udlændingemyndighederne.
Kaare Dybvad Bek
/
Øzlem Akar
Side
2/2