Udlændinge- og Integrationsudvalget 2023-24
L 157 Bilag 10
Offentligt
2872359_0001.png
Til lovforslag nr.
L 157
Folketinget 2023-24
Betænkning afgivet af Udlændinge- og Integrationsudvalget den 21. maj 2024
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af udlændingeloven, lov om danskuddannelse til
voksne udlændinge m.fl. og integrationsloven
(Ny opholdsordning for medfølgende familie til hjemvendende udlandsdanskere med visse beskæftigelsesmæssige
kvalifikationer, justering af sprogkravet og halvering af den økonomiske sikkerhedsstillelse i ægtefællesammenføringssager,
etablering af en lukket opgavebank for danskprøver m.v.)
[af udlændinge- og integrationsministeren (Kaare Dybvad Bek)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 18 ændringsforslag til lovforslaget. Det
Konservative Folkepartis medlemmer af udvalget har stillet
ændringsforslag nr. 1-13, herunder om deling af lovforsla-
get, og udlændinge- og integrationsministeren har stillet æn-
dringsforslag nr. 14-18.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, V, M, RV og ALT) indstiller lov-
forslaget til
vedtagelse
med de af udlændinge- og integrati-
onsministeren stillede ændringsforslag. Flertallet vil stemme
imod de øvrige ændringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (DD, LA og KF) vil stemme
for ændringsforslag nr. 1-13 om deling af lovforslaget og
konsekvensændringer af delingen. Mindretallet indstiller det
under A nævnte lovforslag til
vedtagelse
med de stillede
ændringsforslag, og det under B nævnte lovforslag til
for-
kastelse
ved 3. behandling. Hvis ændringsforslag nr. 1 om
deling af lovforslaget bliver forkastet ved 2. behandling, vil
mindretallet stemme for de af udlændinge- og integrations-
ministeren stillede ændringsforslag. Hvis ændringsforslag
nr. 1 om deling af lovforslaget bliver forkastet ved 2. be-
handling, vil mindretallet stemme imod lovforslaget ved 3.
behandling.
Et
andet mindretal
i udvalget (SF og EL) vil stemme
for ændringsforslag nr. 1-13 om deling af lovforslaget og
konsekvensændringer af delingen. Mindretallet indstiller de
under A og B nævnte lovforslag til
vedtagelse
med de stille-
de ændringsforslag. Hvis ændringsforslag nr. 1 om deling af
lovforslaget bliver forkastet ved 2. behandling, vil mindre-
tallet stemme for de af udlændinge- og integrationsministe-
ren stillede ændringsforslag. Hvis ændringsforslag nr. 1 om
deling af lovforslaget bliver forkastet ved 2. behandling, vil
mindretallet stemme for lovforslaget ved 3. behandling.
Et
tredje mindretal
i udvalget (DF) indstiller lovforslaget
til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme
for de af udlændinge- og integrationsministeren stillede æn-
dringsforslag. Mindretallet vil stemme imod de øvrige æn-
dringsforslag.
Et
fjerde mindretal
i udvalget (SIU) vil stemme hverken
for eller imod lovforslaget ved 3. behandling. Mindretallet
vil ved 2. behandling redegøre for sin stilling til de stillede
ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokku-
rin havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i ud-
valget og dermed ikke adgang til at komme med indstillin-
ger eller politiske bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Danmarksdemokraterne, Liberal Alliance og Det
Konservative Folkeparti
Danmarksdemokraternes, Liberal Alliances og Det Kon-
servative Folkepartis medlemmer af udvalget mener, at det
er afgørende, at vi fører en stram og konsekvent udlændin-
gepolitik, der har et klart fokus på at holde tilstrømningen på
et lavt niveau. Det er særlig vigtigt i en tid, hvor tilstrømnin-
gen til Europa er på sit højeste niveau siden flygtningekrisen
i 2015.
Derfor mener DD�½s, LA�½s og KF’s medlemmer af udval-
get også, at det er et skridt i den fuldstændig forkerte ret-
ning, at regeringen ønsker at fjerne sprogkravet i forbindelse
AX030068
L 157 - 2023-24 - Bilag 10: Betænkning afgivet den 21/5-24
2872359_0002.png
2
med ægtefællesammenføringer, fordi regeringen dermed ri-
sikerer at øge tilstrømningen til Danmark af udlændinge,
der har svært ved at integrere sig her i landet, hvilket ikke
bidrager til at styrke sammenhængskraften.
Samtidig ønsker regeringen at lempe på kravet om
økonomisk sikkerhedsstillelse, så den herboende ægtefælle
fremover kun skal stille halvdelen af den nuværende økono-
miske sikkerhed. Dette vil i høj grad skade sikkerheden om-
kring, at en ægtefællesammenført udlænding ikke kommer
til at ligge det offentlige til byrde.
DD�½s, LA�½s og KF�½s medlemmer af udvalget mener dog
også, at der er fornuftige tiltag i lovforslaget. Det gælder
særlig delen omkring højtuddannede udlandsdanskere, der
fravælger at arbejde i Danmark, fordi de ikke kan få famili-
en med. DD, LA og KF anerkender grundlæggende vigtig-
heden af at tiltrække international, kvalificeret arbejdskraft,
som bidrager til det danske samfund.
Desuden finder DD�½s, LA�½s og KF�½s medlemmer af ud-
valget det positivt, at der med lovforslaget sker en udvidelse
af persongruppen, der kan tage en prøve for at bevise dansk-
kundskaber, så man ikke havner i den prekære situation, at
en dansker ikke kan bevise sprogkundskaber grundet eksem-
pelvis bortkomst af eksamensbevis.
Men da lovforslaget de facto fjerner sprogkravet og hal-
verer den økonomiske sikkerhedsstillelse i forbindelse med
ægtefællesammenføringssager, gør lovforslaget det mere at-
traktivt at søge mod Danmark. Derfor kan DD, LA og KF
ikke støtte lovforslaget
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af et
mindretal
(KF), tiltrådt af et
mindretal
(SF, DD, KF og
EL):
a
Ændringsforslag om deling af lovforslaget
1)
Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titler
og indhold:
A.
»Forslag til lov om ændring af udlændingeloven og
lov om danskuddannelse til voksne udlænding m.fl. (Ny
opholdsordning for medfølgende familie til hjemvendende
udlandsdanskere med visse beskæftigelsesmæssige kvalifi-
kationer og udvidelse af personkredsen, der kan gå op til en
danskprøve, m.v.)« omfattende § 1, nr. 32-38, 41-49, 54, 55,
57-60, § 2, nr. 2, og §§ 5 og 6.
B.
»Forslag til lov om ændring af udlændingeloven, lov om
danskuddannelse til voksne udlænding m.fl. og integrations-
loven (Justering af sprogkravet og halvering af den økono-
miske sikkerhedsstillelse i ægtefællesammenføringssager og
etablering af en lukket opgavebank for danskprøver m.v.)«
omfattende § 1, nr. 1-31, 39, 40, 42, 50-53, 56, 59-64, § 2,
nr. 1 og 3, og §§ 3-6.
[Forslag om deling af lovforslaget]
b
Ændringsforslag til det under A nævnte forslag
Til § 1
2)
Nr. 42
affattes således:
»42.
I
§ 9 h, stk. 7,
ændres »§ 9 m, stk. 3 og 4« til: »§ 9 m,
stk. 4 og 5«.«
[Konsekvensændring som følge af delingen af lovforslaget]
3)
Nr. 59
affattes således:
»59.
I
§ 33 a, stk. 1,
ændres »§ 9 m, stk. 3« til: »§ 9 m, stk.
4«.«
[Konsekvensændring som følge af delingen af lovforslaget]
4)
Nr. 60
affattes således:
»60.
I
§ 33 b, stk. 1, nr. 4,
ændres »§ 9 m, stk. 4« til: »§ 9 m,
stk. 5«.«
[Konsekvensændring som følge af delingen af lovforslaget]
Til § 5
5)
Paragraffen affattes således:
»Loven træder i kraft den 1. juli 2024.«
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 1]
Til § 6
6)
I
stk. 2
ændres »§§ 1 og 4« til: »§ 1«.
[Konsekvensændring som følge af delingen af lovforslaget]
c
Ændringsforslag til det under B nævnte forslag
Til § 1
7)
Nr. 42
affattes således:
»42.
I
§ 9 h, stk. 7,
ændres »§ 9, stk. 24« til: »§ 9, stk. 25«,
og »§ 11, stk. 10« ændres til: »§ 11, stk. 11«.«
[Konsekvensændring som følge af delingen af lovforslaget]
8)
Nr. 59
affattes således:
»59.
I
§ 33 a, stk. 1,
ændres »§ 9, stk. 24« til: »§ 9, stk.
25«.«
[Konsekvensændring som følge af delingen af lovforslaget]
9)
Nr. 60
affattes således:
»60.
I
§ 33 b, stk. 1, nr. 4,
ændres »§ 9, stk. 24« til: »§ 9, stk.
25«.«
[Konsekvensændring som følge af delingen af lovforslaget]
Til § 5
10)
I
stk. 2
ændres »52« til: »37«.
[Konsekvensændring som følge af delingen af lovforslaget]
L 157 - 2023-24 - Bilag 10: Betænkning afgivet den 21/5-24
2872359_0003.png
3
11)
I
stk. 4
og
5
ændres »39 og 40« til: »32 og 33«.
[Konsekvensændring som følge af delingen af lovforslaget]
12)
To steder i
stk. 6
ændres »50 og 51« til: »35 og 36«.
[Konsekvensændring som følge af delingen af lovforslaget]
13)
I
stk. 8
ændres »52« til: »37«.
[Konsekvensændring som følge af delingen af lovforslaget]
Af
udlændinge- og integrationsministeren,
tiltrådt af et
fler-
tal
(S, V, M, RV og ALT):
d
Ændringsforslag til det udelte lovforslag
Til titlen
14)
Efter »udlændingeloven, lov om danskuddannelse til
voksne udlændinge m.fl. og integrationsloven« indsættes:
»og forskellige andre love«.
[Ændring af lovforslagets titel som konsekvens af ændrings-
forslag nr. 15]
Nye paragraffer
15)
Efter § 4 indsættes:
Ȥ 01
I lov om ungdomsskoler, jf. lovbekendtgørelse nr. 608 af
28. maj 2019, foretages følgende ændring:
1.
I
§ 3, stk. 2, nr. 4,
ændres »lov om danskuddannelse til
voksne udlændinge m.fl.« til: »danskuddannelsesloven.«
§ 02
I
lov
om
Danmarks
Evalueringsinstitut,
jf.
lovbekendtgørelse nr. 600 af 21. maj 2019, foretages
følgende ændring:
1.
I
bilag 1
affattes
nr. 22
således:
»22) Danskuddannelsesloven.«
§ 03
I lov om afgift af lønsum m.v., jf. lovbekendtgørelse nr.
2729 af 21. december 2021, som ændret ved § 11 i lov nr.
832 af 14. juni 2022, § 12 i lov nr. 755 af 13. juni 2023 og
§ 22 i lov nr. 1795 af 28. december 2023, foretages følgende
ændring:
1.
I
§ 1, stk. 2, nr. 11,
ændres »lov om danskuddannelse til
voksne udlændinge m.fl.« til: »danskuddannelsesloven«.«
[Konsekvensændringer som følge af lovforslagets § 2, nr. 1]
Til § 5
16)
I
stk. 4, 1. pkt.,
udgår efter »§ 9, stk. 4, 1. pkt.,«: »som
ændret ved denne lovs § 1, nr. 2,«.
[Sproglig ændring]
17)
I
stk. 5, 1. pkt.,
udgår »som ændret ved denne lovs § 1,
nr. 9,«.
[Sproglig ændring]
18)
I
stk. 6, 1. pkt.,
udgår efter »§ 9 q, stk. 6,«: »som
ændret ved denne lovs § 1, nr. 50 og 51,«.
[Sproglig ændring]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås at dele lovforslaget op i to lovforslag (A og
B).
Det foreslås, at de elementer fra lovforslaget, der om-
handler forslag om en ny opholdsordning for medfølgen-
de familie til hjemvendende udlandsdanskere med visse be-
skæftigelsesmæssige kvalifikationer og forslag til udvidelse
af personkredsen, der kan gå op til en danskprøve, udskilles
til lovforslaget under A.
Det foreslås, at de elementer fra lovforslaget, der om-
handler forslag til justering af sprogkravet til den herboen-
de i ægtefællesammenføringssager, forslag til halvering af
den økonomiske sikkerhedsstillelse, forslag til et skærpet
vandelskrav i sager om tidsubegrænset opholdstilladelse og
visse ægtefællesammenføringssager, forslag til etablering af
en lukket opgavebank for danskprøverne og forslag til for-
enkling af bemyndigelsesbestemmelsen i udlændingelovens
§ 9, stk. 7, om boligkravslisten for ægtefællesammenføring
udskilles til lovforslaget under B.
Til nr. 2-13
Der er tale om konsekvensændringer som følge af æn-
dringsforslaget om deling af lovforslaget.
Til nr. 14
Den foreslåede ændring er en konsekvens som følge af
ændringsforslag nr. 15.
Til nr. 15
Den foreslåede ændring er en konsekvens af lovforslagets
§ 2, nr. 1, hvori det foreslås, at der i lovens titel efter »Lov
om danskuddannelse til voksne udlændinge m.fl.« indsættes
populærtitlen danskuddannelsesloven. Den foreslåede æn-
dring vil betyde, at populærtitlen formelt vil blive anvendt
ved henvisninger til loven i stedet for lovens nuværende
titel.
Til nr. 16-18
De foreslåede ændringer er alene af sproglig karakter og
indebærer ikke materielle ændringer.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 11. april 2024 og var til
1. behandling den 18. april 2024. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Udlændinge- og Integra-
tionsudvalget.
L 157 - 2023-24 - Bilag 10: Betænkning afgivet den 21/5-24
2872359_0004.png
4
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og udlændinge- og integrationsministeren
sendte den 18. januar 2024 dette udkast til udvalget, jf. UUI
alm. del – bilag 54. Den 11. april 2024 sendte udlændinge-
og integrationsministeren høringssvarene og et høringsnotat
til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 9 bilag på lovforsla-
get.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 1 skriftlig
henvendelse om lovforslaget.
Deputationer
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 1 deputa-
tion, der mundtligt har redegjort for deres holdning til lov-
forslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 11 spørgsmål
til udlændinge- og integrationsministeren til skriftlig besva-
relse, som ministeren har besvaret.
Thomas Skriver Jensen (S)
fmd.
Bjørn Brandenborg (S) Frederik Vad (S) Louise Mehnke (S) Gunvor Wibroe (S)
Malte Larsen (S) Rasmus Stoklund (S) Thomas Jensen (S) Torsten Schack Pedersen (V) Preben Bang Henriksen (V)
Erling Bonnesen (V) Heidi Bank (V) Mohammad Rona (M) Nanna W. Gotfredsen (M) Aki-Matilda Høegh-Dam (SIU)
Peter Skaarup (DD) Inger Støjberg (DD) Steffen Larsen (LA) Helena Artmann Andresen (LA) Brigitte Klintskov Jerkel (KF)
Per Larsen (KF) Kim Edberg Andersen (DD) Mikkel Bjørn (DF) Carl Valentin (SF) Anne Valentina Berthelsen (SF)
Karina Lorentzen Dehnhardt (SF) Rosa Lund (EL) Zenia Stampe (RV) Helene Liliendahl Brydensholt (ALT)
Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Danmarksdemokraterne – Inger Støjberg (DD)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Liberal Alliance (LA)
Moderaterne (M)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Enhedslisten (EL)
50
22
16
15
15
14
10
9
Radikale Venstre (RV)
Dansk Folkeparti (DF)
Alternativet (ALT)
Siumut (SIU)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
7
7
5
1
1
1
1
5