Til lovforslag nr.
L 15
Folketinget 2023-24
Betænkning afgivet af Transportudvalget den 21. november 2023
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af taxiloven
(Mulighed for at undtage visse øer fra lovens anvendelsesområde)
[af transportministeren (Thomas Danielsen)]
1. Ændringsforslag
Socialistisk Folkepartis og Enhedslistens medlemmer af
udvalget har stillet 1 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, V, M, DD, LA, KF, RV, DF og
ALT) indstiller lovforslaget til
vedtagelse uændret.
Et
mindretal
i udvalget (SF og EL) indstiller lovforslaget
til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for
det stillede ændringsforslag.
Et
andet mindretal
i udvalget (NB) vil redegøre for sin
stilling til lovforslaget ved 3. behandling. Mindretallet vil
ved 2. behandling af lovforslaget redegøre for sin stilling til
det stillede ændringsforslag.
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Alternativet
Alternativets medlem af udvalget hæfter sig ved, at det
med lovforslaget vil være frivilligt for den enkelte kommu-
ne, om de ønsker at undtage øer fra taxiloven.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af et
mindretal
(SF og EL):
Til § 1
1)
I det under
nr. 2
foreslåede
stk. 3
indsættes i
1. pkt.
ef-
ter »Transportministeren kan«: »med undtagelse af kravene
om taxakørekort og erhvervsforsikring«.
[Undtagelse af krav om kørekort og erhvervsforsikring]
Bemærkninger
Til nr. 1
Selv om øtaxakørsel kun sker lejlighedsvis, er det stadig
en forudsætning for sikkerheden, at den pågældende chauf-
før er erfaren og har viden om betingelserne for befordring
af andre personer. Derfor er den mest ubureaukratiske må-
de at sikre dette, at den pågældende chauffør har et taxa-
kørekort. Samtidig er det meget vigtigt, at chaufføren har
ansvaret for personbefordringen, og derfor er en erhvervs-
forsikring afgørende. Det er Socialistisk Folkepartis og En-
hedslistens opfattelse, at intentionen i loven er, at kørslen
foretages af personer, der er bosiddende på øen.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 4. oktober 2023 og var til
1. behandling den 26. oktober 2023. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Transportudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 1 møde.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og transportministeren sendte den 30. juni
AX029235