Transportudvalget 2023-24
L 15 Bilag 1
Offentligt
2758755_0001.png
NOTAT
4. oktober 2023
2023-2527
Høringsnotat
Notat om de indkomne høringssvar vedrørende udkast til
forslag til lov om ændring af taxiloven (Mulighed for at
undtage visse øer fra lovens anvendelsesområde)
1. Høringen
1.1. Høringsperiode
Transportministeriet hørte den 30. juni 2023 en række myndighe-
der og organisationer, jf. vedlagte høringsliste i bilag 1, over udkast
til ovennævnte lovforslag. Høringsfristen udløb den 18. august
2023.
Lovudkastet blev den 30. juni 2023 endvidere sendt til Transport-
udvalget til orientering.
Herudover blev lovudkastet offentliggjort på Høringsportalen den
30. juni 2023.
1.2. Hørte myndigheder, organisationer m.v.
Nedenfor følger en alfabetisk oversigt over hørte myndigheder, or-
ganisationer m.v.
Ud for hver høringspart er det ved afkrydsning angivet, om der er
modtaget høringssvar, og om høringsparten i givet fald havde be-
mærkninger til udkastet til lovforslag.
Oversigten omfatter herudover interessenter, som ikke er blandt de
hørte myndigheder, organisationer m.v., men som på egen foran-
ledning har sendt bemærkninger til udkastet til lovforslag. Så-
danne interessenter er i oversigten markeret med *.
L 15 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra transportministeren
2758755_0002.png
Side 2/9
Høringspart
Hø-
rings
svar
mod-
taget
Bemærkninger
Ingen
be-
mær
knin-
ger
Øn-
sker
ikke
at af-
give
hø-
rings
svar
Anholt Borger-
forening og
Grundejerfor-
ening* - Er-
hvervAnholt*
har tilsluttet sig
høringssvaret
Anholt Taxi*
Ja
Anholt har en taxi
og de er bekymrede
for, at lovforslaget
vil skabe risiko for,
at den forsvinder.
Ja
Imod forslaget, øn-
sker i stedet en
dispensationsmodel
uden krav om taxa-
meter og tilslutning
til kørselskontor.
Branchefor-
eningen for
Forretningsli-
mousiner,
Branchefor-
eningen for Li-
mousinevogn-
mænd
Centralforenin-
gen af Taxifor-
eninger i Dan-
mark (C.A.T.),
Dansk Elbilalli-
ance
Dansk Erhverv
Nej
Nej
Nej
Nej
Ja
Støtter forslaget
L 15 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra transportministeren
2758755_0003.png
Side 3/9
Dansk Er-
hvervsfremme
Danske Handi-
caporganisatio-
ner
Nej
Ja
Vigtigt, at ændrin-
gen ikke forringer
forholdene for per-
soner med handicap
på øer, hvor der i
dag findes taxikør-
sel.
Dansk Handi-
cap Forbund
Dansk Person-
Transport
Nej
Ja
Forståelse, men be-
kymret for præce-
dens samt at der al-
lerede er mulighed
for at kommuner
kan indgå kontrakt
om taxikørsel (§
29). Foreslår kon-
krete tilpasninger.
Positive. Foreslår at
der gives en tilsva-
rende undtagelse for
visse ydreområder.
Imod forslaget
Vil gerne med på li-
sten af øer, der har
mulighed for at
blive undtaget fra
lovens anvendelses-
område.
Danske Regio-
ner
Ja
DI Transport
Fanø Kom-
mune*
Ja
Ja
FEP foreningen
for erhvervs-
mæssig person-
transport
Nej
L 15 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra transportministeren
2758755_0004.png
Side 4/9
Foreningen for
Platformsøko-
nomi i Danmark
(FPD)
Fritidshusejer-
nes Landsfor-
ening
Horesta
KL
Landdistrikter-
nes Fællesråd
Landsforenin-
gen Landsby-
erne i Danmark
NOAH-Trafik
Norddjurs
Kommune*
Nej
Nej
Nej
Nej
Ja
Positive.
Nej
Nej
Ja
Tilslutter sig Anholt
Borger- og Grund-
ejerforenings hø-
ringssvar.
Rådet for Bære-
dygtig Trafik
Rådet for Sik-
ker Trafik
Sammenslut-
ning af Danske
Småøer
Nej
Nej
Ja
Hilser det velkom-
ment at revidere ta-
xiloven. Er dog
stærkt bekymrede
for, at det bliver
”det vilde vest”
(uden sikkerhed,
forsikring og skatte-
opgørelse), at det
bliver umulig at
drive taxivirksom-
L 15 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra transportministeren
2758755_0005.png
Side 5/9
hed, samt at forsla-
get er undergra-
vende. Har konkrete
forslag til justerin-
ger.
Samsø Kom-
mune*
Ja
Vil gerne med på li-
sten af øer, der har
mulighed for at
blive undtaget fra
lovens anvendelses-
område.
Trafikselska-
berne i Dan-
mark
Nej
2. Høringssvarene
I det følgende gengives hovedindholdet af de modtagne hørings-
svar til det fremsatte lovforslag samt Transportministeriets be-
mærkninger hertil skrevet med kursiv.
Under pkt. 3 er det opsummeret, hvilke ændringer der er foretaget
i forhold til det udkast, som har været i høring. Her omtales også
ændringer, som ikke har baggrund i modtagne høringssvar, men er
foretaget på ministeriets egen foranledning.
Bemærkninger af generel politisk karakter samt forslag og be-
mærkninger, der ikke vedrører det fremsatte lovforslag, indgår
ikke i notatet.
Transportministeriet kan for en fuldstændig gennemgang af samt-
lige indsendte synspunkter henvise til høringssvarene, som er
sendt til Folketingets Transportudvalg.
2.1. Generelle bemærkninger til lovforslaget
Dansk Erhverv, Danske Regioner, Fanø Kommune, Landdistrikter-
nes Fællesråd og Samsø Kommune er positive over for lovforslaget.
De to kommuner anfører desuden, at de gerne vil med på listen
over øer, der får mulighed for blive undtaget fra taxilovens anven-
delsesområde.
L 15 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra transportministeren
2758755_0006.png
Side 6/9
Transportministeriet takker for opbakningen.
Transportministeriet bemærker at Fanø, Læsø, Ærø og Samsø
har mulighed for at blive undtaget fra taxilovens anvendelsesom-
råde, såfremt der ikke i almindelighed finder taxikørsel sted på
øen. Lovforslaget giver mulighed for at undtage enhver ikke bro-
eller landfast ø bortset fra Bornholm.
Danske Regioner ønsker, at forslaget skal udvides til også at gælde
for visse yderområder, hvor der kun er sporadisk taxidækning.
Transportministeriet anerkender problemstillingen, men ønsker
at afvente afrapporteringen fra ekspertudvalget for kollektiv mo-
bilitet inden der eventuelt overvejes flere justeringer af regulerin-
gen med henblik på at skabe bedre rammer for et større mobili-
tetsudbud i yderområderne.
Dansk Persontransport har forståelse for hensigten med lovforsla-
get, men er samtidig bekymret for, at det skaber en præcedens,
hvor flere og flere geografiske områder ad åre undtages fra taxilo-
vens anvendelsesområde. Dansk Persontransport mener, at der
skal være skarpe kriterier for undtagelse fra taxiloven, så det om-
fangsmæssigt holdes på et yderst begrænset niveau. Blandt andet
foreslår Dansk Persontransport, at der i lovforslaget indsættes en
maksimal grænse på befolkningstallet på de øer, der kan blive und-
taget fra taxilovens anvendelsesområde på 500 indbyggere og des-
uden forslås, at undtagelsen tillige skal være betinget af, at der hel-
ler ikke er adgang til kollektiv transport. Forslaget begrundes med,
at der allerede i taxilovens § 29 er en mulighed for, at en kommune
kan indkøbe taxikørsel eller at en kommune kan vælge at have
flextrafik i henhold til lov om trafikselskaber.
Transportministeriet finder, at der med den foreslåede formule-
ring allerede sikres, at anvendelsesområdet bliver begrænset. For
det første må en ø ikke være bro- eller landfast. Dette kriterie sik-
rer, at taxier får mulighed for at betjene øer, der er brofaste eller
har en dæmning, uden konkurrence fra biler, der ikke skal leve op
til taxiloven. For det andet må der ikke i almindelighed finde taxi-
kørsel sted på øen. Dette kriterie sikrer, at en allerede eksiste-
rende taxi ikke udsættes for konkurrence fra biler, der ikke skal
efterleve taxilovens krav. Ligeledes vil undtagelsen af en ø kunne
ophæves, hvis der på ny tilbydes taxikørsel på øen.
En fast grænse for antal indbyggere på en ø, der kan undtages fra
taxilovens anvendelsesområde, er efter Transportministeriets
L 15 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra transportministeren
2758755_0007.png
Side 7/9
vurdering ikke en god model, idet antallet af indbyggere varierer
i forbindelse med både til- og fraflytning og fødsel og død.
For så vidt angår forslaget om, at undtagelsen tillige skal være
betinget af, at der ikke er adgang til kollektiv transport, er det
Transportministeriets opfattelse, at det er kommunen, der be-
stemmer, om der skal være flextrafik på en ø eller om kommunen
vil benytte taxilovens § 29 om at indgå en kontrakt med et kør-
selskontor om at stille taxikørsel til rådighed. Flextrafik eller kom-
munalt indkøbt taxikørsel vil sikre beboerne på en ø en bedre og
mere stabil trafikbetjening end privat kørsel. Det er imidlertid
også en dyrere løsning for kommunen og det er Transportmini-
steriets formodning, at mange af de danske øer er så små, at om-
kostningerne for en kommune ved at vælge flextrafik eller benytte
taxilovens § 29 vil være for høje og derfor fravælges de.
Dansk Persontransport foreslår, at høringer om hvilke øer, der får
mulighed for at blive undtaget fra taxiloven, også skal sendes i hø-
ring hos de respektive brancheorganisationer. Dette begrundes
med, at den enkelte kommune ikke nødvendigvis er vidende om,
hvilke taxivirksomheder, der opererer i et givent område.
Transportministeriet vil i forbindelse med udmøntningen af den
foreslåede undtagelsesbestemmelse sende listen over øer i høring
hos alle relevante parter, herunder brancheorganisationer.
Dansk Persontransport foreslår, at på øer, der undtages, må den
kørsel, som private tilbyder, ikke kaldes taxikørsel, for på den
måde at sikre at forbrugerne ikke tror, at der er tale om en god-
kendt taxi.
Transportministeriet er enige i, at den kørsel, der tilbydes af pri-
vate på en ø, der ikke er omfattet af taxiloven, ikke er taxikørsel.
Det kan derfor foreslås, at kørslen i stedet betegnes som ø-kørsel.
Transportministeriet skal hertil bemærke, at det er Transportmi-
nisteriets vurdering, at taxilovens regler vil skulle overholdes for
taxier, som udfører kørsel på undtagne øer, for at taxierne kan
opretholde deres afgiftsmæssige status.
Anholt Taxi, Anholt Borger- og Grundejerforening samt Norddjurs
Kommune anfører, at der er en taxiordning på Anholt, som tillige
er en del af øens beredskab. De ønsker alle, at den nuværende taxi-
ordning kan fortsætte på en dispensationsordning.
L 15 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra transportministeren
2758755_0008.png
Side 8/9
Transportministeriet skal hertil anføre, at Anholt Taxi p.t. udfører
kørsel i henhold til en særlig aftale med Midttrafik og ikke taxi-
kørsel i henhold til taxiloven.
Der er i den gældende taxilov ikke hjemmel til at fravige loven og
nærværende lovforslag udgør ikke en dispensationshjemmel, men
derimod en hjemmel til at visse øer kan blive undtaget fra lovens
anvendelsesområde. Denne model er fundet mest hensigtsmæssig,
idet den giver større frihed på de øer, der undtages, således at der
ikke skal efterleves en lang række regler om tilladelse til erhvervs-
mæssig persontransport, krav om chaufførkort, krav om taxame-
ter, tilslutning til et kørselskontor og overholdelse af prisloftet. I
relation til en bekymring om en konkret virksomhed og et ønske
om dispensation fra taxiloven, da bemærker Transportministe-
riet, at lovforslaget jo netop giver indehaveren mulighed for for-
sætte med at tilbyde kørsel uden at skulle leve op til taxilovens
krav.
Sammenslutningen af Danske Småøer er stærkt bekymrede for, at
småøerne bliver ”det vilde vest”, hvor der køres uden sikkerhed,
forsikring, skatteopgørelse mm. De foreslår derfor, at de fleste krav
i taxiloven bibeholdes, og at det alene er kravet om taxameter og
tilslutning til et kørselskontor, der ikke skal gælde for de små øer.
Transportministeriet skal hertil anføre, at lovforslaget om, at ta-
xiloven ikke skal finde anvendelse på bro- eller landfaste øer, hvor
der ikke i almindelighed finder taxikørsel sted, vil sikre en bedre
mobilitet på de danske småøer, idet forslaget fjerner en række
barrier, og dermed også gør det nemmere og billigere at udføre
kørsel med andre. Det kan fx være en skolelærer eller lignede, der
ud over sin primære beskæftigelse tillige tilbyder kørsel for andre
på øen, uanset om det er for fastboende eller turister. For så vidt
angår forsikringer er det den enkelte bilejers eget ansvar at have
den rette dækning, herunder at orientere sit forsikringsselskab
om, at bilen anvendes til ø-kørsel. Krav om chaufførkort og krav
om tilladelse til erhvervsmæssig persontransport virker som væ-
rende ikke proportionale krav at stille til en bilejer, der alene må
køre rundt på en lille ø.
Danske Handicaporganisationer anfører, at det er vigtigt, at mulig-
heden for at fravige lovens anvendelsesområde ikke vil komme til
at påvirke øer, hvor der på nuværende tidspunkt er taxikørsel.
Transportministeriet er enig i denne betragtning og i henhold til
lovforslaget vil ikke være muligt at undtage en ø fra taxilovens
L 15 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra transportministeren
2758755_0009.png
Side 9/9
anvendelsesområde, hvis der allerede
i almindelighed finder taxi-
kørsel sted på øen.
3. Lovforslaget i forhold til lovudkastet
I forhold til det udkast til lovforslag, der har været i høring, inde-
holder det fremsatte lovforslag følgende indholdsmæssige ændrin-
ger:
I loven fremgår det nu eksplicit, at Bornholm ikke kan und-
tages fra taxilovens anvendelsesområde.
I lovbemærkningerne er der tilføjet en definition på, hvor-
når der ”i
almindelighed finder taxikørsel sted på øen”.
I lovbemærkningerne er det tilføjet, at listen over øer, der
påtænkes undtaget fra taxilovens anvendelsesområde – ud-
over at blive sendt til de kommuner, hvor der er øer – til-
lige vil blive sendt i høring hos relevante brancheorganisa-
tioner.
Herudover er der foretaget ændringer af sproglig, redaktionel og
lovteknisk karakter.