Udlændinge- og Integrationsudvalget 2023-24
L 147 Bilag 4
Offentligt
2856892_0001.png
Skatteudvalget 2023-24
SAU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 353
Offentligt
22. marts 2024
J.nr. 2024
1902
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 352 af 27. februar 2024 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Victoria Velasquez (EL).
Jeppe Bruus
/ Didde Riggelsen
L 147 - 2023-24 - Bilag 4: Spørgsmål stillet af Victoria Velasquez (EL) på alm. del før fremsættelsen af lovforslaget
2856892_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren indhente Skattestyrelsens vurdering af, hvilken betydning det har for styrel-
sens mulighed for at føre kontrol med og sanktionere for skatteunddragelse, at lønnen til
udenlandske arbejdstagere fra tredjelande i dag skal udbetales til en dansk bankkonto?
Styrelsen bedes samtidig redegøre for:
- Om det som følge af regeringens udkast til lovforslag om lempelse af kravet om dansk
bankkonto vil blive nemmere at snyde med den korrekte lønudbetaling og dermed skatte-
betaling, herunder også hvis virksomheden ligeledes benytter sig af en konto i en uden-
landsk bank til lønudbetalinger?
- Hvilken betydning har regeringens udkast til lovforslag om lempelse af kravet om dansk
bankkonto for Skattestyrelsens muligheder for at kontrollere for virksomheders skatte-
unddragelse som følge af returkommission samt for fiktive ansættelsesforhold, når lønud-
betalinger ikke foretages til dansk bankkonto, men til konti i udlandet? I den forbindelse
anmodes styrelsen om at oplyse et estimat for, hvad ressourceforbruget er ved at kontrol-
lere en udenlandsk bankkonto ift. en dansk bankkonto.
- Styrelsen bedes redegøre for antal sager, som styrelsen har haft de seneste 3 år med
svindel med lønsedler udstedt til udenlandske arbejdstagere fra lande uden for EU. Antal
sager bedes opgjort på hhv. antal virksomheder og antal omfattede lønmodtagere
inklu-
sive en brancheopdeling.
- Må styrelsen udveksle og modtage oplysninger fra andre myndigheder, der har kompe-
tence og ansvar ift. hvidvask, returkommission, stråmandsvirksomhed og terrorfinansie-
ring samt fra SIRI?
Svar
Jeg kan henholde mig til følgende, som jeg har modtaget fra Skattestyrelsen:
”Skattestyrelsen har ved
besvarelsen lagt til grund, at de stillede spørgsmål knytter sig til
Udlændinge- og Integrationsministeriets Forslag
til lov om ændring af udlændingeloven (øget fleksi-
bilitet for ophold efter fast track-ordningens korttidsspor, udvidelse af jobskiftereglen og ændring af kravet
om dansk bankkonto),
der har været i ekstern høring indtil den 6. februar 2024.
Det fremgår af bemærkningerne til dette lovforslag, at det foreslås,
at udlændinge med opholds-
tilladelse efter forskerordningen, jf. udlændingelovens § 9 a, stk. 2, nr. 4, fast track-ordningens almindelige
beløbsspor, jf. udlændingelovens § 9 a, stk. 2, nr. 14, litra a, fast track-ordningens forskerspor, jf. udlæn-
dingelovens § 9 a, stk. 2, nr. 14, litra b, fast track-ordningens uddannelsesspor, jf. udlændingelovens § 9
a, stk. 2, nr. 14, litra c, eller fast track-ordningens korttidsspor, jf. udlændingelovens § 9 a, stk. 2, nr.
14, litra d, fremover bliver undtaget fra kravet om, at deres løn skal udbetales til en dansk bankkonto.
Skattestyrelsen vil skulle indhente oplysninger om ind- og udbetalinger via de udenland-
ske kompetente skattemyndigheder, hvis lønninger udbetales til en udenlandsk bank-
konto. Skattestyrelsen vurderer, at det er af begrænset ressourcemæssig betydning for
Skattestyrelsens kontrol af virksomhederne, om lønninger udbetales til arbejdstageres
danske bankkonti, eller om lønninger som følge af vedtagelse af det omhandlende lov-
forslag udbetales til udenlandske bankkonti. Det skyldes, at Skattestyrelsen i de fleste til-
fælde stadig vil have mulighed for at foretage kontrol af pengestrømme ved at følge
Side 2 af 3
L 147 - 2023-24 - Bilag 4: Spørgsmål stillet af Victoria Velasquez (EL) på alm. del før fremsættelsen af lovforslaget
2856892_0003.png
udbetalinger af lønninger fra en dansk arbejdsgiver til den ansattes udenlandske konto,
når betalingerne sker elektronisk fra arbejdsgivers danske bankkonto. Skattestyrelsen kan
ikke opgøre et skøn for ressourceforbrug ved kontrol af en udenlandsk bankkonto, men
generelt vurderes ressourceforbruget at blive marginalt højere end ved kontrol af en
dansk bankkonto, ligesom sagsbehandlingstiden i Skattestyrelsen vil blive øget marginalt.
Endelig bemærkes, at hvis lønoverførslen sker fra arbejdsgivers udenlandske bankkonto
eller via betalingsplatforme, vil det være vanskeligere for Skattestyrelsen at efterprøve.
Det er Skattestyrelsens vurdering, at ophævelse af krav om udbetaling af løn til en dansk
bankkonto for de omfattede personer som udgangspunkt ikke vil øge risikoen for svig
med lønudbetalinger. Det er således Skattestyrelsens vurdering, at de virksomheder, der
foreslås omfattet af lovforslaget, i helt overvejende grad er regelefterlevende. Endvidere
har krav til, hvordan løn udbetales, ikke betydning for beskatningen heraf, idet arbejdsgi-
ver inden lønudbetaling fortsat har pligt til at indeholde A-skat mv. og til at indberette
oplysninger herom til indkomstregisteret (eInkomst). Forslaget vil dog øge ressourcefor-
brug til Skattestyrelsens kontrol af udbetalinger fra virksomheder til udenlandske bank-
konti, der fx er angivet som værende lønninger, men som efter en konkret vurdering for-
modes at være af fiktiv karakter. Det hænger sammen med, at en sådan kontrol vil kræve
flere kontrolhandlinger for at undersøge identiteten på indehaveren af den udenlandske
bankkonto.
Det bemærkes, at Skattestyrelsen ved afrapportering af sager i kontrolprojekter ikke fore-
tager registrering af, hvorvidt sager omhandler svindel med lønsedler, eller hvorfra den
oplyste udenlandske arbejdstager kommer. Derfor kan omfanget af denne type sager ikke
opgøres.
I forhold til spørgsmålet om udveksling af oplysninger følger det af forvaltningslovens §
28, stk. 1, at for manuel videregivelse af oplysninger om enkeltpersoner (personoplysnin-
ger) til en anden forvaltningsmyndighed gælder reglerne i databeskyttelsesloven, hvor det
bl.a. fremgår af § 8, stk. 2 nr. 3, at oplysninger kan videregives, hvis den er nødvendig for
udførelsen af en myndigheds virksomhed eller påkrævet for en afgørelse, som myndighe-
den skal træffe. Videregivelse af personoplysninger til en anden forvaltningsmyndighed,
der helt eller delvist sker ved automatisk databehandling, sker efter reglerne i databeskyt-
telsesforordningen samt databeskyttelsesloven. Udlevering af oplysninger af fortrolig ka-
rakter, som ikke er personoplysninger, kan i medfør af forvaltningslovens § 28, stk. 2, nr.
3, ske til øvrige forvaltningsmyndigheder, når oplysningerne må antages at være af væ-
sentlig betydning for myndighedens virksomhed eller en afgørelse, myndigheden skal
træffe. Skattestyrelsen kan ligeledes modtage relevante oplysninger fra andre myndighe-
der, hvis oplysningerne er af væsentlig betydning for Skattestyrelsens virksomhed. Ud
over de generelle regler om udveksling af oplysninger er udveksling af oplysninger ift.
hvidvask og terrorfinansiering bl.a. reguleret i hvidvaskloven.”
Side 3 af 3