Udlændinge- og Integrationsudvalget 2023-24
L 147 Bilag 13
Offentligt
2873846_0001.png
Til lovforslag nr.
L 147
Folketinget 2023-24
Betænkning afgivet af Udlændinge- og Integrationsudvalget den 21. maj 2024
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af udlændingeloven
(Øget fleksibilitet for ophold efter fasttrackordningens korttidsspor, udvidelse af jobskiftereglen og ændring af kravet om dansk
bankkonto)
[af udlændinge- og integrationsministeren (Kaare Dybvad Bek)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 6 ændringsforslag til lovforslaget. Udlæn-
dinge- og integrationsministeren har stillet ændringsforslag
nr. 1, SF’s medlemmer af udvalget har stillet ændringsfor-
slag nr. 2-4, og Enhedslistens medlem af udvalget har stillet
ændringsforslag nr. 5 og 6.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, V, DD, M, KF og RV) indstil-
ler lovforslaget til
vedtagelse
med det af udlændinge- og
integrationsministeren stillede ændringsforslag. Flertallet vil
stemme imod de øvrige ændringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (SF og EL) indstiller lovforslaget
til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for
de stillede ændringsforslag.
Et
andet mindretal
i udvalget (LA) indstiller lovforslaget
til
vedtagelse
med de af udlændinge- og integrationsministe-
ren og Enhedslisten stillede ændringsforslag. Mindretallet
vil stemme imod de af SF stillede ændringsforslag.
Et
tredje mindretal
i udvalget (DF) indstiller lovforslaget
til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme
for det af udlændinge- og integrationsministeren stillede
ændringsforslag. Mindretallet vil stemme imod de øvrige
ændringsforslag.
Et
fjerde mindretal
i udvalget (ALT) indstiller lovforsla-
get til
vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Et
femte
mindretal i udvalget (SIU) vil stemme hverken
for eller imod lovforslaget ved 3. behandling. Mindretallet
vil ved 2. behandling redegøre for sin stilling til de stillede
ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokku-
rin havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i ud-
valget og dermed ikke adgang til at komme med indstillin-
ger eller politiske bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten
Socialistisk Folkepartis medlemmer og Enhedslistens
medlem af udvalget stemmer selvfølgelig imod afskaffelsen
af kravet om, at udlændinges løn skal udbetales til en dansk
bankkonto for en række erhvervsopholdsordninger, og at
tidsfristen for at oprette en dansk bankkonto forlænges fra
90 til 180 dage på alle andre erhvervsordninger. Lovforsla-
get vil medføre øget misbrug af udenlandsk arbejdskraft og
social dumping, da det bliver sværere for myndighederne
at føre kontrol med, om udenlandske arbejdstagere får den
korrekte løn. Desuden vurderer myndighederne selv, at det
vil blive meget sværere for politiet at opdage, efterforske
og strafforfølge sager om hvidvask, terrorfinansiering m.v.,
hvis udlændinges løn kan udbetales til en udenlandsk bank-
konto jf. Udlændinge- og Integrationsudvalget, alm. del –
svar på spørgsmål 262, folketingsåret 2023-24, og Udlæn-
dinge- og Integrationsudvalget, alm. del – svar på spørgsmål
261, folketingsåret 2023-24.
Lovforslaget er fremsat uden nogen dokumentation for,
at der skulle være et problem med at få oprettet en dansk
bankkonto inden for 90 dage. Faktisk viser en uvildig under-
søgelse, at det kan gøres på 18 til 20 arbejdsdage, jf. L 147 –
bilag 11. Selv hvis der opstår udfordringer i processen, f.eks.
i form af manglende oplysninger eller dokumenter, er der
således ca. 70 dage til at få styr på disse udfordringer. Det
bør derfor være muligt for udenlandske arbejdstagere at få
oprettet en dansk bankkonto inden for den nuværende tids-
frist på 90 dage. SF har derfor stillet ændringsforslag om
at fastholde fristen for at oprette en dansk bankkonto på de
nuværende 90 dage, og Enhedslisten støtter op om dette.
AX030126
L 147 - 2023-24 - Bilag 13: Betænkning afgivet d. 21/5-24
2873846_0002.png
2
Samtidig har både erhvervsministeren og udlændinge-
og integrationsministeren svaret, at de ikke synes, at den
undersøgelse, som Finanstilsynet er i gang med, om, hvor-
vidt hvidvask og terrorfinansiering. Svar til Folketinget fra
udlændinge- og integrationsministeren og justitsministeren
viser således, at lovforslaget vil gøre det sværere for politiet
at opdage, efterforske og strafforfølge sager om hvidvask og
terrorfinansiering m.v. Det vurderer både PET, Rigspolitiet,
National Enhed for Særlig Kriminalitet og Hvidvasksekreta-
riatet, jf. Udlændinge- og Integrationsudvalget, alm. del –
svar på spørgsmål 262, folketingsåret 2023-24, og Udlæn-
dinge- og Integrationsudvalget, alm. del – svar på spørgsmål
261, folketingsåret 2023-24.
Således vil lovforslaget medføre, at det bliver nemmere
for kriminelle at hvidvaske deres penge og anvende dem til
at finansiere terroraktiviteter, f.eks. under dække af at det er
udbetalinger af løn til udenlandske medarbejdere. Og det vil
blive meget sværere for de danske myndigheder at opdage,
efterforske og straffe de kriminelle herfor. Desuden vurderer
PET og Hvidvasksekretariatet i den nationale strategi for
forebyggelse af hvidvask og terrorfinansiering, at der er stor
risiko for, at kriminelle udnytter lovlige virksomhedskon-
struktioner til at udføre hvidvask og terrorfinansiering. Det
vil blive meget lettere for kriminelle, hvis virksomheder
fremover får mulighed for at udbetale udlændinges løn til
en udenlandsk bankkonto, hvilket bl.a. Socialdemokratiet
i andre sammenhænge offentligt kraftig advarer imod og
ønsker at bekæmpe.
Derudover advarer flere eksperter også imod konsekven-
serne af at lempe på kravene om en dansk bankkonto. Bå-
de arbejdsmarkedsforsker Laust Høgedahl fra CARMA og
Jens Arnholtz fra FAOS advarer offentligt mod at droppe
den danske bankkonto (»Regeringen vil fjerne krav til uden-
landske arbejdere: Myndighed advarer imod nyt smuthul«,
Fagbladet 3F, den 15. marts 2024). De vurderer, at lovforsla-
get vil åbne døren for døren for svindel og udnyttelse af
udlændinge i danske job, og at det kan blive meget svært
for myndighederne, politiet og andre at kontrollere, om den
løn, der står på lønsedlen, rent faktisk bliver udbetalt til
den rette. Desuden mener Laust Høgedahl og Transparency
International, at lovforslaget vil medføre mere arbejdskrimi-
nalitet, hvor udenlandske medarbejdere bliver presset til at
betale deres løn tilbage, jf. L 147 – bilag 7, folketingsåret
2023-24.
Center mod Menneskehandel har ligeledes kendskab til
flere sager, hvor migranter udsat for menneskehandel har
fået indsat deres løn på en dansk bankkonto og efterfølgen-
de er blevet anmodet om at hæve en stor del af deres
løn og betale den tilbage til arbejdsgiver, jf. Udlændinge-
og Integrationsudvalget, L 147 – svar på spørgsmål 1,
2023-24. Det fremgår desuden af »Den Nationale Risikovur-
dering af Hvidvask«, at både danskejede og udenlandskeje-
de virksomheder misbruger tvangsarbejdere via menneske-
handel. Risikovurderingen henviser bl.a. til, at bagmændene
anvender beløbsordningen til at ansætte tvangsarbejdere via
opdigtede stillinger og falske kontrakter, og at lønnen og
udlændinges bankkonti kontrolleres af bagmændene (»Den
Nationale Risikovurdering af Hvidvask«, Hvidvasksekreta-
riatet, Politi, 2022, side 65).
Hvis lønnen fremover kan udbetales til en udenlandsk
bankkonto, vil det være meget nemmere for bagmænd i
menneskehandelssager at sikre sig kontrol over den løn, som
migranterne er berettiget til, og det vil være markant svære-
re for SIRI og andre myndigheder at opdage dette. SIRI
påpeger selv i et svar til Folketinget, at de ikke har erfaring
med at kontrollere, hvem der har oprettet en udenlandsk
bankkonto, jf. Udlændinge- og Integrationsudvalget, alm.
del – svar på spørgsmål 281, folketingsåret 2023-24.
SIRI har tidligere over for Folketinget forklaret, hvorfor
kravet om en dansk bankkonto er vigtigt for deres arbejde. I
et svar til Folketinget skriver SIRI, at med kravet om en
dansk bankkonto kan det kontrolleres, om der forekommer
overførsler til andre konti her i Danmark eller udlandet, her-
under tilbagebetalinger til arbejdsgiver eller bankhævninger,
hvilket tyder på, at arbejdstager rent faktisk ikke får den
løn, som fremgår af ansættelseskontrakten, jf. Beskæftigel-
sesudvalget, alm. del – svar på spørgsmål 107, folketingsåret
2022-23, 2. samling, og Udlændinge- og Integrationsudval-
get, L 92 – svar på spørgsmål 7, folketingsåret 2020-21.
Hvis kravet om en dansk bankkonto bortfalder, påpe-
ger SIRI, at deres primære kontrolmetode er kontrol af
lønsedler og kontrol af det beløb, der indberettes til eInd-
komst. Den dugfriske sag om underbetaling af udlændinge
på Storstrømsbroen viser dog, at det ikke er tilstrækkeligt
med denne type af kontrol. I sagen på Storstrømsbroen fore-
gik der systematisk snyd med lønsedler og indbetalinger af
løn. Derfor vil tjek af lønsedler og eIndkomst ikke fange
denne snyd. Det er nødvendigt med let adgang til at kon-
trollere arbejdstagernes bankkonti for at opdage, om det er
det rette beløb, der sættes ind, og om der sker systematisk
videreførsel af penge eller returkommission.
SF og EL mener, at det er vigtigt, at der gælder de
samme krav og kontrolforanstaltninger for fasttrackcertifice-
rede virksomheder og deres udenlandske medarbejdere som
for alle andre virksomheder og udlændinge. Selv om en
virksomhed er fasttrackcertificeret, er dette ikke en garanti
for ordnede forhold. Det gælder særlig ikke inden for de
brancher, hvor der er høj risiko for social dumping. F.eks.
har 3F’s Byggegruppe afsluttet sager omkring underbetaling
af udenlandsk arbejdskraft på en lang række af de fasttrack-
certificerede virksomheder. SF har derfor stillet ændrings-
forslag om, at udlændinge, der ansættes inden for risiko-
brancher, stadig skal have deres løn udbetalt til en dansk
bankkonto, selv om de ansættes via fasttrackordningens be-
løbsspor. Enhedslisten støtter op om dette ændringsforslag.
Ændringsforslaget omkring at fastholde bankkontokravet
for udlændinge i risikobrancher på fasttrackordningens be-
løbsspor vil desuden afbøde de værste konsekvenser af lov-
forslaget i forhold til hvidvask og menneskehandel. Det
skyldes, at de brancher, hvor der er stor risiko for social
dumping, er de samme brancher, hvor der er risiko for, at
kriminelle udnytter virksomheder til hvidvask, jf. publikati-
onen af Hvidvasksekretariatet, side 51 og 58, og hvor der
oftest foregår menneskehandel, jf. side 65.
L 147 - 2023-24 - Bilag 13: Betænkning afgivet d. 21/5-24
2873846_0003.png
3
Det er også fuldstændig uforståeligt, at regeringen fore-
slår, at lovforslaget får tilbagevirkende kraft, således at tred-
jelandsborgere, der allerede har fået arbejds- og opholdstil-
ladelse efter nugældende regler om kravet om en dansk
bankkonto, også omfattes af eller fritages for kravet om en
dansk bankkonto, og således at fristen herfor forlænges fra
90 til 180 dage. Disse udenlandske medarbejdere er allerede
i arbejde i landet og får allerede udbetalt lønnen til en dansk
bankkonto. Derfor er der ikke noget, der ligger til hinder
for, at deres løn fortsat udbetales til en dansk bankkonto. En-
hedslisten har derfor stillet ændringsforslag om, at loven
ikke skal indføres med tilbagevirkende kraft, og SF støtter
op om dette.
SF og EL stemmer for forslaget om at øge fleksibiliteten
for ophold efter fasttrackordningens korttidsspor, når ophol-
det fortsat ikke må overstige 90 arbejdsdage i landet pr.
år. SF og Enhedslisten stemmer desuden for forslaget om
at udvide jobskiftreglen til også at omfatte situationer, hvor
udenlandske arbejdstagere ønsker at skifte opholdsordning
under et igangværende ansættelsesforhold.
4. Ændringsforslag
Ændringsforslag
Til § 1
Af
udlændinge- og integrationsministeren,
tiltrådt af et
fler-
tal
(udvalget med undtagelse af SIU):
1)
Nr. 2
affattes således:
»2.
I
§ 9 a, stk. 11, 1. pkt.,
ændres »stk. 2, nr. 1-10, 13 og
14, og stk. 3« til: »stk. 2, nr. 1-10, 13 eller 14, eller stk.
3«, og »aftale eller fået tilbud om et nyt ansættelsesforhold,
kan efter indgivelse af ansøgning om opholdstilladelse i
medfør af det nye ansættelsesforhold« ændres til: »aftale,
fået tilbud om et nyt ansættelsesforhold eller ønsker at skifte
opholdsgrundlag under et igangværende ansættelsesforhold i
henhold til stk. 2, nr. 1-10, 13 eller 14, eller stk. 3, kan efter
indgivelse af ansøgning om opholdstilladelse«.«
[Lovteknisk præcisering]
Af et
mindretal
(SF), tiltrådt af et
mindretal
(EL og ALT):
2)
Efter nr. 5 indsættes:
»01.
I
§ 9 a, stk. 25,
indsættes efter 1. pkt. som nyt punktum:
»Endvidere skal udbetaling af løn til en udlænding, der
gives opholdstilladelse efter stk. 2, nr. 4 eller nr. 14, litra a,
b, c, eller d, ske til en dansk bankkonto, såfremt udlændin-
gen er beskæftiget inden for følgende brancher: byggeri- og
anlæg, landbrug, skovbrug og gartneri, rengøring, herunder
vinduespudsning, hotel- og restauration eller transport.««
[Specifikke brancher, som ikke undtages bankkontokravet]
3)
Nr. 6
udgår.
[Forlængelse af tidsfristen udgår]
4)
Efter nr. 6 indsættes:
»02.
I
§ 9 a, stk. 25, 3. pkt.,
ændres »1. og 2. pkt.« til: »1. og
3. pkt.««
[Konsekvensændring af ændringsforslag nr. 2]
Af et
mindretal
(EL), tiltrådt af et
mindretal
(SF, LA og
ALT):
Til § 2
5)
Efter »2024« indsættes: », jf. dog stk. 2«.
[Konsekvensændring af ændringsforslag nr. 6]
6)
Som
stk. 2
indsættes:
»Stk. 2.
§ 1, nr. 5-7, finder ikke anvendelse for udlændin-
ge, der inden lovens ikrafttræden har indgivet ansøgning
om opholdstilladelse. For disse udlændinge finder de hidtil
gældende regler anvendelse.«
[Forslag om en overgangsordning]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med ændringsforslaget foreslås det at ændre henvisnin-
gerne i § 9 a, stk. 11, 1. pkt., fra »og« til »eller«, hvorved
det af lovtekniske årsager præciseres, at der ikke er tale
om en kumulativ opremsning, men en alternativ oprems-
ning. Det tydeliggøres derved, at det vil være tilstrækkeligt,
at udlændingen har opholdstilladelse efter en af de angivne
bestemmelser for at blive omfattet af jobskiftereglen, hvilket
tillige har været hensigten med bestemmelsen. Der er alene
tale om en lovteknisk præcisering, der ikke har en materiel
betydning.
Til nr. 2
Med ændringsforslaget foreslås det, at der efter lovforsla-
gets § 1, nr. 5, tilføjes et nyt nummer, om, at specifikke
brancher ikke undtages fra bankkontokravet, uanset at de er
omfattet af de erhvervsordninger, som med lovforslaget und-
tages fra kravet om oprettelse af en dansk bankkonto. Æn-
dringen vil betyde, at udlændinge, der har opholdstilladelse
efter § 9 a, stk. 2, nr. 4 (forskerordningen), nr. 14, litra
a (fasttrackordningens beløbsspor), nr. 14, litra b (fasttrack-
ordningens forskerspor), nr. 14, litra c (fasttrackordningens
uddannelsesspor eller nr. 14, litra d (fasttrackordningens
kortidsspor), fortsat er omfattet af reglerne om, at udbetaling
af løn skal ske til en dansk bankkonto, i de tilfælde, hvor
udlændingen er beskæftiget inden for følgende brancher:
byggeri- og anlæg, landbrug, skovbrug og gartneri, rengø-
ring, herunder vinduespudsning, hotel- og restauration eller
transport.
Til nr. 3
Med ændringsforslaget foreslås det, at lovforslagets § 1,
nr. 6, udgår. Der er tale om en konsekvensændring, som
følge af at den foreslåede bestemmelse om at forlænge tids-
fristen for at oprette en dansk bankkonto fra 90 dage til 180
dage ikke længere skal indgå i lovforslaget. Ændringen vil
L 147 - 2023-24 - Bilag 13: Betænkning afgivet d. 21/5-24
2873846_0004.png
4
således betyde, at fristen for at oprette en dansk bankkonto
vil forblive på 90 dage.
Til nr. 4
Med ændringsforslaget foreslås det at ændre henvisnin-
gen i § 9 a, stk. 25, 3. pkt., fra 1. og 2. pkt. til 1. og 3. pkt.
Der er tale om en konsekvensændring, som følge af at det
i ændringsforslag nr. 2 foreslås at indsætte et nyt punktum
efter § 9 a, stk. 25, 1. pkt., om, at specifikke brancher ikke
undtages fra bankkontokravet, uanset at de er omfattet af
de erhvervsordninger, som med lovforslaget undtages fra
kravet om oprettelse af en dansk bankkonto.
Til nr. 5 og 6
Efter udlændingelovens § 9 a, stk. 2, kan der efter an-
søgning gives opholdstilladelse til en udlænding efter en
række erhvervsordninger. Det drejer sig bl.a. om følgende
erhvervsordninger: positivlisten (§ 9 a, stk. 2, nr. 1), positiv-
listen for faglærte (§ 9 a, stk. 2, nr. 2), beløbsordningen (§
9 a, stk. 2, nr. 3), forskerordningen (§ 9 a, stk. 2, nr. 4),
gæsteforskerordningen (§ 9 a, stk. 2, nr. 5), traineeordningen
(§ 9 a, stk. 2, nr. 6), særlige individuelle kvalifikationer (§
9 a, stk. 2, nr. 7), ansatte på boreplatforme m.v. (§ 9 a, stk.
2, nr. 8), fodermestre og driftsledere (§ 9 a, stk. 2, nr. 9),
Start-up Denmark (§ 9 a, stk. 2, nr. 10), arbejdsmarkedstilk-
nytningsordningen (§ 9 a, stk. 2, nr. 11), den supplerende
beløbsordning (§ 9 a, stk. 2, nr. 13) og fasttrackordningen
(§ 9 a, stk. 2, nr. 14). Efter udlændingelovens § 9 a, stk. 25,
1. pkt., skal udbetaling af løn til en udlænding, der gives
opholdstilladelse efter § 9 a, stk. 2, nr. 1-4, 7, 9 eller 11-14,
ske til en dansk bankkonto. Efter udlændingelovens § 9 a,
stk. 25, 2. pkt., skal udlændinge, der ikke allerede har op-
holdstilladelse af mindst 3 måneders varighed, inden for 90
dage fra indrejsetidspunktet, hvis udlændingen er indrejst i
Danmark, efter at udlændingen er meddelt opholdstilladelse,
eller i andre tilfælde inden for 90 dage fra tidspunktet for
meddelelse af opholdstilladelse oprette en dansk bankkonto,
hvortil udlændingens løn skal udbetales. Det foreslås i § 2,
stk. 2, at lovens § 1, nr. 5-7, ikke skal finde anvendelse
for udlændinge, der inden lovens ikrafttræden har indgivet
ansøgning om opholdstilladelse. For disse udlændinge skal
de hidtil gældende regler finde anvendelse. Forslaget inde-
bærer, at udlændinge, der før den 1. juli 2024 har indgivet
ansøgning om opholdstilladelse efter forskerordningen (§ 9
a, stk. 2, nr. 4), beløbssporet på fasttrackordningen (§ 9 a,
stk. 2, nr. 14, litra a), forskersporet på fasttrackordningen
(§ 9 a, stk. 2, nr. 14, litra b), uddannelsesporet på fasttrack-
ordningen (§ 9 a, stk. 2, nr. 14, litra c) og korttidssporet på
fasttrackordningen (§ 9 a, stk. 2, nr. 14, litra d), fortsat vil
være underlagt et krav om, at deres løn skal udbetales til en
dansk konto, jf. herved udlændingelovens § 9 a, stk. 25, 1.
pkt. Dette vil gælde, uanset om opholdstillade meddeles før
eller efter den 1. juli 2024. Forslaget indebærer endvidere, at
udlændinge, der før den 1. juli 2024 har indgivet ansøgning
om opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 a, stk. 2, nr.
1-4, 7, 9 eller 11-14, fortsat vil være underlagt 90-dageskra-
vet i den gældende bestemmelse i udlændingelovens § 9 a,
stk. 25, 2. pkt. Dette vil gælde, uanset om opholdstilladelse
meddeles før eller efter den 1. juli 2024.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 20. marts 2024 og var til
1. behandling den 12. april 2024. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Udlændinge- og Integra-
tionsudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og udlændinge- og integrationsministeren
sendte den 23. januar 2024 dette udkast til udvalget, jf. UUI
alm. del – bilag 57. Den 20. marts 2024 sendte udlændinge-
og integrationsministeren høringssvarene og et høringsnotat
til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 12 bilag på lovfor-
slaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 27 spørgsmål
til udlændinge- og integrationsministeren til skriftlig besva-
relse, som ministeren har besvaret.
Thomas Skriver Jensen (S)
fmd.
Bjørn Brandenborg (S) Frederik Vad (S) Louise Mehnke (S) Gunvor Wibroe (S)
Malte Larsen (S) Rasmus Stoklund (S) Thomas Jensen (S) Torsten Schack Pedersen (V) Preben Bang Henriksen (V)
Erling Bonnesen (V) Heidi Bank (V) Mohammad Rona (M) Nanna W. Gotfredsen (M) Aki-Matilda Høegh-Dam (SIU)
Peter Skaarup (DD) Inger Støjberg (DD) Steffen Larsen (LA) Helena Artmann Andresen (LA) Brigitte Klintskov Jerkel (KF)
Per Larsen (KF) Kim Edberg Andersen (DD) Mikkel Bjørn (DF) Carl Valentin (SF) Anne Valentina Berthelsen (SF)
Karina Lorentzen Dehnhardt (SF) Rosa Lund (EL) Zenia Stampe (RV) Helene Liliendahl Brydensholt (ALT)
L 147 - 2023-24 - Bilag 13: Betænkning afgivet d. 21/5-24
2873846_0005.png
5
Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Danmarksdemokraterne – Inger Støjberg (DD)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Liberal Alliance (LA)
Moderaterne (M)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Enhedslisten (EL)
50
22
16
15
15
14
10
9
Radikale Venstre (RV)
Dansk Folkeparti (DF)
Alternativet (ALT)
Siumut (SIU)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
7
7
5
1
1
1
1
5