Udlændinge- og Integrationsudvalget 2023-24
L 147 Bilag 11
Offentligt
2868068_0001.png
Til medlemmerne af
Udlændinge- og Integrationsudvalget
14. maj 2024
Folketinget er i fuld gang med at behandle et lovforslag fra Regeringen om at
lempe kravet om udlændinges løn skal udbetales til en dansk bankkonto
(L147).
I den forbindelse har Udlændinge- og Integrationsministeren flere gange
henvist til, at der ifølge SIRI er høj regelefterlevelse blandt fast track-
certificerede virksomheder, og at det derfor skulle være uproblematisk at
fjerne kravet om dansk bankkonto på disse virksomheder.
SIRI’s opgørelser viser derimod kun de tilfælde, hvor myndighederne har
fundet og dokumenteret snyd. Det er dog vores klare overbevisning, at SIRI’s
kontrol er både mangelfuld og overfladisk, hvorfor deres opgørelser har et
massivt mørketal.
Der er således intet der tyder på, at en fast track-certificering i sig selv
sikrer, at virksomheden har ordnede forhold, og certificeringen er derfor ikke
et værn imod misbrug.
Eksempelvis har 3F’s Byggegruppe ført og vundet sager om underbetaling af
udenlandsk arbejdskraft på en lang række af de fast track-certificerede
virksomheder. 3F’s Byggegruppe har ført eller har igangværende sager mod
19 af de fast track-certificerede virksomheder og endnu flere afsluttede sager
mod en lang række af underentreprenørerne til andre certificerede
virksomheder. I alt er der ca. 50 fast track-certificerede virksomheder inden
for byggebranchen.
I disse sager snydes udenlandske medarbejdere for den løn, de er berettiget
til. Det samme gælder i 3F’s andre brancher med høj risiko for social
dumping, hvor der også er utallige eksempler på underbetaling af udenlandsk
arbejdskraft. Vores erfaringer viser således et ganske andet billede af
vilkårene for udlændinge på mange fast track-certificerede virksomheder,
end det der tegnes af SIRI’s tal og ministerens udtalelser om, at det kun
drejer sig om hæderkronede virksomheder.
Hvis regeringens lovforslag vedtages, får virksomheder, der vil snyde, endnu
nemmere ved at skjule underbetalingen, da SIRI’s og fagbevægelsens
kontrolmuligheder svækkes betydeligt.
Derfor kan 3F støtte op om SF’s fremsatte ændringsforslag om, at der stadig
skal være et krav om dansk bankkonto for udlændinge, der ansættes inden
for risikobrancher såsom bygge- og anlægsbranchen. Der er ingen grund til
at gøre det nemmere at snyde med lønnen for udenlandsk arbejdskraft.
L 147 - 2023-24 - Bilag 11: Henvendelse af 15/5 fra 3F
2868068_0002.png
Vi ved at mekanismen med at udpege risikobrancher fungerer rigtig godt på
andre områder. Og vi kan fuldt ud bakke op om, at de nævnte brancher
defineres som risikobrancher, da både vi i 3F og myndighederne ser mange
problemer med udenlandsk arbejdskraft inden for disse brancher.
Endelig er lovforslaget fremlagt uden nogen dokumentation for, at der skulle
være et problem med at få oprettet en dansk bankkonto inden for 90 dage.
Faktisk viser seneste uvildige undersøgelse, at det kan gøres på 18 til 20
arbejdsdage.
Lovforslaget øger risikoen for hvidvask og terrorfinansiering
Til slut vil vi gøre opmærksom på, at både PET, Rigspolitiet, National Enhed
for Særlig Kriminalitet og Hvidvasksekretariatet over for Folketinget vurderer,
at lovforslaget vil gøre det sværere for politiet at opdage, efterforske og
strafforfølge sager om hvidvask, terrorfinansiering mv. (Link og
Link).
Således vil lovforslaget medføre, at det bliver nemmere for kriminelle at
vaske deres penge hvide og anvende dem til at finansiere terroraktiviteter –
fx under dække af, at det er udbetalinger af løn til udenlandske
medarbejdere. Og det vil blive meget sværere for de danske myndigheder at
opdage, efterforske og straffe de kriminelle herfor.
Og PET og Hvidvasksekretariatet vurderer, at der allerede nu er stor risiko
for, at kriminelle udnytter lovlige virksomhedskonstruktioner til at udføre
hvidvask og terrorfinansiering. Det vil blive meget lettere for kriminelle, hvis
virksomheder fremover får mulighed for at udbetale udlændinges løn til en
udenlandsk bankkonto.
Vi håber og tror, at Regeringen kommer på andre tanker, når de bliver klar
over de negative konsekvenser, dette lovforslag vil få. Så vi i stedet kan
indlede en ordentlig og konstruktiv drøftelse om, hvordan vi kan skabe de
bedste vilkår for at hente udenlandsk arbejdskraft til Danmark, uden at dette
medfører unødvendige risici for mere hvidvask, terrorfinansiering og
arbejdskriminalitet.
Hvis du har behov for yderligere dokumentation, eller andet baggrunds-
materiale, stiller vi os naturligvis gerne til rådighed.
Venlig hilsen
Søren Heisel
Forbundssekretær, 3F
Claus Von Elling
Gruppeformand, Byggegruppen
-2-