Udlændinge- og Integrationsudvalget 2023-24
L 147 Bilag 11
Offentligt
2867991_0001.png
Til medlemmer af
Udlændinge- og Integrationsudvalget
13. maj 2024
Afskaffelse af krav om dansk bankkonto
Som bekendt er Folketinget i fuld gang med at behandle et lovforslag fra Re-
geringen om at lempe kravet om, at udlændinges løn skal udbetales til en
dansk bankkonto (L147).
Det er nu ikke kun førende forskere, der i uimodståelige vendinger advarer
mod lovforslaget. I løbet af de seneste dage har de offentlige myndigheder,
der skal kontrollere og efterforske sager om bl.a. terrorfinansiering, økono-
misk- og arbejdskriminalitet også over for Folketinget udtalt sig om de kriti-
ske konsekvenser, ovennævnte lovforslag vil medføre.
Både Politiets Efterretningstjeneste, Rigspolitiet, National Enhed for
Særlig Kriminalitet og Hvidvasksekretariatet vurderer, at lovforslaget
vil gøre det sværere for politiet at opdage, efterforske og straffor-
følge sager om hvidvask, terrorfinansiering, korruption og anden
økonomisk kriminalitet samt menneskehandel.
I 3F har vi særdeles vanskeligt ved at forstå, hvis Folketinget kan sidde disse
myndigheds- og ekspertvurderinger overhøring, specielt når det gælder noget
så alvorligt som bekæmpelse af hvidvask, terrorfinansiering, menneskehan-
del samt andre former for økonomisk- og arbejdskriminalitet.
Helt uforståeligt bliver det, når forslaget fremsættes uden skyggen af doku-
mentation for, at det skulle være vanskeligt at oprette en bankkonto inden
for de nuværende 90 dage.
Blandt andet påpeger Rigspolitiet og National Enhed for Særlig Kriminalitet,
at det vil være sværere for politiet og Anklagemyndigheden at efterforske og
straffe i sager om hvidvask, terrorfinansiering mv., hvis lønnen er udbetalt til
et udenlandsk pengeinstitut (Link):
”Rigspolitiet kan oplyse, at det vil kunne have en betydning for politiets
og dermed også anklagemyndighedens muligheder for at efterforske og
strafforfølge sager m hvidvask, terrorfinansiering mv., såfremt der skal
indhentes oplysninger om kontoforhold i et udenlandsk pengeinstitut.”
Derudover påpeger de, at det vil være sværere for Hvidvasksekretariatet at
opdage hvidvask:
”Rigspolitiet kan endvidere oplyse, at NSK vurderer, at det vil være van-
skeligere for Hvidvasksekretariatet at identificere mulig hvidvask, så-
fremt pengeoverførsler, som eksempelvis udbetaling af løn, til udenland-
ske arbejdstagere fra tredjelande sker til et udenlandsk pengeinstitut.”
L 147 - 2023-24 - Bilag 11: Henvendelse af 15/5 fra 3F
2867991_0002.png
Politiets Efterretningstjeneste (PET) advarer derudover om, at det kan være
sværere at efterforske terrorfinansiering, hvis virksomheder får lov at udbe-
tale løn til udenlandske medarbejdere til et udenlandsk pengeinstitut (Link):
”Helt generelt er det Politiets Efterretningstjenestes erfaring, at efter-
forskning rettet mod visse udenlandske bankkonti kan være forbundet
med flere praktiske og juridiske udfordringer end efterforskning af dan-
ske bankkonti.”
”Det kan være vanskeligt at dokumentere, og dermed bevise, de finan-
sielle spor gennem eller til jurisdiktioner langt uden for Danmark, lige-
som det direkte forsæt til terrorfinansiering også kan være vanskeligt at
bevise.”
Konstateringerne fra PET, Rigspolitiet, National Enhed for Særlig Kriminalitet
og Hvidvasksekretariatet er entydigt, at lovforslaget vil medføre, at det bliver
nemmere for kriminelle at vaske deres penge hvide og anvende dem til at fi-
nansiere terroraktiviteter. Og det vil blive meget sværere for de danske myn-
digheder at opdage, efterforske og straffe de kriminelle herfor.
De brancher, hvor der er risiko for, at kriminelle udnytter virksomheder til
hvidvask, er også de samme brancher, hvor der er stor risiko for social dum-
ping. Det fremgår af Den nationale risikovurdering af hvidvask (s. 51 og 58).
Det fremgår desuden af risikovurderingen, at både danskejede og uden-
landskejede virksomheder misbruger tvangsarbejdere via menneskehandel i
risikobrancherne. Risikovurderingen henviser bl.a. til, at bagmændene anven-
der beløbsordningen til at ansætte tvangsarbejdere via opdigtede stillinger og
falske kontrakter, samt at lønnen og udlændinges bankkonti kontrolleres af
bagmændene (s. 65).
For at afbøde de værste konsekvenser af forslaget, kan 3F derfor støtte SF’s
fremsatte ændringsforslag om, at der stadig skal være et krav om dansk
bankkonto for udlændinge, der ansættes inden for de foreslåede og i andre
lovsammenhænge kendte risikobrancher på fast track-ordningens beløbsspor
samt at tidsfristen for at oprette en dansk bankkonto fastholdes på 90 dage.
Hvis du har behov for yderligere dokumentation, eller andet baggrundsmate-
riale, stiller vi os naturligvis gerne til rådighed.
Venlig hilsen
Søren Heisel
Forbundssekretær, 3F
-2-