Udvalget for Landdistrikter og Øer 2023-24
L 146 Bilag 7
Offentligt
2868039_0001.png
Til lovforslag nr.
L 146
Folketinget 2023-24
Betænkning afgivet af Udvalget for Landdistrikter og Øer den 15. maj 2024
Betænkning
over
Forslag til lov om forsøgsordning for frie bymidter
[af ministeren for byer og landdistrikter (Morten Dahlin)]
1. Ændringsforslag
Ministeren for byer og landdistrikter har stillet 3 æn-
dringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Udvalget
indstiller lovforslaget til
vedtagelse
med de stil-
lede ændringsforslag.
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Danmarksdemokraterne
Danmarksdemokraternes medlemmer af udvalget bemær-
ker, at det er helt afgørende at få skabt et Danmark i en bed-
re balance ved at sikre, at vi har nogle stærke og attraktive
områder uden for de store byer. Det betyder bl.a., at vi skal
sikre nogle stærke rammer for at bo, arbejde og uddanne sig
i hele landet. Lovforslaget bidrager til, at der skabes et bedre
og mere attraktivt byliv i bymidterne. Samtidig bidrager
forslaget til, at der etableres lokale velfærdsfunktioner, som
skal være med til at styrke den borgernære velfærd, hvilket
også er en mærkesag for Danmarksdemokraterne, da der
skal være lige adgang til velfærd i hele landet. Danmarksde-
mokraternes medlemmer af udvalget mener helt overordnet,
at der er fornuftige tiltag i lovforslaget og støtter derfor
lovforslaget.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
ministeren for byer og landdistrikter,
tiltrådt af
udvalget:
Til § 5
1)
I
1. pkt.
udgår »borgernære«.
[Lovteknisk ændring]
Ny paragraf
2)
Efter § 10 indsættes i
kapitel 5:
Ȥ 01.
Udbetaling Danmark udbetaler tilskud efter § 10,
stk. 1, og udfører dele af den efterfølgende administration
heraf. Staten afholder udgifterne til Udbetaling Danmarks
administration gennem betaling af et administrationsbidrag,
jf. § 25 i lov om Udbetaling Danmark.
Stk. 2.
Ministeren for byer og landdistrikter fastsætter
nærmere regler om udbetaling af tilskud efter § 10, stk. 1,
herunder om Udbetaling Danmarks administration af sager-
ne.«
[Udbetaling af tilskud til bymidter omfattet af forsøgsord-
ningen]
Nyt kapitel
3)
Efter kapitel 7 indsættes:
»Kapitel 01
Ændringer i anden lovgivning
§ 02.
I lov om Udbetaling Danmark, jf. lovbekendtgørelse
nr. 240 af 12. februar 2021, som ændret senest ved § 2 i lov
nr. 266 af 19. marts 2024, foretages følgende ændring:
1.
I
§ 1 a
indsættes som
nr. 46:
»46) Lov om forsøgsordning for frie bymidter.««
[Ændring som følge af ændringsforslag nr. 2]
AX029947
L 146 - 2023-24 - Bilag 7: Betænkning
2868039_0002.png
2
Bemærkninger
Til nr. 1
Der er tale om en lovteknisk ændring.
Til nr. 2
Med lovforslagets § 10, stk. 1, foreslås det, at ministeren
for byer og landdistrikter efter ansøgning fra kommunalbe-
styrelsen kan yde tilskud til etablering af velfærdsfunktioner,
fornyelse af bymidten og andre bylivsskabende projekter.
Lovforslaget indeholder ingen bestemmelser om udbeta-
ling af de tilskud, der vil blive ydet af ministeren for byer og
landdistrikter efter lovforslagets § 10, stk. 1.
Udbetaling Danmark er en offentligt reguleret, selvejen-
de institution med myndighedsansvar. Rammevilkårene for
Udbetaling Danmark er reguleret i lov om Udbetaling Dan-
mark.
Udbetaling Danmark varetager de opgaver, der tillægges
Udbetaling Danmark i henhold til lov. Efter § 1 a i lov om
Udbetaling Danmark varetager Udbetaling Danmark en ræk-
ke finansielle og administrative opgaver vedrørende visse
statslige ordninger, der tidligere blev varetaget af staten, og
som den 1. oktober 2016 blev overflyttet til Udbetaling Dan-
mark fra Statens Administrations Finansservicecenter, jf. lov
nr. 628 af 8. juni 2016 om ændring af lov om Udbetaling
Danmark og forskellige andre love (Overførsel af opgaver
fra Statens Administrations Finansservicecenter m.fl. til Ud-
betaling Danmark m.v.).
Udbetaling Danmark varetager bl.a. opgaver efter lov om
byfornyelse og udvikling af byer (byfornyelsesloven). Det
følger af byfornyelseslovens § 102, at den kasse- og regn-
skabsmæssige forvaltning af statsudgifter til tilskud og ga-
rantier til byfornyelse og udvikling af byer administreres af
Udbetaling Danmark.
Det fremgår af lov om Udbetaling Danmark, hvordan
ordninger, der tidligere blev varetaget af Statens Admini-
strations Finansservicecenter, skal håndteres, for så vidt
angår de regler, der gælder i forbindelse med Udbetaling
Danmarks sagsbehandling og administration. Lov om Udbe-
taling Danmark indeholder derudover regler om styring af
Udbetaling Danmark m.v., der gælder generelt for alle opga-
ver, der varetages af Udbetaling Danmark. Det gælder f.eks.,
at Udbetaling Danmarks opgaver varetages med administra-
tiv og teknisk bistand fra Arbejdsmarkedets Tillægspension,
der leverer bistanden på omkostningsdækket basis.
Det fremgår f.eks. af § 19 i lov om Udbetaling Danmark,
at beskæftigelsesministeren fører tilsyn med, at bestyrelsen
for Udbetaling Danmark udfører sit hverv i overensstem-
melse med lovgivningen. Tilsynet sker i samarbejde med
vedkommende minister på de sagsområder, der er nævnt i
lovens §§ 1, 1 a og 1 b.
Efter § 25 i lov om Udbetaling Danmark dækker staten
udgifterne til Udbetaling Danmarks opgaver på sagsområ-
der, der overføres fra staten, gennem indbetaling af admi-
nistrationsbidrag til Udbetaling Danmark. Bidragene skal
kunne afholdes inden for bevillingen til opgaven på finans-
loven for det år, som bidragene skal dække. Bestyrelsen for
Udbetaling Danmark fastsætter størrelsen af bidragene.
Med ændringsforslaget foreslås det, at der efter § 10
i lovforslagets kapitel 5 indsættes en ny paragraf, der om-
handler udbetaling af de tilskud, der vil blive ydet af mini-
steren for byer og landdistrikter efter lovforslagets § 10, stk.
1, og Udbetaling Danmarks opgaver i forbindelse hermed.
Det foreslås med stk. 1, 1. pkt., at Udbetaling Danmark
udbetaler tilskud efter lovforslagets § 10, stk. 1, og udfører
dele af den efterfølgende administration heraf.
Forslaget indebærer, at Udbetaling Danmark dels vil
skulle udbetale de tilskud til etablering af velfærdsfunktio-
ner, fornyelse af bymidten og andre bylivsskabende projek-
ter, som efter lovforslagets § 10, stk. 1, vil blive ydet til
forsøgskommunerne, dels vil skulle udføre dele af den efter-
følgende administration heraf.
Udbetaling Danmarks administration vil blive tilrettelagt
på samme måde som Udbetaling Danmarks administration
efter byfornyelsesloven med tilhørende bekendtgørelse om
fornyelse af bymidter – og dermed også efter de rammebe-
tingelser, der regulerer opgaver, som tidligere blev overført
fra Statens Administrations Finansservicecenter, jf. § 1 a i
lov om Udbetaling Danmark.
Udbetaling Danmarks administration vil således bl.a.
omfatte udbetaling af tilskud på baggrund af forsøgskom-
munernes registreringer af udgifter i Social-, Bolig- og Æl-
dreministeriets (Social- og Boligstyrelsens) it-system BOS-
SINF-Område og postering af udbetalinger. Ved udbetaling
af tilskud vil Udbetaling Danmark alene lægge forsøgskom-
munernes registreringer i BOSSINF-Område til grund og vil
således ikke skulle kontrollere grundlaget for udbetalinger-
ne.
Endvidere vil Udbetaling Danmark efterfølgende modta-
ge revisionserklæringer fra forsøgskommunerne og kontrol-
lere, at alle revisionserklæringer modtages, og at de udbetal-
te beløb stemmer overens med revisionserklæringerne. Ved
eventuel uoverensstemmelse mellem et udbetalt beløb og
forsøgskommunens revisionserklæring vil Udbetaling Dan-
mark kontakte kommunen, der herefter vil skulle foretage de
nødvendige rettelser i BOSSINF-Område. Udbetaling Dan-
mark vil desuden skulle forestå eventuel opkrævning af for
meget udbetalt tilskud.
Dernæst foreslås det med stk. 1, 2. pkt., at staten afholder
udgifterne til Udbetaling Danmarks administration efter stk.
1, 1. pkt., gennem betaling af et administrationsbidrag, jf. §
25 i lov om Udbetaling Danmark.
Varetagelse af opgaver i relation til tilskudsordningen
efter lovforslagets § 10, stk. 1, vil for Udbetaling Danmark
være en ny forpligtelse, der ikke uden udtrykkelig henvis-
ning til § 25 i lov om Udbetaling Danmark vil blive omfattet
af bestemmelsen om statslige administrationsbidrag.
Forslaget indebærer, at administrationsbidraget skal kun-
ne afholdes inden for bevillingen til opgaven på finansloven
for det år, som bidraget skal dække, og at bidragets størrelse
vil blive fastsat af bestyrelsen for Udbetaling Danmark, jf. §
25, stk. 1 og 2, i lov om Udbetaling Danmark.
Endvidere foreslås det med stk. 2, at ministeren for byer
og landdistrikter fastsætter nærmere regler om udbetaling af
tilskud efter § 10, stk. 1, herunder om Udbetaling Danmarks
administration af sagerne.
L 146 - 2023-24 - Bilag 7: Betænkning
2868039_0003.png
3
Den foreslåede bemyndigelsesbestemmelse vil medføre,
at ministeren for byer og landdistrikter bl.a. vil fastsætte
regler, der nærmere beskriver Udbetaling Danmarks opga-
ver i relation til tilskudsordningen efter lovforslagets § 10,
stk. 1. Ministeren vil ligeledes fastsætte regler om hel eller
delvis tilbagebetaling af udbetalte tilskud – herunder i tilfæl-
de, hvor Udbetaling Danmark måtte konstatere manglende
overensstemmelse mellem et udbetalt beløb og forsøgskom-
munens revisionserklæring – og om Udbetaling Danmarks
opkrævning af for meget udbetalte tilskud.
Ændringsforslaget vurderes samlet set at følge princip-
perne for digitaliseringsklar lovgivning. Udbetaling Dan-
marks varetagelse af opgaver i relation til tilskudsordningen
efter lovforslagets § 10, stk. 1, forudsættes at skulle ske
inden for rammerne af eksisterende it-systemer og løsninger.
Til nr. 3
Udbetaling Danmark varetager de opgaver, der tillægges
Udbetaling Danmark i henhold til lov. Efter § 1 a i lov om
Udbetaling Danmark varetager Udbetaling Danmark en ræk-
ke finansielle og administrative opgaver vedrørende visse
statslige ordninger. Når en lov indsættes i § 1 a, bliver lov-
givningen omfattet af rammebetingelserne, der regulerer op-
gaverne, som tidligere blev overført fra Statens Administra-
tions Finansservicecenter. Der henvises til bemærkningerne
til lov nr. 628 af 8. juni 2016, jf. Folketingstidende 2015-16,
tillæg A, L 151 som fremsat, side 90-96.
Med ændringsforslaget foreslås det, at den med lovfor-
slaget foreslåede lov om forsøgsordning for frie bymidter
indsættes som nr. 46 i § 1 a i lov om Udbetaling Danmark.
Forslaget hænger sammen med ændringsforslag nr. 2,
hvorefter Udbetaling Danmark vil skulle udbetale de tilskud
til etablering af velfærdsfunktioner, fornyelse af bymidten
og andre bylivsskabende projekter, som efter lovforslagets §
10, stk. 1, vil blive ydet til forsøgskommunerne, og udføre
dele af den efterfølgende administration heraf.
Forslaget vil medføre, at Udbetaling Danmarks varetagel-
se af opgaver i relation til tilskudsordningen efter lovforsla-
gets § 10, stk. 1, vil blive omfattet af de gældende bestem-
melser i lov om Udbetaling Danmark, som fastlægger de
overordnede rammer for Udbetaling Danmarks administra-
tion og sagsbehandling af de administrationsområder, der er
nævnt i § 1 a.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 20. marts 2024 og var til 1.
behandling den 11. april 2024. Lovforslaget blev efter 1. be-
handling henvist til behandling i Udvalget for Landdistrikter
og Øer.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og ministeren for byer og landdistrikter send-
te den 5. december 2023 dette udkast til udvalget, jf. ULØ
alm. del – bilag 40. Den 20. marts 2024 sendte ministeren
for byer og landdistrikter høringssvarene og et høringsnotat
til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 6 bilag på lovforsla-
get.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 2 spørgsmål til
ministeren for byer og landdistrikter til skriftlig besvarelse,
som ministeren har besvaret.
Birgitte Vind (S) Anders Kronborg (S) Kim Aas (S) Kasper Roug (S) Kris Jensen Skriver (S)
nfmd.
Per Husted (S)
Sara Emil Baaring (S) Simon Kollerup (S) Lea Wermelin (S) Hans Christian Schmidt (V) Erling Bonnesen (V)
Peter Juel-Jensen (V) Anni Matthiesen (V) Charlotte Bagge Hansen (M) Henrik Frandsen (M) Susie Jessen (DD)
fmd.
Inger Støjberg (DD) Jens Meilvang (LA) Carsten Bach (LA) Mai Mercado (KF) Lise Bertelsen (KF) Mads Fuglede (DD)
Mikkel Bjørn (DF) Karina Lorentzen Dehnhardt (SF) Theresa Berg Andersen (SF) Charlotte Broman Mølbæk (SF)
Jette Gottlieb (EL) Zenia Stampe (RV) Christina Olumeko (ALT)
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Danmarksdemokraterne – Inger Støjberg (DD)
50
22
16
Radikale Venstre (RV)
Dansk Folkeparti (DF)
Alternativet (ALT)
7
7
5
L 146 - 2023-24 - Bilag 7: Betænkning
2868039_0004.png
4
Socialistisk Folkeparti (SF)
Liberal Alliance (LA)
Moderaterne (M)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Enhedslisten (EL)
15
15
14
10
9
Siumut (SIU)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
1
1
1
1
5