Erhvervsudvalget 2010-11 (1. samling)
L 160
Offentligt
993998_0001.png
993998_0002.png
ØKONOMI- OGERHVERVSMINISTEREN
9. maj 2011

Besvarelse af spørgsmål 12 ad L 160 stillet af Erhvervsudvalget den

29. april 2011 efter ønske fra Benny Engelbrecht (S).

Spørgsmål:

Vil ministeren kommentere EU-kommissionens svar på spørgsmål E-10017/2010 og E-00174/2011, hvoraf det fremgår, at Kommissionen me-ner, at alle medlemsstaterne var bevidste om, at nationale forbud modsalgsfremmende foranstaltninger skulle afskaffes som følge af direktivet?

Svar:

Kommissionen har i svarene på spørgsmål E-10017/2010 og E-001704/2011 anført, at den altid har fastholdt, at salgsfremmende foran-staltninger er omfattet af direktivet om urimelig handelspraksis.Kommissionen har i den forbindelse anført, at dengang direktivet blevforhandlet, blev forholdet mellem direktivforslaget og forslaget til en for-ordning om salgsfremmende foranstaltninger (som senere blev trukkettilbage) drøftet af Kommissionen og medlemsstaterne i Rådet. Kommis-sionen har videre anført, at medlemsstaterne under disse drøftelser blevfuldt ud bekendt med, at det var hensigten, at forslaget til forordning omsalgsfremmende foranstaltninger skulle være omfattet af direktivets an-vendelsesområde, men som en "lex specialis", dvs. med mere detaljerederegler for netop salgsfremmende foranstaltninger, som skulle have præ-cedens frem for reglerne i direktivet om handelspraksis i almindelighed.Kommissionen mener på den baggrund, at det var klart for medlemssta-terne, at nationale forbud mod salgsfremmende foranstaltninger skulle af-skaffes som følge af direktivet.Det var imidlertid Danmarks og en række andre medlemslandes opfattel-se, at salgsfremmende foranstaltninger var særskilt reguleret i forord-ningsforslaget om salgsfremmende foranstaltninger, og eftersom forord-ningsforslaget blev trukket tilbage i 2006, var området endnu ikke har-moniseret på EU-plan. Danmark har ved flere lejligheder gjort denne op-fattelse gældende over for Kommissionen. Det bemærkes, hvilket ogsåfremgår af Kommissionens svar, at Kommissionen aldrig har sendt enåbningsskrivelse til Danmark vedrørende salgsfremmende foranstaltnin-ger.Regeringen valgte på den baggrund at opretholde forbuddene mod rabat-kuponer og købsbetingede konkurrencer. Af bemærkningerne til den æn-
ØKONOMI- OGERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-121216 København K
Tlf.FaxCVR-nr
33 92 33 5033 12 37 7810 09 24 85
[email protected]www.oem.dk
2/2
dring af markedsføringsloven af 20. december 2006, der implementererdirektivet, fremgår det således, at: ”Da direktivet ikke berører adgangentil at regulere salgsfremmende foranstaltninger, vil markedsføringslovens§ 10 om rabatkuponer- og mærker samt § 11 om markedsføringskonkur-rencer også blive opretholdt.”Efterfølgende har EU-Domstolen afsagt 3 domme, der fastslår, at direkti-vet om urimelig handelspraksis regulerer salgsfremmende foranstaltnin-ger.På den baggrund har regeringen fremsat lovforslag (L 160) om ændringaf markedsføringsloven, hvor forbuddene mod rabatkuponer og købsbe-tingede konkurrencer foreslås ophævet med henblik på at bringe loven ioverensstemmelse med EU-retten.