Kulturudvalget 2023-24
L 145 Bilag 11
Offentligt
2873056_0001.png
Til lovforslag nr.
L 145
Folketinget 2023-24
Betænkning afgivet af Kulturudvalget den 22. maj 2024
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om ophavsret og lov om videregående
kunstneriske uddannelsesinstitutioner under Kulturministeriet
(Modernisering af regler om aftaleindgåelse m.v. og fastsættelse af nærmere regler om eksaminer, prøver og bedømmelser)
[af kulturministeren (Jakob Engel-Schmidt)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 12 ændringsforslag til lovforslaget. Kul-
turministeren har stillet ændringsforslag nr. 1, 3, 5-8 og
10-12. Danmarksdemokraterne, Det Konservative Folkepar-
ti og Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget har stillet
ændringsforslag nr. 2. Dansk Folkepartis medlemmer af ud-
valget har stillet ændringsforslag nr. 4. Liberal Alliances
medlemmer af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 9.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, V, SF, M, EL og RV) indstiller
lovforslaget til
vedtagelse
med de af kulturministeren stille-
de ændringsforslag. Flertallet vil stemme imod de øvrige
ændringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (DD) indstiller lovforslaget til
vedtagelse
med de af kulturministeren stillede ændringsfor-
slag nr. 1, 5, 7, 11 og 12, det af DD, KF og DF stillede
ændringsforslag nr. 2, det af DF stillede ændringsforslag nr.
4 og det af LA stillede ændringsforslag nr. 9. Mindretallet
vil stemme imod de øvrige ændringsforslag.
Et
andet mindretal
i udvalget (LA) indstiller lovforslaget
til
vedtagelse
med de af kulturministeren stillede ændrings-
forslag nr. 1, 5, 7, 11 og 12, det af DD, KF og DF stillede
ændringsforslag nr. 2 og det af LA stillede ændringsforslag
nr. 9. Mindretallet vil stemme imod de øvrige ændringsfor-
slag.
Et
tredje mindretal
i udvalget (KF) indstiller lovforslaget
til
vedtagelse
med de af kulturministeren stillede ændrings-
forslag nr. 1, 5, 7, 11 og 12 og det af DD, KF og DF stillede
ændringsforslag nr. 2. Mindretallet vil hverken stemme for
eller imod det af LA stillede ændringsforslag nr. 9. Mindre-
tallet vil stemme imod de øvrige ændringsforslag.
Et
fjerde mindretal
i udvalget (DF) indstiller lovforslaget
til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme
for de af kulturministeren stillede ændringsforslag nr. 1, 5,
7, 11 og 12, det af DD, KF og DF stillede ændringsforslag
nr. 2, det af DF stillede ændringsforslag nr. 4 og det af LA
stillede ændringsforslag nr. 9. Mindretallet vil stemme imod
de øvrige ændringsforslag.
Et
femte mindretal
i udvalget (ALT) indstiller lovfor-
slaget til
vedtagelse
med de af kulturministeren stillede
ændringsforslag og det af LA stillede ændringsforslag nr.
9. Mindretallet vil stemme imod de øvrige ændringsforslag.
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Socialdemokratiet, Venstre, Socialistisk Folkeparti,
Moderaterne, Det Konservative Folkeparti og Enhedslisten
Socialdemokratiets, Venstres, Socialistisk Folkepartis,
Moderaternes, Det Konservative Folkepartis og Enhedsli-
stens medlemmer af udvalget noterer, at det i forbindelse
med 1. behandling blev fremdraget, at en bestemmelse i for-
slagets § 67 a kan rumme risiko for, at tjenesterne begrænser
udlevering af data i modstrid med bestemmelserne i § 55 a
og resten af forslagets § 67 a. Det er derfor nødvendigt at
overvåge implementeringen af bestemmelserne for at sikre,
at loven implementeres som ønsket af Folketingets flertal,
og vi anmoder derfor kulturministeren om senest den 30.
juni 2026 at rapportere tilbage til Folketingets Kulturudvalg
med en evaluering af ordningerne med streamingtjenesters
oplysningsforpligtelser i §§ 55 a og 67 a.
AX030096
L 145 - 2023-24 - Bilag 11: Betænkning afgivet den 22. maj 2024
2873056_0002.png
2
Danmarksdemokraterne, Liberal Alliance og Det
Konservative Folkeparti
Danmarksdemokraternes, Liberal Alliances og Det Kon-
servative Folkepartis medlemmer af udvalget vil stemme
for forslaget, da vi anerkender behovet for at modernisere
loven om ophavsret, med henblik på at den teknologiske
udvikling afspejles i loven. Til gengæld finder vi det ganske
unødvendigt at ændre i de såkaldte kønnede ord. Det er et
overflødigt tiltag, som vi anser som symbolpolitik. Ændrin-
gen af ordene har ingen relevans for lovforslaget som sådan
og er inkonsekvent i forhold til anden lovgivning.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af
kulturministeren,
tiltrådt af
udvalget:
1)
Nr. 1
affattes således:
»1.
I
fodnoten
indsættes som
2. pkt.:
»Loven indeholder endvidere bestemmelser, der som ud-
kast har været notificeret i overensstemmelse med Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2015/1535 om en
informationsprocedure med hensyn til tekniske forskrifter
samt forskrifter for informationssamfundets tjenester (kodi-
fikation).««
[Lovteknisk præcisering]
Af et
mindretal
(DD, KF og DF), tiltrådt af et
mindretal
(LA):
2)
Nr. 2, 7, 19, 20, 25, 27-34, 36, 40
og
43
udgår.
[Forslag, som vedrører fjernelse af kønnede ord, udgår]
Af
kulturministeren,
tiltrådt af et
flertal
(S, V, SF, M, EL,
RV og ALT):
3)
Nr. 2
affattes således:
»2.
Overalt i loven ændres »Ophavsmanden« til: »Ophave-
ren«, »ophavsmandens« til: »ophaverens«, »ophavsmanden«
til: »ophaveren«, »ophavsmænd« til: »ophavere«, »ophavs-
mand« til: »ophaver«, og »ophavsmændene« til: »ophaver-
ne«.«
[Terminologiske ændringer]
Af et
mindretal
(DF), tiltrådt af et
mindretal
(DD):
4)
Nr. 3-6, 8, 10, 12, 13, 18
og
35
udgår.
[Forslag, som vedrører tilpasninger i relation til EU-retten,
udgår]
Af
kulturministeren,
tiltrådt af
udvalget:
5)
Nr. 21
affattes således:
»21.
I
§ 47, stk. 2, 1. pkt.,
indsættes efter »§ 30,«: »§ 33,«,
»§ 48, stk. 1 og 2« ændres til: »§ 48, stk. 1-3«, og »§ 55 b«
ændres til: »§ 55 c«.«
[Konsekvens af lovforslagets § 1, nr. 22]
Af
kulturministeren,
tiltrådt af et
flertal
(S, V, SF, M, EL,
RV og ALT):
6)
I den under
nr. 25
foreslåede ændring af
§ 50, stk. 3,
2. pkt.,
ændres »ophavspersoners« til: »ophaveres«.
[Terminologisk ændring]
Af
kulturministeren,
tiltrådt af
udvalget:
7)
I
nr. 33
ændres i den indledende tekst »I § 52, stk. 6«
til: »To steder i § 52, stk. 6«.
[Præcisering af, at begge forekomster af ordet »forligs-
mand« ændres]
Af
kulturministeren,
tiltrådt af et
flertal
(S, V, SF, M, EL,
RV og ALT):
8)
I den under
nr. 36
foreslåede ændring af
§ 62, stk. 1,
ændres »ophavspersonens« til: »ophaverens«.
[Terminologisk ændring]
Af et
mindretal
(LA), tiltrådt af et
mindretal
(DD, DF og
ALT):
9)
I den under
nr. 39
foreslåede
§ 67 a
indsættes i
1. pkt.
efter »eller dennes«: »lovligt bemyndigede«.
[Afgrænsning af repræsentanter med juridisk mandat]
Af
kulturministeren,
tiltrådt af et
flertal
(S, V, SF, M, EL,
RV og ALT):
10)
I den under
nr. 40
foreslåede ændring af
§ 69 a, stk. 4,
ændres »Ophavspersoner« til: »Ophavere«.
[Terminologisk ændring]
Af
kulturministeren,
tiltrådt af
udvalget:
11)
I den under
nr. 44
foreslåede
§ 84 c
indsættes efter
»behandling af«: »personoplysninger og«.
[Præcisering]
Til § 2
12)
Efter nr. 1 indsættes:
»01.
I
§ 12, stk. 1, nr. 6,
der bliver nr. 8, ændres »nr. 5« til
»nr. 7«.«
[Konsekvens af lovforslagets § 2, nr. 1]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås at nyaffatte nummeret, således at den fore-
slåede tilføjelse til lovens fodnote indsættes efter 1. pkt. som
L 145 - 2023-24 - Bilag 11: Betænkning afgivet den 22. maj 2024
2873056_0003.png
3
nyt punktum i stedet for at lade den indgå som en del af
fodnotens 1. pkt. Ændringsforslaget er således af lovteknisk
karakter.
Til nr. 2
Med forslaget udgår lovforslagets ændringer, hvor så-
kaldte kønnede ord som forligsmand, ophavsmand, vold-
giftsmand ændres til henholdsvis mægler, ophaver og vold-
giftsdommer.
Til nr. 3
I lovforslaget foreslås det at ændre alle forekomster af
ordene: Ophavsmanden, ophavsmandens, ophavsmanden,
ophavsmænd, ophavsmand og ophavsmændene til følgen-
de kønsneutrale betegnelser: Ophavspersonen, ophavsperso-
nens, ophavspersonen, ophavspersoner, ophavsperson og op-
havspersonerne.
Det foreslås at ændre disse kønsneutrale betegnelser til
følgende andre betegnelser, som kendes fra den norske op-
havsretslov: Ophaveren, ophaverens, ophaveren, ophavere,
ophaver og ophaverne.
Til nr. 4
Ændringsforslaget indebærer, at alle de dele af lovfor-
slaget, som indeholder tilpasninger af ophavsretsloven i
forhold til EU-retten, udgår. Såfremt ændringsforslaget ved-
tages, vil de nødvendige konsekvensændringsforslag blive
stillet til 3. behandling.
Til nr. 5
Det foreslås at nyaffatte nummeret, så det også indehol-
der en ændring af henvisningsbestemmelsen i ophavsretslo-
vens § 47, således at den kommer til at henvise til § 48, stk.
1-3, i stedet for § 48, stk. 1 og 2. Ændringen skyldes, at
der i medfør af lovforslagets § 1, nr. 22, indføres et nyt stk.
2, hvorefter der sker en rykning af de efterfølgende styk-
ker. Ændringen sikrer, at den foreslåede stk. 2 inkluderes
i henvisningsbestemmelsen, samtidig med at den gældende
stk. 2, som bliver stk. 3, fortsat omfattes. Ændringen er
dermed lovteknisk.
Til nr. 6
I lovforslagets § 1, nr. 25, foreslås det at ændre ordet
»ophavsmænds« til »ophavspersoners«.
Det foreslås, at der foretages en terminologisk ændring
af den kønsneutrale betegnelse, således at ordet »ophavs-
mænds« i stedet ændres til »ophaveres«.
Til nr. 7
Det foreslås, at der i lovforslagets nr. 33 foretages en
ændring af »I § 52, stk. 6« til »To steder i § 52, stk. 6«. Æn-
dringen præciserer, at det er begge forekomster af ordet
»forligsmand« i bestemmelsen, som ændres til »mægler«.
Til nr. 8
I lovforslagets § 1, nr. 36, foreslås det at ændre or-
det »Ophavsmandens« til den kønsneutrale betegnelse »Op-
havspersonens«.
Det foreslås, at der foretages en terminologisk ændring af
den kønsneutrale betegnelse, således at ordet »Ophavsman-
den« i stedet ændres til »Ophaverens«.
Til nr. 9
Det foreslås at tilføje »lovligt bemyndigede« for at tyde-
liggøre, at kun repræsentanter med juridisk mandat til de i
lovforslaget nævnte oplysninger har mulighed for at anmode
om dem. Dette er for at undgå udbredelsen af ordningen og
den administrative byrde ved at give oplysningerne.
Til nr. 10
I lovforslagets § 1, nr. 40, foreslås det at ændre ordet
»Ophavsmænd« til den kønsneutrale betegnelse »Ophavs-
personer«.
Det foreslås, at der foretages en terminologisk ændring
af den kønsneutrale betegnelse, således at ordet »Ophavs-
mænd« i stedet ændres til »Ophavere«.
Til nr. 11
Med ændringsforslaget præciseres det i lovteksten, at be-
myndigelsen også omfatter personoplysninger efter databe-
skyttelsesforordningens artikel 6.
Til nr. 12
Det foreslås at indføre et nyt ændringsnummer i lovfor-
slagets § 2. Indførelsen vil angive, at henvisningen i den
foreslåede § 12, nr. 8, til den eksisterende § 12, nr. 5, ændres
til nr. 7. Dette sker som konsekvens af forslaget i § 2, nr. 1,
som indeholder en rykningsklausul. Denne rykningsklausul
indebærer, at den gældende nr. 5 bliver til nr. 7. Der er såle-
des tale om en konsekvensændring, som sikrer videreførelse
af gældende ret.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 20. marts 2024 og var til
1. behandling den 11. april 2024. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Kulturudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og kulturministeren sendte den 7. december
2023 dette udkast til udvalget, jf. KUU alm. del – bilag
40. Den 20. marts 2024 sendte kulturministeren høringssva-
rene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 11 bilag på lovfor-
slaget.
L 145 - 2023-24 - Bilag 11: Betænkning afgivet den 22. maj 2024
2873056_0004.png
4
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 2 skriftlige
henvendelser om lovforslaget.
Deputationer
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 1 deputa-
tion, der mundtligt har redegjort for sin holdning til lovfor-
slaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 21 spørgsmål
til kulturministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren
har besvaret med undtagelse af spørgsmål nr. 21, som for-
ventes besvaret inden 2. behandling.
Anders Kronborg (S) Astrid Krag (S) Bjarne Laustsen (S) Flemming Møller Mortensen (S) Frederik Vad (S)
Henrik Møller (S) Matilde Powers (S) Mogens Jensen (S) Thomas Monberg (S) Jan E. Jørgensen (V)
Hans Christian Schmidt (V)
fmd.
Anni Matthiesen (V) Kim Valentin (V) Jeppe Søe (M) Tobias Grotkjær Elmstrøm (M)
Søren Espersen (DD) Peter Skaarup (DD) Katrine Daugaard (LA) Louise Brown (LA) Helle Bonnesen (KF)
Mai Mercado (KF) Mikkel Bjørn (DF) Morten Messerschmidt (DF) Charlotte Broman Mølbæk (SF) Mads Olsen (SF)
Søren Søndergaard (EL) Runa Friis Hansen (EL) Zenia Stampe (RV)
nfmd.
Sascha Faxe (ALT)
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Danmarksdemokraterne – Inger Støjberg (DD)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Liberal Alliance (LA)
Moderaterne (M)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Enhedslisten (EL)
50
22
16
15
15
14
10
9
Radikale Venstre (RV)
Dansk Folkeparti (DF)
Alternativet (ALT)
Siumut (SIU)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
7
7
5
1
1
1
1
5