Kulturudvalget 2023-24
L 145 Bilag 1
Offentligt
2841054_0001.png
Kommenteret høringsnotat
20. marts 2024
Høring over forslag til lov om ændring af lov om ophavsret og ændring af
lov om kunstneriske uddannelsesinstitutioner under Kulturministeriet
Kulturministeriet sendte d. 7. december 2023 udkast til lov om ændring af lov om
ophavsret og ændring af lov om kunstneriske uddannelsesinstitutioner under Kul-
turministeriet i høring. Lovforslaget har til hovedformål at modernisere ophavs-
retsloven, så den teknologiske udvikling bedre afspejles. Derudover indeholder lov-
forslaget mindre ændringer af lov om videregående kunstneriske uddannelser un-
der Kulturministeriet med henblik på at genetablere en hjemmel til, at kulturmini-
steren kan fastsætte nærmere regler om eksaminer, prøver og bedømmelser.
Høringsfristen var den 12. januar 2024. Der er indkommet 62 høringssvar vedrø-
rende forslag til lov om ændring af lov om ophavsret og 1 høringssvar vedrørende
forslag til ændring af lov om kunstneriske uddannelsesinstitutioner under Kultur-
ministeriet.
Kulturministeriet har nedenfor udarbejdet et resume over de modtagne hørings-
svar. Bemærkninger, der ikke vedrører lovforslaget, er ikke medtaget i resumeet.
Kulturministeriets kommentarer til bemærkningerne er indsat i slutningen af
hvert afsnit.
Der henvises i øvrigt til høringssvarene. Det bemærkes endvidere, at der fra visse
høringsparter er modtaget forslag til præciseringer og øvrige ændringer, herunder
lovtekniske, som ikke er omtalt i dette notat. Forslagene er indarbejdet i det revi-
derede lovudkast i det omfang, det er fundet relevant.
Nedenfor redegøres der i hovedtræk for bemærkningerne i de indkommende hø-
ringssvar samt Kulturministeriets kommentarer dertil. Høringsnotat er inddelt i
følgende afsnit:
Indhold
Generelle bemærkninger
............................................................................... 2
Specifikke bemærkninger
............................................................................. 4
1. Brug af kønsneutrale betegnelser ....................................................................... 4
Tilpasning af ophavsretsloven ift. EU-retten m.v. ............................................ 4
2. Overføring til almenheden .................................................................................. 4
3. Parodi, karikatur og pastiche .............................................................................. 6
4. Fremførelse til brug i undervisning samt ved gratisarrangementer og
gudstjeneste .............................................................................................................. 9
5. Gengivelse i kataloger ....................................................................................... 10
Jour. nr. 146365
L 145 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra kulturministeren
2841054_0002.png
6. Citat af fotografiske billeder ............................................................................. 11
7. Udøvende kunstneres fremførelse (tilknytningskriterier) .............................. 12
Nye aftalelicensbestemmelser .............................................................................. 13
8. Aftalelicensbestemmelserne i §§ 30 og 33 - generelt ....................................... 13
9. Mægling i tilknytning til de foreslåede §§ 30 og 33 ......................................... 15
10. Oprindelig eksemplarfremstilling/synkronisering ........................................ 16
11. Aftalelicens for DR og TV 2 på on demand-området for præ-
eksisterende værker (§ 30) .................................................................................... 17
12. Aftalelicens for DR og TV 2 på on demand-området for udgivne
lydoptagelser (§ 33) ................................................................................................ 19
13. Udgivelseskriteriet i § 33 ................................................................................ 20
14. Mæglingsbistand i den generelle aftalelicens ................................................ 21
Øvrige ændringer .................................................................................................... 23
15. Nævnskompetence efter § 35 .......................................................................... 23
16. Datarapportering fra udbydere af audiovisuelle
informationssamfundstjenester ............................................................................ 24
17 Administration af liste over ulovlige hjemmesider; Registrering og
videregivelse af ulovlige internettjenesteadresser .............................................. 27
18. Øvrige bemærkninger til lov om ophavsret .................................................... 28
Lov om videregående kunstneriske uddannelser under
Kulturministeriet .................................................................................................... 28
Generelle bemærkninger
Akademikerne kan til fulde støtte op om lovforslaget. Akademikerne kvitterer for
et gennemarbejdet og velskrevet lovforslag, som vil sikre overensstemmelse mel-
lem ophavsretsloven og den bagvedliggende EU-ret.
Dansk Journalistforbund (DJ) vil gerne rose Kulturministeriets arbejde med at
sikre, at den danske ophavsretslov er i overensstemmelse med gældende EU-ret.
Dansk Artist Forbund (DAF) og Dansk Musiker Forbund (DMF) bakker op om at
bringe ophavsretsloven i overensstemmelse med EU-retten på de punkter, der er
behov for det.
Danske Scenografer kvitterer for et gennemarbejdet lovforslag med flere positive
elementer.
Professor Morten Rosenmeier angiver, at han glæder sig meget over den høje juri-
diske kvalitet, der præger både lovteksten og forarbejderne, og som også har præ-
get de andre ophavsretlige lovændringer, der har været i de senere år. Herudover
henvises til Akademikerne/UBVAs høringssvar.
Side 2
L 145 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra kulturministeren
2841054_0003.png
Forenede Danske Antenneanlæg (FDA) understreger behovet for tiltag, som kan
sikre en bedre balance mellem hensynet til rettighedshaverne på den ene side og til
(for)brugerne af rettighederne på den anden, idet de oplever asymmetri.
TV 2 og de otte TV 2-Regioner har med glæde noteret sig, at lovforslaget har til for-
mål at modernisere ophavsretsloven, så loven i højere grad afspejler den teknologi-
ske udvikling og dels sikre, at der skabes et velfungerende marked for ophavsret,
dels at der etableres gode rammer og den rette balance mellem rettighedshavere,
brugere af rettigheder og borgere i forhold til let adgang til ophavsretligt beskyttet
indhold.
Danske Advokater er overvejende positive over for det samlede lovforslag, der har
til formål at modernisere ophavsretsloven, så loven i højere grad afspejler den
teknologiske udvikling og sikrer overensstemmelse med EU-retten.
IFPI støtter det overordnede sigte med lovforslaget, men finder, at forslaget inde-
holder en række problematiske elementer, hvilket navnlig er tilfældet med lovbe-
mærkningerne til § 33.
Johannes Riis, ph.d., lektor i filmvidenskab, angiver, at i forhold til samfundets in-
teresse i de kulturbærende funktioner af film er EU’s InfoSoc-direktiv i utilstræk-
kelig grad blevet implementeret.
Danske Tegneserieskabere, Tegnerforbundet af 1919, DJ:Fotograferne, KUFA –
Kunstnernes Fagforening, Pressefotografforbundet, Danske Kunsthåndværkere &
Designere, Fotografforeningen, HK Privat, Billedkunstnernes Forbund, Illustrato-
rerne i Dansk Forfatterforening, Visuelt Forum (specialgruppe i Dansk Journalist-
forbund – Medier og Kommunikation), Dansk Forfatterforening og Danske Blad-
tegnere støtter VISDA’s høringssvar.
Create Denmark, Dansk Skuespillerforbund, Danske Dramatikere Dansk Filmfoto-
graf Forbund og Dansk Filmklipperselskab, Dansk Forfatterforening, Dansk Artist
Forbund (DAF), Dansk Musiker Forbund (DMF), Foreningen af Danske Scenein-
struktører (FDS) og Danske Scenografer støtter op om Samrådet for Ophavsrets
høringssvar.
Dansk Skuespillerforbund, Danske Dramatikere, Dansk Filmfotograf Forbund og
Dansk Filmklipperselskab, Dansk Organist og Kantor Samfund (DOKS), Dansk
Artist Forbund (DAF), Dansk Musiker Forbund (DMF), Danske Scenografer, Cre-
ate Denmark og Foreningen af Danske Sceneinstruktører (FDS) støtter op om Co-
pydan AV-foreningernes høringssvar.
Dansk Skuespillerforbund, Dansk Filmfotograf Forbund og Dansk Filmklippersel-
skab, Dansk Artist Forbund (DAF), Dansk Musiker Forbund (DMF), Foreningen af
Side 3
L 145 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra kulturministeren
2841054_0004.png
Danske Sceneinstruktører (FDS) og Danske Scenografer støtter op om Create Den-
marks høringssvar.
Dansk Artist Forbund (DAF), Dansk Musiker Forbund (DMF), Dansk Skuespiller-
forbund, Danske Dramatikere og Danske Forlag støtter op om RettighedsAllian-
cens høringssvar.
Dansk Komponist Forening, Musikforlæggerne og Autor støtter høringssvaret fra
Koda/NCB.
Danske Forlag støtter op om høringssvaret fra Copydan Tekst & Node.
DJ henviser til høringssvaret fra Samrådet for Ophavsret ift. aftalelicenser, gen-
nemsigtighedsforpligtelse og udvidet mæglingsmulighed, til VISDA fsva. billedcitat
og til RettighedsAlliancen fsva. administration ift. ulovlige hjemmesider.
Nuuday henviser til høringssvarene fra Danske Mediedistributører (DMD) og Tele-
industrien (TI).
De otte TV 2-Regioner støtter TV 2’s høringssvar.
Specifikke bemærkninger
1. Brug af kønsneutrale betegnelser
Producent Rettigheder Danmark (PRD), Samrådet for Ophavsret, Create Den-
mark, Dansk Skuespillerforbund, Danske Dramatikere, Dansk Filmfotograf For-
bund og Dansk Filmklipperselskab, Dansk Forfatterforening, Dansk Artist For-
bund (DAF), Dansk Musiker Forbund (DMF), Foreningen af Danske Sceneinstruk-
tører (FDS), Danske Scenografer, Billedkunstnernes Forbund, Copydan Tekst og
Node, Danske Forlag, RettighedsAlliancen, Koda/NCB, Dansk Komponist For-
ening, Musikforlæggerne, Autor, IFPI, Danske Uafhængige Pladeselskaber (DUP),
Dansk Journalistforbund Medier & Kommunikation (DJ), Akademikerne, Produ-
centforeningen og Morten Rosenmeier støtter, at ophavsretsloven gøres kønsneu-
tral, herunder ændringen af ”ophavsmand” til ”ophavsperson”.
Kulturministeriets bemærkninger
Kulturmisteriet noterer sig, at alle de modtagne høringssvar, som kommenterer
den foreslåede ændring, støtter, at ophavsretslovens betegnelser gøres kønsneu-
trale.
Tilpasning af ophavsretsloven ift. EU-retten m.v.
2. Overføring til almenheden
Producentforeningen støtter forslaget om at ophæve § 2 stk. 4, nr. 2, og de præcise-
rende lovbemærkninger.
Side 4
L 145 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra kulturministeren
2841054_0005.png
Copydan AV-foreningen, Dansk Skuespillerforbund, Danske Dramatikere, Dansk
Filmfotograf Forbund og Dansk Filmklipperselskab, Dansk Organist og Kantor
Samfund (DOKS), Dansk Artist Forbund (DAF), Dans Musiker Forbund (DMF),
Producent Rettigheder Danmark (PRD), Koda/NCB, Dansk Komponist Forening,
Musikforlæggerne og Autor finder det positivt, at ministeriet lægger op til at op-
hæve § 2, stk. 4, nr. 2, og bemærker, at det må være op til retspraksis, hvornår der
foreligger offentlig fremførelse, men eftersom offentlighedsbegrebet efter EU-retten
er bredere end efter dansk-nordisk praksis, bør det præciseres i lovbemærknin-
gerne, at lovændringen vil indebære, at der ikke længere er en mindstegrænse på
40 personer, men at også overføringer til mindre kredse kan være offentlige i EU-
retlig forstand.
Professor Morten Rosenmeier angiver, at forslaget om ophævelse af § 2, stk. 4, nr.
2, fylder ham med stolthed og glæde.
Akademikerne og Professor Morten Rosenmeier noterer, at ministeriet med rette
gør op med lovbemærkningerne fra 2002 om afgrænsning af begrebet overføring
over for direkte fremførelse, da EU-Domstolen i sin praksis efterfølgende har præ-
ciseret betydningen af distanceelementet. Akademikerne finder også, at det er kor-
rekt at ophæve den særlige bestemmelse i § 2, stk. 4, nr. 2, som forekommer selv-
modsigende og på kant med EU-retten. I den forbindelse bemærker Akademikerne,
at alle typer af fremførelser i § 68 er EU-harmoniseret og underlagt EU-Domsto-
lens fortolkning af begrebet overføring til almenheden, og at offentlighedsbegrebet
skal fortolkes ensartet i relation til værker (Koda) og lydoptagelser (Gramex). På
denne baggrund er den korrekte retstilstand, at offentlighedsbegrebet også ved di-
rekte fremførelser - i hvert fald når det drejer sig om musikindspilninger - skal
vurderes på grundlag af EU-retten og EU-Domstolens praksis. Akademikerne op-
fordrer til, at ministeriet overvejer at adressere dette i lovbemærkningerne.
Dansk Organist og Kantor Samfund (DOKS) finder grundlæggende, at det er posi-
tivt, at der med forslaget etableres regler, foreneligt med EU-retten, om overføring
til almenheden, og at der etableres en afgræsning af ”direkte fremførelse”.
Danske Advokater er positive over for Kulturministeriets lovforslag vedrørende §
2, stk. 4, nr. 2 og § 21, der har til formål at sikre overensstemmelse med EU-retten
og opfordrer til, at der tilføjes yderligere eksempler på og retningslinjer for, hvor-
når der er tale om overføring til almenheden henholdsvis direkte fremførelse.
Danske Medier konstaterer for så vidt angår lovforslagets § 1, nr. 2, at ophævelse
af § 2, stk. 4, nr. 2, i ophavsretsloven vil betyde, at der kun er ét nummer tilbage i
stk. 4. Det foreslås, at stk. 4, nr. 1, i stedet ændres til blot at være stk. 4, og at hen-
visningerne hertil i forslaget til § 21, stk. 2, § 30, stk. 1, 1. pkt., og § 33, stk. 1, 1.
pkt., justeres derefter.
Side 5
L 145 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra kulturministeren
2841054_0006.png
DI finder det positivt, at ”overføring til almenheden” nu reguleres i dansk ret, så
det er i overensstemmelse med EU-retten.
Danske Regioner angiver, at i sagen C-135/10, EU:C:2012:140 (SCF) fastslog EU-
Domstolen, at der ikke sker overføring til almenheden ved gengivelse af transmis-
sioner af radio-udsendelser i venteværelser. På baggrund af EU-Domstolens prak-
sis bør ”venteværelser” slettes fra i udkastet til lovforslag.
Kulturministeriets bemærkninger
Kulturmisteriet noterer sig, at størstedelen af høringssvarene bakker op om at op-
hæve ophavsretslovens § 2, stk. 4, nr. 2. Danske Mediers forslag om at ændre stk.
4, nr. 1, til blot at være stk. 4 er taget til efterretning.
Endvidere er det blevet tydeliggjort, at bundgrænsen på 40 personer ikke længere
gælder i forbindelse med overføring, eftersom fremførelse over for mindre kredse
også efter en konkret vurdering vil kunne betragtes som overføring til almenheden
i EU-retlig forstand. Desuden er det konkrete eksempel omkring venteværelser ta-
get ud bl.a. under hensyntagen til, at der i øjeblikket verserer en sag for Højesteret
om gengivelse af transmissioner af radio- og tv-udsendelse i venteværelser på hos-
pitaler, som ministeriet ikke ønsker at foregribe.
Kulturministeriet finder ikke anledning til at beskrive gældende EU-ret på områ-
det i videre omfang, herunder i relation til ophavsretslovens § 68, som ikke ændres.
Det bemærkes, at fortolkningen og anvendelsen af fremførelsesbegrebet i forhold
til lydoptagelser til enhver tid vil skulle følge gældende EU-ret.
3. Parodi, karikatur og pastiche
Copydan AV-foreningerne, Dansk Skuespillerforbund, Danske Dramatikere, Dansk
Filmfotograf Forbund og Dansk Filmklipperselskab, Dansk Organist og Kantor
Samfund (DOKS), Dansk Artist Forbund (DAF), Dansk Musiker Forbund (DMF),
Danske Scenografer, Create Denmark, Foreningen af Danske Sceneinstruktører
(FDS) og Producentforeningen angiver, at ministeriet bør præcisere, at det beror på
en konkret vurdering, om en parodi eller karikatur har karakter af et nyt og selv-
stændigt værk, og at dette ikke altid er tilfældet. Det bør fremgå, at forslaget til §
24 a regulerer de typetilfælde, hvor parodien ikke har karakter af et nyt og selv-
stændigt værk, således at parodien bliver tilladt gennem § 24 a.
Professor Morten Rosenmeier angiver, at forslaget til ny § 24 b om parodier er me-
get velskrevet og er enig i, at det rigtige er at undtage § 24 b fra kravene i § 11, stk.
1 og 2, men udtrykker, at han kan være i tvivl, om det kan give EU-retlige proble-
mer, hvis parodier skal være undergivet et krav om lovligt forlæg, jf. § 11, stk. 3.
Herudover bemærker Morten Rosenmeier, at ophavsretlige parodiregler bør have
den retsvirkning, at parodien går helt fri af ophavsretten til det parodierede værk
og advarer mod at ændre den foreslåede § 24 b, som indebærer at skaberen af det
Side 6
L 145 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra kulturministeren
2841054_0007.png
værk, som parodieres, skal have et krav på at få del i de indtægter, parodien kaster
af sig. Morten Rosenmeier advarer også mod en ændring som fastlægger, at der
kun skal dispenseres fra § 2 og ikke § 3, stk. 2.
TV 2 og de otte TV 2-Regioner har med glæde noteret sig, at det med lovforslaget
foreslås at indføre en lovbestemt generel parodiregel. TV 2 er derudover enig i, at
undtagelsen skal implementeres EU-konformt, og at den foreslåede § 24 b bør und-
tages fra kravene om kilde- og navneangivelse i henhold til § 11, stk. 1 og 2. TV 2
er derimod ikke enig i KUM’s vurdering af, at der ikke er noget til hinder for, at
der i national ret fortsat kan eksistere et krav om lovligt forlæg i henhold til § 11,
stk. 3.
Koda/NCB, Dansk Komponist Forening, Musikforlæggerne, Autor, Samrådet for
Ophavsret, Create Denmark, Dansk Skuespillerforbund, Danske Dramatikere,
Dansk Filmfotograf Forbund og Dansk Filmklipperselskab, Dansk Forfatterfor-
ening, Dansk Artist Forbund (DAF), Dansk Musiker Forbund (DMF), Foreningen
af Danske Sceneinstruktører (FDS) og Danske Scenografer finder det positivt, at
ministeriet foreslår at lovfæste en parodiregel af de grunde, ministeriet nævner.
Der opfordres til, at forslaget afholder sig fra at gøre Højesteretsdommens konkrete
vurdering til en generel antagelse om, at alle parodier udgør nye og selvstændige
værker. Herudover bemærkes, at der er tale om en urimelig grad af skade for de
oprindelige rettighedshaveres legitime interesser, hvis de ikke alene skal tåle en
parodiering af deres værker, men også at parodisten får ret til de ophavsretlige ve-
derlag for sin parodi af deres værk. Endelig bestrides, at parodiundtagelsens sam-
menhæng med ytringsfrihedsbeskyttelse kan føre til en indskrænkning af kravet
efter § 3, stk. 1, om navngivelse og § 3, stk. 2, om respektretten, og at hensynet bag
en parodiundtagelse vil kunne varetages fuldt ud også, hvis § 11, stk. 1, og 2, fort-
sat finder anvendelse.
Akademikerne og Professor Morten Rosenmeier er enige i, at der bør være en gene-
rel bestemmelse i ophavsretsloven om parodier og karikaturer, som implementerer
Infosoc-direktivets art. 5, stk. 3, litra k. Efter deres vurdering er havfruesagens
lære om, at parodier skulle være ”nye og selvstændige værker”, fordi de har et an-
det ”formål” end de værker, der indgår i dem, på kant med basale ophavsretlige
principper. Akademikerne noterer desuden med tilfredshed, at § 24 a ikke skal
være undergivet de almindelige krav om navne- og kildeangivelse mv. i § 11, stk. 1,
og 2. Efter Akademikernes opfattelse er det dog spørgsmålet, om det afspejler mak-
simal EU-retskonformitet, at § 24 a skal respektere kravet om ”lovligt forlæg” i §
11, stk. 3. Akademikerne erkender dog, at spørgsmålet er tvivlsomt og finder
grundlæggende, at § 24 a vil være en særdeles vellykket lovbestemmelse.
Akademikerne og Professor Morten Rosenmeier kan fuldt ud støtte, at § 70 forsy-
nes med en henvisning til den foreslåede § 24 a og er enig i, at der bør være en ge-
nerel bestemmelse i ophavsretsloven om parodier og karikaturer, som implemente-
rer Infosoc-direktivets art. 5, stk. 3, litra k.
Side 7
L 145 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra kulturministeren
2841054_0008.png
DPCMO angiver, at i stedet for at indføre nye undtagelser til enerettigheder, vil
det være hensigtsmæssigt med en analyse af nuværende undtagelser, som for man-
ges vedkommende er indført i en anden tid og kontekst, hvor globale tech-selskaber
ikke skabte forretning på baggrund af dansk indhold.
Dansk Teater hilser det velkomment, at den vigtige Højesteretsdom om det ulovbe-
stemte parodiprincip nu kodificeres ved lov.
Danske advokat angiver, at Deckmyn-dommen ikke angiver, hvad der forstås ved
karikatur og pastiche. Dette giver anledning til retssikkerhedsmæssig usikkerhed,
som kan løses ved at indsætte uddybende eksempler i lovforarbejderne. Danske
Advokater kan ikke tiltræde forslaget om, at parodier, karikaturer og pastiche skal
ske på baggrund af lovligt forlæg med henvisning til Deckmyn-dommen. Danske
Advokater finder det positivt, at der i bemærkningerne til parodibestemmelsen
henvises til Infosoc-direktivets artikel 5, stk. 5, der indeholder den såkaldte tre-
trinstest. Danske Advokater enige i, at § 52 c, stk. 10, der regulerer brugen af paro-
dier på onlineindholdsdelingstjenester, bliver overflødig og derfor bør ophæves.
Danske Medier bifalder forslaget om indførelse af en generel parodiregel i ophavs-
retsloven. Danske Medier deler i vidt omfang Kulturministeriets overvejelser om
den foreslåede ordning, herunder at parodireglen ikke bør underlægges krav om ef-
terlevelse af navneangivelses- og respektretten samt kildeangivelse efter ophavs-
retslovens § 11, stk. 1 og 2. Foreningen er derimod ikke enig i ministeriets vurde-
ring af, ”at der ikke er noget EU-retligt til hinder for at bevare kravet om lovligt
forlæg i forbindelse med parodi, karikatur og pastiche”, henvisning til blandt andet
Deckmyn-dommen.
DJ mener overordnet, at det er fornuftigt med en udtrykkelig bestemmelse om pa-
rodi, karikatur og pastiche, og at den fortolkes i overensstemmelse med EU-dom-
stolens forståelse af samme undtagelse. DJ opfordrer på det kraftigste Kulturmini-
steriet til at revidere lovforslaget, således at den del af ophavsretslovens § 3, stk. 2,
som vedrører brug på en krænkende måde eller i en krænkende sammenhæng,
fremover fortsat vil beskytte ophavspersonens grundlæggende interesser, når ved-
kommendes værk bliver parodieret.
DR støtter, at den ved Højesterets dom i ”havfrue-sagen” (UfR 2023.3772 H) fast-
slåede ulovbestemte parodiundtagelse kodificeres i ophavsretsloven. Imidlertid
indføres et krav om ”lovligt forlæg”, hvilket ikke følger af den ulovbestemte parodi-
undtagelse. DR foreslår derfor, at kravet om ”lovligt forlæg” opgives eller alterna-
tivt, at kodificeringen i loven helt opgives.
IFPI finder, at der bør udvises tilbageholdenhed med at indføre nye undtagelser til
eneretten. IFPI er imidlertid ikke modstander af det specifikke forslag. Det bør ty-
deliggøres, at forslaget erstatter – og ikke supplerer – de tidligere undtagelser. Det
Side 8
L 145 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra kulturministeren
2841054_0009.png
bør udtrykkeligt nævnes, at anvendelse af et værk eller frembringelse i medfør af
den foreslåede § 24 b ikke medfører, at der automatisk bliver skabt et nyt og selv-
stændigt værk. Forslaget til § 24 b, stk. 2, bør udgå eller modificeres, så begræns-
ningen alene omfatter § 11, stk. 2, 2. pkt. om kildeangivelse. Ophavsretslovens § 3
indeholder allerede flere fleksible standarder, som fx ”god skik”, der giver domsto-
lene frihed til at vurdere, om en parodi mv. er en overtrædelse af de ideelle ret-
tigheder.
Kulturministeriets bemærkninger
Kulturministeriet noterer sig de indkomne bemærkninger. I forhold til spørgsmålet
om, hvorvidt en parodi udgør et nyt og selvstændigt værk, er det Kulturministeri-
ets opfattelse, at det vil bero på en konkret vurdering. Dette tilføjes til bemærknin-
gerne.
Kulturministeriet bemærker desuden, at den foreslåede lovregel har til hensigt at
afspejle EU-konform regulering. Derfor fastholdes det, at kravet om kildeangivelse
i § 11, stk. 2, undtages fra bestemmelsen, ligesom det fastholdes, at kravet om nav-
neangivelse i § 11, stk. 1, jf. § 3, stk. 1, undtages under hensyntagen til at sikre den
mest EU-konforme retstilstand. Endvidere bibeholdes undtagelsen til respektret-
ten i § 3, stk. 2, dog således at det i lovbemærkningerne uddybes og præciseres, at
det vil bero på en konkret vurdering efter tretrinstesten, om parodien ikke er lov-
lig, f.eks. fordi den udgør en urimelig krænkelse af rettighedshaverens legitime in-
teresser. Det tilføjes i den forbindelse, at brug af værker i sammenhæng med f.eks.
pornografi eller racediskrimination vil kunne føre til et sådant resultat. Det over-
ordnede hensyn bag § 3, stk. 2, varetages således stadig.
Med hensyn til kravet om lovligt forlæg er Kulturministeriet opmærksom på EU-
Domstolens udtalelser i C-201/13 (Deckmyn) men finder, at kravet også bør finde
anvendelse i nærværende tilfælde, og at der intet EU-retligt er til hinder for dette.
4. Fremførelse til brug i undervisning samt ved gratisarrangementer og
gudstjeneste
Producent Rettigheder Danmark (PRD) finder, at den lovgivningsmæssige løsning i
juni 2023 med aftalelicensen i § 13 og undtagelsesbestemmelsen i § 13 a var fornuf-
tig og afbalanceret.
Producentforeningen bakker op om den foreslåede ændring af § 21, som indebærer,
at alle regler om brug i undervisningen samles i §§ 13 og 13 a. Dette sikrer en hen-
sigtsmæssig og mere overskuelig ordning med velfungerende systemer, som under-
støtter let adgang for skoler og undervisningsinstitutioner til brug af film og tv i
undervisningen.
Akademikerne og Professor Morten Rosenmeier er enige i, at undervisning bør ta-
ges ud af § 21, således at hele reguleringen af brug af værker i undervisningen sker
Side 9
L 145 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra kulturministeren
2841054_0010.png
i aftalelicensen i § 13 og undtagelsesbestemmelsen i § 13 a. Det er også i overens-
stemmelse med Infosoc-direktivet at begrænse det, der er tilbage i § 21, til direkte
fremførelse. Når man gør det (i stk. 2), er der lovteknisk ikke længere brug for und-
tagelsen i stk. 3 om radio/tv.
Copydan AV-foreningen, Dansk Skuespillerforbund, Danske Dramatikere, Dansk
Filmfotograf Forbund og Dansk Filmklipperselskab, Dansk Organist og Kantor
Samfund (DOKS), Dansk Artist Forbund (DAF), Dansk Musiker Forbund (DMF),
Danske Scenografer, Create Denmark, Dansk Skuespillerforbund, Foreningen af
Danske Sceneinstruktører (FDS) og DJ bemærker, at der i juni 2023 er gennemført
en afbalanceret løsning i form af aftalelicensen i § 13 og undtagelsesbestemmelsen
i § 13 a. Ved den lejlighed skrev Kulturministeriet i høringsnotatet, at der med
gennemførelsen af §§ 13 og 13 a var et lovgivningsmæssigt hul i forhold til § 21.
Den eneste rigtige måde at reparere dette på er - som det foreslås i høringsudka-
stet - at tage undervisning ud af § 21.
Copydan Tekst og Node og Danske Forlag er positive over for den foreslåede æn-
dring i § 21.
Dansk Organist og Kantor Samfund (DOKS) hilser det velkomment, at der med
lovforslaget slås fast, at undtagelsesbestemmelsen i § 21 om gudstjenester m.m.
ikke omfatter streaming af gudstjenester.
Danske Advokater støtter, at ophavsretslovens § 21 præciseres således, at bestem-
melsen alene gælder direkte fremførelse og ikke overføring til almenheden, idet na-
tionale undtagelser til overføringsretten er i strid med EU-retten.
Kulturministeriets bemærkninger
Kulturmisteriet noterer sig, at der er bred opbakning til forslaget om at tage un-
dervisning ud af § 21’s anvendelsesområde.
Ligeledes noterer Kulturministeriet sig opbakningen til at præcisere i lovteksten,
at der kun må foretages direkte fremførelse og ikke overføring til almenheden ved
gratisarrangementer omfattet af bestemmelsen.
Kulturministeriet har valgt at justere den foreslåede stk. 2 således, at den alene
gælder for gratisarrangementer, jf. nr. 1, men ikke for gudstjenester, jf. nr. 2.
5. Gengivelse i kataloger
For at sikre overensstemmelse med EU-retten støtter Danske Advokater forslaget
om at tilføje ordet "offentlig", hvorefter der kun må ske gengivelse i kataloger af
kunstværker fra offentlige udstillinger.
Side 10
L 145 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra kulturministeren
2841054_0011.png
Kulturministeriets bemærkninger
Kulturministeriet noterer sig, at der er opbakning til at foretage den foreslåede
ændring.
6. Citat af fotografiske billeder
VISDA, Danske Tegneserieskabere, Tegnerforbundet af 1919, DJ:Fotograferne,
KUFA – Kunstnernes Fagforening, Pressefotografforbundet, Danske Kunsthånd-
værkere & Designere, Fotografforeningen, HK Privat, Billedkunstnernes Forbund,
Illustratorerne i Dansk Forfatterforening, Visuelt Forum (specialgruppe i Dansk
Journalistforbund – Medier og Kommunikation), Dansk Forfatterforening, Danske
Bladtegnere, Samrådet for Ophavsret, Create Denmark, Dansk Skuespillerfor-
bund, Danske Dramatikere, Dansk Filmfotograf Forbund og Dansk Filmklippersel-
skab, Dansk Artist Forbund (DAF), Dansk Musiker Forbund (DMF), Foreningen af
Danske Sceneinstruktører (FDS), Danske Scenografer og DJ angiver, at der ikke
bør indføres en regel om billedcitat efter ophavsretslovens § 22, og at der ikke fin-
des nogen autoritativ retskilde, som fortolker Infosoc-direktivets art. 5(3) (d) i rela-
tion til spørgsmålet om, hvorvidt denne citatbestemmelse også omfatter gengivelse
af billeder. Det angives endvidere, at der må kræves et sikkert grundlag, hvis en
retstilstand gennem mere end 60 år skal ændres med begrundelsen, at det følger af
EU-retlige forpligtelser. Herudover risikerer forslaget at underminerer økonomien
for billedkunstnere, fotografer og andre billedautorer, som VISDA fordeler vederlag
til, og som i forvejen tilhører samfundets laveste indkomstgruppe, da den foreslå-
ede ændring vil lovliggøre brug af billeder uden behov for aftale og vederlag. For-
slaget vurderes på denne baggrund for uaccaptabelt og unødvendigt også under
henvisning til den gældende § 23, stk. 1, der tilgodeser lignende hensyn som de fo-
reslåede ændring.
Akademikerne og Professor Morten Rosenmeier er imod at lade § 70 henvise til §
22. § 70-beskyttelsen er ikke EU-harmoniseret. Ændringen vil kunne medføre me-
get store skadevirkninger for en lang række fotografer og andre billedeskabere,
hvoraf mange udgør en lavindkomstgruppe, og hvoraf en række er organiseret un-
der AC-paraplyen.
Dr. Henriette Roued Associate professor University of Copenhagen angiver, at der
mangler klarhed omkring, hvordan man kan citere fra et fotografi, ligesom der er
uklarhed omkring billeder af kulturarvsmateriale generelt.
Copydan AV-foreningen, Dansk Skuespillerforbund, Danske Dramatikere, Dansk
Filmfotograf Forbund og Dansk Filmklipperselskab, Dansk Organist og Kantor
Samfund (DOKS), Dansk Artist Forbund (DAF), Dansk Musiker Forbund (DMF),
Danske Scenografer og Create Denmark stiller sig uforstående over for forslaget
vedrørende billedcitat i § 70. Når Copydan AV-foreningerne, herunder Copydan
AVU-medier, licenserer audiovisuelle rettigheder mv., anerkender forvaltningsor-
Side 11
L 145 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra kulturministeren
2841054_0012.png
ganisationen fuldt ud, at det er lovligt efter citatbetingelserne i lovens § 22 at ci-
tere uddrag af film, og at bestemmelsen om enkeltbilleder i § 70 ikke er til hinder
herfor.
Dansk Teater finder det relevant, at citatretten udvides til også at gælde fotogra-
fier, inkl. stillbilleder fra film, ved at henvise til § 22 i § 70.
Danske Advokater er positive over for Kulturministeriets forslag til ændring af
ophavsretslovens § 70, stk. 3.
Danske Tegneserieskabere, Danske Kunsthåndværkere & Designere og Danske
Bladtegnere ser med den største bekymring på en udvidelse af citatundtagelsen for
billeder. Forslaget indebærer, at billedskabernes ophavsretlige beskyttelse udhules
og væsentlige indtægtsstrømme for billedskabere vil lide betydelig skade. Billed-
skabere hører til blandt de dårligst lønnede faggrupper i Danmark, og det er helt
centralt at værne om deres muligheder for at opretholde ophavsretlige vederlag fra
deres kreative frembringelser. Vi vil derfor på det kraftigste opfordre til, at forsla-
get udgår.
Kulturministeriets bemærkninger
Kulturministeriet noterer sig kommentarerne om de virkninger, den foreslåede
ændring vil have for billedskaberne og det velfungerende marked for aftaler om
brug af billeder, som eksisterer i dag. Kulturministeriet finder, at der er EU-retlige
holdepunkter for den foreslåede ændring, men er opmærksom på, at EU-Domstolen
ikke har taget endelig stilling til spørgsmålet om, hvorvidt billedværker er omfat-
tet af Infosoc-direktivets citatregel, samt at der ikke foreligger en anden autorita-
tiv retskilde, som nødvendiggør den foreslåede ændring på nuværende tidspunkt.
Kulturministeriet lader på denne baggrund forslaget om billedcitat udgå af lov-
forslaget. Kulturministeriet vil følge den EU-retlige udvikling på området med
henblik på evt. tilpasning, såfremt behovet måtte opstå.
7. Udøvende kunstneres fremførelse (tilknytningskriterier)
Det er opfattelsen hos Dansk Artist Forbund (DAF) og Dansk Musiker Forbund
(DMF), at der ikke er grundlag for den foreslåede ændring af § 86. Det beskyttel-
sesbehov, som Romkonventionens art. 4 c tilgodeser, er allerede opfyldt i kraft af
bestemmelsen i lovens § 86, stk. 9, 1. pkt., hvorefter beskyttelsen i § 65, stk. 1, om
optagelse gælder for ”alle lydoptagelser af fremførelser”; her udstrækkes beskyttel-
sen således til alle fremførelser uanset tilknytningskriterier og territorialitet, her-
under de i Romkonventionens art. 4 c nævnte fremførelser.
Kulturministeriets bemærkninger
Kulturministeriet noterer sig DMF og DAF’s bemærkninger. Kulturministeriet be-
mærker, at ændringen er foretaget på baggrund af en NIR-artikel fra 2018 af 6
professorer ved Københavns Universitet, som anbefaler den foreslåede ændring.
Side 12
L 145 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra kulturministeren
2841054_0013.png
Ministeriet har justeret lovbemærkningerne, således at de ikke indikerer, at den
nugældende regel ikke lever op til Danmarks internationale forpligtelser, men
nærmere, at det er ønskværdigt, at de danske regler paralleliseres med de interna-
tionale traktater og konventioner, som der er tradition for. Kulturministeriet fin-
der ikke, at undtagelsen i § 86, stk. 9, som har til formål at forhindre distribution
herhjemme af piratoptagelser af præstationer, er til hinder for eller overflødiggør
den foreslåede tilføjelse i § 86, stk. 1. Kulturministeriet fastholder på den baggrund
den foreslåede ændring med visse sproglige tilpasninger.
Nye aftalelicensbestemmelser
8. Aftalelicensbestemmelserne i §§ 30 og 33 - generelt
Samrådet for Ophavsret, Create Denmark, Dansk Skuespillerforbund, Danske
Dramatikere, Dansk Filmfotograf Forbund og Dansk Filmklipperselskab, Dansk
Forfatterforening, Dansk Artist Forbund (DAF), Dansk Musiker Forbund (DMF),
Foreningen af Danske Sceneinstruktører (FDS) og Danske Scenografer støtter
principielt udbygning af aftalelicenssystemet. Det bemærkes, at den nuværende
bestemmelse i § 30 ikke dækker nutidige behov for en smidig rettighedsklarering.
TV 2 og de otte TV 2-Regioner bemærker, at lovforslaget har til formål at foretage
en modernisering af reglerne om aftaleindgåelse i forhold til brug af ophavsretligt
beskyttet indhold på internettet, og at forslaget i et vist omfang efterkommer de
ønsker om bl.a. nye specifikke aftalelicenser på musikområdet og udvidet kompe-
tence for Ophavsretslicensnævnet, som TV 2 og DR har fremsat ønsker om over for
Kulturministeriet gennem flere år. Desværre kan TV 2 også konstatere, at lovud-
kastet ikke sikrer muligheden for en smidig rettighedsklarering til digital udnyt-
telse gennem hele ”rettighedskæden”. Kulturministeriet har således undladt at
medtage DR og TV 2’s forslag om generelt at ændre ordlyden fra ”udgivne” til ”of-
fentliggjorte” værker og lydoptagelser. En ordlyd som ellers findes i den svenske
ophavsretslovgivning. TV 2 opfordrer at ændre ”udgivne” til ”offentliggjorte”.
DR anerkender, at Kulturministeriet har taget højde for dele af DR’s og TV2’s øn-
sker om en modernisering af de allerede eksisterende aftalelicenser, så tv-statio-
ners on demand tilrådighedsstillelse samt den nødvendige eksemplarfremstilling
gøres mulig via nye aftalelicenser.
Copydan AV-foreningen, Dansk Skuespillerforbund, Danske Dramatikere, Dansk
Filmfotograf Forbund og Dansk Filmklipperselskab, Dansk Organist og Kantor
Samfund (DOKS) Dansk Artist Forbund (DAF), Dansk Musiker Forbund (DMF),
Danske Scenografer, Create Denmark, Dansk Filmfotograf Forbund og Dansk
Filmklipperselskab og Foreningen af Danske Sceneinstruktører (FDS) er enige i, at
de nuværende bestemmelser i ophavsretslovens §§ 30 og 30 a, ikke dækker alle be-
hov. Dette ses bl.a. ved, at en meget væsentlig del af den licensering, der sker af
DR’s udnyttelser, sker gennem Copydan Arkiv. I forlængelse heraf bemærkes, at
en række forhold taler for, at man ikke bør gennemføre forslagene omkring §§ 30
Side 13
L 145 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra kulturministeren
2841054_0014.png
og 33. Der er tale om bestemmelser, der blot løser en delmængde af de behov, der
har vist sig at være for adgang til smidig kollektiv klarering på dette område og
derved uden den påkrævede helhedstænkning. Man vil ikke med forslaget opnå, at
der er en specifik aftalelicens for de væsentlige udnyttelsesområder, der pt. license-
res gennem Copydan Arkiv, og der vil være et delvist overlap mellem navnlig den
foreslåede § 33 og den licensering, der sker som en del af den samlede arkivaftale,
der også omfatter andre typer af værker, hvilket ikke ses at være tænkt ind i for-
slaget. Det ses ikke, at forslagene tager højde for teknologineutralitet. Uanset at
bestemmelserne hidtil har været begrænsede til DR og TV2, og at dette ved be-
kendtgørelse kan udvides til øvrige radio-/tv-foretagender, virker det ikke menings-
fyldt, at bestemmelsen er afgrænset til at omfatte radio- og fjernsynsforetagender,
men ikke omfatte fx onlinetjenester. I det omfang, at man vælger at gå videre med
forslagene, bør der i alle tilfælde tages højde for det sammenfald, der sker med alle-
rede indgåede aftalelicenser efter § 50, stk. 2, herunder ved at det klargøres, at der
med forslagene ikke er tiltænkt nogen ændringer i de eksisterende aftaler på områ-
det.
DI konstaterer, at man som en del af forslaget til §§ 30 og 33 vil give DR og TV2
særlige aftalemæssige muligheder. DI er betænkelig ved, at man på denne måde
gør forskel på de statsejede tv-stationer i forhold til andre tv-stationer.
IFPI angiver, at anvendelsesområdet for forslaget ikke bør være begrænset til DR,
TV 2/DANMARK A/S og TV 2 Regionerne, men udvides til ”andre onlineindholds-
udbydere” end DR, TV 2/DANMARK A/S og TV 2 Regioner.
Kulturministeriets bemærkninger
Kulturministeriet noterer, at der er bred enighed om et behov for at opdatere den
pågældende aftalelicens til at rumme den teknologiske udvikling.
Kulturministeriet bemærker i forhold til kommentarerne om, at bestemmelsen bør
være tilgængelig at benytte for andre end DR og TV 2, at den gældende § 30, stk. 3,
angiver følgende: ”Stk. 3.
Kulturministeren kan fastsætte, at bestemmelserne i stk. 1
og 2 skal finde tilsvarende anvendelse på aftaler, der er indgået af andre radio- og
fjernsynsforetagender.”
Denne hjemmel er udnyttet i forhold til den gældende § 30
og vil også blive det på § 30s nye områder. Den foreslåede version af lovforslaget,
som blev sendt i høring, angav i § 33, stk. 4, følgende: ”Stk. 4. Kulturministeren
kan fastsætte, at bestemmelserne i stk. 1 og 2 skal finde tilsvarende anvendelse på
aftaler, der er indgået af andre radio- og fjernsynsforetagender.«.” Denne hjemmel
tænkes udnyttet. I forhold til en yderligere udvidelse til fx online informationssam-
fundstjenester (AV-streamingtjenester) noterer Kulturministeriet sig de indkomne
bemærkninger. Kulturministeriet er enig i, at ophavsretsloven bør være så teknolo-
gineutral som mulig og de indkomne bemærkninger har givet anledning til at fore-
tage en yderligere justering i den henseende, således at andre indholdsudbydere
end DR, TV 2 og de regionale TV 2-kanaler kan benytte aftalelicensmuligheden.
Side 14
L 145 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra kulturministeren
2841054_0015.png
På baggrund af de indkomne bemærkninger vedrørende eksisterende aftalelicens-
godkendelser efter ophavsretslovens § 50, stk. 2, er det tydeliggjort i bemærknin-
gerne, at de foreslåede bestemmelser ikke medfører ændringer i gældende aftaleli-
censgodkendelser, herunder § 30 a, hvorefter der kan indgås aftale
om værker, der
indgår i produktioner, som har været udsendt før den 1. januar 2007.
9. Mægling i tilknytning til de foreslåede §§ 30 og 33
DI bemærker, at lovforslaget vil indføre mægling i relation til §§ 30 og 33, hvor der
allerede gælder regler om mægling gennem Ophavsretslicensnævnet, og finder
ikke, at det er meningsfyldt at have konkurrerende regler om tvisteløsning.
Samrådet for Ophavsret, Create Denmark, Dansk Skuespillerforbund, Danske
Dramatikere, Dansk Filmfotograf Forbund og Dansk Filmklipperselskab, Dansk
Forfatterforening, Dansk Artist Forbund (DAF), Dansk Musiker Forbund (DMF),
Foreningen af Danske Sceneinstruktører (FDS), Danske Scenografer, DJ,
Koda/NCB, Dansk Komponist Forening, Musikforlæggerne og Autor undrer sig
over, at adgangen til mægling efter § 52, stk. 1, udvides til at omfatte tvister på §
30’s område, da Ophavsretslicensnævnet allerede er berettiget til at mægle forlig,
og mæglingsproceduren efter § 52 indebærer en langt svagere position for rettig-
hedshaverne end nævnsproceduren.
Koda, Dansk Komponist Forening, Musikforlæggerne og Autor opfordrer til, at
henvisningen til § 30 udelades af forslagsteksten til § 52, stk. 1, eller at det i det
mindste fastsættes, at mægling ikke afskærer nogen af parterne fra at indbringe
tvisten for Ophavsretslicensnævnet.
DR bakker op om, at Ophavsretslicensnævnet kompetence med forslaget udvides
til at omfatte de foreslåede nye aftalelicenser, så Ophavsretslicensnævnet kan fast-
lægge vilkår for brugen. DR bakker endvidere op om forslaget om udvidelsen af ad-
gangen til mægling også i relation til de foreslåede, nye, moderniserede aftaleli-
censer. DR finder dog, at der er væsentlige mangler i Kulturministeriets forslag i
forhold til at sikre tv-stationernes samlede erhvervelse af alle relevante rettigheder
ved on demand brug.
IFPI angiver, at adgangen til at kræve mægling, jf. forslagets pkt. 20, bør udgå for
så vidt angår § 33 under hensyntagen til Ophavsretslicensnævnets mæglingskom-
petence og bemærker, at det i øvrigt bør tydeliggøres, at aftaler, som allerede er
indgået, som udgangspunkt ikke kan indbringes for nævnet.
Danske Medier kan entydigt støtte forslaget om at udvide mæglingsinstituttets an-
vendelsesområde til såvel den foreslåede § 33 som § 50.
Side 15
L 145 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra kulturministeren
2841054_0016.png
Kulturministeriets bemærkninger
Kulturministeriet noterer sig de indkomne bemærkninger vedrørende mægling og
bemærker i den forbindelse, at følgende fremgår af den gældende § 52, stk. 1:
”Hvis
forhandlinger om indgåelse af aftaler som nævnt i §§ 13, 14 og 16 b, § 17, stk.
3, §§ 24 a, 29 a og 30 a, ikke fører til noget resultat, kan hver af parterne kræve
mægling.”
Der er således tradition for, at specifikke aftalelicenser ligeledes giver
adgang til mægling. Kulturministeriet bemærker i den forbindelse, at adgang til
mægling ikke træder i stedet for eller afskærer adgangen til Ophavsretslicensnæv-
net, men skal ses som et supplement. Dette afskærer heller ikke Ophavsretslicens-
nævnet for at mægle i konkrete sager anlagt ved nævnet. Dette tydeliggøres i lov-
bemærkningerne.
10. Oprindelig eksemplarfremstilling/synkronisering
DR finder, at der på området, der falder uden for efemerretten i § 31, stk. 1, er be-
hov for, at der indføres en ny aftalelicens. For DR er det væsentligt, at DR samlet
kan klarere alle nødvendige ophavsrettigheder i forbindelse med DR’s tilrådigheds-
stillelse af musikindhold under det effektive danske aftalelicenssystem. DR og TV2
Danmark foreslår, at der indføres en ny aftalelicens på
offentliggjorte
værker og
lydoptagelser omfattende den første eksemplarfremstilling, når en audio- og/eller
videoproduktion optages og anvendes on demand på tv-stationens platform. Et ek-
sempel er web-only produktioner, dvs. produktioner som ikke er beregnet til udsen-
delse i tv eller i radio, men alene stilles til rådighed on demand. DR og TV2 har til-
lige foreslået, at aftalelicensen omfatter eksterne produktioner lavet på vegne af
tv-stationerne af en ekstern producent. DR får i henhold til DR’s public service-for-
pligtelser lavet en ikke ubetydelig andel af sine produktioner eksternt.
Koda/NCB, Dansk Komponist Forening, Musikforlæggerne og Autor noterer sig
med tilfredshed, at det fremgår, at udtrykket ”eksemplarfremstilling” i forslaget til
§ 30, stk. 1, 2. pkt. ikke omfatter ”den
første eksemplarfremstilling, der foretages,
når en audio eller audiovisuel produktion optages – i praksis
betegnet ”synkronisering”.”
Dog er denne formulering lidt uheldig, idet begrebet
synkronisering betegner en sammenstilling mellem lyd og billede, hvilket typisk
ikke forekommer ved audioproduktioner.
Videre bemærker de, at sondringen mellem eksemplarfremstillingen, som er nød-
vendig for gengivelsen, og eksemplarfremstillingen, som er nødvendig for produkti-
onen, er helt afgørende for Koda/NCB, idet retten til at tillade synkronisering i en
række tilfælde ikke vil kunne meddeles af en kollektiv forvaltningsorganisation,
men fordrer de enkelte ophavspersoners tilladelse. Dette er så væsentligt, at det
bør omtales nærmere.
De har endvidere noteret sig, at der ikke er foreslået nogen udvidelser af § 31 om
efemere optagelser og forudsætter, at den ikke berøres.
Side 16
L 145 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra kulturministeren
2841054_0017.png
DR og TV 2 forudsætter ligeledes, at der ikke er tiltænkt en indskrænkning i for-
hold til § 31 og gældende ret udtrykt af Højesteret i U.2003.284H (Harddisk-sa-
gen).
Kulturministeriets bemærkninger
Kulturministeriet noterer sig DR og TV2’s bemærkninger om et behov for at kunne
indgå aftaler, som omfatter synkronisering/sammenstilling af billede og lyd. Kul-
turministeriet anerkender DR og TV2’s ønske, men henviser i den forbindelse til
Koda/NCB, som angiver: ”i
en række tilfælde ikke vil kunne meddeles af en kollektiv
forvaltningsorganisation men fordrer de enkelte ophavspersoners tilladelse”.
Under
hensyntagen til, at der foreligger et individuelt behov for klarering af rettighe-
derne, foreslås der ikke indført en model for indgåelse af kollektive aftaler på dette
område (en specifik aftalelicensbestemmelse).
Kulturministeriet noterer sig ligeledes de indkomne bemærkninger vedrørende efe-
mære optagelser og ophavsretslovens § 31 og bemærker i den forbindelse, at der
ikke er tiltænkt nogle ændringer i den gældende retsstilling vedrørende denne be-
stemmelse. Dette tydeliggøres i bemærkningerne.
Kulturministeriet finder, at bemærkningerne vedrørende beskrivelsen af synkroni-
sering – dvs. sammenstilling af lyd og billede – giver anledning til at tydeliggøre
beskrivelsen i lovforslagets bemærkninger.
11. Aftalelicens for DR og TV 2 på on demand-området for præeksiste-
rende værker (§ 30)
Akademikerne og Professor Morten Rosenmeier er enige i, at det er hensigtsmæs-
sigt at udvide aftalelicensen til on demand-udnyttelser. Efter Akademikernes op-
fattelse bør § 30 ændres til at omfatte alle radio- og tv-foretagender.
Samrådet for Ophavsret, Create Denmark, Dansk Skuespillerforbund, Danske
Dramatikere, Dansk Filmfotograf Forbund og Dansk Filmklipperselskab, Dansk
Forfatterforening, Dansk Artist Forbund (DAF), Dansk Musiker Forbund (DMF),
Foreningen af Danske Sceneinstruktører (FDS), Danske Scenografer og DJ opfor-
drer Kulturministeriet til at overveje en bredere revision af bestemmelsen, herun-
der overveje spørgsmålet om i fremtiden også at udvide bestemmelsen til at om-
fatte filmværker. Hvis forslaget til ændring af § 30 alligevel fremmes, foreslås det
at ændre ”udgivne” til ”offentliggjorte” værker, da det nuværende begreb næppe er
hensigtsmæssigt i det digitale mediebillede, hvor færre og færre værker udgives på
et fysisk medie.
DR finder, at det er væsentligt og påkrævet at modernisere de eksisterende aftale-
licensbestemmelser. Derfor foreslår DR, at begrebet ”offentliggjorte værker” anven-
Side 17
L 145 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra kulturministeren
2841054_0018.png
des i § 30, og at der ikke fastholdes det analoge begreb ”udgivne værker og lydopta-
gelser”. I Sverige og i Norge anvendes begrebet ”offentliggjort” i tilsvarende be-
stemmelser.
Koda/NCB, Dansk Komponist Forening, Musikforlæggerne og Autor anerkender
det behov for modernisering, som forslaget til ændring af § 30 er udtryk for.
Koda/NCB noterer sig herved, at der ikke er lagt op til ændringer af det forhold, at
Ophavsretslicensnævnet har kompetence med hensyn til vilkårene, herunder ve-
derlagets størrelse, men ikke har kompetence til at meddele selve tilladelsen til
brug af værkerne. Den kompetence har kun rettighedshavernes organisation. Her-
udover bemærkes, at forslaget er begrænset til danske public service-stationer. Ef-
ter Kodas opfattelse vil det være langt mere hensigtsmæssigt at udvide § 75 a, stk.
3, om, at Ophavsretslicensnævnet kan fastsætte vederlaget for offentlig fremførelse
af musik, til også at omfatte on demand-tilrådighedsstillelse.
Kulturministeriets bemærkninger
Kulturministeriet noterer sig, at Samrådet for Ophavsret, Create Denmark, Dansk
Skuespillerforbund, Danske Dramatikere Dansk Filmfotograf Forbund og Dansk
Filmklipperselskab, Dansk Forfatterforening, Dansk Artist Forbund (DAF), Dansk
Musiker Forbund (DMF), Foreningen af Danske Sceneinstruktører (FDS) og Dan-
ske Scenografer, DJ, DR og TV2 ønsker ”udgivet” ændret til ”offentliggjort” og ju-
sterer på denne baggrund den foreslåede § 30 til offentliggjort.
Kulturministeriet henviser i forhold til kommentarerne om, at bestemmelsen
burde være tilgængelig at benytte for andre end DR og TV 2 (herunder AV-stre-
amingtjenester) til Kulturministeriets bemærkninger til pkt. 8 ovenfor.
Kulturministeriets noterer sig samtidig Koda/NCBs ønske om at udvide § 75 a, så-
ledes at så mange udnyttelseshandlinger som muligt kan behandles af Ophavsrets-
licensnævnet og dermed sidestille reguleringen i § 75 a med den foreslåede regule-
ring i § 30. Det tilføjes derfor i lovforslaget, at nævnets kompetence i § 75 a, stk. 3,
udvides til også at omfatte den eksemplarfremstilling, som er nødvendig for gengi-
velsen.
Endelig noterer Kulturministeriet sig, at der udtrykt ønske om, at ”filmværker”
også indgår i området for den foreslåede aftalelicens. Kulturministeriet bemærker i
den forbindelse, at følgende angives i pkt. 1 i lovforslaget:
”Der stilles forslag om at
sidestille de muligheder, DR og TV 2 har for at bruge musik på klassisk TV (flow)
med deres brug på deres onlineplatforme og dermed give nemmere mulighed for at
indgå aftale med aftalelicensvirkning ift. præeksisterende værker og lydoptagelser
on demand”.
Forslaget til ændring af §§ 30 og 33 er udtryk for et ønske om at opti-
mere rammerne for indgåelse af aftaler om musikbrug. Kulturministeriet er åbne
for i fremtiden at se på andre klareringsbehov, der måtte opstå som følge af den di-
gitale udvikling.
Side 18
L 145 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra kulturministeren
2841054_0019.png
12. Aftalelicens for DR og TV 2 på on demand-området for udgivne lydop-
tagelser (§ 33)
Akademikerne og Professor Morten Rosenmeier bemærker, at § 33 lovsystematisk
bør placeres i kap. 5, fx som en ny § 68 a.
Samrådet for Ophavsret, Create Denmark, Dansk Skuespillerforbund, Danske
Dramatikere Dansk Filmfotograf Forbund og Dansk Filmklipperselskab, Dansk
Forfatterforening, Dansk Artist Forbund (DAF), Dansk Musiker Forbund (DMF),
Foreningen af Danske Sceneinstruktører (FDS), Danske Scenografer og DJ finder
det positivt, at Kulturministeriet søger at bringe radio og tv-foretagendes on-de-
mand brug af udgivne lydoptagelser ind i en fastere lovgivningsmæssig ramme.
Det bemærkes endvidere, at den danske aftalelicensmodel altid bør understøtte, at
alle rettighedshavere får et passende og forholdsmæssigt vederlag jf. § 55 som mod-
vægt til, at brugerne får let adgang til rettighedsklarering. Ellers risikerer aftaleli-
censsystemet at miste opbakning blandt ophavspersoner og de udøvende kunst-
nere. Det er opfattelsen, at det, i det nuværende billede, burde være en fællesorga-
nisation, som er den aftalesluttende part, eksempelvis Gramex, jf. § 50, stk. 4.
Dansk Artist Forbund (DAF) og Dansk Musiker Forbund (DMF) bemærker, at
MPO må formodes af repræsentere producenternes rettigheder, jf. § 66 i tilstræk-
kelig grad til at være aftalesluttende organisation. Men det er tvivlsomt, om MPO’s
medlemmer har erhvervet kunstnerrettigheder i tilstrækkelig grad til også at være
repræsentativ på § 65-rettighederne.
IFPI ser overordnet positivt på formålet med forslaget og kan også støtte, at Op-
havsretslicensnævnet får kompetence på området. IFPI er imidlertid forundret
over lovbemærkningerne til forslaget, som virker til at være baseret på en grund-
læggende tanke om, at DR, TV 2/DANMARK A/S og TV 2 Regionerne skal have ret
til frit at vælge, hvilken kommerciel musik, de vil bruge (eller om de vil bruge kom-
merciel musik), mens musikselskaberne og kunstnerne har en form for pligt til at
levere denne musik.
IFPI angiver, at sætningen ”Den
foreslåede bestemmelse har således ikke til hensigt
at give radio- og fjernsynsforetagender adgang til at etablere og konkurrere med de-
ciderede audio-streamingtjenester såsom TDC Play, Spotify, Apple Music eller Ti-
dal, men at give adgang til, at produktioner – såvel audiovisuelle som audio der in-
deholder lydoptagelser – kan stilles til rådighed af radio- og fjernsynsforetagender”
bør udgå. Som nævnt ovenfor bør det være den enkelte forvaltningsorganisations
mandater, som er styrende for, hvilke aftaler, der kan indgås.
Kulturministeriets bemærkninger
Kulturministeriet noterer sig de overordnede positive bemærkninger om tilpasning
af rammerne for aftaleindgåelse på området. Kulturministeriet noterer sig ligele-
Side 19
L 145 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra kulturministeren
2841054_0020.png
des IFPI’s kommentarer om, at afgræsningen for indgåelse af aftalen ift. musik-
streamingtjenester bør bero på den konkrete aftale og de bagvedliggende mandater
og tilpasser på denne baggrund lovforslagets bemærkninger.
Kulturministeriet noterer sig ligeledes kommentarerne om repræsentativitet i ek-
sisterende aftalelicensgodkendelser og vil følge op på dette, og bemærker i den for-
bindelse, at den aftalesluttende part bør være en kollektiv forvaltningsorganisa-
tion, som er repræsentativ for de pågældende rettigheder.
13. Udgivelseskriteriet i § 33
DR og TV 2 foreslår, at begrebet ”offentliggjorte lydoptagelser” anvendes i forslaget
til ny § 33, og at der ikke fastholdes det analoge begreb ”udgivne værker og lydop-
tagelser”. I Sverige og i Norge anvendes begrebet ”offentliggjort” i tilsvarende be-
stemmelser.
DR finder henvisningen til udgivelsesbegrebet i § 8, stk. 2, særdeles uhensigtsmæs-
sig. Det virker ikke hensigtsmæssigt at knytte en modernisering af aftalelicenserne
op på anvendelsen af et analogt begreb, der fx kræver en fysisk udgivelse. Det med-
fører en begrænsning i området for aftalelicensen, og der vil også opstå den uhen-
sigtsmæssige situation, at Ophavsretslicensnævnet kun vil kunne tage stilling til
vilkår for
udgivne
værker og lydoptagelser, dvs. hvor der er sket en eksemplar-
spredning til almenheden.
Samrådet for Ophavsret, Create Denmark, Dansk Skuespillerforbund, Danske
Dramatikere Dansk Filmfotograf Forbund og Dansk Filmklipperselskab, Dansk
Forfatterforening, Dansk Artist Forbund (DAF), Dansk Musiker Forbund (DMF),
Foreningen af Danske Sceneinstruktører (FDS), Danske Scenografer og DJ angi-
ver, at det følger af forslaget, at aftalelicensen kun skal omfatte ”udgivne lydopta-
gelser”, hvilket skal forstås sådan, at de kun omfatter eksemplarer, hvor der er
sket eksemplarspredning, jf. § 8, stk. 2. Dermed forudsættes det, at lydoptagel-
serne har været udgivet fysisk på eksempelvis vinyl eller cd. Herudover angives
det, at forslaget ikke harmonerer med § 68, hvor udgivelseskriteriet i § 8, stk. 2,
ikke finder anvendelse. For at undgå tvivl om rækkevidden af § 68 foreslås det, at
bestemmelsen i WPPT art. 15(4) præciseres i enten lovtekst eller lovbemærkninger
til § 68.
Kulturministeriets bemærkninger
Kulturministeriet bemærker, at der ikke med forslaget er tiltænkt ændringer i den
gældende § 68’s område, og lovforslaget indeholder ikke ændringer til § 68. Lov-
forslagets brug af betegnelsen ”udgivet” i den foreslåede § 33 har således ingen ind-
virkning på området for tvangslicensen i § 68. På baggrund af de indkomne be-
mærkninger er der foretaget justeringer i lovforslagets bemærkninger vedrørende
begrebet ”udgivet” i den foreslåede § 33. De indkomne bemærkninger giver i den
Side 20
L 145 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra kulturministeren
2841054_0021.png
forbindelse anledning til yderligere undersøgelse af ophavsretslovens udgivelsesbe-
greb(er) i forhold til internationale konventioner og EU-regulering. Kulturministe-
riet vil foretage en undersøgelse af, om der bør foretages justeringer i udgivelsesbe-
grebet i ophavsretsloven på denne baggrund og vil kunne inkludere en eventuel ju-
stering i et senere lovforslag. I forlængelse af bemærkningerne om udgivelseskrite-
riet, bemærkningerne om behovet for at bestemmelsen omfatter ”offentliggjorte”
lydoptagelser og ønsket om parallelitet med den foreslåede § 30 (som behandlet
ovenfor), justeres lovforslaget således, at bestemmelsen omfatter offentliggjorte
lydoptagelser. Dette giver endvidere de bedste forudsætninger for en effektiv
nævnskompetence.
14. Mæglingsbistand i den generelle aftalelicens
Producent Rettigheder Danmark (PRD) finder det hensigtsmæssigt, når der i for-
slaget til § 52 foreslås at indføre mæglingsadgang på området for den generelle af-
talelicens i § 50, stk. 2. Omvendt bør der ikke indføres en særlig (yderligere) mæg-
lingsadgang i tilknytning til aftalelicensområder, idet Ophavsretslicensnævnet har
kompetencen og bl.a. skal iværksætte evt. mæglingsbistand.
Copydan Tekst og Node og Danske Forlag støtter den foreslåede ændring og frem-
hæver, at det er positivt, at det klart tilkendegives i lovforslaget, at det er ønskvær-
digt med kollektive aftaler mellem rettighedshavere og brugere, når det gælder
kunstig intelligens.
RettighedsAlliancen støtter generelt mulighederne for at indgå aftaler om aftaleli-
cens på områderne vedrørende tekst- og datamining samt til udvikling og brug af
kunstig intelligens.
MPA tilkendegiver, at det er afgørende, at rettighedshavere bevarer friheden til at
udøve deres rettigheder på individuel basis – uden konkurrence fra aftalelicenser.
Derfor vil de råde Kulturministeriet til at udelukke audiovisuelle værker fra en-
hver aftalelicensmekanisme på tekst- og dataminingområdet.
Copydan AV-foreningen, Dansk Skuespillerforbund, Danske Dramatikere, Dansk
Filmfotograf Forbund og Dansk Filmklipperselskab, Dansk Organist og Kantor
Samfund (DOKS), Dansk Artist Forbund (DAF), Dansk Musiker Forbund (DMF),
Danske Scenografer, Create Denmark, og Foreningen af Danske Sceneinstruktører
(FDS) finder, at det er en fornuftig løsning at give adgang til mægling i tilfælde,
hvor det ikke er muligt at opnå enighed om en aftale i forhold til den generelle af-
talelicens i § 50, stk. 2, i lyset af, at der på dette område ikke er adgang til prøvelse
ved Ophavsretslicensnævnet.
Side 21
L 145 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra kulturministeren
2841054_0022.png
Dansk Forfatterforening ser med glæde på den grundlæggende mulighed for tillæg-
gelse af aftalelicensvirkning til frivilligt indgåede aftaler mellem rettighedsha-
verne og tjenester, som ønsker at masseudnytte tekster. Dansk Forfatterforening
er meget glade for den udvidede mæglingsmulighed i den forbindelse.
Danske Advokater finder det positivt, at der foreslås indført mulighed for mægling
på det vigtige område for tekst- og datamining og kunstig intelligens. Det kunne
dog overvejes i stedet for den noget snørklede henvisning til den generelle aftaleli-
censregel i § 50, stk. 2, at indføre en specifik aftalelicensbestemmelse til at dække
området.
Danske Medier kan entydigt støtte forslaget om at udvide mæglingsinstituttets an-
vendelsesområde såvel til den foreslåede nye § 33 som til den generelle aftaleli-
censbestemmelse i § 50, stk. 2. Den manglende adgang til mægling har netop været
en af ulemperne ved den generelle aftalelicens i ophavsretsloven set i forhold til lo-
vens specifikke aftalelicensbestemmelser. Det må dog konstateres, at adgangen til
mægling ikke i sig selv er afgørende for, om forhandlinger om indgåelse af aftaler
mellem rettighedshavere og brugere fører til et resultat. Det blev klart, da tech-gi-
ganterne Meta og Tiktok i 2023 afviste at deltage i mægling med Danske Presse-
publikationers Kollektive Forvaltningsorganisation (DPCMO). Danske Medier
frygter, at der vil opstå flere situationer, hvor mægling afvises og mener, at der er
behov for at definere supplerende redskaber i ophavsretsloven, som i højere grad
kan tvinge dem, der ønsker at udnytte ophavsretligt beskyttet materiale, til at føre
reelle forhandlinger og indgå rimelige aftaler om udnyttelsen.
DI angiver, at mægling ikke giver en retfærdig løsning i aftaler med AI-udviklere,
da den mangler gennemsigtighed og ikke sikrer retfærdighed for alle potentielle in-
teressenter. Desuden er obligatorisk mægling efter DI’s opfattelse ikke passende.
DI stiller sig derfor tvivlende over for, om adgang til mægling er det rigtige red-
skab at tage i brug for at fremme aftaleindgåelser på området. På samme måde fin-
der DI ikke, at det i forslaget er velbelyst, at kollektive aftaler er et effektivt op-
havsretligt redskab at anvende i forbindelse med aftaler om tekst- og datamining,
herunder i lyset af rettighedshavernes mulighed for at forbeholde sig anvendelsen,
jf. § 11(b). DI bakker fuldt ud op om, at man forsøger at skabe klare rammer og vil-
kår, der både fremmer AI-udvikling og tilgodeser rettighedshaverne.
DPCMO opfordrer til - under hensyntagen til sondringen mellem tekst- og data-
mining og generativ AI - at “generativ AI” også indsættes i 3. afsnit på side 29: “Af-
taler vedr. tekst- og datamining og generativ AI efter § 50, stk. 2…”. Det bør desu-
den fremgå tydeligt af loven, at tekst- og datamining og generativ AI begge er afta-
lelicensområder.
TV 2 noterer sig med glæde, at mæglingsbistand fremover kan ydes på anmodning
i forhandlinger om generelle aftalelicenser. Det er endvidere glædeligt, at KUM i
de generelle lovbemærkninger fremhæver udnyttelsen af ophavsretligt beskyttet
Side 22
L 145 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra kulturministeren
2841054_0023.png
indhold til brug for tekst- og datamining som et eksempel på et område, hvor der
kan forhandles en aftalelicens, men opfordrer til, at det også fremgår af de speci-
fikke bemærkninger.
Kulturministeriets bemærkninger
Kulturministeriet noterer sig, at der overordnet set er tilfredshed med den foreslå-
ede tilføjelse af mægling. Kulturministeriet bemærker, at der med den foreslåede
tilføjelse ikke indføres obligatorisk mægling men en procedure, der skaber de bed-
ste vilkår for at indgå en frivillig aftale. I forlængelse heraf bemærker Kulturmini-
steriet, at muligheden for at anvende mægling i forhold til §§ 30 og 33 ikke afskæ-
rer parterne fra at indbringe tvisten for Ophavsretslicensnævnet, men at den er et
supplement til denne mulighed.
Kulturministeriet anerkender de udfordringer, der har været ved mægling med
tech-selskaberne. Kulturministeriet vil derfor undersøge, om de gældende mæg-
lingsregler i ophavsretsloven skal justeres.
Kulturministeriet bemærker, at det foreslås, at det også i de specielle lovbemærk-
ninger bør omtales, at tekst- og datamining kan være et aftalelicensområde efter §
50, stk. 2, men finder ikke anledning til at tilføje det til de specielle lovbemærknin-
ger, da henvisningen i de generelle lovbemærkninger findes tilstrækkelig.
Kulturministeriet noterer sig kommentaren om, at for at undgå misforståelser skal
det fremgå af lovforslagets generelle bemærkninger, at både tekst- og datamining
og generativ AI er aftalelicensområder efter den generelle aftalelicens. Kulturmini-
steriet har lavet justeringer i lovforslagets bemærkninger til imødekommelse
heraf.
Øvrige ændringer
15. Nævnskompetence efter § 35
Producent Rettigheder Danmark (PRD) og Producentforeningen anser den foreslå-
ede udvidelse af Ophavsretslicensnævnets kompetence for at være en logisk opda-
tering af bestemmelsen i § 48 i lyset af den udvikling, der har været omkring § 35
og bakker op om den foreslåede § 48 stk. 2.
Copydan AV-foreningen, Dansk Skuespillerforbund, Danske Dramatikere, Dansk
Filmfotograf Forbund og Dansk Filmklipperselskab, Dansk Organist og Kantor
Samfund (DOKS) Dansk Artist Forbund (DAF) og Dansk Musiker Forbund (DMF),
Danske Scenografer, Create Denmark, Danske Scenografer og Foreningen af Dan-
ske Sceneinstruktører (FDS) angiver, at forslaget til at ændre § 48 forekommer lo-
gisk og rigtig.
DI finder denne opdatering hensigtsmæssig og positiv for aftaleindgåelser inden
for videreudsendelse.
Side 23
L 145 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra kulturministeren
2841054_0024.png
DR støtter forslaget om indførelse af den nye bestemmelse i § 48, stk. 2, som tillæg-
ger Ophavsretslicensnævnet kompetence til at fastsætte vilkår og tariffer, når
tredjemand videreudnytter on demand indhold fra fx DR i henhold til aftaler ind-
gået efter § 35, stk. 4 og 5, og hvor tv- stationen og rettighedshaverne fælleslicense-
rer on demand anvendelsen. Tv-stationernes rettigheder er ikke omfattet af § 35,
og det nye forslag ændrer ikke herved. Nævnets afgørelser vil som hidtil ikke være
bindende for tv-stationerne. Ved indførelsen af den nye bestemmelse vil Ophavs-
retslicensnævnet kunne træffe afgørelse om en samlet vurdering af både vilkår og
tariffer, hvilket DR tillægger stor betydning.
Kulturministeriets bemærkninger
Kulturministeriet noterer sig, at der er bred opbakning til den foreslåede udvidelse
af nævnets kompetence.
16. Datarapportering fra udbydere af audiovisuelle informationssam-
fundstjenester
Producent Rettigheder Danmark (PRD) bakker op om den foreslåede § 67 a. Data
er og har historisk altid været af stor betydning for alle audiovisuelle rettighedsha-
vere og ikke mindst for producenterne.
DI henholder sig til, at det i EU-lovgivningen ikke er fundet nødvendigt at tildele
producenterne denne rettighed for at opnå transparens og bemærker, at forslaget
er i strid med ophavsretsdirektivets artikel 19 og rationalet bag bestemmelserne i
denne artikel. I henhold til artikel 19 bør de primære modtagere af gennemsigtig-
hed være ophavsmænd og udøvende kunstnere i forhold til deres første aftalepart-
ner, mens at pålægge streamingtjenester direkte gennemsigtighedsforpligtelser
over for film- og tv-producenter er i modstrid med logikken og rationalet i artikel
19 og skaber en uberettiget administrativ byrde for de omfattede virksomheder.
Hertil kommer, at der endnu ikke er udviklet fælles målestandarder i branchen,
hvilket reducerer anvendeligheden af de data, som det foreslås, at producenterne
skal modtage, idet det f.eks. er vanskeligt at sammenligne data fra forskellige ak-
tører. Samtidig ses der i streamingbranchen en tendens til øget gennemsigtighed,
hvorfor det foreslås, at branchen selv bør udvikle standarder for transparens frem
for, at det opnås gennem regulering.
Prime Video angiver, at der allerede er en tendens til mere gennemsigtighed i
branchen, og forslaget vil pålægge streamingtjenesterne betydelige byrder. Prime
Video bemærker, at forslaget er uforeneligt med EU's ophavsretsdirektiv (Art.19),
som kun omfatter forfattere og udøvende kunstnere, og forslaget vil føre til forvir-
ring og diskussioner om definitioner og rapportering i branchen og bemærker, at
SVOD-tjenester ikke er i stand til at henføre indtægter til en bestemt titel.
Copydan AV-foreningen, Dansk Skuespillerforbund, Danske Dramatikere, Dansk
Filmfotograf Forbund og Dansk Filmklipperselskab, Dansk Organist og Kantor
Side 24
L 145 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra kulturministeren
2841054_0025.png
Samfund (DOKS) Dansk Artist Forbund (DAF) og Dansk Musiker Forbund (DMF,
Danske Scenografer, Create Denmark og Foreningen af Danske Sceneinstruktører
(FDS) angiver, at ikke alene ophavsmænd og udøvende kunstnere, men også pro-
ducenter har brug for at kunne stille krav om data om brugen i streamingtjenester.
Dog bør stk. 1, sidste pkt. udgå. Denne undtagelsesbestemmelse, hvorefter en stre-
amingtjeneste kan begrænse transparens, hvis ”den administrative byrde ved at
give oplysningerne [er] uforholdsmæssig stor”, ikke er relevant, når det er produ-
center, der stiller krav om oplysninger fra streamingtjenester.
Samrådet for Ophavsret, Create Denmark, Dansk Skuespillerforbund, Danske
Dramatikere, Dansk Filmfotograf Forbund og Dansk Filmklipperselskab, Dansk
Forfatterforening, Dansk Artist Forbund (DAF), Dansk Musiker Forbund (DMF),
Foreningen af Danske Sceneinstruktører (FDS) og Danske Scenografer støtter ge-
nerelt forslaget til § 67 a, hvorefter film- og tv-producenter på tilsvarende vis som
kunstnere kan kræve visse oplysninger fra streamingtjenesterne, som kan hjælpe
dem med at fastsætte værdien af deres rettigheder. Det bemærkes samtidig, at det
er problematisk, at hverken § 55 a eller § 67 a afhjælper behovet for transparens i
forhandlingssituationen, som ligger før, at rettighedsudnyttelsen finder sted.
Dansk Teater noterer sig, at film- og musikproducenter ligestilles med øvrige al-
mindelige rettighedshavere/ophavspersoner i forhold til retten til datarapportering
til brug for vederlagsberegninger mv.
DR finder ikke, at der er behov for en sådan lovhjemmel og henviser til eksiste-
rende lovgivning samt aftalefriheden. DR foreslår, at bestemmelsen opgives, alter-
nativt at public service broadcasteres streamingtjenester, hvor der ikke er en beta-
ling, fx i form af abonnementsbetaling, undtages fra bestemmelsen og bemærker,
at forslaget ikke følger af Danmarks direktivforpligtelser.
Producentforeningen bakker op om forslaget til § 67 a og angiver, at data om,
hvilke produktioner, der er udnyttet, og omfanget af denne udnyttelse er afgørende
i relation til vurdering af værdien af produktionen og potentialet samt
vederlagsberegning og kontrol og ikke mindst vederlagsfordeling som led i kollek-
tiv forvaltning. Det Danske Filminstitut kræver også i støttevilkår oplysninger fra
producenterne om brugen på streamingtjenester. Oplysninger som producenten i
dag har svært ved at give. Derfor er den foreslåede bestemmelse vigtig. Producent-
foreningen foreslår, for at sikre den tilsigtede parallel til § 55 a, at det tilføjes, at
oplysningerne også kan gives til en AV-producents repræsentant. Producentfor-
eningen støtter dog ikke forslaget til undtagelsesbestemmelsen i stk. 1, sidste
punktum, hvorefter en streamingtjeneste kan begrænse omfanget af oplysninger,
hvis ”den administrative byrde ved at give oplysningerne [er] uforholdsmæssig
stor”.
MPA tilkendegiver, at danske producenter allerede nyder godt af gennemsigtig-
hedsforpligtelsen, der er gennemført i § 55 a. Som følge heraf er den foreslåede § 67
Side 25
L 145 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra kulturministeren
2841054_0026.png
a klart overflødig. Der er også nogle bekymringer med hensyn til fortroligheden af
data. Endelig er det vigtigt at erkende, at et skidt mod mere gennemsigtighed alle-
rede sker på markedet.
Netflix opfordrer kraftigt til, at artikel 19 ikke udvides ud over forfattere og udø-
vende kunstnere. Direktivet er tydeligvis ikke tiltænkt at gavne ikke-forfat-
tere/udøvere. Ændringen af § 67 a i ophavsretsloven er derfor uforenelig med im-
plementeringen af Ophavsretsdirektivet og mangler et europæisk retsgrundlag.
Herudover gør Netflix opmærksom på, at Netflix netop er begyndt at oplyse om alle
de titler, der er set på Netflix i det foregående seksmåneders vindue. Den foreslå-
ede ændring er ude af trit med eksisterende rapporteringspraksis. Udkastet til lov-
givningen tilbyder ikke en omfattende konsekvensvurdering af forslaget på de mål-
rettede tjenester.
TV 2 og de otte TV 2-Regioner bemærker, at det er ærgerligt, at der ikke er blik for,
at der også på brugersiden er behov for gennemsigtighed i relation til vederlag til
rettighedshaverne. TV 2 opfordrer til som minimum, at præcisere i de specielle lov-
bemærkninger til den foreslåede § 67a, stk. 1, at oplysninger vedr. værkets ”udnyt-
telsesomfang” alene bør kunne kræves udleveret, hvor disse oplysninger reelt har
relevans for producentens indtægter. TV 2 opfordrer til, at oplysninger, som AV-
producenterne via § 67a får adgang til, på afsenderens anmodning skal være un-
dergivet fortrolighed. Herudover bemærkes, at den foreslåede § 67 a ikke bør finde
anvendelse på aftaler, der er indgået før den 1. juli 2024 på samme måde som § 55
a ikke fandt anvendelse på aftaler, der er indgået før bestemmelsens ikrafttræden.
Viaplay Group Denmark A/S (Viaplay) angiver, at forholdet mellem medievirksom-
heder og produktionsvirksomheder ikke er kendetegnet ved en sådan ulighed, og
hovedreglen i dansk ophavsret på dette område bør derfor fortsat være, at aftalefri-
heden gælder. Viaplay er overbevist om, at film- og tv-branchen er i stand til at
finde markedsbaserede løsninger og ønsker ikke rapporteringspligten inkluderet i
lovforslaget.
Kulturministeriets bemærkninger
Kulturministeriet bemærker, at den foreslåede bestemmelse ikke skal ses som en
udvidelse af DSM-direktivets artikel 19, men at den blot er inspireret af direktivets
artikel 19 til fordel for producenterne.
Kulturministeriet noterer sig bemærkningerne om, at den foreslåede bestemmelses
stk. 1, sidste pkt. bør udgå. Kulturministeriet bemærker, at hensigten med den fo-
reslåede bestemmelse er at spejle § 55 a, hvor proportionalitetsvurderingen også
indgår. Kulturministeriet vurderer ikke, at bestemmelsen er irrelevant og finder
ikke anledning til at lade den udgå.
Kulturministeriet noterer sig ønsket om, at det skal fremgå, at de oplysninger, som
AV-producenterne får adgang til på afsenderens anmodning, skal være undergivet
Side 26
L 145 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra kulturministeren
2841054_0027.png
fortrolighed. Kulturministeriet bemærker, at der af de generelle bemærkninger
fremgår, at ”På
samme vis som efter den gældende § 55 a bør producenterne og de-
res aftalepartnere kunne indvillige i at hemmeligholde de delte oplysninger”,
men
Kulturministeriet har uddybet dette i lovforslagets specielle bemærkninger til imø-
dekommelse heraf.
Kulturministeriet er enig i bemærkningen om, at for at skabe den tilsigtede paral-
lel til § 55 a i den foreslåede bestemmelse skal det præciseres, at oplysningerne
skal gives til en fremstiller af billedoptagelser ”eller
dennes repræsentant”
og har på
den baggrund tilføjet det i den foreslåede § 67 a og de tilhørende bemærkninger.
Kulturministeriet noterer sig ønsket om at præcisere, at den foreslåede bestem-
melse ikke omfatter aftaler, der er indgået før den 1. juli 2024. Kulturministeriet
har foretaget justeringer i lovteksten til § 4 og de tilhørende bemærkninger til imø-
dekommelse heraf.
17 Administration af liste over ulovlige hjemmesider; Registrering og vi-
deregivelse af ulovlige internettjenesteadresser
Producent Rettigheder Danmark (PRD bakker op om tiltagene i den foreslåede § 84
c, der vil lette arbejdet med en vigtig bekæmpelse af kriminalitet. Dog bør lov-
forslaget ikke begrænses til hjemmesider, der er dømt ulovlige af en dansk dom-
stol.
RettighedsAlliancen, Dansk Artist Forbund (DAF), Dansk Musiker Forbund
(DMF), Dansk Skuespillerforbund, Danske Dramatikere, Danske Forlag, Samrådet
for Ophavsret, Create Denmark, Dansk Filmfotograf Forbund og Dansk Filmklip-
perselskab, Dansk Forfatterforening, Foreningen af Danske Sceneinstruktører
(FDS), Danske Scenografer, DJ, Producentforeningen Koda/NCB Dansk Komponist
Forening, Musikforlæggerne, Autor og Danske Medier angiver, at der er behov for,
at lovforslaget justeres således, at det ikke alene omfatter hjemmesideadresser, der
er dømt ulovlige, men også lister med hjemmesideadresser, der på baggrund af vur-
dering ud fra nærmere kriterier vurderes at krænke rettigheder eller være proble-
matiske i den henseende. Kriterierne indebærer, at sider, der enten krænker ret-
tigheder eller medvirker til krænkelser, eller er såkaldte ”fupsider”, hvor krimi-
nelle bagmænd og svindlere via annoncer med kendte skuespillere eller andre for-
søger at trække trafik til hjemmesider, der har til formål at svindle danske bor-
gere, kan optages på samarbejdslisten.
RettighedsAlliancen, Teleindustrien (TI) og Nuuday antager, at det omtalte lov-
forslag ikke ændrer ved den praksis, hvorefter der sker indsamling og videregivelse
af hjemmesideadresser mellem RettighedsAlliancen og Teleindustrien (samt Tele-
industriens medlemmer), da denne hviler på et andet retligt grundlag end samar-
bejdslisten, nemlig kriteriet om
retlig forpligtelse
i databeskyttelsesforordningens
Side 27
L 145 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra kulturministeren
2841054_0028.png
artikel 6, stk. 1, litra c. Såfremt det ikke af Kulturministeriet vurderes at være til-
fældet, skal TI foreslå, at der med lovforslaget sikres hjemmel til, at en organisa-
tion som TI på lige fod med RettighedsAlliancen kan bemyndiges til at distribuere
listen med adresser på internettjenester, der efter domstolsafgørelse skal blokeres.
Netflix vil gerne byde den foreslåede ændring, der vil gøre det muligt for den pri-
vate sektor at behandle oplysninger om ulovlige hjemmesider (§84c (2)), velkom-
men.
Producentforeningen bakker op om tiltagene foreslået i den nye § 84 c. Det vil lette
arbejdet med en, for den kreative branche, betydningsfuld kriminalitetsbekæm-
pelse.
Kulturministeriets bemærkninger
Kulturministeriet noterer sig bred opbakning og støtte til den foreslåede bestem-
melse. Kulturministeriet noterer sig ønsket om at udvide ordningen således, at den
ikke kun omfatter hjemmesideadresser, der er dømt ulovlige, men også kan om-
fatte hjemmesideadresser, der på baggrund af en vurdering ud fra nærmere krite-
rier vurderes at krænke ophavsrettigheder eller være problematiske.
Kulturministeriet finder det ikke muligt at ændre bestemmelsen som ønsket på det
foreliggende grundlag men vil undersøge, om der er mulighed for at udvide ordnin-
gen som ønsket.
18. Øvrige bemærkninger til lov om ophavsret
Kulturministeriets bemærkninger
Kulturministeriet har foretaget ændringer i lovudkastet af redaktionel karakter,
herunder en tilføjelse til den foreslåede parodiundtagelse i § 24 b, som angiver, at
bestemmelsen ikke gælder for edb-programmer og databaser. Ændringen vurderes
hensigtsmæssig, da Infosoc-direktivet, som den foreslåede bestemmelse implemen-
terer, ikke regulerer edb-programmer og databaser. Disse omfattes af særskilte
EU-direktiver, som ikke indeholder en tilsvarende undtagelse om parodi, karikatur
og pastiche.
Lov om videregående kunstneriske uddannelser under Kul-
turministeriet
Vedr. lov om videregående kunstneriske uddannelser under Kulturministeriet be-
mærker Danske Scenografer, at Kulturministeren med forslaget fremover også
fastsætter nærmere regler om uddannelsernes eksaminer, prøver og bedømmelser.
De antager, at reglerne herom fastsættes i samarbejde med uddannelsesinstitutio-
nernes fagpersonale.
Side 28
L 145 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra kulturministeren
Kulturministeriets bemærkninger
Kulturministeriet noterer sig bemærkningen og kan bekræfte, at uddannelsesinsti-
tutionerne er blevet inddraget og også vil blive hørt ved fastsættelsen af reglerne
om uddannelsernes eksaminer, prøver og bedømmelser.
Side 29