Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2023-24
L 144 Bilag 1
Offentligt
2841281_0001.png
Energistyrelsen
Att. Niki Morris Hjelholt
Afdeling for Havvind/Center for grøn strøm
Journalnummer: 2023-12975
Den 27. november 2023
Høringssvaret er sendt til
[email protected]
med kopi til Niki Morris Hjelholt
([email protected]) og [email protected].
Høring over forslag til ændring af lov om fremme af vedvarende energi
(Afskaffelse
af
kompensation
for
indfødningstarif
for
fremtidige
havvindmølleparker)
TotalEnergies har d. 30.10.2023 modtaget indkaldelse til høringssvar ang. lovforslag om
ændring af lov om fremme af vedvarende energi (afskaffelse af kompensation for
indfødningstarif for fremtidige havvindmølleparker).
TotalEnergies kvitterer for muligheden for at deltage i høringen. Vi vil i det følgende komme
med vores bemærkninger til det fremsendte lovudkast.
Generelle kommentarer
TotalEnergies stiller sig positiv overfor lovudkastet og bakker op om behovet for både
tydeliggørelse af dansk rets anvendelse for anlæg i den eksklusive økonomiske zone (herefter
EØZ) og for afskaffelse af kompensation for indfødningstariffer.
TotalEnergies har stor erfaring med at navigere offshore i den danske del af Nordsøen i form
af virksomhedens olie- og gasaktiviteter. Disse erfaringer kan med fordel anvendes i
forbindelse med fastlæggelse af ny- og praktisering af gældende ret.
Specifikke kommentarer
For så vidt angår indfødningstarif for fremtidige havvindmølleparker mener TotalEnergies, at
forslaget om at afskaffe kompensation for indfødningstariffer vil hjælpe til at sidestille VE-
anlæg. Det er positivt for industrien og vil gøre det mere enkelt og transparent, at det i stedet
afspejles i budprisen fremfor kompensation.
For så vidt angår dansk rets anvendelse i EØZ, mener TotalEnergies, at det er vigtigt, at rets
anvendelsen i EØZ er klar og tydelig. Der eksisterer i forvejen lov om kontinentalsokkelen, der
definerer samme princip som dansk rets anvendelse på anlæg, nemlig olie- og gasanlæg og
andre anlæg til udnyttelse af naturforekomster på soklen. TotalEnergies ser forslaget om
dansk rets anvendelse i EØZ, som en spejling heraf inden for rammerne af VE-loven og byder
forslaget velkommen.
L 144 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2841281_0002.png
TotalEnergies ønsker dog at tilføje, at der udover en præcisering af hvorledes
beskatningsforhold skal håndteres i EØZ i forhold til etablering og drift af
havvindmølleparker, som allerede nævnt i sagen, så kan TotalEnergies også pege på reglerne
i kabelbekendtgørelsen for søkabler (BEK nr. 939 af 27/11/1992), konkret reglerne om forbud
mod bundtrawl, ankring mv. i en 200 meter zone på hver side af søkablerne i
havvindmølleparker, som sikrer, at de ikke udsættes for skader. Det er på nuværende
tidspunkt uklart, hvorvidt kabelbekendtgørelsen er gældende i den danske EØZ eller om den
kun gælder på det danske søterritorie - det vil sige inden for 12 sømilegrænsen. Lovforslaget
kunne med fordel indeholde en præcisering i forhold til denne problematik
Såfremt der måtte være spørgsmål til det ovenstående, står TotalEnergies naturligvis til
rådighed for en uddybning af høringssvaret.
Med venlig hilsen
Betina Jørgensen
Head of Renewables Business Development
TotalEnergies Danmark
[email protected]
L 144 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2841281_0003.png
Vestre Landsret
Præsidenten
Energistyrelsen
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
Sendt pr. mail til
[email protected]
10. november 2023
J.nr.: 23/47034-2
Sagsbehandler: Dorte Stilling
Energistyrelsen har ved mail af 31. oktober 2023 anmodet om eventuelle bemærkninger til høring over
udkast til forslag til lov om ændring af lov om fremme af vedvarende energi (Afskaffelse af kompensation
for indfødningstarif for fremtidige havvindmølleparker og præcisering af gældende ret i den eksklusive
økonomiske zone).
Landsretten bemærker, at det af lovudkastets bemærkninger fremgår, at udkastet til § 3, stk. 3, alene
regulerer, hvilken retskreds det pågældende anlæg hører til, og at der ikke herved ændres ved de
almindelige regler om domstolenes saglige og stedlige kompetence mv. Det kan i øvrigt overvejes, om
der er behov for udkastet til § 3, stk. 3, 2. pkt., om justitsministerens kompetence efter retsplejelovens
§ 9, herunder om der er behov for det anførte eksempel på, hvad justitsministeren nærmere kan
bestemme efter retsplejelovens § 9.
Landsretten ønsker ikke i øvrigt at udtale sig om udkastet.
Med venlig hilsen
Jens Røn
Vestre Landsret • Asmildklostervej 21 • 8800 Viborg • Telefon 99 68 80 00 • [email protected]
CVR-NR. 21659509 • EAN. NR. 5798000161221
L 144 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2841281_0004.png
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
[email protected]
[email protected]
[email protected]
J.nr. 2023-12975
Finans Danmarks høringssvar til lov om
ændring af lov om fremme af vedva-
rende energi
Høringssvar
Vi takker for lejligheden til at komme med bemærkninger til udkast til forslag om
ændring af lov om fremme af vedvarende energi (Afskaffelse af kompensation
for indfødningstarif for fremtidige havvindmølleparker).
Lovforslaget tydeliggør bl.a. dansk rets anvendelse i den eksklusive økonomiske
zone (EØZ), hvilket skal sikre en klar og utvetydig retsstilling i forhold til øvrig lovgiv-
ning, som kan have betydning for VE-anlæg placeret i EØZ. Dette er med til at
understøtte realkreditinstitutters mulighed for at stille finansiering til rådighed for
projekter om bæredygtig energi i EØZ.
Finans Danmark finder det det positivt, at lovforslaget bidrager til dette, og vil
gerne kvittere for Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets arbejde med at tilveje-
bringe et klart og tydeligt retligt grundlag i EØZ, med en fokus på at sikre en sam-
let løsning på tværs af lovgivningen.
Vi har dog en bemærkning om lovforslagets brug af begreberne kunstige øer, in-
stallationer og anlæg, som vi med fordel kan præciseres i lovforslaget.
Det følger af lovforslaget § 1, nr. 2, at der i § 3 efter stk. 1 indsættes, som nyt stk. 2:
Dansk ret gælder på anlæg omfattet af loven i den eksklusive økonomi-
ske zone med de begrænsninger der følger af folkeretten. 1. pkt. finder
ikke anvendelse for dansk lovgivning om skatter og afgifter.
Der er en række steder i bemærkningerne, hvor begrebet
anlæg
benyttes i sam-
menhæng med begreberne kunstige øer og installationer. Det fremgår bl.a. af
lovforslagets bemærkninger, at det er ”Klima-,
Energi- og Forsyningsministeriets
vurdering, at dansk eksklusiv jurisdiktion konkret medfører, at dansk lovgivning ef-
ter sit indhold finder anvendelse på kunstige øer, installationer og anlæg i den
27. november 2023
Dok: FIDA-907839097-690199-v1
Kontakt Frederik Dam Hansen
Finans Danmark
|
Amaliegade 7
|
1256 København K
|
www.finansdanmark.dk
L 144 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2841281_0005.png
eksklusive økonomiske zone med de begrænsninger der følger af folkeretten her-
under FN’s havretskonvention.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet finder det i
forlængelse heraf hensigtsmæssigt, at denne konklusion tydeliggøres ved indfø-
relse af en bestemmelse herom i lovforslaget, så der ikke opstår unødig tvivl om
dansk rets anvendelse på anlæg og installationer omfattet af VE-loven på den
danske kontinentalsokkel uden for 12-sømilegrænsen i den eksklusive økonomiske
zone.”
Selvom det beskrives i bemærkningerne, at dansk lovgivning efter sit indhold fin-
der anvendelse på kunstige øer, installationer og anlæg i den eksklusive økono-
miske zone, så er alene begrebet anlæg benyttet direkte af lovforslagets § 3, stk.
2. Vi mener, at begreberne kunstige øer og installationer med fordel kan benyttes
direkte ind i bestemmelsen, så det fremgår, at dansk ret gælder på både kun-
stige øer, installationer og anlæg i den eksklusive økonomiske zone med de be-
grænsninger der følger af folkeretten. Samtidig kan det med fordel beskrives
nærmere i lovforslagets bemærkninger, at dansk ret dansk ret finder anvendelse
både på anlæg, energiøer og andre bygninger og installationer, samt tilhørende
kabler, der går fra anlæg og energiøer mv. der går mod Danmark og mod an-
dre lande. Dette vil sikre, at der ikke opstår tvivl om bestemmelsens anvendelses-
område.
FIDA-907839097-690199-v1
Høringssvar
Med venlig hilsen
Peter Jayaswal
Direktør for realkredit og ejendomsfinansiering
Direkte nr: +45 4029 5574
[email protected]
Finans Danmark
|
Amaliegade 7
|
1256 København K
|
www.finansdanmark.dk
2
L 144 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2841281_0006.png
Energistyrelsen
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
ATT: Niki Morris Hjelholt
Journalnr.: 2023-12975
OBS: Indsendt med forbehold for Kommunalbestyrelsens
godkendelse d. 21. december 2023
16. november 2023
Bornholms Regionskommune
Center for Regional Udvikling, It og
Sekretariat
Udvikling
[email protected]
www.brk.dk
CVR: 26 69 63 48
Høringssvar – Ændring af lov om fremme af vedvarende energi
Bornholms Regionskommune takker for muligheden for at afgive høringssvar til Energistyrelsens forslag om
ændring af VE-loven, hvad angår afskaffelsen af kompensation for indfødningstarif for fremtidige
havvindmølleparker.
Bornholms Regionskommune forstår Energistyrelsens betragtning om, at bortfald af kompensationen for
indfødningstarif for fremtidige havvindmølleparker, vil kunne anses som en øget omkostning for budgivere, der
forventeligt vil kunne inddrages i budstørrelsen. Bornholms Regionskommune ser dog også forslaget skabe
øget usikkerhed om rentabiliteten i kommende havvindmølleparker, herunder Energiø Bornholm.
Realisering af Energiø Bornholm har potentialet til at bidrage væsentligt til den grønne omstilling i Danmark og
Europa. Dels ved at levere store mængder af grøn strøm til danske og europæiske forbrugere, dels ved at
inspirere til nye løsninger i udbygningen af den vedvarende energi.
Bornholm har altid været en ø med en stærk forbindelse til naturen og miljøet, og vi ser derfor positivt på
initiativer, der kan styrke denne forbindelse yderligere. I forlængelse heraf har kommunen et stærkt ønske om
at bidrage til Danmarks klima- og energimålsætninger. Bornholms Regionskommune opfordrer derfor til at
Energistyrelsen gennem hele processen, herunder i forhold til kompensationsordninger, sikrer at Energiø
Bornholm kan realiseres samtidig med at det bornholmske samfund tilgodeses i rimeligt omfang.
Venlig hilsen
Bornholms Regionskommune