Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2023-24
L 144 Bilag 1
Offentligt
2841280_0001.png
Høringsnotat
Kontor/afdeling
Havvind
Dato
08-02-2024
J. nr. 2023 - 12975
/JCHMC
Høringsnotat vedr. forslag til Lov om ændring af lov om fremme af
vedvarende energi (Tydeliggørelse af dansk rets anvendelse på anlæg
omfattet af loven i den eksklusive økonomiske zone og afskaffelse af
kompensation for indfødningstarif for fremtidige havvindmølleparker).
Forslag til lov om ændring af lov om fremme af vedvarende energi (Tydeliggørelse
af dansk rets anvendelse på anlæg omfattet af loven i den eksklusive økonomiske
zone og afskaffelse af kompensation for indfødningstarif for fremtidige
havvindmølleparker) blev sendt i ekstern høring den 30. oktober 2023 med frist for
afgivelse af høringssvar den 27. november 2023.
Der er modtaget i alt 10 høringssvar i høringsperioden.
Følgende 4 høringsparter har fremsendt bemærkninger til lovforslaget:
Bornholms Regionskommune
Finans Danmark
Vestre Landsret
TotalEnergies
Følgende 6 høringsparter har oplyst, at de ingen bemærkninger har til lovforslaget:
Dansk Industri
Dansk arbejdsgiverforening
Danske Bygningskonsulenter
Erhvervsflyvningens Sammenslutning
Forbrugerrådet Tænk
Rigsrevisionen
I det følgende vil de væsentligste punkter i de indkomne høringssvar blive
gennemgået efterfulgt af ministeriets bemærkninger for hvert emne.
Bemærkningerne er markeret med kursiv. For detaljerede oplysninger om svarenes
indhold henvises der til de fremsendte høringssvar, som kan ses på
høringsportalen.
Energistyrelsen
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
T: +45 3392 6700
E: [email protected]
www.ens.dk
Side 1/5
L 144 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2841280_0002.png
Høringssvarene har berørt følgende emner:
Nr. 1: Øget usikkerhed om rentabiliteten om kommende havvindmølleparker
Nr. 2: Usikkerhed om anvendelsesområdet af nye bestemmelser
Nr. 3: Eksempel på justitsministerens kompetence
Nr. 4: Præcisering af beskatningsforhold og kabelbekendtgørelsens
anvendelsesområde i Danmarks eksklusive økonomiske zone
Ad nr. 1: Øget usikkerhed om rentabiliteten om kommende
havvindmølleparker
Bornholms Regionskommune anfører, at den del af lovforslaget som vedrører
afskaffelse af kompensation for indfødningstariffer skaber øget usikkerhed om
rentabiliteten i kommende havvindmølleparker, herunder Energiø Bornholm.
Realisering af Energiø Bornholm har potentialet til at bidrage væsentligt til den
grønne omstilling i Danmark og Europa. Dels ved at levere store mængder af grøn
strøm til danske og europæiske forbrugere, dels ved at inspirere til nye løsninger i
udbygningen af den vedvarende energi.
Bornholm har altid været en ø med en stærk forbindelse til naturen og miljøet, og vi
ser derfor positivt på initiativer, der kan styrke denne forbindelse yderligere. I
forlængelse heraf har kommunen et stærkt ønske om at bidrage til Danmarks
klima- og energimålsætninger. Bornholms Regionskommune opfordrer derfor til at
Energistyrelsen gennem hele processen, herunder i forhold til
kompensationsordninger, sikrer at Energiø Bornholm kan realiseres samtidig med
at det bornholmske samfund tilgodeses i rimeligt omfang.
Ministeriets bemærkninger:
Bemærkningen giver ikke anledning til ændring af lovforslaget. Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet noterer sig Bornholms Regionskommunes ønske.
Afskaffelse af muligheden for pristillæg i form af kompensation for indfødningstarif
for fremtidige havvindmølleparker, er en direkte opfølgning på klimaaftale om
energi og industri m.v. 2020 mellem den daværende regering (S), V, DF, RV, SF,
EL, KF, LA og ALT.
Med henblik på at skabe transparens om støtteudbetalingerne og ligestilling mellem
landbaserede og havbaserede VE-anlæg og som opfølgning på klimaaftale om
energi og industri 2020 blev det endeligt aftalt at afskaffe kompensation for
indfødningstarif for fremtidige havvindmølleparker.
Det bemærkes, at det med ”Tillægsaftale om udbudsrammer for 6 GW havvind og
Energiø Bornholm” mellem regeringen (S, V, og M), SF, LA, KF, EL, RV, DF og
ALT er blevet besluttet at give støtte på op til 17,6 mia. kr. til etableringen af
Energiø Bornholm. Der er i rentabilitetsberegningerne, som lå til grund for den
Side 2/5
L 144 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2841280_0003.png
politiske beslutning, taget højde for afskaffelsen af kompensation for
indfødningstarif.
Ad nr. 2: Usikkerhed om anvendelsesområdet af nye bestemmelser
Finans Danmark anfører, at selvom det beskrives i bemærkningerne, at dansk
lovgivning efter sit indhold finder anvendelse på kunstige øer, installationer og
anlæg i Danmarks eksklusive økonomiske zone, bør begreberne kunstige øer og
installationer benyttes direkte ind i bestemmelsen, så det fremgår, at dansk ret
gælder på både kunstige øer, installationer og anlæg i Danmarks eksklusive
økonomiske zone med de begrænsninger, der følger af folkeretten.
Finans Danmark bemærker i den forbindelse, at det med fordel kan beskrives
nærmere i lovforslagets bemærkninger, at dansk ret finder anvendelse både på
anlæg, energiøer og andre bygninger og installationer, samt tilhørende kabler, der
går fra anlæg og energiøer m.v. der går mod Danmark og mod andre lande. Dette
vil sikre, at der ikke opstår tvivl om bestemmelsens anvendelsesområde.
Ministeriets bemærkninger:
Bemærkningen giver ikke anledning til ændring af lovforslaget. Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet noterer sig Finans Danmarks ønsker om præcisering af
lovforslaget vedr. dansk lovgivnings anvendelsesområde på energiøer,
installationer, kabler og øvrige anlæg som ikke er omfattet af loven.
Det er Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets vurdering, at dansk lovgivning
efter sit indhold finder anvendelse på kunstige øer, installationer, kabler og anlæg i
Danmarks eksklusive økonomiske zone med de begrænsninger, der følger af
folkeretten, herunder FN’s havretskonvention. En sådan anvendelse forudsætter, at
der er hjemmel hertil i den konkrete lovgivning, herunder at der ikke i den enkelte
lov er begrænsninger i forhold til dennes anvendelse, f.eks. en (udtrykkelig eller
forudsat) geografisk begrænsning. Det er også Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriets vurdering, at rationalet bag denne vurdering må kunne
anvendes på øvrige uklarheder om dansk lovgivnings anvendelse i Danmarks
eksklusive økonomiske zone.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet har overvejet behovet for nærmere at
definere ”anlæg” omfattet af loven. En nærmere definition er dog ikke fundet
hensigtsmæssig, idet det ikke er muligt at forudse den nærmere karakter af de
hjælpemidler, der vil blive anvendt til udforskning og udnyttelse af vedvarende
energi efter loven. Platforme, hvad enten de er faststående eller forankrede, vil
naturligt være omfattet af begrebet anlæg. Det samme vil gælde skibe, som
anvendes til boringer, funderinger m.v. på soklen. Om skibe, der i øvrigt anvendes
til udforskning, kan anses for anlæg i lovens forstand, vil blandt andet afhænge af
intensiteten og varigheden af undersøgelsesvirksomheden og af skibets nærmere
indretning. Det må efter Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets vurdering anses
Side 3/5
L 144 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2841280_0004.png
for rigtigst at lade denne afgrænsning finde udtryk gennem praksis og med respekt
for den relevante folkeretlige forståelse af begrebet anlæg.
Ad nr. 3: Eksempel på justitsministerens kompetence
Vestre Landsret bemærker, at det kan overvejes, om der er behov for udkastet til §
3, stk. 3, 2. pkt., om justitsministerens kompetence efter retsplejelovens § 9,
herunder om der er behov for det anførte eksempel på, hvad justitsministeren
nærmere kan bestemme efter retsplejelovens § 9.
Ministeriets bemærkninger:
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet bemærker, at den foreslåede
bestemmelse i VE-lovens § 3, stk. 3, 2 pkt. vil udgå i forbindelse med lovforslagets
fremsættelse. Den foreslåede bestemmelse udgår, idet det under høringsperioden
blev vurderet, at der ikke er behov for at præcisere justitsministerens kompetence
efter retsplejelovens § 9.
Ad nr. 4: Præcisering af beskatningsforhold og kabelbekendtgørelsens
anvendelsesområde i Danmarks eksklusive økonomiske zone
TotalEnergies anfører, at der udover en præcisering af hvorledes
beskatningsforhold skal håndteres i Danmarks eksklusive økonomiske zone i
forhold til etablering og drift af havvindmølleparker, også kan peges på reglerne i
kabelbekendtgørelsen for søkabler (BEK nr. 939 af 27/11/1992), konkret reglerne
om forbud mod bundtrawl, ankring mv. i en 200 meter zone på hver side af
søkablerne i havvindmølleparker, som sikrer, at de ikke udsættes for skader.
TotalEnergies finder, at det på nuværende tidspunkt er uklart, hvorvidt
kabelbekendtgørelsen er gældende i Danmarks eksklusive økonomiske zone eller
om den kun gælder på dansk søterritorium - det vil sige inden for 12
sømilegrænsen, hvorfor lovforslaget med fordel kunne indeholde en præcisering i
forhold til denne problematik.
Ministeriets bemærkninger:
Bemærkningen giver ikke anledning til ændring af lovforslaget. Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet noterer sig TotalEnergies ønsker om præcisering af
beskatningsforhold og kabelbekendtgørelsens anvendelsesområde.
Det er Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets vurdering, at der ikke er grundlag
for at ændre retstilstanden på skatte- og afgiftsområdet.
Det er Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets vurdering, at dansk lovgivning
efter sit indhold finder anvendelse på kunstige øer, installationer, kabler og anlæg i
Danmarks eksklusive økonomiske zone med de begrænsninger, der følger af
folkeretten, herunder FN’s havretskonvention. En sådan anvendelse forudsætter, at
der er hjemmel hertil i den konkrete lovgivning, herunder at der ikke i den enkelte
lov er begrænsninger i forhold til dennes anvendelse, f.eks. en (udtrykkelig eller
Side 4/5
L 144 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2841280_0005.png
forudsat) geografisk begrænsning. Det er også Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriets vurdering, at rationalet bag denne vurdering må kunne
anvendes på øvrige uklarheder om dansk lovgivnings anvendelse i Danmarks
eksklusive økonomiske zone.
Side 5/5