Børne- og Undervisningsministeriet
Maja Butho Skovsgaard og
Børns Vilkår
Trekronergade 26
2500 Valby
Danmark
M +45 3555 5559
www.bornsvilkar.dk
30. januar 2024
Side 1
Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om
ændring af lov om folkeskolen, lov om friskoler og private
grundskoler m.v., lov om social service og lov om en børne- og
ungeydelse (Ophævelse af revisionsbestemmelse)
Det er stærkt bekymrende, at regeringen med det udsendte lovforslag
vælger at overhøre en række fagligt underbyggede undersøgelser om børn
og unge
1
, der er ramt af bekymrende skolefravær. Undersøgelser, der alle
viser, at årsagerne til skolefravær ofte er sammensatte og at børn med et
bekymrende skolefravær ofte er i mistrivsel. Problematikker, der kalder på
en grundlæggende anden tilgang for at hjælpe børnene gennem fokus på
forebyggelse, opsporing og handling og ikke gennem trussel om og
standsning af børne- og ungeydelsen.
Se bl.a.
Evaluering af lov om styrket forældreansvar - vive.dk
Børns Vilkår (2020): Skolens tomme stole. Skolefravær set fra barnets perspektiv.
Rapport udgivet i samarbejde med Egmont Fonden
Skolefravaars_Rapport_2020_web_print.pdf (bornsvilkar.dk)
Fisker, T.B. (2020): Fra børn og fulde folk … Hvad børn selv siger om skoleundgåelse.
Pædagogisk Psykologisk Tidsskrift 57(1), 67-75.
Havik, T. (2029): Skolefravær. At forstå og håndtere skolefravær og skolevægring
Knage, F. og Kousholt, D. (2023): Langvarigt bekymrende skolefravær. Pædagogisk
Indblik 21
Kousholt, D. (2019): Skolevanskeligheder set fra forældres perspektiver − om
organisering af forældresamarbejde som opgave for PPR. Pædagogisk Psykologisk
Tidsskrift 56(2), 69-84. Knage, F.S. (2020): Skolevægring: sammenviklinger og
subjektpositioner. Pædagogisk Psykologisk Tidsskrift 57(1), 29-37.
Lund, G.E. (2021): Fra fravær til fællesskab. Hvad kan skolen gøre? Aarhus
Universitetsforlag.
VIVE (2020): Panelanalyse af bekymrende skolefravær
1