Bidrag til høringsnotat for miljøkonsekvensrapport for udvidelse af Øresundsmotorvejen
Til:
Fra:
Kopi:
Trafikstyrelsen
Sustainability and Authorities
Høringspart
Naturstyrelsen
Borger 1
Høringssvar
Opfordrer til, at der i forbindelse med udvidelsen af Øresunds-
motorvejen tages initiativer til, at der etableres støjdæmpende
anlæg på sydsiden af motorvejen, ud for det areal som Natur-
styrelsen ejer. Den nordlige del af Kalvebod Fælled må forven-
tes at blive yderligere belastet af støj, i forbindelse med udvi-
delsen. Naturstyrelsen er i dialog med Sund og Bælt A/S, om
en mulig løsning.
Punkt 1: Støj
Allerede nu overskrider støjniveauet på min bopæl WHO´s an-
befalinger. Den anbefalede grænse for vejstøj i WHO's anbefa-
linger er på 53 dB (Lden). Det er markant lavere end den
grænse på 58 dB, som danske myndigheder anvender i dag.
Det skyldes, at den nyeste forskning viser, at vejstøj over 53
dB Lden giver øget risiko for en række sygdomme som fx
hjerte-karsygdomme, slagtilfælde, diabetes og stress.
Der er utrolig mange forskellige planer om udvidelser, nye veje
(eksempelvis den ydre ringvej fra nordhavn til lufthavnen), Fe-
mern, udvidelse af lufthavnen etc. Alt sammen vil øge trafik og
dermed støjen i mit område. Jeg synes i har lavet en grundig
analyse på baggrund af jeres ene projekt, Men som borger
savner man en helhedsplan og helhedsvurdering, som tager
alle projekter med i spil.
Besvarelse
Sund & Bælt A/S er i dialog med Naturstyrelsen om muligheden for at anvende ren
overskudsjord fra projektet til at forhøje den nuværende støjvold ved Kalvebod Fælled.
Det er i den nuværende planlægning forudsat, at overskudsjord transporteres til god-
kendt modtager.
Støjundersøgelserne i miljøkonsekvensrapporten viser, at udvidelsen af Øresundsmo-
torvejen vil forbedre støjforholdene i området i forhold til, hvis motorvejen ikke udvides.
Undersøgelserne viser, at projektet vil indebære en reduktion af antallet af støjbela-
stede boliger fra 5.606 til 3.929 boliger. Det skyldes den nedsættelse af hastigheden på
hele motorvejsstrækningen til 90 km/t, der gennemføres af sikkerhedsmæssige hensyn,
og at der lægges støjreducerende slidlag på motorvejsstrækningen.
Udvidelsen af Øresundsmotorvejen er en del af Folketingets Infrastrukturplan 2035, der
blev vedtaget i 2021. I lokalområdet undersøges andre infrastrukturprojekter, mens an-
dre allerede er under anlæg. Som en del af miljøkonsekvensvurderingen er disse pro-
jekter behandlet sammen med udvidelsen af Øresundsmotorvejen for at afdække de
sammenlagte virkninger på miljøet (såkaldte kumulative effekter).
Københavns Kommune har igangsat undersøgelser af mulighederne for at overdække
Øresundsmotorvejen. I den forbindelse har Københavns Kommune i 2023 udarbejdet
en foranalyse. Sund & Bælt har haft et konstruktivt samarbejde med Københavns Kom-
mune om foranalysen, og Sund & Bælt stiller fortsat sin viden og anlægsdokumentation
Side 1/44
10.12. 2022