Skatteudvalget 2023-24
L 138
Offentligt
2866266_0001.png
14. maj 2024
J.nr. 2022 - 15835
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 138 - Forslag til Lov om ændring af personskatteloven, ligningsloven og
forskellige andre love.
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 6 af 3. maj 2024. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Christina Olumeko (ALT).
Jeppe Bruus
/ Mette Kildegaard Graversen
L 138 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 6: Spm., om GrønREFORM ikke er i stand til at foretage et estimat af ændringerne i arbejdsudbud, privat forbrug, offentligt forbrug og andre relevante parametre, som følger af en ændring i topskatten, jf. svar på spm. 3
2866266_0002.png
Spørgsmål
Når ministeren i svaret på L 138
– spørgsmål 3 skriver, at ”Hovedformålet med
GrønRE-
FORM er at vurdere de klima- og miljømæssige effekter af politiske udspil, men modellen
kan ikke direkte anvendes til at opgøre virkningerne af ændringer i fx topskatten”, skyldes
dette så, at GrønREFORM ikke er i stand til at foretage et estimat af ændringerne i ar-
bejdsudbud, privat forbrug, offentligt forbrug, og andre relevante parametre, som følger
af en ændring i topskatten, og vil ministeren bruge GrønREFORM til at beregne CO
2
-ud-
ledningerne ved de af regeringen estimerede ændringer i arbejdsudbud, privat forbrug og
offentligt forbrug ved at nedsætte topskattesatsen med 7,5 procentpoint for indkomster
(før arbejdsmarkedsbidrag) op til 750.000 kr.? Der ønskes oplyst både effekten på de ter-
ritoriale udledninger og på Danmarks globale forbrugsbaserede udledninger.
Svar
GrønREFORM er en miljø- og klimaøkonomisk model for dansk økonomi. Modellen in-
deholder én repræsentativ type af arbejdskraft og har ikke en indkomstfordeling og skel-
ner ikke mellem personer, der betaler topskat, og personer, der ikke betaler topskat. Lige-
ledes indeholder modellen ikke et detaljeret skattesystem, der kan sammenlignes med det
danske, fx har modellen ikke en indbygget topskat.
Samlet set indebærer de ovenstående elementer, at modellen ikke udgør et velegnet værk-
tøj til at skønne over ændringer i arbejdsudbuddet og heraf afledte konsekvenser på CO
2
-
udledningerne. For en gennemgang af de kvalitative virkninger på CO
2
-udledningerne af
en nedsættelse af topskattesatsen henvises til besvarelsen af
SAU L 138
spm. 3.
Side 2 af 2