Skatteudvalget 2023-24
L 138 Bilag 1
Offentligt
2840322_0001.png
19. marts 2024
J.nr. 2022 - 15835
Til Folketinget
Skatteudvalget
Til udvalgets orientering vedlægges høringsskema samt de modtagne høringssvar vedrø-
rende forslag til lov om ændring af personskatteloven, ligningsloven og forskellige andre
love (Udmøntning af dele af aftale om reform af personskat)
Jeppe Bruus
/ Rikke Kure Wendel
L 138 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2840322_0002.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Advokatrådet
Advokatrådet finder, at person-
skattelovens beregningsregler kan
være ganske vanskelige for bor-
gerne at forstå. Af en almindelig
lønindkomst, evt. med en lille ak-
tiebesiddelse ved siden af, er der
fx nu seks forskellige beregnings-
grundlag for opgørelsen af
kommuneskat/kirkeskat, bund-
skat, mellemskat, topskat, top-top-
skat, aktieindkomstskat og herud-
over hensyntagen til positiv eller
negativ nettokapitalindkomst. Her-
til kommer det hele tiden forudgå-
ende arbejdsmarkedsbidrag.
Advokatrådet finder, at lovens
kompleksitet gør det overordent-
ligt vanskeligt for de fleste borgere
eksempelvis at beregne indkomst-
skatten. Ud fra et retssikkerheds-
mæssigt synspunkt finder Advo-
katrådet dette betænkeligt.
Aftalepartierne bag aftalen om re-
form af personskat ønsker, at bor-
gerne kan beholde en større del af
deres løn selv, så det bedre kan be-
tale sig at arbejde og arbejde flere
timer, samtidig med at dem med
de allerhøjeste indkomster skal bi-
drage med lidt mere til fællesska-
bet.
Derfor lettes topskatten ved at er-
statte den nuværende topskat på
15 pct. med en mellemskat
på 7,5 pct., og der indføres en ny
top-topskat.
Det er givet, at skatteberegningen
dermed kompliceres, men med til
billedet hører, at beregningsgrund-
laget for den nuværende topskat
og den kommende mellemskat
ikke ændres grundlæggende, lige-
som beregningsgrundlaget for de
to nye skatter, dvs. den kommende
topskat og top-topskat alene fore-
slås at skulle udgøres af personlig
indkomst, hvilket alt andet lige gør
skatteberegningen simplere. Dertil
kommer, at det vil være et for-
holdsvist begrænset antal borgere,
der vil skulle betale top-topskat.
Og hvor borgerne tidligere selv
skulle udfylde selvangivelsen og
summere og kvalificere de forskel-
lige indtægter og udgifter, er for-
skuds- og årsopgørelsessystemet i
dag automatiseret, således at bor-
gerne normalt alene bør tjekke, om
de oplysninger, som Skatteforvalt-
ningen lægger til grund for skatte-
beregningen, er korrekte. Når års-
opgørelsen udsendes, vil den
Side 2 af 35
L 138 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2840322_0003.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
enkelte borger kunne dykke ned i
den skatteberegning, som Skatte-
forvaltningen har foretaget, lige-
som Skattestyrelsen gør en stor
indsats i forhold til vejledning af
borgerne i forbindelse med udsen-
delsen af forskuds- og årsopgørel-
sen.
Dansk Erhverv
Dansk Erhverv bemærker over-
ordnet, at lovforslaget komplicerer
skattesystemet yderligere ved at
indføre et nyt progressionstrin
(top-topskatten).
Det er givet, at skatteberegningen
ved at indføre et nyt progressions-
trin kompliceres, men beregnings-
grundlaget for den nuværende top-
skat og den kommende mellem-
skat ændres ikke grundlæggende,
ligesom beregningsgrundlaget for
den kommende topskat og top-
topskatten alene foreslås at skulle
udgøres af personlig indkomst,
hvilket alt andet lige gør skattebe-
regningen simplere. Der henvises i
øvrigt til kommentaren til hørings-
svaret fra Advokatrådet.
Dansk Erhverv påpeger desuden,
at provenukonsekvenserne er
tvivlsomme, idet halvdelen af de
personer, man regner med vil
skulle betale top-topskat, vil kunne
undgå skatten ved at udbetale ud-
bytte i stedet for løn.
Allerede i dag har nogle mulighed
for at udjævne deres skattepligtige
indkomst over tid, så de ikke skal
betale den nuværende topskat. Det
gælder fx selvstændige, som bruger
virksomhedsordningen, hvor man
som selvstændig hvert år skal be-
slutte, hvilket beløb man vil trække
ud af virksomheden som løn til sig
selv. Ligeledes kan hovedaktionæ-
rer i et vist omfang planlægge de-
res årlige lønindkomst og udbytte
med henblik på at nedbringe den
samlede skattebetaling. De mulig-
heder, som findes i dag for tops-
kattens vedkommende, vil også
være til stede i forhold til den nye
top-topskat.
Side 3 af 35
L 138 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2840322_0004.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Desuden er det værd at bemærke,
at en hovedaktionær defineres alle-
rede ved 25 pct. ejerandel, og en
virksomhed med flere hovedaktio-
nærer vil ikke uden videre kunne
forhøje udbetalingen af udbytte
uden at inddrage de øvrige aktio-
nærer mv. Og det vil heller ikke al-
tid give økonomisk mening for alle
involverede parter at gøre det.
Hvis blot en meget lille andel af de
øvrige personer bliver erstattet af
udlændinge på forskerskatteord-
ningen, vil top-topskatten decide-
ret gå i minus.
Bruttoskatteordningen for forskere
og nøglemedarbejdere
forsker-
skatteordningen
kan anvendes af
ansatte, der opfylder en række be-
tingelser, herunder enten forsker-
status eller aflønning med mindst
75.100 kr. pr. måned (2024-ni-
veau). Det er også et krav, at den
ansatte ikke inden for de seneste
10 år har været skattepligtig til
Danmark. Bruttoskattesatsen i
ordningen udgør 27 pct. (svarende
til 32,84 pct. inkl. AM-bidrag), og
ordningen kan maksimalt benyttes
i en eller flere perioder af indtil syv
års samlet varighed.
Det antages ikke, at en ændring i
de generelle beskatningsregler som
fx indførelsen af en top-topskat,
vil påvirke anvendelsen af for-
skerskatteordningen, idet det er
den relative forskel mellem beskat-
ningen i hjemlandet og beskatnin-
gen via forskerskatteordningen,
der er afgørende for, om flere eller
færre personer anvender forskers-
katteordningen.
Dansk Erhverv mener desuden, at
top-topskatten er symbollov-
Aftalepartierne bag aftalen om re-
form af personskat ønsker, at
Side 4 af 35
L 138 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2840322_0005.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
givning, som ikke kun har sym-
bolsk karakter og virkning, men vil
skade Danmarks omdømme som
investerings- og arbejdsland, lige-
som der er risiko for, at den vil
medvirke til at både dygtige men-
nesker og investeringer ikke kom-
mer til Danmark.
borgerne kan beholde en større del
af deres løn selv, så det bedre kan
betale sig at arbejde og arbejde
flere timer, samtidig med at dem
med de allerhøjeste indkomster
skal bidrage med lidt mere til fæl-
lesskabet.
Generelt antages, at virksomhe-
derne er i en konkurrencesituation,
hvor den enkelte virksomheds om-
kostninger
herunder lønomkost-
ningerne
har et niveau, så virk-
somheden er konkurrencedygtig
og samtidig kan opnå en normal
profit. Virksomheden har således
ikke mulighed for at øge lønom-
kostningerne uden at tabe konkur-
renceevne. En medarbejder, fx en
topdirektør, kan således ikke uden
videre kræve kompensation for en
skatteforhøjelse.
Der er således ikke grund til at an-
tage, at en skatteforhøjelse medfø-
rer højere bruttolønninger, ligesom
det ikke antages, at fx en nedsæt-
telse af topskatten medfører lavere
bruttolønninger. Med uændret
bruttoløn og ændret beskatning vil
der for de berørte ske en påvirk-
ning af lønnen efter skat. Størrel-
sen heraf skal ses i sammenhæng
med skattereformens øvrige ele-
menter, der indebærer en forhø-
jelse af beskæftigelsesfradraget, en
forhøjelse af beskæftigelsesfradra-
get for enlige forsørgere samt en
reduktion af topskatten for ind-
komster op til 750.000 kr. (før ar-
bejdsmarkedsbidrag). For nogle,
der berøres af top-topskatten, vil
der samlet være tale om en
Side 5 af 35
L 138 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2840322_0006.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
skattelempelse, for andre en skat-
testigning.
Dansk Erhverv hilser forhøjelse af
bundgrænse for betaling af boaf-
gift velkommen. Lempelsen vil
gøre, at 60 pct. af boerne fremover
vil være fritaget for arveafgift,
mens det i dag blot er 55 pct.
Dansk Erhverv anfører desuden,
at det særligt vil gavne mindre er-
hvervsdrivende. En tredjedel af de
familieejede virksomheder har ak-
tiver under 1 mio. kr.
Dansk Erhverv finder det glæde-
ligt, at tillægsboafgiften afskaffes
ved arv til søskende, men mener,
at ændringer også bør gælde gave.
Dansk Erhverv henviser til, at det
er afgørende for at udleve potenti-
alet i forslaget, idet langt de fleste
succesfulde generationsskifter fo-
retages i levende live. Derfor hen-
stiller Dansk Erhverv til at sø-
skende tilføjes ”gavekredsen”.
Dansk Erhverv påpeger, at gaver
(herunder overdragelse af unote-
rede ejerandele i familieejede virk-
somheder) mellem søskende i le-
vende live fortsat vil blive ind-
komstbeskattet, hvilket Dansk Er-
hverv finder uhensigtsmæssigt, og
aktiv vil spænde ben for sådanne
dispositioner, hvilket Dansk Er-
hverv ikke mener er intentionen
med lovforslaget.
Dansk Erhverv forstår intentionen
i skatteaftalen som et ønske om li-
gestilling af søskende med anden
Det følger af aftalen om reform af
personskat, at tillægsboafgiften af
arv afskaffes for afdødes søskende.
Det indgår ikke i aftalen at ændre
på reglerne for beskatning af gaver
til søskende. En sådan generel
lempelse af gavebeskatningen for
søskende vil ikke blot omfatte ga-
veoverdragelser af familieejede
virksomheder, men tillige helt ”al-
mindelige” pengegaver
mm., hvil-
ket potentielt kan medføre et
større mindreprovenu, hvis ind-
komstskattepligtige gaver eller løn
kan omlægges til gaver omfattet af
reglerne om gaveafgift, herunder
den afgiftsfri bundgrænse.
Regeringen ønsker ligesom Dansk
Erhverv at forbedre vilkårene ved
generationsskifte for familieejede
virksomheder og vil derfor priori-
tere en nedsættelse af satsen for
bo- og gaveafgiften og prioritere
0,8 mia. kr. inden for rammerne af
2030-planen til et retskrav på en
Side 6 af 35
L 138 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2840322_0007.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
nær familie, og at det derfor vil
være naturligt at indføre et afgifts-
frit gavebeløb mellem søskende li-
gesom det findes for andre nære
familiemedlemmer.
skematisk model for værdiansæt-
telse. Disse forbedrede vilkår for
generationsskifter arbejdes der
med i andet regi, og de er heller
ikke en del af aftalen om reform af
personskat.
Dansk Metal
Dansk Metal mener, at det finans-
politiske råderum frem mod 2030
er så stort, at der både er plads til
velfærd og skattelettelser. Derfor
er Dansk Metal også meget posi-
tive over for, at langt størstedelen
af lettelserne går til at hæve be-
skæftigelsesfradraget og det ekstra
beskæftigelsesfradrag for enlige
forsørgere. Det kommer helt al-
mindelige lønmodtagere til gode.
Dansk Metal ser ikke noget behov
for at lette topskatten. Det gavner
ikke bredt nok, og det er med til at
øge uligheden.
Aftalepartierne bag aftalen om re-
form af personskat ønsker, at bor-
gerne kan beholde en større del af
deres løn selv, så det bedre kan be-
tale sig at arbejde og arbejde flere
timer, samtidig med at dem med
de allerhøjeste indkomster skal bi-
drage med lidt mere til fællesska-
bet.
Ændringen af den gældende top-
skat skønnes at ville øge arbejds-
udbuddet med 3.150 fuldtidsper-
soner, hvilket udgør en meget væ-
sentlig del af reformens samlede
skønnede forøgelse af arbejdsud-
buddet med 5.300 fuldtidsperso-
ner.
Dansk Metal er bekymret for, om
top-topskatten vil virke efter hen-
sigten, fordi mange i gruppen, som
Allerede i dag har nogle mulighed
for at udjævne deres skattepligtige
indkomst over tid, så de ikke skal
Side 7 af 35
L 138 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2840322_0008.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
bliver ramt af top-topskatten, har
muligheden for at få udbetalt deres
indkomst som udbytte i stedet for
løn, fordi mange selv ejer den virk-
somhed, de arbejder for.
betale den nuværende topskat.
Desuden vil alle hovedaktionærer
ikke uden videre kunne forhøje
udbetalingen af udbytte uden at
inddrage de øvrige aktionærer mv.
Der henvises i øvrigt til kommen-
taren til høringssvaret fra Dansk
Erhverv.
Dansk Metal støtter ikke lettel-
serne af boafgiften (arveafgiften).
Lettelsen af arveafgiften vil kun
skubbe til den meget store for-
mueulighed, der i forvejen er her-
hjemme. Samtidig er der ifølge
Dansk Metal ikke gode økonomi-
ske argumenter for at sænke arve-
afgiften. Økonomisk set er arveaf-
giften langt at foretrække frem for
skat på arbejde, når der skal skaf-
fes penge til at finansiere velfærds-
samfundet, ligesom der er studier,
der tyder på, at en sænkelse af ar-
veafgiften kan sænke arbejdsud-
buddet.
Forslaget vil gøre det muligt at
arve lidt mere uden at skulle betale
boafgift. Fuldt indfaset skønnes
lempelsen af boafgiften at forøge
indkomstforskellen med 0,01 pct.-
point mål ved Ginikoefficienten.
Der er således ikke tale om, at ind-
komstforskellene påvirkes i stort
omfang af de aftalte ændringer af
boafgiften.
Der skønnes samlet set ikke at
være belæg for at antage væsentlige
effekter på arbejdsudbuddet som
følge af ændringerne af boafgiften.
Det er muligt, at arvingernes ar-
bejdsudbud påvirkes negativt af
lempelsen, men det er samtidig
muligt, at arveladers arbejdsudbud
påvirkes i modsattrækkende ret-
ning.
Danske Advokater
Danske Advokater og Danske Ar-
veretsadvokater har ingen be-
mærkninger til den politiske be-
slutning om at afskaffe tillægsboaf-
giften for søskende og at hæve
bundfradraget for boafgift.
Danske Advokater og Danske Ar-
veretsadvokater ønsker at gøre
Det følger af aftalen om reform af
personskat, at tillægsboafgiften af
Side 8 af 35
L 138 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2840322_0009.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
opmærksom på, at lovforslaget har
den konsekvens, at det af afgifts-
mæssige årsager kan være attraktivt
for testatorer, som ønsker at tilgo-
dese nevøer og niecer, at testamen-
tere til deres søskende i stedet,
hvorefter søskende giver gaver til
nevøer og niecer eller giver et dis-
positivt arveafkald. Det er en poli-
tisk beslutning, om der skal være
muligheder for denne form for af-
giftsplanlægning.
Danske Advokater peger på, at
retsstillingen ville være mere enkel,
hvis tillægsboafgiften også blev af-
skaffet for søskendes børn.
arv afskaffes for afdødes søskende.
Det indgår ikke i aftalen at ændre
på reglerne for beskatning af gaver
til søskende og deres børn og bør-
nebørn.
Den aftalte afskaffelse af tillægsbo-
afgiften for søskende ændrer i øv-
rigt ikke på, at overvejelser om bo-
afgift kan influere på, hvem man
ønsker at tilgodese ved sin død.
Danske Advokaters forslag vil ikke
dæmme op for, at afgiftsplanlæg-
ning under tiden vil indgå i arvela-
deres overvejelser.
Danske Regioner
Danske Regioner har ingen be-
mærkninger.
DI
DI kvitterer overordnet for den
indgåede skatteaftale, som vil øge
arbejdsudbuddet.
DI finder, at top-topskatten vil bi-
drage til at forringe danske virk-
somheders konkurrenceevne,
medføre en øget ’udflagning’ af de
højest lønnede jobfunktioner fra
Danmark samt medvirke til at de
allerhøjest lønnede jobfunktioner,
der fortsat er i Danmark, i stadig
højere grad bliver udfyldt af perso-
ner fra udlandet med adgang til
bruttoskatteordningen for nøgle-
medarbejdere.
Aftalepartierne bag aftalen om re-
form af personskat ønsker, at bor-
gerne kan beholde en større del af
deres løn selv, så det bedre kan be-
tale sig at arbejde og arbejde flere
timer, samtidig med at dem med
De allerhøjeste indkomster skal bi-
drage med lidt mere til fællesska-
bet.
Der henvises i øvrigt til kommen-
taren til høringssvaret fra Dansk
Erhverv.
Side 9 af 35
L 138 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2840322_0010.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
DI frygter, at talentfulde danskere
i stigende grad vil være nødt til at
tage til udlandet for at udleve deres
potentiale dér.
Det vurderes ikke kun at være
skatteniveauet i det enkelte land,
der afgør, hvor man ønsker at ud-
leve sit potentiale.
DI finder det beklageligt, at aftalen
synes at ignorere det uheldige sam-
spil mellem top-topskatten og det
nyligt indførte fradragsloft i sel-
skabskattegrundlaget for høje løn-
ninger. DI opfordrer til, at regerin-
gen analyserer dette samspil, her-
under perspektiverne i igen at give
virksomheder fuldt fradrag for alle
lønomkostninger, uanset lønni-
veauet.
Loftet over fradrag i selskabsskat-
ten for bruttolønninger på
7.994.500 kr. (2024-niveau) pr.
medarbejder bidrager til at mod-
virke en skæv lønudvikling for di-
rektører mv. særligt i store selska-
ber. Top-topskatten vil fungere
som et ekstra progressionstrin på 5
pct. af indkomsten, herunder per-
sonlige indkomst hidrørende fra
de nævnte høje bruttolønninger.
Lønninger, der overstiger loftet
over fradrag i selskabsskatten for
bruttolønninger vil dermed på den
ene side blive beskattet med top-
topskat, mens de på den anden
side ikke er fradragsberettigede i
selskabsskatten. Som tidligere
nævnt ønsker aftalepartierne bag
aftalen om reform af personskat,
at de borgere, der har de allerhøje-
ste indkomster, skal bidrage med
lidt mere til fællesskabet. Det gæl-
der også personer med lønninger,
der overstiger 7.994.500 kr.
DI gør opmærksom på, at med
indførelsen af top-topskatten vil
nogle skatteydere på virksomheds-
ordningen opleve, at deres allerede
opsparede overskud i ordningen
vil blive beskattet hårdere, når det
udbetales, end de kunne forvente,
da de optjente pengene
og hår-
dere end hvis virksomheden var
Selvstændige, der driver personligt
ejet virksomhed, har i dag mulig-
hed for at anvende virksomheds-
ordningen. Ordningen indebærer
bl.a., at den del af virksomhedens
skattepligtige overskud, der ikke
overføres til den selvstændiges pri-
vatøkonomi, men spares op i virk-
somhedsordningen, beskattes
Side 10 af 35
L 138 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2840322_0011.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
drevet i selskabsform. Det skyldes,
at det opsparede overskud ved ud-
betaling bliver beskattet som løn-
indkomst, dvs. herunder fremover
med top-topskat, hvis skatteyde-
rens samlede indkomst er tilstræk-
kelig høj.
DI opfordrer derfor regeringen og
aftalepartierne til at enes om en fri-
villig overgangsordning, hvorefter
skatteydere i den nævnte situation
får adgang til at opgøre skatten på
allerede opsparede overskud efter
nugældende regler eller på anden
måde isolere det hidtil opsparede
overskud fra fremtidige overskud
foreløbigt med virksomhedsskatte-
satsen på 22 pct. Først når det op-
sparede overskud i efterfølgende
år hæves, sker beskatningen som
personlig indkomst. Ved skattebe-
regningen får den selvstændige
modregnet den allerede betalte
virksomhedsskat i slutskatten.
Fordelen ved virksomhedsordnin-
gen er bl.a., at det giver mulighed
for at udjævne indkomster over tid
og dermed til en vis grad undgå at
betale top-topskatten.
Lovforslaget indebærer, at løbende
udbetalinger på under ca. 2,75
mio. kr. årligt (før am-bidrag)
fremover vil blive beskattet lempe-
ligere end i dag, mens årlige udbe-
talinger på over ca. 2,75 mio. kr.
vil medføre en højere beskatning
pga. top-topskatten. Det skyldes,
at det er punktet for, hvornår lem-
pelserne af beskæftigelsesfradraget
og lempelserne i topskatten mod-
svares af top-topskatten. Virksom-
hedsejere vil også efter ændrin-
gerne kunne sprede de hævede be-
løb ud over en længere årrække.
Herudover bemærkes, at når der
ændres i personskattesystemet, så
gælder det al indkomst, herunder
hævning af opsparet overskud i
virksomheden. Det gælder både
lempelser og stramninger. Det ind-
går ikke i den politiske aftale bag
lovforslaget, at der skal ske juste-
ringer af virksomhedsordningen.
DI kvitterer for forhøjelsen af ind-
komstgrænsen for det maksimale
Beskæftigelsesfradraget faldt nomi-
nelt fra 45.600 kr. til 45.100 kr. fra
Side 11 af 35
L 138 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2840322_0012.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
beskæftigelsesfradrag. Isoleret set
er forhøjelsen ét af de mest effek-
tive elementer af aftalen, hvis man
ser på arbejdsudbud i forhold til
mistet skatteprovenu. DI undrer
sig derfor over, at lovforslaget ikke
adresserer, at indkomstgrænsen for
det maksimale beskæftigelsesfra-
drag faldt fra 2023 til 2024 som
følge af udløbet af den midlerti-
dige forhøjelse af det maksimale
beskæftigelsesfradrag, som blev af-
talt under Covid-19. Det betyder,
at en stor gruppe lønmodtagere
med indkomster på godt 35.000 kr.
om måneden vil opleve at skulle
betale en højere marginalskat i
2024, end de gjorde 2023 (og hø-
jere marginalskat end de vil gøre
fremadrettet). DI opfordrer derfor
Folketinget til at forhøje det mak-
simale beskæftigelsesfradrag for
2024, så dette undgås.
DI kritiserer, at den aftalte forhø-
jelse af indkomstgrænsen for det
maksimale beskæftigelsesfradrag
først får effekt fra 2026. Den i lov-
forslaget beskrevne forhøjelse af
beskæftigelsesfradraget i 2025 vil
således ikke påvirke indkomst-
grænsen i forhold til uændret lov-
givning. DI opfordrer til, at forhø-
jelsen af indkomstgrænsen frem-
rykkes til 2025, om nødvendigt på
bekostning af noget af den aftalte
forhøjelse af fradragsprocenten,
som så må udskydes til 2026.
2023 til 2024, svarende til en skat-
teværdi på 125 kr. pr. person. I
2024-niveau faldt det maksimale
beskæftigelsesfradrag med 2.100
fra 2023 til 2024, svarende til en
forhøjelse af marginalskatten for
indkomster mellem ca. 423.000 kr.
og 443.000 kr.
I sagens natur vil en midlertidig
lempelse medføre en stramning,
når den ophører.
Den midlertidige forhøjelse i 2022
og 2023 og den foreslåede forhø-
jelse har forskellige formål. Den
midlertidige lempelse havde til for-
mål at kompensere borgere for høj
inflation, dvs. den var affødt af
konjunktursituationen. Den fore-
slåede forhøjelse af beskæftigelses-
fradraget har et strukturelt sigte i
form af øget arbejdsudbud.
DI kvitterer for, at der med aftalen
tages hul på en ligestilling mellem
søskende og andre nære familie-
medlemmer i forhold til arv og
Der henvises til kommentaren til
høringssvaret fra Dansk Erhverv.
Side 12 af 35
L 138 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2840322_0013.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
gave. DI anfører, at dette vil gøre
det lettere for familievirksomheder
at blive generationsskiftet ”side-
læns”. DI beklager at lovforslaget
ikke kommer i mål med denne am-
bition.
DI finder det uhensigtsmæssigt, at
den foreslåede ligestilling kun vil
gælde ved arv og ikke ved gave i
levende live. DI anfører, at de fle-
ste succesfulde generationsskifter
foretages i levende live, men selv
efter gennemførelsen af nærvæ-
rende lovforslag vil gaver mellem
søskende
herunder overdragelse
af ejerandele i familievirksomheder
- fortsat blive beskattet med fuld
indkomstskat hos modtageren.
Dette spænder ifølge DI ben for
sådanne dispositioner.
Derudover finder DI det uhen-
sigtsmæssigt, at den foreslåede li-
gestilling ikke også omfatter sø-
skendes børn. DI anfører, at
denne manglende udvidelse giver
anledning til en uforklarlig for-
skelsbehandling mellem arv til sø-
skendes børn afhængig af, om de-
res mor/far (arveladers sø-
ster/bror) stadig er i live. DI anfø-
rer, at hvis
vedkommende er i live,
vil arven kunne gå via vedkom-
mende til en afgift på maksimalt
15 pct. (mellem arvelader og ved-
kommendes søster/bror) og heref-
ter igen maksimalt 15 pct. (fra
denne søster/bror til arveladers
nevø/niece). Er vedkommende
derimod død, vil arven til denne
nevø/niece blive pålagt op til 15
Det følger af aftalen om reform af
personskat, at tillægsboafgiften af-
skaffes for afdødes søskende.
Der henvises derudover til kom-
mentaren til høringssvaret fra
Danske Advokater.
Side 13 af 35
L 138 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2840322_0014.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
pct. boafgift og 25 pct. tillægsboaf-
gift.
DI opfordrer på den baggrund til,
at kredsen
af ”nærmeste familie”
udvides med ”afdødes søskende
og disses afkom” (eller alternativt
at der efter ”afdødes forældre”
til-
føjes ”og disses afkom”).
Det følger af aftalen, at den ”nær-
meste familie” alene udvides med
afdødes søskende og alene i for-
hold til arv.
DI opfordrer dernæst til, at ”gave-
kredsen” tilsvarende udvides med
”søskende og disses afkom” (eller
alternativt at der efter ”forældre”
tilføjes ”og disses afkom”).
Der henvises i øvrigt til kommen-
tarerne til høringssvarene fra Dan-
ske Advokater og Dansk Erhverv.
DI opfordrer derudover til, at der
fastsættes en afgiftsfri bundgrænse
for gaver til søskende og deres af-
kom på niveau med den afgiftsfri
bundgrænse for gaver til nær fami-
lie eller til svigerbørn.
Der henvises til kommentaren til
høringssvaret fra Dansk Erhverv.
DI mener, at ovenstående bør
overflødiggøre den særlige regel
vedrørende generationsskifte til
søskende og disse børn og børne-
børn i tilfælde af gavegivers barn-
løshed.
Det indgår ikke i aftalen at ændre
på særreglen for barnløse virksom-
hedsejere.
Den i lovforslaget foreslåede æn-
dring af bestemmelsen er således
alene en konsekvens af, at den af-
talte generelle afskaffelse af tillægs-
boafgift for arv til søskende over-
flødiggør særreglen for arv til sø-
skende.
DI kvitterer for intentionen med
det ekstra beskæftigelsesfradrag til
seniorer, men opfordrer regerin-
gen til at analysere, om fradraget
Det fremgår af aftalen om reform
af personskat, at det skal være
mere attraktivt for seniorer at blive
på arbejdsmarkedet. Fradraget
Side 14 af 35
L 138 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2840322_0015.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
med fordel kan udformes som en
forhøjelse af det ekstra pensions-
fradrag de allersidste år inden fol-
kepensionsalderen. Ved at forhøje
fradraget yderligere
fx de sidste
fem år inden folkepensionsalderen
vil man både opnå den ønskede
effekt på tilskyndelsen til at for-
blive på arbejdsmarkedet og redu-
cere den effektive marginalskat på
pensionsopsparing med løbende
udbetalinger.
gives til alle i beskæftigelse, som
har mindre end 2 år til folkepensi-
onsalderen, og frem til denne og
altså ikke kun seniorer, der har en
pensionsordning.
FH
FH mener overordnet set ikke, at
der er behov for skattelempelser
for 10,7 mia. kr., men at det er vig-
tigere at investere i den fælles vel-
færd. FH finder det dog fornuftigt,
at hovedparten af midlerne bruges
til at forøge beskæftigelsesfradra-
get, som vil indebære en skattelet-
telse til almindelige lønmodtagere,
og beskæftigelsesfradraget for en-
lige forsørgere, som vil medvirke
til at reducere uligheden. Det er li-
geledes hensigtsmæssigt, at æn-
dringerne i beskæftigelsesfradra-
gene indfases tidligt, dvs. med del-
vis virkning fra 2025 og fuld virk-
ning fra 2026.
Aftalepartierne bag aftalen om re-
form af personskat ønsker, at bor-
gerne kan beholde en større del af
deres løn selv, så det bedre kan be-
tale sig at arbejde og arbejde flere
timer, samtidig med at dem med
de allerhøjeste indkomster skal bi-
drage med lidt mere til fællesska-
bet.
Nedsættelsen af topskatten med
7,5 pct.-point for indkomster op til
750.000 kr. er FH klart imod, da
den øger uligheden væsentligt. FH
foreslår, at regeringen undlader at
nedsætte topskattesatsen.
Der henvises i øvrigt til kommen-
taren til høringssvaret fra Dansk
Metal.
Top-topskatten bidrager til at fi-
nansiere de øvrige tiltag og til at
reducere uligheden ifølge
Allerede i dag har nogle mulighed
for at udjævne deres skattepligtige
Side 15 af 35
L 138 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2840322_0016.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
regeringens vurdering, men FH
finder effekten af top-topskatten
tvivlsom, fordi mange i gruppen,
som bliver ramt af top-topskatten,
har mulighed for at få udbetalt de-
res indkomst som udbytte i stedet
for løn, fordi mange af dem selv
ejer den virksomhed, som de ar-
bejder på. FH foreslår derfor, at
regeringen formulerer regler, der
sikrer, at det forventede provenu
af top-topskatten reelt tilvejebrin-
ges, og dermed ikke udhules af
indkomstflytning eller lignende.
indkomst over tid, så de ikke skal
betale den nuværende topskat.
Desuden vil alle hovedaktionærer
ikke uden videre kunne forhøje
udbetalingen af udbytte uden at
inddrage de øvrige aktionærer mv.
Der henvises i øvrigt til kommen-
taren til høringssvaret fra Dansk
Erhverv.
FH kan ikke støtte forhøjelsen af
bundfradraget i boafgiften (arveaf-
giften). FH anfører, at formue og
arv er meget ulige fordelt, og kon-
sekvensen af forhøjelsen af bund-
fradraget i boafgiften vil også være
meget ulige fordelt.
Forslaget vil gøre det muligt at
arve lidt mere uden at skulle betale
boafgift. Fuldt indfaset skønnes
lempelsen af boafgiften at forøge
indkomstforskellen med 0,01 pct.-
point mål ved Ginikoefficienten.
Der er således ikke tale om, at ind-
komstforskellene påvirkes i stort
omfang af de aftalte ændringer af
boafgiften.
FH anfører desuden, at forhøjelse
af bundfradraget i boafgiften kan
sænke arbejdsudbuddet blandt ar-
vingerne.
FH foreslår, at regeringen afstår
fra at hæve bundfradraget i boaf-
giften, og at regeringen fastholder
tillægget til boafgiften for sø-
skende.
Der skønnes samlet set ikke at
være belæg for at antage væsentlige
effekter på arbejdsudbuddet som
følge af ændringen af bundfradra-
get i boafgiften. Det er muligt, at
arvingernes arbejdsudbud påvirkes
negativt af lempelsen, men det er
samtidig muligt, at arveladers ar-
bejdsudbud påvirkes i modsattræk-
kende retning.
FH konstaterer, at lovforslaget vil
øge uligheden i samfundet, sva-
rende til at gini-koefficienten stiger
med 0,08 pct.-point i regeringens
Aftale om en skatteform har bl.a.
til formål at øge arbejdsudbuddet.
Typisk vil tiltag i skattesystemet,
der øger arbejdsudbuddet,
Side 16 af 35
L 138 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2840322_0017.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
opgørelse, som indregner den
fulde, men tvivlsomme effekt af
top-topskatten på -0,06 pct.-point.
FH anser dette for uhensigtsmæs-
sigt og unødvendigt særligt i lyset
af, at uligheden har haft en sti-
gende tendens i Danmark over en
længere årrække, jf. Danmarks Sta-
tistik.
Generelt er effekten for den dispo-
nible indkomst positiv og stigende
med indkomsten iht. faktaarket
om de samlede fordelingsvirknin-
ger af skatteaftalen. Det gælder ab-
solut (i kr.) og det gælder relativt (i
procent) op til og med 9. decil.
Der er væsentlig usikkerhed om
effekten af top-topskatten og her-
med også om virkningen for 10.
decil. Dertil øges indkomstforskel-
len mellem borgere i beskæftigelse,
og borgere der står uden for ar-
bejdsmarkedet grundet sygdom,
nedslidning mv.
medfører en forøgelse af ind-
komstforskellene målt ved Gini-
koefficienten. Med skattereformen
er der sket en afvejning af virknin-
gerne på indkomstforskellene og
arbejdsudbuddet.
Finans Danmark
Finans Danmark noterer sig med
tilfredshed, at personskatteloven
og andre skattelove renses for det
udfasede sundhedsbidrag, udlig-
ningsskatten og for henvisninger
til pensionsbeskatningsloven ved-
rørende fradrag for indbetalinger
til kapitalpension, der ikke har væ-
ret fradragsberettigede fra 2013.
Finans Danmark noterer sig dog
samtidig med beklagelse, at per-
sonskattereglerne bliver yderligere
komplicerede. Det skyldes indfø-
relsen af et nyt beskæftigelsesfra-
drag til seniorer og særligt
Det er givet, at skatteberegningen
kompliceres ved at indføre et nyt
progressionstrin i form af top-
topskatten, men beregningsgrund-
laget for den nuværende topskat
og den kommende mellemskat
Side 17 af 35
L 138 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2840322_0018.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
omlægningen af topskatten. Antal-
let af indkomstgrundlag til brug
for opkrævningen af topskat for-
øges således fra et til to indkomst-
grundlag. Tilsvarende forøges an-
tallet af formelle progressionstrin
fra to til fire trin.
ændres ikke grundlæggende, lige-
som beregningsgrundlaget for den
kommende topskat og top-top-
skatten alene foreslås at skulle ud-
gøres af personlig indkomst, hvil-
ket alt andet lige gør skattebereg-
ningen simplere.
Finans Danmark finder, at forsla-
get gør det mere vanskeligt for den
enkelte skatteyder af foretage skat-
teberegningen. Det gælder uanset,
at regelændringerne bliver imple-
menteret i forskuds- og årsopgø-
relser for de enkelte skatteydere,
da det ikke fritager borgerne fra at
have et ultimativt ansvar for deres
årsopgørelse.
De ekstra progressionstrin ved
omlægningen af topskatten vil
medføre en forøgelse af antallet af
kombinationer af marginalskatter
på henholdsvis ind- og udbeta-
lingstidspunktet ved prioriteringer
af omfanget af pensionsindbetalin-
ger. De ekstra komplikationer vil
også medføre, at husholdninger får
et øget behov for rådgivning fra
pengeinstitutter mv. til brug for til-
rettelæggelsen af deres pension og
andre økonomiske forhold.
Finans Danmark anerkender, at
skattetiltag i aftale om reform af
personskatten, herunder det nye
beskæftigelsesfradrag for seniorer,
overvejende er målrettet et øget ar-
bejdsudbud, mens der ikke er prio-
riteret vægt på skattenedsættelser
til ikke-beskæftigede.
Der henvises til kommentaren til
høringssvaret fra Advokatrådet.
Side 18 af 35
L 138 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2840322_0019.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Finans Danmark bemærker, at
top-topskatten vil medføre en
markant stigning i den højeste
marginalskat med virkning fra
2026. Det er et skadeligt brud på
retningen i skattereformer siden
1985, hvor den højeste marginal-
skat gradvist er reduceret. Top-
topskatten er en skadelig ekstra-
skat på højtlønnede lønmodtagere,
som udover generelt at svække ar-
bejdsudbuddet, også forringer
grundlaget for at fastholde og til-
trække højtlønnede
lønmodtagere
specialister og
chefer
fra udlandet til danske
virksomheder. Det er kun højtløn-
nede lønmodtagere, typisk udlæn-
dinge, der har mulighed for at an-
vende forskerskatteordningen,
som ikke påvirkes af den foreslå-
ede top-topskat.
Aftalepartierne bag aftalen om re-
form af personskat ønsker, at bor-
gerne kan beholde en større del af
deres løn selv, så det bedre kan be-
tale sig at arbejde og arbejde flere
timer, samtidig med at dem med
de allerhøjeste indkomster skal bi-
drage med lidt mere til fællesska-
bet.
Der henvises i øvrigt til kommen-
taren til høringssvaret fra Dansk
Erhverv.
Finans Danmark noterer sig, at af-
talen om reform af personskatten
alene fokuserer på at forbedre de
skattemæssige vilkår for et øget ar-
bejdsudbud, men ikke tiltag, som
kan forbedre de skattemæssige
rammevilkår for opsparing. Den
danske beskatning af afkast af ak-
tier og obligationer er således me-
get høj, uensartet og asymmetrisk.
Finans Danmark beklager på den
baggrund, at aftalen om reform af
personskatten ikke indeholder
nedsættelser af de højeste margi-
nalskatter på aktieindkomst og po-
sitiv nettokapitalindkomst, så der
kan realiseres positive afledte virk-
ninger af en mindre uensartet og
En omlægning af beskatningen af
kapital
og aktieindkomst er ikke
en del af aftalen om reform af per-
sonskat og falder derfor uden for
rammerne af dette lovforslag.
Side 19 af 35
L 138 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2840322_0020.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
mindre asymmetrisk beskatning af
fri opsparing.
Finans Danmark finder, at aftalen
om reform af personskatter aktua-
liserer behovet for en forhøjelse af
ratepensionsloftet. Det skyldes
nedsættelsen af topskattesatsen til
7,5 pct. (ny mellemskat) for ar-
bejdsindkomst indtil 750.000 kr.,
der er skønnet at medføre
en lavere marginalskat for ca.
280.000 personer. Modstykket til
den lavere marginalskat for denne
gruppe er en aftagende tilskyndelse
til at foretage pensionsindbetalin-
ger, da det vil være en meget be-
grænset andel af gruppen,
der modsvarende vil få en lavere
marginalskat på pensionsopsparin-
gen, når den beskattes på udbeta-
lingstidspunktet.
Når skattetiltag medfører, at incita-
menterne til at foretage pensions-
indbetalinger forringes, finder Fi-
nans Danmark det ekstra vigtigt, at
personer kan vælge pensionsord-
ninger, som de værdiansætter højt.
Ifølge Finans Danmark er det ty-
pisk ratepensioner, som de enkelte
beskæftigede værdiansætter højt.
Alternativt vil det ifølge Finans
Danmark være naturligt at priori-
tere at få lønnen udbetalt med halv
topskat til forbrug, hvilket vil
kunne reducere pensionsopsparin-
gen for de fuldtidsbeskæftigede.
Efter gældende regler får topskat-
teydere ved at indbetale på en fra-
dragsberettiget pensionsopsparing,
dvs. en ratepension og livsvarig
livrente, fradrag i den nuværende
topskat. Når opsparingen til sin tid
udbetales, vil det for en stor andel
af de pågældende
nuværende
topskatteydere alene ske mod beta-
ling af kommuneskat og bundskat,
såfremt udbetalingerne holder sig
under den nuværende topskatte-
grænse. Dermed ”sparer” de på-
gældende pensionsopsparere top-
skatten.
Der vil fortsat være en fordel for
gruppen også efter nedsættelsen af
topskattesatsen til 7,5 pct. (ny mel-
lemskat), idet det bemærkes, at
progressionsgrænsen for den fore-
slåede mellemskat svarer til pro-
gressionsgrænsen for den gæl-
dende topskat. Hele gruppen vil alt
andet lige således fortsat have en
lavere marginalskat på pensionsop-
sparingen, når den udbetales. Men
fordelen bliver mindre med ned-
sættelse af satsen fra 15 pct. til 7,5
pct. for gruppen. Det vil isoleret
set bidrage til at reducere incita-
mentet til pensionsopsparing for
denne gruppe.
I modsat retning trækker, at den
forøgede disponible indkomst for
personer, der i dag betaler topskat,
og som med forslaget i stedet vil
skulle betale mellemskat, ikke kun
vil kunne anvendes til forbrug eller
Side 20 af 35
L 138 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2840322_0021.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
opsparing i frie midler, men også
til at forøge pensionsopsparingen
som led i udjævning af forbrugs-
mulighederne over den forventede
restlevetid. Det samme gør sig gæl-
dende for personer, der med for-
slaget fremover vil skulle betale
den nye topskat, idet også disse
personer vil få lettet den del af den
nuværende topskat, der fremover
alene vil skulle beskattes med mel-
lemskat.
Finans Danmark foreslår, at be-
mærkningerne til lovforslagets be-
stemmelser udvides med endnu et
eksempel, som viser regulerings-
mekanismen under den forudsæt-
ning, at bundfradraget
ikke er fuldt udnyttet ud ved skif-
tet af førstafdødes særbo.
Lovforslaget er udbygget med det
efterspurgte eksempel.
Finanstilsynet
Finanstilsynet har ingen bemærk-
ninger.
Forsikring & Pension
Forsikring & Pension bakker gene-
relt op om de elementer af person-
skattereformen, der gør det mere
attraktivt at arbejde.
Forsikring & Pension støtter in-
tentionen bag det foreslåede ekstra
beskæftigelsesfradrag målrettet be-
skæftigede seniorer med to år eller
færre til folkepensionsalderen.
Forsikring & Pension opfordrer
dog Skatteministeriet til i stedet at
øge incitamenter til beskæftigelse
for seniorer ved at øge det ekstra
pensionsfradrag for personer tæt
Det fremgår af aftalen om reform
af personskat, at det skal være
mere attraktivt for seniorer at blive
på arbejdsmarkedet. Fradraget gi-
ves til alle i beskæftigelse, som har
mindre end 2 år til folkepensions-
alderen og frem til denne og altså
ikke kun seniorer, der har en pen-
sionsordning.
Side 21 af 35
L 138 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2840322_0022.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
på folkepensionsalderen. Det eks-
tra pensionsfradrag kan påvirke in-
citamenterne til beskæftigelse på
samme måde som et beskæftigel-
sesfradrag og har ekstra gunstige
effekter.
Forsikring & Pension bemærker, at
det bør afklares med Beskæftigel-
sesministeriet, om omlægning af
topskat til mellemskat samt æn-
dring af kapitalindkomstbeskatnin-
gen kan have afledte effekter, når
skattepligtige løbende erhvervsev-
netabserstatninger med afsæt i lov-
fastsatte kapitaliseringsfaktorer
omregnes til skattefrie kapitaler-
statninger på arbejdsskadeområdet.
Afhængigt af de nærmere omstæn-
digheder omsættes løbende årlig
erstatning tilkendt efter §§ 17 og
17 a i lov om arbejdsskadesikring
for tab af erhvervsevne til et kapi-
talbeløb. Faktorerne for omsæt-
ning af løbende erstatninger til ka-
pitalbeløb fastsættes af Arbejdstil-
synets direktør efter indstilling fra
bestyrelsen for Arbejdsmarkedets
Erhvervssikring, efter bemyndi-
gelse fra beskæftigelsesministeren.
Faktorerne består af flere elemen-
ter, herunder beskatningen af den
løbende erstatning og beskatnin-
gen af kapitalindkomst. Faktorerne
er fastsat på grundlag af forudsæt-
ninger om, at der sker en beskat-
ning af den løbende erstatning og
kapitalindkomsten med bundskat,
kommuneskat og kirkeskat.
Med nærværende forslag foreslås
der ikke ændringer af bundskatten,
kommuneskatterne eller kirkeskat-
terne. Særligt for så vidt angår ka-
pitalindkomstbeskatningen bemær-
kes desuden, at beskatningen af
kapitalindkomst med forslaget vil
være uændret i forhold til gæl-
dende regler.
FSR
danske revisorer
FSR er generelt positive overfor
reformer, der har til hensigt at
fremme udbuddet af arbejdskraft.
Side 22 af 35
L 138 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2840322_0023.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Dette ikke mindst i lyset af for-
ventningerne om manglende ar-
bejdskraft i de kommende år i
samfundet.
FSR er dog betænkelige ved om
ændringerne vedr. omlægning af
topskatten til en mellemskat og
indførelse af to nye topskatter i til-
strækkelig grad bidrager til den øn-
skede adfærdsændring i proportio-
nalitets øjemed. Lovændringerne
risikerer derimod at komplicerer
skattesystemet yderligere. Hvis
skattesystemet for den enkelte
fremstår kompliceret og uoversku-
eligt, vil det i højere grad under-
kende incitamentet. Gevinsten ved
at blive længere på arbejdsmarke-
det og gøre en ekstra indsats skal
være klar og tydelig
Der henvises til svaret til Advokat-
samfundet vedr. kompleksiteten af
skattesystemet.
FSR ser gerne, at der skabes mere
klarhed i forhold til, hvornår der
kan ske overdragelse med skatte-
mæssig succession, og hvordan der
skal betales boafgift eller gaveaf-
gift. Dette kunne med fordel hånd-
teres ved at ensrette den succesi-
onsberettigede kreds med bo- og
gaveafgiftskredsen, da disse for-
hold indgår i en central fælles dy-
namik ved generationsskifte af
virksomheder. Heri ligger dermed
også et ønske og forudsætning om
at bo- og gaveafgiftskredsen er den
samme.
Successionsreglerne har et snæv-
rere sigte end reglerne om bo- og
gaveafgift, i den forstand at sidst-
nævnte omfatter arv generelt og
gaver inden for den nære familie,
mens successionsreglerne har sigte
på overdragelser af virksomheder
og aktier. Den successionsberetti-
gede kreds omfatter fx af den
grund i et vist omfang nære med-
arbejdere og tidligere ejere, som
naturligt ikke er en del af gaveaf-
giftskredsen eller kredsen, der ikke
betaler tillægsboafgift.
Aftalen vedrører alle typer af arv
til søskende, og det indgår ikke
som en del af aftalen at ændre på
reglerne om overdragelse af
Side 23 af 35
L 138 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2840322_0024.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
erhvervsvirksomheder og aktier
med succession.
FSR bemærker, at søskende med
lovforslaget fortsat ikke er en del
af den nære familie i forhold til bo-
afgiftslovens bestemmelser om ga-
veafgift, jf. lovens §§ 22 og 23. Ga-
ver mellem søskende er således
fortsat almindelig indkomstpligtige
efter lovforslaget.
FSR finder det generelt uhensigts-
mæssigt, at arv mellem søskende
udløser boafgift på 15 pct., mens
gaver mellem søskende udløser
indkomstskat med op til over 50
pct.
FSR ser gerne, at lovforslaget ud-
vides, så gaver mellem søskende
også udløser gaveafgift med 15
pct.,
hvormed reglerne om ”for-
mueoverdragelse mellem sø-
skende” ved død og i levende live
ensrettes.
Boafgiftslovens § 1, stk. 4 medfø-
rer allerede i dag, at arv til sø-
skende, hvor en virksomhed ud-
lægges med succession (eller kan
udlægges med succession) alene er
pålagt ordinær boafgift på 15 pct.,
og altså ikke er pålagt tillægsboaf-
gift. FSR finder det hensigtsmæs-
sigt, hvis denne ordning udvides til
også at gælde ved virksomheds-
overdragelser i levende live, hvor
en virksomhed overdrages til sø-
skende med succession (eller
kunne overdrages med succes-
sion). Dermed vil reglerne for
overdragelse af virksomhed
Der henvises for det første til
kommentaren til høringssvaret fra
Dansk Erhverv.
Dernæst bemærkes, at virksom-
hedsejere, som ikke selv efterlader
sig afkom, efter nærmere regler har
mulighed for at overdrage virk-
somheden efter reglerne i boaf-
giftslovens § 1, stk. 4, eller § 22,
stk. 5, til søskendes børn og bør-
nebørn, således overdragelsen blot
pålægges boafgift eller gaveafgift
på 15 pct.
Det omfatter således både over-
dragelsen i levende live og ved arv.
Det indgår ikke i aftalen at ændre
på denne særregel for barnløse
virksomhedsejere. Den i lovforsla-
get foreslåede ændring er således
alene en konsekvens af, at den af-
talte generelle afskaffelse af tillægs-
boafgift for arv til søskende over-
flødiggør særreglen for arv til sø-
skende.
Side 24 af 35
L 138 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2840322_0025.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
mellem søskende blive ensrettet
ved overdragelser ved død og i le-
vende live.
Hvis lovforslaget bliver udformet,
som det er formuleret med nærvæ-
rende høring, vil det være mere
byrdefuldt at overdrage en virk-
somhed mellem søskende i le-
vende live end ved død, hvilket fo-
rekommer uhensigtsmæssigt.
FSR finder endvidere, at afskaffel-
sen af tillægsboafgiften ved arv til
søskende bør udvides til også at
gælde arv til søskendes børn og
børnebørn. Dette bør ses i sam-
menhæng med bl.a. reglerne om
overdragelse med skattemæssig
succession i kildeskattelovens § 33
C, stk. 1 og aktieavancebeskat-
ningslovens § 23, stk.1, nr. 1.
Ved at udvide afskaffelsen af til-
lægsboafgiften til også at gælde ved
arv til søskendes børn og børne-
børn bliver der personsammenfald
mellem reglerne om successions-
overdragelser og reglerne om boaf-
gift og gaveafgift.
Det følger af aftalen om reform af
personskat, at tillægsboafgiften af
arv afskaffes for afdødes søskende.
Det indgår ikke som en del af afta-
len at ændre på reglerne om over-
dragelse af erhvervsvirksomheder
eller aktier med succession. Reg-
lerne for succession omfatter ek-
sempelvis i et vist omfang også
overdragelser til medarbejdere og
tidligere ejere, som ikke omfattet
af gaveafgiftskredsen eller kredsen,
der blot betaler boafgift. Person-
gruppen, der vil kunne overtage
med succession, vil således også
efter en eventuel imødekommelse
af FSR’s forslag fortsat afvige.
Desuden bemærkes, at gaveafgifts-
kredsen omfatter nær familie, der
ikke kan erhverve virksomhed eller
aktier med succession. Det gælder
fx ens forældre, bedsteforældre,
svigerbørn og plejebørn.
ISOBRO
Overordnet vil ISOBRO gerne på-
pege, at når skatteloven er til be-
handling, bør der også ses på en
forhøjelse af fradragsloftet for
En ændring af fradragsloftet for
donationer til almengærende orga-
nisationer efter ligningslovens §
8A er ikke en del af aftalen om
Side 25 af 35
L 138 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2840322_0026.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
donationer til almenvelgørende or-
ganisationer dvs. godkendte orga-
nisationer efter Skatteligningslo-
vens § 8A. De almenvelgørende
organisationer i Danmark løfter en
stor samfundsmæssig opgave og
organisationerne er afhængige af
donationer fra helt almindelige
danskere, der ønsker at støtte en
sag, der ligger deres hjerte nær.
Det, som staten går glip af i form
af tabt indkomstskat, er ikke
penge, som kommer individet, der
giver, til gode
for de penge er
doneret til den almenvelgørende
sag. De
”tabte”
skatteindtægter,
går ubeskåret til civilsamfundsor-
ganisationer, hvoraf mange løfter
opgaver, der letter staten for udgif-
ter eller de dækker behov, der hvor
staten ikke er i stand til at løfte op-
gaven og det er ofte overfor de al-
lersvageste i dette samfund. Vi har
forståelse for at en hel fjernelse af
fradragsloftet vil kunne give usik-
kerhed om størrelsesorden af ud-
giften for staten. Vi vil dog kunne
argumentere for at en hævelse af
loftet, vil være en stor hjælp for
det danske civilsamfund, der som
sagt allerede i dag løfter store op-
gaver og der er intet, der tyder på
at disse opgaver bliver mindre med
den demografiske udvikling og an-
dre udfordringer Danmark ser ind
i.
reform af personskat og uden for
rammerne af dette lovforslag.
KL
KL kvitterer for tiltag, der kan
imødegå udfordringen med kom-
munernes og Danmarks mangel på
arbejdskraft.
Side 26 af 35
L 138 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2840322_0027.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
KL bemærker, at ændringerne i de
tre beskæftigelsesfradrag reducerer
kommunernes skatteindtægter,
samt at der kan være fordelings-
mæssige konsekvenser for kom-
munerne. KL forudsætter, at kom-
munerne kompenseres for de tabte
skatteindtægter via bloktilskuddet.
Kommunernes bloktilskud fastsæt-
tes, så der er balance mellem kom-
munernes samlede indtægter og de
aftalte udgifter.
KL finder, at det af lovforslaget
bør fremgå, om lovforslaget påvir-
ker den kommunale medfinansie-
ring af skatteloftet for personlig
indkomst.
Det vurderes ikke, at de foreslåede
ændringer i lovforslaget har konse-
kvenser for kommunernes medfi-
nansiering af skatteloftet for per-
sonlig indkomst. Det skyldes, at
forslaget ikke påvirker de tre for-
hold, som indgår i beregning af
kommunernes medfinansiering.
De tre forhold er udviklingen i den
enkelte kommunes skatteprocent
siden 2007, størrelsen af den aktu-
elle kommunale skatteprocent i
forhold til en grænseværdi og en-
delig grundlaget for den nuvæ-
rende topskat. Med lovforslaget vil
grundlaget for den kommende
mellemskat blive det samme som
grundlaget for den nuværende top-
skat.
Da lovforslaget vurderes ikke at
have afledte virkninger for kom-
munernes medfinansiering af skat-
teloftet, fremgår det ikke af lov-
forslagets bemærkninger.
Landbrug & Fødevarer
Landbrug & Fødevarer finder det
positivt, at tillægsafgiften ved arv
til søskende afskaffes i 2027, men
finder, at afskaffelsen også bør
gælde gave til søskende og disses
børn i levende live. Landbrug &
Der henvises til kommentaren til
høringssvaret fra Dansk Erhverv.
Side 27 af 35
L 138 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2840322_0028.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Fødevarer finder det ligeledes po-
sitivt, at bundfradraget i boafgiften
hæves i 2026 og yderligere i 2029.
Landbrug & Fødevarer er også po-
sitive over for, at det almindelige
beskæftigelsesfradrag forhøjes.
Landbrug & Fødevarer havde
gerne set, at top-topskatten ikke
blev indført, da det er sandsynligt,
at denne på grund af svingende
indkomster vil ramme selvstændigt
erhvervsdrivende, uanset at dette
ikke er hensigten. Formålet med
top-topskatten er en yderligere be-
skatning af de danskere, der tjener
allermest.
Aftalepartierne bag aftalen om re-
form af personskat ønsker, at bor-
gerne kan beholde en større del af
deres løn selv, så det bedre kan be-
tale sig at arbejde og arbejde flere
timer, samtidig med at dem med
de allerhøjeste indkomster skal bi-
drage med lidt mere til fællesska-
bet.
Landbrug & Fødevarer finder, at
den foreslåede top-topskat ram-
mer uhensigtsmæssigt, da over-
skud, fx ved afståelse, af selvstæn-
dig virksomhed vil blive ramt af
denne regel. Landbrug & Fødeva-
rer finder det vigtigt at fastholde,
at beskatningen af personlig er-
hvervsdrivende og virksomhed i
selskabsform skal være på samme
niveau. Efter de nuværende be-
skatningsregler er den endelige be-
skatning af overskud af virksom-
hed stort set ens, uanset om virk-
somheden drives i selskabsform og
udloddes som udbytte, eller om
virksomheden drives i personlig
regi og medregnes til personlig
indkomst. Indføres der top-top-
skat på indkomst fra selvstændig
erhvervsvirksomhed, kan der blive
tale om en yderligere skat på
Selvstændige med svingende ind-
komster vil med fordel kunne an-
vende virksomhedsordningen til at
udjævne indkomster over tid og
dermed til en vis grad undgå at be-
tale top-topskat.
Selvstændige med indkomst, der
overstiger den foreslåede progres-
sionsgrænse for top-topskatten,
foreslås ligesom lønmodtagere
med indkomst, der overstiger den
foreslåede progressionsgrænse for
top-topskatten, at skulle betale
top-topskat. Og både selvstændige
og lønmodtagere, der betaler den
nuværende topskat vil have fordel
af den lettelse af topskatten, der
sker ved at erstatte den nuværende
topskat på 15 pct. med en mellem-
skat på 7,5 pct. samt forhøjelsen af
beskæftigelsesfradraget.
Side 28 af 35
L 138 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2840322_0029.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
virksomhed, der drives i personlig
regi, i forhold til virksomhed i sel-
skabsform.
Mange selvstændige erhvervsdri-
vende har mulighed for at opspare
overskud i virksomhedsordningen,
hvorfor et overskud herigennem
kan udjævne beskatningen. Det vil
fortsat være tilfældet. Desværre
finder Landbrug & Fødevarer, at
de regler om sikkerhedsstillelse og
negativ indskudskonto, der blev
indført i 2014, medfører, at der er
en del selvstændige, der ikke kan
anvende virksomhedsordningen.
Fordelen ved at anvende virksom-
hedsordningen er, at det giver mu-
lighed for at udjævne indkomster
over tid og dermed til en vis grad
undgå at betale top-topskat. Når
der ændres i personskattesystemet,
så gælder det dog al indkomst, her-
under hævning af opsparet over-
skud i virksomheden. Det gælder
både ved lempelser og stramnin-
ger.
Landbrug & Fødevarer vil gerne
opfordre til, at der indføres regler,
der sikrer, at virksomhedsresultater
ikke pålægges top-topskat.
Der bør indføres en generel undta-
gelse for personlig indkomst, der
hidrører fra hel eller delvis virk-
somhedsafståelse, samt personlig
indkomst i form af beskatning af
opsparet overskud. Landbrug &
Fødevarer forslår, at hvis indkomst
fra selvstændig virksomhed ikke
generelt undtages fra top-topskat,
bør der indføres regler, der sikrer,
at ekstraordinære indkomster eller
fx fortjeneste ved afståelse af en
virksomhed eller beskatning af op-
sparede overskud, ikke pålægges
top-topskat.
Det er ikke hensigten, at personlig
indkomst, der hidrører fra selv-
stændig erhvervsvirksomhed, skal
beskattes lempeligere end anden
personlig indkomst, fx løn.
De muligheder, som virksomheds-
ejere i dag kan anvende til at hånd-
tere den progressive beskatning af
personlig indkomst
herunder
muligheden for at udjævne ind-
komsten gennem anvendelse af
virksomhedsordningen - vil fortsat
være gældende.
Det indgår ikke i aftalen om re-
form af personskat, at der skal ske
justeringer af virksomhedsordnin-
gen.
Landbrug & Fødevarer finder, at
top-topskatten og fradragsloftet
for høje lønninger gør det sværere
Der henvises til kommentaren til
høringssvaret fra Dansk Erhverv.
Side 29 af 35
L 138 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2840322_0030.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
og potentielt dyrere for danske
virksomheder at tiltrække højtspe-
cialiserede medarbejdere med høje
lønninger fra Danmark. Landbrug
& Fødevarer finder, at det frem-
over vil være langt mere fordelag-
tigt at rekruttere udenlandsk ar-
bejdskraft, som kan komme ind
under forskerskatteordningen.
Landbrug & Fødevarer finder det
meget positivt, at tillægsboafgiften
på 25 pct. af arv mellem søskende
afskaffes, så afdødes søskendes
fremover vil have samme boaf-
giftssats som livsarvinger. Land-
brug & Fødevarer finder desværre,
at ændringen kun gælder ved arv
og ikke for gaver, herunder fx ar-
veforskud eller ved generations-
skifte af en virksomhed i levende
live. Hvis en søskende giver sin
andel af familievirksomheden til en
anden søskende, mens de begge er
i live, vil der skulle betales ind-
komstskat af gaven, medmindre
virksomhedsejeren ikke har livsar-
vinger. Forudsat, at gavegiver ikke
har livsarvinger er en sådan over-
dragelse er undergivet 15 pct. ga-
veafgift. Selvom overdragelsen er
omfattet af disse regler i boafgifts-
lovens § 22, stk. 5, vil der kunne
være en gave på den ikke erhvervs-
mæssige anvendte del af en land-
ejendom, som vil være omfattet af
indkomstskattepligt. Reglerne vil
således være til ulempe for over-
dragelse i levende live i forhold til
ved dødsfald, som vil kunne fører
til indlåsningseffekter ved generati-
onsskifte af virksomheder. Det
samme vil gælde enhver gave
Det følger af aftalen om reform af
personskat, at tillægsboafgiften af
arv til søskende afskaffes. Der ind-
går ikke ændringer af beskatningen
af gaver til søskende. Det falder
derudover uden for aftalen om re-
form af personskat at gennemføre
forbedringer af vilkår for generati-
onsskifte af familieejede virksom-
heder, som regeringen
ligesom
Landbrug & Fødevarer
er opta-
get af. Regeringen vil således prio-
ritere en nedsættelse af satsen for
bo- og gaveafgiften og prioritere
0,8 mia. kr. inden for rammerne af
2030-planen til et retskrav på en
skematisk model for værdiansæt-
telse.
De forbedrede vilkår for generati-
onsskifter skal gennemføres i et
andet regi end aftalen om reform
af personskat.
Der henvises i øvrigt til kommen-
taren til høringssvaret fra Dansk
Erhverv.
Side 30 af 35
L 138 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2840322_0031.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
mellem søskende ud over lejlig-
hedsgaver. Det, mener Landbrug
& Fødevarer, er en forskelsbe-
handling, som vil afholde mange
fra at foretage sådanne dispositio-
ner.
Landbrug & Fødevarer finder, at
afskaffelsen af tillægsboafgiften for
søskende er et skridt i den rigtige
retning, men at § 1 bør forenkles,
så der kan ske generationsskifte til
søskende og søskendes børn, ved
arv på lige fod med livsarvinger, og
uden at differentiere mellem barn-
løse og ikke-barnløse, jf. særreglen
for barnløse, som kan generations-
skiftet en erhvervsvirksomhed til
søskendes børn og børnebørn på
lige fod med livsarvinger.
Landbrug & Fødevarer finder til-
svarende, at søskende og søsken-
des børn og børnebørn bør omfat-
tes af den gaveafgiftspligtige kreds
i § 22, så der ikke opstår indlås-
ningseffekter. Det er ydermere
Landbrug & Fødevarers opfattelse,
at de økonomiske konsekvenser
ved at udvide ligestillingen til også
at omfatte nevøer, niecer og deres
eventuelle børn vil være yderst be-
grænset.
Det indgår ikke i aftalen om re-
form af personskat at ændre på
særreglen for barnløse virksom-
hedsejere. Den i lovforslaget fore-
slåede ændring af bestemmelsen er
således alene en konsekvens af, at
den aftalte generelle afskaffelse af
tillægsboafgift for arv til søskende
overflødiggør særreglen for arv til
søskende.
Det følger af aftalen om reform af
personskat, at tillægsboafgiften af
arv afskaffes for afdødes søskende.
Det indgår ikke i aftalen at ændre
på reglerne for beskatning af gaver
til søskende og deres børn og bør-
nebørn.
Der henvises i øvrigt til kommen-
taren til høringssvaret fra Dansk
Erhverv.
Landbrug & Fødevarer ser gerne,
at den foreslåede afskaffelse af til-
lægsboafgiften allerede træder i
kraft fra 2025. Selvom den æn-
drede boafgift for søskende først
gælder fra 2027, må det forventes
allerede nu at medføre, at overdra-
gelser af virksomheder i levende
Det følger af aftalen om reform af
personskat, at tillægsboafgiften for
søskende afskaffes fra 2027, og at
bundfradraget i boafgiften forhø-
jes fra 2026 og yderligere fra 2029.
Side 31 af 35
L 138 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2840322_0032.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
live vil blive begrænset med hen-
blik på at afvente virksomhedseje-
rens dødsfald. Dette er efter Land-
brug & Fødevares opfattelse et po-
sitivt tiltag, at bundfradraget i bo-
afgiften hæves fra 2026. Dette sik-
rer, at der fremover skal betales ar-
veafgift af et lidt mindre beløb.
Landbrug & Fødevarer ser dog
gerne, at bundfradraget hæves alle-
rede fra 2025.
Ledernes Hovedorganisa-
tion
Lederne finder det positivt, at det
med lovforslaget foreslås at lette
personskatterne for en bred
gruppe af beskæftigede på det dan-
ske arbejdsmarked. Lederne note-
rer sig, at de enkelte elementer im-
plementeres gradvist frem mod
2030 og ser det foreneligt med ud-
viklingen i økonomien og balance-
rede offentlige finanser.
Lederne støtter tiltag, der indebæ-
rer en lavere topskat og bakker så-
ledes op om, at der med lovforsla-
get er færre, der skal betale den
nuværende topskat. Det vil forven-
teligt bidrage til et øget udbud af
højtkvalificerede medarbejdere,
som der er hårdt brug for.
Lederne havde gerne set en mere
omfattende skattereform, fx i form
af yderligere lettelser af top-skat-
ten. Lederne ønsker således, at de
foreslåede grænser for både den
nye mellemskat og topskat øges,
og at skatteprocenten nedsættes
yderligere. Lederne finder, at både
den ny topskat og mellemskatten
rammer mange private ledere og
Yderligere lempelser af topskatten
vil øge indkomstforskellene målt
ved Gini-koefficienten. Med skat-
tereformen er der sket en afvejning
af virkningerne på indkomstfor-
skellene og og arbejdsudbuddet.
Side 32 af 35
L 138 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2840322_0033.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
specialister, hvis bidrag er drivende
for væksten i samfundet
Lederne finder, at top-topskatten
er en særskat, der kan ende med at
skade Danmarks muligheder for at
tiltrække private topledere og spe-
cialister til de danske arbejdsplad-
ser, ligesom den stort set ikke giver
noget provenu.
Partierne bag aftalen om reform af
personskat ønsker, at borgerne kan
beholde en større del af deres løn
selv, så det bedre kan betale sig at
arbejde og arbejde flere timer,
samtidig med at dem med de aller-
højeste indkomster skal bidrage
med lidt mere til fællesskabet.
Skatteniveauet i Danmark sam-
menlignet med skatteniveauet i an-
dre lande er ikke eneafgørende for
muligheden for at tiltrække private
topledere og specialister til de dan-
ske arbejdspladser.
Hertil kommer, at top-topskatten
skal ses i sammenhæng med skat-
tereformens øvrige elementer, der
indebærer en forhøjelse af beskæf-
tigelsesfradraget, en forhøjelse af
beskæftigelsesfradraget for enlige
forsørgere samt en reduktion af
topskatten for indkomster op til
750.000 kr. (før arbejdsmarkedsbi-
drag). For nogle, der berøres af
top-topskatten, vil der samlet være
tale om en skattelempelse, for an-
dre en skattestigning.
Top-topskatten skønnes at have en
provenuvirkning efter tilbageløb
og adfærd på 0,6 mia. kr., hvilket
er en ikke uvæsentlig del af afta-
lens samlede provenuvirkning.
Der henvises i øvrigt til kommen-
taren til høringssvaret fra Dansk
Erhverv.
Side 33 af 35
L 138 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2840322_0034.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Lederne mener desuden, at der
ikke er brug for, at der indføres
endnu en personskat i et i forvejen
kompliceret skattesystem. Lederne
ønsker en forenkling.
Beregningsgrundlaget for den nu-
værende topskat og den kom-
mende mellemskat ændres ikke
grundlæggende, ligesom bereg-
ningsgrundlaget for de to nye skat-
ter, dvs. den kommende topskat
og top-topskat alene foreslås at
skulle udgøres af personlig ind-
komst, hvilket alt andet lige gør
skatteberegningen simplere.
Der henvises i øvrigt til kommen-
taren til høringssvaret fra Advo-
katrådet.
Lederne bakker op om både et hø-
jere beskæftigelsesfradrag og be-
skæftigelsesfradraget for seniorer
Skatterevisorforeningen
Skatterevisorforeningen har ingen
bemærkninger.
Styrelsen for Arbejds-
marked og Rekruttering
Styrelsen for Arbejdsmarked og
Rekruttering har ingen bemærk-
ninger.
Ældre Sagen
Ældre Sagen har ikke som sådan
bemærkninger til de foreslåede
lovændringer. Ældre Sagen konsta-
terer, at der er tale om en skattere-
form, der alene giver skattelettelser
til de erhvervsaktive
bortset fra
det lille antal pensionister, der be-
taler topskat.
Ældre Sagen anerkender, at der er
behov for større arbejdsudbud,
men finder, at forslaget bidrager til
at skævvride den økonomiske
Side 34 af 35
L 138 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2840322_0035.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
balance mellem dem, der aktuelt er
i arbejde, og dem, der tidligere har
været i arbejde og bidraget til op-
bygningen af velfærdssamfundet.
Ældre Sagen ser ingen spor af den
reserve til ”socialt balancerede let-
telser af personskatten”, der var
afsat i regeringens udspil til en re-
form.
Ældre Sagen har foreslået, at der
indføres et pensionistfradrag på
linje med beskæftigelsesfradraget i
form af et ligningsmæssigt fradrag
beregnet som en procent af den
skattepligtige sociale pension.
Indførelse at et pensionistfradrag
er ikke en del af aftalen om reform
af personskat og uden for ram-
merne af dette lovforslag.
Side 35 af 35