Beskæftigelsesudvalget 2023-24
L 137
Offentligt
2861860_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
6. maj 2024
J.nr. 20245200106
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 24. april 2024 stillet følgende spørgsmål nr. 2
(L 137), som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 2:
”Vil ministeren kommentere henvendelsen af 24/4-24
fra Hans Erik Meyer, for-
mand, Foreningen Rejsearbejdere.dk, jf. L 137
– bilag 4?”
Svar:
Dødsulykken på Danish Crown i Blans er meget tragisk og berører mig dybt. Jeg er
meget optaget af, at det skal være sikkert og sundt at gå på arbejde. Det er også
derfor, jeg har fremsat et lovforslag om en autorisationsordning for nedrivning af
asbest, som udvalget henviser til.
Jeg har til brug for besvarelsen indhentet bidrag fra Arbejdstilsynet, som oplyser
følgende:
”Foreningen
Rejsearbejdere henviser til, at virksomheder kan omgå reglerne om
asbestautorisation og undgå besøg fra Arbejdstilsynet ved at lade sig arbejdsmiljø-
certificere. Det er rigtigt, at virksomheder med et anerkendt arbejdsmiljøcertifikat
kun bliver underlagt tilsyn fra Arbejdstilsynet, når der er en særlig anledning til
det, fx som følge af en alvorlig ulykke, mange anmeldte erhvervssygdomme, klager
eller presseomtale af dårligt arbejdsmiljø.
For at kunne opnå et anerkendt arbejdsmiljøcertifikat skal både virksomheder og
certificeringsorganer leve op til en række krav fra Arbejdstilsynet, der bl.a. følger
af internationale standarder. Der stilles fx krav om, at virksomheder med et aner-
kendt arbejdsmiljøcertifikat, ikke må have problemer, som kan udløse påbud, bl.a.
ift. kræftfremkaldende belastninger fra kemiske stoffer og materialer. Certificering-
sorganerne skal sikre, at dette krav er opfyldt, når de certificerer virksomhederne.
Det er Arbejdstilsynets opgave at føre tilsyn med, om nedrivning af asbest udføres i
overensstemmelse med arbejdsmiljølovgivningen. Med lovforslaget lægges der op
til, at det fremover skal være forbeholdt autoriserede virksomheder at udføre auto-
risationskrævende nedrivning af asbest. Arbejdstilsynet vil derfor som noget nyt
føre tilsyn med, om virksomheder har den nødvendige autorisation. Derudover vil
L 137 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om henvendelsen af 24/4-24 fra Hans Erik Meyer, formand, Foreningen Rejsearbejdere.dk
Sikkerhedsstyrelsen føre kontrol med, om en virksomhed overholder betingelserne
for autorisation, som de gør det på andre autorisationsområder.
Bødeniveauerne for manglende autorisation og uberettiget annoncering tager ud-
gangspunkt i bødeniveauet for overtrædelse af reglerne om autorisation af virksom-
heder på el-, vvs- og kloakinstallationsområdet og gælder ved siden af de allerede
eksisterende bøder for arbejde, der udføres i strid med arbejdsmiljølovgivningen.
Bødeniveauet for overtrædelser af arbejdsmiljølovgivningen er senest skærpet med
arbejdsmiljøaftaler fra 2015 og 2019. De bødeskærpelser, som blev aftalt med ar-
bejdsmiljøaftalen fra 2019 skal evalueres i 2024 og vil derefter blive drøftet i afta-
lekredsen.”
Jeg henholder mig til Arbejdstilsynets oplysninger.
Jeg kan desuden oplyse, at jeg har indkaldt arbejdsmiljøforligskredsen til en drøf-
telse af, hvad der skal ske med den danske arbejdsmiljøcertificeringsordning på
baggrund af Arbejdsmiljørådets indstilling samt forskningsresultater fra Det Natio-
nale Forskningscenter for Arbejdsmiljø.
Desværre er jeg først nu blevet bekendt med den tidligere henvendelse fra forenin-
gen Rejsearbejdere.dk til Beskæftigelsesudvalget fra januar 2024. Hvis udvalget
anmoder mig om det, vil jeg snarest muligt besvare den for så vidt angår de områ-
der, jeg har ansvar for.
Venlig hilsen
Ane Halsboe-Jørgensen
Beskæftigelsesminister
2