Grønlandsudvalget 2023-24
L 134 Bilag 2
Offentligt
24.04.24
BETÆNKNING
Afgivet af Lovudvalget
vedrørende
FM2024/27
Forslag til Inatsisartutbeslutning om, at Grønlands Selvstyre tilslutter sig Forslag til Lov
om ændring af retsplejelov for Grønland (Henvisning af civile retssager til Grønlands
Landsret)
Fremsat af Naalakkersuisoq for Erhverv, Handel, Råstoffer, Justitsområdet og Ligestilling
Afgivet til forslagets 2. behandling
Udvalget har under behandlingen bestået af:
Medlem af Inatsisartut Anders Olsen, Siumut, formand
Medlem af Inatsisartut Hans Enoksen, Naleraq
Medlem af Inatsisartut Harald Bianco, Inuit Ataqatigiit
Medlem af Inatsisartut Asii Chemnitz Narup, Inuit Ataqatigiit
Medlem af Inatsisartut Kuno Fencker, Siumut
Udvalget har efter 1. behandlingen den 5. april under FM2024 gennemgået forslaget.
Forslagets indhold og formål
Lovudkastet er udarbejdet som led i regeringens og Grønlands Selvstyres arbejde med at
udvikle danske ansvarsområder i Grønland og har til formål at indføre samme mulighed i
Grønland for at henvise principielle civile retssager af vidtrækkende samfundsmæssig
betydning til behandling ved Grønlands Landsret i 1. instans, som der gælder i Danmark.
Som reglerne er i dag, starter civile sager i Retten i Grønland i 1. instans, og de kan herefter
ankes til Grønlands Landsret. Med en særlig tilladelse fra Procesbevillingsnævnet vil sagerne
yderligere kunne prøves ved Højesteret. Det kan i de særligt principielle sager være særdeles
omfangsrige sager, der således behandles med kun én juridisk dommer i Retten i Grønland. Det
er ikke hensigtsmæssigt, ligesom det er økonomisk tungt for begge parter, hvis sagen skal
behandles i tre instanser.
I den danske retsplejelov er der mulighed for at henvise principielle civile retssager af
1
____________
FM2024/27.
J.nr.: 01.33.03-00184
J.nr.: 01.25.01/24FM-LABU-00027
L 134 - 2023-24 - Bilag 2: Dokumenter fra Inatsisartuts behandling af lovforslaget
24.04.24
FM2024/27
vidererækkende samfundsmæssig betydning til behandling ved landsretten i 1. instans, således
at de kan ankes direkte til Højesteret. Et nyligt eksempel på en sådan sag i Danmark er sagen,
hvor grønlandske juridisk faderløse har anlagt sag mod den danske stat. På den baggrund har
Naalakkersuisut anmodet Justitsministeriet om, at denne mulighed også indsættes i den
grønlandske retsplejelov.
Det foreslås i retsplejelov for Grønland at indsætte en regel om henvisning af en civil retssag
til Grønlands Landsret til behandling i 1. instans efter anmodning fra en part, hvis sagen er af
principiel karakter og har generel betydning for retsanvendelsen og retsudviklingen eller
væsentlig samfundsmæssig rækkevidde i øvrigt.
Det foreslås, at disse sager skal behandles med tre dommere i Grønlands Landsret, sådan at
landsretten tiltrædes af to landsdommere fra Danmark, svarende til den gældende ordning, når
Grønlands Landsret er ankeinstans for Retten i Grønland.
Det foreslås, at ordningen skal omfatte civile retssager. Ordningen vil dog bl.a. ikke omfatte
familiesager.
Forslaget indebærer, at der som noget nyt vil forekomme sager, hvor Grønlands Landsrets dom
kan ankes til Højesteret uden Procesbevillingsnævnets tilladelse.
Det foreslås, at ved anke til Højesteret kan ankestævningen skrives på grønlandsk eller dansk
efter appellantens valg.
Forslaget indebærer, at når der efter de foreslåede regler er adgang til at indbringe en dom fra
Grønlands Landsret uden Procesbevillingsnævnets tilladelse, vil ankefristen være 4 uger.
I tilknytning hertil foreslås det at ændre den gældende frist på 8 uger for at ansøge om tilladelse
til at anke til Højesteret som 3. instans i en civil retssag til en frist på 4 uger. Formålet med
forslaget er at bringe fristen i overensstemmelse med den tilsvarende nugældende danske frist
og i overensstemmelse med den frist, der efter forslaget vil gælde for at iværksætte anken, når
Procesbevillingsnævnet har givet tilladelse.
Førstebehandling af forslaget i Inatsisartut
Blandt partierne nød forslaget generel støtte. Det blev således anført, at forslaget vil føre til en
højere grad af retssikkerhed i Grønland samt til mere lige muligheder og rettigheder inden for
kongeriget.
Det fremgik dog også, at den foreslåede ordning, hvorefter landsretten i visse civile sager bliver
1. instans, kun forventes anvendt i få tilfælde.
2
____________
FM2024/27.
J.nr.: 01.33.03-00184
J.nr.: 01.25.01/24FM-LABU-00027
L 134 - 2023-24 - Bilag 2: Dokumenter fra Inatsisartuts behandling af lovforslaget
24.04.24
FM2024/27
Endelig blev det bemærket, at domstolene i almindelighed har behov for at få tilført flere
ressourcer, idet arbejdsbyrden er stor.
Udvalgets behandling af forslaget
Udvalget anerkender, at forslaget er et led i det igangværende arbejde for at opdatere
justitsområdet, så det er tidssvarende og effektivt.
Endvidere støtter udvalget den foreslåede ordning, hvorefter civile retssager kan henvises til
Grønlands Landsret til behandling i 1. instans efter anmodning fra en part, hvis sagen er af
principiel karakter og har generel betydning for retsanvendelsen og retsudviklingen eller
væsentlig samfundsmæssig rækkevidde i øvrigt.
Udvalget finder også, at det er en styrke ved den foreslåede ordning, at det vil være et kollegie
på tre dommere, der står for behandlingen i Grønlands Landsret, og at landsretsdommen kan
ankes direkte til Højesteret.
Udvalget kan således fuldt ud tilslutte sig forslaget.
Forslagets økonomiske konsekvenser
Det fremgår af § 33, stk. 1, i Inatsisartuts forretningsorden, at de økonomiske og administrative
konsekvenser ved realiseringen af beslutningsforslag skal beskrives i forslagets begrundelse.
Udvalget har noteret sig, at forslaget i overensstemmelse hermed angiver de økonomiske
konsekvenser ved forslagets realisering således.
Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
Ingen.
Økonomiske og administrative konsekvenser for det private erhvervsliv
Lovforslaget giver mulighed for, at særligt principielle og samfundsmæssigt vidtrækkende
civile retssager, som under alle omstændigheder måtte forventes afgjort endeligt ved Højesteret,
kan behandles ved to instanser fremfor som i dag ved tre instanser.
For de få virksomheder, der er parter i sådanne særligt principielle og samfundsmæssigt
vidtrækkende civile retssager, vil dette medføre en administrativ og økonomisk lettelse.
Økonomiske og administrative konsekvenser for borgerne
Ingen.
3
____________
FM2024/27.
J.nr.: 01.33.03-00184
J.nr.: 01.25.01/24FM-LABU-00027
L 134 - 2023-24 - Bilag 2: Dokumenter fra Inatsisartuts behandling af lovforslaget
2856610_0004.png
24.04.24
FM2024/27
Udvalgets indstillinger
Et enigt udvalg indstiller på denne baggrund beslutningsforslaget til vedtagelse.
Med disse bemærkninger, og med den i betænkningen anførte forståelse, skal udvalget overgive
forslaget til 2. behandling.
Anders Olsen
Formand
Hans Enoksen
Harald Bianco
Asii Chemnitz Narup
Kuno Fencker
4
____________
FM2024/27.
J.nr.: 01.33.03-00184
J.nr.: 01.25.01/24FM-LABU-00027