Udvalget for Forretningsordenen 2023-24
L 133 Bilag 6
Offentligt
2863944_0001.png
Til lovforslag nr.
L 133
Folketinget 2023-24
Betænkning afgivet af Udvalget for Forretningsordenen den xx. maj 2024
2. Udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om undersøgelse af beslutningen om
hjemsendelse af ledende medarbejdere i Forsvarets Efterretningstjeneste
(Udvidelse af undersøgelsen)
[af justitsministeren (Peter Hummelgaard)]
1. Ændringsforslag
Danmarksdemokraternes, Liberal Alliances, Det Konser-
vative Folkepartis, Enhedslistens og Alternativets medlem-
mer af udvalget har stillet 9 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
<>
Radikale Venstre, Dansk Folkeparti, Siumut, Inuit Ataqa-
tigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og der-
med ikke adgang til at komme med indstillinger eller politi-
ske bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Danmarksdemokraterne, Liberal Alliance, Det Konserva­
tive Folkeparti, Enhedslisten og Alternativet
Danmarksdemokraternes, Liberal Alliances, Det Konser-
vative Folkepartis, Enhedslistens og Alternativets medlem-
mer af udvalget bemærker, at regeringen og SF med dette
lovforslag ønsker at udvide den igangværende FE-undersø-
gelseskommissions mandat. Men DD, LA, KF, EL og ALT
mener, at både den igangværende FE-undersøgelse og den
foreslåede udvidelse af undersøgelsen har klare mangler,
fordi selve undersøgelseskommissoriet er lukket og afgræn-
set for smalt, hvilket risikerer at medføre, at FE-sagen aldrig
bliver ordentlig belyst.
DD, LA, KF, EL og ALT mener, det er vigtigt, at der er
tillid til vores efterretningstjenester og vores myndigheder i
Danmark. For at opretholde tilliden hertil mener DD, LA,
KF, EL og ALT, at det er afgørende, at hele FE-sagen kule-
graves, så centrale spørgsmål ikke kan stå uafklaret hen.
Derfor finder DD, LA, KF, EL og ALT grundlag for, at
der stilles en række ændringsforslag om den igangværende
FE-undersøgelse og den foreslåede udvidelse af undersøgel-
sen. Det er for DD, LA, KF, EL og ALT afgørende, at
undersøgelsen af FE-sagen udvides og åbnes op.
Derfor foreslår DD, LA, KF, EL og ALT, at det ikke kun
skal undersøges, om der blev »varetaget usaglige hensyn« i
forbindelse med tjenestefritagelsen af ledende medarbejdere
i Forsvarets Efterretningstjeneste og i håndteringen af straf-
fesagerne mod Lars Findsen og Claus Hjort Frederiksen,
men at undersøgelsen skal omfatte alle typer af fejl og for-
sømmelser.
For det andet foreslår DD, LA, KF, EL og ALT, at til-
rettelæggelsen af undersøgelsens indhold skal udvides, så
undersøgelsen skal afdække, hvem der traf beslutningerne
i hele FE-forløbet, herunder om hjemsendelse af ledende
medarbejdere, hvad grundlaget var for beslutningerne, og
hvem der blev orienteret om og/eller indgik i drøftelser om
de pågældende beslutninger i hele FE-sagen.
For det tredje mener DD, LA, KF, EL og ALT, at det er
vigtigt i forbindelse med en eventuel placering af ansvaret
for FE-sagen, at den allerede foreslåede udvidelse af foræl-
delsesfristen i ministeransvarlighedsloven omfatter alt mate-
riale, som undersøgelsen finder undervejs i sit arbejde. Der-
for foreslår DD, LA, KF, EL og ALT, at forældelsesfristen i
ministeransvarlighedsloven udvides til at omfatte alt materi-
ale.
For det fjerde mener DD, LA, KF, EL og ALT, at det
er afgørende, at undersøgelsen af hele FE-sagen forankres i
DokumentId
Journalnummer
L 133 - 2023-24 - Bilag 6: 2. betænkningsudkast
2863944_0002.png
2
Folketinget. Derfor foreslår DD, LA, KF, EL, DF og ALT, at
undersøgelseskommissionen omdannes til en gransknings-
kommission.
For det femte mener DD, LA, KF, EL og ALT også,
at udvidelsen af FE-undersøgelsen ikke kun skal gælde for
Claus Hjort Frederiksen og Lars Findsen. Derfor foreslår
DD, LA, KF, EL og ALT, at udvidelsen skal gælde for alle
personer, imod hvem der har været rejst sager, som efterføl-
gende er blevet opgivet af myndighederne, i hele FE-sagen.
Desuden ønsker DD, LA, KF, EL og ALT at sikre, at hele
undersøgelsen af FE-sagen sker under størst mulig åbenhed.
Endelig bemærker DD, LA, KF, EL og ALT, at regerin-
gen og SF havde alle muligheder for at udvide den igang-
værende FE-undersøgelseskommission i et nødvendigt om-
fang. Derfor mener DD, LA, KF, EL og ALT, at det er
regeringens og SF�½s ansvar, hvis FE-sagen aldrig bliver or-
dentligt belyst. Dette ansvar mener DD, LA, KF, EL og ALT
særlig skal ses i lyset af, at den overvejende forudsætning
for, at SF indgik en aftale med regeringen om at udvide
FE-undersøgelseskommissionen i så lille et omfang, var, at
regeringen havde et indenrigspolitisk flertal, hvilket ikke
længere gør sig gældende.
<Parti/partier>
<>
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af et mindretal (DD, LA, KF, EL og ALT), tiltrådt af: (…)
Til § 1
1)
Efter nr. 1 indsættes:
»01.
Overalt i loven ændres »undersøgelseskommission« til:
»granskningskommission«, »Undersøgelseskommission« til:
»Granskningskommission«, »undersøgelseskommissionen«
til: »granskningskommissionen« og »undersøgelseskommis-
sions« til: »granskningskommissions«.
02.
I
§ 1, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »justitsministeren« til: »Fol-
ketinget«.
03.
§ 1, stk. 2, 1. pkt.,
affattes således:
»Folketinget udpeger en person, der som udspørger i
overensstemmelse med granskningskommissionens bestem-
melser tilrettelægger og foretager afhøringer i gransknings-
kommissionen.«
04.
I
§ 1, stk. 3,
ændres »Justitsministeren« til: »Folketin-
get«.«
[Omdannelse af undersøgelseskommissionen til en gransk-
ningskommission]
2)
Efter nr. 1 indsættes:
»05.
§ 3, stk. 1, 2. pkt.,
affattes således:
»Kommissionen skal i den forbindelse undersøge alle
typer af fejl og forsømmelser i myndigheders og ministres
handlinger og involveringer i forbindelse med tjenestefrita-
gelsen.««
[Udvidelse af undersøgelsen af tjenestefritagelsen]
3)
Nr. 2
affattes således:
»2.
I
§ 3
indsættes efter stk. 1 som nyt stykke:
»Stk. 2.
Kommissionen skal i den forbindelse undersøge
alle typer af fejl og forsømmelser i forbindelse med efterret-
ningstjenesternes og anklagemyndighedens iværksættelse og
tilrettelæggelse af efterforskning og retsforfølgning mod alle
personer, imod hvem der har været rejst sager, som efterføl-
gende er blevet opgivet af myndighederne, i det samlede
FE-kompleks.««
[Udvidelse af undersøgelsen af straffesagerne]
4)
I den under
nr. 2
foreslåede ændring af
§ 3
indsættes
efter det foreslåede stk. 2 som nyt stykke:
»Stk. 3.
Undersøgelseskommissionen skal som led i sin
undersøgelse efter stk. 1 og 2 afdække, hvem der traf beslut-
ningerne i hele FE-forløbet, herunder hjemsendelse af leden-
de medarbejdere, hvad grundlaget var for beslutningerne, og
hvem der blev orienteret om og/eller indgik i drøftelser om
de pågældende beslutninger i hele FE-sagen.«
Stk. 2-4 bliver herefter stk. 4-6.
[Tilrettelæggelse af undersøgelsens indhold]
5)
Efter nr. 5 indsættes:
»06.
I
§ 14, stk. 1, 2. pkt.,
ændres »justitsministeren« til:
»Folketinget«.«
[Omdannelse af undersøgelseskommissionen til en gransk-
ningskommission]
6)
Efter nr. 6 indsættes:
»07.
I
§ 22, stk. 1, 3. pkt.,
ændres »Justitsministeren« til:
»Folketinget«.«
[Omdannelse af undersøgelseskommissionen til en gransk-
ningskommission]
7)
Nr. 7
affattes således:
»7.
I
§ 22, stk. 2, 1. pkt.,
indsættes efter »§ 3, stk. 1«: »og
2«, og justitsministeren« ændres til: »Udvalg vedrørende
Efterretningstjenesterne«.«
[Omdannelse af undersøgelseskommissionen til en gransk-
ningskommission]
8)
Efter nr. 7 indsættes:
»08.
§ 22, stk. 2, 3. pkt.,
udgår.«
[Omdannelse af undersøgelseskommissionen til en gransk-
ningskommission]
9)
I det under
nr. 8
foreslåede
kapitel 8 a
ændres i
§ 22
a
»undersøgelseskommissionens undersøgelse, jf. § 3, stk. 1
og 2,« til:
L 133 - 2023-24 - Bilag 6: 2. betænkningsudkast
2863944_0003.png
3
»i alt materiale, som omfattes af undersøgelseskommissio-
nens undersøgelse«.
[Udvidelse af forældelsesfrist]
Bemærkninger
Til nr. 1
Ad. nr. 01
Med ændringsforslaget forslås det, at »undersøgelses-
kommission« i ordets forskellige variationer overalt i loven
ændres til »granskningskommission«.
Ændringsforslaget er en konsekvens af, at kommissionen
nedsættes i form af en granskningskommission i stedet for
en undersøgelseskommission.
Ændringsforslaget indebærer, at undersøgelseskommissi-
onen vil blive omdannet til en granskningskommission.
Ad. nr. 02
Med ændringsforslaget foreslås det, at
§ 1, stk. 1, 1. pkt.,
i FE-undersøgelseskommissionsloven ændres således, at det
er Folketinget – i stedet for justitsministeren – der udpeger
de tre medlemmer til granskningskommissionen.
Ændringsforslaget er en konsekvens af, at kommissionen
nedsættes i form af en granskningskommission i stedet for
en undersøgelseskommission.
Ad. nr. 03
Med ændringsforslaget foreslås det, at
§ 1, stk. 2, 1. pkt.,
i FE-undersøgelseskommissionsloven ændres således, at det
er Folketinget – i stedet for justitsministeren – der udpeger
den person, der som udspørger i overensstemmelse med
granskningskommissionens bestemmelser tilrettelægger og
foretager afhøringer i kommissionen.
Ændringsforslaget er en konsekvens af, at kommissionen
nedsættes i form af en granskningskommission i stedet for
en undersøgelseskommission.
Ad nr. 04
Med ændringsforslaget foreslås det, at §
1, stk. 3,
i FE-
undersøgelseskommissionsloven ændres, således at det er
Folketinget – i stedet for justitsministeren – der sørger for,
at fornøden sekretariatsbistand og anden praktisk bistand
stilles til rådighed for granskningskommissionen.
Ændringsforslaget er en konsekvens af, at kommissionen
nedsættes i form af en granskningskommission i stedet for
en undersøgelseskommission.
Til nr. 2
Det fremgår af FE-undersøgelseskommissionslovens § 3,
stk. 1, at undersøgelseskommissionen har til opgave at un-
dersøge forløbet vedrørende tjenestefritagelsen af ledende
medarbejdere i Forsvarets Efterretningstjeneste, der fandt
sted i august 2020. Kommissionen skal i den forbindelse
undersøge, om der i forbindelse med tjenestefritagelsen blev
varetaget usaglige hensyn.
Med ændringsforslaget foreslås det, at lovens
§ 3, stk. 1,
2. pkt.,
ændres, således at undersøgelsen ikke er afgrænset
til at undersøge, om der i forbindelse med tjenestefritagelsen
blev varetaget usaglige hensyn. Undersøgelsen af tjeneste-
fritagelsen vil således skulle omfatte alle typer af fejl og
forsømmelser ved myndigheders og ministres handlinger og
involveringer i forbindelse med tjenestefritagelsen.
Til nr. 3
Med ændringsforslaget foreslås det, at det foreslåede §
3, stk. 2, i lovforslagets § 1, nr. 2, ændres, så undersøgel-
sen ikke er afgrænset til at undersøge, om der i forbindel-
se med efterretningstjenesternes og anklagemyndighedens
iværksættelse og tilrettelæggelse af efterforskningen og rets-
forfølgningen blev varetaget usaglige hensyn. Undersøgel-
sen af tjenestefritagelsen vil således skulle omfatte alle ty-
per af fejl og forsømmelser ved myndigheders og ministres
handlinger og involveringer i forbindelse med tjenestefrita-
gelsen. Endvidere foreslås, at undersøgelsen ikke er begræn-
set til kun at omfatte straffesagerne mod Claus Hjort Frede-
riksen og Lars Findsen, men også omfatter alle personer,
imod hvem der har været rejst sager, som efterfølgende
er blevet opgivet af myndighederne, i det samlede FE-kom-
pleks, herunder en 63-årig tidligere medarbejder i Politiets
Efterretningstjeneste (PET).
Til nr. 4
Med ændringsforslaget foreslås det, at der indsættes en
bestemmelse i FE-undersøgelseskommissionslovens
§ 3, stk.
3,
hvorefter det fastslås, at undersøgelseskommissionen som
led i sin undersøgelse efter stk. 1 og 2 skal afdække, hvem
der traf beslutningerne i hele FE-forløbet, herunder hjem-
sendelse af ledende medarbejdere, hvad grundlaget var for
beslutningerne, og hvem der blev orienteret om og/eller
indgik i drøftelser om de pågældende beslutninger i hele
FE-sagen.
Den foreslåede ændring vil medføre, at kommissionens
tilrettelæggelse af undersøgelsen skal ske på en sådan måde,
at ovennævnte forhold afdækkes.
Til nr. 5
Med ændringsforslaget foreslås det, at
§ 14, stk. 1, 2.
pkt.,
i FE-undersøgelseskommissionsloven ændres, således
at det er Folketinget – i stedet for justitsministeren – der
fastsætter salær eller godtgørelse, hvis der på tidspunktet for
kommissionens afslutning endnu ikke er truffet afgørelse om
fastsættelse af salær eller godtgørelse.
Til nr. 6
Med ændringsforslaget foreslås det, at
§ 22, stk. 1, 3.
pkt.,
i FE-undersøgelseskommissionslovens ændres, således
at det er Folketinget – i stedet for justitsministeren – der
offentliggør beretningen efter lovens § 22, stk. 1.
Beretningen skal udarbejdes og offentliggøres i en form,
som ikke indeholder informationer, der vil kunne skade for-
holdet til fremmede magter, statens sikkerhed eller tredje-
mand.
Ændringsforslaget er en konsekvens af, at kommissionen
nedsættes i form af en granskningskommission i stedet for
en undersøgelseskommission.
Til nr. 7
Med ændringsforslaget foreslås det, at det foreslåede
§
22, stk. 2, 1. pkt.,
i lovforslagets § 1, nr. 7, ændres, således
L 133 - 2023-24 - Bilag 6: 2. betænkningsudkast
2863944_0004.png
4
at det er granskningskommissionen frem for undersøgelses-
kommissionen, som vil skulle afgive en eventuel yderligere
beretning, som ikke offentliggøres, såfremt kommissionen
vurderer, at den beretning, der er omtalt i stk. 1, ikke kan
udformes således, at den indeholder en tilstrækkelig rede-
gørelse for de spørgsmål, som undersøgelseskommissionen
skal undersøge efter § 3, stk. 1 og 2. Det følger endvidere
af ændringsforslaget, at en sådan beretning vil skulle afgives
til Folketingets Udvalg vedrørende Efterretningstjenesterne
frem for til justitsministeren.
Det forudsættes, at udvalgets adgang til beretningen sker
under sikkerhedsmæssigt betryggende rammer.
Det forudsættes, at der i alle tilfælde vil være fuld offent-
lighed om resultatet af kommissionens eventuelle ansvars-
vurderinger.
Ændringsforslaget er en konsekvens af, at kommissionen
nedsættes i form af en granskningskommission i stedet for
en undersøgelseskommission.
Til nr. 8
Med ændringsforslaget foreslås det, at
§ 22, stk. 2, 3. pkt.,
i FE-undersøgelseskommissionsloven, hvorefter justitsmini-
steren giver Folketingets Udvalg vedrørende Efterretnings-
tjenesterne adgang til beretningen, udgår.
Ændringsforslaget er en konsekvens af ændringsforslag
nr. 7, hvorefter granskningskommissionen vil skulle afgive
en eventuel beretning efter lovens § 22, stk. 2, til Folketin-
gets Udvalg vedrørende Efterretningstjenesterne.
Til nr. 9
Med ændringsforslaget foreslås det, at det foreslåede
§
22 a
i lovforslagets § 1, nr. 8, ændres, således at udvidelsen
af forældelsesfristen i ministeransvarlighedsloven omfatter
alt materiale, som omfattes af undersøgelseskommissionens
undersøgelse.
Ændringen vil betyde, at ministres eventuelle strafansvar
for alt materiale, som omfattes af undersøgelseskommissio-
nens undersøgelse, ikke forældes, før tidligst 6 måneder ef-
ter at undersøgelseskommissionen har afgivet sin beretning.
4. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 20. marts 2024 og var
til 1. behandling den 9. april 2024. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Udvalget for Forret-
ningsordenen.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i <antal> møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og justitsministeren sendte den 10. januar
2024 dette udkast til udvalget, jf. UFO alm. del – bilag
31. Den 20. marts 2024 sendte justitsministeren høringssva-
rene og et høringsnotat til udvalget, jf. L 133 – bilag 1.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 6 bilag på lovforsla-
get.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 1 skriftlig
henvendelse om lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 10 spørgsmål
til justitsministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren
har besvaret.
Søren Gade (V)
fmd.
Leif Lahn Jensen (S)
nfmd.
Jeppe Søe (M) Karsten Hønge (SF) Karina Adsbøl (DD)
Rasmus Horn Langhoff (S) Benny Engelbrecht (S) Christian Rabjerg Madsen (S) Jens Joel (S) Lea Wermelin (S)
Mogens Jensen (S) Lars Christian Lilleholt (V) Torsten Schack Pedersen (V) Henrik Frandsen (M) Peter Skaarup (DD)
Lise Bech (DD) Ole Birk Olesen (LA) Mai Mercado (KF) Karina Lorentzen Dehnhardt (SF) Trine Pertou Mach (EL)
Helene Liliendahl Brydensholt (ALT)
Radikale Venstre, Dansk Folkeparti, Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke
medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Danmarksdemokraterne – Inger Støjberg (DD)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Liberal Alliance (LA)
50
22
16
15
15
Radikale Venstre (RV)
Dansk Folkeparti (DF)
Alternativet (ALT)
Siumut (SIU)
Inuit Ataqatigiit (IA)
7
7
5
1
1
L 133 - 2023-24 - Bilag 6: 2. betænkningsudkast
2863944_0005.png
5
Moderaterne (M)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Enhedslisten (EL)
14
10
9
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
1
1
5