Børne- og Undervisningsudvalget 2023-24
L 131 Bilag 1
Offentligt
2838585_0001.png
UDKAST
Departementet
Juridisk Kontor
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: +45 33 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
Høringsnotat om forslag til lov om ændring af folkesko-
leloven
(Forlængelse af de udvidede frihedsgrader om afkortning af
skoleugens længde og målsætningen om fuld kompetence-
dækning i skoleåret 2024/25)
Indholdsfortegnelse
1. Høringen
1.1. Høringsperiode
1.2. Hørte myndigheder, organisationer m.v.
2. Høringssvarene
2.1. Generelle bemærkninger til lovforslaget
2.2. Forlængelse af muligheden for afkortning af skole-
ugens længde
2.3. Forlængelse af muligheden for at fravige kravet om
fuld kompetencedækning
1. Høringen
1.1. Høringsperiode
Et udkast til forslag til lov om ændring af folkeskoleloven
(Forlængelse af de udvidede frihedsgrader om afkortning af
skoleugens længde og målsætningen om fuld kompetence-
dækning i skoleåret 2024/25) har i perioden fra den 8. de-
cember 2023 til den 19. januar 2024 været sendt i høring hos
en række myndigheder, organisationer m.v.
Udkastet til lovforslag blev den 8. december 2023 endvidere
sendt til Børne- og Undervisningsudvalget til orientering.
Herudover blev udkastet til lovforslag offentliggjort på Hø-
ringsportalen den 8. december 2023.
1.2. Hørte myndigheder, organisationer m.v.
Nedenfor følger en alfabetisk oversigt over hørte myndighe-
der, organisationer m.v.
Ud for hver høringspart er det ved afkrydsning angivet, om
der er modtaget høringssvar, og om høringsparten i givet
fald havde bemærkninger til udkastet til lovforslag.
25. januar 2024
Sagsnr.: 23/28753
L 131 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2838585_0002.png
Høringspart
Hørings- Bemærk- Ingen be-
svar mod- ninger
mærk-
taget
ninger
Ankestyrelsen
X
X
Børne- og Ungdomspæ-
X
X
dagogernes Landsfor-
bund (BUPL)
Børne- og Ungdomspæ-
dagogernes Landsfor-
bund (BUPL) – Leder-
forening
Børnenes Bureau
Børne- og Kulturchef-
foreningen
Børnerådet
Børnesagens Fællesråd
Børns Vilkår
Centralorganisationer-
nes Fællesudvalg (CFU)
CEPOS
Cevea
Daginstitutionernes
Lands-Organisation
(DLO)
Danmarks Lærerfor-
ening
Danmarks Private Sko-
ler – grundskoler &
gymnasier
Danmarks Vejlederfor-
ening
Dansk Psykolog For-
ening
Dansk Skoleforening
for Sydslesvig
Dansk Ungdoms Fæl-
lesråd
Danske Musik- og Kul-
turskoler
Danske Skoleelever
Danske SOSU-skoler
Danske SOSU-skoler –
Bestyrelserne
Danske Underviserorga-
nisationers Samråd
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
2
L 131 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2838585_0003.png
Datatilsynet
DEA
Den uvildige konsulent-
ordning på handicap-
området (DUKH)
Det Centrale Handicap-
råd
Deutscher Schul- und
Sprachverein für
Nordschleswig
Efterskoleforeningen
Erhvervsstyrelsens Om-
råde for Bedre Regule-
ring (OBR)
EVA – Danmarks Eva-
lueringsinstitut
Fagbevægelsens Hoved-
organisation
Fagligt Fælles Forbund
Folkeligt Oplysnings
Forbund
Fora
Fag og Arbejde (FOA)
Foreningen af katolske
skoler i Danmark
Foreningen af Kristne
Friskoler
Foreningen af Ledere
ved Danskuddannelser
Foreningen for Foræl-
dre til Elever i Fri- og
Privatskoler
Foreningen Frie Fag-
skoler
Foreningen til gavn for
børn og unge (fobu)
Foreningsfællesskabet
Ligeværd
Forhandlingsfællesska-
bet
Forældrenes Landsorga-
nisation (FOLA)
Frie Skolers Lærerfor-
ening
Friskolerne
HK/Kommunal
HK/Stat
X
X
X
X
X
X
3
L 131 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2838585_0004.png
HvorErDerEnVoksen
KL
Landdistrikternes Fæl-
lesråd
Landselevbestyrelsen
for det pædagogiske
område
Landselevbestyrelsen
for social- og sundheds-
området
Landsforeningen af 10.
Klasseskoler i Danmark
Landsforeningen af
Ungdomsskoleledere
Landsforeningen for
Socialpædagoger
Landsorganisationen
Danske Daginstitutio-
ner (LDD)
Landsorganisationen for
sociale tilbud (LOS)
Landssammenslutnin-
gen af Foreninger for
Selvstændige Børnepas-
sere
Lederne
Ledersamrådet
Lilleskolerne
LOF
Lærernes Centralorgani-
sation
Lær for Livet
OpenDenmark
Ordblindeforeningen
Red Barnet
Rigsrevisionen
Rådet for Børns Læring
Sammenslutningen af
Steinerskoler i Danmark
Sammenslutningen af
Unge Med Handicap
Samrådet af Specialsko-
leledere
Selvejende og private in-
stitutioners forening
(Spifo)
X
X
X
X
4
L 131 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2838585_0005.png
Skole og Forældre
Skolelederforeningen
Socialpædagogernes
Landsforbund
Uddannelsesforbundet
Uddannelseslederne
Ungdomsringen
Ungdomsskoleforenin-
gen
X
X
X
X
2. Høringssvarene
Nedenfor gengives de væsentligste punkter i de indkomne
høringssvar om udkastet til lovforslag.
Børne- og Undervisningsministeriets bemærkninger til hø-
ringssvarene er skrevet med kursiv.
2.1. Generelle bemærkninger til lovforslaget
Den offentlige høring viser, at der generelt er opbakning til
lovforslaget.
Skolelederforeningen
bakker op om lovforslaget og anfø-
rer, at det giver folkeskolerne fleksibilitet til at skabe den
bedste skole ud fra den lokale kontekst og muligheder. For-
eningen anfører i forlængelse heraf, at man imødeser mere
permanente frihedsgrader, da det skaber usikkerhed på sko-
lerne ikke at vide, hvilke muligheder man har i forhold til en
længerevarende planlægning af skolens organisering, og at
etårige forlængelser kan være en barriere for udvikling af
skolerne. Foreningen har et stort ønske om permanente fri-
hedsgrader og ser derfor frem til, at frihedsgraderne skal
drøftes i forbindelse med regeringens folkeskoleudspil.
BUPL
bemærker, at skolerne og kommunerne har sat stor
pris på større frihed til at tilrettelægge undervisningen ud fra
de lokale behov og ønsker og finder, at lovforslagets intenti-
oner om at sikre større tillid og nærhed samt mindske unød-
vendigt bureaukrati og styring ved at give medarbejdere og
ledere øget frihed og handlerum til at udvikle kvaliteten, po-
sitivt. BUPL bemærker, at det er vigtigt, at den øgede frihed
omsættes med udgangspunkt i, hvad der bedst gavner ele-
vernes trivsel, dannelse og udvikling og ikke kun klassens
faglige udvikling.
Lederne
bakker op om frisættelse af folkeskolen og bemær-
ker, at selvom folkeskolen er underlagt fælles mål, regler og
5
L 131 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
principper, bør beslutningskraften og evne til at handle i for-
hold til de konkrete hverdagsopgaver ligge der, hvor faglig-
heden er størst, nemlig hos skoleledelsen, lærerne og pæda-
gogerne.
Lær for Livet
finder det positivt, at skolerne gives større
frihed til selv at tilrettelægge skoledagen, og at det giver de
enkelte skoler bedre muligheder for at imødekomme og un-
derstøtte elevernes trivsel og læring, samt at forligspartierne
er enige om at drøfte behovet for at gøre denne ordning per-
manent i forbindelse med de snarlige drøftelser af folkesko-
leudspillet ”Forberedt på fremtiden II”.
2.2. Forlængelse af muligheden for afkortning af skole-
ugens længde
BUPL
bemærker, at der med lovforslaget ikke tages hensyn
til, at fritidsinstitutionerne med en kortere skoledag skal øge
deres åbningstid, og der ikke gives mulighed for, at de fri-
givne ressourcer kan overføres til en eventuel fritidsinstitu-
tions øgede åbningstid. BUPL anfører, at de frigivne perso-
naleressourcer skal tilgå fritidsinstitutionerne i et omfang, så
de modsvarer den øgede åbningstid i SFO, fritidshjem og
klubtilbud, som bliver en konsekvens af frihedsgraderne, og
at SFO’en som del af skolen også kan have gavn af de fri-
givne ressourcer til at styrke arbejdet med børnenes trivsel,
på samme måde som lovforslaget lægger op til, at undervis-
ningen kan have.
BUPL
anfører, at når lovforslaget ikke implicerer, at fri-
givne personaleressourcer fra afkortning af skoledagen au-
tomatisk tilgår fritidsinstitutionerne, bør det skrives ind i lo-
vens bemærkninger, at kommunalbestyrelsen skal beslutte
den konkrete finansiering af øget åbningstid i fritidsinstitu-
tionerne, når der gives tilladelse til at konvertere understøt-
tende undervisning og forkorte skoledagen for klassetrin,
hvor én eller flere elever går i fritidsinstitution.
Ungdomsringen
er bekymrede for de konsekvenser, som
lovforslaget vil få for børn og unges muligheder for et godt
og aktivt fritidsliv i regi af SFO’er, fritidsklubber og ung-
domsklubber. Ungdomsringen anfører, at det af lovforslaget
fremgår, at der ikke lokalt følger penge med fra den nedsatte
skoletid over i fritidsdelen og bemærker videre, at der ikke
fra regeringens side er anvist andre finansieringsmuligheder
for kommunerne til fritidsdelen, og at dette ikke hænger
sammen med de meldinger, som bl.a. ministeren har været
6
L 131 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
ude med omkring vigtigheden af de unges fritidstilbud. Ung-
domsringen anfører, at lovforslaget kan medføre, at fritids-
tilbud forringes, idet de eksisterende ressourcer skal fordeles
over længere tid, eller at de eksisterende fritidstilbud skæres
i åbningstiden. Ungdomsringen foreslår en justering af lov-
forslaget, således, at det ikke bliver børn og unges fritidsliv,
der skal betale prisen for skolernes frihed, eller at der vil
blive tilført andre ressourcer til fritidsområdet.
FOLA
bemærker, at det er problematisk, at man igen for-
længer en ordning, som underminerer landets SFO’er og
klubber, og at der skal følge ressourcer med, når åbningsti-
den øges i disse tilbud som konsekvens af, at skoledagen for-
kortes og opfordrer til, at der øremærkes midler til kommu-
nerne, så de kan finansiere en længere åbningstid i fritidstil-
buddene. FOLA anfører, at man accepterer en markant ned-
skæring og nedprioritering af hele fritidsområdet ved at lade
det være op til det kommunale selvstyre at finde pengene.
FOLA bakker op om en kortere skoledag og en statsfinan-
sieret udvidelse af åbningstid i landets fritidstilbud.
Danmarks Lærerforening
bifalder muligheden for konver-
tering af den understøttende undervisning og bemærker, at
det er foreningens erfaring, at konvertering af den understøt-
tende undervisning, hvor ressourcerne bliver i undervinsin-
gen, bidrager til øget kvalitet i undervisningen og klassens
fællesskab. Foreningen bemærker hertil, at mange skoler al-
lerede har gode erfaringer med omlægning af den understøt-
tende undervisning til fordel for eleverne, og at det derfor er
vigtigt, at denne ressource ikke anvendes til andre tiltag eller
aktiviteter, da eleverne dermed vil opleve en kvalitetsforrin-
gelse.
Børne- og Kulturchefforeningen
finder, at det positivt at
videreføre muligheden for fuld afkortning af skoleugens
længde, og at det tilgodeser det lokale handlerum på skolen,
men at der kan være behov for en opmærksomhed på finan-
sieringen af udvidet SFO-tilbud ved kortere skoledage.
Danske Skoleelever
finder det positivt, at hvis en klasse
vurderes til at have behov for to-voksenordninger, små hold,
turboforløb mm., kan den understøttende undervisning kon-
verteres til disse aktiviteter med et tilsvarende personale-
forbrug i en afgrænset tidsperiode. Danske Skoleelever an-
fører, at den understøttende undervisning som udgangspunkt
bør bevares med særligt fokus på elevernes faglige udvik-
ling, og at afkortning af skoleugens længde ved at konvertere
7
L 131 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
al understøttende undervisning, bør ske med omhu. Danske
Skoleelever bemærker, at de enkelte tilfælde bør vurderes
individuelt med fokus på, om dispensationen vil gavne ele-
verne i højere grad, end den understøttende undervisning vil
kunne og opfordrer til, at elevrepræsentanterne i skolebesty-
relserne inddrages aktivt i processen, hvor skolens ledelse
indhenter en udtalelse fra skolebestyrelsen, så eleverne har
mulighed for at dele deres perspektiver og ytre egne behov
tidligt i processen.
FOA
bakker op om, at skoler og kommuner gives mulighed
for fleksibilitet og frihed til lokalt at afkorte skoleugens
længde, når de frigivne personaleressourcer anvendes til at
tilrettelægge undervisningen på måder, der skaber bedre be-
tingelser for læring og trivsel for den enkelte elev og klassen
som helhed, fx øget brug af to-voksenundervisning og un-
dervisning i små hold, og at elever tilbydes plads i SFO eller
fritidsordning i de timer, som undervisningstiden afkortes
uden særskilt betaling fra forældrene. På denne måde sikres,
at der er et tilbud til alle børn i den samlede undervisningstid,
uanset om de er indskrevet i SFO eller fritidstilbud eller ej.
FOA
bemærker, at forslagets afledte effekter på SFO- og fri-
tidstilbuddenes rammevilkår og økonomi og de konsekven-
ser, det vil have for indhold og kvalitet, er bekymrende. FOA
er bekymret for, om der lokalt prioriteres de fornødne res-
sourcer til den udvidede åbningstid og anfører, at der uden
tilførsel af økonomi ved udvidet åbningstid vil ske forringel-
ser af normeringer, indhold og kvalitet i fritidstilbuddene, og
at indskrevne børn og deres forældre indirekte kommer til at
betale for den udvidede åbningstid med lavere normeringer
og kvalitet i den samlede åbningstid. FOA bemærker, at der
er behov for at se på finansieringen af den udvidede åbnings-
tid i SFO og fritidstilbud som følge af afkortning af skole-
ugens længde.
Børne- og Undervisningsministeriet bemærker for så vidt
angår finansieringen af den øgede åbningstid i skolefritids-
ordning eller andet relevant fritidstilbud mv. som følge af en
afkortning af skoleugens længde, at der med lovforslaget gi-
ves videre muligheder for tilrettelæggelsen af skoledagens
længde i skoleåret 2024/25, og at kommunalbestyrelsen kan
beslutte at gøre brug af disse muligheder, hvis det vurderes
at være den rigtige løsning for eleverne, eller at lade være.
Det er kommunerne, som har ansvaret for pasningsordnin-
gerne, herunder også ansvaret for finansieringen inden for
8
L 131 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
gældende lovmæssige rammer. Det er således op til kommu-
nalbestyrelserne i de enkelte kommuner at fastlægge kvalitet
og indhold i skolefritidsordningerne eller andre relevante
fritidstilbud i overensstemmelse med lokale prioriteringer,
ønsker og behov. Kommunerne skal derfor selv tilvejebringe
den nødvendige finansiering, hvis de træffer beslutning om
at afkorte skoleugens længde, og der derved opstår et øget
pasningsbehov. Det er op til kommunalbestyrelsen at vur-
dere omfanget af den nødvendige finansiering.
Hvis kommunalbestyrelsen beslutter at gøre brug af mulig-
hederne, vil dette skulle finansieres inden for kommunens ek-
sisterende ramme, ligesom det er tilfældet, hvis kommunerne
vælger at afkorte skoledagens længde efter reglerne i folke-
skolelovens § 16 b og § 16 d.
2.3. Forlængelse af muligheden for at fravige kravet om
fuld kompetencedækning
Danske Musik- og Kulturskoler
er bekymrede for kvalite-
ten i undervisningen i faget musik, da mange folkeskoler al-
lerede i dag ikke lever op til kompetencedækningen, og gør
i denne forbindelse opmærksom på behovet for, at der ud-
dannes flere folkeskolelærere i faget musik, og at der skabes
bedre grundlag for, at musik- og kulturskolerne kan under-
støtte og bidrage til faget i folkeskolen.
Danmarks Lærerforening
finder det vigtigt, at fravigelsen
af kravet om kompetencedækning modsvares af en præcise-
ring af, at uddannelseskravet til varetagelse af undervisnin-
gen i folkeskolen skal overholdes.
Børne- og Kulturchefforeningen
finder det positivt med
videreførelsen af muligheden for fravigelse af målsætningen
om fuld kompetencedækning, da det tilgodeser det lokale
handlerum på skolen.
Lederne
bemærker, at målsætningen om kompetencedæk-
ning og lærerstabilitet ikke er hinandens modsætninger,
tværtimod, og anfører, at selvom der kan være nogle positive
muligheder i at fravige målsætningen om fuld kompetence-
dækning, som f.eks. at nogle klasser i højere grad kan have
samme lærer i løbet af skoledagen, går mange ud af folke-
skolen uden at have basale færdigheder i orden. Det fleksible
greb må derfor ikke være på bekostning af elevernes færdig-
heder, særligt ikke i kernefag som dansk, matematik eller
sprogfagene.
9
L 131 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
Danske Skoleelever
finder det bekymrende, at man igen
lægger op til at fravige lovens målsætning om fuld kompe-
tencedækning i de obligatoriske fag og bemærker, at det er
en væsentlig forudsætning for at kunne sikre, at eleverne
modtager det nødvendige faglige løft, samt at der er kompe-
tent og veluddannet personale i klasserummet.
Danske Skoleelever
bemærker herudover, at uddannet pæ-
dagogisk personale er en vigtig komponent i at sikre en høj
trivsel i klasselokalet, og at forslaget er bekymrende, idet an-
delen af ikke faglært personale i grundskolen er steget på
landsplan de seneste år, hvilket muligheden for at fravige
kravet om fuld kompetencedækning i yderligere et skoleår
kan bidrage negativt til. Samtidig er man også opmærksom
på, at der med målet om en mere praksisfaglig skole vil opstå
en mangel på lærere, der kan undervise i fagene, og ser der-
for positivt på, at der i særtilfælde, i forbindelse med valgfag
eller mere praksisfaglig undervisning, er mulighed for at op-
rette to-voksenordninger, hvor eksempelvis faglærte eller
lærlinge tilknyttes en lokal folkeskole. Danske Skoleelever
anfører på denne baggrund, at kravet om fuld kompetence-
dækning bør kunne afviges i særlige tilfælde, hvor det bidra-
ger til en mere praksisfaglig og åben skole, men ikke i den
almene undervisning.
FOA
ser et stort potentiale i at øge den lokale frihed og flek-
sibilitet i tilrettelæggelsen af personaleressourcerne, så det
fx er muligt at etablere faste voksenteams i indskolingen
med gennemgående personale, som det anbefales i formand-
skabet af Rådet for Børns Lærings beretning for 2023. Fra-
vigelsen af kravet om fuld kompetencedækning giver også
mulighed for, at pædagogisk personale kan spille en central
rolle i de praktiske fag i folkeskolen. Det hilser FOA vel-
kommen. Pædagoger og pædagogiske assistenter har fra ud-
dannelsen kompetencerne til at udvikle, tilrettelægge og
gennemføre differentierede, fagligt velbegrundede aktivite-
ter med den enkelte elev og fællesskabet i centrum. Og flere
pædagogmedhjælpere har andre uddannelser, fx erhvervsud-
dannelser inden for byggeri og håndværk, som kvalificerer
dem til at undervise i praktiske fag i folkeskolen.
For FOA er det centralt, at både pædagogisk uddannet og
ikke-pædagogisk uddannet personale, som indgår i flerfag-
ligt samarbejde med lærere om undervisning, eller som selv-
stændigt varetager undervisning, løbende skal tilbydes ud-
10
L 131 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
dannelse- og kompetenceudvikling. Så det sikres, at det pæ-
dagogiske personale, der indgår i undervisningen, har viden
om elementerne i god undervisning, herunder bl.a. lærings-
miljø, struktur- og organisering af undervisning og undervis-
ningsforløb og interaktioner i undervisningen.
For FOA er det vigtigt, at der fortsat arbejdes for, at der ud-
dannes og ansættes flere uddannede lærere, så det sikres, at
forslaget ikke betyder, at andelen af uddannede lærere i fol-
keskolen mindskes.
Børne- og Undervisningsministeriet bemærker, at ministe-
riet er opmærksomt på, som det også fremhæves af flere af
høringsparterne, at det er en væsentlig forudsætning for at
kunne sikre, at eleverne modtager det tilsigtede faglige løft,
at undervisningen varetages af kompetent og veluddannet
undervisningspersonale. Det er i den forbindelse ministeri-
ets vurdering, at det er skolerne og kommunerne, der kender
eleverne bedst, og derfor bedst kan vurdere, hvilke tiltag og
indsatser der kan løfte den specifikke elev og elevgruppe, og
at skoler og kommuner generelt vil løfte dette ansvar sam-
vittighedsfuldt.
Ministeriet bemærker endvidere, at kompetencedæknings-
målsætningen alene gælder for undervisningen i folkesko-
lens fagrække, jf. folkeskolelovens § 5, det praktiske/musiske
valgfag, jf. folkeskolelovens § 9, stk. 8, samt 10. klasse, og at
målsætningen indebærer, at undervisningen skal varetages
af lærere, som enten har undervisningskompetence (tidli-
gere linjefag) fra læreruddannelsen i de fag, de underviser
i, eller har opnået en tilsvarende faglig kompetence via de-
res efteruddannelse mv. Kompetencedækningsmålsætningen
er således ikke relevant for pædagoguddannede, der er ansat
til at varetage undervisningen i børnehaveklassen, jf. folke-
skolelovens § 29, samt afgrænsede undervisningsopgaver
inden for deres kompetencer og kvalifikationer i øvrigt, jf.
folkeskolelovens § 29 a.
Der er alene foretaget enkelte ændringer af sproglig, redak-
tionel og lovteknisk karakter i lovforslaget.
11