Grønlandsudvalget 2023-24
L 13 Bilag 2
Offentligt
03-03-2023
FM 2023/48
Naalakkersuisut fremsætter hermed følgende beslutningsforslag i henhold til § 33 i
forretningsorden for Inatsisartut:
Forslag til Inatsisartutbeslutning om, at Grønlands Selvstyre tilslutter sig Forslag til Lov
om ændring af retsplejelov for Grønland (National Enhed for Særlig Kriminalitets
kompetence for Grønland mv.) og udkast til anordning om ikrafttræden for Grønland
af dele af lov om ændring af straffeloven, retsplejeloven, hvidvaskloven og forskellige
andre love
(Naalakkersuisoq for Råstoffer og Justitsområdet)
Begrundelse
Lovforslaget er udarbejdet som led i regeringens og Selvstyres arbejde med at udvikle danske
ansvarsområder i Grønland. Lovforslaget indeholder navnlig ændringer af retsplejelov for
Grønland, der har til formål at sikre, at det grønlandske samfund betjenes på samme måde
som i Danmark, således at National Enhed for Særlig Kriminalitet får kompetence til at bistå
Grønlands Politi i særligt komplicerede sager.
Med afsæt i aftalen om politiets og anklagemyndighedens økonomi 2021-2023 blev National
Enhed for Særlig Kriminalitet etableret i Danmark ved lov nr. 2601 af 28. december 2021
med virkning fra 1. januar 2022. Herved blev de mest specialiserede politi- og anklagerfaglige
kompetencer i politiet og anklagemyndigheden forenet og samlet i en enhed. National Enhed
for Særlig Kriminalitet efterforsker og strafforfølger nogle af de mest ressourcetunge og
komplekse sager, hvor der er grund til at antage, at overtrædelsen har et særligt betydeligt
omfang, er led i organiseret kriminalitet, indebærer komplekst samarbejde med udenlandske
retshåndhævende myndigheder, er udført ved anvendelse af særegne metode eller på anden
måde er af særlig kvalificeret karakter. National Enhed for Særlig Kriminalitet er organiseret
som politienhed med egen anklagemyndighed og kompetence til håndtering af den
landsdækkende og komplicerede opgaveportefølje. Justitsministeren har fået bemyndigelse til
at fastsætte nærmere regler om, hvilke kriminalitetsområder, der er omfattet af enhedens
område. Samtidig blev der med afsæt i aftalen oprettet en ny statsadvokatur, Statsadvokaten
for Særlig Kriminalitet, der bl.a. fører tilsyn med National Enhed for Særlig Kriminalitets
komplekse straffesagsbehandling.
Ved samme lejlighed blev der under National Enhed for Særlig Kriminalitets ledelse oprettet
et operativt samarbejde, hvor relevante myndigheder og udvalgte virksomheder og personer
kan arbejde tæt sammen om at bekæmpe og forebygge alvorlig og kompleks hvidvask og
terrorfinansiering. Justitsministeren er bemyndiget til at fastsætte nærmere regler om, at det
operative samarbejde kan behandle sager vedrørende andre kriminalitets-områder, der er
omfattet af National Enhed for Særlig Kriminalitets område. De deltagende myndigheder i
samarbejdet består navnlig af politiet, skatteforvaltningen og tilsynsmyndigheder på
_______________
FM 2023/48
AIAN – Sags nr.: 2022 - 12403
1
L 13 - 2023-24 - Bilag 2: Dokumenter fra Inatsisartuts behandling af lovforslaget
hvidvaskområdet. De private aktører, der kan deltage, er virksomheder og personer omfattet
af hvid-vaskloven som f.eks. pengeinstitutter. Samarbejdet kan bl.a. medvirke til, at
igangværende kriminelle aktiviteter hurtigere opdages, standses og strafforfølges, ligesom det
kan styrke de finansielle virksomheders indsats med at forebygge hvidvask mv. Som led heri
er der i den danske retsplejelov fastsat en retlig ramme, som sikrer, at der i samarbejdet kan
videregives oplysninger, herunder fortrolige oplysninger, af betydning for opgaven med at
forebygge eller bekæmpe hvidvask og terrorfinansiering. Samtidig er der indført en særlig
tavshedspligt for oplysninger, der modtages som led i samarbejdet.
Med henblik på at sikre, at det grønlandske samfund betjenes på samme måde som i
Danmark, er der behov for ændringer af retsplejelov for Grønland, således at National Enhed
for Særlig Kriminalitet og det operative samarbejde kan fungere i Grønland med de
ændringer, som de grønlandske forhold tilsiger.
Med lovforslaget foreslås det derfor bl.a. at indføre en ny § 62 h i retsplejelov for Grønland,
hvorved National Enhed for Særlig Kriminalitet får kompetence til at udføre opgaver for
Grønland. Det betyder, at enheden vil kunne varetage efterforskning og kriminalretlig
forfølgning af de mest ressourcetunge og komplekse sager, som i dag alene kan varetages af
Grønlands Politi. Den kriminalretlige forfølgning vil således både omfatte kredsretterne,
Retten i Grønland og Grønlands Landsret. Det foreslås samtidig, at justitsministeren skal
kunne fastsætte nærmere regler om, hvilke kriminalitetsområder i Grønland, der skal være
omfattet af National Enhed for Særlig Kriminalitets område, og under hvilke betingelser
efterforskningen og den kriminalretlige forfølgning i stedet skal varetages af Grønlands Politi.
Dette vil navnlig være tilfælde, hvor indsigt i de lokale forhold i Grønland er af særlig
betydning for den konkrete sag.
Endvidere foreslås det i samme lov at indsætte en ny § 62 i, hvorefter det operative
samarbejde, der er oprettet i Danmark under National Enhed for Særlig Kriminalitets ledelse,
ligeledes fungerer for Grønland. Det forudsættes, at relevante danske og grønlandske aktører
skal kunne deltage i samarbejdet, herunder grønlandske myndigheder og udvalgte private
aktører omfattet af den grønlandske hvidvasklovgivning, når der behandles sager om
grønlandske forhold. I den forbindelse foreslås det at tilvejebringe en retlig ramme, der sikrer,
at der også for Grønland kan udveksles oplysninger, herunder fortrolige oplysninger, af
betydning for at forebygge og bekæmpe hvidvask og terrorfinansiering. Samtidig foreslås
indført en særlig tavshedspligt for oplysninger, der modtages i forbindelse med samarbejdet,
for at sikre den nødvendige fortrolighed i samarbejdet. Endelig foreslås det, at
justitsministeren kan fastsætte nærmere regler om, at det operative samarbejde kan behandle
sager vedrørende andre kriminalitets-områder end hvidvask og terrorfinansiering.
Ud over lovforslaget har Justitsministeriet udarbejdet et udkast til kongelig anordning om
ikrafttræden af relevante dele af lov om ændring af straffeloven, retsplejeloven,
hvidvaskloven og forskellige andre love. Der er her tale om konsekvensændringer.
2
L 13 - 2023-24 - Bilag 2: Dokumenter fra Inatsisartuts behandling af lovforslaget
Bemærkninger fra Naalakkersuisut til udkastet
Forslaget fremsættes navnlig på baggrund af et ønske fra Grønlands Politi om, at National
Enhed for Særlig Kriminalitet får kompetence til at bistå Grønlands Politi med efterforskning
af de mest ressourcetunge og komplekse sager, hvor der er grund til at antage, at
overtrædelsen har et særligt betydeligt omfang, og hvor Grønlands Politi ikke har de
nødvendige ressourcer til at efterforske sagerne.
Naalakkersuisut er tilfreds med, at det på denne måde sikres, at det grønlandske samfund i
forhold til efterforskning og forfølgning af komplekse forbrydelser betjenes på samme måde
som det danske.
Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
Ingen. Området henhører under rigsmyndighederne, og de nødvendige ressourcer er allerede
tilført i flerårsaftalen, da National Enhed for Særlig Kriminalitet blev oprettet.
Økonomiske og administrative konsekvenser for det private erhvervsliv
Ingen.
Økonomiske og administrative konsekvenser for borgerne
Ingen.
Høring
Justitsministeriet har stået for høringsprocessen, hvor relevante grønlandske myndigheder har
været inddraget. Forslaget har været i høring i perioden fra den 9. januar til den 6. februar
2023. Høringen har ikke givet anledning til bemærkninger, hvorfor der ikke er udarbejdet en
kommenteret høringsoversigt.
Bilag
1. Resume af Forslag til Lov om ændring af retsplejelov for Grønland (National Enhed for
Særlig Kriminalitets kompetence for Grønland mv.) og udkast til anordning om
ikrafttræden for Grønland af dele af lov om ændring af straffeloven, retsplejeloven,
hvidvaskloven og forskellige andre love
2. Forslag til Lov om ændring af retsplejelov for Grønland (National Enhed for Særlig
Kriminalitets kompetence for Grønland mv.)
3. Udkast til anordning om ikrafttræden for Grønland af dele af lov om ændring af
straffeloven, retsplejeloven, hvidvaskloven og forskellige andre love
3