Retsudvalget 2023-24, Retsudvalget 2023-24, Retsudvalget 2023-24
L 129 Bilag 9, L 129 A Bilag 9, L 129 B Bilag 9
Offentligt
2869579_0001.png
Til lovforslag nr.
L 129
Folketinget 2023-24
Betænkning afgivet af Retsudvalget den 16. maj 2024
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af konkursloven
(Revision af konkurskarantænereglerne)
[af justitsministeren (Peter Hummelgaard)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 7 ændringsforslag til lovforslaget. Det Kon-
servative Folkepartis medlemmer af udvalget har stillet æn-
dringsforslag nr. 1 om deling af lovforslaget og ændringsfor-
slag nr. 7. Justitsministeren har stillet ændringsforslag nr.
2-6.
2. Indstillinger
Udvalget
vil stemme for det stillede ændringsforslag nr. 1
om deling af lovforslaget.
Udvalget
indstiller det under A nævnte lovforslag til
ved-
tagelse
med de af justitsministeren stillede ændringsforslag.
Et
flertal
i udvalget (udvalget med undtagelse af LA, KF
og EL) indstiller det under B nævnte lovforslag til
vedtagel-
se uændret.
Et
mindretal
i udvalget (LA og KF) indstiller det under B
nævnte lovforslag til
vedtagelse
med det af KF under nr. 7
stillede ændringsforslag.
Et
andet mindretal
i udvalget (EL) indstiller det under B
nævnte lovforslag til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindre-
tallet vil stemme for det af KF under nr. 7 stillede ændrings-
forslag.
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Tilkendegivelse fra justitsministeren
Justitsministeren har over for udvalget oplyst følgende:
»Justitsministeriet er efter fremsættelsen af lovforslaget
blevet opmærksom på, at der er uoverensstemmelser mellem
på den ene side bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 14,
og ordlyden af lovforslagets § 1, nr. 18, og på den anden
side bemærkningerne til § 1, nr. 18. På den baggrund har
ministeriet fundet grundlag for at fremsætte et ændringsfor-
slag til § 1, nr. 18, således at den foreslåede henvisning til
§ 164 a i konkurslovens § 249, 1. pkt., ændres til § 164 a,
stk. 1. Det vil betyde, at skifterettens beslutninger efter den
foreslåede § 164 a, stk. 2, om at ophæve et indgået forlig om
konkurskarantæne, vil kunne indbringes (kæres) til højere
ret.
Justitsministeriet har på baggrund af ovenstående endvi-
dere fundet grundlag for at justere lovforslagets bemærknin-
ger til § 1, nr. 14.
I bemærkningerne til § 1, nr. 14, fremgår bl.a. følgende:
»Det foreslås med bestemmelsen i stk. 2, at skifteretten
på begæring fra kurator kan ophæve en kendelse om pålæg
af konkurskarantæne, der stadfæster et indgået forlig, og
dermed genoptage behandlingen af karantænesagen, hvis
den, der er pålagt konkurskarantæne i henhold til et indgået
forlig, under konkurskarantænesagen har gjort sig skyldig i
svigagtigt forhold eller har tilsidesat sine forpligtelser ifølge
forliget.
Bestemmelsen vil indebære, at det alene vil være kurator,
der kan anmode skifteretten om at ophæve en kendelse,
der stadfæster et indgået forlig. Hverken fordringshaverne
i konkursboet eller andre, herunder den der er pålagt kon-
kurskarantæne i henhold til en kendelse om stadfæstelse af
forliget, vil kunne anmode skifteretten om at ophæve forli-
get. Hvis f.eks. en fordringshaver anmoder skifteretten om
at ophæve et indgået forlig, vil skifteretten skulle afvise en
sådan begæring.
Hvis skifteretten træffer bestemmelse om ophævelse af
et indgået forlig, vil det have den retsvirkning, at behandlin-
gen af karantænesagen genoptages. Skifterettens afgørelse
herom vil ikke kunne kæres til højere ret, jf. den foreslåede
ændring af § 249 (lovforslagets § 1, nr. 18).«
På baggrund af det samtidigt fremsatte ændringsforslag
til § 1, nr. 18, har Justitsministeriet fundet anledning til at
korrigere afsnittet på følgende måde:
DokumentId
Journalnummer
L 129 - 2023-24 - Bilag 9: Betænkning afgivet 16. maj 2024
2869579_0002.png
2
»Det foreslås med bestemmelsen i stk. 2, at skifteretten
på begæring fra kurator kan ophæve en kendelse om pålæg
af konkurskarantæne, der stadfæster et indgået forlig, og
dermed genoptage behandlingen af karantænesagen, hvis
den, der er pålagt konkurskarantæne i henhold til et indgået
forlig, under konkurskarantænesagen har gjort sig skyldig i
svigagtigt forhold eller har tilsidesat sine forpligtelser ifølge
forliget. Bestemmelsen vil indebære, at det alene vil være
kurator, der kan anmode skifteretten om at ophæve en ken-
delse, der stadfæster et indgået forlig. Hverken fordringsha-
verne i konkursboet eller andre, herunder den der er pålagt
konkurskarantæne i henhold til en kendelse om stadfæstelse
af forliget, vil kunne anmode skifteretten om at ophæve
forliget. Hvis f.eks. en fordringshaver anmoder skifteretten
om at ophæve et indgået forlig, vil skifteretten skulle afvise
en sådan begæring.
Hvis skifteretten træffer bestemmelse om ophævelse af
et indgået forlig, vil det have den retsvirkning, at behandlin-
gen af karantænesagen genoptages. Skifterettens afgørelse
herom vil dog kunne kæres til højere ret.««
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af et
mindretal
(KF), tiltrådt af et
flertal
(det øvrige ud-
valg):
a
Ændringsforslag om deling af lovforslaget
1)
Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titler
og indhold:
A.
»Forslag til lov om ændring af konkursloven (Revision af
konkurskarantænereglerne)« omfattende § 1, nr. 2-15, 17 og
18, og §§ 2 og 3.
B.
»Forslag til lov om ændring af konkursloven (Offentlig
adgang til konkurskarantæneregisteret)« omfattende § 1, nr.
1 og 16, § 2, stk. 1, og § 3.
[Forslag om deling af lovforslaget]
Af
justitsministeren,
tiltrådt af
udvalget:
b
Ændringsforslag til det under A nævnte lovforslag
Til § 1
2)
Før nr. 2 indsættes:
»01.
I
§ 9 h, stk. 1,
og
§ 15, stk. 1,
ændres »§ 13 c, stk. 2«
til: »§ 13 c, stk. 3«.«
[Konsekvensrettelse]
3)
I den under
nr. 5
foreslåede affattelse af
§ 157
ændres i
stk. 1, 3. pkt.,
»konkurslovens afsnit III« til: »dette afsnit«.
[Sproglig justering]
4)
I den under
nr. 8
foreslåede affattelse af
§ 160
ændres
i
stk. 2, 2. pkt.,
»ved en anden skifteret« til: »ved en skifte-
ret«.
[Sproglig justering]
5)
I den under
nr. 14
foreslåede
§ 164 a
ændres i
stk.
1, 4. pkt.,
»at den pågældende opfylder betingelserne for
at blive pålagt en længere karantæneperiode« til: »hvis den
pågældende opfylder betingelserne for at blive pålagt en
længere karantæneperiode«.
[Sproglig justering]
6)
I den under
nr. 18
foreslåede ændring af
§ 249, 1. pkt.,
ændres »§§ 120-122 og § 164 a« til: »§§ 120-122 og § 164
a, stk. 1«.
[Korrigering af henvisning]
Af et
mindretal
(KF), tiltrådt af et
mindretal
(LA og EL):
c
Ændringsforslag til det under B nævnte lovforslag
Til § 1
7)
Nr. 16
affattes således:
»16.
I
§ 169, stk. 2,
ændres »og om udlevering af oplys-
ninger fra registeret« til: », om udlevering af oplysninger
fra registeret til danske og udenlandske myndigheder, om
offentlig adgang til enkelte oplysninger i registeret og om
udstedelse af konkurskarantæneattester«.«
[Offentlig adgang til enkelte oplysninger i konkurskarantæn-
eregisteret og udstedelse af konkurskarantæneattester]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås, at lovforslaget deles i to separate lovforslag,
således at der kan stemmes om delen om revision af kon-
kurskarantænereglerne for sig og delen, der vedrører omfan-
get af offentlig adgang til konkurskarantæneregisteret, for
sig.
Til nr. 2
Der er tale om en konsekvensrettelse af § 9 h, stk. 1, og
§ 15, stk. 1. Den foreslåede ændring vedrører henvisningen
i henholdsvis § 9 h, stk. 1, og § 15, stk. 1, til § 13 c, stk.
2. Med ændringsforslaget ændres henvisningen fra stk. 2 til
stk. 3, i overensstemmelse med at der med lovforslagets § 1,
nr. 2, foreslås indsat et nyt stk. 2 i konkurslovens § 13 c.
Til nr. 3
Det fremgår af det under lovforslagets § 1, nr. 5, foreslåe-
de § 157, stk. 1, 3. pkt., at bestemmelserne i konkurslovens
afsnit III ikke finder anvendelse på fonde eller foreninger,
der alene udøver erhvervsvirksomhed af begrænset omfang.
Det foreslås med ændringsforslaget, at i det under § 1, nr.
5, foreslåede § 157, stk. 1, 3. pkt., ændres »konkurslovens
afsnit III« til: »dette afsnit«.
L 129 - 2023-24 - Bilag 9: Betænkning afgivet 16. maj 2024
2869579_0003.png
3
Der er tale om en sproglig justering, og der er således
ikke tilsigtet nogen indholdsmæssig ændring med forslaget.
Til nr. 4
Det fremgår af det under lovforslagets § 1, nr. 8, foreslåe-
de § 160, stk. 2, 2. pkt., at er der anlagt en sag omfattet af 1.
pkt. ved en anden skifteret, skal senere sager omfattet af 1.
pkt. anlægges ved eller henvises til denne skifteret.
Det foreslås, at i det under § 1, nr. 8, foreslåede § 160,
stk. 2, 2. pkt., ændres »ved en anden skifteret« til »ved en
skifteret«.
Der er tale om en sproglig justering, og der er således
ikke tilsigtet nogen indholdsmæssig ændring med forslaget.
Til nr. 5
Det fremgår af det under lovforslagets § 1, nr. 14, foreslå-
ede § 164 a, stk. 1, 4. pkt., at skifteretten undtagelsesvis
kan nægte at stadfæste forliget, hvis det er åbenbart, at den,
der begæres pålagt konkurskarantæne, ikke opfylder betin-
gelserne i § 157, at den pågældende opfylder betingelserne
for at blive pålagt en længere karantæneperiode efter § 158,
stk. 3, eller hvis den pågældende opfylder betingelserne i §
159, 2. pkt.
Det foreslås, at i det under nr. 14 foreslåede § 164 a, stk.
1, 4. pkt., ændres »at den pågældende opfylder betingelserne
for at blive pålagt en længere karantæneperiode« til »hvis
den pågældende opfylder betingelserne for at blive pålagt en
længere karantæneperiode«.
Der er tale om en sproglig justering, og der er således
ikke tilsigtet nogen indholdsmæssig ændring med forslaget.
Til nr. 6
Konkurslovens § 249 fastsætter, at en række af skifteret-
tens kendelser og beslutninger ikke kan kæres.
Det følger af den under lovforslagets § 1, nr. 18, foreslåe-
de ændring af § 249, 1. pkt., at det foreslås at indsætte en
henvisning til § 164 a, hvilket rettelig skulle have været til §
164 a, stk. 1.
Med henblik på at korrigere henvisningen foreslås det
med ændringsforslaget at indsætte en henvisning i § 249,
1. pkt., til den foreslåede bestemmelse i § 164 a, stk. 1
(lovforslagets § 1, nr. 14).
Dette vil indebære, at hverken skifterettens kendelse om
stadfæstelse af et forlig efter den foreslåede § 164 a, stk. 1,
1. pkt., eller skifterettens afgørelse om at nægte at stadfæste
et forlig kan indbringes for højere ret.
Modsætningsvis vil skifterettens afgørelse om ophævelse
af et indgået forlig efter den foreslåede bestemmelse i § 164
a, stk. 2, kunne indbringes for højere ret.
Til nr. 7
Hensigten med ændringsforslaget er, at modellen for ad-
gang til konkurskarantæneregistreret bliver udformet som
en kombination af model 4 og 2 som beskrevet i Konkurs-
rådets betænkning 1582/2023 om revision af konkurskaran-
tænereglerne, dvs. således at der oprettes en attestordning,
hvorefter der kræves samtykke fra den, der ønskes oplysnin-
ger om, kombineret med, at der gives fuld offentlig adgang
til oplysninger i særlig grove tilfælde af groft uforsvarlig
forretningsførelse, i stedet for som foreslået i lovforslaget, at
der gives fuld offentlig adgang til alle oplysninger i registe-
ret svarende til model 1 i Konkursrådets betænkning.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 13. marts 2024 og var til
1. behandling den 2. april 2024. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Retsudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring som en del af Konkursrådets betænkning
1582/2023 om revision af konkurskarantænereglerne, og ju-
stitsministeren sendte den 5. juli 2023 dette udkast til udval-
get, jf. REU alm. del – bilag 250, folketingsåret 2022-23,
2. samling. Den 13. marts 2024 sendte justitsministeren hø-
ringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 8 bilag på lovforsla-
get.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 2 spørgsmål til
justitsministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren har
besvaret.
Bjørn Brandenborg (S) Karin Gaardsted (S) Maria Durhuus (S) Gunvor Wibroe (S) Rasmus Prehn (S)
Rasmus Stoklund (S) Trine Bramsen (S) Preben Bang Henriksen (V) Lars Christian Lilleholt (V) Jan E. Jørgensen (V)
Tobias Grotkjær Elmstrøm (M) Nanna W. Gotfredsen (M) Aki-Matilda Høegh-Dam (SIU) Aaja Chemnitz (IA)
Anna Falkenberg (SP) Betina Kastbjerg (DD) Peter Skaarup (DD) Steffen Larsen (LA)
fmd.
Sólbjørg Jakobsen (LA)
L 129 - 2023-24 - Bilag 9: Betænkning afgivet 16. maj 2024
2869579_0004.png
4
Mai Mercado (KF)
nfmd.
Per Larsen (KF) Mikkel Bjørn (DF) Peter Kofod (DF) Karina Lorentzen Dehnhardt (SF)
Lisbeth Bech-Nielsen (SF) Astrid Carøe (SF) Rosa Lund (EL) Zenia Stampe (RV) Torsten Gejl (ALT)
Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Danmarksdemokraterne – Inger Støjberg (DD)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Liberal Alliance (LA)
Moderaterne (M)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Enhedslisten (EL)
50
22
16
15
15
14
10
9
Radikale Venstre (RV)
Dansk Folkeparti (DF)
Alternativet (ALT)
Siumut (SIU)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
7
7
5
1
1
1
1
5