Retsudvalget 2023-24, Retsudvalget 2023-24, Retsudvalget 2023-24
L 129 Bilag 7, L 129 A Bilag 7, L 129 B Bilag 7
Offentligt
2863674_0001.png
Til lovforslag nr.
L 129
Folketinget 2023-24
Betænkning afgivet af Retsudvalget den [16. maj 2024]
3. udkast
(Ændringsforslag og tilkendegivelse fra justitsministeren og ændringsforslag fra KF)
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af konkursloven
(Revision af konkurskarantænereglerne)
[af justitsministeren (Peter Hummelgaard)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 7 ændringsforslag til lovforslaget. Det Kon-
servative Folkepartis medlemmer af udvalget har stillet æn-
dringsforslag nr. 1 om deling af lovforslaget og nr. 6. Justits-
ministeren har stillet ændringsforslag nr. 2-5 og 7.
2. Indstillinger
<>
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Tilkendegivelse fra justitsministeren
Justitsministeren har over for udvalget oplyst følgende:
»Justitsministeriet er efter fremsættelsen af lovforslaget
blevet opmærksom på, at der er uoverensstemmelser mellem
på den ene side bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 14,
og ordlyden af lovforslagets § 1, nr. 18, og på den anden
side bemærkningerne til § 1, nr. 18. På den baggrund har
ministeriet fundet grundlag for at fremsætte et ændringsfor-
slag til § 1, nr. 18, således at den foreslåede henvisning til
§ 164 a i konkurslovens § 249, 1. pkt., ændres til § 164 a,
stk. 1. Det vil betyde, at skifterettens beslutninger efter den
foreslåede § 164 a, stk. 2, om at ophæve et indgået forlig om
konkurskarantæne, vil kunne indbringes (kæres) til højere
ret.
Justitsministeriet har på baggrund af ovenstående endvi-
dere fundet grundlag for at justere lovforslagets bemærknin-
ger til § 1, nr. 14.
I bemærkningerne til § 1, nr. 14, fremgår bl.a. følgende:
»Det foreslås med bestemmelsen i stk. 2, at skifteretten
på begæring fra kurator kan ophæve en kendelse om pålæg
af konkurskarantæne, der stadfæster et indgået forlig, og
dermed genoptage behandlingen af karantænesagen, hvis
den, der er pålagt konkurskarantæne i henhold til et indgået
forlig, under konkurskarantænesagen har gjort sig skyldig i
svigagtigt forhold eller har tilsidesat sine forpligtelser ifølge
forliget.
Bestemmelsen vil indebære, at det alene vil være kurator,
der kan anmode skifteretten om at ophæve en kendelse,
der stadfæster et indgået forlig. Hverken fordringshaverne
i konkursboet eller andre, herunder den der er pålagt kon-
kurskarantæne i henhold til en kendelse om stadfæstelse af
forliget, vil kunne anmode skifteretten om at ophæve forli-
get. Hvis f.eks. en fordringshaver anmoder skifteretten om
at ophæve et indgået forlig, vil skifteretten skulle afvise en
sådan begæring.
Hvis skifteretten træffer bestemmelse om ophævelse af
et indgået forlig, vil det have den retsvirkning, at behandlin-
gen af karantænesagen genoptages. Skifterettens afgørelse
herom vil ikke kunne kæres til højere ret, jf. den foreslåede
ændring af § 249 (lovforslagets § 1, nr. 18).«
På baggrund af det samtidigt fremsatte ændringsforslag
til § 1, nr. 18, har Justitsministeriet fundet anledning til at
korrigere afsnittet på følgende måde:
»Det foreslås med bestemmelsen i stk. 2, at skifteretten
på begæring fra kurator kan ophæve en kendelse om pålæg
af konkurskarantæne, der stadfæster et indgået forlig, og
dermed genoptage behandlingen af karantænesagen, hvis
den, der er pålagt konkurskarantæne i henhold til et indgået
forlig, under konkurskarantænesagen har gjort sig skyldig i
svigagtigt forhold eller har tilsidesat sine forpligtelser ifølge
DokumentId
Journalnummer
L 129 - 2023-24 - Bilag 7: 3. udkast til betænkning
2863674_0002.png
2
forliget. Bestemmelsen vil indebære, at det alene vil være
kurator, der kan anmode skifteretten om at ophæve en ken-
delse, der stadfæster et indgået forlig. Hverken fordringsha-
verne i konkursboet eller andre, herunder den der er pålagt
konkurskarantæne i henhold til en kendelse om stadfæstelse
af forliget, vil kunne anmode skifteretten om at ophæve
forliget. Hvis f.eks. en fordringshaver anmoder skifteretten
om at ophæve et indgået forlig, vil skifteretten skulle afvise
en sådan begæring.
Hvis skifteretten træffer bestemmelse om ophævelse af
et indgået forlig, vil det have den retsvirkning, at behandlin-
gen af karantænesagen genoptages. Skifterettens afgørelse
herom vil dog kunne kæres til højere ret.««
4. Politiske bemærkninger
<Parti/partier>
<>
<Parti/partier>
<>
5. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af et
mindretal
(KF), tiltrådt af <>:
a
Ændringsforslag om deling af lovforslaget
1)
Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titler
og indhold:
A.
»Forslag til lov om ændring af konkursloven (Revision af
konkurskarantænereglerne)« omfattende § 1, nr. 2-15 og 17-
18, og §§ 2 og 3.
B.
»Forslag til lov om ændring af konkursloven (Offentlig
adgang til konkurskarantæneregisteret)« omfattende § 1, nr.
1 og 16, og §§ 2 og 3.
[Forslag om deling af lovforslaget]
b
Ændringsforslag til det udelte lovforslag
Af
justitsministeren,
tiltrådt af <>:
2)
Efter nr. 1 indsættes:
»01.
I
§ 9 h, stk. 1,
og
§ 15, stk. 1,
ændres »§ 13 c, stk. 2«
til: »§ 13 c, stk. 3«.«
[Konsekvensrettelser]
3)
I det under
nr. 5
foreslåede
§ 157, stk. 1, 3. pkt.,
ændres
»konkurslovens afsnit III« til: »dette afsnit«.
[Sproglig justering]
4)
I det under
nr. 8
foreslåede
§ 160, stk. 2, 2. pkt.,
ændres
»ved en anden skifteret« til: »ved en skifteret«
[Sproglig justering]
5)
I det under
nr. 14
foreslåede
§ 164 a, stk. 1, 4. pkt.,
ændres »at den pågældende opfylder betingelserne for at
blive pålagt en længere karantæneperiode« til: »hvis den
pågældende opfylder betingelserne for at blive pålagt en
længere karantæneperiode«.
[Sproglig justering]
Af et
mindretal,
(KF) tiltrådt af <>:
6)
Nr. 16
affattes således:
»16.
I
§ 169, stk. 2,
indsættes efter »oplysninger fra regi-
steret«: »til danske og udenlandske myndigheder, og om
offentlig adgang til enkelte oplysninger i registeret samt om
udstedelse af konkurskarantæneattester«.«
[Offentlig adgang til enkelte oplysninger i konkurskarantæn-
eregisteret og udstedelse af konkurskarantæneattester]
Af
justitsministeren,
tiltrådt af <>:
7)
I
nr. 18
ændres »§§ 120-122 og § 164 a« til: »og §§
120-122 og 164 a, stk. 1«.
[Korrigering af henvisning]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås, at lovforslaget deles i to separate lovforslag,
således at der kan stemmes om delen om revision af kon-
kurskarantænereglerne for sig og delen, der vedrører omfan-
get af offentlig adgang til konkurskarantæneregisteret, for
sig.
Til nr. 2
Der er tale om en konsekvensrettelse af § 9 h, stk. 1, og
§ 15, stk. 1. Den foreslåede ændring vedrører henvisningen
i henholdsvis § 9 h, stk. 1, og § 15, stk. 1, til § 13 c, stk.
2. Med ændringsforslaget ændres henvisningen fra stk. 2 til
stk. 3 i overensstemmelse med, at der med lovforslagets § 1,
nr. 2, foreslås indsat et nyt stk. 2 i konkurslovens § 13 c.
Til nr. 3
Det fremgår af det under lovforslagets § 1, nr. 5, foreslåe-
de § 157, stk. 1, 3. pkt., at bestemmelserne i konkurslovens
afsnit III ikke finder anvendelse på fonde eller foreninger,
der alene udøver erhvervsvirksomhed af begrænset omfang.
Det foreslås med ændringsforslaget, at i det under § 1, nr.
5, foreslåede § 157, stk. 1, 3. pkt., ændres »konkurslovens
afsnit III« til: »dette afsnit«.
Der er tale om en sproglig justering, og der er således
ikke tilsigtet nogen indholdsmæssig ændring med forslaget.
Til nr. 4
Det fremgår af det under lovforslagets § 1, nr. 8, foreslåe-
de § 160, stk. 2, 2. pkt., at er der anlagt en sag omfattet af 1.
pkt. ved en anden skifteret, skal senere sager omfattet af 1.
pkt. anlægges ved eller henvises til denne skifteret.
L 129 - 2023-24 - Bilag 7: 3. udkast til betænkning
2863674_0003.png
3
Det foreslås, at i det under § 1, nr. 8, foreslåede § 160,
stk. 2, 2. pkt., ændres »ved en anden skifteret« til: »ved en
skifteret«.
Der er tale om en sproglig justering, og der er således
ikke tilsigtet nogen indholdsmæssig ændring med forslaget.
Til nr. 5
Det fremgår af det under lovforslagets § 1, nr. 14, foreslå-
ede § 164 a, stk. 1, 4. pkt., at skifteretten undtagelsesvist
kan nægte at stadfæste forliget, hvis det er åbenbart, at den,
der begæres pålagt konkurskarantæne, ikke opfylder betin-
gelserne i § 157, at den pågældende opfylder betingelserne
for at blive pålagt en længere karantæneperiode efter § 158,
stk. 3, eller hvis den pågældende opfylder betingelserne i §
159, 2. pkt.
Det foreslås, at i det under nr. 14 foreslåede § 164 a, stk.
1, 4. pkt., ændres »at den pågældende opfylder betingelserne
for at blive pålagt en længere karantæneperiode« til: »hvis
den pågældende opfylder betingelserne for at blive pålagt en
længere karantæneperiode«.
Der er tale om en sproglig justering, og der er således
ikke tilsigtet nogen indholdsmæssig ændring med forslaget.
Til nr. 6
Konkurslovens § 169 indeholder regler om registrering af
konkurskarantæner.
Det følger af konkurslovens § 169, stk. 1, at Erhvervssty-
relsen fører et register over pålagte konkurskarantæner.
Efter konkurslovens § 169, stk. 2, kan erhvervsministeren
efter forhandling med justitsministeren fastsætte nærmere
regler om førelsen af registret, herunder om indberetninger
af pålagte konkurskarantæner og om udlevering af oplysnin-
ger fra registret.
Med ændringsforslaget foreslås det, at i § 169, stk. 2,
indsættes efter »oplysninger fra registeret«: »til danske og
udenlandske myndigheder, og om offentlig adgang til enkel-
te oplysninger i registeret samt om udstedelse af konkurska-
rantæneattester«.
Med den foreslåede ændring forudsættes det, at der laves
en ændring af konkurskarantænebekendtgørelsen, hvorved
Erhvervsstyrelsen får mulighed for at udlevere oplysninger
fra registeret til danske og udenlandske myndigheder. Det
forudsættes endvidere, at der laves en ændring af konkurs-
karantænebekendtgørelsen, hvorved der gives offentlig ad-
gang til enkelte oplysninger i registeret samt mulighed for
udstedelse af konkurskarantæneattester.
For så vidt angår forslaget om udlevering af oplysninger
til danske og udenlandske myndigheder, er der ikke tilsigtet
ændringer i forhold til det fremsatte lovforslag.
Den foreslåede ændring indebærer herudover, at der gi-
ves offentlig adgang til enkelte oplysninger i registeret. Det
forudsættes, at der vil være offentlig adgang til oplysninger
om personer, som er pålagt en udvidet konkurskarantæne
efter konkurslovens § 159, 2. pkt., eller det foreslåede 3. pkt.
i samme bestemmelse (lovforslagets § 1, nr. 7), eller som
er pålagt konkurskarantæne Side 6/9 for at have udvist sær-
deles groft uforsvarlig forretningsførelse, jf. den foreslåede
bestemmelse i § 158, stk. 3 (lovforslagets § 1, nr. 6).
Der vil blive oprettet en særskilt digital løsning i det
Centrale Virksomhedsregister (CVR), hvor den, der ønsker
oplysninger om en specifik person, vil kunne fremsøge en
person, der er pålagt en konkurskarantæne. Det vil herefter
være muligt at få oplysninger om den eller de konkurskaran-
tæner vedkommende aktuelt er pålagt. Det nærmere indhold
af oplysningerne om karantænen vil blive fastsat i konkurs-
karantænebekendtgørelsen.
Det forudsættes i den forbindelse, at der i bekendtgørel-
sen fastsættes regler om, hvilke parametre der vil være søg-
bare i systemet, som kan anvendes til at fremsøge en person,
der er pålagt konkurskarantæne, eventuelt efter krav om
forudgående log-in med MitID eller andet relevant national
identifikation.
Det lægges i den forbindelse til grund, at der alene vil
kunne søges efter aktive karantæner, hvilket indebærer, at
når en konkurskarantæne udløber, vil det ikke længere væ-
re muligt at fremsøge den i systemet. Af den foreslåede
bestemmelse i § 158, stk. 3 (lovforslaget § 1, nr. 6), fremgår
det, at en konkurskarantæne på baggrund af særdeles grov
forretningsførelse pålægges for 5 år.
Det lægges endvidere til grund, at der med den foreslåe-
de ændring fastsættes regler om, hvilke oplysninger der vil
være tilgængelige efter at have fremsøgt en person, som
er pålagt konkurskarantæne. De tilgængelige oplysninger
forventes at være den pågældendes navn, adresse – i det om-
fang personen ikke har beskyttet adresse – og oplysninger
om aktive og ophørte virksomhedsrelationer fra CVR-regi-
streret. Derudover forventes der at være oplysninger, der
knytter sig til selve konkurskarantænen, f.eks. afgørelsesda-
to, udløbsdato mv.
Forslagsstilleren er opmærksom på, at en model med
offentlig adgang til enkelte oplysninger i registeret ifølge
Konkursrådet har en række negative konsekvenser.
Konkursrådet bemærker, at der er risiko for, at offentlig
adgang til enkelte oplysninger i registeret vil indebære, at
en privat aktør kan registrere og systematisere de aktive
konkurskarantæner således, at man reelt får en historisk
oversigt.
Denne risiko foreslås imødegået ved at udmønte den kon-
krete model således, at brugeren skal lave en søgning på den
person eller virksomhed, som konkurskarantænen relaterer
til. Det vil således ikke være muligt umiddelbart at få en
fuld liste over aktive konkurskarantæner.
Konkursrådet bemærker endvidere, at en model med of-
fentlig adgang til enkelte oplysninger i registeret giver an-
ledning til en identifikationsproblematik.
På den baggrund foreslås det at kombinere den offentlige
adgang til enkelte oplysninger i registeret med en attestord-
ning.
Med forslaget forudsættes det, at der laves en ændring af
konkurskarantænebekendtgørelsen, hvorved person selv di-
gitalt vil kunne indhente en konkurskarantæneattest, hvoraf
det fremgår, om den pågældende er pålagt en konkurskaran-
tæne. Det samme vil være tilfældet for private tredjemænd
efter samtykke fra den pågældende.
Attestordningen vil blive implementeret som en it-løs-
ning, der udsender attester automatisk. Attestordningen vil
L 129 - 2023-24 - Bilag 7: 3. udkast til betænkning
2863674_0004.png
4
derfor være forbundet med en minimal mængde af sagsbe-
handling. Attestordningen forudsættes at omfatte alle aktive
karantæner.
Samlet set er det forslagsstillerens vurdering, at fordelene
ved en model med offentlig adgang til enkelte oplysninger
i registeret kombineret med en attestordning samlet set op-
vejer ulemperne ved modellerne. Derudover bemærkes det,
at der ved fastsættelsen af reglerne for den praktisk udmønt-
ning af modellen søges at imødekomme visse af de beskrev-
ne ulemper, jf. ovenfor.
Bestemmelsen, som foreslås ændret, udgør en national
særregel om behandling af personoplysninger. Databeskyt-
telsesforordningen indeholder et nationalt råderum for fast-
sættelse af særregler om behandling af personoplysninger.
Efter databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 2 og
3, er det således muligt at opretholde og indføre mere spe-
cifikke bestemmelser for at tilpasse anvendelsen af dele af
artikel 6, stk. 1. Det gælder bl.a. artikel 6, stk. 1, litra e,
hvorefter behandling af almindelige personoplysninger kan
ske, hvis det er nødvendigt af hensyn til udførelse af en
opgave i samfundets interesse, eller som henhører under
offentlig myndighedsudøvelse, som den dataansvarlige har
fået pålagt.
Mio. kr.
2025
2026
2027
2028
2029
Det er vurderingen, at Erhvervsstyrelsens offentliggørelse
af enkelte oplysninger fra registeret samt udstedelse af kon-
kurskarantæneattester kan ske i medfør af databeskyttelses-
forordningens artikel 6, stk. 1, litra e, idet det vil høre under
den offentlige myndighedsudøvelse, som Erhvervsstyrelsen
er blevet pålagt, ved at føre det pågældende register.
Erhvervsstyrelsen har oplyst, at estimaterne over de po-
tentielle omkostninger ved de enkelte modeller er behæftet
med væsentlig usikkerhed og vil skulle konsolideres, når
kravene til og funktionalitet i en potentielt kommende løs-
ning er endeligt afklaret.
En kombination af model 2 og 4 vil ikke indeholde
økonomiske sammenfald, der vil medføre færre samlede
omkostninger.
Indførsel af kombinationsmodellen, hvor der både gives
offentlig adgang til enkelte oplysninger i registeret og opret-
tes en attestordning, estimeres af Erhvervsstyrelsen at koste
6,2 mio. kr. i alt i perioden 2025-2030 og 1,4 mio. kr. årligt
varigt.
Tabel 1: Offentlig adgang til enkelte oplysninger i kon-
kurskarantæneregistret samt attestordning
2030
I alt
2025-
2030
2,4
1,6
2
0,2
Varigt
Løn
Øvrig drift
Afskrivninger
Renter
I alt
0,6
0,2
0,2
0,2
0,4
0,2
0,2
0,4
0,2
0,2
0,2
0,4
0,6
0,4
0,4
0,6
0,4
0,4
0,6
0,4
0,4
0,8
0,8
1
0,8
1,4
1,4
6,2
1,4
Anm. : Afvigelser skyldes afrundinger
Den initiale investering i it-løsningen er på 2,0 mio. kr.
med en afskrivningshorisont på 5 år. I forbindelse med ud-
viklingen af systemet forventes anvendt ca. 1 årsværk med
0,6 mio. kr. i løn og 0,2 mio. kr. i øvrig drift. Det forventes,
at der skal reinvesteres fra 2029, så der gives et varigt
afskrivningsniveau på 0,4 mio. kr. Side 9/9 årligt. De varige
udgifter til reinvesteringer, løn, drift og vedligehold af syste-
met udgør 1,4 mio. kr. årligt, heraf 0,6 mio. kr. i løn.
Til nr. 7
Konkurslovens § 249 fastsætter, at en række af skifteret-
tens kendelser og beslutninger ikke kan kæres.
Det følger af den under lovforslagets § 1, nr. 18, foreslåe-
de ændring af § 249, 1. pkt., at det foreslås at indsætte en
henvisning til § 164 a, hvilket rettelig skulle have været til §
164 a, stk. 1.
Med henblik på at korrigere henvisningen foreslås det
med ændringsforslaget at indsætte en henvisning i § 249,
1. pkt., til den foreslåede bestemmelse i § 164 a, stk. 1
(lovforslagets § 1, nr. 14).
Dette vil indebære, at hverken skifterettens kendelse om
stadfæstelse af et forlig efter den foreslåede § 164 a, stk. 1,
1. pkt., eller skifterettens afgørelse om at nægte at stadfæste
et forlig kan indbringes for højere ret.
Modsætningsvist vil skifterettens afgørelse om ophævel-
se af et indgået forlig efter den foreslåede bestemmelse i §
164 a, stk. 2, kunne indbringes for højere ret.
6. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 13. marts 2024 og var til
1. behandling den 2. april 2024. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Retsudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
L 129 - 2023-24 - Bilag 7: 3. udkast til betænkning
2863674_0005.png
5
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i <> møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og justitsministeren sendte den 5. juli 2023
dette udkast til udvalget, jf. REU alm. del – bilag 250, folke-
tingsåret 2022-23, 2. samling. Den 13. marts 2024 sendte
justitsministeren høringssvarene og et høringsnotat til udval-
get.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt <6> bilag på lovfor-
slaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget <> skriftli-
ge henvendelser om lovforslaget.
Deputationer
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget <> deputa-
tioner, der mundtligt har redegjort for deres holdning til
lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet <2> spørgsmål
til justitsministeren til skriftlig besvarelse, [som ministeren
har besvaret. ]
Bjørn Brandenborg (S) Karin Gaardsted (S) Maria Durhuus (S) Gunvor Wibroe (S) Rasmus Prehn (S)
Rasmus Stoklund (S) Trine Bramsen (S) Preben Bang Henriksen (V) Lars Christian Lilleholt (V)
Jan E. Jørgensen (V) Tobias Grotkjær Elmstrøm (M) Nanna W. Gotfredsen (M) Aki-Matilda Høegh-Dam (SIU)
Aaja Chemnitz (IA) Anna Falkenberg (SP) Betina Kastbjerg (DD) Peter Skaarup (DD) Steffen Larsen (LA)
fmd.
Sólbjørg Jakobsen (LA) Mai Mercado (KF)
nfmd.
Niels Flemming Hansen (KF) Mikkel Bjørn (DF) Peter Kofod (DF)
Karina Lorentzen Dehnhardt (SF) Lisbeth Bech-Nielsen (SF) Astrid Carøe (SF) Rosa Lund (EL) Zenia Stampe (RV)
Torsten Gejl (ALT)
Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Danmarksdemokraterne – Inger Støjberg (DD)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Liberal Alliance (LA)
Moderaterne (M)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Enhedslisten (EL)
50
22
16
15
15
14
10
9
Radikale Venstre (RV)
Dansk Folkeparti (DF)
Alternativet (ALT)
Siumut (SIU)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
7
7
5
1
1
1
1
5