Sundhedsudvalget 2023-24
L 128 Bilag 9
Offentligt
2866809_0001.png
Til lovforslag nr.
L 128
Folketinget 2023-24
Betænkning afgivet af Sundhedsudvalget den 7. maj 2024
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om anvendelse af tvang i psykiatrien m.v.
(Styrkelse af mindreårige patienters rettigheder, anvendelse af metaldetektorer, videregivelse af oplysninger til politiet i
forbindelse med fælles udkørsel til borgere m.v.)
[af indenrigs- og sundhedsministeren (Sophie Løhde)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 9 ændringsforslag til lovforslaget, herunder
om deling af lovforslaget.
Radikale Venstre og Alternativets medlemmer af udval-
get har stillet ændringsforslag nr. 1 om deling.
Alternativets medlem af udvalget har stillet ændringsfor-
slag nr. 2.
Indenrigs- og sundhedsministeren har stillet ændringsfor-
slag nr. 3-9.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, V, M og KF) vil stemme imod
ændringsforslag nr. 1 om deling af lovforslaget.
Et
mindretal
i udvalget (DD, SF, LA, EL, RV, DF og
ALT) vil stemme for ændringsforslag nr. 1 om deling af
lovforslaget.
Et
flertal
i udvalget (S, V, M og KF) indstiller lovforsla-
get til
vedtagelse
med de af indenrigs- og sundhedsministe-
ren stillede ændringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (DD) indstiller lovforslag A til
vedtagelse
med det stillede ændringsforslag. Mindretallet
indstiller lovforslag B til
vedtagelse
ved 3. behandling. Min-
dretallet vil, hvis ændringsforslaget om deling af lovforsla-
get bliver forkastet ved 2. behandling, stemme for lovfor-
slaget med de af indenrigs- og sundhedsministeren stillede
ændringsforslag.
Et
andet mindretal
i udvalget (SF) indstiller lovforslag
A til
vedtagelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme
imod ændringsforslag nr. 2. Mindretallet indstiller lovforslag
B til
vedtagelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil, hvis
ændringsforslaget om deling af lovforslaget bliver forkastet
ved 2. behandling, stemme for lovforslaget med de af inden-
rigs- og sundhedsministeren stillede ændringsforslag.
Et
tredje mindretal
i udvalget (LA) indstiller lovforslag
A til
vedtagelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme
imod ændringsforslag nr. 2. Mindretallet indstiller lovforslag
B til
forkastelse
ved 3. behandling.
Et
fjerde mindretal
i udvalget (EL) indstiller det under A
nævnte lovforslag til
vedtagelse
med det stillede ændrings-
forslag. Mindretallet indstiller det under B nævnte lovfor-
slag til
vedtagelse
ved 3. behandling.
Et
femte mindretal
i udvalget (RV) indstiller lovforslag
A til
vedtagelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme
imod ændringsforslag nr. 2. Mindretallet indstiller lovforslag
B til
forkastelse
ved 3. behandling.
Et
sjette mindretal
i udvalget (DF) indstiller det under A
nævnte lovforslag til
vedtagelse
ved 3. behandling. Mindre-
tallet vil stemme imod ændringsforslag nr. 2. Mindretallet
indstiller lovforslag B til
vedtagelse
ved 3. behandling.
Et
syvende mindretal
i udvalget (ALT) indstiller lovfor-
slag A til
vedtagelse
med det stillede ændringsforslag. Min-
dretallet indstiller det under B nævnte lovforslag til
forkas-
telse
ved 3. behandling.
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af et
mindretal
(RV og ALT), tiltrådt af et
mindretal
(DD,
SF, LA, EL og DF):
AX029929
L 128 - 2023-24 - Bilag 9: Betænkning afgivet den 7. maj 2024
2866809_0002.png
2
a
Ændringsforslag om deling af lovforslaget
1)
Lovforslaget deles i to dele med følgende titler og ind-
hold:
A.
»Forslag til lov om ændring af lov om anvendelse af
tvang i psykiatrien m.v. (Styrkelse af mindreårige patienters
rettigheder, videregivelse af oplysninger til politiet i forbin-
delse med fælles udkørsel til borgere m.v.)« omfattende § 1,
nr. 1-7 og 13-15, §§ 2 og 3, § 4, stk. 1 og 2, og § 5.
B.
»Forslag til lov om ændring af lov om anvendelse af
tvang i psykiatrien m.v. (Anvendelse af metaldetektorer)«
omfattende § 1, nr. 8-12, § 4, stk. 1 og 3, og § 5.
[Forslag om deling af lovforslaget]
Af et
mindretal
(ALT), tiltrådt af et
mindretal
(DD og EL):
b
Ændringsforslag til det under A nævnte forslag
Til § 1
2)
Nr. 6
og
7
udgår.
[Ministerens bemyndigelse til at ændre hyppigheden af,
hvor ofte notat ved bæltefiksering skal udarbejdes, udgår
af lovforslaget]
Af
indenrigs- og sundhedsministeren,
tiltrådt af et
flertal
(S,
V, M og KF):
c
Ændringsforslag til det udelte lovforslag
Til § 1
3)
Nr. 8
affattes således:
»8.
I
overskriften
til kapitel 5 a indsættes efter »bagagescan-
nerne«: »,metaldetektorer«.«
[Korrektion]
4)
Nr. 10
affattes således:
»10.
I
§ 19 a, stk. 7, 1. pkt.,
ændres »og 6« til: », 6 og 8«.«
[Sproglig rettelse]
5)
Efter nr. 13 indsættes:
»01.
I
§ 20, stk. 1, 2. pkt.,
ændres »§ 1, stk. 4« til: »§ 1, stk.
5«.«
[Ændring som konsekvens af det foreslåede § 1, nr. 1]
6)
I det under
nr. 15
foreslåede
§ 37, stk. 1, 2. pkt.,
ændres
»stk. 1.« til: »1. pkt.«
[Rettelse af henvisning]
Til § 4
7)
Efter stk. 1 indsættes som nyt stykke:
»Stk. 2.
§ 1, nr. 15, har virkning fra den 11. januar 2023.«
Stk. 2 bliver herefter stk. 3.
[Virkningsbestemmelse]
8)
I
stk. 2,
der bliver stk. 3, ændres »§ 1, nr. 1-4,« til: »§ 1,
nr. 1-3,«.
[Rettelse af henvisning]
9)
Efter stk. 2, der bliver stk. 3, indsættes som nyt stykke:
»Stk. 4.
For patienter under 15 år, for hvem der er iværk-
sat tvangsforanstaltninger eller frihedsberøvelse før lovens
ikrafttræden, finder det hidtil gældende § 4, stk. 6, i lov om
anvendelse af tvang i psykiatrien m.v., jf. lovbekendtgørelse
nr. 185 af 1. februar 2022, fortsat anvendelse.«
Stk. 3 bliver herefter stk. 5.
[Overgangsordning]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås at dele lovforslaget op i to lovforslag (A og
B).
Hvis ændringsforslaget bliver vedtaget ved 2. behand-
ling, vil de to lovforslag blive viderebehandlet, herunder
stemt om, hver for sig.
Lovforslag B omfatter forslaget om, at det vil blive mu-
ligt at anvende metaldetektorer på psykiatriske afdelinger
og ambulatorier ved mistanke om, at patienter eller andre,
der søger adgang til afdelinger eller ambulatorier, søger at
medbringe farlige genstande som eksempelvis knive eller
skydevåben, og at det vil blive muligt at anvende metalde-
tektorerne rutinemæssigt på retspsykiatriske afdelinger og
ambulatorier.
Lovforslag A omfatter den øvrige del af det fremsatte
lovforslag.
Til nr. 2
Ministeren fastsætter efter gældende regler nærmere reg-
ler om, hvor ofte den faste vagt for bæltefikserede patienter
skal observere patientens aktuelle tilstand, hvad vagten skal
observere, og hvad vagten skal notere. Det forudsættes her-
ved i forarbejderne til den gældende lovbestemmelse, at det
i retningslinjerne fastlægges, at notater skal udarbejdes som
minimum hvert 15. minut.
Lovforslagets § 1, nr. 6 og 7, indebærer, at ministeren
kan ændre hyppigheden af, hvor ofte notater vil skulle udar-
bejdes.
Alternativet foreslår med ændringsforslaget, at denne be-
myndigelse udgår af lovforslaget. Det forudsættes herved
fortsat uændret, at det i retningslinjerne fastlægges, at nota-
ter skal udarbejdes som minimum hvert 15. minut.
Til nr. 3
Efter lovforslagets § 1, nr. 8, vedrørende overskriften til
kapitel 5 a indsættes der i overskriften til kapitel 5 a og i §
19 en henvisning til »metaldetektorer«.
Det foreslås at »og i § 19 indsættes efter »bagagescanne-
re«: »metaldetektorer«« ændres til: »indsættes efter »baga-
gescannere«: », metaldetektorer«.
L 128 - 2023-24 - Bilag 9: Betænkning afgivet den 7. maj 2024
2866809_0003.png
3
Ændringsforslaget vil medføre, at der ikke foretages en
ændring af § 19, da bagagescannere m.v. ikke er nævnt i
bestemmelsen. Der er således tale om en korrektion uden
indholdsmæssig betydning.
Baggrunden er, at ministeriet er blevet opmærksom på,
at lovforslagets § 1, nr. 9 og 12, allerede indsætter »metalde-
tektorer« i § 19 a, stk. 2, 3 og 8. Der skal derfor ikke være
en henvisning til § 19 a i lovforslagets § 1, nr. 8.
Til nr. 4
Det fremgår af psykiatrilovens § 19 a, stk. 7, at overlæ-
gen kan beslutte, at medikamenter, rusmidler, farlige gen-
stande og mobiltelefoner eller lignende kommunikationsud-
styr, som bliver fundet ved indgreb efter stk. 1, 2, 6 og §§ 19
c og d, tages i forvaring. Overlægen skal overlade til politiet
at afgøre, om medikamenter, rusmidler og farlige genstande
besiddes i strid med den almindelige lovgivning, herunder
lovgivningen om euforiserende stoffer og lovgivningen om
våben m.v.
Efter lovforslagets § 1, nr. 10, ændres 19 a, stk. 7, 1. pkt.,
således at der efter »6« indsættes », 8«.
Det foreslås, at i § 19 a, stk. 7. 1. pkt. ændres »og 6« til:
», 6 og 8«.
Baggrunden for ændringsforslaget er en fejl i lovbekendt-
gørelse nr. 185 af 1. februar 2022, idet § 1, nr. 5, i ændrings-
lov nr. 2618 af 28. december 2021 ikke er blevet indarbejdet
korrekt, således at der før »6« er et »og«, hvor der rettelig
skulle have været et komma.
Der er således tale om en korrektion uden indholdsmæs-
sig betydning.
Til nr. 5
Det fremgår af psykiatrilovens § 20, at oplysning om
enhver anvendelse af tvang, jf. §§ 5-10 a, 12, 13, 14-17 a, 18
a, 18 c, § 18 d, stk. 2, for så vidt angår personlig skærmning,
der uafbrudt varer mere end 24 timer, og § 18 f, skal tilfø-
res afdelingens tvangsprotokol med angivelse af indgrebets
nærmere indhold og begrundelse. Det samme gælder enhver
ordination efter § 18 samt indgreb i henhold til denne lov
foretaget over for mindreårige, hvor forældremyndighedens
indehaver, jf. § 1, stk. 4, giver informeret samtykke på den
mindreåriges vegne.
Det foreslås, at henvisningen til »§ 1, stk. 4«, i § 20, stk.
1, 2. pkt., ændres til »§ 1, stk. 5«.
Baggrunden er, at der med lovforslagets § 1, nr. 1, fore-
tages ændringer i § 1, stk. 4, hvorved nummeringen æn-
dres. Henvisningen i § 20, stk. 1, 2. pkt., er herefter ikke
korrekt.
Til nr. 6
Det fremgår af psykiatrilovens § 37, stk. 1, at Det Psy-
kiatriske Patientklagenævn ved Nævnenes Hus efter anmod-
ning fra patienten eller patientrådgiveren skal indbringe si-
ne afgørelser vedrørende tvangsindlæggelse, tvangstilbage-
holdelse, tilbageførseltvangsfiksering, beskyttelsesfiksering,
oppegående tvangsfiksering på Sikringsafdelingen under
Retspsykiatrisk afdeling, Region Sjælland og aflåsning af
døre i afdelingen for retten efter reglerne i retsplejelovens
kapitel 43 a.
I lovforslagets § 1, nr. 15, henvises der til »§ 37, stk. 1«.
Det foreslås, at henvisningen til »§ 37, stk. 1«, ændres til
»§ 37, 1. pkt.«
Der er tale om en korrektion uden indholdsmæssig betyd-
ning.
Til nr. 7
Det fremgår af lovforslagets § 4, stk. 1, at loven træder i
kraft den 1. juni 2024.
Det foreslås, at der efter stk. 1 indsættes et nyt stk. 2,
hvor det fremgår, at lovforslagets § 1, nr. 15, har virkning
fra den 11. januar 2023.
Ændringsforslaget vil medføre, at patienter, som har an-
lagt sag ved domstolene efter dommen fra Højesteret den 11.
januar 2023, vil blive omfattet af lovforslagets § 1, nr. 15,
og således vil blive omfattet af retsplejelovens kapitel 43 a.
Med lovforslagets § 1, nr. 15, indsættes der et 2. pkt.
i § 37, stk. 1, hvorefter patientens krav om erstatning be-
handles efter reglerne i retsplejelovens kapitel 43 a, uanset
om der for retten er tvist om lovligheden af frihedsberøvel-
se eller tvangsfiksering i henhold til stk. 1. I psykiatrilo-
vens § 37, stk. 1, fremgår det, at Det Psykiatriske Patient-
klagenævn ved Nævnenes Hus efter anmodning fra patien-
ten eller patientrådgiveren skal indbringe sine afgørelser
vedrørende tvangsindlæggelse, tvangstilbageholdelse, tilba-
geførseltvangsfiksering, beskyttelsesfiksering, oppegående
tvangsfiksering på Sikringsafdelingen under Retspsykiatrisk
afdeling, Region Sjælland og aflåsning af døre i afdelingen
for retten efter reglerne i retsplejelovens kapitel 43 a.
Baggrunden for lovforslagets § 1, nr. 15, er en dom fra
Højesteret af 11. januar 2023 (sagsnummer BS-14077/2022-
HJR) som fastslog, at retsplejelovens kapitel 43 a ikke fandt
anvendelse i en sag, som angik en patient, som havde været
ulovligt tvangsfikseret under en indlæggelse på en psykia-
trisk afdeling, og hvor der for retten ikke var tvist om, hvor-
vidt frihedsberøvelsen var lovlig, og da Det Psykiatriske
Patientklagenævn havde truffet afgørelse om, at fikseringen
af patienten var ulovlig og den ansvarlige region ikke havde
anfægtet nævnets afgørelse (Ugeskrift for Retsvæsen 2023,
side 1358).
Til nr. 8
Det fremgår af lovforslagets § 4, stk. 2, der bliver stk.
3, at lovforslagets § 1, nr. 1-4, ikke finder anvendelse for
patienter under 15 år, for hvem der er iværksat tvangsforan-
staltninger eller frihedsberøvelse før lovens ikrafttræden.
Det foreslås, at henvisningen til »§ 1, nr. 1-4,« ændres til
»§ 1, nr. 1-3,«.
Ændringsforslaget er en konsekvens af ændringsforsla-
gets nr. 8, hvor der indsættes en selvstændig overgangsbe-
stemmelse for personer, der indtil lovens ikrafttræden var
omfattet af psykiatrilovens § 4, stk. 6, som med lovforsla-
gets § 1, nr. 4, foreslås ophævet.
L 128 - 2023-24 - Bilag 9: Betænkning afgivet den 7. maj 2024
2866809_0004.png
4
Til nr. 9
Det fremgår af psykiatrilovens § 4, stk. 6, at mindreårige
under 15 år, hvis forældre har givet samtykke til behandlin-
gen, skal tilbydes en opfølgende samtale efter ophør af ind-
grebet. Det samme gælder den mindreåriges forældre. Sund-
hedsstyrelsen fastsætter nærmere regler herom.
Det fremgår af lovforslagets § 4, stk. 1, at loven skal
træde i kraft den 1. juni 2024.
Det foreslås, at der efter stk. 2, der bliver stk. 3, indsættes
som nyt stykke:
»Stk.
4.
For patienter under 15 år, for hvem der er iværk-
sat tvangsforanstaltninger eller frihedsberøvelse før lovens
ikrafttræden, finder det hidtil gældende § 4, stk. 6, i lov om
anvendelse af tvang i psykiatrien m.v., jf. lovbekendtgørelse
nr. 185 af 1. februar 2022, fortsat anvendelse.«
Stk. 3 bliver herefter stk. 5.
Med ændringsforslaget vil mindreårige patienter under
15 år, for hvem der er iværksat tvangsforanstaltninger eller
frihedsberøvelse før lovens ikrafttræden den 1. juni 2024,
og den mindreåriges forældre skulle tilbydes en opfølgende
samtale efter lovens ikrafttrædelse.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 29. februar 2024 og var til
1. behandling den 2. april 2024. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Sundhedsudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og indenrigs- og sundhedsministeren sendte
den 30. november 2024 dette udkast til udvalget, jf. SUU
alm. del – bilag 108. Den 29. februar 2024 sendte indenrigs-
og sundhedsministeren høringssvarene og et høringsnotat til
udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 8 bilag på lovforsla-
get.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 2 skriftlige
henvendelser om lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 2 spørgsmål
til indenrigs- og sundhedsministeren til skriftlig besvarelse,
som ministeren har besvaret.
Anders Kronborg (S) Birgitte Vind (S) Camilla Fabricius (S) Flemming Møller Mortensen (S) Tanja Larsson (S)
Maria Durhuus (S) Matilde Powers (S)
nfmd.
Rasmus Horn Langhoff (S) Sara Emil Baaring (S)
Christoffer Aagaard Melson (V) Lars Christian Lilleholt (V) Heidi Bank (V) Monika Rubin (M) Nanna W. Gotfredsen (M)
Lars Arne Christensen (M)
fmd.
Jens Henrik Thulesen Dahl (DD) Marlene Harpsøe (DD) Louise Brown (LA)
Helena Artmann Andresen (LA) Per Larsen (KF) Lise Bertelsen (KF) Kim Edberg Andersen (DD) Mette Thiesen (DF)
Kirsten Normann Andersen (SF) Anne Valentina Berthelsen (SF) Mads Olsen (SF) Runa Friis Hansen (EL)
Stinus Lindgreen (RV) Helene Liliendahl Brydensholt (ALT)
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Danmarksdemokraterne – Inger Støjberg (DD)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Liberal Alliance (LA)
Moderaterne (M)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Enhedslisten (EL)
50
22
16
15
15
14
10
9
Radikale Venstre (RV)
Dansk Folkeparti (DF)
Alternativet (ALT)
Siumut (SIU)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
7
7
5
1
1
1
1
5