Folketingets Sundhedsudvalg
Christiansborg
1240 København K
WILDERS PLADS 8K
1403 KØBENHAVN K
TELEFON 3269 8888
DIREKTE 9132 5685
MENNESKERET.DK
DOK. NR. 23/02796-5
25. MARTS 2024
SUPPLERENDE BEMÆRKNINGER TIL LOVFORSLAG
NR. L 128 OM ÆNDRING AF PSYKIATRILOVEN
Institut for Menneskerettigheder har den 3. januar 2024 afgivet
høringssvar til dette lovforslag. Instituttet er efterfølgende blevet gjort
opmærksomt på et forhold, som vi ved en beklagelig fejl overså, da vi
havde lovforslaget i høring.
Lovforslagets § 1, nr. 15, vil indføre hjemmel til, at patienters krav om
erstatning behandles efter reglerne i retsplejelovens kapitel 43 a,
uanset om der for retten er tvist om lovligheden af den pågældende
frihedsberøvelse eller tvangsfiksering. At kravene behandles efter
kapitel 43 a, betyder blandt andet, at patienten automatisk får
beskikket en advokat til at hjælpe sig med at føre sagen.
Instituttet anser dette forslag for positivt, da det vil lette adgangen til
erstatning i sager, hvor Det Psykiatriske Patientklagenævn har fastslået,
og parterne er enige om, at patienten er blevet udsat for en ulovlig
frihedsberøvelse eller tvangsfiksering.
Problemet er, at lovforslaget kun vil omfatte de sager, hvor patienten
har fået medhold i sin klage til Det Psykiatriske Patientklagenævn efter
lovens ikrafttræden den 1. juni 2024. Der verserer derfor et antal sager i
retssystemet, som formentlig vil blive afvist, fordi de er anlagt efter
reglerne i retsplejelovens kapitel 43 a.
Lovforslagets § 1, nr. 15, bør efter instituttets opfattelse også få
virkning for de sager, hvor patienten har fået medhold i sin klage til
nævnet før lovens ikrafttræden. Dette er der tre grunde til:
For det første er der tale om sager, hvor det er hævet over enhver tvivl,
at patienten er blevet udsat for ulovlig frihedsberøvelse eller fiksering,
idet Patientklagenævnet har fastslået det, og parterne er enige om det.
1/2