Sundhedsudvalget 2023-24
L 127
Offentligt
2861403_0001.png
Slotsholmsgade 10-12
DK-1216 København K
T +45 7226 9000
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundhedsudvalg
Dato: Vælg dato
Enhed: Lægemidler
Sagsbeh: bbn
Sagsnr.:2024 - 5567
Dok. nr.: 147858
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 29 til L 127, som Folketingets
Sundhedsudvalg har stillet til indenrigs- og sundhedsministeren den 19. april 2024.
Spørgsmål nr. 29:
”Vil
ministeren kommentere henvendelsen af 19/4-24 fra Landdistrikternes
Fællesråd, jf. L 127 - bilag 9?
Svar:
Som også tidligere nævnt ligger det mig meget på sinde, at alle danskere, uanset om
de bor i land- eller byområder, har rimelig adgang til lægemidler. For at understøtte
den nødvendige tilgængelighed i land- og yderområder indføres der et
tilgængelighedstilskud, så apoteker med et lavt indtjeningsgrundlag i områder, hvor
der vurderes at være et forsyningsmæssigt behov, vil kunne modtage et tilskud op til,
hvad et gennemsnitligt veldrevet apotek ville tjene. I den forbindelse skal jeg igen
gøre opmærksom på, at der med lovforslaget er afsat flere midler til udbetaling af
tilgængelighedstilskud (10 mio. kr.), end det der i øjeblikket udbetales i
udligningstilskud (7,8 mio. kr.).
Jeg er desuden helt enig med Landdistrikternes Fællesråd om, at kriterierne for
tildeling af tilgængelighedstilskuddet skal være klare og forudsigelige, så apotekeren
bedre kan forudsige sin fremtidige økonomi. Jeg er herudover meget opmærksom på,
at administrationsbyrden for både apotekerne og Lægemiddelstyrelsens skal være så
lille som mulig i forbindelse med tildelingen af tilskuddet.
Med den nye lov vil apotekerne i højere grad blive belønnet for at sælge medicin og
ydelser, der kommer borgerne og patienter mest til gavn frem for at sælge varer,
man kan købe andre steder end på et apotek. Jeg er opmærksom på, at dette vil
komme nogle apoteker mere til gavn end andre, men lovforslaget handler ikke om at
omfordele midler. Tværtimod handler det om at styrke apotekernes fokus på den
sundhedsfaglige opgave.
I forhold til ønsket om en overgangsperiode, skal jeg gøre opmærksom på, at
lovforslaget allerede i vid udstrækning tager højde for, at apotekerne gradvist får
mulighed for at omstille deres forretning til den nye økonomiske styringsmodel.
Apotekssektorens akkumulerede overskridelse af deres indtjeningsramme
tilbagereguleres over en 20-årig periode, og den øvrige stigning i afgiften på andre
varer end lægemidler indfases over en periode på 5 år. Herudover følger Indenrigs-
og Sundhedsministeriet samt Lægemiddelstyrelsen løbende apotekssektorens
økonomi og tilgængelighed tæt, og jeg er meget åben for at følge op politisk, såfremt
sektorens økonomi måtte udvikle sig i en uhensigtsmæssig retning.
Jeg er i øvrigt helt enig i, at online-apotekerne skal være et supplement og ikke en
erstatning for de fysiske apoteker. Det må aldrig blive uforholdsmæssigt besværligt at
L 127 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 29: Spm. om henvendelsen af 19/4-24 fra Landdistrikternes Fællesråd
komme til et apotek, blot fordi man bor uden for de store byer. Efter de gældende
regler skal en borger maksimalt have 15 km. til det nærmeste fysiske apotek.
Lægemiddelstyrelsen kan i den forbindelse påbyde eksisterende bevillingshavere at
overtage en apoteksbevilling i et yderområde, hvis der ikke er frivillig efterspørgsel.
Det holder vi fast i med dette lovforslag.
Det glæder mig desuden, at Landdistrikternes Fællesråd bakker op om de dele af
lovforslaget, der vedrører apotekernes aflastning af det øvrige sundhedsvæsen samt
tilpasning af reglerne om apotekernes åbningstider, bemanding og vagt. I forhold til
opfordringen om uddannelse af flere farmakonomer kan jeg oplyse, at vi i de
kommende bruttoavanceforhandlinger med Danmarks Apotekerforening vil drøfte
behovet for øget optag på farmakonomskolen.
Med venlig hilsen
Sophie Løhde
Side 2